지역사회기반의학교육: 성공이 유의미한 개인적 학습경험 때문인가? (Educ Health (Abingdon), 2014 )

Community-based Medical Education: Is Success a Result of Meaningful Personal Learning Experiences?

Len Kelly1, Lucie Walters2, David Rosenthal3

1Professor, Division of Clinical Sciences, Northern Ontario School of Medicine, Sioux Lookout, ON, Canada, 2Associate Professor, Academic Director,

3Senior Lecturer and Assessment Coordinator, Flinders University Rural Clinical School, Adelaide, South Australia




배경

Background


커뮤니티 기반 의학교육

Community-based medical education


지역사회 기반 의료 교육(CBME)은 학습자의 임상 훈련을 지역사회 환경에 배치하는 의료 교육을 말한다. 그것은 학생들을 가족, 사회, 지역사회에서 질병을 관리하고 있는 환자들에게 노출시킨다.[1-4]

Community-based medical education (CBME) refers to medical education, which situates the learner’s clinical training in a community setting. It exposes students to patients who are managing their illnesses within their own family, social and community contexts.[1-4]


본질적으로, 배움은 지역사회에서 일어난다.[3] 이러한 프로그램에는 일반적으로 학생이 환자를 따라 사무실에서 병원으로, 그리고 지역사회 기반 홈케어를 위해 집으로 돌아오는 과정을 따라간다.[5]

Essentially, learning occurs in the community.[3] Such programs typically include having the student follow the patient from office setting into hospital care and back home to community-based homecare.[5]


LIC 임상실습

Longitudinal integrated clinical clerkships


CBME의 최근 예 중 하나는 LIC이다. 1년간 진행되는 이러한 임상실습은 1990년대 후반에 호주에서 개척되었다.[3,5,6] 학생들은 강력한 의사소통 기술과 뛰어난 임상 추론 및 관리 기술을 습득하고 이후 1차 진료 및 시골지역 훈련 프로그램에 더 많이 적용될 가능성이 있다.[7]

One of the recent examples of CBME are longitudinal integrated clerkships (LICs). These year-long clinical placements were pioneered in Australia in the late 1990s.[3,5,6] Students gain strong communication skills and excellent clinical reasoning and management skills and are more likely to subsequently apply to primary care and rural training programs.[7]


핵심 요소: 학습을 위한 진정한 프로페셔널 맥락 및 사회 공동체 맥락. 

key elements : An authentic professional and social community context for learning. 


기존 학습이론

Existing learning theories


학습자가 의학 교육에 참여함에 따라 그들은 변한다. 배움은 감정적이기도 하고 사회적으로 내재되기도 한다.[8] 단순한 지식 습득 과정이 아니라 사회화 과정이다.[9] 임상 로테이션에 들어가 환자를 보는 임상 선생님들과 함께 정기적으로 일하면, 학생들이 의학의 하위문화subculture와 지역사회의 문화에 심취하게 됨으로써 학습이 촉진된다.

As learners participate in medical education they change. Learning is both emotional and socially embedded.[8] It is not merely a knowledge acquisition process, but also a socialization process.[9] Upon entering clinical rotations and working regularly alongside clinical teachers seeing patients, learning is facilitated by the students becoming embedded in the subculture of medical practice and the culture of the local community.


현존하는 두 가지 학습 이론은 우리의 토론과 관련이 있다. Kolb의 경험적 학습이론과 Lave and Wenger의 상황학습이론

Two existing learning theories are relevant to our discussion. Kolb’s Experiential Learning Theory and Lave and Wenger’s Situated Learning Theory


상황학습이론은 학습이란 [현실 세계에 'situated' 문제 해결에 관여함으로써 얻어지는 부산물]이고, 이 과정은 사회적 상호작용과 협력으로 강화된다고 말한다.[9] 이 견습 학습 모델은 학생들이 의학을 '하는do' 것이 아니며, 의사가 '되는be' 과정에서 preceptor와 멘토의 가치와 태도를 어떻게 습득하는지를 설명할 수 있다.

Situated Learning Theory suggests that learning is a by-product of engaging in problem solving ’situated’ in a real world environment, enhanced by social interaction and collaboration.[9] This apprenticeship learning model may explain how students adopt values and attitudes of their clinician preceptors and mentors as they seek to ‘be’ doctors rather than to ‘do’ medicine.


지역사회, 의사와의 관계, 점진적 책임

Community, relationships with clinicians and graded responsibility


학습자와 임상 감독자 사이의 긴밀한 업무 관계가 시간에 따라 견습생 관계apprenticeship relationship의 성숙을 가능하게 한다.

The close working relationships between learners and their clinical supervisors over time allows for the maturation of an apprenticeship relationship.[10]


임상 로테이션이 단기간동안 이루어질 경우, preceptor에 의해서 학생들은 shared enthusiasm과 social inclusion을 낳게 된다. 이에 비해 확장된 CBME 프로그램에서 학생들은 "sense of companionship"을 개발한다.[11] 3차 병원 환경보다 긴밀하게 협력하는 의료인력이 더 적기 때문에, 학생과 preceptor 사이의 개인적인 관계는 더 빨리 성숙할 수 있으며, 또한 working relationship도 대부분의 삼차병원보다 더 일관성이 있다.

While short term placements result in shared enthusiasm and social inclusion of students by preceptors, students in extended CBME programs describe developing a “sense of companionship”.[11] a personal relationship between student and preceptor, can mature more rapidly where there are fewer health professionals working closely together and working relationships are more consistent than in most tertiary hospital settings.


이와는 대조적으로, 3차 교육병원 에서 학생들은 팀이 아닌 'negotiated knotworks'으로 알려진 건강 전문가들의 모임들이 빠르게 바뀌는 것을 경험할 위험이 있다.[12] 역동적이고 비인간화된 이 맥락은 학생들이 스스로 비인간화를 경험하는 위험에 놓이게 한다.[13]

By contrast, in tertiary care medical education center, students risk experiencing rapidly changing collections of health professionals known as ‘negotiated knotworks’ rather than teams.[12] This dynamic, depersonalized context risks students experiencing depersonalization themselves.[13]


전문적·사회적 경계가 덜 배타적인 농촌에서는 학생의 소속감이 높아진다.[11] 이러한 관계는 더 긴 배치에서 강화되며,[15] 커뮤니티에서 LIC가 3차 진료 환경에서 성공하는 것을 설명할 수 있다.[7] 로테이션의 길이, 임상 및 교수팀의 연속성, 호의적 전문적 환경이 이 학습 환경의 핵심 요소들이다.

The student’s sense of belonging is enhanced in rural areas where professional and social boundaries are less exclusive.[11] These relationships are enhanced on longer placements,[15] which may explain the success of LICs in community versus tertiary care settings.[7] Length of rotation, continuity of the clinical and teaching team and a welcoming professional environment are key components in this learning environment.


지역사회, 환자와의 관계, 전문적 발달

Community, relationships with patients and professional development


학생들은 미래의 잠재적 의료 구성원으로 인정받으며, 그 도시에 온 것을 환영받는다.[11] 환자들은 대부분 학생을 자신의 care에 참여시키는 것을 기꺼이 받아들이고 있다.[17,18] 1차 진료의 맥락 안에서 학생들은 일반의사가 상담에 참여하기 전에 스스로 환자를 볼 수 있는 기회를 얻을 수 있다.

Students are recognized as potential future workforce members and are welcomed into the town.[11] Patients are mostly very accepting of having a student involved in their care.[17,18] Within the primary care context, students can be given the opportunity to see patients on their own before the general practitioner joins the consultation.


CBME 학생들은 그들의 삶의 맥락 안에서 사람들에게 치료의 제공에 대한 통찰력을 얻는 반면, 3차 병원의 학생들은 맥락이 소거된 기술로서 의학을 이해하게 될 위험이 있다.

CBME students gain insight into the provision of care to people within the context of their lives, while students in the tertiary hospital setting risk understanding medicine as a context-void skill.


CBME 배치에서는 의료 서비스를 개인의 건강 상태에 대한 전체적인 그림의 일부로 보고, 건강의 사회적 결정요소가 환자 결과에 어떻게 영향을 미치는지 인식하게 된다[그림 1].

CBME placements see medical care as a part of the holistic picture of a person’s health status and come to recognize how the social determinants of health impact on patient outcomes [Figure 1].




Conclusion








 2014 Jan-Apr;27(1):47-50. doi: 10.4103/1357-6283.134311.

Community-based medical education: is success a result of meaningful personal learningexperiences?

Author information

1
Professor, Division of Clinical Sciences, Northern Ontario School of Medicine, Sioux Lookout, ON, Canada.

Abstract

BACKGROUND:

Community-based medical education (CBME) is the delivery of medical education in a specific social context. Learners become a part of social and medical communities where their learning occurs. Longitudinal integrated clerkships (LICs) are year-long community-based placements where the curriculum and clinical experience is typically delivered by primary care physicians. These programs have proven to be robust learning environments, where learners develop strong communication skills and excellent clinical reasoning. To date, no learning model has been offered to describe CBME.

METHODS:

The characteristics of CBME are explored by the authors who suggest that the social and professional context provided in small communities enhances medical education. The authors postulate that meaningfulness is engendered by the authentic context, which develops over time. These relationships with preceptors, patients and the community provide meaningfulness, which in turn enhances learning.

RESULTS AND DISCUSSION:

The authors develop a novel learning model. They propose that the context-rich environment of CBME allows for meaningful relationships and experiences for students and that such meaningfulness enhances learning.

PMID:
 
24934943
 
DOI:
 
10.4103/1357-6283.134311


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