의학교육의 가치 얹기: 미래 의사들을 보건의료 전달체게 변혁에 참여시키기(J Gen Intern Med, 2015)

Value-Added Medical Education: Engaging Future Doctors to Transform Health Care Delivery Today

Steven Y. Lin, MD1, Erika Schillinger, MD2, and David M. Irby, PhD3




의대생 교육은 일반적으로 미래의 의사 공급을 증가시키는 것을 목표로 하고 있으며, 현재의 의료 제공 문제를 무시한다. 미래에 대한 이 초점은 오늘날의 긴급한 과제를 해결하는데 실패한다.

Medical student education typically aims to increase the supply of future physicians while ignoring current problems in health care delivery. This focus on the future fails to address the pressing challenges of today.


이러한 변화를 달성하기 위해서는 실무practice 재설계나 의료교육 모두에서 중요한 개혁이 필요하다. 일차 진료에서 카파시티capacity 문제에 대해 제안된 해결책 중 하나는 비임상 의료팀 구성원 및 학습자와 "share the care"하는 것이다.1

To achieve this change, significant reforms are needed in both practice redesign and medical education. One proposed solution to the capacity issue in primary care is to “share the care” with non-clinician health care team members and learners.1


우리는 sharing the care가 capacity부족 문제를 해결하는 데 그치지 않고 의료 교육의 미래를 위한 새로운 비전을 수립하는 데 이상적인 출발점이 될 수 있다고 믿는다. 1학년 때부터 모든 의대생이 1차 건강관리 팀에 소속되어 훈련 단계에 적합한 진료를 제공하는 의미 있는 역할에 종사한다면 어떻게 될까? 아직 공식적인 환자 진료를 제공할 진단이나 치료 기술을 갖추지 못했더라도 초기 의대생들은 인구 건강 관리를 할 수 있도록 훈련을 받고 일상적인 예방(pap smears, 대장경, 유방조영술)이나 만성 치료 서비스(당뇨병 환자에 대한 발과 눈 검사)가 늦어진 환자를 찾아나갈 수 있다면 어떨까?

We believe that sharing the care goes beyond addressing the capacity-demand problem and may serve as an ideal starting point for building a new vision for the future of medical education. What if every medical student starting in year one is embedded in a primary health care team and engaged in meaningful roles of providing care appropriate to their stage of training? What if, even if they do not have the diagnostic or treatment skills to provide formal patient care yet, early medical students are trained to do population health management and can reach out to patients overdue for routine preventive (pap smears, colonoscopies, mammograms) and chronic care services (foot and eye exams for diabetics)?


이 의료 훈련 모델은 현재 AHC의 인프라를 바꾸지 않고도 우리의 의료 제공 시스템에 귀중한 capacity을 추가할 수 있다.

This model of medical training can add valuable capacity to our health care delivery system without changing the current infrastructure of academic health centers.


우리는 이것을 "부가가치 의료 교육"이라고 부르는데, 여기서 강력한 경험적 학습 경험은 우리의 의료 전달 시스템에 가치와 능력을 더해줄 수 있다. 이는 환자 치료 작업에 의대생을 교육하고 참여시킴으로써 달성할 수 있다. 학생들은 중복 작업을 발생시키거나 임상 교수진의 추가 에너지를 소비하지 않는 방법으로 의료 팀의 일원으로서 관리에 참여하고 책임을 지기를 열망한다.

We call this “value-added medical education,” where powerful experiential learning experiences can also add value and capacity to our health care delivery system. This can be achieved by training and involving medical students in targeted patient care tasks. Students are eager to engage in care and take on responsibilities as part of the health care team in ways that do not generate duplicative work or consume additional energy from the clinical faculty.


부가가치 의료 교육에 대한 선구적인 연구가 상당 부분 이루어진 샌프란시스코 캘리포니아 대학교에서, 학생들과 교수진들은 모든 학생들의 재능과 헌신을 활용하여 오늘날의 환자 치료에 가치를 더하는 진정한 직장 학습 경험을 창조함으로써 그들의 커리큘럼을 재부팅하기 위해 협력하고 있다.

At the University of California, San Francisco, where much of the pioneering work on value-added medical education has been done, students and faculty members are working together to reboot their curriculum by creating authentic workplace learning experiences that leverage the talents and commitments of every student to add value to the care of patients today.


스탠포드 의과대학은 또한 종단적 1차 진료 커뮤니티 파트너십을 운영함으로써, [보건 지도, 동기부여 면접, 환자 교육을 통해 치료를 제공하는 지역사회 보건소]에 일부 1학년 의대생을 배치하고 있다.

Stanford University School of Medicine is also embedding some first year medical students in community health centers where they provide care through health coaching, motivational interviewing, and patient education delivered via longitudinal primary care community partnerships.


초기 수련자들을 임상 기록 전문가로 변화시키기 위해 고안된 녹취scribe 프로그램은 우리의 1차 진료 클리닉을 high-performing 진료로 변화시키는 한편, 전자 진료 기록 시대에 의학을 실습하는 데 필요한 기술력을 학생들에게 제공할 수 있는 잠재력을 가지고 있다. 프로그램들은 [교육]과 [진료]라는 종종 상충하는 두 가지 목표를 하나의 통합하여 추구함으로써 이 둘 사이의 균형을 맞춘다는 점에서 유사하다.

A scribe program designed to turn early trainees into clinical documentation experts has the potential to change our primary care clinics into high-performing practices, while equipping students with the technological skills needed to practice medicine in the electronic medical record era. All these programs are similar in that they balance the often conflicting missions of education and patient care by merging these two objectives into a single pursuit.


이 꿈을 현실로 바꾸려면 리더십, 자원 재배치, 커리큘럼 재설계가 필요하다. 비전을 명확히 하고, 변화에 대한 긴급성을 창출하며, 자원을 이동시키고, 교직원 개발을 제공하며, 새로운 임상 훈련 사이트와의 파트너십을 구축하기 위한 리더십이 필요하다. 이를 위해서는 현재 초기 임상 훈련에 전념하고 있는 기존 자원의 리디렉션이 필요할 것이다.

Transforming this dream into reality will take leadership, redeployment of resources, and curricular redesign. Leadership is needed to 

  • articulate the vision, 

  • generate urgency for change, 

  • shift resources, 

  • provide faculty development, and 

  • build partnerships with new clinical training sites. 

  • This will require some redirection of existing resources currently devoted to early clinical training,


학생들의 임상 경험을 다시 상상해보고, 임상 스탭들에게 학생들이 일상 업무에 적극적으로 참여할 수 있는 기술을 제공하기 위해 직원개발과 교수개발이 필요할 것이다. 커리큘럼 혁신과 재설계는 이러한 새로운 경험과 기술을 위한 기회 공간을 제공하기 위해 필수적일 것이다.

Faculty and staff development will be needed in order to reimagine the clinical experience for students and provide the clinic staff with skills to actively involve students in their daily work. Curricular innovation and redesign will be essential to offer opportunity space for these new experiences and skills.


우리는 부가가치 의료 교육의 원칙이 이 혁명에서 중요한 역할을 해야 하고 또 할 것이라고 믿는다. 이러한 원칙에는 다음이 포함된다. 

  • (1) 모든 의대생을 위한 조기의 통합적 근무지 학습, 

  • (2) 비임상 보건의료 제공자의 이해와 존중을 촉진하기 위한 전문직간 팀 기반 QI 문화, 

  • (3) 협업 및 데이터 중심 인구 건강 관리, 

  • (4) 학습자 중심적이고 지속적으로 변화하는 개발 단계에 맞춰 조정되는 전문적 역할의 최적화 

  • (5) 고성능의 환자 중심 1차 진료의 제공과 함께 강력한 경험적 학습 경험의 융합.

We believe that the principles of value-added medical education should and will play an important role in this revolution. These principles include: 

  • (1) early integrated workplace learning for all medical students, 

  • (2) an interprofessional team-based quality improvement culture to promote understanding and respect of non-clinician providers, 

  • (3) collaborative and data driven population health management, 

  • (4) optimization of professional roles that are learner-centered and continuously adjusted to changing stages of development, and 

  • (5) the fusion of robust experiential learning experiences with the delivery of high-performing, patient-centered primary care.






 2015 Feb;30(2):150-1. doi: 10.1007/s11606-014-3018-3.

Value-added medical educationengaging future doctors to transform health care delivery today.

Author information

1
Center for Education and Research in Family and Community Medicine, Division of General Medical Disciplines, Department of Medicine, Stanford University School of Medicine, 211 Quarry Road, Suite 405, MC 5985, 94304, Palo Alto, CA, USA, stevenlin@stanford.edu.
PMID:
 
25217209
 
PMCID:
 
PMC4314499
 
DOI:
 
10.1007/s11606-014-3018-3


+ Recent posts