교수개발: 의학교육자가 되는 길(Med Teach, 2012)

Faculty development: On becoming a medical educator

YVONNE STEINERT

McGill University, Canada



그것은 부수적인 것이 아니다. 그것은 능동적 선택이다... 어떻게 하면 이 일을 더 잘 할 수 있는지 자문해 볼 필요가 있다. 어떻게 하면 그들(학습자)이 최고가 될 수 있을까? 만약 효과가 있다면, 그것을 더 잘 만들 수도 있을까? 만약 그것이 작동하지 않는다면, 왜 그리고 어떻게 하면 그것을 더 좋게 만들 수 있을까? Steinert, 2008; 2010

It is not incidental. It is an active choice ... [We need to] ask ourselves how we can do this better ...How can we get them[the learners] to be the best that they can be? If it is working, can I still make it better? If it is not working, why not and how can I make it better? Steinert, 2008; 2010


맥락

Context



참가자의 관점에 대해 무엇을 알고 있는가? 의학교육자는 자신의 발전을 어떻게 보고 있는가?

what do we know about participants’ perspectives – and how medical educators view their own development?


이 Practical Application의 목표는 이러한 발견들 중 일부를 제시하고 교육의 전면에 나가있는in the trenches 교육자들의 견해를 제공하는 것이다."

The goal of this Practical Application is to present some of these findings and to provide the perspective of educators ‘‘in the trenches.’’


이 논의의 목적상, "의학교육자"는 교육, 커리큘럼 설계 및 평가, 교육 리더십과 혁신, 연구와 학술활동을 포함한 광범위한 역할을 포함할 것이다. 또한 의학교육자는 [자신의 교육 행위를 개선하고 미래의 의료전문직으로서 학생 교육과 학습을 향상시키기 위해] 경험과 이용 가능한 증거를 사용하여 자신이 하는 일을 적극적으로 성찰하는 개인들을 언급할 것이다(Steinert 2010). 학생과 자신에게서 최고의 것을 이끌어 내려는 열정 역시 자기개발이라는 개념과 연관되어 의학교육자를 정의하는데 중요한 구성요소이기도 하다. 또한 의학교육을 자신의 커리어 궤적의 결정적 요소로 의식적으로 초점을 두는 것도 중요하다.

For the purpose of this discussion, ‘‘medical educator’’ will encompass a broad spectrum of roles that include teaching, curriculum design and evaluation, educational leadership and innovation, and research and scholarship. Moreover, medical educators will refer to individuals who actively reflect on what they do, using experience and available evidence to inform their educational practice and to enhance the teaching and learning of future health care professionals (Steinert 2010). A passion for bringing out the best in students and themselves, together with a conscious intent to focus on medical education as a critical component of their career trajectory, is also an important component of this definition, as is the notion of self-improvement.


일단 여러분이 무형의 것(즉 열정과 헌신, 헌신과 창의성)을 더할 수 있다면, 여러분은 의학교육자가 될 것이다.

You become a medical educator once you add the intangible – the passion and the commitment, the dedication and the creativity ...



활동

Activity


(1) 의학 교육자를 어떻게 정의하시겠습니까?

(2) 어떻게 의학 교육자가 되었는가?

(3) 의학 교육자로서 가장 뿌듯했던 순간을 묘사할 수 있는가?

(4) 요구되는 역량은 무엇이라고 생각하십니까?

(5) 그 분야에 입문하는 젊은 사람에게 어떤 충고를 하겠는가?


(1) How would you define a medical educator?

(2) How did you become a medical educator?

(3) Can you describe a moment when you felt most proud as a medical educator?

(4) What do you think are the required competencies?

(5) What advice would you give a young person entering the field?


결과

Results


의학교육자가 되는 프로세스

The process of becoming a medical educator


주요 주제: 

    • 가르치고자 하는 흥미와 욕구

    • 특정한 직무의 책임을 다하는 결과로서 의학교육과 학습을 "하는 것doing"의 가치

    • 멘토와 롤모델의 가치

    • 같은 생각을 가진 개인들의 공동체에 속하는 것

    • 교수개발 기회 참여(예: 워크샵, 교육장학 프로그램)

    • 석박사 학위 (Steinert 2010)

Major themes included: 

    • the interest and the desire to teach, 

    • the value of ‘‘doing’’ medical education and learning as a result of specific job responsibilities, 

    • the value of mentors and role models, 

    • belonging to a community of like-minded individuals, 

    • participating in faculty development opportunities (e.g., workshops, Teaching Scholars Programs), 

    • pursuing an advanced degree (Steinert 2010).


표 1.


흥미롭게도, 몇몇 사람들은 그들이 어떻게 의학 교육자가 되었는지에 관심이 있는 것이 아니라, 언제 이 과정이 시작되었는지를 언급했다. 예를 들어, 어떤 사람들은 그들이 임상 전 과정에 불만족하게 되었을 때, 의과대학에서 이 과정이 시작되었다는 것에 주목했다.

Interestingly, several individuals also noted that it was not how they became a medical educator that was of interest, but when this process started; for some this process began in medical school, when they became dissatisfied with their pre-clinical courses.


(교육자가 된다는 것은) 교육이라는 안경을 끼고 사물을 비판적으로 보는 것이다. 이것은 사물을 보는 전혀 방식이다. 

It’s being able to look at things critically with education glasses on. It’s a different way of looking at things ...




인지된 역량

Perceived competencies


이 연구에 참여한 12명의 개인에게 의료 교육자의 핵심 역량을 확인하도록 요청하였다.

The 12 individuals who participated in this study were asked to identify core competencies for medical educators.


교육 기본원리에 대한 지식: 교육적 행위를 이해하는 '새로운 언어'뿐만 아니라 커리큘럼 설계 및 평가, 교육 방법 학습자 평가에 대한 개념

knowledge of basic educational principles, which included concepts of curriculum design and evaluation, teaching methods, and learner assessment, as well as a ‘‘new language’’ by which to understand educational practices, 


교육내용에 대한 지식: 자신의 전공분야의 "마스터"가 되고 임상 전문성을 갖는 것

knowledge of the content being taught, which related to being a ‘‘master’’ of the medical specialty and possessing clinical expertise, 


연구 방법에 대한 지식: 비판적 평가, 정량적 및 정성적 연구 방법, 프로그램 평가 및 "증거 기반" 교육 관행에 초점을 맞춘 

knowledge of research methods, which included critical appraisal, quantitative and qualitative research methods, programme evaluation, and a focus on ‘‘evidence-based’’ educational practices, 


코어 스킬: 효과적으로 의사소통하는 능력. 협력적인 방식으로 다른 사람들과 일하고, "큰 그림"을 보고, 위험을 감수하고, 영감을 주고, "모범적인 방식의 모범을 보이는 것". 이 중 많은 것들은 효과적인 리더쉽의 특징이다(Kouzes & Posner 2002). 

core skills, which included the ability to communicate effectively, work with others in a collaborative fashion, see the ‘‘big picture’’ and take risks, inspire and ‘‘model the way,’’ many of which are characteristics of effective leadership (Kouzes & Posner 2002); and 


핵심 특성: 열정, 열정, 자부심, 통찰력, 그리고 성찰을 포함. 교육현장에서 가르쳐보는 것, 'informed teacher로서의 기반을 닦은 경험'과 같은 실제 경험도 중요하다.

core attributes, which encompassed passion, enthusiasm, pride, insight, and reflection. Real experience, which referred to ‘‘teaching in the trenches’’ and ‘‘grounded experience as an informed teacher’’ were also identified as critical.


진짜 경험이 있어야 한다...의학을 가르치는 것에 대한 분석만 하고 있을 수는 없다. 직접 가르쳐야 한다. 현장에 있어야 한다.

You have to have real experience ...You cannot just be doing an analysis of medical teaching. You have to be teaching. You have to be in the trenches.



동료에 대한 조언

Advice to young colleagues


표 2에 요약된 그들의 조언

Their advice, summarized in Table 2


다음이 필요하다

    • 직업 목표를 되돌아보는 것. 

    • 열정과 흥미를 키우는 것. 

    • 교육의 문화에 몰입하는 것

    • 의학 교육 분야에서 advanced 훈련을 추구하는 것

    • 멘토를 구하는 것

the need to: 

    • reflect upon career goals, 

    • nurture passion and interest, 

    • immerse oneself in the culture, 

    • pursue advanced training in the field of medical education, and 

    • find a mentor. 


모험(위험을 감수하기 위해 "뛰어드는 것")의 가치는 의학 교육에 관한 연구를 실시하는 것과 마찬가지로, 새로운 기회를 만드는 방식이었고, 동료들로부터 인정받는 방법으로도 확인되었다.

The value of taking chances – and ‘‘jumping in’’ to take risks – was also identified as a way to facilitate new opportunities and recognition by colleagues, as was the benefit of conducting research on medical education.


여행의 본질을 발견하는 방법은 연구이다.

The way you discover the nature of the journey is through research...



Discussion


한 흥미로운 연구에서 힉스와 맥칼리스터(2007)는 언어 병리학자들 사이에서 '임상 교육자로서의 경험'을 연구했고, 그들의 경험이 여섯 개의 상호작용적이고 역동적인 차원으로 구성되어 있다는 것을 발견했다: 

  • 자아 감각(혹은 자아 정체성)

  • 타인과의 관계 감각 

  • 임상 교육자가 됨의 감각

  • 주인 의식, 또는 목적적 행동, 

  • 역동적 자기합치의 추구

  • 성장과 변화의 경험

In an interesting study, Higgs and McAllister (2007) studied the ‘‘experience of being a clinical educator’’ among speech pathologists and discovered that their experiences consisted of six interactive and dynamic dimensions: 

  • a sense of self (or self-identity), 

  • a sense of relationship with others, 

  • a sense of being a clinical educator, 

  • a sense of agency, or purposeful action, 

  • seeking dynamic self-congruence, and 

  • the experience of growth and change.










 2012;34(1):74-6. doi: 10.3109/0142159X.2011.596588.

Faculty development: On becoming a medical educator.

Author information

1
McGill University, Montreal, QC, Canada. yvonne.steinert@mcgill.ca
PMID:
 
22250680
 
DOI:
 
10.3109/0142159X.2011.596588


+ Recent posts