의학교육의 결정적 시기: 역량기반 교육과정 개혁의 위험(Adv in Health Sci Educ, 2012)

A critical time for medical education: the perils of competence-based reform of the curriculum

Karen Malone • Salinder Supri




미국, 캐나다, 영국을 포함한 주요 선진국의 의료 교육자들은 의료 커리큘럼에 대한 역량 기반 접근 방식의 채택을 옹호하고 있다. 이것은 커리큘럼의 방향을 [규정된 강좌의 가르침에 중점을 두지 않고], [의학의 실천에 필요한 특정한 과학, 사회 및 행동 역량]에 초점을 맞춘다. (캐나다 의과대학 2000, 종합 의과대학 2002, 2009, 스코틀랜드 의과대학 교육과정 그룹 2002, 미국 의과대학 협회 2009).

Medical educators across major industrialised countries, including the United States, Canada, and the United Kingdom, are advocating the adoption of a competence-based approach to the medical curriculum. This seeks to steer the curriculum away from an emphasis on the teaching of prescribed courses, towards a focus on the specific scientific, social and behavioural competencies that students need for the practice of medicine (Royal College of Physicians and Surgeons of Canada 2000; General Medical Council 2002, 2009; Scottish Medical Deans CurriculumGroup 2002; Association of American Medical Colleges 2009).


그러나 의료 커리큘럼에 대한 역량 기반 접근방식이 이러한 의도된 목표를 달성할 수 있을지는 논란의 여지가 있다. 거의 40년 동안, 역량 기반 커리큘럼은 전 세계에 걸쳐 국가 직업 교육과 훈련의 기초를 형성해 왔는데, 특히 영국, 호주, 뉴질랜드, 아시아, 라틴 아메리카 및 본토 유럽(아르구 ̈elles and Gonczi 2000)에서 두드러진다.

However, it is debatable whether a competence-based approach to the medical curriculum will fulfill these intended aims. For nearly 40 years, competence-based curricula have formed the basis of national vocational education and training across the world, most notably in the United Kingdom, Australia, New Zealand, Asia, Latin America and mainland Europe (Argu¨elles and Gonczi 2000).


역량 기반 커리큘럼은 주로 교육 성과와 employer의 요구 스킬 사이에 더 큰 일관성을 제공함으로써 교육과정의 직무 관련성을 높이기 위해 수동 거래manual trades에 처음 도입되었다(West 2004). 즉, 역량 기반 접근법은 본질적으로 수동 거래에서의 훈련을 평가하도록 설계된 평가 시스템이었다. 그것은 교육 및 학습 프로세스 전체를 포함하는 포괄적인 교육학적 접근방식으로 개발되지 않았다(West 2004).

Competence-based curricula were first introduced for the manual trades, primarily to increase the vocational relevance of courses by providing greater coherence between training outcomes and the skill needs of employers (West 2004). The competence-based approach was thus essentially a system of assessment designed to evaluate training in the manual trades; it was not developed as a comprehensive pedagogical approach encompassing the whole of the teaching and learning process (West 2004).


능력은 복잡하며, 전체는 부품의 합보다 크기 때문에 분리된 요소로 축소할 수 없다.

Competence is complex and cannot be reduced into isolated elements, since the whole is more than the sum of the parts


의문은, 특정 영역의 전체적인 역량이 더 좁고 분리된 역량의 집합을 숙달함으로써 달성될 수 있는가 하는 문제다. 현실 세계의 역량은 일련의 단순한 측정 가능한 과제나 단계로 축소할 수 없는 복잡하고 다면적인 현상이라고 주장되고 있다(Hyland 1993; Halsall 1995; West 2004). 다른 방법으로, 개별 역량 요소의 숙달력이 특정 직무나 기술과 관련된 전반적인 역량을 생산하기 위해 반드시 추가되는 것은 아니다(Ashworth and Saxton 1990; Erridge and Perry 1994).

At issue is the question of whether overall competence in a particular area can be attained by mastering a set of narrower, discrete competencies. It is argued that real world competence is a complex, multi-faceted phenomenon which cannot be reduced to a series of simpler measurable tasks or steps (Hyland 1993; Halsall 1995; West 2004). Put another way, mastery of individual elements of competence do not necessarily add up to produce overall competence in relation to a particular task or skill (Ashworth and Saxton 1990; Erridge and Perry 1994).


임상 성과를 절차적 지식과 기술의 분리된 요소로 원자화한 것을 다시 합한다고 해서 임상 맥락에서의 역량으로 다시 합산되는 것은 아니다(Hudding and Heudebert 2007). 따라서 복잡한 학습 과정에 적용되는 역량의 개념의 타당성은 철학적으로 의문시된다.

Atomising clinical performance into isolated elements of procedural knowledge and skill cannot be added back together to create competence in the clinical context (Huddle and Heudebert 2007). Hence, the validity of the concept of competence as applied to the complex process of learning is philosophically questionable.


역량 기반 접근법은 고도로 숙련된 직업에 적합하지 않다.

Competence-based approaches are not suitable for highly skilled professions


역량 기반 교육은 비교적 일상적인 업무와 간단한 시험 가능한 기술을 포함하는 하위 수준의 직업에 더 적합하다는 것이 오랫동안 주장되어 왔다(Erridge and Perry 1994; Hodkinson and Issitt 1995). 따라서 일상적인 업무와 표준화된 업무의 만족스러운 완료보다 훨씬 더 많은 것을 요구하는 의료와 같은 상위 수준의 직업에는 적합하지 않다. 대신 의학은 임상 문제를 이해하고 감별진단을 실시하기 위해, [분석, 판단, 이전 경험에 대한 성찰과 '상황 읽기 능력'을 포함한] 보다 높은 수준의 인지 능력을 필요로한다(허들 및 휴드버트 2007). 이러한 상위 순위의 기술은 역량 기반 접근법에 쉽게 내어주지 않는다(Cave and McKeown 1993; Winter 1995; Grundy 2001; Cox 2007).

It has long been argued that competence-based education is better suited to lower-level occupations that involve relatively routine tasks and simple testable skills (Erridge and Perry 1994; Hodkinson and Issitt 1995). It is therefore not appropriate to higher-level professions, such as medicine, which require far more than the satisfactory completion of routine and standardised tasks. Instead medicine necessitates higher-order cognitive skills, including analysis, judgment, reflection on previous experience, and ‘‘reading the situation,’’ in order to understand a clinical problem and undertake differential diagnosis (Huddle and Heudebert 2007). Such higher-order skills do not easily lend themselves to a competence-based approach (Cave and McKeown 1993; Winter 1995; Grundy 2001; Cox 2007).


의료 분야의 역량 기반 커리큘럼은 하위 수준 및 특정 목표 업무 또는 위생 절차 및 이력 취사와 같은 프로토콜이 존재하는 분야의 훈련에 적합할 수 있지만, 의학과 같이 강력하고 신뢰할 수 있는 상위 수준의 역량 개발은 여전히 어렵(Leung 2002).

While competence-based curricula in medicine may be suited for training in areas involving lower-level and specific objective tasks, or where protocols exist, such as hygiene procedures and history taking, the development of robust and reliable higher-order competencies in medicine has remained elusive (Leung 2002).


역량 기반 접근방식이 커리큘럼의 내용을 제한

Competence-based approaches limit the content of the curriculum


  • 첫째, 그것은 특정한 상황의 집합에서 특정한 범위의 과제를 완료하는 데 필요한 지식과 기술로 초점을 좁힘으로써 전통적인 광범위한 커리큘럼을 reduce시킨다.

  • 둘째, 커리큘럼을 (역량의) 정의에 들어맞는 것, 즉 구체적이고 직접 측정할 수 있는 것으로 제한한다(1995년 겨울).

First, it reduces traditional broad curricula, by narrowing their focus towards the knowledge and skills required to complete a specific range of tasks in a particular set of contexts. Second, it limits the curriculum to what is amenable to definition, that is, to what is concrete and directly measurable (Winter 1995).


예를 들어, 환자들은 종종 심장마비와 같은 복잡한 다면적인 건강 문제를 겪는다. 이러한 의학적 조건을 다루는 방법을 가르치는 것은 역량 기반 접근법을 사용하여 문제가 된다. 왜냐하면 역량기반 접근법에서는 학생들에게 그러한 의학적 필요의 복잡성을 실제로 다룰 수 있는 데 필요한 깊이의 이해를 제공하지 않기 때문이다.

Patients often present with complex multi-faceted health problems, such as heart failure for example. Teaching how to treat such medical conditions is problematic using a competence-based approach, because it does not provide students with the depth of understanding needed to be able to deal with the complexity of such medical needs in practice.


역량 기반 접근 방식은 "테스트에 대한 교육"으로 귀결된다.

Competence-based approaches result in ‘‘teaching to the test’’


실제로 적용하다보면, 역량 기반 접근방식은 "시험을 잘 보기 위한 교육"이라고 불려온 접근방식으로 귀결된다(Grundy 2001). 즉, 가르치는 입장에서는 [시험을 보는 측면에 불과한] 역량 목록에 명시된 것만으로 교육을 제한하는 경향이 있다. 학생들은 결국 그들의 학업을 평가되는 것에 크게 제한한다. 그러므로, 가르치고 배우는 것은 좁고 피상적일 수 있다.

When applied in practice, competence-based approaches result in what has been termed ‘‘teaching to the test’’ (Grundy 2001). In other words, educators tend to limit teaching to what is specified in the list of competencies, because it is only those aspects of the curriculum that are tested. Students in turn largely restrict their studies to what is assessed. Thus, teaching and learning can become narrow and superficial,


역량 기반 접근 방식은 관료적이고 부담스럽다.

Competence-based approaches are bureaucratic and burdensome


(CBA에서) 시스템의 작동과 신뢰성을 보장하기 위해 상당한 양의 문서화된 지침이 작성되어야 한다(Grundy 2001). 따라서 교육자들은 학생들의 교육의 내용과 질보다 시스템을 관리하는 데 더 많은 시간을 소비할 수 있다. 역량 기반 커리큘럼은 각종 형식과 체크박스의 완성으로, 궁극적으로 교육을 문서업무로 축소시키고, 교육자들의 역할을 형식을 채우는 관료들의 역할로 평가절하하는 필요성에 의해 지배될 수 있다(West 2004). 실제로, 이 접근방식의 평가 연구에서 발표된 결과 데이터는 유익한 교육 효과에 대한 명확한 증거는 없이, 행정 부담의 증가를 보여주었다(Bates 1999).

A significant quantity of written guidance needs to be produced to ensure the operation and reliability of the system (Grundy 2001). Educationalists thus may spend more time in administering the systemthan on the content and quality of students’ education. The competence-based curriculum can become dominated by the need to complete forms and check-boxes, ultimately reducing education to a paper chase, and devaluing the role of educators into that of form-filling bureaucrats (West 2004). Indeed, published outcome data from evaluative studies of this approach has revealed an increase in administrative burden, coupled with no clear evidence of beneficial educational effects (Bates 1999).


역량 기반 의료 교육에 대한 비판적이고 창의적인 접근의 필요성

The need for a critical and creative approach to competence-based medical education


그 증거는 이 접근법을 의료 커리큘럼에 무비판적으로 적용하는 것은 의도된 목적을 달성하지 못할 것임을 시사한다.

The evidence suggests that the uncritical application of this approach to the medical curriculum will not achieve its intended aims.


실제로 역량 기반 접근법을 채택하는 것은 쉽지 않다는 것을 인식해야 한다. 역량 기반 커리큘럼은 역량 개발, 교육 및 평가 방법에 있어 새로운 방법론적 과제를 제시하여, 학생들이 요구되는 학문적 및 전문적 수준에서 수행하는 데 필요한 지식과 기술에 대한 강력한 기반을 제공하도록 한다. 더욱이, 역량기반 접근법을 시행할 경우, 현재의 커리큘럼의 상당한 강점을 간과하지 않도록 보장할 필요가 있다. "목욕물을 버리면서 아기도 버리면 안 된다"고 했다. 역량 기반 교육으로 완전히 전환wholesale swing하는 대신, 전통적인 최고의 것을 역량기반 접근법과 어떻게 조화시킬 것인지를 고려해야 한다.

It should be recognised that adopting a competence-based approach in practice is not easy. The competence-based curriculum presents new methodological challenges in terms of how best to develop, teach and assess competencies, so that students are provided with strong foundations in the knowledge and skills needed to perform at the required academic and professional levels. Moreover, educators also need to ensure that, if implementing a competence-based approach, they do not lose sight of the considerable strengths of the current curriculum. They must not ‘‘throw out the baby with the bathwater.’’ Instead of a wholesale swing to competencebased education, they should consider how to blend the best of traditional with competence-based approaches.



 2012 May;17(2):241-6. doi: 10.1007/s10459-010-9247-2. Epub 2010 Sep 14.

critical time for medical education: the perils of competence-based reform of the curriculum.

Author information

1
University of Medicine and Dentistry of New Jersey, Newark, 07107-1709, USA. karen_m_malone@yahoo.com

Abstract

Rapid expansion in scientific knowledge, changes in medical practice, and greater demands from patients and society necessitate reform of the medical curriculum. In recognition of this, medical educators across the world have recommended the adoption of competence-based education. This is intended to increase the rigour and relevance of the curriculum, move students beyond a focus on the memorisation and regurgitation of scientific facts, and better enable them to understand scientific principles and apply them to the practice of medicine. Experience from 40 years' use of competence-based curricula across the world suggests that the uncritical application of this approach to the medical curriculum may not achieve its intended aims. There are valuable lessons to be learnt from the history of competence-based education. By taking on board these lessons, confronting the pitfalls of this approach, and devising new and creative solutions to the problems inherent in this methodology, medical educators can better achieve their aim of providing a strong foundation for the practice of medicine in the twenty-first century. It is only through such a strategy-rather than the uncritical adoption of this educational approach-that we will have real movement and progress both in competence-based education in general, and in its applications to medicine in particular.

PMID:
 
20838880
 
DOI:
 
10.1007/s10459-010-9247-2


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