Human resource governance: what does governance mean for the health workforce in low- and middle-income countries?

Avril D Kaplan1, Sarah Dominis1, John GH Palen1* and Estelle E Quain2






o 배경

¡ 보건의료시스템의 각각을 이루는 부분들이 어떻게 상호작용을 하는가에 대한 이해가 높아짐에 따라서 ·저소득 국가(LMIC)에서 어떻게 인력부족이 시스템 성장을 가로막고 있는가에 대한 관심이 늘어났음.

¡ 2010 Ranson 등은 LMIC 의료인력을 강화하기 위해서 고려해야 하는 21개의 질문을 선정하였음. 질문들은 regulatory, financial and organization mechanisms; and planning, policy development, and inter-sectoral collaboration 등과 같이 여러 분야에 걸쳐 있음.

¡ 연구는 20 국가의 Health System Assessment 분석을 통하여 8개의 거버넌스 원칙(strategic vision, accountability, transparency, information, efficiency, equity/fairness, responsiveness and citizen voice and participation) 걸쳐 보건의료인력 이슈를 살펴보았음.

  

o 방법

¡ 대상 국가 Health System Assessment 시기

- Angola 2010

- Antigua and Barbuda 2011

- Cote dIvoire 2010

- Dominica 2012

- Grenada 2011

- Guyana 2010

- Kenya 2010

- Lesotho 2010

- Mozambique 2012

- Nigeria 2009

- Senegal 2009

- St. Vincent and Grenadines 2012

- Southern Sudana 2007

- St. Lucia 2011

- St. Kitts and Nevis 2012

- Tanzania 2010

- Uganda 2011

- Ukraine 2011

- Vietnam (two provinces) 2009

- Zimbabwe 2010

 

o 결과

¡ 투명성(Transparency)

- 고용 정책

        • Ÿ 여러 국가에서 의료공급자의 봉급에 특정 지역에서 거주하기 위해서 필요한 비용, 직무 수행을 하기 위해 동기부여를 있는 요인 등이 고려되지 않고 있었음. 케냐, 레소토, 나이지리아, 베트남 등은 직급(level) 테뉴어에 따른 봉급 스케일을 적용하고 있었음.
        • Ÿ 일반적으로 봉급 수준이 일반 대중에 자동적으로 공개되지 않았으며, 관련 자료를 얻는 것도 쉽지 않았음. 예외적으로 베트남만이 2002 이후 관련 자료를 쉽게 얻을 있게 되었음(widely available)
        • Ÿ 많은 국가에서 농촌 외딴 지역의 필수의료서비스 제공은 지역사회의 의료인력에 의존하고 있었는데, 그들에게 적절한 보상/직업적 승진에 대한 조치는 이루어지지 않고 있었음.

¡ 효율성(Efficiency)

- 인센티브

        • Ÿ 거의 모든 국가에서 의료인력에게 donor project 통해 보조 수입을 제공하고 있었음.
        • Ÿ 앙골라, 케냐, 레소토, 모잠비크 등의 국가는 농촌 지역 근무에 대해서 보조금을 지급하고 있음.

¡ 평등성(Equity/Fairness)

- 농촌과 도시의 입학생·졸업생

        • Ÿ 많은 국가에서 농촌과 도시의 의료인력 불균형이 있음.
        • Ÿ 조사 대상 20개국 가이아나의 HSA만이 농촌지역 출신 학생들에게 우선권을 준다는 정보를 제공하고 있었으나, 이러한 정책에도 불구하고 대부분의 학생은 도시 출신이었음




 2013 Feb 15;11(1):6. doi: 10.1186/1478-4491-11-6.

Human resource governance: what does governance mean for the health workforce in low- and middle-income countries?

Abstract

BACKGROUND:

Research on practical and effective governance of the health workforce is limited. This paper examines health system strengthening as it occurs in the intersection between the health workforce and governance by presenting a framework to examine health workforce issues related to eight governance principles: strategic vision, accountability, transparency, information, efficiency, equity/fairness, responsiveness and citizen voice and participation.

METHODS:

This study builds off of a literature review that informed the development of a framework that describes linkages and assigns indicators between governance and the health workforce. A qualitative analysis of Health System Assessment (HSA) data, a rapid indicator-based methodology that determines the key strengths and weaknesses of a health system using a set of internationally recognized indicators, was completed to determine how 20 low- and middle-income countries are operationalizing health governance to improve health workforce performance.

RESULTS/DISCUSSION:

The 20 countries assessed showed mixed progress in implementing the eight governance principles. Strengths highlighted include increasing the transparency of financial flows from sources to providers by implementing and institutionalizing the National Health Accounts methodology; increasing responsiveness to population health needs by training new cadres of health workers to address shortages and deliver care to remote and rural populations; having structures in place to register and provide licensure to medical professionals upon entry into the public sector; and implementing pilot programs that apply financial and non-financial incentives as a means to increase efficiency. Common weaknesses emerging in the HSAs include difficulties with developing, implementing and evaluating health workforce policies that outline a strategic vision for the health workforce; implementing continuous licensure and regulation systems to hold health workers accountable after they enter the workforce; and making use of health information systems to acquire data from providers and deliver it to policymakers.

CONCLUSIONS:

The breadth of challenges facing the health workforce requires strengthening health governance as well as human resource systems in order to effect change in the health system. Further research into the effectiveness of specific interventions that enhance the link between thehealth workforce and governance are warranted to determine approaches to strengthening the health system.

PMID:
 
23414237
 
[PubMed] 
PMCID:
 
PMC3584723
 

Free PMC Article


+ Recent posts