문턱개념이란 무엇이고, 의학교육에 어떻게 활용될 수 있는가? (Med Teach, 2016)

What are threshold concepts and how can they inform medical education?

HILARY NEVE1, ANDY WEARN2 & TRACEY COLLETT1

1Plymouth University Peninsula Schools of Medicine and Dentistry, UK, 2The University of Auckland, New Zealand



배경

Background


성찰적 실천은 일종의 문턱개념으로 확인되었다(Joyce 2012). 고등교육에 대한 광범위한 연구 후 마이어와 랜드(2003)에 의해 처음으로 기술된 문턱개념은 다양하고 다양한 분야의 교육자들에 의해 수용되어, 점차 연구가 증가하게 되었다. 의학 교육에서는 거의 논의되지 않지만, 문턱개념은 의학교육자들에게 중요한 새로운 관점을 제공할 수 있는 잠재력을 가지고 있다.

Reflective practice has been identified as a likely threshold concept (Joyce 2012). First described by Meyer and Land (2003) following extensive research into higher education, threshold concepts have been embraced by educators in many and diverse disciplines, leading to a growing body of research. While rarely discussed in medical education, they have the potential to offer medical educators important new perspectives.


목적

Aims


문턱개념이란 무엇인가?

What is a threshold concept?


배움이란 핵심 개념의 블록을 형성하는 관점으로 볼 수 있으며, 종종 학습 성과로 요약된다. 핵심 개념은 학습을 위해 이해가 필요한 것으로서, 올바르게 구성되어야 한다.

Learning is often thought of in terms of building blocks of core concepts, which are often encapsulated in our learning outcomes. Core concepts have to be understood for learning to progress and must be correctly constructed.


문턱개념은 훨씬 더 많은 것을 할 수 있다. 그것들은 주제에 대해 질적으로 다른 관점을 야기하며, 주제의 숙달 [sic]을 이루는 것이다. 중요하게도, 문턱개념은 일종의 포털과 같은 것으로 묘사되어 왔다: "어떤 것에 대해 이전에 접근하기 어려웠던 새로운 사고 방식을 열어준다."

Threshold concepts, it is proposed, do much more. They lead to a qualitatively different view of subject matter and are central to achieving mastery [sic] of a subject. Importantly, they have been described as being like a portal: ‘‘opening up a new and previously inaccessible way of thinking about something’’ (Meyer & Land 2003).


Meyer and Land(2003)에 따르면, 문턱개념은 변혁적이다. 즉, 일단 이해되면 주제에 대한 학습자의 인식이나 그들이 세상을 보는 방법에 상당한 변화를 가져올 수 있다. 이전에 숨겨져 있던 연결이 시야에 들어오기 때문에 통합적이다(통합은 학습자를 위한 '아하!' 순간과 종종 연관된다). 더욱이 학생들이 포털을 향해 여행할 때, 말 그대로 문턱에 서 있는(라틴어로 문턱을 뜻하는 limina) 문턱 단계liminal phase(Cousin 2006)를 통과한다고 한다. 학생들이 인지적으로 또는 감정적으로 그들의 떠오르는 지식과 씨름하기 때문에 이 절박함은 종종 쉽지 않은troublesome 일이다. 일단 새로운 이해를 습득하게 되면, 습득 전으로 되돌릴 수 없으며, 잊혀지지 않는다. 각 문턱개념은 다른 개념 영역(Meyer & Land 2003)과 구분되어 제한된다bounded, demarcated.

According to Meyer and Land (2003), threshold concepts are transformative, in that once understood, they can result in a significant shift in a learner’ perception of a subject or how they see the world. They are integrative inasmuch as connections that were previously hidden come into view (integration is often associated with an ‘‘Aha!’’ moment for learners). Moreover, as students journey towards the portal, they are said to pass through a liminal phase, (Cousin 2006), literally standing on the threshold (limina meaning threshold in Latin). This liminality is frequently troublesome (Perkins 2006) as students wrestle cognitively and/or emotionally with their emerging knowledge. New understandings, once learned, are usually irreversible and unlikely to be forgotten. It is noted that each threshold concept is bounded, demarcated from other conceptual areas (Meyer & Land 2003).


첫 번째 문턱 개념 중 일부는 과학 과목에서 확인되었다. 예를 들어, 물리학의 중력(Meyer &Land 2003)과 생물학의 진화(Ross et al. 2010)와 같은 것이다.

Some of the first threshold concepts were identified in science subjects. For example, gravity in physics (Meyer &Land 2003) and evolution in biology (Ross et al. 2010)



의학교육에서 문턱개념

Threshold concepts in medicine


의학 교육자'는 그 자체가 교수학습과 관련된 문턱개념들과 씨름해야 할지도 모른다. 서비스 사용자의 목소리를 표현하고 평가하는 것(Kirwan 2014), 학습에 대한 학생 참여 유지(Noonan 2012), 사고 과정이 정답보다 더 중요하다는 것(Mills & Wilson 2014)등이 다른 분야에서 문턱개념으로 제안되었다. 외과적 훈련의 맥락에서, Kneebone(2009)은 시뮬레이션을 통해 임계 개념을 배우는 데 진정성authenticity이 중요하다고 제안했다.

Medical educators’ may themselves have to grapple with threshold concepts related to teaching and learning. Representing and valuing the voice of service users (Kirwan 2014), sustaining student engagement in learning (Noonan 2012) and thinking processes are more important than correct answers (Mills & Wilson 2014) have been proposed as threshold concepts for teachers in other disciplines. In the context of surgical training, Kneebone (2009) has suggested authenticity is important for learning threshold concepts through simulation.


문턱개념이 교육자와 학습자에게 어떻게 도움이 되는가?

How might threshold concepts assist medical educators – and learners?


문턱개념을 확인함으로써, 우리는 변혁적이고 개념적으로 어려운 아이디어들을 중심으로 학생들의 학습을 더 집중하고 구조화 할 수 있다. 예를 들어, 항상성도 하나의 문턱개념(Meek & Jamieson 2012)이며, 항상성을 가르치고 배우는 것은 어려운 일일 가능성이 있다. 항상성이라는 개념을 이해하기 위해서 교사들은 학생들이 이 개념에 대해서 thinking with 하게 만들어야 한다. thinking about만으로는 부족한다. 어떻게 학생들로 하여금 생리학, 생화학, 항상성이 깨짐으로서 생기는 여러 임상질환을 이해하게 할 것인가?

By identifying threshold concepts, we can better focus and structure student learning around these transformative and conceptually difficult ideas. For example, homoeostasis has been identified as a threshold concept (Meek & Jamieson 2012) and is likely to be problematic to teach and learn. Unless adequate time is provided and unless teachers engage students in thinking with, rather than about, the concept, how will students properly comprehend subjects, such as physiology, biochemistry or the many clinical disorders, that are underpinned by disrupted homoeostasis?


교사들은 학습자들이 새롭고 중요한 개념을 이해하는데 시간을 들일 수 있다는 것을 이해할 필요가 있다. 학습자가 문턱단계liminal phase에 있는 동안 "오래된old 이해와 창발적emergent 이해 사이를 오갈 수 있다"(Cousin 2006). 이 단계에서 학생들이 평가를 통과하더라도 부분적으로만 이해했을 수 있다.

Teachers need to understand that learners, can take time to get to grips with new and important concepts. While in the liminal phase, learners ‘‘may oscillate between old and emergent understandings’’ (Cousin 2006). In this stage, students may pass assessments, while only having a partial understanding of a subject.


문턱개념은 또한 우리가 전문직 정체성 형성 중에 마주친 역할의 혼동을 이해하는 데 도움을 줄 수 있다. 예를 들어, 학생들은 종종 불확실성을 감수하는 것에 대해 걱정을 표현하고, 불확실성이 임상에 필수적이라는 것을 받아들이기 위해 분투한다. 불확실성은 의학을 포함한 많은 분야에서 문턱개념으로 확인되었다(Collett et al. 언론에서).

Threshold concepts may also help us understand some of the role confusion encountered during professional identity formation. For example, students often express anxiety about working with uncertainty and struggle to accept that this is integral to clinical practice. Uncertainty has been identified as a threshold concept in many disciplines, including medicine (Collett et al. In press).


여러 학문을 해독함으로써 교사들은 학생들이 어려운 개념을 이해할 때 발생하는 중요한 병목현상을 식별하고 이를 명시적인 단계로 세분하는 데 도움을 줄 수 있다. 이러한 병목현상은 때때로 교사 자신의 가정과 암묵적인 지식과 관련이 있다: 전문가로서 교사들에게 어떤 개념은 스스로는 그 존재조차 알지 못할 정도로 자연스럽고 명백하기 때문에 간과할 수 있다. 성찰적실천도 그러한 예 중 하나이다. 그것은 경험이 풍부한 실무자들에게는 암묵적인 과정일 수 있지만, 학습자에겐 그 성격과 학습에서의 그것의 역할이 분명하지 않을 수 있다(Mann 등). 2009).

The process of decoding the disciplines (Middendorf & Pace 2004) can help teachers identify crucial bottlenecks in student understanding of troublesome concepts and break these down into explicit steps. These bottlenecks sometimes relate to teachers’ own assumptions and tacit knowledge: expert teachers may skip over steps that have become so innate and obvious that they are unaware of their existence. Reflective practice is one such example; it may be a tacit process for experienced practitioners, but its nature and its role in learning may not be apparent to learners (Mann et al. 2009).


결론

Conclusions


문턱개념이라는 프레임워크는 교육에 대한 우리의 전통적인 생각들에 대해 의문을 제기해야 한다. 예를 들어, 각 학습자가 transformation되는 과정이 복잡하고 다양하다는 사실은 선형적 학습모델에 도전한다(Land et al. 2005).

The threshold concept framework challenges us to question some of our traditional ideas about education. For example, the complexity and variation in each learner’s transformation (multiple attempts at understanding, experimentation and reflection on integration) challenges the linear learning outcome model (Land et al. 2005)


어쩌면 문턱개념 자체가 문턱개념일 수 있다! 경험에 따르면 이론을 이해하는 것은 그 자체로 귀찮을 수 있다는 것이다: 문턱개념의 개념은 처음에는 추상적이고 이해하기 어려워 보일 수 있다. 그러나 그것은 우리가 우리의 교육적인 일을 보고 실천하는 방식을 변화시킬 것이다.

It may be that threshold concepts are themselves a threshold concept! Our own experience is that getting to grips with the theory can be troublesome: the notion of threshold concepts can initially seem abstract and hard to understand. Yet it has transformed the way we see and practice our educational work.





 2016 Aug;38(8):850-3. doi: 10.3109/0142159X.2015.1112889. Epub 2015 Nov 26.

What are threshold concepts and how can they inform medical education?

Author information

1
a Plymouth University Peninsula Schools of Medicine and Dentistry , UK .
2
b The University of Auckland , New Zealand.

Abstract

The notion of "threshold concepts" is being widely applied and researched in many disciplines but is rarely discussed within medical education. This article is written by three medical educators who regularly draw on threshold concept theory in their work. They explore here the nature of threshold concepts and describe how the theory can offer medical educators new perspectives in terms of how they design curricula, approach teaching and support learners.

PMID:
 
26609736
 
DOI:
 
10.3109/0142159X.2015.1112889


+ Recent posts