의학교육은 Z세대에 준비되었는가? (J Grad Med Educ. 2018)
Is Medical Education Ready for Generation Z?
Jodie Eckleberry-Hunt, PhD, ABPP 
David Lick, MD
Ronald Hunt, MD

 

시그는 의대를 고려하고 있는 21살이다. 힘든 일에 익숙해진 그는 컴퓨터 공학을 전공하면서 대학에서 모든 A를 받았다. 시그는 다른 사람들의 삶에 변화를 주기 위해 의미 있는 무언가를 하기를 갈망한다. 그는 의대와 관련된 엄청난 빚을 지게 되는 것에 대해 자신감에 마비된 기분이다. 그는 또한 관련성이 없어 보이는 수업을 듣는 것을 싫어한다. 의과대학 4년은 영원한 것처럼 보이고, 그 다음엔 레지던트가 있다. 시그는 그렇게 어려운 결정에 직면한 적이 없었다. 그것이 그의 수면을 방해하고 있다. 한편으로는, 그는 학사 학위로 잘 살 수 있지만, 그 일이 만족스러울까요? 반면에, 그는 더 많은 빚을 지고, 잠재적으로 더 즐거운 일을 하면서 7년 또는 그 이상의 의학 교육에 전념할 수 있다. 시그는 또한 의사들 사이에서 불만과 소진에 대해 많이 들었다. 시그는 부모님과 이야기를 나누는데, 부모님의 조언을 중요시한다. 그는 최선의 결정을 내리기 위해 잠시 휴식을 취할 것이다. 그는 서두르지 않는다. 
Sig is a 21-year-old who is considering medical school. Accustomed to hard work, he has received all As in college, while majoring in computer engineering. Sig longs to do something meaningful—to make a difference in the lives of others. He feels paralyzed with self-doubt about incurring massive debt associated with medical school. He also dislikes the idea of taking courses that don't seem relevant. Four years of medical school seems like an eternity, and then there is residency. Sig has never faced such a hard decision. It is disrupting his sleep. On one hand, he could make a good living with his bachelor's degree, but will the job be satisfying? On the other hand, he can commit to 7 or more years of medical education, with more debt, but potentially more enjoyable work. Sig has also heard a lot about dissatisfaction and burnout among physicians. Sig talks with his parents, whose advice he values. He will take some time off to make the best decision. He is in no hurry.

시그는 "Z세대"를 나타냅니다. 비록 Z세대의 구성원들이 대학원 의학 교육을 수년 앞두고 있지만, 전문가들은 이 코호트에 대한 사전 계획을 시작하는 것이 너무 이르다고 제안한다. 스틸먼과 스틸먼은 교육자들이 최고의 인재를 모집하고 유지하기를 원한다면 학습자의 선호에 맞게 경험을 맞춤화할 것을 추천했다. Z세대에 적응하는 것은 의학 교육계에 어려운 일로 판명될 수 있다.

Sig represents “Generation Z.” Although members of Generation Z are years away from graduate medical education, experts suggest that it is not too early to start proactively planning for this cohort.1,2  Stillman and Stillman2  recommended that if educators want to recruit and retain the best and brightest, they will customize experiences to learners' preferences. Adapting to Generation Z may prove challenging for the medical education community.

Z세대는 누구인가?
Who Is Generation Z?

Z세대와 i세대라는 용어는 대략 1995년에서 2012년 사이에 태어난 사람들을 설명하기 위해 사용된다. 비록 사람들의 집단에 대해 포괄적인 진술을 하는 것은 문제가 될 수 있지만, 교수 관행을 알리기 위해 코호트를 설명하는 것은 이점이 있다. 삶의 경험으로 볼 때, Z세대는 9/11 당시에 꽤 어렸다. 그러나, 그들은 이 테러 공격의 후유증과 끝이 없어 보이는 계속되는 전쟁과 국제 분쟁을 잘 알고 있다. 그들은 또한 잦은 자연재해, 학교폭력, 신원도용, 온라인 해킹, 왕따 등으로 세상을 무서운 곳으로 보는 데 익숙하다. Z세대는 그들의 부모들이 일자리를 잃고 급여가 회복되지 않는 대공황(2007-2009)을 겪는 것을 보았다. 그들은 항상 인터넷과 소셜 네트워킹을 가진 최초의 세대이다; 기술은 어디에나 있었다. 동시에 Z세대는 역사상 인종, 성별, 성적 지향 면에서 가장 다양한 세대이다.  
The terms Generation Z and the iGeneration are used to describe individuals born roughly between 1995 and 2012.2,3  Although it can be problematic to make sweeping statements about groups of people, there is benefit to describing cohorts in order to inform teaching practices.4  In terms of life experience, Generation Z was fairly young at the time of 9/11. However, they are well aware of the aftereffects of this terrorist attack and the ongoing wars and international conflicts that seemingly have no end.5,6  They are also accustomed to seeing the world as a scary place with frequent natural disasters, school violence, identity theft, online hacking, and bullying.5  Generation Z saw their parents go through the Great Recession (2007–2009), when jobs were lost and salaries never recovered.6  They are the first generation to have always had the Internet and social networking; technology has been ubiquitous.5  At the same time, Generation Z is the most diverse generation in history in terms of race, gender, and sexual orientation.2,3,5,6 

Z세대는 [적극적인 문제 해결사], [독립 학습자], [사회 정의, 공정, 평등, 환경 옹호자]로 구성되어 있다. 이 집단은 다른 사람들을 기쁘게 하고 힘든 일을 통해 출세하려는 욕망에 의해 동기가 부여된다. 그들은 부모님으로부터 인생에는 승자와 패자가 있고, 열심히 일한 결과 승자가 이긴다는 말을 들었다. 
Generation Z consists of active problem solvers, independent learners, and advocates for social justice, fairness, equality, and the environment.5  This cohort is motivated by a desire to please others and get ahead through hard work.2  They were told by their parents that in life there are winners and losers, and winners win as a result of hard work.2 

트웬지는 1960년대로 거슬러 올라가는 1,100만 명의 미국인들을 대상으로 한 전국적인 조사를 바탕으로 [Z세대가 성장을 서두르지 않고, 재정적, 물리적 안전에 대해 불안하며, 더 고립되어 있다]고 묘사했다. 이전 세대와 비교하여, Z세대의 구성원들은 그들의 [부모들과 더 가깝고 더 신뢰할 수 있는 관계]를 가지고 있는데, 그들은 일반적으로 그들에게 긍정적인 피드백과 부정적인 피드백을 모두 주었다. 결과적으로 Z세대는 권위 있는 인물들을 존경하고 긴밀한 멘토링 관계를 원하는 경향이 있다. 그들은 정직함을 기대하고 만약 그들이 듣고 참여한다면 지시에 잘 반응할 것이다.  
Based on national surveys of 11 million Americans dating back to the 1960s, Twenge3  described Generation Z as being in no hurry to grow up, insecure about financial and physical safety, and more insulated. Compared with previous generations, members of Generation Z have a closer and more trusting relationship with their parents, who have typically given them both positive and negative feedback.2  As a result, Generation Z tends to look up to authority figures and want close mentoring relationships.5  They expect honesty and will respond well to direction if they feel heard and are engaged.2 

유비쿼터스 인터넷
The Ubiquitous Internet

Z세대는 이전 세대보다 전자제품과 인터넷에서 더 많은 시간을 보냈다. 결과적으로 얼굴을 맞대고 교제하는 시간이 줄어들었고, 보고서는 더 높은 수준의 불행을 보여주었다. 청소년들이 소셜미디어를 많이 이용할수록 정신건강의 질이 떨어지고 삶의 만족도가 떨어지는 불행하고 외로움을 느낀다고 보고할 가능성이 높다. 우울증과 자살 생각의 발생률은 화면 시간과 소셜 미디어 노출에 따라 증가한다. 
Generation Z has spent more time with electronics and on the Internet than any previous generation. A result has been less time socializing face-to-face, with reports showing higher levels of unhappiness.3  The more teens use social media, the more likely they are to report feeling unhappy and lonely, with lower quality of mental health and lower life satisfaction. The incidence of depression and suicidal ideation increases with screen time and social media exposure.3 

스틸먼과 스틸먼은 Z세대가 [잊혀지고 놓치는 것FOMO에 대한 두려움이 강하다]고 언급했다. 이것은 우울증, 불안, 수면 부족, 그리고 때때로 부적절함에 대한 극단적인 감정으로 이어질 수 있다. 결과적으로 Z세대 구성원들은 기술과 단절하는 데 어려움을 겪는다. 그들은 이전 세대보다 정서적으로 회복력이 떨어지고 불안정할 수 있으며, 그 이유에 대한 통찰력이 부족하다. 그들의 형성기 동안 어른들에게 과도하게 의존하기 때문에, 그들은 성인을 위한 준비가 덜 되어있을 수 있다. Z세대는 전자 통신과 소셜 미디어를 사용하도록 이끌릴 수 있지만, 이것이 외롭고 고립된 느낌에 기여한다는 것을 알지 못한다
Stillman and Stillman2  noted that Generation Z has a strong fear of missing out. This can lead to depression, anxiety, sleep deprivation, and occasionally extreme feelings of inadequacy. As a result, members of Generation Z have difficulty disconnecting from technology.2  They may be less emotionally resilient and more insecure than previous generations, and they lack insights into reasons for this.3  Because of their overreliance on adults during their formative years, they may be less well prepared for adulthood.3  Generation Z may be drawn to use electronic communication and social media yet be unaware that this contributes to feeling lonely and isolated.3 

알라 카르테 교육
“A la Carte” Education

Z세대의 구성원들은 맞춤화, 즉 교육에 대한 "맞춤식" 접근법을 기대한다. 이 세대는 대학 교육을 위해 과도한 빚을 지는 것이 가치가 있다고 보지 않으며, 일부 과정은 비현실적이거나 그들의 궁극적인 목표와 무관하다고 볼 수도 있다. 이들은 시간과 자원을 최대한 활용할 수 있는 [맞춤형 환경]을 기대합니다. Z세대는 맞춤형 피드백뿐만 아니라 더 많은 실제 경험과 현장 학습을 선호한다. 그들은 강의를 듣는 데 오랜 시간을 소비하지 않는 것을 선호한다. 대신, 그들은 소셜 미디어와의 경험을 반영하여 현재 성공하기 위해 무엇이 필요한지 알고 싶어한다. 
Members of Generation Z expect customization, or an “a la carte” approach to education.5  This generation does not see the value in going into excessive debt for a college education, and may view some courses as impractical or irrelevant to their ultimate goals. They expect customized experiences for the best use of their time and resources.2  Generation Z also prefers more hands-on experience and on-the-job learning, as well as customized feedback.2  They prefer not to spend long periods of time listening to lectures. Instead, they want to know what is needed to succeed in the moment,2  mirroring their experiences with social media.5 

Z세대는 근면하지만 자신감이 떨어지고 불안과 불안으로 [질문을 할 가능성이 적다]. 그들은 실수를 하고 그것들로부터 배울 수 있는 격려가 필요하다. 그들은 특히 기술을 가지고 그들만의 속도로 독립적으로 일하는 것에 편안하다; 그들은 또한 그것이 적용되고 창의성을 포함한다면, 그룹으로 일하는 것을 즐긴다. 
Generation Z is hardworking but less self-confident and less likely to ask questions due to insecurity and anxiety.3  They need encouragement to make mistakes and to learn from them.2  They are comfortable working independently at their own pace, especially with technology5 ; they also enjoy working in groups, so long as it is applied and involves creativity.5 

Z세대는 [온 디맨드 정보를 얻는 데 익숙]하기 때문에, 과제를 완료하기 위해 마지막 순간까지 미루고 [강사가 24시간 내내 질문을 받을 수 있기를 기대]할 수 있습니다. 그들은 정보를 찾는 데 능숙하지만, 타당성 증거를 위해 정보를 분석하지 않을 수도 있다. 그들은 정보를 비판적으로 평가하는 기술이 부족하며, 참여적인 방법(예: 저널링, 토론, 성찰)을 통한 이러한 교육이 필요하다. 교육자는, [과제 완료를 위한 이정표를 설정]할 뿐만 아니라, [정확한 증거를 찾고 평가하는 데 도움을 줘야할 필요]가 있을 수 있습니다. 과제와 관계없이 방법은 짧은 주의 지속 시간에 맞춘 참여와 상호작용을 촉진해야 한다. 유용하게 보이는 한 가지 방법은 교실을 뒤집는 것이다. 여기서 학습자들은 팀워크, 토론, 문제해결, 성찰을 통해 학습의 적용을 위한 그룹으로 만나기 전 주제에 대해 읽는다. 
Because Generation Z is accustomed to getting information on demand, they may procrastinate until the last minute to complete assignments and expect instructors to be available 24/7 for questions.5  Although they are adept at finding information, they may not analyze it for validity evidence.5  They lack skills to critically evaluate information and will require this training via engaging ways (eg, journaling, discussion, reflection).57  Educators may need to assist them in finding and evaluating evidence that is accurate, as well as setting milestones for assignment completion.5  Regardless of the task, methods should promote engagement and interaction tailored to short attention spans.7  One method that appears useful is the flipped classroom.5  Here, learners read about a topic before meeting as a group for application of learning through teamwork, debate, problem solving, and reflection.4,8,9 

유연한 작업 환경
Flexible Workplace

Z세대는 기술이 있으면 어디서든 일할 수 있고, 따라서 사무실에 얽매이고 싶지 않다고 믿는다. 비록 그들이 대면 의사소통을 선호하지만, 그들은 스카이프도 마찬가지로 작동한다고 믿는다. Z세대 구성원은 집중 시간이 짧고 멀티태스킹을 수행하기 쉬우며 다운타임을 관리하는 데 어려움을 겪을 수 있습니다.  
Generation Z believes that, with technology, it is possible to work from anywhere, and thus they do not want to be tied to an office.2  Although they prefer face-to-face communication, they believe Skype works just as well.2  Generation Z members tend to have short attention spans,6  are prone to multitasking,5  and may struggle to manage downtime.2 

Z세대는 헬스클럽 회원권, 건강한 음식 선택권, 건강한 근무 환경을 제공하는 등 [건강한 실천을 촉진하는 조직에 매력]을 느낄 것이다. 그들은 자신들이 자기 표현으로 보는 문신과 신체 피어싱을 의무적으로 다루지 않는 조직을 찾을 수도 있다. 
Generation Z will be attracted to organizations that promote healthy practices, such as offering health club membership, healthy food choices, and a healthy working environment.2,5  They may look for organizations without mandates to cover tattoos and body piercings, which they view as self-expression.6 

의료 교육 고려 사항
Medical Education Considerations

Z세대의 위 프로필에 기초하여, 미래의 대학원 의학 교육 코호트를 가르칠 교육자들은 현재의 기술 사용, 의사소통 및 피드백, 교육 방법 및 웰빙을 고려해야 한다(예 요약은 표 참조). 의학교육의 역사적 변화는 천천히 일어났고 종종 갈등을 동반하기 때문에 지금 잠재적인 교육학적 변화를 고려하는 것이 중요하다.
Based on the above profile of Generation Z, educators who will teach this future graduate medical education cohort should consider current use of technology, communication and feedback, educational methods, and wellness (see the table for a summary of examples). It is important to contemplate potential pedagogical changes now, as historically changes in medical education have occurred slowly and frequently are accompanied by conflict.

기술
Technology

무엇보다도, 이 세대는 교육과 환자 치료에 있어 최신 기술을 기대할 것이다. 학습자는 병원이나 진료소 이외의 장소에서 차트를 작성할 수 있기를 원할 것이며, 교육자는 기술을 외부 학습에 통합하는 창의적인 방법을 고려해야 한다. 홉킨스 외 연구진은 팟캐스트, 웹사이트, 시뮬레이션, 유튜브의 대화형 튜토리얼 및 인터넷 기반 교육 게임의 사용을 제안했다. 교육자들은 또한 채용, 의사소통, 학습 "진주" 공유를 위해 트위터와 텀블러와 같은 소셜 미디어 사이트를 사용할 수 있다 페이스북은 교육 토론을 촉진하거나 일정과 활동 업데이트를 게시하는 데 사용될 수 있다. 이것은 전통적인 교수법과 의사소통 방법에서 큰 전환을 나타낼 수 있다. 긍정적인 측면은 Z세대가 원격 의료와 같이 대면 접촉을 수반하지 않는 대체 형태의 환자 치료를 수용할 가능성이 높다는 것이다. 그들은 새로운 기술을 시험하려는 조직에 혁신적인 사고와 탐구 정신을 가져다 줄 것이다.
First and foremost, this generation will expect up-to-date technology in education and patient care. Learners will want to be able to chart from places other than the hospital or clinic, and educators should consider creative ways to incorporate technology into off-site learning. Hopkins et al4  suggested the use of podcasts, websites, simulations, interactive tutorials on YouTube, and Internet-based educational games. Educators may also use social media sites, such as Twitter and Tumblr, for recruitment, communication, and to share learning “pearls.” Facebook can be used to promote educational discussions or post schedule and activities updates.4  This may represent a major diversion from traditional methods of teaching and communication. A positive aspect is that Generation Z likely will embrace alternative forms of patient care that do not involve face-to-face contact, such as telehealth. They will bring innovative thinking and a spirit of exploration to organizations willing to test new technology.

의사소통
Communication

Z세대는 전자 통신에 너무 많은 시간을 소비했기 때문에, 이것은 대면 통신 기술에 영향을 미칠 수 있다. 프로그램은 거주 [초기에 학습자의 의사소통 능력을 평가]하고, [이 역량에 어려움을 겪는 사람들과 함께 일할 준비]가 되어 있어야 한다. [역할극, 직접 관찰 및 자기반성]은 유용한 교정 방법이 될 수 있지만, [성과에 대한 즉각적인 피드백]은 필수적이다. Z세대는 [자신이 어떻게 하는지를 "아는데까지" 딜레이가 생기는 것]에 대해 참을성이 좋지 않다. 교육자들은 매우 명확한 지침을 제공해야 하며 이러한 학습자들이 이전 세대에서 주를 이루었을 수도 있는 보다 미묘한 형태의 피드백을 습득할 수 있다고 가정하지 말아야 한다. 
Because Generation Z has spent so much time with electronic communication, this may affect in-person communication skills. Programs should assess learners' communication skills early in residency and be prepared to work with individuals who struggle with this competency. Role playing, direct observation, and self-reflection may prove useful remediation methods, but immediate feedback on performance will be essential. Generation Z will have poor tolerance for delays in “knowing” how they are doing. Educators will need to provide very clear instructions and not assume that these learners can pick up more subtle forms of feedback, which may have been the mainstay in previous generations.

의사소통 문제는 환자 치료 이상으로 확대될 가능성이 높다. 이 새로운 세대는 교직원들이 온 디맨드로 참석할 수 있고 스카이프를 통해 회의에 참여할 수 있기를 기대할 수 있다. 그들은 그들이 모르는 것을 선생님들과 멘토들에게 소통하는 것을 두려워할지도 모른다. 교수진은 [경계와 가용성에 대해 명확하게 논의된 기대]와 함께 강력한 멘토링 관계에 참여할 준비가 되어 있어야 한다.
Communication issues will likely extend beyond patient care. This new generation may expect faculty to be available on demand and to participate in meetings via Skype. They may be afraid to communicate to their teachers and mentors what they do not know. Faculty should be prepared to engage in strong mentoring relationships with clearly discussed expectations regarding boundaries and availability.

교육 방법
Educational Methods

Z세대는 이용 가능한 선택지 세트에서 선택하는 것을 넘어서, [교육에 유연성을 기대]할 것이다. 그들은 [자신들의 경험을 디자인하고, 가소성을 허용하고 장려하는 프로그램]을 찾고 싶어할 것이다. 그들은 심지어 [즉각적인 이익이 명확하지 않아 보인다면, 필요한 로테이션이나 경험의 정당성을 요구]할 수도 있다. 기관들은 이런 경험에 대한 근거를 "그냥 원래 그런거야"라고 말하기보다는 분석하고 설명할 준비가 되어 있어야 한다
Generation Z will expect flexibility in their education beyond choosing from a set of available electives. They will want to design their experiences and seek programs that allow and encourage plasticity. They may even ask for justification of required rotations or experiences when the immediate benefit is not obvious. Institutions should be prepared to analyze and explain the rationale for these experiences rather than say, “That's just the way it is.”

프로그램은 전통적인 교훈적 강의 대신 거꾸로 교실처럼 문제 해결을 통합하는 능동적인 학습 방법으로 추세를 가속화해야 한다. 또 다른 예는 모든 연습생들이 논문의 일부 또는 전부를 분석하는 그룹 저널 클럽이다. 
Instead of traditional didactic lectures, programs should accelerate the trend toward active learning methods that incorporate problem solving, such as the flipped classroom. Another example is the group journal club, in which all trainees analyze a part or all of a paper.

의료 교육 교육 교육에는 아직 혁신의 여지가 많다. Z세대에게 창의성은 직접 참여하고 성찰하고 토론하는 표준이 되어야 한다. 교수진은 또한 지식을 보급하고 대화를 촉진하기 위해 소셜 미디어에서 사용 가능한 플랫폼을 사용하는 데 편안해야 한다
There is still a lot of room for innovation in medical education instruction. For Generation Z, creativity should be the norm, with hands-on participation, reflection, and discussion. Faculty will also need to be comfortable using available platforms in social media to disseminate knowledge and facilitate conversations.

웰니스
Wellness

Z세대는 [사회 변화에 영향을 미치는 의미 있는 일]을 하고 싶어하고, [사회적으로 참여하는 기관과 연계되기]를 원하며, [경쟁적으로 보상받기]를 원한다. 채용 측면에서, 지역사회와 협력하고, 사회 정의를 옹호하고, 세계 보건을 통합하는 기관이 이 그룹에 더 매력적일 수 있다. 학습자들은 또한 웰니스 프로그램, 피트니스 시설, 그리고 건강한 음식이 있는 건강한 직장 환경을 찾을 것이다. 간단히 말해서, 그들은 건강을 옹호하는 의료 기관에서 일하기를 원한다.
Generation Z wants to do meaningful work that affects social change, they want to be aligned with socially engaged institutions, and they want to be competitively compensated.2  In terms of recruiting, institutions that partner with communities, advocate for social justice, and incorporate global health may be more attractive to this group. Learners also will be looking for healthy work environments with wellness programs, fitness facilities, and healthy food. In short, they want to work for a health care organization that stands up for health.

회복력과 웰빙은 현재 의학 교육에서 뜨거운 주제이다. 다가오는 학습자 그룹은 정서적 건강을 유지하기 위해 훨씬 더 큰 도전을 제기할 수 있다. 거주 프로그램은 어려움을 겪고 있는 학습자를 식별하고 협력할 수 있는 방법뿐만 아니라 진정한 웰빙 홍보 프로그램을 마련해야 한다.
Resilience and well-being are currently hot topics in medical education. This upcoming group of learners may pose an even greater challenge for maintaining emotional health. Residency programs should have authentic wellness promotion programs in place as well as methods to identify and work with struggling learners.

중요한 일시 정지
An Important Pause

이러한 변화에 대한 요구에도 불구하고, 가르시아와 필립은 완전한 개혁 이전에 잠시 중단할 것을 제안했다. 학생들의 수업 방법과 학습 선호도를 정기적으로 평가하는 것은 중요하지만, 가이딩 페다고지나 강력한 증거 기반 없이 새로운 기술을 통합하는 것과 관련된 위험이 있다. 기술은 교육을 강화해야지, 교육의 내용을 훼손해서는 안 된다. 그것은 교육 환경에서 새로운 기회를 제공하지만, 교육자들은 그것이 어떻게 통합되는지에 대해 사려 깊어야 한다. 기술은 절대로 교사들을 대신할 수 없다. 
Despite these calls for change, Garcia and Philip10  suggested a pause before a complete reform. While it is important to regularly evaluate teaching methods and learning preferences of students, there are dangers associated with incorporating new technology without a guiding pedagogy and strong evidence base. Technology should enhance education, not detract from the content of instruction.10  It offers new opportunities in educational settings, but educators must be thoughtful about how it is incorporated.10  Technology is never a replacement for engaged teachers.10 

의학 교육에 있어서, 질문은 "테크놀로지의 발전이 더 나은 환자 치료로 이어질까, 더 나은 성과 점수로 이어질까, 아니면 둘 다 아닐 것인가?"여야 한다. 많은 저자들은 조직이 [단순히 테크놀로지에 투자하기]보다는, [테크놀로지를 더 효과적으로 사용하기 위해 교수진 개발에 투자]할 필요가 있다고 제안한다. [테크놀로지가 수준 이하의 교육자들이 더 나은 교사가 되도록 도울 수 있다고 믿는 것은 순진한 생각이다]. 교수진이 점점 더 [교육적 책임과 경쟁하는 임상적 책임]을 가지고 있다는 점을 고려할 때, 아마도 이것이 미래의 가장 큰 도전일 것이다. Z세대와 관련된 교육 문제의 출현은 지속적으로 상당한 교수 시간과 창의성을 요구할 것이다.
For medical education, the question must be, “Do technological advances lead to better patient care, better performance scores, or neither?” Many authors suggest that, rather than just investing in technology, organizations need to invest in faculty development to more effectively use technology.6,9  It is naive to believe that technology can help subpar educators become better teachers.10  Perhaps this is the biggest future challenge, given that faculty have clinical responsibilities that increasingly compete with educational responsibilities. The emergence of Generation Z–associated educational issues will require significant faculty time and creativity, on an ongoing basis.

좋은 소식/나쁜 소식
Good News/Bad News

좋은 소식은 우리가 Z세대 의사를 성공적으로 모집, 훈련 및 보유하기 위해 의료 교육을 바꾸는 것에 대해 생각할 시간이 조금 있다는 것이다. 나쁜 소식은 우리가 이러한 변화를 만들 시간이 조금밖에 없다는 것이다. 역사적으로 의학 교육은 개혁에 저항해 왔습니다. 그리고 그럴 만한 이유가 있습니다. 경로의 끝에는 환자들이 있습니다. 우리는 최상의 치료 전달을 촉진하는 최고의 교육 도구를 찾아야 합니다. 항상 개선의 여지가 있지만, 변화는 단순히 전통이 아니라 이론에 의해 이끌려야 한다. 더욱이, 현재 의사들의 진로 불만에 기여하는 어려움들이 해결될 때까지, Z세대 내 최고 성과자들을 모집하고 유지할 가능성은 낮다.
The good news is that we have a little time to be thoughtful about changing medical education to successfully recruit, train, and retain Generation Z physicians. The bad news is that we have only a little time to make these changes. Historically, medical education has been resistant to reform—and for good reason. At the end of the pathway are patients; we need to find the best teaching tools that promote the best delivery of care. There is always room for improvement, but change should be guided by theory and not simply tradition. Moreover, until the difficulties that contribute to current career dissatisfaction among physicians are addressed, it is not likely that the highest performers within Generation Z will be recruited and retained.

 


J Grad Med Educ. 2018 Aug;10(4):378-381. doi: 10.4300/JGME-D-18-00466.1.

Is Medical Education Ready for Generation Z?

PMID: 30154963

PMCID: PMC6108364

DOI: 10.4300/JGME-D-18-00466.1

+ Recent posts