의학교육과 의료시스템의 조화: 사회적 책무성 접근법의 힘(Med Educ, 2017)

Coordinating medical education and health care systems: the power of the social accountability approach

Charles Boelen



도입

INTRODUCTION


1988년 에든버러 의학 교육 선언의 12가지 권고사항 중 하나는 '건강부, 교육부, 지역사회 보건 서비스 및 기타 관련 기관 간의 공동 정책 개발, 프로그램 계획, 구현 및 검토에 대한 협력을 장려하고 촉진하는 것'이었다.1

One of the 12 recommendations of the 1988 Edinburgh Declaration on Medical Education was to ‘Encourage and facilitate cooperation between the Ministries of Health, Ministries of Education, community health services and other relevant bodies in joint policy development, programme planning, implementation and review’.1


의료 교육 및 의료 시스템을 조정하기 위한 합의는 사람들의 일차적인 건강 요구에 대한 최적의 대응 야망과 그러한 요구를 충족시키는 의료 시스템의 도전에 의해 길러진다. 

The agreement to coordinate medical education and health care systems is nurtured by the ambition of providing an optimal response to people’s primary health needs and to challenges fora health care system in meeting those needs. 


한 쪽에는 의과대학, 그리고 다른 한 쪽에는 보건기관 사이에 강력한 협력적 연계를 구축함에 있어, 이제는 각각의 정부 기관(즉, 고등교육부 및 보건부) 사이에 연계를 구축하는 것이 훨씬 더 중요해 보였다. 이 관점 기사에서는 의학교육을 '미래 의사가 사회에서 제대로 기능할 수 있도록 준비하는 과학과 예술science and art로서, 이는 그들이 의료행위를 실천할 환경과 조건에 영향을 미칠 책임을 내포해야 한다"고 정의할 것을 제안한다.4

In establishing strong collaborative links between medical schools, on one side, and health organisations, on the other, it came to appear even more important to establish links between their respective governmental agencies (i.e., ministries of higher education and ministries of health). In this perspective article, it is proposed that medical education be defined as ‘the science and art of preparing future doctors to function properly in society, which should imply responsibility for influencing the circumstances and conditions under which they will practice’.4


암묵적인 것에서 명시적 조화로의 점진적 이동

PROGRESSIVE SHIFT FROM IMPLICIT TO EXPLICIT COORDINATION


몇몇 경우에 조화를 위한 헌신은 [모든 의사가 사회의 현재와 미래의 건강 요구에 대응하기 위해 보유해야 하는 능력]을 어떻게 정의하느냐에 대한 관심이 그 근거가 될 수 있다.

In several instances, a commitment to coordination can be evidenced by the concern to define competencies any medical doctor should possess to respond to the present and prospective health needs of society.


'내일 의사들'

세계보건기구와 '5성급 의사' 모델

캐나다에서, CanMEDS 프로젝트

미국과 유럽에서는 '의사 헌장'

...에서 전문성의 개념을 장려했다.7


The ‘Tomorrow’s doctors’

The WHO and the seminal model of the ‘5 star doctor’,

In Canada, the CanMEDS project

in the USA and Europe, promoted the notion of professionalism in the ‘Physician charter’.7


이들은 모두 미래의 의사를 생물의학 분야뿐 아니라 정신사회학 분야에서도 전문성을 갖춘 전문가로 그리고 있으며, '의사들은 가난한 사람들의 자연적인 변호사들이며, 사회적 문제는 그들의 관할권 내에 있다.'는 19세기 중엽 독일의 유명한 병리학자인 루돌프 비르초(Rudolf Virchow)의 진술을 되풀이하고 있다.

They all envisioned future doctors as professionals with expertise not only in biomedical disciplines but also in psychosocial ones, and echoed the statement of Rudolf Virchow, the famous German pathologist in the mid-19th century, that ‘the physicians are the natural attorneys of the poor, and social problems fall to a large extent within their jurisdiction’.8


마찬가지로, 에든버러 선언의 권고안 1은 학교가 '그저 병원 뿐만이 아니라, 지역사회의 모든 건강 자원을 포함하는 방향으로 교육 프로그램이 운영되는 범위를 확대'하도록 권장할 때 그러한 돌연변이가 바람직하다고 판단했다.1 실제로 학습자가 다양한 건강 결정 요소가 작용하고 있는 상황에 노출될 때, 학생들은 건강이 다양하고 조화된 개입의 결과라는 것을 더 쉽게 이해할 수 있으며, 그 중 일부는 사회, 교육 및 경제 시스템의 통제 하에 있다.

Likewise, recommendation 1 of the Edinburgh Declaration reckoned that such mutation is desirable when schools are encouraged to ‘enlarge the range of settings in which educational programmes are conducted to include all health resources of the community, not hospitals alone’.1 Indeed, when learners are exposed to situations wherein a range of health determinants are at work, they are more prone to grasp that health is the result of multiple and coordinated interventions, some of which are under the control of the social, educational and economic systems.


다양한 건강 환경에서 의료 교육을 실시함으로서, 졸업생들은 환자와의 상호작용에 사회적 차원을 통합하고 사회 각 수준에서 부딪히는 건강 문제에 대처할 수 있는 능력을 획득할 것으로 기대될 수 있다. 또한 다양한 의료 행위자들과의 좋은 협력은 의료 교육이 사람들의 건강 상태에 미치는 영향을 개선시킨다고 가정할 수 있다. 의료 시스템 제공의 주요 가치, 즉 품질, 형평성, 관련성 및 효과와 비교할 경우 그 영향을 적절하게 평가할 수 있다.

In conducting medical education in a variety of health settings, it is also assumed that graduates will integrate a social dimension into their interaction with patients and acquire an ability to cope with health issues encountered at different levels in society. It can be further assumed that good collaboration with a variety of health care actors improves the impact of medical education on people’s health status. The impact can be properly assessed if compared against the main values of health care system delivery, namely: quality, equity, relevance and effectiveness.


의과대학과 의학 교육 프로그램이 그러한 가치들을 암묵적으로 지켜낼 수도 있지만, 모든 사람들에게 그 함의를 더 잘 이해시키기 위해서는 각각에 대한 명확한 정의가 필요하다.9 그러한 가치들은 다음과 같이 정의되었다: 

Although medical schools and medical education programmes may implicitly adhere to those values, a clear definition of each is required for a better grasp of the implications for everyone.9 Those values have been defined as follows: 


    • '퀄리티란 [환자나 시민의 종합적인 요구를 충족시키기 위해] 개입이 relevant하고 coordinatede됨을 암시하는 개인-중심 관리다. 

    • 평등은 사회의 모든 사람에게 필수적인 건강 서비스로부터 이익을 얻을 수 있는 기회가 주어진다는 것을 의미한다. 

    • 관련성은 대부분의 만연하고 긴급한 건강 문제와 사회의 가장 취약한 개인과 집단에 우선순위가 주어질 때 존재한다. 

    • 효율성은 개인과 일반 국민 모두의 이익을 위해 가용 자원으로 최선의 사용을 할 때 달성된다.'10

    • Quality in health care is a person-centred care implying that interventions are most relevant and coordinated to serve the comprehensive needs of a patient or a citizen. 

    • Equity implies that each person in a given society is given opportunities to benefit from essential health services. 

    • Relevance is present when priority is given to most prevalent and pressing health concerns and to most vulnerable individuals and groups in society. 

    • Effectiveness is achieved when the best use is made of available resources to the benefit of both individuals and the general population’.10


분명히, 굳건한 파트너십이 보건 시스템의 주요 건강 이해당사자 사이에 연계되어야 한다.

Obviously, solid partnerships must be interwoven with key health stakeholders in the health system.


의과대학의 사회적 책임성은 1995년에 세계보건기구에 의해 정의되었다: 

The social accountability of medical schools was defined in 1995 by the World Health Organization as


'의과대학이 교육, 연구, 서비스 활동을 지역사회, 지역, 그들이 봉사할serve 의무가 있는 국가의 우선적인 건강 관심사를 다루도록toward 지향할direct 의무. 건강 문제의 우선순위는 정부, 의료 기관, 의료 전문가 및 대중이 공동으로 파악해야 한다.11

‘the obligation to direct their education, research, and service activities towards addressing the priority health concerns of the community, the region, or nation they have a mandate to serve. The priority health concerns are to be identified jointly by governments, health care organisations, health professionals and the public’.11



사회적 책무성 접근을 통한 연계성 강화

STRENGTHENING LINKS THROUGH THE SOCIAL ACCOUNTABILITY APPROACH


의과대학과 그 의과대학의 사회적 의무에 대한 주요 표현은 사람들의 일차적인 건강 요구에 효과적으로 대응할 수 있는 졸업생을 배출하겠다는 명시적인 약속이다. 그러한 사회적 의무를 이행하는 방법은 다양하다.

A major expression of the social obligation of a medical school and its medical education programme is the explicit commitment to produce graduates able to effectively respond to people’s primary health needs. There are different ways of fulfilling such a social obligation.


첫 번째 예는 가난과 건강의 불균형의 결정요인에 초점을 맞춘 일련의 인류학, 역학 및 공중 보건 과정을 학생들에게 제공하는 의과대학이다.

A first example is a medical school offering students a series of courses in anthropology, epidemiology and public health with a focus on determinants of poverty and disparity in health.


두 번째 예로는 첫 해부터 교육 과정 전반에 걸쳐 학생들을 지역사회 기반 활동에 참여시키는 학교가 있다. 왜냐하면 학교의 제도적 목표 중 하나는 모든 학생들이 가장 취약한 사람들을 돌보기 위해 잘 정의된 능력을 습득하도록 하는 것이기 때문이다.

A second example is a school engaging students in community-based activities from the first year onwards and throughout the curriculum, because one of the school’s institutional objectives is to ensure all students acquire well-defined competencies to care for the most vulnerable people.


세 번째 예는 공공 부문 또는 민간 부문에서 잠재적 고용주들과 상호 작용하여, 위의 약속을 뛰어넘는 학교 중 하나로서, 빈곤한 지역에서 일자리 기회가 창출될 것이며, 매력적인 근무 환경이 제공될 것이라는 기대를 가지는 학교이다

A third example is the one of a school going beyond the above-mentioned commitments by interacting with potential employers of their graduates, in the public or private sector, with the expectation that job opportunities are created in deprived areas and attractive working conditions are offered.


그러한 예들은 사회적 의무의 다른 구도를 반영한다. 

  • 첫 번째 예에서 학교는 건강 불균형 문제를 암묵적으로 인식할 때 사회적 책임을 보이는 반면, 

  • 두 번째 예에서는 사회적 반응성의 특성인 문제에 대해 명시적이고 의도적으로 행동하려는 욕구를 보여준다. 

  • 세 번째 예는 학교 졸업생들에게 그들이 배운 것을 실제 세계에서 실천할 수 있는 최고의 기회가 주어지도록 하기 위해 일련의 조치를 취하기 때문에 학교의 사회적 책임성을 반영한다.

Those examples reflect the different gradients of social obligation. 

  • In the first example the school shows social responsibility as it implicitly recognises health disparity issues, whereas 

  • in the second example the school demonstrates a desire to act explicitly and purposefully on the issues, a trait of social responsiveness

  • The third example reflects the social accountability of the school as it takes a set of actions to ensure its graduates are given the best chances to practise in a real world what they have been taught.


그림1

Figure 1



1. '사회적 책임' 하에서 교육 프로그램의 목적은 '선량한' 실무자를 배출하는 것이며, 주로 어떤 역량이 가장 적합한지를 규정하는 것을 학교에 맡기는 것이다.

Under ‘social responsibility’ the aim of the education programme is to produce a ‘good’ practitioner, leaving it mainly to the school to define which competencies are the most appropriate ones,


2. '사회적 반응성'에 따라, 교육 프로그램은 사람들의 건강 요구에 대한 객관적 분석에서 도출되고 일반적인 전문성 개념에 따라 분류된 명확한 능력을 얻는 것을 목표로 한다.

under ‘social responsiveness’, the education programme aims to attain clearly defined competencies derived from an objective analysis of people’s health needs and grouped under the generic concept of professionalism.


3. '사회적 책임' 하에서, 교육 프로그램의 목표는 보건 시스템 성과와 궁극적으로 사람들의 건강 상태에 더 큰 영향을 미치는 보건 시스템 '변화 요원'을 생산하는 것이다. 프로그램은 주어진 환경에서 건강을 개선하기 위한 필수적인 요소와 도전을 고려하여 '상황화'된다.

Under ‘social accountability’, the ambition of the educational programme is to produce health system ‘change agents’ with a greater impact on health system performance and ultimately on people’s health status. The programme is ‘contextualised’, taking into account essential factors and challenges to improve health in a given milieu.


공통의 목적: 영향력의 근거

A COMMON PURPOSE: THE QUEST FOR EVIDENCE OF IMPACT


사회적 의무 척도에 대한 점수가 높을수록 의료 교육과 의료 시스템의 협업이 강화된다는 점이 강조된다.

The point is made that the higher the mark on the social obligation scale, the stronger the collaboration of medical education and the health care system.


이 가정을 3가지 지표를 통해 검토해보자. 

  • 불리한 지역에 졸업생 유지, 

  • 1차 진료 전문가로서의 졸업생들의 직업 선택, 

  • 다직업 팀에서의 실습 기회 등

그러한 지표들은 의료 서비스 제공 시스템에 대한 영향력을 반영한다. 즉, 졸업생들의 밀도 및 공정한 지리적 분포, 보편적 커버리지를 향한 진전, 그리고 개인 중심의 관리를 위한 학제간 접근방식이다.

Let us examine this assumption through the lens of three indicators: the retention of graduates in disadvantaged areas, the career choice of graduates as primary care practitioners, and opportunities to practise in multiprofessional teams. Those indicators truly reflect an influence on the health care delivery system, namely by increased density and fair geographical distribution of graduates, progress towards universal coverage, and an interdisciplinary approach for person-centred care.


노던 온타리오 의과대학은 바로 사회적 책임의 원칙에 따라 2006년에 설립되었다. 그것의 의료 교육 프로그램은 지역 보건 필요를 충족하기 위해 최선의 선택이 이루어지도록 하기 위해 지역 당국 및 지역사회와 긴밀히 협의하여 개발되었다. 이것은 학생들의 세로적 공동체 몰입, 실생활 건강 문제에 대한 집단학습, 그리고 학교의 사명을 따르는 고도로 동기 부여된 교직원들의 개인교습으로 특징지어진다. 10년의 존속 후, 특히 가정의학 의사가 가장 필요한 분야에서 졸업생이 높은 수준으로 retention하고 있으며, 건강 커버리지가 높아졌고, 여러 서비스와 사업을 유치함으로써 지역 경제에 기여한다고 주장한다.12

The Northern Ontario School of Medicine was founded in 2006 on the very principles of social accountability. Its medical education programme is developed in close consultation with local authorities and communities to ensure best choices are made to meet local health needs. It is characterised by longitudinal community immersion of students, learning in groups about real-life health issues, and tutoring by highly motivated staff who follow the school’s mission. After 10 years of existence, the school claims a high level of retention of graduates, particularly family doctors, in areas where they are most needed, an increased health coverage and a contribution to the local economy by attracting several services and businesses.12


잠보앙가에 의과대학을 설립하는 것은 지역사회 책임자들뿐만 아니라 다양한 공공 및 종교 당국으로부터 강력한 지지를 받았다. 즉, 의과 교육 과정에서의 학생 모집과 지원에서, 졸업생이 보건시설이 드물고 건강지표가 좋지 않은 마을이나 소도시로 돌아갈 것이라는 기대를 받은 것이다. 교육 프로그램은 전적으로 지역의 긴급한 건강 요구에 대응하도록 구성되었다. 유역catchment 지역을 학습 기회의 주요 원천으로 사용하여, 건강의 결정요인을 다루고 매우 헌신적인 교직원과 효과적인 교육학적 접근법을 구현하였다. 20년 후, 이 학교는 유아 사망률을 90%까지 감소시키고, 졸업생의 80%를 지역 소외 지역에 유지하는 데 기여한 반면, 그렇지 않았다면 많은 수가 수도나 해외로 이주했을 것이라고 추정한다.13

The creation of the medical school in Zamboanga received strong support from various public and religious authorities as well as local community chiefs, namely in the recruitment of students and support during their medical education course, with the expectation that graduates would return to the villages or small towns where health facilities are rare and health indicators poor. The educational programme was entirely structured to respond to local pressing health needs, using the catchment area as a main source of learning opportunities, addressing determinants of health and implementing effective pedagogical approaches with very dedicated teaching staff. Two decades later, the school estimates that it contributed to decreasing infant mortality rates by 90% and to retaining 80% of their graduates in local underserved areas, whereas a great many would have migrated otherwise either to the capital city or abroad.13


2011년 '아랍 봄 혁명' 동안 튀니스의 의과대학은 보건 고등교육부와 긴밀히 협력하여 국가 대격변의 주요 원인 중 하나인 해안 거주자와 내륙 거주자 사이의 행복의 불균형을 다루기로 결정했다. 이 학교는 2백만 명의 주민이 살고 있는 북부 지역의 1차 진료의 성과를 향상시키고, 지역 보건 당국과 협력하여 건강 보장의 폭을 넓히고, 가정의학과 교육 프로그램의 개발을 우선시하기로 특별한 약속을 했다. 이 계획이 기대되는 결과와 영향을 미쳤는지 평가하기에는 너무 이르지만 약혼은 유망하다.

During the 2011 ‘Arab spring revolution’, the medical school in Tunis decided, in close collaboration with the Ministries of Health and Higher Education, to address one of the main causes of the national upheaval, namely the flagrant disparity in well-being between people living on the coast and those living inland. The school made a special commitment to improve the performance of the first level of care in the northern part of the country where two million inhabitants live, to work with local health authorities to enlarge health coverage and to prioritise the development of a family medicine education programme. It is too early to assess whether this plan produced the expected outcome and impact but the engagement is promising.



투르스 의과대학은 프랑스의 35개 의과대학 중 하나이다. 보건 당국에서 시민 협회에 이르기까지 이 지역의 모든 주요 보건 기관(지역 듀 센터 등 3백만 명의 주민을 포함한 지역 보건 기관)의 대표자들은 정기적으로 학교에 초대되어 학교가 그들을 위해 더 나은 일을 해야 하는지에 대해 질문한다. 각 경우에, 모든 이해당사자를 참여시키는 권고안을 작성하고, 진행상황을 감시하기 위해 임시 회의를 개최한다. 다시 한번 말하지만, 이 이니셔티브가 커버리지를 개선하고, 전문 의료 센터를 만들고, 보건 분야의 더 큰 형평성과 효과에 기여할 것인지 예측하는 것은 너무 이르지만, 모든 요소들이 목적적purposeful 의료 교육 프로그램을 설계하기 위해 조립된다.

The medical school in Tours is one of the 35 medical schools in France. Representatives of all major health agencies in the region (Region du Centre et du Val de Loire, including 3 million inhabitants), from health authorities to citizens’ associations, are regularly invited by the school to the school premises and asked what the school should do better for them. On each occasion, recommendations are drafted that engage all stakeholders and interim meetings are held to monitor progress. Again, it is too early to predict whether this initiative will lead to improved coverage, create multiprofessional health centres and contribute to greater equity and effectiveness in the health sector, but all the ingredients are assembled to design a purposeful medical education programme.



현재 북아메리카의 LCME(Liaison Committee of Medical Education)와 WFME(World Federation for Medical Education)가 사용하는 기준은 성과에 대한 관심과 의료 교육 프로그램의 영향은 별로 없고, 그보다는 프로세스에 중점을 두고 있다.14,15 의료 교육과 의료 시스템에 미치는 영향 사이의 격차를 해소하는 데 도움이 되는 사회적 책임의 측정 도구가 등장하기 시작하고 있다.

Currently, standards used by the LCME (Liaison Committee of Medical Education) in North America and the WFME (World Federation for Medical Education) put the main emphasis on processes, with limited interest in outcomes and the impact of medical education programmes.14,15 Measurement tools of social accountability are beginning to emerge that should help to close the gap between medical education and its impact on the health system




CPU 모델은 '개념화-생산-사용성'의 약어로서, 학교들의 다음에 대한 헌신을 포괄적으로 탐구하는 일련의 매개변수로 구성됨.

  • 획: (즉, 의사가 공정하고 효율적인 보건 시스템을 제공하는 데 필요한 이상적인 역량 집합에 동의) 

  • 구현: (이러한 역량을 획득하기 위해 조직된 훈련 및 학습)

  • 보장: 이러한 조치가 사회에 예상되는 영향을 미치는 것(즉, 후속 졸업생 및 의료 시스템 성과 향상에 도움이 되는 의료 환경을 advocate한다).

The CPU model is an example, an acronym for ‘Conceptualisation- Production-Usability’, made up of a sequence of parameters exploring more comprehensively the schools’ commitments to 

  • planning actions (i.e., agreeing on an ideal set of competencies needed for the medical doctor to serve an equitable and efficient health system), 

  • implementing those actions (training and learning organised to acquire those competencies) and 

  • ensuring the actions produce the anticipated effects on society (i.e., following-up graduates and advocating for a practice environment that is conducive to improving health care system performance).16



미래의 조화를 개선하기 위한 관점

PERSPECTIVES FOR IMPROVING COORDINATION IN THE FUTURE


의과대학의 사회적 책임에 대한 글로벌 컨센서스. 새로운 사고와 글로벌 수준의 의학적 교육의 우수성을 향상시키기 위한 효율적인 전략을 촉진하기 위한 전례 없는 노력.19 그림 2는 글로벌 컨센서스 문서의 10가지 전략적 방향을 종합한 것이다.

the Global Consensus for Social Accountability of Medical Schools, which is an unprecedented effort to stimulate new thinking and efficient strategies to improve excellence in medical education at a global level.19 Figure 2 is a synthesis of the 10 strategic directions of the Global Consensus document,


그림 2 글로벌 컨센서스의 10가지 전략적 방향

Figure 2 Ten strategic directions of the Global Consensus


1: 사회의 건강 요구 예측

2: 보건 시스템 및 기타 이해관계자와의 파트너십

3: 의사 및 기타 의료 전문가의 진화하는 역할에 적응

4: 성과 기반 교육 추진

5: 의과대학의 대응적이고 책임감 있는 거버넌스 조성

6: 교육, 연구 및 서비스 제공에 대한 표준의 범위 정립

7: 교육, 연구 및 서비스의 지속적인 품질 향상 지원

8: 인증에 대한 필수 메커니즘 설정

9: 상황별 특성과 글로벌 원칙의 균형 조정

10: 사회의 역할 정의


1: Anticipating society’s health needs

2: Partnership with the health system and other stakeholders

3: Adapting to the evolving roles of doctors and other health professionals

4: Fostering outcome-based education

5: Creating responsive and responsible governance of the medical school

6: Refining the scope of standards for education, research and service delivery

7: Supporting continuous quality improvement in education, research and service

8: Establishing mandated mechanisms for accreditation

9: Balancing global principles with context specificity

10: Defining the role of society


이와 유사하게, 국가 차원에서, 의과대학들은 국가 정책의 지원을 받는다면 의료 시스템과 의료 교육을 조정하는 경향이 더 많다. 예를 들어 캐나다에서는 연방정부 보건기관인 캐나다 보건부가 캐나다의 의과대학 협회와 관련하여 발표한 백서에서 의과대학에 대한 핵심 비전으로 사회적 책임을 제시했다. 

Similarly, at the country level, medical schools are more prone to coordinate medical education with health care systems if supported by a national policy. In Canada, for instance, a white paper published by Health Canada, the federal government health agency, in conjunction with the Association of Faculties of Medicine in Canada suggested social accountability as a core vision for medical schools: 


'사회적 책임과 책임감은 캐나다 의사들과 의학 협회의 역할을 뒷받침하는 핵심 가치들이다. 이러한 헌신은 개인 및 집합적으로 의사와 전문성이 캐나다 전역의 개인과 공동체의 다양한 요구에 대응하고 글로벌 커뮤니티에 대한 국제적 책임을 충족해야 한다는 것을 의미한다.20

‘Social responsibility and accountability are core values underpinning the roles of Canadian doctors and Faculties of Medicine. This commitment means that, both individually and collectively, doctors and faculties must respond to the diverse needs of individuals and communities throughout Canada, as well as meet international responsibilities to the global community’.20


결론

CONCLUSION


의료 교육과 의료 시스템의 조정은 1988년 에든버러 선언 이후 극적으로 발전했다.

The coordination of medical education and health care systems has evolved dramatically since the 1988 Declaration of Edinburgh.


지난 30년간 사회적으로 중요한 진화가 이뤄졌다.. 사람들은 환경 보호에 대한 더 큰 우려, 부족한 자원의 더 나은 사용, 공공 업무 수행의 투명성, 우선순위 설정에서 대중의 목소리에 대한 관심, 수직적 프로젝트에 대한 시너지 창출과 같은 그들의 복지에 대한 필수적인 요구들을 점점 더 많이 인식하게 되었다. 이 모든 것은 인간의 발전이 체계적이고 협력적인 접근에 의해 더 잘 제공된다는 것을 일반적으로 인정하는 인식이 자리잡는 데 기여했다.

The last three decades have been marked by important evolution in societies. People have increasingly become aware of essential requirements for their well-being, such as greater concern for environmental protection, better use of scarce resources, transparency in conducting public affairs, attention to the voice of the public in setting priorities, and creating synergies versus funding vertical projects. All this has contributed to a general state of mind acknowledging that human development is better served by a systematic and collaborative approach.







 2018 Jan;52(1):96-102. doi: 10.1111/medu.13394. Epub 2017 Sep 7.

Coordinating medical education and health care systems: the power of the social accountability approach.

Author information

1
Programme of Human Resources for Health, Sciez-sur-Léman, France.

Abstract

CONTEXT:

As the purpose of medical education is to produce graduates able to most effectively address people's health concerns, there is general agreement that coordination with the health care system is essential. For too long, coordination has been dealt with in a subjective manner with only few landmarks to ensure objective and measurable achievements. Over the last 30 years, since the Edinburgh Declaration on medical education, progress has been made, namely with the concept of social accountability.

METHODS:

The social accountability approach provides a way to plan, deliver and assess medical education with the explicit aim to contribute to effective, equitable and sustainable health system development. It is based on a system-wide scope exploring issues from identification of people's and society's health needs to verification of the effects of medical education in meeting those needs. A wide international consultation among medical education leaders led to the adoption of the Global Consensus on Social Accountability of MedicalSchools.

EXPERIENCES:

Benchmarks of social accountability are in the process of being conceived and tested, enabling medical schools to steer medical education in a more purposeful way in relation to determinants of health. A sample of schools using the social accountabilityapproach claims to have had a positive influence on health care system performance and people's health status.

CONCLUSION:

Improved coordination of medical education and other key stakeholders in the health system is an important challenge for medical schools as well as for countries confronted with an urgent need for optimal use of their health workforce. There is growing interest worldwide in defining policies and strategies and supporting experiences in this regard.

PMID:
 
28884465
 
DOI:
 
10.1111/medu.13394


+ Recent posts