ChatGPT의 등장: 의학교육에서 잠재력 탐색 (Anat Sci Educ. 2023)
The rise of ChatGPT: Exploring its potential in medical education
Hyunsu Lee

 

소개
INTRODUCTION

의학교육에 기술을 통합하는 것은 지속적인 과정이었으며, 최근 인공지능(AI)과 머신러닝(ML)의 발전은 교육 혁신을 위한 흥미롭고 새로운 기회를 제시하고 있습니다. 이러한 AI 기반 도구 중 가장 주목할 만한 것은 OpenAI에서 개발한 GPT(Generative Pretrained Transformer) 언어 모델1과 그 변형인 ChatGPT입니다.1 최근 ChatGPT는 사람과 유사한 텍스트를 생성하고 사용자가 대화형 대화에 참여할 수 있는 기능으로 인해 단기간에 100만 명의 사용자를 확보하는 등 상당한 주목을 받고 있습니다(그림 1). 자연어 처리 기능과 고급 알고리즘을 갖춘 ChatGPT는 연구 및 의학 문헌 요약 및 평가와 같이 시간 집약적인 작업을 효율적으로 자동화할 수 있습니다. 의학교육 분야에서 ChatGPT는 학생들에게 상세하고 관련성 높은 정보를 제공할 수 있는 잠재력을 가지고 있으며, 다른 기술과 결합하여 대화형 시뮬레이션을 개발할 수도 있습니다. 
The integration of technology into medical education has been an ongoing process, with recent advancements in artificial intelligence (AI) and machine learning (ML) presenting exciting new opportunities for educational innovation. Among the most notable of these AI-based tools is the Generative Pretrained Transformer (GPT) language model
1 developed by OpenAI, and its variant, ChatGPT.1 Recently, ChatGPT has received considerable attention due to its ability to generate human-like text and engage users in interactive conversations, resulting in the acquisition of 1 million users in a short time (Figure 1). With its natural language processing capabilities and advanced algorithms, ChatGPT can efficiently automate time-intensive tasks, such as summarizing and evaluating research and medical literature. Within medical education, ChatGPT has the potential to provide students with detailed and relevant information and could be paired with other technologies to develop interactive simulations.

 

의학교육은 인공지능과 머신러닝의 발전으로 큰 혜택을 받을 수 있는 잠재력을 가지고 있습니다.6-9 해부학을 포함한 기초 과학 교육은 임상과 관련된 인체의 구조와 기능을 이해하기 위한 기초 토대를 마련합니다.10 이러한 학습 목표를 달성하려면 관련성 있고 상세한 정보, 매력적인 교육 리소스, 대화형 시뮬레이션의 기회가 필요합니다. 그러나 학생들은 방대한 양의 복잡한 정보를 이해하고 암기하는 데 어려움을 겪는 경우가 많습니다.11,12 따라서 의학교육에서 ChatGPT를 사용하면 학생들이 생물의학을 학습하는 방식에 혁신을 가져올 수 있습니다. 가상 조교 역할을 하는 ChatGPT는 학생들에게 실시간으로 개인화된 피드백을 제공하는 데 활용될 수 있습니다.13 의료 실습과 관련된 고도의 대화형 가상 실험실 시뮬레이션을 생성하기 위해 다른 기술(예: 게임 산업)과의 통합이 모색되고 있습니다. 
Medical education has the potential to greatly benefit from AI and ML advancements.
69 Basic science education, including the anatomical sciences, lays the foundational groundwork for understanding clinically relevant structures and functions of the human body.10 Achieving this learning goal requires relevant and detailed information, engaging educational resources, and opportunities for interactive simulations. However, students often find it difficult to comprehend and memorize vast amounts of complex information.11,12 Thus, the use of ChatGPT in medical education has the potential to revolutionize how students learn biomedical sciences. By serving as a virtual teaching assistant, ChatGPT could be leveraged to provide students with real-time and personalized feedback.13 The integration of ChatGPT with other technologies (e.g., the gaming industry) is being explored to generate highly interactive virtual laboratory simulations relevant to medical practice.

이 글에서는 의학교육에서 ChatGPT의 장점, 한계, 윤리적 고려사항에 대한 분석을 제공하며, 특히 의생명과학 교육에 중점을 두고 있습니다. 또한 커리큘럼 설계에 대한 ChatGPT의 함의를 살펴보고 이 기술의 잠재력을 극대화하기 위한 향후 연구 개발 방향에 대해 논의합니다. 
This article provides an analysis of the advantages, limitations, and ethical considerations of ChatGPT in medical education, with special emphasis on biomedical sciences education. In addition, this commentary explores ChatGPT's implications for curriculum design and discusses future research and development directions for maximizing this technology's potential. 

의학교육에서 ChatGPT의 잠재적 활용 및 이점
POTENTIAL APPLICATIONS AND BENEFITS OF CHATGPT IN MEDICAL EDUCATION

ChatGPT는 다음과 같은 잠재적 활용을 통해 의학교육을 향상시킬 수 있습니다:
ChatGPT can enhance medical education through the following potential applications:

ChatGPT는 가상 조교로 배포될 수 있습니다. 다양한 의학 주제에 대한 정보를 신속하게 제공할 수 있는 ChatGPT는 학생들에게 필요한 시점에 유용한 리소스가 될 수 있습니다.14,15 즉각적인 피드백과 연중무휴 정보 액세스를 제공합니다.2 해부학, 조직학 및 기타 의학 주제와 관련된 질문에 답변하고 쉽게 접근하고 이해할 수 있는 방식으로 설명을 제공할 수 있습니다. 추가 학습을 위한 추가 리소스도 제안할 수 있습니다. 학생들 사이에서 ChatGPT를 더 많이 사용하면 의도치 않게 교사의 업무량(예: 근무 시간 동안 학생이 없는 경우)이 줄어들어 실습 및 실습 교육과 같은 다른 커리큘럼 측면에 시간과 노력을 다시 집중할 수 있습니다. ChatGPT 사용의 또 다른 이점은 개인 맞춤형 교육을 제공할 수 있다는 점입니다.16-19 대화의 맥락에 따라 ChatGPT는 최종 사용자에게 적절한 수준으로 응답할 수 있으며, 아직 개발되지는 않았지만 학생의 진도를 추적하고 교육 스타일을 조정할 수 있는 잠재력을 가지고 있을 수 있습니다. 어려움을 겪고 있는 학생은 어렵고 복잡한 개념을 자신의 수준에 맞는 방식으로 설명함으로써 도움을 받을 수 있습니다.20 예를 들어, 학생은 "[무언가]를 초등학생 수준으로 설명해 주세요"와 같은 프롬프트를 사용하여 챗봇과 대화를 시작할 수 있습니다.
ChatGPT could be deployed as a virtual teaching assistant. With its ability to quickly return information on various medical topics, ChatGPT could be a valuable point-of- need resource for students.14,15 ChatGPT provides instant feedback and 24/7 access to information.2 It can answer questions and provide explanations related to anatomy, histology, and other medical subjects in a way that is easily accessible and understandable. It can even suggest additional resources for further learning. Greater use of ChatGPT among students may inadvertently reduce teachers' workloads (e.g., having no students during office hours), allowing them to refocus their time and efforts on other curricular aspects, such as practical skills and hands-on training. Another benefit of using ChatGPT is the personalized education it has the potential to offer.1619 Based on the context of a conversation, ChatGPT can respond to end-users at an appropriate level and may have the potential to track students' progress and adjust its teaching style, though this feature is not yet developed. Struggling students may benefit by having difficult and complex concepts explained in a way that adapts to their level.20 For example, a student could initiate a conversation with the chatbot using a prompt like, “Explain [something] at an elementary level.”

ChatGPT와 대화형 가상 실험실 시뮬레이션의 결합은 향후 연구를 위한 비옥한 토양이 될 것입니다. ChatGPT는 곧 텍스트 기반 응답을 넘어 대화형 학습 경험을 촉진할 수 있을 것입니다. 예를 들어, 게임 업계에서는 비플레이어 캐릭터와의 대화에 ChatGPT를 사용하는 방안을 모색하고 있습니다. 마찬가지로 의대생들은 가상 조직학 슬라이드 프로그램과 함께 ChatGPT를 사용하여 교육을 용이하게 할 수 있습니다. 학생들은 각 슬라이드를 검토할 때 관찰된 세포와 조직 구성 요소에 대한 정보를 제공하도록 ChatGPT에 요청하여 실시간으로 주제에 대한 이해도를 높일 수 있습니다. 이러한 기술을 교육 환경에 통합하면 학생들에게 몰입도 높은 학습 경험을 제공할 수 있습니다.12 ChatGPT는 이미 정답 설명이 포함된 자가 점검 퀴즈(예: 표 1, 프롬프트 및 응답 참조)를 생성할 수 있습니다. 
The combined use of ChatGPT with interactive virtual laboratory simulations is fertile ground for future investigations. ChatGPT may soon be able to facilitate an interactive learning experience beyond text-based responses. The gaming industry, for example, is exploring the use of ChatGPT for non-player character conversations. Likewise, medical students may be able to use ChatGPT in conjunction with a virtual histology slide program to facilitate their education. As students review each slide, they can prompt ChatGPT to provide information about the observed cells and tissue components, enhancing their comprehension of the topic in real time. Integrating such technologies into educational settings could offer students an immersive learning experience.
12 ChatGPT is already capable of generating self-check quizzes (see Table 1, e.g., prompts and responses) with answer explanations.

전반적으로 ChatGPT는 학생의 학습 경험을 향상시키고 학습자가 의료 및 헬스케어 분야에서 경력을 쌓을 수 있도록 더 잘 준비시킬 수 있는 잠재력을 가지고 있습니다. 실제로 ChatGPT의 효과는 아직 검증되지 않았지만, Klutka 외.21가 요약하고 표 2에 요약한 바와 같이 의학 교육에서 유용하게 사용될 경우 다양한 이점을 얻을 수 있을 것으로 예상됩니다. 
Overall, ChatGPT has the potential to augment the student learning experience and better equip learners for careers in the medical and health-care fields. While the efficacy of ChatGPT remains to be seen in practice, its usefulness in medical education is expected to yield various benefits, as outlined by Klutka et al.
21 and summarized in Table 2.

커리큘럼 설계를 위한 ChatGPT 사용
USING CHATGPT FOR CURRICULUM DESIGN

ChatGPT는 현장에서 커리큘럼 설계, 평가 전략 및 교육 방법에 큰 영향을 미칠 수 있는 잠재력을 가지고 있습니다. 의학교육에서 기술의 역할이 점점 더 중요해짐에 따라 교육자는 변화하는 환경에 적응해야 합니다.   
ChatGPT has the potential to significantly impact curriculum design, assessment strategies, and teaching methods in the field. As technology continues to play an increasingly prominent role in medical education, educators must adapt to the changing landscape.  

학생들이 첨단 기술을 효과적으로 활용하고 미래의 진료에 통합하는 데 필요한 디지털 리터러시와 역량을 갖출 수 있도록 하는 것이 중요합니다. 이러한 목표를 달성하기 위해 의학교육자는 기술 기반 교육 및 학습 방법을 커리큘럼에 통합하기 위해 교육 접근 방식을 수정해야 할 수 있습니다. ChatGPT는 학생들이 미래의 의료 실무에 필요한 기술과 역량을 습득하도록 돕는 데 이상적일 수 있습니다.22 의료의 미래에는 온라인 플랫폼, 앱, 전자 건강 기록과 같은 디지털 도구가 보편화될 것이며, 의료용 대형 언어 모델(예: 방사선학 보고서)의 출력물에 대한 의존도가 점점 더 높아질 수 있습니다. 따라서 학생들은 언젠가 동료 및 환자와 소통할 때 언어 모델 결과물을 해석하고 적용해야 할 수도 있으므로 이러한 기술을 효과적으로 사용하는 데 필요한 역량을 습득하는 것이 중요합니다. 
It is crucial to ensure that students are equipped with the necessary digital literacy and competencies to effectively utilize and integrate advanced technologies into their future practices. To achieve this goal, medical educators may need to modify their teaching approaches to incorporate technology-based teaching and learning methods into their curricula. ChatGPT may be ideally suited for helping students to acquire the skills and competencies required for future medical practice.
22 In the future of health care, digital tools such as online platforms, apps, and electronic health records will be ubiquitous, and the outputs of large language models for medical uses (e.g., radiology reports) could become increasingly relied upon. As such, it would behoove students to acquire the competencies necessary to effectively use these technologies, as they may 1 day need to interpret and apply language model outputs when communicating with colleagues and patients.

ChatGPT와 같은 AI 도구의 통합은 평가 전략에 대한 재고와 재설계를 불러일으킬 수도 있습니다. 필기 시험과 같은 전통적인 방법으로는 디지털 및 기술 리터러시 능력을 평가하는 데 적합하지 않을 수 있습니다. 또한, 학업 부정행위에 ChatGPT를 사용하면 보고서나 에세이 작성과 같은 전통적인 평가 방법의 유효성에 의문이 제기될 수 있습니다. AI가 학습 과정과 임상 실습을 변화시킨다면 기술 중심 의료 산업의 진화하는 수요를 충족하기 위해 새롭고 다양한 평가 전략이 필요할 수 있습니다. 
The integration of AI tools, like ChatGPT, might also provoke a rethinking and redesign of assessment strategies. Traditional methods, such as written exams, may not be well equipped to assess digital and technology literacy skills. Moreover, the use of ChatGPT for academic misconduct calls into question the validity of traditional assessment methods, like report or essay writing. If AI transforms learning processes and clinical practice, new and different assessment strategies may be needed to meet the evolving demands of the technology-driven health-care industry.

ChatGPT는 교육 계획과 교육 방법에도 영향을 미칠 수 있습니다. 현재 상태에서는 교육자가 수업 계획 초안을 작성하고 브레인스토밍하는 데 ChatGPT가 도움이 될 수 있습니다.19 AI 기술과 그 피상적인 교육 능력의 출현으로 전통적인 강의와 시연은 더 이상 정보 전달이나 학생 학습을 촉진하는 데 효과적이지 않을 수 있습니다. 따라서 의학교육자는 기술 향상 학습에 가장 적합한 교수법을 탐구하고 구현하는 데 부지런하고 능동적으로 임해야 합니다.23 
ChatGPT might also impact educational planning and teaching methods. In its current state, ChatGPT can help educators draft and brainstorm lesson plans.19 With the advent of AI technology and its cursory ability to teach, traditional lectures and demonstrations may no longer be as effective for delivering information or facilitating student learning. Hence, medical educators must be diligent and proactive in exploring and implementing teaching methods best suited for technology-enhanced learning.23

ChatGPT의 한계 및 우려 사항
CHATGPT'S LIMITATIONS AND CONCERNS

ChatGPT의 기존 장점과 미래 잠재력에도 불구하고 가장 큰 주요 과제는 AI 시스템에서 제공하는 정보의 정확성과 신뢰성을 보장하는 것입니다. 의학교육은 작은 오류도 환자 안전에 중대한 결과를 초래할 수 있기 때문에 높은 수준의 정밀도와 정확성이 필요합니다. 학생들이 부정확하거나 오해의 소지가 있는 정보를 받을 위험은 실제로 존재합니다. ChatGPT는 대량의 데이터를 기반으로 훈련하지만, 훈련 과정에서 오류나 간과가 발생할 가능성이 항상 존재하며, 훈련 데이터 자체에 부정확한 정보가 포함될 수 있습니다. 배경 지식이 부족한 학생은 이러한 오류를 식별하기 어렵습니다. 예를 들어, 사람의 심장에 대한 질문을 받았을 때 ChatGPT는 마치 사람의 심장에 심실이 두 개만 있는 것처럼 응답합니다(표 3). 후속 확인 질문에 대한 정답을 제공하더라도 이러한 결과는 학습자에게 혼란을 줄 수 있습니다. ChatGPT는 지식 기반이 아니라 입력 문자열에 대해 작동하여 가능한 응답을 예측하는 언어 모델입니다. ChatGPT를 학습시키는 데 사용되는 데이터는 신뢰할 수 있는 것으로 추정되지만, 이것이 ChatGPT의 생성된 응답이 일관되게 신뢰할 수 있거나 인코딩된 지식을 전제로 한다는 것을 필연적으로 의미하지는 않는다는 점을 인식하는 것이 중요합니다. 따라서 ChatGPT의 응답의 정확성은 가설적인 것이며 절대적인 것이 아닙니다. 이는 학생들의 생물의학에 대한 이해에 심각한 결과를 초래할 수 있습니다. 의학교육 내에서 ChatGPT의 정확성을 보장하기 위해서는 책임 있는 당사자(예: 의학교육 기관, 기술 회사, 규제 기관)가 명확한 가이드라인과 검증 메커니즘을 개발하고 광범위하게 테스트해야 합니다. 
Despite ChatGPT's existing benefits and future potential, the greatest primary challenge is ensuring the accuracy and reliability of the information provided by the AI system. Medical education requires a high degree of precision and accuracy, as even small errors can have significant consequences for patient safety. The risks of students receiving incorrect or misleading information are real. Although ChatGPT is trained on large amounts of data, there is always the possibility of errors or oversights in its training process, and the training data itself may contain inaccurate information. It is difficult for students with limited background knowledge to identify such errors. For instance, when asked about the human heart, ChatGPT responds as if the human heart only has two chambers (
Table 3). Despite providing the correct response to the subsequent verification question, these results can be confusing for learners. ChatGPT is not a knowledge base, but rather a language model that operates on input strings to predict probable responses. While the data used to train ChatGPT is presumed to be authentic, it is vital to acknowledge that this does not inevitably signify that ChatGPT's generated responses are consistently reliable or premised on encoded knowledge. The accuracy of ChatGPT's responses is, therefore, hypothetical, and not absolute. This could have serious consequences for students' understanding of the biomedical sciences. To ensure ChatGPT's accuracy within medical education, clear guidelines and verification mechanisms should be developed and extensively tested by responsible parties (e.g., medical education institutions, technology companies, and regulatory bodies).

교육자들이 우려하는 또 다른 문제는 학생들이 AI 모델을 주요 정보 출처로 의존하게 될 수 있다는 점입니다. 이는 결국 학생들의 비판적 사고와 문제 해결 능력 발달에 부정적인 영향을 미칠 수 있습니다. 특히 학생들이 ChatGPT를 사용하는 방법이나 반환되는 정보를 평가하는 방법에 대해 제대로 교육받지 않은 경우 더욱 그렇습니다. 학생들이 자료를 제대로 이해하지 못한 채 ChatGPT에 의존하게 되면 생물의학에 대한 전반적인 지식이 저하될 수 있습니다.
Another concern among educators is that students may come to rely on the AI model as their primary source of information. This, in turn, could negatively impact the development of students' critical thinking and problem-solving skills. This is especially true if students are not properly trained on how to use ChatGPT or how to evaluate the information it returns. The potential for students to rely on ChatGPT without truly understanding the material could lead to a reduction in their overall knowledge of biomedical sciences.

언어 모델에 대한 학생의 의존성은 학업적 부정직 또는 "부정 행위"를 조장할 수도 있습니다. 예를 들어, 학생이 자료를 완전히 이해하지 못하거나 필요한 노력을 기울이지 않고 에세이나 기타 서면 과제를 완료하기 위해 ChatGPT를 사용할 수 있습니다. 교육자는 과제에 대한 명확한 지침과 기대치를 제시하고 학업 부정행위의 결과를 전달함으로써 이러한 가능성을 줄일 수 있습니다. 또한 언어 모델로는 쉽게 완료할 수 없는 비판적 사고, 창의성 및 정보 종합이 필요한 평가를 통합할 수도 있습니다. 최신 표절 탐지 기술(예: Originality.ai, GPTZero, Plagibot)도 ChatGPT의 의도하지 않은 결과에 대응하는 데 사용될 수 있습니다.
Student dependency on the language model may also propagate academic dishonesty or “cheating.” For example, a student might use ChatGPT to complete an essay or other written assignment without fully understanding the material or putting in the required effort. Educators can reduce the likelihood of this by providing clear guidelines and expectations for assignments and communicating the consequences of academic dishonesty. They can also incorporate assessments that require critical thinking, creativity, and the synthesis of information that cannot be easily completed with language models. Newer plagiarism detection technologies (e.g., Originality.ai, GPTZero, and Plagibot) can also be used to counter this unintended consequence of ChatGPT.

의학교육에서 인공지능과 머신러닝 모델을 사용하는 것은 몇 가지 윤리적 문제를 제기합니다. 주요 윤리적 문제 중 하나는 이러한 모델이 편견과 차별을 지속시킬 수 있다는 점입니다.24 이는 모델 훈련에 사용된 데이터가 편향되어 있거나 알고리즘 자체가 본질적으로 편향된 방식으로 설계된 경우 발생할 수 있습니다. 예를 들어, 언어 모델이 성별 및 인종적 편견을 재생산하고 증폭시킬 수 있다는 연구 결과가 있습니다.25 의학교육의 맥락에서, 이는 학생들이 부정확하거나 차별적인 정보를 받아 다양한 관점과 경험을 대표하지 못하는 결과를 초래할 수 있습니다. 이는 학습과 환자 치료에 심각한 결과를 초래할 수 있습니다.
The use of artificial intelligence and machine learning models in medical education raises several ethical concerns. One primary ethical issues is the potential for these models to perpetuate biases and discrimination.
24 This could occur if the data used to train the models are biased or if the algorithms themselves have been designed in a way that are inherently biased. For example, studies have shown that language models can reproduce and amplify gender and racial biases in their outputs.25 In the context of medical education, this could result in students receiving inaccurate or discriminatory information, leading to a lack of representation of diverse perspectives and experiences. This could have serious consequences for their learning and patient care.

또한 ChatGPT는 개인정보 보호 및 기밀 유지와 관련된 몇 가지 윤리적, 법적 문제를 제기합니다.26 의료 교육에는 종종 학생, 교사, 의료 전문가 간에 환자 데이터와 같은 민감한 정보를 공유해야 하는 경우가 있습니다. 의학교육에서 ChatGPT 또는 기타 AI 도구를 사용하는 것이 민감한 정보의 개인정보 보호 및 보안에 어떤 영향을 미칠 수 있는지 고려하는 것이 중요합니다. 이러한 데이터를 보호하기 위한 적절한 조치가 마련되어 있을 수 있지만, 잠재적인 위험을 신중하게 평가하고 적절한 안전장치가 마련되어 있는지 확인하는 것이 중요합니다. 의학교육에서 AI 도구를 사용하는 것이 갖는 의미와 잠재적 위험을 완화하는 최선의 방법을 완전히 이해하려면 추가적인 연구와 분석이 필요할 수 있습니다. 
ChatGPT also raises some ethical and legal concerns related to privacy and confidentiality.
26 Medical education often involves the sharing of sensitive information, such as patient data, between students, teachers, and medical professionals. It is important to consider how the use of ChatGPT or other AI tools in medical education could impact the privacy and security of sensitive information. While appropriate measures may be in place to protect such data, it is still important to carefully evaluate the potential risks and ensure that adequate safeguards are in place. Further research and analysis may be needed to fully understand the implications of using AI tools in medical education and how best to mitigate potential risks.

일부에서는 ChatGPT 및 기타 유사한 AI 시스템이 결국 인간 교육자의 특정 역할을 대체할 수 있다는 의견도 있습니다.27 이러한 모델은 학생들에게 신속하고 관련성 있는 정보를 제공하지만, 인간 상호 작용의 양과 질을 감소시키고 학생들이 받는 개인적인 관심과 피드백의 양을 감소시킬 수도 있습니다. 이는 학생들의 학습과 전반적인 교육 경험에 해를 끼칠 수 있습니다. 또한 인간 교사에 대한 수요 감소로 인한 실업은 경제적으로도 영향을 미칠 수 있습니다. AI가 발전함에 따라 의료 교육자를 지원하기 위한 정책과 이니셔티브를 개발하고 고용 시장에 미치는 악영향을 사전에 완화하기 위한 조치를 취해야 할 수도 있습니다. 
Some are of the opinion that ChatGPT and other similar AI systems could eventually replace certain roles of human educators.27 While these models provide students with quick and relevant information, they may also lead to a reduction in the quantity and quality of human interactions and a decrease in the amount of personal attention and feedback students receive. This could harm students' learning and their overall educational experience. Furthermore, unemployment resulting from a decreased demand for human teachers could have economic consequences. As AI advances, steps may need to be taken to develop policies and initiatives to support health-care educators, and proactively mitigate any adverse effects on the job market.

마지막으로, 의학교육에서 AI를 사용하는 데 있어 책임과 투명성 문제는 현재 해결되지 않은 문제입니다. AI 시스템의 실수 및 오류(예: 부정적 결과를 초래하는 잘못된 정보)가 발생할 경우 기술 및 개발자의 책임에 대한 윤리적 의문이 제기됩니다.28 AI 모델이 의사 결정 과정을 투명하게 하고, 추천 및 정보 제공 방식을 명확하게 이해하는 것이 중요합니다.24 
Finally, issues of accountability and transparency in the use of AI in medical education are currently unresolved. Ethical questions about the responsibility of the technology and its creators are raised in cases of AI system mistakes and errors (e.g., incorrect information that results in a negative outcome).
28 It is important to ensure AI models are transparent in their decision-making processes and that there is a clear understanding of how they are making recommendations and providing information.24

결론
CONCLUSIONS

AI의 빠른 발전과 진보를 고려할 때 ChatGPT 및 기타 AI 기반 학습 도구는 시간이 지남에 따라 계속 진화하고 개선될 것으로 예상됩니다. 따라서 의학교육에서 AI 시스템을 최적으로 통합하고 근거에 기반하여 사용하기 위해서는 지속적인 연구와 평가가 필요합니다. 이러한 도구가 지식 유지, 문제 해결 능력, 비판적 사고력 등 학생의 학습 성과에 미치는 영향을 평가하는 강력한 평가가 필요합니다. 인공지능 기반 학습 도구의 윤리적, 사회적 영향에 관한 조사도 이 분야에 도움이 될 것입니다.
Give AI's rapid progress and advancements, it is expected that ChatGPT and other AI-based learning tools will continue to evolve and improve over time. As such, continued research and evaluation are needed to ensure optimal integration and evidence-based uses of AI systems in medical education. Robust evaluations assessing the
impact of these tools on student learning outcomes, such as knowledge retention, problem-solving abilities, and critical thinking skills are warranted. Investigations concerning the ethical and societal effects of AI-powered learning tools would also benefit the field.

결론적으로, 의학교육에 ChatGPT를 적용하면 학생들의 학습 경험을 향상시키고 보다 인터랙티브하고 매력적인 교육 환경을 조성할 수 있는 상당한 잠재력을 가지고 있습니다. 상세한 정보를 제공하는 능력, 대화형 시뮬레이션의 잠재력, 교육 리소스로서의 유용성 등 ChatGPT는 다양한 교육 분야에 활용될 수 있는 가능성을 지니고 있습니다. 이 기술을 전통적인 교육 방법과 함께 사용하면 학생과 교사 모두에게 도움이 될 수 있습니다. 
In conclusion, the application of ChatGPT in medical education holds significant potential for enhancing students' learning experiences and creating a more interactive and engaging educational environment. With its ability to provide detailed information, the potential for interactive simulations, and its utility as an educational resource, ChatGPT holds promise for many educational applications. Using this technology, in conjunction with traditional teaching methods, could benefit both students and teachers alike.


Anat Sci Educ. 2023 Mar 14. doi: 10.1002/ase.2270. Online ahead of print.

The rise of ChatGPT: Exploring its potential in medical education

Affiliations collapse

Affiliation

1Department of Medical Informatics, School of Medicine, Keimyung University, #223, 1095, Dalgubeoldae-ro, Dalseo-gu, Daegu, Republic of Korea.

PMID: 36916887

DOI: 10.1002/ase.2270

Abstract

The integration of artificial intelligence (AI) into medical education has the potential to revolutionize the way students learn about biomedical sciences. Large language models, such as ChatGPT, can serve as virtual teaching assistants, providing students with detailed and relevant information and perhaps eventually interactive simulations. ChatGPT has the potential to increase student engagement and enhance student learning, though research is needed to confirm this. The challenges and limitations of ChatGPT must also be considered, including ethical issues and potentially harmful effects. It is crucial for medical educators to keep pace with technology's rapidly changing landscape and consider the implications for curriculum design, assessment strategies, and teaching methods. Continued research and evaluation are necessary to ensure the optimal integration of AI-based learning tools into medical education.

Keywords: ChatGPT; artificial intelligence; medical education; natural language processing; virtual teaching assistant.

+ Recent posts