TEC-VARIETY를 적용하여 온라인수업의 성공을 위하여 학습자 참여시키기 ( J Contin Educ Health Prof. 2023)
Applying TEC-VARIETY to Motivate and Engage Learners for Online Learning Success 
Weichao Chen, PhD; Curtis J. Bonk, PhD; John Sandars, MB ChB (Hons), MSc, MD, MRCP, MRCGP, FAcadMEd, CertEd, FHEA 

 

 

기술의 급속한 발전과 교육에의 도입은 지속적인 전문성 개발(CPD)을 포함한 보건 전문직 교육(HPE) 전반에 걸쳐 온라인 학습의 기하급수적 성장을 촉진했습니다. 온라인 학습 성공의 중요한 요소 중 하나는 학습자 동기 부여입니다.1-4,5(챕터5) 동기 부여는 "목표 지향적 활동이 유발되고 지속되는 과정"입니다.6(p5) 동기 부여는 학습자의 목표에 대한 헌신과 학습 활동의 시작뿐만 아니라 목표를 추구하는 행동의 방향, 강도, 지속성, 질을 의미합니다.7-9 
The rapid advancement of technology and its infusion into education has fostered the exponential growth of online learning across health professions education (HPE), including continuing professional development (CPD). One critical factor in online learning success is learner motivation.1–4,5(chap5) Motivation is “the process whereby goal-directed activities are instigated and sustained.”6(p5) Motivation not only involves learners' commitment to goals and initiation of learning activities but also refers to the direction, intensity, persistence, and quality of their behavior to pursue the goals.7–9

학습자 동기는 학업 참여, 학습 전략, 학습 성과, 정서적 웰빙에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌습니다.10,11 온라인 교육에서 학습자 동기의 중요성이 강조되는 이유는

  • 기술적인 문제와 줌 피로(과도한 화상 회의로 인한 피로감) 등 학습자가 직면하는 장애물 때문입니다.12,13
  • 또한 온라인 학습자의 성공은 학습을 스스로 조절하고 자기 주도하는 능력에 따라 크게 달라집니다.12,14,15
  • 또한 교육자 및 동료와의 분리와 의사소통 수단의 감소는 종종 학습자의 고립감을 유발하는 반면,
  • 가족 의무와 업무는 종종 학습과 CPD로부터 시간을 빼앗을 수 있습니다.12,13
  • 이러한 문제는 대면 프로그램에 비해 온라인 학습 환경에서 학습자 이탈률을 높이는 데 기여합니다.16

In HPE, learner motivation has been found to influence their academic engagement, study strategies, learning performance, and emotional well-being.10,11 The significance of learner motivation is highlighted in online education12 due to

  • the obstacles that learners encounter, such as technological issues and Zoom fatigue (the feeling of tiredness that stems from excessive video conferencing).12,13 
  • Online learners' success is also highly dependent on their abilities to regulate and self-direct their own learning.12,14,15 
  • Further, separation from educators and peers and reduction of communicative means often lead to learners' feeling of isolation,
  • whereas family obligations and work duties may often take away time from learning and CPD.12,13 
  • These challenges contribute to higher learner attrition rates in online learning environments compared with face-to-face programs.16 

동기는 학습자에게 이러한 장애를 극복하고 학습 여정을 지속하고 성공할 수 있는 원동력과 방향을 제공합니다. 전 세계의 온라인 교육 문헌을 검토한 결과, 학습자 동기는 학습자 만족도와 전반적인 학습 결과를 매우 잘 예측하는 것으로 나타났습니다.1-3,17 그러나 많은 보건 전문직 교육자들은 여전히 증거 기반 동기 부여 전략에 익숙하지 않습니다.  
Motivation provides learners with impetus and direction for overcoming these impediments and enable them to persist and thrive in their journey. Reviews of the online teaching literature across the world demonstrate that learner motivation is highly predictive of the degree of learner satisfaction and overall learning outcomes.1–3,17 However, many health professions educators remain unfamiliar with evidence-based motivational strategies.

솔루션
SOLUTION

저희는 동기 부여 이론과 온라인 교육학에 대한 광범위한 문헌 검토와 수십 년간의 온라인 교육 경험을 바탕으로 Bonk와 Khoo1가 개발한 10가지 동기 부여 원칙과 전략의 모음인 T-Tone; E-Encouragement; C-Curiosity; V-Variety; A-Autonomy; R-Relevance; I-Interactivity; E-Engagement; T-Tension; Y-Yielding(TEC-VARIETY) 프레임워크를 소개합니다. 다양한 동기 부여 이론이 프레임워크의 구성에 영향을 미쳤습니다1(챕터3),18: 
We introduce the T-Tone; E-Encouragement; C-Curiosity; V-Variety; A-Autonomy; R-Relevance; I-Interactivity; E-Engagement; T-Tension; and Y-Yielding (TEC-VARIETY) framework, a compilation of 10 motivational principles and strategies, developed by Bonk and Khoo1 based on extensive literature review of motivation theories and online pedagogy and decades of online teaching. Different motivation theories informed the construction of the framework1(chap3),18:

  1. 행동주의 관점1(챕터3),18에서는 학습을 촉진하기 위해 교수자의 격려 및 수료 인증과 같은 외적 동기 부여를 사용하는 것을 강조합니다.
    A behaviorism perspective1(chap3),18 emphasizes using extrinsic motivators, such as instructor encouragement and certification of completion, to spur learning.
  2. 인지주의 관점1(챕터3),18에서는 멀티미디어 교육 자료를 통해 학습자의 의미 있는 참여와 효과적인 처리를 지원하는 데 중점을 둡니다. 학습자가 학습에 적극적으로 참여하도록 동기를 부여하고 효과적인 학습 전략을 사용하도록 안내하는 데 중점을 둡니다. 교육자는 학습자의 자율성을 증진하고 호기심, 다양성, 적절한 목표(산출량)를 포함시킴으로써 학습자의 내재적 동기, 즉 외적 결과보다는 과제의 즐거움이나 흥미를 위한 학습을 촉진할 수 있습니다19.
    A cognitivist perspective1(chap3),18 focuses on supporting learners' meaningful engagement and effective processing with multimedia instructional materials. Emphasis is placed on motivating learners to become active participants of their learning and guiding them to use effective learning strategies. Educators can promote learners' intrinsic motivation, that is, learning for the enjoyment or interest of the task rather than external consequence,19 through promoting learner autonomy and the embedment of curiosity, variety, and appropriate goals (yield).
  3. 구성주의적 관점1(3장)18은 학습자의 이해가 궁극적으로 학습자 자신의 지식 수준과 학습이 이루어지는 상황에 의해 영향을 받는다는 점을 강조함으로써 인지주의적 관점을 확장합니다. 따라서 진정한 문제 해결 활동(관련성)과 지식 격차 인식으로 이어지는 긴장이 학습자의 지식 구성을 촉진합니다.
    A constructivist perspective1(chap3),18 extends the cognitivist viewpoint by emphasizing that learner understanding ultimately is impacted by the learner's own knowledge level as well as the situation where learning occurs. Hence, authentic problem-solving activities (relevance) and tensions that lead to recognition of knowledge gap fuel learners' construction of knowledge.
  4. 사회문화적 관점1(3장)에서는 학습을 촉진하기 위해 사회적 상호 작용과 문화적 관련성을 교육에 포함시킬 것을 강조합니다. 학습자의 다양한 배경, 요구 및 가치에 대한 인식은 포용적이고 공평한 학습 환경을 조성하는 데 매우 중요하며, 이는 문화적으로 관련된 다양한 교육 활동을 제공하고 학습자의 자율성과 학습 경로를 추구하는 유연성을 지원함으로써 유지될 수 있습니다.
    A sociocultural perspective1(chap3) emphasizes embedding social interactivity and cultural relevance into teaching to drive learning. Recognition of learners' diverse backgrounds, needs, and values is crucial in setting up the inclusive, equitable tone of the learning environment, which is sustained through the offering of a variety of culturally relevant instructional activities and supporting learner autonomy and flexibility in pursuing learning paths.

다음으로 각 기술 다양성 원칙을 사례와 함께 소개합니다.
Next, we introduce each TEC-VARIETY principle along with examples.

톤: 학습자 중심의 포용적이고 안전한 분위기 조성하기
Tone: Foster a Learner-Centered, Inclusive, and Safe Climate

온라인 프로그램의 시작은 학습자가 참여 동기를 느끼고 성공에 필요한 충분한 지원을 받을 수 있다는 확신을 가질 수 있는 환경을 조성하는 중요한 단계입니다. 학습자 중심의 포용적이고 안전한 분위기가 조성되면 교수자는 나머지 기술 다양성 원칙을 채택하여 이러한 긍정적인 분위기를 유지합니다.1 
The beginning of an online program constitutes a critical stage to establish a welcoming environment where learners feel motivated to participate and are confident that they will receive sufficient support to thrive. Once a learner-centered, inclusive, and safe climate is founded, instructors sustain such positive atmosphere through adopting the rest of the TEC-VARIETY principles.1

첫째, 학습자의 혼란을 방지하고 학습 계획을 세우는 데 도움을 주기 위해 조기에 커뮤니케이션 및 오리엔테이션을 시작하는 것이 좋습니다. 강사는 환영 이메일이나 비디오를 보내 프로그램 개요를 제공하고 교육 철학과 목표를 공유할 수 있습니다.5(챕터6),20 학습자가 학습 목표 및 강사 연락처와 같은 중요한 프로그램 정보에 대한 온라인 퀴즈를 완료하는 스캐빈저 헌트는 학습자가 학습 환경에 익숙해질 수 있는 재미있는 활동입니다.1 (4장) 온라인 학습을 위한 팁과 기술 및 기타 지원 정보도 도움이 됩니다.21 예를 들어, COVID-19 팬데믹으로 인해 온라인 학습으로 빠르게 전환하는 동안 학습자의 기술 사용, 온라인 학습 적응, 정신 건강을 지원할 필요성이 지적되었습니다.13,22-25 리소스 공유, 코로나 환자를 돌보는 감동적인 이야기 활용 등의 조치는 학습자의 회복력을 개발하는 데 도움이 되었습니다.25 
First, we recommend initiating early communication and orientation to prevent learner confusion and assist their planning for learning. Instructors can send out a welcome email or video to provide program overview and share educational philosophy and goals.5(chap6),20 A scavenger hunt, in which learners complete an online quiz about important program information, such as the learning objectives and instructor contact details, is a fun activity to familiarize learners with the learning environment.1(chap4) Tips for online learning, along with technical and other support information are also helpful.21 For instance, during the rapid transition to online learning due to the COVID-19 pandemic, the need to support learners' use of technology, adaptation to online learning, and mental health has been noted.13,22–25 Measures including sharing resources and using inspiring stories of caring for COVID patients helped develop learner resilience.25

이 단계의 또 다른 핵심 과제는 학습자와 학습자 간의 신뢰 관계를 신속하게 발전시키는 것입니다. 소속감은 학습자의 고립감을 완화하고 개방적인 아이디어 교환에 필수적입니다.26 사회적 존재감, 즉 다른 학습 커뮤니티 구성원과의 공동 존재 및 연결에 대한 인식은 학습자 만족도 및 인지된 학습과 긍정적인 관련이 있습니다.27 첫째, 학습자들이 온라인 커뮤니케이션에 적용되는 네티켓 또는 규칙(예: 적절한 언어 사용, 불쾌한 메시지 또는 인신 공격 금지)에 대한 합의에 도달하는 것이 필수적입니다.28 학습자들이 교육 프로그램 수료에 대한 기대와 온라인 학습에 대한 사전 경험을 교환하는 등의 아이스브레이커 활동은 학습자들이 온라인 커뮤니케이션에 편안함을 느낄 수 있도록 합니다.1(챕터4) 이러한 작업에서 교수자는 건설적인 온라인 상호작용 행동에 참여하고 롤모델이 될 수 있습니다. 포용적인 환경을 조성하기 위해 교수자는 예시1(챕터3)을 사용할 때 학습자의 배경에 민감해야 하며, 학습자의 시간대 및 기술 장비, 인터넷 및 리소스에 대한 접근성 차이를 교육 설계에 반영해야 합니다.29 
Another key task at this stage is to swiftly develop trusting relationships with and among the learners. A sense of belonging alleviates learners' feelings of isolation and is indispensable for open exchange of ideas.26 Social presence, or the perception of co-presence and connection with other learning community members, is positively related to learner satisfaction and perceived learning.27 First, it is essential for learners to reach consensus on netiquette, or rules governing online communication (eg, use appropriate language and never post offensive messages or personal attacks).28 Icebreaker activities, such as learner exchange of expectations from completing the educational program and prior experience with online learning, develop learners' comfort with online communication.1(chap4) In these tasks, instructors can participate and role model constructive online interaction behaviors. To create an inclusive environment, instructors should be sensitive to learner backgrounds when using examples1(chap3) and accommodate learner difference in time zones and access to technology equipment, the internet, and resources in the instructional design.29

격려: 반응형 피드백 제공
Encouragement: Provide Responsive Feedback

피드백은 학습자가 학습을 평가하고 조절하는 데 도움이 되며 교수자와 동료의 격려를 전달합니다.5(9장) 학습자가 단절감을 느끼기 쉬운 온라인 환경에서 피드백은 다른 학습 커뮤니티 구성원이 자신과 학습에 관심을 갖고 있다는 중요한 메시지를 전달합니다.1(5장) 반응형 고품질 피드백은 온라인 학습의 촉매제가 됩니다.30-32 한 예로, 전공의들은 디지털 플랫폼인 VoiceThread에서 기관 절개술 변경 교육을 받았습니다. 레지던트들은 강사의 데모 비디오를 검토한 후 프로시져에 대한 내레이션을 업로드하고 시뮬레이션 센터에서 실습하기 전에 강사로부터 적시에 디지털 방식으로 전달되는 피드백을 받았습니다. 학습자들은 온라인 모듈을 긍정적으로 평가했으며 시술 수행에 대한 자기 효능감이 증가했다고 보고했습니다.33,34 
Feedback assists learners to assess and regulate learning and delivers encouragement from instructors and peers.5(chap9) In online settings, where learners more easily feel disconnected, feedback conveys an important message that other learning community members care about them and their learning.1(chap5) Responsive, high-quality feedback provides a catalyst for online learning.30–32 In one example, residents received tracheostomy change training in VoiceThread, a digital platform. After reviewing instructor demonstration videos, residents uploaded their narration of the procedure and received timely, digitally delivered feedback from the instructor, before practicing in the simulation center. Learners rated the online module positively and reported increased self-efficacy with performing the procedure.33,34 

피드백은 다양한 출처에서 제공될 수 있습니다. 학습자는 강사의 직접적인 피드백 외에도 강사가 동료에게 피드백을 제공하는 것을 관찰하거나 비공식적인 동료 상호 작용을 통해 간접적인 피드백을 받을 수 있습니다. 온라인 환경에서는 간접 피드백을 받을 수 있는 기회가 줄어들기 때문에 학습자의 피드백에 대한 요구가 높아집니다.1(5장) 교수자는 피드백 장소를 다양화하여 동료 및 외부 전문가의 피드백, 컴퓨터 생성 피드백, 학습자의 자기 평가 및 자기 피드백으로 교수자 피드백을 보완할 수 있습니다. 후자의 예로는 학습한 내용과 도전적인 내용에 대한 짧은 글쓰기 반성문인 '분 논문'과 '요점 정리 논문'이 있습니다.1(챕터5),35 특히, 이러한 방법은 CPD와 연수생 교육 모두에서 성공적으로 채택되고 있습니다.
Feedback can come from different sources. In addition to direct feedback from the instructor, learners also receive indirect feedback from observing the instructor providing feedback to their peers and from informal peer interactions. Opportunities to receive indirect feedback dwindle in online settings, leading to learners' higher demand for feedback.1(chap5) Instructors can diversify feedback venues, supplementing instructor feedback with feedback from peers and outside experts, computer-generated feedback, and learners' self-assessment and self-feedback. Examples of latter include “minute papers” and “muddiest-point papers,” which are brief writing reflections on what was learned and challenging content.1(chap5),35 Notably, these have been successfully adopted in both CPD and trainee teaching.

호기심: 지식 격차에 대한 인식 개발
Curiosity: Develop a Perception of Knowledge Gaps

호기심이 자극된 온라인 학습자는 불확실성, 모호함 및 놀라움을 경험하며, 이는 답을 찾고 정보 격차를 줄이기 위한 행동을 불러일으킵니다.36 교수자는 학습자의 이해 또는 가설에 도전하고, 지식 격차를 드러내거나, 상충되는 정보를 해결하도록 장려함으로써 학습자의 호기심을 자극할 수 있습니다.1(챕터6),21 
Online learners whose curiosity is stimulated experience the feelings of uncertainty, ambiguity, and/or surprise, which evoke actions to look for answers and reduce information gaps.36 Instructors can invigorate learners' curiosity through challenging their understanding or hypotheses, revealing their knowledge gaps, or encouraging their resolution of conflicting information.1(chap6),21

세션을 시작할 때 온라인 설문조사를 사용하여 의료 분야의 윤리적 문제와 같이 모호한 주제에 대한 학습자의 의견을 파악할 수 있습니다. 이러한 활동을 통해 의견의 차이를 파악하면 이해의 폭을 넓히고 후속 토론에 활력을 불어넣을 수 있습니다. 또 다른 전략인 적시 교육은 학습자의 동기 부여와 전반적인 학습을 향상시키기 위해 여러 분야에서 성공적으로 구현되었습니다.37 적시 교육의 핵심은 학습자가 과제(예: 자율 학습 과제 및 온라인 퀴즈)를 완료하도록 하여 라이브 세션 준비를 안내하고 주제에 대한 지식과 오해를 유도하는 것입니다. 학습자의 성과를 검토하면 교수자가 동기식 세션을 적시에 조정하여 짧은 강의와 동료 지침을 통해 어려운 개념을 다룰 수 있습니다.38 
At the beginning of a session, an online survey can be used to identify learners' opinions on an ambiguous topic, such as an ethical issue in health care. Such an activity can reveal differences in opinions that can widen understanding and energize subsequent discussion. Another strategy, just-in-time teaching, has been successfully implemented across disciplines to enhance learner motivation and overall learning.37 The essence is to have learners complete an assignment (eg, self-study tasks and online quizzes) to guide their preparation for the live session and to elicit their knowledge and any misconceptions about the topic. Reviewing learner performance enables instructors to adapt synchronous sessions just-in-time, addressing the difficult concepts through short lectures and peer instructions.38

다양성: 주의 집중력 유지
Variety: Sustain Attention

다양성은 학습자의 지루함을 방지하고 참여도를 유지합니다.27 교수자는 다음 등을 통해 다양성을 도입할 수 있습니다.1(챕터7),39

  • 강의 형식(예: 강의, 학생 주도 및 교수자 주도 토론),
  • 다양한 프레젠테이션 스타일(예: 유머러스한 스타일과 진지한 스타일, 텍스트와 그래픽 간 전환),
  • 학습 과제 순서 무작위화,
  • 질문에 답할 학습자 교대 배정 

Variability prevents learner boredom and sustain engagement.27 Instructors can introduce variability via

  • diversifying instructional formats (eg, lecturing, student-led and instructor-led discussion),
  • varying presentation styles (eg, switching between humorous and serious styles and between text and graphics),
  • randomizing the learning task order, and
  • alternating which learners are assigned to answer questions.1(chap7),39

또 다른 전략은 토론을 심화하기 위해 다양한 관점을 장려하는 것입니다.39 강사는 학습자를 "온라인 원탁회의" 활동에 참여시켜 반대 보건 정책을 옹호하는 전문가 역할극을 하고 문제 해결에 참여할 수 있습니다.1(챕터7) 온라인 기술은 지리적 경계를 넘어 참여할 수 있게 함으로써 다양성을 확보할 수 있습니다. 발언하는 것을 불편해하던 학습자도 채팅과 토론 게시판을 통해 대화에 참여할 수 있습니다. CPD 진행자는 의미 있는 토론을 위해 다양한 배경을 가진 참가자를 가상 소회의실에 배정하고40, 학제 간 학습과 팀워크를 촉진하기 위해 교육 설계에 전문가 간 학습 접근법을 채택함으로써 이러한 다양성의 증가를 활용할 수 있습니다.41
Another strategy is promoting diverse perspectives to deepen discussion.39 Instructors can engage learners in “Online Roundtable” activities, role-playing experts advocating opposing health policies and participating in problem solving.1(chap7) Online technology affords diversity by enabling participation across geographic boundaries. Learners who were uncomfortable with speaking up can join conversions through chat and discussion boards. CPD facilitators can leverage this increased diversity by assigning participants of different backgrounds into virtual breakout rooms for meaningful discussion40 and adopting the interprofessional learning approach in instructional design to promote interdisciplinary learning and teamwork.41

자율성: 학습자에게 자신의 선택과 책임에 따라 선택하고 행동할 수 있는 기회 제공
Autonomy: Offer Learners Opportunities to Choose and Act on Own Choices and Responsibility

자율성인간의 세 가지 기본 심리적 욕구 중 하나입니다.42 자율성을 지원하는 환경에서는 학습자의 행동이 외부 보상이나 처벌 회피에 의해 촉진될 때보다 학습 과제의 가치에 대한 동일시 또는 활동에 참여하는 기쁨에 의해 주도될 가능성이 더 높습니다. 자율성의 경험은 학습자의 지속성 및 우수한 학습 결과 달성에 도움이 됩니다.10,11,42
Autonomy is among a human's three fundamental psychological needs.42 In an autonomy-supportive environment, learners' behaviors are more likely to be driven by their identification with the value of the learning task or the joy of engaging in the activity, as compared with when they are propelled by external rewards or avoidance of punishment. The experience of autonomy is beneficial for learner persistency and achievement of superior learning outcomes.10,11,42

교수자는 문헌1(챕터8),2,43에서 권장하는 다양한 전략 중 하나 이상을 채택하여 온라인 학습자의 자율성을 지원할 수 있습니다.

  • 먼저, 학습자가 자신의 학습을 형성하는 데 더 많은 책임감을 갖도록 유도합니다.
    • 학습자가 주제별 온라인 토론을 주도하거나 마무리하고,
    • 교육 세션을 계획하고,
    • 초청 연사를 초대하고,
    • 학습 경험과 기술 사용성을 향상시키기 위한 제안을 제공하는 등 
  • 또한 학습자에게 자신의 필요나 관심사에 맞는 경로를 탐색할 수 있는 의미 있는 선택권을 제공하세요.
  • '반드시', '해야 한다', '해야 한다', '의무적이다'와 같은 통제적인 언어의 사용을 피하고, 대신 근거를 전달하고 학습자가 스스로 결정하도록 장려합니다.

Instructors can support online learner autonomy by adopting one or more of the different strategies recommended in the literature1(chap8),2,43:

  • First, invite learners to take on more responsibility to shape their learning, such as
    • leading or wrapping up themed online discussions,
    • planning instructional sessions,
    • inviting guest speakers, and
    • providing suggestions to enhance the learning experience and technology usability.
  • Additionally, offer learners meaningful choices to explore pathways aligned with their needs or interests.
  • Avoid the use of controlling language, such as “must,” “should,” “have to,” and “is obligatory”; instead, communicate rationale and encourage learners to decide for themselves.

예를 들어, 가정전문간호사 교육생의 건강의 사회적 결정요인에 대한 온라인 학습 참여를 높이기 위해 교육자는 교육생이 건강 격차 주제와 영향을 받는 인구를 선택할 수 있는 유연성을 부여했습니다. 또한 교육생은 전달 형식을 결정하고 개별 또는 공동 작업을 결정함으로써 자신이 선택한 지역사회를 위한 교육 경험을 창출합니다.44 
For example, to enhance family nurse practitioner trainees' engagement with their online learning of social determinants of health, educators granted trainees' flexibility in selecting a health disparity topic and affected population. Trainees also create an educational experience for their chosen community by deciding on the delivery format and determining working individually or collaboratively.44

관련성: 학습자에게 진정성 있고 개인적으로 의미 있는 과제를 설계합니다.
Relevance: Design Tasks that are Authentic and Personally Meaningful to Learners

관련성은 성인 학습자의 동기 부여와 학습에 필수적입니다.5 관련성은 교육 활동의 의미에 대한 학습자의 인식을 다룹니다.39,45,46

  • 학습자의 참여가 자신의 필요나 선호를 충족시킬 수 있는지 또는 
  • 과제가 자신의 가치 및 경험과 관련이 있는지 등 

학습자의 필요와 관심을 수용하는 것 외에도 학습자에게

  • 콘텐츠 학습의 관련성에 대해 명시적으로 설명하는 것이 중요합니다.
  • 온라인 세션의 개발이 요구 분석을 통해 수집된 결과에 의해 주도되는 경우, 요구 분석 결과를 학습자와 공유하는 것이 중요합니다.45
  • 다른 전략으로는
    • 관련 뉴스, 이벤트 또는 연구 결과를 토론에 통합하고
    • 학습자가 일상적인 전문 업무에서 새로운 지식의 적용을 시각화하도록 초대하는 것이 있습니다.1(챕터9)
    • 학습자에게 친숙한 비유나 예를 사용하거나
    • 학습자가 관련된 자신의 이야기를 공유하도록 장려하는 것도 학습자가 새로운 자료를 사전 지식과 연관시킬 수 있도록 도와줍니다.5(챕터8),39

Relevancy is essential for adult learners' motivation and learning.5 Relevance deals with learners' perception regarding the meaningfulness of instructional activities, such as

  • whether their participation can satisfy their needs or preference or
  • if the task is pertinent to their value and experience.39,45,46 

In addition to accommodating learners' needs and interests,

  • explicit explanation to learners about the relevance of studying the content is important.
  • If the development of online sessions is driven by findings gathered from needs analyses, it is important to share the needs analysis findings with learners.45 
  • Other strategies include
    • incorporating relevant news, events, or research findings into discussion and
    • inviting learners to visualize the application of the new knowledge in their daily professional practice.1(chap9) 
    • Using analogies or examples familiar to learners or
    • encouraging learners to share relevant own stories also facilitates learners to relate the new materials with prior knowledge.5(chap8),39

또한 학습 환경의 진정성authenticity을 향상시킴으로써, 즉 학습자가 진정성 있는 맥락에서 실제적이고 도전적인 과제를 해결하도록 함으로써 관련성을 높일 수 있습니다.1(9장),47

  • 전문가 데모/모델링/코칭 또는 동료 협업을 포함하여 일반적으로 실제 상황에서 사용할 수 있는 리소스를 제공해야 합니다.47
  • 학습자는 전문가 데모의 비디오 녹화소셜 네트워크 도구 또는 초청 연사와의 화상 회의를 통해 전문가 리소스에 액세스할 수 있습니다.
  • 온라인 CPD 제공에서 참가자들은 비슷한 어려움을 겪고 있는 동료로부터 배우는 것을 소중히 여깁니다.40
  • 가상, 혼합 및 증강 현실을 이용한 시뮬레이션48 도 현실감을 불어넣을 수 있습니다.1(챕터9),5(챕터8),47
    • 예를 들어, 가상 환자 기술은 미래의 정신건강 전문 의료진 교육에 도입되었으며 학습자의 자기 효능감과 관련 임상 역량을 효과적으로 향상시키는 것으로 밝혀졌습니다.49 

Relevance is also achieved through enhancing the authenticity of learning environments, that is, engaging learners in tackling authentic, challenging tasks within an authentic context.1(chap9),47 

  • Resources that are typically available in the real-world context should be provided, including expert demonstration/modeling/coaching or peer collaboration.47 
  • Learners can access expert resources through video recordings of expert demonstration and social networking tools or video conferencing with guest speakers.
  • In online CPD offerings, participants cherish learning from colleagues who are grappling with similar challenges.40 
  • Simulations with virtual, mixed, and augmented reality48 can also infuse authenticity.1(chap9),5(chap8),47 
    • For instance, virtual patient technology was introduced into the training of future mental health specialty providers and was found to effectively increase learner self-efficacy and relevant clinical competency.49

 

상호 작용: 학습자 간의 사려 깊은 협업 및 커뮤니케이션 촉진
Interactivity: Promote Thoughtful Collaboration and Communication Among Learners

상호작용 원칙은 타인과 관계 맺으려는 학습자의 기본 욕구 충족을 지원하는 학습 커뮤니티를 육성하는 데 중점을 두고 있으며42 학습자가 아이디어를 교환하고 공유된 의미를 구성하며 도움을 구하는 데 편안함을 느낄 수 있는 공간을 제공합니다.50 이러한 의미 있는 상호작용은 더 깊은 학습을 촉진하고 건강 관리에 필수적인 팀워크 기술 훈련을 지원합니다.1(챕터10),2,41 
The interactivity principle centers on cultivating a learning community that supports fulfilling learners' basic needs to relate to others42 and provides a space wherein learners are motivated to exchange ideas and construct shared meaning and feel comfortable with seeking help.50 Such meaningful interaction promotes deeper learning and supports training of teamwork skills that are essential for health care.1(chap10),2,41

예를 들어, 최근 한 연구에서 팬데믹 기간 동안 신속하게 교육에 적응해야 했던 교육자들은 온라인 CPD 세션을 통해 같은 도전에 직면한 동료들과 연결하고 교류하는 것을 중요하게 생각했으며, 이를 통해 상황을 이해하고 온라인 교육으로 전환할 수 있는 자신감을 키울 수 있었습니다.51 또한 사례 기반 토론,44 직소 기술, 팀 기반 학습을 채택하여 대화형 대화와 협업 학습을 강화할 수 있습니다. 직소 활동을 하는 동안 서로 다른 학습자 그룹은 서로 다른 영역의 전문 지식을 습득하는 데 집중한 다음, 각 영역의 대표자들이 다시 모여 협력하도록 합니다.1(챕터10) 또는 팀 기반 학습에 사전 할당된 학습 과제, 개인 및 그룹 준비도 확인 테스트, 팀 지식 적용 연습 등 학습자의 협업과 동기 부여를 강화하기 위한 일련의 전략이 배치됩니다.52,53 상호작용 원칙과 관련된 다른 아이디어로는 온라인 학습 동기를 부여하기 위한  동료 평가 기반 포인트 시스템과 같은 게임화54 55를 통합하는 것을 들 수 있습니다. 
For instance, in one recent study, educators who needed to rapidly adapt their teaching during the pandemic valued connecting and exchanging with colleagues who were facing the same challenge through an online CPD session, which helped them acquire understanding of the situation and develop confidence to transit to online teaching.51 Additionally, case-based discussion,44 jigsaw techniques, team-based learning can be adopted to enhance interactive dialogue and collaborative learning. During jigsaw activities, different learner groups concentrate their effort on acquiring expertise in different areas, followed by regrouping for representatives from each area to collaborate1(chap10) Alternatively, a set of strategies are deployed in team-based learning to augment learner collaboration and motivation, including pre-assigned learning tasks, individual and group readiness assurance tests, and team knowledge application exercises.52,53 Another idea related to the interactivity principle entails incorporating gamification,54 such as a peer-assessment-based point system,55 to motivate online learning.

협업 학습 경험을 향상시키려면 학습자에게 모든 사람이 팀 의사 결정 및 과제 완료에 참여하고 팀 성과에 대해 책임을 지도록 하는 등 동료의 자율성을 존중하도록 상기시켜야 합니다. 학습자가 협업 프로토콜을 협상하고 비협조적인 행동에 적시에 대처하도록 안내하는 것이 중요합니다.2
To enhance collaborative learning experience, remind learners to respect peers' autonomy, including ensuring that everyone participates in team decision making and task completion and is accountable for team performance. It is valuable to guide learners to negotiate collaboration protocols and deal with unsupportive behaviors in a timely manner.2

참여: 노력, 참여 및 투자 촉진
Engagement: Stimulate Effort, Involvement, and Investment

학습자가 학습 콘텐츠와 상호작용하는 동안 보여주는 "관심, 인지 능력, 주의력, 상호작용, 시간 및 노력의 정도"인 온라인 학습자 참여는 HPE의 중요한 목표입니다.56 학습자의 노력, 참여 및 학습에 대한 투자를 유도하기 위해 멀티미디어 및 새로운 기술을 교육 활동에 통합할 수 있습니다.1(11장),56 팟캐스트,57 비디오,58 또는 학습자의 질문을 자극하는 시각적 트리거 등.59 공개된 교육 설계 원칙60-62을 참조하여 멀티미디어 교육 자료의 학습자 처리를 최적화할 수 있습니다.
Online learner engagement, which is “the degree of interest, cognitive ability, attention, interaction, time and effort” that learners demonstrate during interaction with learning content, is an important goal of HPE.56 To inspire learner effort, involvement, and investment in learning, multimedia and emerging technologies can be integrated into educational activities,1(chap11),56 including podcasts,57 videos,58 or visual triggers that stimulate learner inquiry.59 Refer to published instructional design principles60–62 to optimize learner processing of multimedia instructional materials.

멀티미디어 자료 제작에 시간을 투자하기 전에 온라인에서 사용할 수 있는 많은 고품질의 공개 교육 리소스를 탐색하십시오. 예를 들어, MedEdPORTAL은 CPD 및 의료 수련의 교육을 위해 동료 검토를 거친 교육 리소스를 통합하고, MERLOT은 온라인 학습 자료를 큐레이팅합니다. 또한 Coursera, edX, FutureLearn, Khan Academy와 같은 플랫폼의 고품질 무료 온라인 강좌도 고려해 볼 만합니다. 이러한 리소스를 효과적으로 통합하려면 문헌에서 찾을 수 있는 조언을 참조하세요.63
Before spending time creating multimedia materials, explore many high-quality open educational resources that are available online. For instance, MedEdPORTAL (https://www.mededportal.org) consolidates peer-reviewed instructional resources for both CPD and medical trainee teaching, and MERLOT (https://www.merlot.org/merlot/index.htm) curates online learning materials. Also, it is worthwhile considering high-quality free online courses in platforms such as Coursera (https://www.coursera.org), edX(https://www.edx.org/), FutureLearn (https://www.futurelearn.com/), and Khan Academy (https://www.khanacademy.org/). For effective integration of these resources, refer to advice found in the literature.63

긴장감: 도전, 불협화음, 논쟁 도입하기
Tension: Introduce Challenge, Dissonance, Controversy

긴장의 원리는 학습자가 서로 다른 관점을 건설적으로 해결하도록 유도하는 데 중점을 둡니다. 화해를 이루거나 한 입장의 수용 여부를 결정하려는 시도는 종종 불충분한 지식과 불협화음을 깨닫게 하여 후속 정보 탐색 및 학습을 촉진할 수 있습니다.1(챕터12) 논란이 되는 주제와 다양한 의견에 대한 독서와 토론은 이러한 교육적 순간으로 이어질 수 있습니다. 한 주제에 대한 구성원들의 다양한 견해나 같은 이벤트에서 서로 다른 경험을 대조하는 온라인 의료팀 패널 프레젠테이션도 유용한 전략 중 하나입니다. 
The principle of tension focuses on engaging learners in constructive resolution of different perspectives. Attempts to achieve reconciliation or to determine the acceptance of one position over the other often cause the realization of inadequate knowledge and feelings of dissonance, which can spur subsequent information seeking and learning.1(chap12) Readings and discussions about controversial topics and divergent opinions can lead to such teachable moments. An online healthcare team panel presentation, in which members' diverse views about a topic or different experiences during the same event are contrasted, is another useful strategy.

공동 학습 중에도 의견 불일치가 자주 발생합니다. 학습자가 의견 불일치의 진정한 해결책을 찾기 위해 노력할 때, 그들은 더 깊은 수준에서 자신의 아이디어를 정교화하고 교환합니다. 이러한 접근 방식은 동료로부터의 학습을 촉진할 뿐만 아니라 숨겨진 오해를 밝혀낼 수도 있습니다.64 비동기 또는 동기 온라인 토론에 학습자를 참여시키는 것은 유용한 전략입니다.1(챕터12),65 한 연구에서 CPD 진행자는 참가자들에게 역할극을 통해 목록 서버 그룹에서 다양한 관점을 게시하고 이에 대해 응답하는 사례 시나리오를 소개했습니다. 그 결과 토론은 교육 주제와 관련된 복잡하고 중요한 여러 문제를 명확히 하는 데 도움이 되었습니다.66 
Resolutions of disagreements also frequently occur during collaborative learning. When learners make efforts to seek true resolution of a discrepancy, they elaborate on and exchange their ideas at a deeper level. Such an approach not only promotes learning from peers but it can also cast light on their otherwise hidden misconceptions.64 Engaging learners in asynchronous or synchronous online debate is a useful strategy.1(chap12),65 In one study, CPD facilitators introduced a case scenario to participants who role-played, posting and responding to different viewpoints in their list server group. The resulting discussion helped clarify various complex and important issues related to the instructional topic.66

결과물 산출: 목표 중심, 목적 지향적 비전 및 주인의식 함양
Yielding Products: Foster Goal Driven, Purposeful Vision, and Ownership

기술 다양성의 마지막 원칙은 학습에서 목표가 수행하는 역할을 강조합니다.7 소유권을 주장할 수 있고 다른 사람에게 가치가 있는 유형의 고유한 결과물을 완성한다는 목표는 일반적으로 학습자가 시간과 노력을 투입하도록 유도합니다. 학습자의 동기는 전문가와 커뮤니티 구성원이 제품을 공유, 사용 또는 댓글을 달 때 더욱 높아집니다.1(챕터13) 예를 들어, 광범위한 청중을 대상으로 하는 Wikipedia의 의학 콘텐츠를 편집하고 개선하는 것은 근거 기반 의학 기술을 학습하는 HPE 교육생의 참여를 유도하는 데 사용되었습니다.67 마찬가지로, 온라인 CPD 진행자는 새로 습득한 지식을 전문 실무에 적용할 계획을 수립하도록 안내하고 계획을 실행하는 동안 지속적인 지원을 제공함으로써68 학습자의 학습 이전transfer을 촉진할 수 있습니다. 
The final principle of TEC-VARIETY underscores the role that goals play in learning.7 The goal to complete a tangible, unique product that one can claim ownership over and is of value to others typically instigates learner commitment of time and effort. Learner motivation is further elevated when their product is shared, used, or commented on by experts and community members.1(chap13) For instance, editing and improving Wikipedia's medical content, which has broad, authentic audience reach, has been used to engage HPE trainees in learning of evidence-based medicine skills.67 Likewise, online CPD facilitators can encourage participants' transfer of learning68 by guiding them to build a plan to apply the newly acquired knowledge into their professional practices and also providing them continuous support during the plan implementation.

또한 강사는 학습자에게 프레젠테이션, 서적/논문 리뷰, 학습 내용 요약, 환자 사례, 문제 개입 제안, 개념도,69 포스터, 데이터베이스와 같은 결과물을 만들도록 할 수 있습니다. 학습자는 팟캐스트, 비디오, 문서/웹사이트, 블로그 등 다양한 미디어를 사용하여 개별적으로 또는 공동으로 제품을 생성할 수 있습니다. 이러한 활동 후에는 학습 제품의 가상 갤러리 투어를 통해 동료 또는 전문가의 평가/의견을 받을 수 있습니다.1(챕터13) 
Instructors can also task learners to build products such as presentations, book/article reviews, learning content summaries, patient cases, problem intervention proposals, concept maps,69 posters, and databases. Learners can create products individually or collaboratively, using different media including podcasts, videos, documents/websites, and blogs. Such an activity can be followed by a virtual gallery tour of learning products wherein peer or expert rankings/comments are received.1(chap13)

디자인 기반 연구를 사용하여 "TEC-VARIETY"의 채택을 안내합니다.
Use Design-Based Research to Guide the Adoption of “TEC-VARIETY”

TEC-VARIETY는 교육자가 적절한 동기 부여 전략 및 기법을 식별할 수 있는 강력한 개념적 프레임워크를 제공합니다.70 그러나 이는 규범적인 모델이 아니라 강사가 학습자 집단의 요구를 가장 잘 충족하는 전략을 선택하고 적용하도록 유도하는 것입니다. 교수자의 TEC-VARIETY 채택을 안내하기 위해 디자인 기반 연구(DBR)71,72를 권장합니다: 
The TEC-VARIETY provides a powerful conceptual framework for educators to identify appropriate motivational strategies and techniques.70 However, it is not a prescriptive model; instead, it invites instructors to select and adapt strategies that best address the needs of their learner population. We recommend Design-Based Research (DBR)71,72 to guide instructor adoption of TEC-VARIETY:

  1. 분석 및 탐색: 먼저, 학습자가 온라인 학습에 참여하도록 동기를 부여하고 지속시키는 요인이 무엇인지 알아보고 기술 다양성 원칙을 탐색합니다.
    Analysis and Exploration: First, find out what motivates and sustains learner participation in online learning and explore the TEC-VARIETY principles.
  2. 설계 및 개발: 이전 단계에서 얻은 이해를 바탕으로 '톤'과 '격려' 원칙은 일반적으로 모든 온라인 프로그램에 필요하지만, TEC-VARIETY 원칙 중 몇 가지를 선택하여 집중할 것을 권장합니다. 적절한 동기 부여 전략을 선택한 후에는 교육 목표, 교수 전략, 평가 및 학습자 배경이 일치하는 교수 계획을 개발합니다. 온라인 학습을 처음 접하는 교육자의 경우 한두 가지 전략만 시도해보고, 온라인 교육 사례(예: "참여"에 나열된 리소스) 및 동료로부터 배우고, 수업 설계 및 기술 실무자와 협력하는 것으로 시작하는 것이 좋습니다.73,74 보호 시간, 기술 지원, 교수진 개발, 온라인 교육에 대한 인정 등 제도적 지원은 교수진의 온라인 교육 적응에 매우 중요합니다.1(챕터14),74 
    Design and Development: Based on understanding acquired in the previous phase, we recommend choosing a few of the TEC-VARIETY principles to focus on, although “Tone” and “Encouragement” principles are generally necessary for any online programs. After selecting appropriate motivational strategies, develop a teaching plan that ensures alignment between educational goals, instructional strategies, assessments, and learner background. For educators new to online learning, consider starting with trying only one or two strategies, learning from online teaching examples (eg, resources listed in “engagement”) and colleagues, and working with instructional design and technology practitioners.73,74 Institutional support, including protected time, technology support, faculty development, and recognition for online teaching, is crucial for faculty adaptation to online teaching.1(chap14),74
  3. 평가 및 반영: 교육 계획을 실행하는 동안 TEC-VARIETY는 실행 결과의 평가 및 반영을 안내하는 데 사용할 수 있으며, 이는 교육 관행의 개선을 촉진합니다. 교육자들이 모범 사례와 배운 교훈을 공동으로 성찰하고 공유하는 커뮤니티 기반 접근 방식은 추가적인 교수 개발 기회를 제공합니다.40,68,74 연구 활동 통합을 위한 지침도 DBR에서 확인할 수 있습니다.71,72
    Evaluation and Reflection: During implementation of the teaching plan, the TEC-VARIETY can be used to guide the evaluation and reflection of implementation outcomes, which prompt improvement of teaching practice. A community-based approach that engages educators in collaborative reflection and sharing of best practices and lessons learned offers additional faculty development opportunities.40,68,74 Guidance to integrate research activities is also available in DBR.71,72

결론
CONCLUSION

TEC-VARIETY는 교육자가 온라인 학습에 동기를 부여하고 학습자의 참여를 유도하기 위해 교육 전략과 디지털 리소스를 통합할 수 있는 유용한 프레임워크를 제공합니다. 교육자는 DBR을 사용하여 TEC-VARIETY의 채택을 안내하는 것이 좋습니다. 점점 더 다양해지는 학습자 인구의 요구와 끊임없이 변화하는 교육 환경을 수용하기 위해 동기 부여 전략을 조정하는 것이 좋습니다.

The TEC-VARIETY provides a useful framework for educators to integrate instructional strategies and digital resources to motivate and engage their learners in online learning. Educators are encouraged to use DBR to guide their adoption of TEC-VARIETY. Adaptation of motivational strategies is recommended to accommodate the needs of increasingly diverse learner populations and the ever-changing educational landscape.

 


J Contin Educ Health Prof. 2023 Mar 28. doi: 10.1097/CEH.0000000000000495. Online ahead of print.

Applying TEC-VARIETY to Motivate and Engage Learners for Online Learning Success

Affiliations collapse

1Chen: Assistant Director of Evaluation and Assessment Innovation, Division of Evaluation, Assessment, and Education Research, and Assistant Professor, Department of Education, Innovation and Technology, Baylor College of Medicine, Houston, TX. Bonk: Professor of Instructional Systems Technology at Indiana University and Adjunct IU Luddy School of Informatics, Computing, and Engineering, Bloomington, IN. Sandars: Professor of Medical Education at Edge Hill University Medical School, Ormskirk, United Kingdom.

PMID: 36988439

DOI: 10.1097/CEH.0000000000000495

Abstract

Learner motivation plays an essential role in overcoming barriers to achieve online learning success. Many health professions educators, however, are not familiar with evidence-based motivational principles and techniques that tap into learners' inner resources to promote online learning success. The TEC-VARIETY (T-Tone; E-Encouragement; C-Curiosity; V-Variety; A-Autonomy; R-Relevance; I-Interactivity; E-Engagement; T-Tension; and Y-Yielding products) framework provides evidence-based principles and techniques that motivate and engage learners. Health professions educators can identify and assemble appropriate activities to motivate and engage online learners. Educators are encouraged to use Design-Based Research to guide their adoption of TEC-VARIETY and evaluation of outcomes.

+ Recent posts