학습의 정의 확장: 개인에서 사회에서 시스템으로 (Med Educ, 2019)

Expanding the definition of learning: from self to social to system

Douglas P Larsen




연구자들과 교육자들은 단순히 더 나은 교육보다는 효과적인 학습에 더 초점을 맞춘다.

researchers and educators focus more on effective learning rather than simply better teaching.


이런 것들이 발달했다.

문제 기반 학습,

팀 기반 학습,

검색 관행에 기반한 도구

경험 기반 임상 교육

마스터 학습자 등의 개념

자기조절학습(SRL)

problem-based learning,

team-based learning,

Tools based on retrieval practice

experience-based clinical education

Concepts such as the master learner

self-regulated learning (SRL)


규제 기관은 평생 학습을 촉진하기 위해 의과대학에 대한 인증 기준을 만들 때, 이러한 개인 중심적 사이클을 명문화하고, 의사들을 위해서 MOC 유지를 요구한다. 7,8 개개인의 SRL 스킬을 향상시키기 위하여 [학습 목표 및 개별화된 학습 계획 수립]과 같은 교육 개입은 이제 흔한 것이 되었다. 그러나, 학습과 학습자에게 초점을 맞추는 것이 항상 기대했던 대로 되는 것은 아니다.

Regulatory bodies codify the elements of this individual- centred cycle in accreditation standards for medical schools and maintenance of certification requirements for practising physicians as they attempt to promote lifelong learning.7,8 Education interventions such as learning goals and individualised learning plans, aimed at individual SRL skill development, have become common. However, this focus on learning and learners does not always play out as anticipated.


직장에서의 학습은 종종 단순히 한 명 학습자의 인지 과정 내가 아니라 [감독자와 연습생 사이의 상호작용]을 통해 발생한다.

learning in the workplace often occurs through the interactions between supervisors and trainees rather than simply within the cognitive processes of the learner.


관계적 주체성개개인이 자기행동의 목표를 공동-창조하기 위해 서로의 자원을 끌어모을 때 발생한다.14

relational agency occurs as individuals draw on the resources of each other to co-create the object of their actions.14


한 연구는 '직장에서의 학습은 의사소통적 관행에 있다'는 것을 보여주었다.

The present study adds to a growing body of research demonstrating that ‘learning resides in the communicative practices of workplaces’,


실제로, 몇몇 조사에서는 임상실습 학생 학습 목표이든 전공의의 개별화된 학습 계획이든, 표면적으로는 SRL을 위한 교육 개입으로 보이는 것들이 성공적으로 실행되기 위해서는 협력적인 대화가 필수적이라는 것을 발견했다.16–18 Berkhout 외 연구진 19에 따르면 직장에서의 학습경험이 늘어날수록, 학습자가 SRL을 추구할 때 점점 감독자와 더 협력적인 모습을 보였다.

Indeed, several investigations have found collaborative dialogue to be essential for successful implementation of ostensibly SRL educational interventions whether they be clerkship student learning goals or resident individualised learning plans.16–18 Berkhout et al.19 showed that as learners became more experienced in workplace learning, their pursuit of SRL became increasingly collaborative with supervisors.


수술실의 위계가 어떻게 포함적 또는 배제적 어포던스를 만들어 내는가? Nieboer 등은 수술실에서 레지던트들은 적극적인 참여를 통해서 임상적 의사결정 논의를 시작할initiate하도록 empower해준다는 것을 발견했지만, 이와 달리 외과 임상실습 학생에 대한 연구에서 따르면, 임상실습학생들은 학습 목표에 대한 대화를 시작할 책임은 감독관에게 있다고 생각하며, 종종 감독관들은 이에 대한 관심을 표명하지 않았다고 하였다.

How does the hierarchy of the operating room produce affordances that both include and exclude? Nieboer et al. found that residents’ active participation in the work of the operating room easily empowered them to initiate discussions around their decisions, but another study of medical students on a surgical clerkship found that students often perceived supervisors as responsible for initiating conversations about their learning goals and that supervisors often did not express an interest.21


단순히 [개별 학습 프로세스]에서 [학습을 위한 사회적 상호 작용]을 강조하는 것에는 그 이상의 무언가가 존재한다. 오히려, 우리는 실천과 관련된 전체 체계entire system of practice를 고려해야 한다.22: 사람, 공간, 계층, 사회적 규범, 노동의 분할, 공식적인 규칙과 규정, 기술, 담론 등. 이 모든 것이 상호작용하여 학습을 이루기 때문이다.

additional opportunities exist beyond simply shifting from individual learning processes to an emphasis on social interactions for learning. Rather, we must consider the entire system of practice: people, spaces, hierarchies, social norms, divisions of labour, formal rules and regulations, technologies, as well as discourses, which all interact to create learning.22


문화-역사 활동 이론(CHAT), 배우-네트워크 이론(ANT), 복잡성 이론, 시스템 엔지니어링과 같은 프레임워크는 [학습을 이끄는 연결과 상호작용]을 인식, 분석, 최적화할 수 있는 렌즈를 제공한다.22,25 이 렌즈를 통해 본다면, 학습 시스템은 [참가자와 개별 요소가 어떻게 변화하는지] 뿐만 아니라 [시스템 자체가 어떻게 변화하는지]를 보여준다. 이러한 시스템 자체의 변화 과정은 확장적 학습expansive learning이라고 일컬어 왔다.

Frameworks such as cultural-historical activity theory (CHAT), actor-network theory (ANT), complexity theory and systems engineering, among others, provide lenses to recognise, analyse and optimise the connections and interactions that lead to learning.22,25 When seen through these lenses, a learning system describes not only how the participants and elements change but also how the system itself changes.22,25 This process of system change has been referred to as expansive learning.28


시스템 관점에서 학습을 보는 것은 중요하다. 시험이나 역량으로 측정되는 [사실이나 기술의 축적]과 같은 말로는 설명은 학습을 적절히 설명해주지 않는다. 그보다, 학습이란 것은 [시스템을 구성하는 모든 요소들의 상호 작용으로부터 나타나는 실천의 변화]이며, 왜냐하면 시스템 그 자체가 그러한 실천의 변화로부터 변화하기 때문이다.

To see learning from a systems perspective has significant consequences. Learning can no longer be adequately described as the accumulation of facts or skills measured on tests or through competencies. Rather, learning will be seen as changes in practice that emerge from the interplay of all of the elements of a system as the system itself changes from those practices.


교육자들은 학습자가 실천 시스템systems of practice에 온전히 참여할 수 있도록 교육과정을 설계해야 하며, 학습자가 참여를 통해서 자기자신과 자신의 실천이 어떻게 변화되는지 인식하도록 도와주어야 한다.

Educators will design curricula that enable full participation by trainees in the systems of practice and help learners to recognise how they and their practices are changed by that participation.


  • 교수들은 (더 이상 자신을 콘텐츠 제공자가 아니라) 실천의 공동창출 과정에서 스스로도 변화하는 시스템의 참여자로 인식해야 할 것이다.

Faculty members will not see themselves as content deliverers but as participants that are also changed through the co- creation of practice.


  • 환자들은 교육과 헬스케어 관행 양쪽의 공동 창조자co-creator가 될 것이다.

Patients will be co-creators of both educational and health care practices.


  • 규제기관은 [학습과 역량의 정의]를 확장하여 [실천의 복잡성을 인정하는 디자인 기준]을 포함할 것이다.

Regulatory bodies will expand their definitions of learning and competence and design standards that account for the complexities of practice.


  • 연구자들은 시스템의 요소들 사이의 복잡한 관계를 풀기 위해 더 미묘한 질문을 할 것이다.

Researchers will ask more nuanced questions to untangle the complex relationships between elements of systems.





 2019 Jun;53(6):539-542. doi: 10.1111/medu.13893. Epub 2019 Apr 26.

Expanding the definition of learning: from self to social to system.

Author information

1
Neurology, Washington University in St. Louis, St. Louis, Missouri, USA.

PMID:
 
31025769
 
DOI:
 
10.1111/medu.13893


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