역량, 웰니스, 참여의 교차점에서의 충돌(Med Educ, 2019)

Collisions at the intersections of competence, wellness and engagement

Abigail Ford Winkel1 & Helen K Morgan2




헬리콥터 부모들은 의미 있고, 사랑스럽고, 성취 지향적인 부모로 대중 문학에 묘사되어 왔는데, 이 부모들의 '지나친 관여 수준, 통제력, 문제 해결'은 결국 아이의 성장, 자율성, 지배력을 억제한다.1 그런데 우리 medical educator도 미래의 의사를 황폐한 training 환경의 영향으로부터 보호하려는 본능이 있어서, 이것이 연습생들을 적절하게 준비시지 못하는 유사성을 가질 수 있다. 그 보호적 충동은 이해할 수 있다: 의사의 증가하는 기진맥진 및 정신 건강 문제에 관한 믿을 수 없는 통계는 이러한 조건들이 환자뿐만 아니라 그들의 간병인에게도 부정적인 영향을 미친다는 경고와 함께 온다.2,3

Helicopter parents have been described in popular literature as well-meaning, loving, achievement-oriented parents, whose ‘excessive levels of involvement, control, and problem solving’ ultimately backfire, inhibiting the child’s own growth, autonomy and mastery.1We can draw a parallel with medical educators, whose instincts to protect future doctors from the effects of a caustic training environment may undermine efforts to adequately prepare trainees. The protective impulse is understandable: staggering statistics about rising burnout and mental health problems in physicians come with warnings that these conditions have negative impacts on patients, as well as their caregivers.2,3


그러나, 의료를 실천실천한다는 것은 불가피하게 도전적일 수 밖에 없다. 의사의 일이 쉽게 보여서 이 분야에 발을 들여놓은 사람은 아무도 없다.

By contrast, the work of practising medicine is unavoidably challenging. No one enters the field of medicine because it looks easy.


Trainee에게 있어서 회복탄력성의 성장은 전문직 정체성과 연관되며, 장애물을 극복하는 과정에서 역량이 발달한다는 근거들이 있다. 그렇다면 우리는 '헬리콥터 교육자'가 되고 있지는 않은가?

Resilience grows in some trainees as they connect to their professional identity and see evidence of their own developing competence through their navigation of obstacles.5 Are we becoming ‘helicopter educators’?


'밤의 죽음에서 일하는 것: 퇴근 후 업무로의 전환 탐구'에 따르면...

‘Working in the Dead of Night: Exploring the Transition to After-Hours Duty’,6 Walzak et al.


  • 학생들은 잠을 자고 자신을 돌보도록 격려받으면서도 진정한 engagement를 갈망하고 있으며, 레지던트는 날이 밝아 supervision이 가능해질 때까지 감독이 없는 상태에서 복잡한 임상 상황을 가까스로 헤쳐나가며 일하고 있다고 설명한다. 

  • 이러한 당직은 레지던트들이 낮까지 그저 자신과 환자들을 살려두려고만 하는, [학습이 없는 영역]이 되어 환자들을 돌보는 데 필요한 일을 중심으로 배울 기회를 잃게 된다.

  • Students long for authentic engagement even as they are encouraged to sleep and care for themselves, and residents describe working through complex clinical situations without the supervision that would be available by the light of day. 

  • The work becomes a territory devoid of learning in which residents just try to keep themselves and their patients alive until daytime, losing the opportunities to learn around the work required to care for patients.


멘델존 외.7은 적합치 및 정량적 조사 도구를 사용하여 근무 시간, 수면 및 웰빙 사이의 상관 관계를 탐구했다. 이 연구는 더 나은 휴식과 더 활동적인 의사들이 더 나은 성과를 내고 더 나은 느낌을 줄 것이라고 생각했던 작가들을 놀라게 하는 결과를 낳았다. 그러나 잠을 적게 잔 레지던트가 exhaustion 척도에서는 더 높은 점수를 받았음에도 불구하고, 이것은 overall burnout 상태와 관련이 없다.

Mendelsohn et al.7 explored the correlation between work hours, sleep and well-being, using a Fitbit and quantitative survey instruments . The study yielded results that surprised its authors, who had thought that better rested and more active doctors would perform better andfeel better. However, although residents who slept fewer hours did score higher on measures of exhaustion, this did not correlate to overall burnout.


적절한 휴식이 반드시 필요하긴 하지만, 번아웃을 해소하기 위해서는 단순히 작업을 더 적은 시간으로 압축하는 것이 아니라, quality of work experience를 살펴봐야 할 것이다. 이 중요한 논문은 복잡한 의사 웰빙 매트릭스에 빛을 비춘다: [역량 개발과 상호관계를 맺으려는 요구]는 [휴식을 취하고 직장을 벗어난 삶을 살려는 요구]와 균형을 이뤄야 한다.

Although adequate rest is certainly essential, addressing burnout will require looking at the quality of the work experience, not merely compressing the work into fewer hours. This important paper7 casts light on the complex matrix of physician wellness: the need to develop competence and make connections must be balanced with the need to rest and to engage with life outside work.


카네기 재단이 '의사 교육: 의과대학과 레지던트 개혁을 위한 요구' 보고서를 발표한 지 8년이 지났다.8 의학계는 의과대학과 레지던트 수준 모두에서 학습 성과의 정의에서 진전을 이루었지만, 여전히 학습자의 발달 요구에 초점을 맞춘 개별화/맞춤화된 접근방식은 요원하다.

It has been 8 years since the Carnegie Foundation released its report: ‘Educating Physicians: A Call for Reform of Medical School and Residency’.8 The medical community has made strides in the definition of learning outcomes at both the medical school and residency levels, but we are far from having an individualised approach that focuses on the developmental needs of learners.


학부교육과 졸업후교육의 연속체는 학생에서 의사로의 transition을 원활하게 만들어야 한다 –  극심한 긴장 상태와 아무런 긴장이 없는 상태 사이에는 중간지대가 있어야 한다.

The continuum of undergraduate and graduate medical education must try to smooth the transition fromstudent to doctor – there must be a middle ground between extreme strain and no strain.


역량을 키우기 위해서는 진정한 참여가 필요하고, 회복탄력성을 키우려면 진정한 도전과제가 필요하다. 부모가 아이로 하여금 요리를 배우게 하려면 불 가까이 다가가도록 해야 한다. 비록 우리가 그들이 다치는 것을 결코 원하지는 않을지라도, 우리는 약간의 화상을 입는 것은 어떤 요리사에게도 통과 의례의 일부라는 것을 안다.

Growing competence requires real engagement, and developing resilience requires authentic challenges. As parents, we must let our children approach the fire if they are going to learn to cook. Although we would never want themhurt, we know that a few burned fingers are part of the rite of passage of any cook.


불필요한 긴장을 제거하는 것 - 예컨대, 번거로운 의무기록, 굳이 훈련이 없어도 되는 일들 - 은 우리 환자 치료에 더 긴요한 도전과 함께 건강한 참여를 지원하는 데 큰 도움이 될 것이다.

Eliminating sources of needless strain – a cumbersome medical record, work that does not require a physician’s training to perform– will go a long way towards supporting healthy engagement with the challenges germane to the care of our patients.



 2019 Mar;53(3):214-216. doi: 10.1111/medu.13797. Epub 2019 Jan 25.

Collisions at the intersections of competencewellness and engagement.

Author information

1
Department of Obstetrics and Gynaecology, New York University Langone Health, New York, New York, USA.
2
Department of Obstetrics and Gynaecology, University of Michigan, Ann Arbor, Michigan, USA.
PMID:
 
30680788
 
DOI:
 
10.1111/medu.13797


+ Recent posts