모듈에서 MOOCs로: 온라인 교육과정 개발의 여섯-단계 접근법(Acad Med, 2019)
From Modules to MOOCs: Application of the Six-Step Approach to Online Curriculum Development for Medical Education
Belinda Y. Chen, MD, David E. Kern, MD, MPH, Robert M. Kearns, MSEd, Patricia A. Thomas, MD, Mark T. Hughes, MD, MA, and Sean Tackett, MD, MPH 

온라인 커리큘럼은 중요한 온라인 상호작용이 포함된 계획된 교육 경험입니다. 온라인 커리큘럼은 기관, 지리적, 시간적 경계를 넘나들며 교수 및 학습 효율성을 높이고 교육 학술활동을 구성할 수 있습니다. 대부분의 보건 전문직 학위 및 교육 프로그램에서 온라인 학습 버전을 채택하고 있습니다.1-3 
Online curricula are planned educational experiences with significant online interactions. Online curricula can span institutional, geographic, and temporal boundaries; increase teaching and learning efficiency; and constitute educational scholarship. Versions of online learning have been adopted by most health professions degree and training programs.1–3

많은 교수진이 교육적 책임을 다하기 위해 온라인 커리큘럼 개발(CD)에 참여하고 있습니다. 커리큘럼 결과에 대한 책임을 지는 경우가 많지만, 교수진은 온라인 CD에 참여할 준비가 되어 있지 않을 수 있습니다. 이로 인해 교수진의 불만, 비효율적인 리소스 사용, 비효율적인 커리큘럼이 발생할 수 있습니다.2,4-6 
Many faculty participate in online curriculum development (CD) to fulfill their educational responsibilities. Although often held accountable for curricular outcomes, faculty may be unprepared to engage in online CD. This can result in faculty frustration, inefficient resource use, and ineffective curricula.2,4–6

보건 전문직 커리큘럼은 대중의 건강 관리 요구를 충족해야 할 책임이 있기 때문에 건전한 CD 프로세스를 요구합니다. 온라인 교육 과정은 많은 청중에게 도달할 수 있기 때문에 온라인 CD는 특히 이러한 요구에 대한 책임이 있습니다. 이 글에서는 의료 교육용 CD에 대해 널리 받아들여지고 있는 체계적인 접근 방식7,8인 의학교육용 커리큘럼 개발을 위한 6단계 접근 방식을 온라인 CD에 어떻게 적용할 수 있는지 설명합니다. 
Health professions curricula demand sound CD processes because of their responsibility to meet the health care needs of the public. Online CD is particularly accountable to these demands because online curricula can reach large audiences. We describe how a widely accepted, systematic approach to CD for health care education7,8—the Six-Step Approach for Curriculum Development for Medical Education—can be applied to online CD.

이 글에서는 현재 널리 사용되는 네 가지 온라인 커리큘럼 형식을 설명하고 비교하며, 그 차이점이 온라인 CD에 실질적인 영향을 미칩니다(표 1):
In this article we describe and compare four currently popular online curricular formats whose differences have practical implications for online CD (Table 1):

온라인 커리큘럼의 네 가지 일반적인 형식 비교
Comparisons of Four Common Formats of Online Curriculaa

  • 혼합형 커리큘럼: 온라인과 대면 세션이 결합된 형태로, '플립형 강의실'은 혼합형 학습의 한 버전입니다.
    Blended curricula: Online and face-to-face sessions are combined; the “flipped classroom” is a version of blended learning.
  • 교수자가 주도하는 완전 온라인 커리큘럼: 모든 커리큘럼 콘텐츠가 온라인으로 제공되며 교수진과 정의된 학습자 그룹 간에 온라인 상호 작용이 이루어집니다.
    Instructor-led fully online curricula: All curricular content is online, and online interaction occurs between faculty and a defined group of learners.
  • 자기 주도형 모듈: 학습자가 커리큘럼을 시작하고 주도하며, 학습자가 학습하는 동안 교수자의 추가 입력이 필요하지 않습니다.
    Self-paced modules: The curriculum is initiated and directed by the learner, with no additional faculty input during the learner’s experience.
  • 대규모 공개 온라인 코스(MOOC): 이 커리큘럼은 대규모의 쌍방향 참여를 목표로 하며 인터넷에 접속할 수 있는 사람이라면 누구나 참여할 수 있습니다.
    Massive open online courses (MOOCs): The curriculum aims for large-scale interactive participation and is open to anyone with Internet access.

의학 커리큘럼에서 사용되는 교육 방법, 평가 방법 및 리소스 유형에 대한 표준화된 용어도 만들어졌습니다.9
Standardized terminologies have also been created for the instructional methods, assessment methods, and resource types used within medical curricula.9

개요
Overview

6단계 접근법은 커리큘럼을 "계획된 교육 경험"으로 정의하며, 단기 교육 세션 또는 다년간의 프로그램에 적용할 수 있습니다. CD는 순차적으로 제시되지만 연속적이고 순환적인 프로세스이며 모든 단계는 서로 영향을 미칩니다(그림 1). 특정 교육 방법(4단계)을 고려하는 것으로 시작할 수 있지만, 실행을 위한 리소스 및 관리 요구 사항(5단계), 해당 방법이 대상 학습자의 요구 사항과 일치하는지 여부(2단계), 교육 목표(3단계), 학습자 및 프로그램 평가 계획(6단계) 등도 고려해야 합니다. 그림 1의 상단에 있는 1단계는 모든 보건 전문직 CD가 보건의료 문제를 해결하는 것을 목표로 한다는 점을 강조합니다. 아래에서는 각 단계의 기본 사항을 요약하고 온라인 CD의 각 단계에 대한 특별한 고려 사항을 설명합니다.  
The Six-Step Approach defines curriculum as any “planned educational experience” and can be applied to short educational sessions or multiyear programs. Though presented sequentially, CD is a continuous, cyclical process, and all steps influence each other (Figure 1). One might begin by considering a specific educational method (Step 4), but must also consider resource and administrative requirements for implementation (Step 5) and the method’s congruency with targeted learners’ needs (Step 2), as well as educational objectives (Step 3) and both learner and program evaluation plans (Step 6). Step 1 is at the top of Figure 1 to emphasize that all health professions CD aims to address a health care problem. Below, we summarize the fundamentals of each step and describe special considerations for each step in online CD.

1단계: 문제 식별 및 일반적인 요구 사항 평가
Step 1: Problem Identification and General Needs Assessment

일반 원칙
General principles

1단계에서 교육자는 교육 개입으로 해결할 의료 문제를 파악하고 지역적 수준에서 국제적 수준까지 그 중요성(예: 유병률, 이환율, 비용)을 특성화합니다. 이는 일반적으로 이용 가능한 데이터(예: 출판된 문헌, 공중 보건 통계)를 검토하고 새로운 데이터(예: 전문가 자문)를 수집하여 수행합니다. 
In Step 1, the educator identifies the health care problem that the educational intervention will address and, on a regional to international level, characterizes its importance (e.g., prevalence, morbidity, cost). This is typically done by a review of available data (e.g., published literature, public health statistics) and collection of new data (e.g., expert consultation).

일반적 요구도 평가는 환자, 사회, 보건의료 교육자, 보건의료 전문가가 파악한 문제에 대한 이상적인 접근 방식과 현재 접근 방식 사이의 격차를 정의합니다. 1단계는 대규모로 수행하거나10 소규모 CD 팀에 의해 수행될 수 있습니다. 1단계가 끝나면 교육자는 계획된 교육 활동을 통해 보건의료 전문직 교육생이 미래 환자의 요구를 충족할 수 있도록 준비하는 방법을 명확히 설명할 수 있습니다. 
The general needs assessment defines the gap between the ideal and current approaches to the identified problem by patients, society, health care educators, and health care professionals. Step 1 may be conducted on a large scale10 or by smaller CD teams. By the end of Step 1, educators can articulate how planned educational activities will prepare health professions trainees to meet the needs of future patients.

특별 고려사항
Special considerations

온라인 CD의 1단계는 기존 CD와 유사한 경우가 많지만, 온라인 CD에서는 기존 온라인 커리큘럼을 검색하는 데 더 많은 노력이 필요합니다. 동료 검토를 거친 온라인 커리큘럼 저장소(예: http://www.mededportal.org)를 검색하고 교육기관 및 전문 학회 웹사이트(예: http://www.POGOe.org)8를 검토하면 결과를 얻을 수 있습니다. 교육자들과 네트워킹하거나 의학 사서와 상담하면 비슷한 문제를 해결하기 위한 다른 커리큘럼을 파악하는 데 도움이 될 수 있습니다. 
Often, Step 1 for online CD is similar to traditional CD, although more effort is required in online CD to search for existing online curricula. Searching online peer-reviewed curriculum repositories (e.g., www.mededportal.org) and reviewing websites of institutions and professional and specialty societies (e.g., www.POGOe.org)8 can yield results. Networking with educators or consulting with medical librarians can help identify other curricula that aim to solve similar problems.

다음은 1단계가 결핵(TB) 치료를 개선하기 위해 온라인 CD에 어떤 영향을 미쳤는지 보여주는 예시입니다.

  • 결핵은 효과적인 치료 옵션이 있음에도 불구하고 저소득 및 중간 소득 국가(LMIC)에서 이환율과 사망률의 주요 원인으로 확인되었습니다. 사례 발견 및 치료 권고에 관한 의료진의 지식 격차가 중요한 장벽으로 밝혀져 교육적 개입이 결핵 치료에 도움이 될 수 있습니다. 기존 커리큘럼은 대면 교육으로 진행되었기 때문에 출장 비용과 일정 관리 등의 문제로 인해 접근성이 제한적이었습니다. 이러한 단점을 해결하기 위해 "글로벌 결핵 임상 관리 및 연구"라는 제목의 MOOC를 개발하여 LMIC의 의료진에게 마케팅하여 7,800명의 학습자에게 성공적으로 도달했으며, 이 중 87%는 결핵 유병률이 높은 환경에서 근무하는 사람들이었습니다.11 

Here is an illustration of how Step 1 influenced online CD to improve tuberculosis (TB) care.

  • TB was identified as a leading cause of morbidity and mortality in low- and middle-income countries (LMICs) despite the existence of effective treatment options. Provider knowledge gaps regarding case-finding and treatment recommendations were found to be an important barrier, making TB care amenable to an educational intervention. Existing curricula were face-to-face, which limited their reach because of travel costs and scheduling logistics. To address these shortcomings, a MOOC titled “Global Tuberculosis Clinical Management and Research” was developed and marketed to providers in LMICs, successfully reaching 7,800 learners, 87% of whom were in settings with high TB prevalence.11

단순히 온라인으로 커리큘럼을 제공하는 것만으로는 보건 요구 사항을 해결하지 못할 수 있습니다. 일반적인 MOOC 데이터에 따르면 가장 필요한 사람들에게 도달하지 못하는 경우가 많습니다.12,13 커리큘럼의 목적을 명확히 하면 커리큘럼 개발자가 교육 효과를 극대화하는 결정을 내리는 데 도움이 됩니다. 
Simply making a curriculum available online may not address health needs. General MOOC data indicate that many may not reach those who need them most.12,13 Clarifying one’s curricular purpose helps the curriculum developer make decisions to maximize educational impact.

2단계: 목표 요구 사항 평가
Step 2: Targeted Needs Assessment

일반 원칙
General principles

2단계에서는 대상 학습자요구 사항과 학습 환경에 초점을 맞춥니다. 목표 요구 사항 평가에는 대상 학습자 및 이해 관계자의 특성, 요구 사항, 선호도, 학습자 환경에서 사용 가능한 리소스 등의 데이터 수집이 포함됩니다. 
Step 2 focuses on the needs of one’s targeted learners and their learning environments. The targeted needs assessment involves the collection of data, such as the characteristics, needs, and preferences of the targeted learners and stakeholders, and available resources in the learners’ environments.

특별 고려 사항
Special considerations

온라인 CD의 목표 요구 사항 평가는 범위와 복잡성이 다양할 수 있습니다. "강의실 뒤집기"14는 교수자가 청중을 알고 있기 때문에 비교적 간단할 수 있습니다. 자기 주도형 모듈 또는 MOOC는 지리적으로 분산된 다양한 학습자 그룹을 대상으로 하기 때문에 복잡할 수 있습니다. 
Targeted needs assessments for online CD can vary in scope and complexity. “Flipping the classroom”14 may be relatively simple because the instructor knows the audience. Self-paced modules or MOOCs can be complex because they target diverse groups of geographically dispersed learners.

온라인 커리큘럼은 낮은 사회적 참여도, 낮은 관련성 인식, 부적절한 자기 조절 행동과 관련하여 중도 탈락률이 높을 수 있으므로,15,16 학습자의 요구, 선호도, 동기, 온라인 학습에 대한 과거의 긍정적 및 부정적 경험17을 이해하는 것이 참여도를 유지하는 데 중요합니다.

  • 학습자의 언어 능력,
  • 문화,
  • 선호하는 콘텐츠 액세스 모드(예: 노트북, 태블릿, 모바일 장치),
  • 학습 경험에 사용할 수 있는 시간,
  • 동기식 세션의 가용성(예: 지역사회 건강 결과 커리큘럼 연장에 참여하는 의료 제공자18),
  • 학점의 필요성(예: 계속 의학 교육[CME], 자격증 유지),
  • 액세스 또는 수료 인정에 대한 지불 의향

...도 온라인 교육 과정의 수용에 영향을 줄 수 있습니다. 
Online curricula can have high dropout rates related to low social engagement, low perceived relevance, and inadequate self-regulatory behaviors,15,16 so understanding learner needs, preferences, motivations, and past positive and negative experiences with online learning17 is important for maintaining engagement.

  • Learners’ language skills,
  • cultures,
  • preferred modes of accessing content (e.g., laptop, tablet, mobile device),
  • time available for the learning experience,
  • availability for synchronous sessions (e.g., practicing providers to participate in extension for community health outcomes curricula18),
  • the need for credit (e.g., continuing medical education [CME], maintenance of certification), and
  • the willingness to pay for access or recognition of completion

...may also affect the uptake of an online curriculum.

평가해야 할 환경적 요인으로는 인터넷 접속의 가용성 및 품질, 현지 테크놀로지 지원 등이 있습니다. 국제 커리큘럼의 경우, 미디어 공유(예: YouTube) 및 소셜 미디어(예: Facebook) 플랫폼에 대한 접근 제한과 같은 법률 및 규정이 커리큘럼 콘텐츠 제공 또는 커뮤니케이션을 위해 어떤 사이트를 선택할지에 영향을 미칠 수 있습니다. 
Environmental factors to evaluate include the availability and quality of Internet access and local technical support. For international curricula, laws and regulations, such as restricted access to media-sharing (e.g., YouTube) and social media (e.g., Facebook) platforms, can affect which sites are chosen for curricular content delivery or communication.

학습자와 학습자의 환경을 사전에 완전히 평가할 수 없는 경우, 목표 요구 사항 평가의 일부를 온라인 커리큘럼에 포함시킬 수 있습니다. 예를 들어, 커리큘럼을 진행하는 동안 학습자의 피드백을 의도적으로 수집하면 혼란스러운 용어나 문화적으로 민감한 이미지 중 수정이 필요한 부분을 파악할 수 있습니다.  
When learners and their environments cannot be fully assessed in advance, parts of a targeted needs assessment can be embedded in online curricula. For example, intentionally gathering feedback from learners during the curriculum can identify confusing terminology or culturally sensitive images needing revision.

3단계: 목표 및 목적
Step 3: Goals and Objectives

일반 원칙
General principles

요구 사항 평가를 기반으로 3단계에서 목적과 목표를 정의합니다.

  • 목적goals은 방향을 제시하고 커리큘럼의 경계를 설정합니다.
  • 목표objectives는 학습자의 인지, 정서 및 정신 운동 성취도에 대한 구체적이고 측정 가능한 기대치를 설명합니다.
  • 목표objectives는 건강 관리에 미칠 것으로 예상되는 영향을 명확히 설명할 수 있습니다.
  • 교육 목적과 목표는 이후 단계에서 교육 및 평가 전략의 선택을 안내합니다.

Based on the needs assessments, goals and objectives are defined in Step 3.

  • Goals provide direction and set curricular boundaries.
  • Objectives describe specific and measurable expectations for learners’ cognitive, affective, and psychomotor achievements.
  • Objectives can also articulate the anticipated impact on health care.
  • Goals and objectives guide the selection of educational and evaluation strategies in later steps.

특별 고려 사항
Special considerations

교직원은 새로운 교육 테크놀로지의 '화려한' 기능을 시험해 보고 싶은 유혹을 받을 수 있습니다. 그러나 1단계에서 설명한 의료 요구 사항과 2단계의 목표 요구 사항 평가를 기반으로 목표를 작성하면 기존 테크놀로지 및 새로운 테크놀로지를 보다 신중하게 사용할 수 있습니다.

  • 블렌디드 커리큘럼은 라이브 세션 중에 실습과 피드백을 통합하여 의사소통 및 절차적 스킬에서 고차원적인 목표를 달성하는 데 도움이 될 수 있습니다.
  • MOOC와 자기 주도형 모듈은 더 많은 학습자에게 정보를 전달할 수 있지만, 현재 학습자의 심리 운동 스킬을 개발하거나 학습자의 행동을 변화시키는 데는 한계가 있습니다.
  • 앞으로는 복잡한 분기 로직이 포함된 시뮬레이션 사례 시나리오와 가상 환경과 같은 새로운 테크놀로지를 통해 학습자가 고차원적인 인지적 사고, 절차, 심지어 팀워크와 커뮤니케이션 스킬까지 연습할 수 있게 될 것입니다.

일반적으로 고차원적인 목표19,20를 설정하고 그에 따라 테크놀로지를 선택해야 합니다. 또한 테크놀로지가 허용하는 경우 학습자가 직접 목표를 설정하는 데 참여해야 합니다.21
Faculty may be tempted to try out the “bells and whistles” of new educational technologies. However, writing objectives based on the health care need delineated in Step 1 and the targeted needs assessment in Step 2 can direct more thoughtful use of established and emerging technologies.

  • Blended curricula can help achieve higher-order objectives in communication and procedural skills by integrating practice and feedback during live sessions.
  • MOOCs and self-paced modules may convey information to a larger number of learners, but are currently limited in their ability to develop learners’ psychomotor skills or change learners’ behaviors.
  • In the future, new technologies such as simulated case scenarios with complex branching logic and virtual environments may allow learners to practice higher-order cognitive thinking, procedures, and even teamwork and communication skills.

Generally, one should aim for higher-order objectives19,20 and select technologies accordingly. Also, when technology permits, learners should be engaged in setting their own objectives.21

4단계: 교육 전략
Step 4: Educational Strategies

일반 원칙
General principles

4단계는 교육 목표 달성을 촉진하기 위해 실현 가능한 교육 전략과 콘텐츠를 선택하는 단계입니다. 교육 목표에 부합하는 여러 교육 방법을 사용하면 학습을 강화하고 학습자 선호도의 차이를 해결할 수 있습니다.
Step 4 involves selecting feasible educational strategies and content to facilitate achievement of educational objectives. Using multiple educational methods congruent with educational objectives reinforces learning and addresses differences in learner preferences.

특별 고려 사항
Special considerations

온라인 커리큘럼은 멀티미디어, 상호 작용 및 가상 소셜 구성 요소를 통합하여 기존의 교실 기반 모델보다 더 유연하고 접근 가능하며 개별화된 학습을 가능하게 할 수 있습니다. 최적의 온라인 학습을 위한 공식은 없지만,22,23 교육 전략의 선택을 안내하는 증거와 원칙이 존재합니다. 예를 들어,

  • 연구에 따르면 연습 문제, 간격을 둔 반복, 피드백, 사회적 존재감이 고차원적인 학습자 목표를 달성하는 데 가장 효과적이라고 합니다.6,24
  • 콘텐츠 레이아웃 및 멀티미디어 통합 지침25,26에서는 정보를 '청크'하고 그래픽과 단어를 결합하여 청각과 시각 경로를 동시에 자극하는 것을 권장합니다.
  • 연구와 전문가 지침이 불충분한 경우 일반적인 교육 과학과 이론이 교육 전략을 안내할 수 있습니다.

Online curricula can incorporate multimedia, interactivity, and virtual social components to allow for more flexible, accessible, and individualized learning than traditional classroom-based models. Although there is no formula for optimal online learning,22,23 evidence and principles exist to guide selection of educational strategies. For example,

  • studies have suggested that practice exercises, spaced repetition, feedback, and a social presence are most effective for achieving higher-order learner objectives.6,24 
  • Guidelines for content layout and incorporating multimedia25,26 endorse “chunking” information, combining graphics and words, and simultaneously stimulating auditory and visual pathways.
  • When studies and expert guidelines are insufficient, general educational science and theory can guide educational strategies.

대부분의 온라인 커리큘럼은 커리큘럼 콘텐츠를 저장 및 전달하고 평가 및 평가를 용이하게 하는 소프트웨어인 학습 관리 시스템(LMS)을 통해 전달됩니다. 많은 교육기관이 이미 LMS 공급업체와 계약을 맺었지만 일부 LMS는 오픈 액세스 방식입니다. LMS는 테크놀로지 지원을 제공할 수 있지만 커리큘럼 옵션을 제한할 수도 있습니다. 새로운 테크놀로지는 인터넷 접속이 원활하지 않은 환경에서도 '온라인 커리큘럼'에 접근할 수 있게 해주며,27 이러한 테크놀로지가 LMS와 어떻게 연동되는지에 따라 교육 전략에 더 많은 영향을 미칠 수 있습니다. 커리큘럼 내에서 LMS 선택 및 교육 설계를 결정할 때는 LMS 옵션의 특성을 파악하는 것이 중요합니다. 
Most online curricula are delivered through learning management systems (LMSs), software that stores and delivers curricular content and facilitates assessment and evaluation. Some LMSs are open-access, although many institutions have already contracted with LMS vendors. LMSs can offer technical support but may also constrain curricular options. New technologies make it possible to access “online curricula” despite poor Internet access,27 and how these interface with LMSs may further influence educational strategies. Knowing characteristics of one’s LMS options is important for LMS selection and instructional design decisions within the curriculum.

기존 커리큘럼을 온라인 형식으로 전환하면 교수진과 학습자 간의 동기식 상호 작용을 유지하면서 더 많은 청중에게 다가갈 수 있고 강의실 공간의 제약을 극복할 수 있습니다. 웹 회의 소프트웨어를 사용하는 라이브 세션이 포함된 완전 온라인 커리큘럼과 같은 온라인 동기식 세션을 사용하면 기존의 대면 방식을 간단하게 조정할 수 있습니다. 특수 온라인 미디어 룸을 사용하면 강사가 학습자의 표정과 몸짓을 관찰하는 등 실시간으로 학습자를 볼 수 있으므로 기존 강의실을 시뮬레이션할 수 있습니다. 학습자의 유연성을 높이기 위해 기존 방식을 비동기식 온라인 형식에 적용하는 것은 쉽지 않지만, 유사한 방식이 존재하고(표 2) 대부분의 LMS와 호환되는 경우가 많습니다. 
Converting a traditional curriculum to an online format can allow faculty to reach a larger audience and overcome classroom space limitations while maintaining synchronous interactions between faculty and learners. Adapting traditional face-to-face methods can be made straightforward by using online synchronous sessions, such as fully online curricula with live sessions that use web conferencing software. Use of special online media rooms can simulate traditional classrooms as an instructor can view learners in real time, including observing facial expressions and body language. Adapting traditional methods to asynchronous online formats, often to increase learner flexibility, is less straightforward, although analogous methods exist (Table 2) and are compatible with most LMSs.

저작권 및 공정 사용 원칙은 온라인 커리큘럼에 사용할 콘텐츠를 선택할 때 고려해야 할 주요 사항입니다. 

  • 저작권은 원본 콘텐츠의 제작자가 배포를 승인할 수 있는 법적 권리입니다.
  • 공정 사용은 저작권이 있는 저작물을 교육 목적으로 제한적으로 사용하는 경우에 적용됩니다. 그러나 자료가 온라인으로 널리 배포되거나 온라인 커리큘럼에 대한 요금이 부과되는 경우에는 공정 사용 원칙이 더 이상 적용되지 않을 수 있으며, 법률 상담이 필요할 수 있습니다.
  • 저작권법은 국가마다 다르며 무엇이 공정 사용으로 간주되는지는 해석에 따라 달라질 수 있습니다.28 저작권 규정을 위반하지 않으려면 공개적으로 이용 가능한 콘텐츠 또는 크리에이티브 커먼즈 라이선스(적절한 저작자 표시를 통해 원본 저작물의 공유를 허용하는 라이선스)가 있는 콘텐츠를 사용하는 것이 좋습니다.29

Principles of copyright and fair use are major considerations when choosing the content for online curricula.

  • Copyright is the legal right of a creator of original content to authorize its distribution.
  • Fair use applies to limited use of a copyrighted work for educational purposes. However, when material is widely distributed online or there is a charge for online curricula, the principle of fair use may no longer apply, and legal consultation may be needed.
  • Copyright laws vary internationally, and what is considered fair use is subject to interpretation.28 To avoid violating copyright regulations, consider using publicly available content or content with a Creative Commons license (which permits sharing of an original work with appropriate author attribution).29

마지막으로 예산은 방법 선택에 영향을 미칩니다텍스트와 기성 그래픽은 일반적으로 비용이 저렴하지만, 맞춤형 그래픽과 전문 동영상은 제작 비용이 수백 또는 수천 달러에 달할 수 있습니다. 먼저 목표에 부합하는 여러 전략을 파악한 다음 사용 가능한 리소스에 따라 선택하는 것이 좋습니다.
Finally, budgets influence choice of methods. Text and ready-made graphics are typically inexpensive, whereas custom graphics and professional videos can cost hundreds or thousands of dollars to produce. We recommend first identifying multiple strategies congruent with one’s objectives, and then selecting based on available resources.

5단계: 구현
Step 5: Implementation

일반 원칙
General principles

5단계에서는 교육과정을 실행하기 위한 자원(예: 인력, 시간, 공간 및 자료, 자금), 정치적 지원, 행정 메커니즘을 식별, 조달, 적절히 사용하는 것이 포함됩니다. 파일럿은 정식 시행에 앞서 학습자의 경험을 바탕으로 교육과정을 수정할 수 있는 기회를 제공합니다. 커리큘럼이 혁신적이거나 학습자가 회의적인 경우에는 우호적인 청중을 대상으로 파일럿을 실시하는 것이 현명합니다. 복잡한 커리큘럼은 리소스를 집중하고 초기 성공 가능성을 극대화하며 더 많은 수요를 창출하기 위해 별도의 세그먼트로 단계적으로 도입할 수 있습니다. 
Step 5 involves the identification, procurement, and appropriate use of resources (e.g., personnel, time, space and materials, funding), political support, and administrative mechanisms to implement the curriculum. Piloting provides an opportunity to revise a curriculum, based on learner experience, prior to full implementation. When the curriculum is innovative or learners are skeptical, piloting on a friendly audience is wise. Complicated curricula may be phased in as separate segments to focus resources, maximize the likelihood of initial success, and create demand for more.

특별 고려 사항
Special considerations

온라인 커리큘럼은 더 많은 인력과 재정적 요구 사항, 다양한 대상에게 배포해야 하는 어려움, 학습자와 참여 교수진 모두 온라인 교육에 익숙해져야 하기 때문에 기존 커리큘럼보다 구현이 더 복잡한 경우가 많습니다30. 교육기관마다 테크놀로지에 투자하는 방식은 다르지만,31 온라인 CD를 교육기관의 우선순위에 맞게 조정하면 복잡성을 관리하고 CD를 간소화하는 데 필수적인 리소스에 접근할 수 있습니다. 
Implementation for online curricula is often more complex than for traditional curricula30 because of greater personnel and financial requirements; challenges of disseminating to large, diverse audiences; and the need to familiarize both learners and participating faculty with online instruction. Although academic centers vary in how they invest in technology,31 aligning online CD with institutional priorities can provide access to essential resources to manage complexities and streamline CD.

온라인 커리큘럼을 탐색하는 것이 간단해 보이는 경우에도 학습자와 교수진에게 지침과 데모를 제공하는 것이 필요한 경우가 많습니다. 일부 교육기관에서는 LMS 탐색을 도입하는 온라인 커리큘럼을 필수로 제공합니다. 온라인 커리큘럼에는 처음에 탐색을 위한 간단한 지침이 포함될 수도 있습니다. 커리큘럼을 진행하는 동안 문제를 해결하기 위한 지속적인 테크놀로지 지원이 필요한 경우가 많습니다. LMS 공급업체에서 테크놀로지 지원을 제공하지 않거나 여러 시스템을 사용하는 경우, 교육기관 또는 후원 조직에서 테크놀로지 지원을 제공하여 교직원의 중요한 리소스가 테크놀로지 문제 해결에 전용되지 않도록 해야 합니다. 
Providing instructions and demonstrations for learners and faculty is often necessary even when navigating online curricula seems straightforward. Some institutions have prerequisite online curricula that introduce LMS navigation. Online curricula can also include brief instructions for navigation at the outset. Ongoing technical support to troubleshoot issues during the curriculum is often necessary. If the LMS vendor does not provide technical support or if multiple systems are used, the institution or sponsoring organization will need to provide technical assistance to avoid diverting significant faculty resources to overcoming technical issues.

교수진은 혼합형 커리큘럼을 개발할 때 온라인 요소를 독립적으로 통합할 수 있지만, 일반적으로 온라인 CD의 다양한 측면에 익숙한 팀원과 협력하는 것이 좋습니다(표 3). 교수는 일반적으로 교수 설계자, 프로젝트 관리자 및/또는 미디어 테크놀로지자(예: 비디오그래퍼, 그래픽 디자이너)와 협력하여 주제별 전문가(SME)의 역할을 수행합니다. 부록 디지털 부록 1(https://links.lww.com/ACADMED/A625)은 온라인 CD 팀에서 사용할 수 있는 일반적인 용어에 대한 가이드를 제공합니다. 
Although faculty can independently incorporate online elements when developing blended curricula, one should generally seek to work with team members familiar with different aspects of online CD (Table 3). Faculty usually serve as subject matter experts (SMEs) in collaboration with instructional designers, project managers, and/or media technicians (e.g., videographers, graphic designers). Supplemental Digital Appendix 1, available at https://links.lww.com/ACADMED/A625, provides a guide to common terminology that can be used by online CD teams.

리소스 생성 및 커리큘럼 설계에 소요되는 선행 시간은 상당한 경우가 많습니다. 중소기업에서 요구하는 시간은 계획된 커리큘럼의 복잡성과 다른 CD 팀원의 가용성, 경험 및 스킬에 따라 달라집니다.32 Delgaty는 강사 주도의 완전 온라인 커리큘럼을 개발한 경험을 바탕으로 커리큘럼 활동 1시간당 7시간의 교수 시간4을 제안합니다.33 커리큘럼 중 토론 게시판 진행과 같은 활동에는 많은 시간이 소요될 수 있으며 Delgaty4는 학생 활동 1시간당 4시간의 교수 시간이 필요하다고 추산합니다. 교수진이 정기적인 커리큘럼 주기에 참여할 수 없을 것 같으면 자기 주도형 커리큘럼을 선택하는 것이 현명한 선택일 수 있습니다. 이러한 커리큘럼은 생성 후 교수진의 지속적인 입력이 필요하지 않지만, 훨씬 더 많은 교수자의 사전 시간이 필요합니다. 프로젝트 관리자 없이 새로운 LMS에서 3시간짜리 자기 주도형 모듈 시리즈를 개발하기 위해 3명의 교수진으로 구성된 저희 팀은 각 커리큘럼 활동의 각 시간에 대해 25시간 이상 계획하고 피드백하는 데 투자했습니다. 중소기업과 개발 팀의 다른 사람들이 사용 가능한 시간을 파악하면 온라인 커리큘럼 옵션 중에서 적절한 선택을 하고 지속 가능성을 보장할 수 있습니다(표 1). 
Upfront time for resource creation and curricular design is often substantial. Time demanded from SMEs depends on the complexity of the planned curriculum and the availability, experience, and skills of other CD team members.32 Delgaty proposes an estimate of 7 hours of faculty time for each 1 hour of curricular activity4 based on her experience developing an instructor-led fully online curriculum.33 Activities such as moderating discussion boards during the curriculum can be time-consuming; Delgaty4 estimates that 4 hours of faculty time per hour of student activity was necessary. If faculty are unlikely to be available for regular cycles of the curriculum, self-paced curricula may be a prudent choice. Such curricula require no ongoing faculty input after creation, but require much more upfront faculty time. To develop a 3-hour series of self-paced modules in a new LMS without a project manager, our team of 3 faculty each devoted more than 25 hours of planning and feedback for each hour of curricular activity. Having a sense of the time available to SMEs and others on the development team allows one to make appropriate selections among online curricular options and ensure sustainability (Table 1).

온라인 커리큘럼의 개방적인 특성으로 인해 기밀 유지 및 접근성에 관한 규정에 주의를 기울여야 합니다. 미국 의학교육의 예로는 다음 등이 있습니다. 

  • 개인 건강 정보를 보호해야 하는 의료보험 이동성 및 책임에 관한 법률(HIPAA),
  • 학생 정보를 기밀로 유지해야 하는 가족교육권 및 개인정보 보호법(FERPA),
  • 장애인(청각 또는 시각 장애를 포함하되 이에 국한되지 않음)이 교육 과정에 접근할 수 있도록 요구하는 미국 장애인법(ADA)

대부분의 교육기관 LMS는 이미 기밀 유지 요구 사항을 충족하고 있으므로, CD 팀은 일반적으로 비디오 콘텐츠에 캡션을 추가하고 '대체 태그'(시각 장애인을 위해 이미지 대신 표시되는 문구)를 제공함으로써 접근성 요구 사항에 집중할 수 있습니다. 
The open nature of online curricula requires attention to regulations governing confidentiality and accessibility. U.S. medical education examples include

  • the Health Insurance Portability and Accountability Act (HIPAA), which requires that personal health information be protected;
  • the Family Educational Rights and Privacy Act (FERPA), which requires that student information be kept confidential; and
  • the Americans with Disabilities Act (ADA), which requires that individuals with disabilities (including, but not limited to, hearing or vision impairment) have access to the curriculum.

Because most institutional LMSs already ensure that confidentiality requirements are met, the CD team can usually focus on accessibility requirements by captioning video content and providing “alt tags” (wording that appears in place of images for the visually impaired).

온라인 커리큘럼 예산은 상당히 다양하며(표 1) 개발, 구현 및 유지 관리 비용을 포함해야 합니다. 일부 교수진은 사용 가능한 리소스에 맞게 목표와 목적을 축소하는 반면, 다른 교수진은 1단계와 2단계에서 파악한 문제와 요구 사항의 강도에 따라 추가 리소스를 성공적으로 확보할 수 있습니다.
Online curricular budgets range considerably (Table 1) and should include the cost of development, implementation, and maintenance. Some faculty scale back goals and objectives to fit available resources, while others may successfully garner additional resources based on the strength of the problem identification and needs demonstrated during Steps 1 and 2.

온라인 커리큘럼은 무료 개방형 접근 방식, 유료 접근 방식, 하이브리드 접근 방식(예: 누구나 접근할 수 있지만 교육 학점을 받으려면 비용을 지불해야 함) 중 하나를 채택할 수 있습니다. 온라인 커리큘럼은 가장 많이 사용되는 CME 활동 유형으로, 2016년에 13억 달러의 등록비가 발생했습니다.34 MOOC는 보통 자격증에 25달러에서 50달러를 청구하며, 인기 있는 MOOC는 직접 수익으로 상당한 수익을 창출할 수 있습니다. 독립적으로 수익성이 없는 온라인 커리큘럼은 보완적인 학업 프로그램 등록을 위한 광고로서 가치가 있을 수 있습니다.
Online curricula can be free and open-access, require payment for access, or adopt a hybrid approach (e.g., anyone may access, but receiving educational credit requires payment). Online curricula are the most-used type of CME activity, which generated $1.3 billion in registration fees in 2016.34 MOOCs often charge $25 to $50 for a certificate; popular MOOCs can generate significant returns as direct revenue. Online curricula that are not independently profitable may be valuable as advertising for enrollment in complementary academic programs.

수강료를 부과하면 커리큘럼 수정 및 유지 관리에 도움이 될 수 있지만 온라인 커리큘럼의 활용도와 영향력을 제한할 수 있습니다. 수강료를 부과할 계획이라면 추가 요소를 고려해야 합니다: 

  • 온라인 커리큘럼을 결제 포털과 어떻게 통합할 것인가?
  • 개인 또는 교육기관이 수수료를 지불할 것인가?
  • 개별 커리큘럼 구성 요소를 기준으로 수수료를 부과할 것인가, 아니면 시간 제한을 기준으로 부과할 것인가?
  • 커리큘럼 교수진, 해당 부서 또는 학과, 교육기관 간에 수익이 어떻게 배분됩니까?

Charging fees can support curriculum revision and maintenance, but may limit the uptake and impact of an online curriculum. If planning to charge fees, one must consider additional factors:

  • How will the online curriculum integrate with a payment portal?
  • Will fees be paid by individuals or institutions?
  • Will fees be based on individual curricular components or on a time-limited basis?
  • How will revenue be distributed among curriculum faculty, their divisions or departments, and the institution?

커리큘럼을 광범위하게 배포하려는 교수진은 브랜딩 문제(조직의 이름 또는 로고 사용에 관한 정책)도 고려해야 하며, 지적 재산권 소유권도 고려해야 할 수 있습니다. 또한 커리큘럼 개발자는 커리큘럼의 일부가 통제 범위를 벗어나 원치 않는 사용, 변경 또는 배포되지 않도록 보호하고자 할 수 있으며, 우려되는 경우 법률 자문을 구해야 합니다.
Faculty seeking to disseminate curricula broadly must also consider issues of branding—the policies governing use of an organization’s name or logo—and may need to consider intellectual property ownership. Curriculum developers may also wish to protect parts of their curricula from undesired use, alteration, or dissemination beyond their control and, where concerns exist, should seek legal advice.

6단계: 평가 및 피드백
Step 6: Evaluation and Feedback

일반 원칙
General principles

6단계에서는 커리큘럼이 성공적인지, 어떻게 개선할 수 있는지 평가합니다. 여기에는 다음의 10가지 작업이 포함됩니다.

  • 평가 사용자 식별, 
  • 사용자 요구 사항 명시, 
  • 평가 질문의 우선순위 지정, 
  • 평가 설계(예: 사후 시험만, 사전/사후 시험, 비교 그룹) 선택, 
  • 평가 방법 선택, 
  • 도구 구성, 
  • 윤리적 문제(예: 기밀성) 해결, 
  • 데이터 수집, 
  • 데이터 분석, 
  • 결과 보고 등 

6단계에는 개별 참가자에 대한 평가프로그램의 구조, 프로세스 및 결과에 대한 평가가 포함됩니다. 정성적 및 정량적 데이터는 형성적 및 종합적 목적으로 수집되어야 합니다. 평가 방법론은 실현 가능하고 교육 목표와 일치해야 합니다.
Step 6 evaluates whether the curriculum was successful and how it can be improved. It includes 10 tasks:

  • identifying evaluation users,
  • articulating user needs,
  • prioritizing evaluation questions,
  • choosing evaluation designs (e.g., posttest only, pre/posttest, comparison group),
  • selecting evaluation methods,
  • constructing instruments,
  • addressing ethical concerns (e.g., confidentiality),
  • collecting data,
  • analyzing data, and
  • reporting results.

Step 6 includes assessment of individual participants and evaluation of the program’s structures, processes, and outcomes. Qualitative and quantitative data should be collected for formative and summative purposes. Evaluation methodology must be feasible and congruent with educational objectives.

특별 고려 사항
Special considerations

  • 혼합형 커리큘럼은 대면 세션을 포함하므로 기존 커리큘럼과 동일한 평가 옵션을 제공합니다.
  • 완전 온라인 커리큘럼에서도 교수자는 LMS를 통해 업로드된 문서 및 멀티미디어 파일을 검토하고 온라인 토론에 대한 참여를 추적할 수 있습니다.
  • 자기 주도형 모듈과 MOOC는 일반적으로 자동 채점이 필요하므로 평가 옵션이 가장 적습니다.
    • MOOC는 동료 채점도 제공하지만, 이는 타당성을 보장하고 학습자의 참여를 높이기 위해 신중하게 설계되어야 하며, 비슷한 배경을 가진 등록자를 짝지어 동료 평가의 품질을 교수자의 평가와 비교하여 보정하고 가중치를 부여하는 것이 유용할 수 있습니다.35
  • Blended curricula offer the same assessment options as traditional curricula because they include face-to-face sessions.
  • Even in fully online curricula, instructors can review uploaded documents and multimedia files through an LMS and track participation in online discussions.
  • Self-paced modules and MOOCs have the fewest assessment options as both typically require automated grading.
    • MOOCs also offer peer grading, although this must be thoughtfully designed to ensure validity and enhance learner engagement; pairing enrollees of similar backgrounds and calibrating and weighting the quality of peer assessments against the instructor’s may be beneficial.35

온라인 형성 평가의 경우 모바일 장치를 사용하면 언제 어디서나 평가를 수행할 수 있습니다. 학습 대시보드는 학습자에게 자신의 응답이 다른 사람과 어떻게 비교되는지 실시간으로 보여줄 수 있습니다. 게임화 기능은 학습자의 노력과 집중력을 높여 학습 효과를 높일 수 있습니다.36,37 온라인 총괄 평가의 경우 시험 보안 및 무결성을 위한 안전장치가 필요한 경우가 많습니다. 
For online formative assessments, mobile devices can allow assessments to occur at any time and in any location. Learning dashboards can show learners how their responses compare to others in real time. Gamification features can help learners increase effort and focus to enhance learning.36,37 For online summative assessments, safeguards for exam security and integrity are often necessary.

온라인 커리큘럼의 평가에는 일반적으로 다음이 포함되어야 합니다.38 

  • 사용성, 재사용 가능성, 지속 가능성, 학습자 경험, 테크놀로지에 대한 만족도 등 비전통적 요소를 평가
  • 프로세스/구현에 대한 보다 강력한 평가

온라인 커리큘럼은 또한 신속한 평가 및 조정을 위해 두 가지 대안을 비교하는 "A/B 테스트"를 수행할 수 있는 기회를 제공합니다. 학습자가 커리큘럼에 참여하는 동안 데이터를 전자적으로 수집해야 하는 경우가 많기 때문에 비교 그룹(식별 및 접근이 어려울 수 있음)을 사용하거나 종단적 추적 관찰이 필요한 평가(학습자가 분산되어 있어 응답률이 낮을 수 있음)와 같은 특정 평가 설계가 어려울 수 있습니다.
Evaluation of online curricula should generally include

  • a more robust evaluation of process/implementation,
  • assessing nontraditional factors such as usability, reusability, sustainability, learner experience, and satisfaction with the technology.38 

Online curricula also offer the opportunity to conduct “A/B testing,” where two alternatives are compared with rapid evaluation and adjustment. Because data often must be collected electronically during learners’ participation in the curriculum, certain evaluation designs might be challenging, such as those using a comparison group (which might be difficult to identify and access) or those requiring longitudinal follow-up (where response rates might be low because learners are dispersed).

온라인 커리큘럼 평가 및 평가는 교육과 학습의 과학을 발전시킬 수 있는 새로운 기회를 제공합니다. 예를 들어, 대부분의 플랫폼은 학습자의 위치 및 커리큘럼 참여 시간과 같은 변수를 자동으로 추적합니다. 비교적 새로운 분야인 학습 분석은 온라인 학습 데이터를 사용하여 예측 모델을 만들고 학습자를 실시간으로 안내합니다. 많은 학습자의 평가를 자동으로 대조하여 코호트 전체와 시간 경과에 따른 성과를 추적할 수 있습니다. 위치 및 시간 정보와 빈번하고 반복적인 평가를 결합하여 생성된 "빅 데이터"39를 활용하면 학습이 발생하는 방식을 더욱 세분화할 수 있습니다.40,41 
Online curricular assessments and evaluations provide new opportunities to advance the science of teaching and learning. For example, most platforms automatically track variables such as the locations of learners and time spent engaging in the curriculum. The relatively new field of learning analytics uses data from online learning to create predictive models and guide learners in real time. Assessments can be automatically collated for large numbers of learners to track performance across cohorts and over time. Harnessing the “big data”39 generated by combining location and time information with frequent and repeated assessments has the potential to provide greater granularity for how learning occurs.40,41

유지 관리 및 개선
Maintenance and Enhancement

일반 원칙
General principles

완벽한 커리큘럼은 없습니다. 교육과정을 완전히 시행한 후에는 6단계의 모든 요소를 재검토하여 필요한 리소스와 지원이 확보되어 있는지 확인하고 교육과정을 지속적으로 갱신해야 합니다. 커리큘럼 콘텐츠와 디자인은 최신 상태로 유지되어야 하며 중요한 의료 요구사항에 맞춰 조정되어야 합니다. 리소스 제약을 고려하여 개정의 우선순위를 정하고 관리하는 프로세스를 수립해야 합니다. 
No curriculum is perfect. After full curriculum implementation, all elements of the Six Steps should be revisited to ensure that necessary resources and support remain secure and that the curriculum undergoes continuous renewal. Curricular content and design should remain up-to-date and aligned with important health care needs. One needs to establish processes for prioritizing and managing revisions, given resource constraints.

특별 고려 사항
Special considerations

온라인 커리큘럼에서는 커리큘럼 팀에 대한 재정적 지원을 유지하는 것 외에도 연간 LMS 사용료를 지불하고 지속적인 테크놀로지 지원을 위한 자금을 마련해야 하는 경우가 많습니다. 
In online curricula, in addition to maintaining financial support for the curricular team, it is often necessary to pay annual LMS fees and fund ongoing technical support.

많은 온라인 커리큘럼이 전통적인 학사 일정을 따르지 않으므로 커리큘럼 콘텐츠 및 방법의 수정은 시기, 콘텐츠 유형, 학습자의 기대치, 온라인 CD 팀의 가용성 및 예산에 따라 달라집니다. 콘텐츠와 교육 방법을 최신 상태로 유지하는 것은 이러한 변화를 구현하는 데 필요한 리소스와 균형을 이루어야 합니다. 
Because many online curricula do not conform to a traditional academic calendar, the revision of curricular content and methods will depend on timing, type of content, learner expectations, availability of the online CD team, and budget. Keeping content and educational methods on the cutting edge must be balanced with the resources required to implement such changes.

학술활동으로서의 온라인 커리큘럼
Online Curricula as Scholarship

일반 원칙
General principles

일부 교육기관에서는 학술활동에 대한 정의의 변화를 인정하고 있지만,39,42,43 대부분의 교육기관은 6단계(각 단계마다 학술활동 기회를 제공)를 진행함으로써 충족할 수 있는 Glassick의44 잘 알려진 기준을 지지합니다.45 

  • 1단계와 2단계에서는 적절한 준비와 명확한 목표를, 
  • 3단계에서는 이러한 목표를 명확히 하고 적절한 방법을(4단계와 5단계), 
  • 6단계에서는 중요한 결과와 반성적인 비평을 도출합니다. 

대부분의 전통적인 커리큘럼이 진정한 학술활동이 되기에는 부족한 부분은 효과적인 프레젠테이션의 영역이며, 이 영역에서는 동료 검토를 위한 배포와 가용성이 필요합니다.
Although some institutions have recognized changing definitions of scholarship,39,42,43 most endorse Glassick’s44 well-accepted criteria, which can be satisfied by proceeding through the Six Steps (with each step offering opportunities for scholarship).45 

  • Steps 1 and 2 ensure adequate preparation and clear goals,
  • Step 3 articulates those goals and leads to appropriate methods (Steps 4 and 5), and
  • Step 6 yields significant results and reflective critique.

Where most traditional curricula fall short of becoming true scholarship is in the realm of effective presentation, which requires dissemination and availability for peer review.

특별 고려사항
Special considerations

전파는 실제 커리큘럼이 소속 교육기관을 넘어 확산되거나 커리큘럼 관련 작업의 발표 또는 출판을 통해 발생할 수 있습니다.4 MedEdPORTAL과 같은 일부 커리큘럼 저장소에서는 자료를 온라인에 게시하기 전에 동료 검토를 요구합니다. MOOC 또는 자기 주도형 모듈과 같은 온라인 커리큘럼은 많은 청중에게 제공되므로 정의상 "배포"된 것으로 간주되며, 이러한 커리큘럼에 대한 동료 검토는 평가를 통해 이루어질 수 있습니다. 온라인 커리큘럼의 평가를 공유하면 대상 그룹의 지식 또는 스킬에 대한 지역, 국가 또는 국제적인 정보를 제공할 수도 있습니다.46,47 
Dissemination can occur by the spread of the actual curriculum beyond one’s home institution or by presentation or publication of curriculum-related work.4 Some curriculum repositories, such as MedEdPORTAL, require peer review before materials are placed online. Online curricula such as MOOCs or self-paced modules are by definition “disseminated” as they are made available to large audiences; peer review of these curricula can occur through their evaluations. Sharing evaluations from online curricula can also provide regional, national, or international information on the knowledge or skills of targeted groups.46,47

혼합형 및 교수자 주도형 커리큘럼에는 이미지, 사례 연구, 도표 또는 다른 환경에서 공유하고 재사용할 수 있는 평가와 같은 구성 요소인 재사용 가능한 학습 객체(RLO)가 포함되어 있는 경우가 많습니다. 엄격한 개발 및 평가를 거친 RLO는 학술활동으로 인정받을 수 있습니다. 
Blended and instructor-led curricula often contain reusable learning objects (RLOs)—components such as images, case studies, diagrams, or assessments that can be shared and reused for other settings. RLOs that have undergone rigorous development and evaluation can qualify as scholarship.

보건 전문직 교수진도 온라인 학습과 관련된 교육 학술활동에 참여할 수 있는 기회를 모색할 수 있습니다. 체계적인 CD 프로세스를 적용하여 생성된 정보는 학습을 표준화 및 개별화하는 방법에 대한 이해를 발전시킵니다. 커리큘럼과 커리큘럼 구성 요소를 공유하면 노력의 중복을 줄이고, 각 작업의 영향을 받는 학습자의 수를 확대하며, 전문성 향상을 촉진할 수 있습니다. 
Health professions faculty can also pursue opportunities to engage in educational scholarship around online learning. Information generated from applying a methodical CD process advances our understanding of how to both standardize and individualize learning. Sharing curricula and curricular components will reduce duplication of effort, expand the number of learners influenced by each work, and promote professional advancement.

결론적 관찰
Concluding Observations

의료 교육에 대한 온라인 접근 방식은 중복되는 CD 노력을 줄이고, 커리큘럼의 질을 높이며, 많은 학습자의 성취도를 문서화할 수 있습니다. 이러한 접근 방식은 정도의 차이는 있지만 비동기적이고 자기 주도적일 수 있으며, 학습자와 교육자에게 더 개인화되고 시간 효율적일 수 있습니다. 비교적 많은 초기 리소스 투자가 필요할 수 있지만, 교육 및 평가의 이점, 지리적 및 제도적 경계를 넘어서는 도달 범위, 의료 결과에 영향을 미칠 수 있는 잠재력을 고려하면 이러한 노력을 정당화할 수 있습니다. 6단계 접근법을 온라인 CD의 특수한 요소에 대한 이해와 함께 적용하면 보다 효과적이고 학술적인 교육 프로그램 개발로 이어질 수 있습니다. 
Online approaches to health care education can reduce duplicative CD efforts, increase the quality of curricula, and document achievement by a large number of learners. They can be, to varying degrees, asynchronous and self-paced, and potentially more personalized and time-efficient for learners and educators. Although they may require a relatively large upfront investment of resources, their instructional and assessment advantages, their reach across geographical and institutional boundaries, and their potential to affect health care outcomes can justify the effort. Applying the Six-Step Approach with an understanding of factors particular to online CD can lead to more effective and scholarly educational program development.

 


 

 

Acad Med. 2019 May;94(5):678-685. doi: 10.1097/ACM.0000000000002580.

 

 

From Modules to MOOCs: Application of the Six-Step Approach to Online Curriculum Development for Medical Education

Affiliation

1B.Y. Chen is director, Faculty Development Programs in Curriculum Development, Johns Hopkins University School of Medicine, and assistant professor, Division of General Internal Medicine, Johns Hopkins Bayview Medical Center, Baltimore, Maryland; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-9905-6180. D.E. Kern is emeritus professor of medicine, past director, Faculty Development Programs in Curriculum Development, Johns Hopkins University School of Medicine, and past director, Division of General Internal Medicine, Johns Hopkins Bayview Medical Center, Baltimore, Maryland; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-9327-6190. R.M. Kearns is director, Online Education, Johns Hopkins University School of Medicine, Baltimore, Maryland. P.A. Thomas is professor of medicine and vice dean for medical education, Case Western Reserve University School of Medicine, Cleveland, Ohio. M.T. Hughes is assistant professor of medicine, Division of General Internal Medicine, and coeditor, Johns Hopkins Internal Medicine Ambulatory Care Curriculum on PEAC: Physician Education and Assessment Center, Johns Hopkins School of Medicine, Baltimore, Maryland. S. Tackett is assistant professor of medicine and international medical education director, Division of General Internal Medicine, Johns Hopkins Bayview Medical Center, Baltimore, Maryland; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-5369-7225.

PMID: 30681454

DOI: 10.1097/ACM.0000000000002580

Abstract

Online curricula can make high-quality health professions education accessible in virtually any setting. They can enhance teaching and learning by both standardizing curricular resources and individualizing curricular experiences. Despite growing demand for and institutional interest in online curricula for medical education, many medical educators lack a framework for online curriculum development. Without rigorous and thoughtful development, online curricula can waste opportunity and resources by leading to education that is inferior to traditional methods. In this article, the authors describe a systematic approach to online curriculum development based on the Six-Step Approach for Curriculum Development for Medical Education, a widely used method that has led to successful implementation of a variety of traditional and online curricula. In each step, special considerations for curricula with larger and more diverse learner audiences-characteristic of many online curricula-are highlighted. Four common online curricular formats are also discussed: blended curricula, instructor-led fully online curricula, self-paced modules, and massive open online courses (MOOCs). The authors emphasize factors that differentiate one online format from another, including the budgetary, technical, and human resource requirements for each. The article concludes by urging medical educators to pursue opportunities to study and disseminate online curricular work.

+ Recent posts