2025년 의학교육자의 직무역할(J Grad Med Educ, 2018)

Job Roles of the 2025 Medical Educator

Deborah Simpson, PhD (@debsimpson3)

Karen Marcdante, MD (@KMarcdante)

Kevin H. Souza, MS (@KevinHSouza)

Andy Anderson, MD, MBA (@rcathird)

Eric Holmboe, MD, MACP, FRCP (@boedudley)




의학교육자들은 의사들의 역할이 빠르게 변화하고 있다는 것을 인식한다. 대학원의료교육인증위원회(ACGME) 후원기관 2025(SI2025) 이니셔티브는 의료 및 대학원 의학교육의 3대 원동력인 민주화, 상품화, 기업화 등을 확인했다.1

Medical educators recognize that physicians’ roles are rapidly changing. The Accreditation Council for Graduate Medical Education’s (ACGME’s) Sponsoring Institution 2025 (SI2025) initiative identified 3 major driving forces in health care and graduate medical education: democratization, commoditization, and corporatization.1


  • 민주화 : "(어떤 것을) 모든 사람이 이용할 수 있게 하는 행위, 모든 사람이 (어떤 것을) 이해할 수 있게 하는 행위."3

  • Democratization: “[The act of making] (something) available to all people; [the act of making] it possible for all people to understand (something).”3

  • 상품화(Commoditization) : [A] 상품이나 서비스가 시간이 지남에 따라 경쟁 상품과 상대적으로 구별되지 않게 되는 과정. 일반적으로 말해서, 특정 범주에 속하는 상품들은 서로 너무 비슷해서 유일한 구별되는 특징은 가격이다."4

  • Commoditization: “ . . . [A] process in which goods or services become relatively indistinguishable from competing offerings over time. Generally speaking, commoditized products within specific categories are so similar to one another that the only distinguishing feature is pricing.”4

  • 기업화 : "기업 소유권이나 지배권의 적용 대상이 되는 것."5

  • Corporatization: “To subject to corporate ownership or control.”5



의학의 실천이 정보화 시대에서 인공지능 시대로 변화함에 따라, 의료계는 "Device는 점차, 더욱 큰 스케일로, 인지적으로나 육체적으로 인간을 능가할 것"이라는 것을 받아들여야 한다."2 교육자로서, 우리는 이러한 변화를 이해해야 한다. 또한 이 미래 시스템에서 의사의 역할과 교육이 일치하도록 설계해야 한다. 그것이 교육에 대한 진정한 역량기반한 접근 방식이다. 

as the practice of medicine transforms from the information age to the age of artificial intelligence, the medical community must accept that ‘‘devices will, on an increasing scale, outperform humans, cognitively and physically.’’2 As educators, we seek to understand these changes and design education to be consistent with the roles of physicians in this future system consistent with a true competency-based approach to education.3


SI2025 태스크포스의 역량 27번(임상 및 교육 책임 교수에 대한 회계 책임)은 의과대학에서 의료기관으로 전환하면서 이들 분야의 의사 개발을 누가 담당할 것인가에 초점을 맞추고 있으나, 2025년의 교육자의 구체적인 기술과 역할은 다루지 않았다.1

The SI2025 Task Force’s competence No. 27 (Accountability for Faculty with Clinical and Educational Responsibilities) focuses on who will be responsible for the development of physicians in these areas, with shifts from medical schools to health care organizations, yet the specific skills and roles of educators in 2025 were not addressed.1



의학교육의 미래 하드 트렌드

Future Hard Trends in Medical Education


교육의 아웃소싱

Outsourcing of Education: 


교과서 출판사들은 학생들이 숙제 연습을 하고 실시간 피드백을 받을 수 있는 소프트웨어 플랫폼을 구축했다.8 학계, 전문사회, 벤더 간의 교육지향적 제휴가 증가하고 있다.

Textbook publishers have built software platforms where students can do homework exercises and get real-time feedback.8 Education-oriented partnerships between academics, professional societies, and vendors are increasing.


예를 들어 미국 외과 대학 및 외과 프로그램 이사회가 개발한 외과 레지던트 역량 커리큘럼9, AAMC/Kahn Academy for MCAT Preparation, MedU Cases for 400,000명 이상의 학생이 매년 이수하는 MedU Case, 10명, 전문/전문 사회가 제공하는 교육 내 시험 및 준비 과정을 포함한다..

Examples include 

    • the Surgery Resident Skills Curriculum9 developed by the American College of Surgeons and Association of Program Directors in Surgery, 

    • the AAMC/Kahn Academy for MCAT Prep, 

    • the MedU Cases completed by more than 40000 students each year, and 

    • the in-training examinations and prep courses delivered by specialty/professional societies.


테크놀로지 

Technology: 

가상 및 증강현실 기술은 학습 분석이 빌트인으로 결합하여 [학습과 새로운 형태의 실시간 평가]를 지원하는 가상 동반자companion를 만드는 데 사용될 것이다.

Virtual and augmented reality technology, combined with built-in learning analytics, are used to create virtual companions that support trainee learning and new forms of realtime assessment.11,12


교육 분석과 빅데이터 

Learning Analytics/Big Data in Education: 

'교육' 빅데이터의 사용은 개인과 그룹을 위한 개인화된 학습, 프로그램 평가를 위한 평가 데이터의 사용을 용이하게 한다.

The use of big ‘‘education’’ data facilitates personalized learning for individuals and groups, as well as use of assessment data for program evaluation.


소비자이자 공동 설계자로서 학습자

Learner as Consumer and Co-Designer:

사례로는...

Examples include 

    • 24시간 언제 어디서나 가능한 학습과 평가 mobile 24/7 anytime/anywhere learning and testing and 

    • 마이크로/나노 학위: 일련의 짧은 온라인 코스를 수강하고, 캡스톤 과제를 마치면, 증명서를 얻고, 특정 역할이나 직무에 대비할 수 있음 micro/nano degrees that allow students to take a series of short online courses, finish a capstone project, obtain a certificate, and prepare for a specific role or job.15


규정과 합치

Regulation and Alignment:

규제 기관과 인증기관은 의학교육 연속체 전반에 걸쳐 교육과 임상의 성과(의료 품질, 안전, 환자 경험)를 통합하고 조정하는 데 초점을 맞출 것이며, 이것이 의료 교육 프로그램 설계의 주요 원동력이 될 것이다. 또한 의사의 임상적 판단과 행동은 더 이상 단독행위가 되지 않을 것이므로, 팀/직업간 협력 관리 및 교육에 대한 강조가 증가하고 있다.

Increasingly, regulators and accreditors will focus on integrating and aligning education and clinical care outcomes (health care quality, safety, patient experience) as the primary driving force for the design of medical education programs across the continuum. There also is increasing emphasis on team/ interprofessional collaborative care and education as decisions and actions will no longer be a solo act.



Identifying Job Roles for the 2025 Medical Educator


2025 의료 교육자 직무 역할

BOX 2025 Medical Educator Job Roles

  • 진단 평가자: 빅 데이터 결과를 활용하여 개별/그룹별 성과 격차 파악 및 교육 개인화

  • 콘텐츠 큐레이터: 국가 전문가가 개발한 고품질 콘텐츠에 액세스, 선택, 시퀀스 및 제공

  • 기술 채택자: 얼리 어답터로서 적절한 기술 툴 선택 및 사용에 능통함

  • 학습자 중심의 네비게이터 및 프로페셔널 코치: 식별된 성과 목표 달성을 위한 학습자의 리소스 및 실습 가이드: 다양한 2025명의 의사 직무 역할에 대한 Exemplar

  • 학습환경 설계자, 엔지니어, 건축가 및 구현자: "공간"을 설계하여 과학(예: 학습)에서 제공하는 학습 최적화

  • Diagnostic Assessor: Use results of big data to identify individual/group performance gaps to individualize training

  • Content Curator: Access, select, sequence, and deliver high-quality content developed by national experts

  • Technology Adopter: Be an early adopter and fluent in selecting and using appropriate technology tool(s)

  • Learner-Centered Navigator and Professional Coach: Guide learners’ use of resources and practice to achieve identified performance targets Clinician Role Model: Exemplar for the various 2025 physician job roles

  • Learning Environment Designer, Engineer, Architect, and Implementer: Designs the ‘‘space’’ to optimize learning informed by sciences (eg, learning)



2025년 의료 교육자의 직무 역할 파악

2025 Medical Educator Job Roles


이것들이 의료와 의학교육의 판도가 변화함에 따라 바뀔 새로운 직무 역할이라는 데 대체로 동의하였다.

There was general agreement that these are new job roles in response to the changing landscape of health care and medical education.


모든 사람이 모든 역할에서 동일한 수준의 능력을 가질 가능성은 낮지만, 2025년의 모든 의학 교육자는 6개 역할 모두에 기본적인 능력을 가질 것으로 예상된다.

While it is unlikely that everyone will have the same degree of competence in each role, every 2025 medical educator will be expected to have basic competence in all 6 roles,



진단적 평가자

Diagnostic Assessor


교육에 빅데이터의 사용은 계속 증가할 것이다. 이를 위해 교육자는 학습경험을 개인화하고(능력 기반 및 시간 가변 교육을 포함), 성과 평가 맞춤화하고 커리큘럼을 평가하기 위하여 개인과 집단의 performance gap을 식별해야 한다.16 진단 평가자로서 교육자는 학습과 예측 분석 결과를 translate하는 것에 능숙해야 한다. 이로서 개인, 코호트, 그룹, 인구집단의 학습과 퍼포먼스를 최적화하는 조치를 취할 수 있을 것이다.

The use of big data in education will continue to grow. This requires educators to identify performance gaps for individuals and groups in order to personalize educational experiences (including competency-based and time-variable training), tailor performance assessments, and evaluate curricula.16 As diagnostic assessors, educators must be skilled at translating learning and predictive analytic results5 to actions that optimize learning and performance for individuals, cohorts, groups, and populations.



내용 큐레이터(내용 생산자 아님)

Content Curator (not Creator)


전국적인 전문가가 개발한 고품질 콘텐츠는 해당 분야의 전문가와 계약하는 다수의 전문 기관과 사회, 교과서 회사, 판매업자 등에서 점점 더 많이 이용가능해지고 있다. 이러한 자료를 학습자와 함께 접근, 선택, 배열, 전달, 공유함으로써 point-of-care에서 현지의 요구를 실시간으로 충족시키는 것은 이미 몇 가지 전문분야에서 발생한다.

High-quality content, developed by national experts, is increasingly available across a number of professional organizations and societies, textbook companies, and vendors who contract with experts in the field. Accessing, selecting, sequencing, delivering, and sharing these materials with learners to meet local needs, in real time at the point-of-care, already occurs in several specialties.


콘텐츠 큐레이터로서, 교육자는 기존 교육 자료에서 콘텐츠 자료를 선택하고, 교수진, 전문의, 전문직, 인증기관, 학회 등의 이해당사자들 간의 제휴alliance를 구축하는 데 능숙해야 한다.

As curators of content, educators must be skilled in selecting content materials from existing educational materials, and building alliances across stakeholders, including faculty, specialties, professions, accrediting bodies, and professional and interprofessional societies.


기술 적용자

Technology Adopter


2025년의 의료 교육자는 적절한 기술 도구의 선택, 사용 및 평가에 능통하고 얼리아답터가 되어야 한다. 여기에는 앱에서 가상현실 또는 증강현실 몰입 활동까지 다양하다. 또한, 교육자들은 기술 사용이 잘못되었거나 실패할 때를 인식할 필요가 있을 것이다.

Medical educators in 2025 must be early adopters, fluent in selecting, using, and assessing the appropriate technology tools. These range from an app to a virtual reality or augmented reality immersion activity. In addition, educators will need to recognize when technology use is misguided or fails.


학습자 중심 네비게이터이자 코치

Learner-Centered Navigator and Professional Coach


학습자 중심의 네비게이터로서 의료 교육자는 확인된 성과 목표를 달성하기 위해 자원, 자료, 연습 기회를 사용하도록 지도할 것이다.

Medical educators, as learner-centered navigators, will guide the use of resources, materials, and practice opportunities to achieve identified performance targets.


전문 코치로서, 교육자는 직접 대면과 온라인에서의 촉진에 능숙해야 하며, 학습자의 정확한 의미 구성을 지원하는 개인화된 그룹 코칭 세션을 제공해야 한다.

As professional coaches, educators must be skilled in face-to-face and virtual facilitation, to provide personalized and group coaching sessions that support learners’ accurate construction of meaning.



의사 롤모델

Clinician Role Model


롤모델링은 모범을 보임으로써 가르치는 것이다.18

Role modeling is teaching by example.18



학습 환경 디자이너, 엔지니어, 설계자 및 구현자

Learning Environment Designer, Engineer, Architect, and Implementer


2025년에는 의학교육자들이 학습 환경의 설계자가 될 것이다. 이 역할을 학습을 최적화하기 위해 "공간"을 설계하는 건축가 또는 엔지니어라고 생각해 보십시오. 교육자들은 디자인을 할 때 인간 학습, 인식, 기억 및 구현에 대한 과학에 토대를 두어야 할 것이다.

In 2025, medical educators will be designers of the learning environment. Think of this role as an architect or engineer who designs the ‘‘space’’ to optimize learning. Educators will need to draw on the sciences of human learning, cognition, memory, and implementation to inform their designs.


이러한 의료 교육자 역할의 핵심은 학습과 실행과학의 기초가 되는 것이다.

Key to this medical educator role is the underlying foundation in learning and implementation sciences.


함의

Implications


캐서린 루시가 지적한 바와 같이, "교수의 가치는 더 이상 모든 의료 및 교육 분야 더 우수한 지식이나 기술을 가진 것이 될 수 없다."21 우리는 교육자의 가치가 "지혜, 문제에 대한 구조화된 접근법, 지속적인 학습을 모델링하는 능력, 그리고 학습자가 존중받고 최선을 이루도록 지지받는 환경을 조성하는 능력에 있을 것"이라는 루시의 비전을 공유한다. 

As noted by Catherine Lucey ‘‘The value of a faculty member can no longer be linked to superior knowledge or skills in all things health care and education.’’21 We share Lucey’s vision that educators’ value will lie in their ‘‘wisdom, structured approach to a problem, ability to model ongoing learning, and in their ability to create an environment where every learner is valued and supported to achieve their best.’’21


우리는 이 기술들을 어떻게 배울까? 

우리는 이 새로운 역할에 대해 어떻게 보상받고 보상을 받을 것인가? 

최소 비용으로 학습을 극대화하고 능률화할 수 있는 최적의 설계는 무엇인가?

How will we learn these skills? 

How will we be compensated and rewarded for these new roles? 

What will be the optimal designs to maximize and streamline learning at minimal costs?



1. Duval JF, Opas LM, Nasca TJ, et al. Envisioning the sponsoring institution of the future: report of the SI2025 Task Force. J Grad Med Educ. 2017;9(6 suppl 1):11–57.


6. Sherbino J, Frank JR, Snell L. Defining the key roles and competencies of the clinician–educator of the 21st century: a national mixed-methods study. Acad Med. 2014;89(5):783–789.


18. Burgess A, Oates K, Goulston K. Role modelling in medical education: the importance of teaching skills. Clin Teach. 2016;13(2):134–137.





 2018 Jun;10(3):243-246. doi: 10.4300/JGME-D-18-00253.1.

Job Roles of the 2025 Medical Educator.

PMID:
 
29946376
 
PMCID:
 
PMC6008009
 [Available on 2019-06-01]
 
DOI:
 
10.4300/JGME-D-18-00253.1


+ Recent posts