교수개발에서 프로젝트의 진정한 가치(Acad Med, 2010)

The Essential Value of Projects in Faculty Development

Maryellen E. Gusic, MD, Robert J. Milner, PhD, Elizabeth J. Tisdell, EdD, Edward W. Taylor, EdD, David A. Quillen, MD, and Luanne E. Thorndyke, MD







교수개발에는 좁은 개념과 넓은 개념이 있지만, 교수 개발에 대해서는 필요하며 긍정적이다라는 것에 대해서는 보통 동의한다. FD는 다음과 같이 정의된다 FD는 또한 교수에게 활력을 불어넣고 조직을 새롭게 하기 위한 전략이다.

There are both narrow and broad conceptions of faculty development in the literature and the academic medical community, but it is generally agreed that developing faculty is both positive and necessary. Faculty development has been defined as “any planned activity designed to improve an individual’s knowledge and skills in areas considered essential to the performance of a faculty member.”1 Faculty development is also a strategy to promote faculty vitality and institutional renewal.2

 


비록 Bland가 교수의 다양한 역할 책임(의사, 연구자, 행정가, 교사)에 대해서 블루프린트를 발전시켰지만 한 기관의 모든 미션을 아우르면서 교수의 니즈에 따라 운영한 종합적인 FDP의 구조와 성과에 대한 연구는 부족하다.

And although Bland9 advanced a blueprint to prepare faculty for their various role responsibilities (practitioner, researcher, administrator, teacher), there is little published information on the structure and outcomes of comprehensive faculty development programs that are responsive to the needs of faculty across all missions of an institution.10,11


기존의 FDP의 특징 중 하나는 공식적 프로젝트를  활용하는 것이다. 프로젝트란 구체적인 목표와 성과를 가지는 계획된 활동이며, 참가자의 학습과 개발을 향상시키기 위한 전략이다. 이들 프로그램 내에서 프로젝트는 학습내용 활용을 위한 연습부터 능동적 학습을 위한 기회, 더 나아가 과목 내에서 교육 제품(product)를 만들고 연구와 관련된 실험에 이르기까지 다양하다.

A feature of several existing faculty development programs is the use of formal projects—planned activities with specific goals and outcomes—as a strategy to enhance participant learning and development.3,7,8,11–13 Within these programs (Table 1), projects have ranged fromapplication exercises12 and opportunities for active learning and experimentation8,13 within courses to creation of educational products and scholarship.3,4


아홉개의 교육 펠로우십 프로그램을 검토한 결과 "모든 프로그램이 펠로우들로 하여금 학습한 원칙을 실제 세계의 문제에 적용하는 것을 가능케하는 프로젝트를 개발할 것"을 요구한다는 것을 알아내었다. 

A review of nine educational fellowship programs found that “all of the programs require that fellows develop a project that would enable themto apply the principles learned in the programto a real-world problem relevant to the fellow and to the school.”6


프로젝트의 가치는 최근의 교육 FD 가이드에서 다룬 바 있다.

The value of projects was cited in a recently published guide for educational faculty development:


프로젝트- 혹은 태스크- 지향적 교수개발은 성인학습의 원리에 따르는 것이며, 다양한 이점을 제공한다. 즉각적 적용과 측정가능한 성과를 쉽게 찾게 하는 것 등. 프로젝트는 교수개발 프로그램을 기관 차원의 요구와 일치시켜주는 역할을 한다. 

Project- or task-oriented faculty development (Simpson et al. 2006; Rust et al. 2006), which draws on adult learning principles (e.g., Knowles 1980), offers a number of benefits: immediacy of application and ease of identifying measurable outcomes....Projects or tasks may also facilitate the alignment of faculty development with institutional needs.4

 


FDP에서 프로젝트의 활용을 보면, 가장 좋은 활용방식을 찾는 것이 과제이다. 

Given the use of projects within faculty development programs, the challenge is to identify best practices for effective incorporation of project work into such programs.





펜스테이트 JFDP에서 프로젝트 평가

Evaluation of Projects in Penn State’s JFDP



참가자들은 프로그램 진행 중 개별 프로젝트를 정한다. 프로젝트를 고를 때는 교수의 학문적 관심을 반영하며, 기초 혹은 임상 연구를 포함하 수도 있고, 연구비 준비, 새로운 임상 서비스 라인 생성, 교육 프로그램 개발 등도 포함될 수 있다.

Participants identify an individual project to work on during the program. The selection of a project reflects the faculty member’s academic interests and may involve basic and clinical research studies, grant preparation, creation of new clinical service lines, or development of educational programs.


프로젝트는 참가자들에게 있어서는 새로운 도전이 되는데, 참가자가 소속한 교실의 장이 승인해야 한다. 프로젝트의 목표는 현실적이여야 하며, 실현가능해야 하고, 중요한 것이어야 한다.

The project is expected to be a new venture for the participant, and it must be approved by the participant’s departmental chair. The goals of the project must be realistic, feasible, and significant.


시니어 교수가 참가자들의 가이드로서 선정되어 프로젝트 작업을 지원한다. 'functional mentoring'의 원칙에 입각하여, 멘토링 관계는 프로젝트를 중심으로 형성되며, JFDP프로그램과 프로젝트의 기대성과와 타임라인에 따라 이뤄진다.

A senior faculty mentor is selected for each participant to guide and support project work. Using the principles of functional mentoring,18 the mentoring relationship is centered around the project and driven by the expected outcomes and timelines of the project and the JFDP program.


설문지와 CV상에서 학문적 성과물을 찾아서 Morzinski and Schubot의 프레임워크에 따라 분석했다. 반구조화 면접.

The academic products reported on the survey and on curricula vitae were analyzed using a framework adapted from Morzinski and Schubot.17 Semistructured interviews were conducted with six volunteer respondents, representative of all project types and stages. We then analyzed the transcripts of the semistructured interviews and the responses to the open- ended survey questions using a grounded theory approach19 to categorize the information and identify common themes. Codes were assigned and discrepancies resolved through discussionamong the investigators.



프로젝트 진행

Progress on projects


프로젝트를 분류하기 위해서 Glassick의 접근법을 활용하였다: 계획-시행-평가

To classify the status of projects, we used Glassick’s20 approach to scholarship as a guide to identify three stages of progress on a project: planning, implementation, and evaluation.


프로그램이 종료된 시점과 설문이 시행된 시점 사이의 기간은 9개월부터 3년 반이며 평균은 2.2년 

The time interval between completion of the programand the survey ranged from nine months to three and a half years (average 2.2 years after program completion).


설문 시점에서 5명만 프로젝트가 계획 단계를 넘어서지 못했다고 했다. 이 그룹 중, 설문-프로그램 사이 기간은 평균 1.5년이었다. 프로그램 종료 시점에서는 3명만이 평가 단계에 도달했다고 했다. 그러나 설문  시점에서는 88%가 시행 또는 계획 단계에 이르렀다.

By the time of the survey, only five individuals (12%) reported that their projects had not moved beyond the planning stage. In this group, the average time fromcompletion of the programand time of the survey was 1.5 years. Only three (7%) had achieved the evaluation stage by the end of the program(Table 2). However, by the time of the survey, a majority of respondents (36/41; 88%) reported that their projects had advanced to implementation or evaluation.



프로그램 참가자들의 학문적 진전

Academic progress of program participants


프로젝트를 '평가'단계까지 진행시킨 응답자는 (계획 혹은 진행 단계의 응답자보다) 더 많은 출판/발표/연구비 를 달성했음을 보고했다. 개인 당 학업적 성취의 숫자는 평가 단계에 간 경우 2배 이상 높았다.

Respondents who had advanced their projects to the evaluation stage reported a greater number of publications, presentations, and grants related to their projects than those whose projects remained in the planning or implementation stages (Figure 1). The total number of academic achievements per individual was more than two times greater for those who achieved the evaluation stage than for their peers in the programwhose projects were at earlier stages.


CV의 분석도 비슷한 결과 

The analysis of participants’ curricula vitae (n 34) revealed a similar pattern to the project-related academic products reported in the survey.



 




프로젝트의 효과에 대한 인식

Participants’ perceptions of project impact




실재하는 성과를 만들어냄

Producing tangible outcomes.


중요한 장점 중 하나는 새로운 스킬과 지식을 습득하게 하고, 그것을 잘 조직화하여 실재하는 학업적 성과를 달성하게 해주는 것이다. "문헌 좃와 프로젝트 준비에 익숙해졌다" "설문 설계에 익숙해졌다"

An important benefit of the project identified by participants in the JFDP is that it helped themto obtain new skills and knowledge and to organize their efforts to achieve tangible academic products. “became familiar with literature search and preparation for project” and “became familiar with survey design.”


참가 교수들은 새로운 지식과 스킬의 습득, 연구비를 따내고 논문을 마치고, 리더십 위치에 가고, 논문을 출판한 것 등을 성과로 보았다.

Participating faculty identified the acquisition of new skills and knowledge, completed grants and manuscripts, and leadership positions and publications as products of their participation.


커리어 발전(리더 혹은 집행부 보직 맡게 됨)도 있었다.

Additional outcomes included career advancement, such as appointments to leadership and administrative positions.


설문에서 많은 응답자들이 커리어 진전에 대해서 리더십과 관련된 성과를 기술했다.

In the survey data, many respondents highlighted leadership outcomes related to their career progression,


커리어의 포커스를 개발함

Developing a career focus.


참가자들은 프로젝트를 학문적 포커스를 개발하고 노력을 집중하는데 중요한 도구였다고 응답

Participants viewed the project as an important tool to help themconcentrate their efforts and develop an academic focus.


프로젝트가 커리어의 포커스에 대해서 중요한 것으로 "내 연구의 새로운 문을 열어주었다" 가 있음.

The importance of the project on developing a career focus was revealed in survey responses such as “The project has opened a new door for my research”


만약 프로그램 기간의 성과가 없었더라도 프로젝트 작업을 하는 것의 가치를 인정했으며, 왜냐하면 학문적 커리어에 포커스를 제공했기 때문이라 했다.

Participants perceived value in working on a project even if it did not come to fruition during the program, because the project provided a focus for their academic career.


일부 참가자는 프로그램을 마친 후에도 지속될 포커스를 개발한 것을 언급했고, 그들의 이후 커리어에 중요하였다고 했음.

The project helped some participants develop a focus for work that continued after completion of the programand that has had important subsequent effects on their careers.

 


관계를 개발함

Developing relationships.


주니어 교수들에게 프로젝트의 중요한 가치 중 하나는 시니어 교수 혹은 동료들과 관계를 맺게 해준 것이다. 시니어 교수들의 멘토링 관계는 그들이 필요로 했던 전문성과 가이드를 제공해주었다.

Central to the value of the project was the opportunity for junior faculty to develop productive relationships with senior faculty and their peers. The mentoring relationship with senior faculty provided needed expertise and guidance.


프로젝트는 교수들이 여러 전공과간 커넥션을  만들고 협력적 상황에서 더 효과적으로 일하도록 해주었다.

Projects provided the opportunity for faculty to develop connections across disciplines and to become more effective working in collaborative situations.




FDP에서 프로젝트의 핵심 특징

Key Features of Projects in Faculty Development Programs


우리의 결과는 개인들의 학문적 성과를 이끌어냈음을 보여준다. 더 나아가 교수들은 프로그램이 끝나고도 프로젝트를 하면서 academic career의 focus를 개발했다.

Our findings indicate that work on projects within a comprehensive faculty development programleads to individual academic achievements. Further, faculty may continue to work on projects past the completion of the programand develop a focus for their academic career.


이는 교육 관련 FDP에서 프로젝트의 유용성에 대한 연구를 확장한 것이다. 학문적 발전에서 프로젝트가 효과가 있다면 그 특징은 무엇일까?

These findings expand the work of others who have demonstrated the utility of projects in educational faculty development programs.3,4,7,8 Given the impact of projects on academic development, what are the key features of projects in faculty development programs that lead to academic achievement?


프로젝트 작업의 이점은 다음과 같다.

The benefits of project work can be summed up as follows: 

  • 지식 기술 개발 Knowledge and skill development through application
  • 커리어-포커스 발견 Identification of a career focus 
  • 인정 Recognition within the department, institution, and profession 
  • 학문적 성취 Scholarly achievement and academic productivity 
  • 커리어 발전속도 촉진 Facilitation of career advancement (promotion, leadership position)
  • 시간 확보를 정당화해줌 Justification of protected time for academic work 
  • 멘토링 Development of mentoring relationships 
  • 협력적 네트워크 Formation of collaborative networks

FDP에서 프로젝트는 학습자들로 하여금 프로젝트에서 얻은 지식과 기술을 교육과정에 적용하게 해준다. 프로젝트의 성과는 학습의 적용을 보여준다.

Faculty development programs can provide knowledge and allow practice of skills. Project work enables learners to transfer the knowledge and skills gleaned fromthe curriculumand apply these in the contextof their projects. The outcomes of their projects demonstrate the application of their learning.


학문적 포커스 차원에서 교수들은 학업 커리어를 비교적 미분화된 상태에서 시작한다. 그리고 어쩌면 그들이 도달하고자 하는 것과 해야 하는 것 사이의 균형에 대해서 모호해할 수 있다. 프로젝트는 새로운 잠재적 포커스를 찾는 '시운전(test drive)' 기회가 될 수 있다.

Faculty begin their academic careers relatively undifferentiated in terms of anacademic or scholarly focus and may be uncertain as to the balance of mission responsibilities that they wish to assume. Project work provides the opportunity to “test drive” a potential new area of focus.


따라서 노력을 집중하여 기관 차원에서 도움이 되는 결과물(새로운 교육과정)을 만들 수도 있고, 전문성을 인정받을 수도 있다(과목 디렉터로 임명됨)

Thus, concentrated effort results in a product (a new curriculum) that benefits the institution (a new course) and leads to recognition of expertise (appointment as course director). 


JFDP의 경험은 프로젝트, 아카데믹 포커스, 전문성 인정, 커리어 개발, 승진와 리더십 지위 임명 등의 관계를 보여준다.

Our experience in the JFDP demonstrates this relationship between project work, academic focus, recognition for expertise, and career advancement, including promotion and appointment to leadership positions.



프로젝트를 요구하는 FDP는 교수들로 하여금 그들의 일을 학문적 인 것으로 translate하게 해준다. 그러나 프로젝트를 그 scholarship이 가져올 명확한 기대에 따라 구조화하는 것이 필요하다. Glassick은 학문적 접근(scholarly approach)에는 여섯 개의 요소가 있다고 했다.

A faculty development programthat requires projects enables faculty to translate their work into scholarship. However, it is essential to establish a structure for project work with the explicit expectation that scholarship will result. Glassick20 defined a scholarly approach as having six components:

  • clear goals,
  • adequate preparation,
  • appropriate methods,
  • significant results,
  • effective communication, and
  • reflective critique.

 

Glassick’s principles are embedded in the JFDP.


교수들은 시간 활용에 있어서 서로 상충하는 요구를 받으며, scholarly work에 투자할 시간이 없을 수도 있다.

Faculty face competing demands on their time and may not be able to devote effort to scholarly work.14 


프로젝트에 투자할 확보된 시간을 요구하는 FDP에 참여하는 것은 scholarly work를 촉진한다. JFDP는 시간과 노력의 공식적 헌신을 요구하며, 참가자가 이렇게 시간을 쓰도록 하게 주임교수 혹은 분과장 교수의 동의를 요구한다.

Participation in a faculty development programthat requires protected time to work on a project facilitates scholarly work. The JFDP requires a formal commitment of time and effort (at least four hours per week) and agreement to this release time by the participant’s chair or division chief.



교수의 성공은 더 경험이 많은 동료의 충고와 지지에 따라 달라질 수 있다. 그러나 교수들은 멘토링이나 지지를 얻는데 차이가 있다. functional mentoring의 개념에 따라서 JFDP의 프로젝트는 멘토를 찾는데 초점을 두고 멘토링 관계를 만든다.

Successful faculty depend on the advice and assistance of more experienced colleagues.24,25 However, they may have mixed experiences in securing mentoring and obtaining the support they need.26 Using the concept of functional mentoring,18 the project in the JFDP is the focal point for identifying a mentor and establishing a mentoring relationship. Project work provides the focus for mentoring.



Best Practices


FDP 프로젝트는 다음을 따르길 권고한다.

To achieve the benefits of project work for faculty, we recommend the following framework for incorporation of projects within faculty development programs:


  • 프로젝트에 쓸 확보된 시간을 제공하라 Provide protected time for project work 
  • 프로젝트를 교수가 투입하는 노력과 맞추라 Ensure projects are aligned with faculty effort assignments 
  • 프로젝트에 대한 학문적 접근의 프레임워크 구축 Establish a framework for a scholarly approach to projects 
  • 프로젝트 성과에 대한 공식적 기대 제공 Provide a formal expectation for scholarship as a project outcome 
  • 멘토링과 프로젝트에 관한 참가자의 니즈에 초점 Focus mentoring on participants’ needs for their projects 
  • 멘토링 관계의 모니터링, 멘토 지원 Monitor the mentoring relationships; provide support for mentors 
  • 프로그램 기간 내의 진전을 위한 지원 Provide support during the programto ensure progress 
  • 참가자들에게 명확한 성과를 요구 Require participants to define explicit outcomes 
  • 프로그램 기간 내에 진행상황 모니터링을 위한 타임라인과 마일스톤 설정 Establish timelines and milestones during the programto monitor progress 
  • 진행상황 검토와 발표를 위한 기회 제공 Provide opportunities for presentation and review of progress 
  • 성공을 인정해줌 Recognize success (formal presentation, certificate, celebration event) 
  • 성과에 대한 평가 Evaluate project outcomes






17 Morzinski JA, Schubot DB. Evaluating faculty development outcomes by using curriculum vitae analysis. FamMed. 2000;32:185–189.


18 Thorndyke LE, Gusic ME, Milner RJ. Functional mentoring: A practical approach with multilevel outcomes. J Contin Educ Health Prof. 2008;28:157–164.









 




 2010 Sep;85(9):1484-91. doi: 10.1097/ACM.0b013e3181eb4d17.

The essential value of projects in faculty development.

Author information

  • 1Department of Pediatrics, Pennsylvania State University College of Medicine, Hershey, Pennsylvania, USA.

Abstract

Projects--planned activities with specific goals and outcomes--have been used in faculty development programs to enhance participant learning anddevelopmentProjects have been employed most extensively in programs designed to develop faculty as educators. The authors review the literature and report the results of their 2008 study of the impact of projects within the Pennsylvania State University College of Medicine JuniorFaculty Development Program, a comprehensive faculty development program. Using a mixed-methods approach, the products of project work, the academic productivity of program graduates, and the impact of projects on career development were analyzed. Faculty who achieved the most progress on their projects reported the highest number of academic products related to their project and the highest number of overall academic achievements. Faculty perceived that their project had three major effects on their professional development: production of a tangible outcome,development of a career focus, and development of relationships with mentors and peers. On the basis of these findings and a review of the literature, the authors conclude that projects are an essential element of a faculty development program. Projects provide a foundation for future academic success by enabling junior faculty to develop and hone knowledge and skills, identify a career focus and gain recognition within their community, generate scholarship, allocate time to academic work, and establish supportive relationships and collaborative networks. A list of best practices to successfully incorporate projects within faculty development programs is provided.

PMID:
 
20671538
 
[PubMed - indexed for MEDLINE]


+ Recent posts