CanMEDS 2025에서 데이터-기반 의학(Can Med Educ J. 2023 )
Data-Informed Medicine in CanMEDS 2025

 

소개
Introduction

건강 데이터 및 정보 사용에 대한 의사의 역량 강화의 필요성은 널리 인정받고 있습니다. 최근 검토1에 따르면 데이터 정보 의학은 CanMEDS 의사 역량 프레임워크2에서 충분히 반영되지 않은 개념으로 확인되었으며, 왕립대학의 "인공지능 및 신흥 디지털 기술에 관한 태스크포스 보고서"는 관련 역량을 CanMEDS에 통합할 것을 권고했습니다.3 데이터 기반 의학의사가 양질의 환자 의료 서비스를 제공하는 데 필요한 데이터 및 기타 디지털 정보의 수집, 사용, 공유에 필요한 역량과 관련이 있습니다. 이 입문서에서는 데이터 정보 의학의 개념과 이전 및 향후 버전의 CanMEDS와의 연관성을 요약합니다. 가상 진료의 관련 개념은 이번 호의 다른 기사에서 다룹니다.4
The need for enhanced physician competency in the use of health data and information is broadly acknowledged. A recent review1 Identified data-informed medicine as a concept that is underrepresented in the CanMEDS physician competency framework2 and the Royal College “Task Force Report on Artificial Intelligence and Emerging Digital Technologies” recommended incorporating related competencies into CanMEDS.3 Data-informed medicine relates to competencies required for the collection, use, and sharing of data and other digital information that is needed by physicians to deliver quality patient health service. This primer summarizes the concept of data-informed medicine and its links to former and future iterations of CanMEDS. The related concept of virtual care is addressed in another article in this issue.4

데이터 기반 의료란 무엇이며 의사의 역량에 중요한 이유는 무엇인가요?
What is Data-Informed Medicine and why is it important to physician competency?

현대 사회의 많은 부분에서 아날로그 정보 프로세스는 풍부한 데이터를 생성하는 디지털 워크플로우로 대체되었습니다. 이러한 변화는 여행, 상거래, 엔터테인먼트, 정치, 사회적 상호작용 등 대부분의 사회 분야에서 혁신을 가져왔습니다. 그러나 의료 분야에서는 이러한 가치 제안을 활용하는 속도가 느리고 디지털 의료 데이터가 기하급수적으로 증가하고 있음에도 불구하고 제대로 활용되지 않고 있습니다. 데이터 아키텍처를 의도적으로 설계하기보다는 거버넌스, 공공 정책 또는 신기술의 부산물로서 우연히 발생하는 경우가 많기 때문에 의료 데이터 구조가 무질서하게 구성되는 경우가 많습니다. 양질의 의료 서비스를 위한 증거 기반 데이터 아키텍처의 근본적인 중요성에 대한 이해가 널리 부족하다는 점이 이러한 접근 방식의 근간을 이루고 있습니다.  
In much of modern society, analogue information processes have been replaced by digital workflows that are generating an abundance of data. This has been transformative for most sectors of society including travel, commerce, entertainment, politics, and social interaction. However, the health sector has been slow to harness the value proposition, and digital health data are underutilized despite being collected at an exponentially increasing rate. Rather than being intentional in the design of data architecture, our health data construct is frequently disorganized and occurs by happenstance as a byproduct of governance, public policy, or new technologies. A widespread lack of literacy about the foundational importance of evidence-based data architecture to quality health service underlies this approach.

개인 및 인구 수준의 건강 데이터가 의학적 의사 결정 방식을 변화시키면서 의학은 진화하고 있습니다.5

  • 앞으로 의료계는 데이터의 힘을 활용하여 건강 데이터를 일상적으로 수집하고 분석하여 건강 결정 및 시스템 개선에 필요한 지식을 생성하는 학습 의료 시스템을 개발해야 합니다.6
  • 그 결과 환자 치료에 정보를 제공하고 공익을 증진하기 위해 건강 데이터의 수집, 교환, 집계 및 분석을 통합하는 데이터 기반 의학의 실천이 이루어질 것입니다.
  • 데이터 기반 의학은 인간의 인지능력을 대체하는 것이 아니라 의료 서비스 제공자가 의료 데이터를 전문적으로 활용하여 진료를 최적화하도록 요구할 것입니다. 

The practice of medicine is evolving as individual and population-level health data change how medical decisions are made.5 

  • Moving forward, the medical profession will need to harness the power of data to develop learning health systems that routinely collect and analyze health data to generate knowledge to inform health decisions and/or system improvements.6 
  • The result will be the practice of data-informed medicine that incorporates the collection, exchange, aggregation, and analysis of health data to inform patient care and promote public good.
  • Rather than replacing human cognition, data-informed medicine will require health providers to expertly leverage health data to optimize their practice.

'인간과 기계'의 데이터 협력이라는 새로운 패러다임을 뒷받침하기 위해서는 의료 데이터의 수집, 정리, 저장, 교환, 집계, 해석을 통해 양질의 환자 치료를 촉진하는 새로운 의사 역량이 필요합니다.7,8. 현재 의료 정보 시스템의 품질이 다양하고 의료 데이터 아키텍처, 의료 데이터 사용, 양질의 의료 서비스 제공 간의 관계를 보여주는 커리큘럼 콘텐츠가 부족하기 때문에 의사 수련생이 이러한 영역에서 역량을 갖추도록 하는 것은 어려운 일입니다.

  • 학부 의학교육에 보건 데이터 커리큘럼을 의미 있게 통합해야 한다는 요구에도 불구하고8 가시적인 변화는 거의 일어나지 않았으며, 기본적인 보건 데이터 역량이 부족하고 파편화된 디지털 기술 및 공공 정책 환경에서 활동할 것으로 예상되는 의료 전문가 집단이 계속 양성되고 있습니다.
  • 또한 데이터 리터러시 부족과 제대로 통합되지 않은 기술은 의사의 소진에 기여하고 있습니다.9

포괄적인 디지털 의료 데이터의 잠재력을 활용하여 환자 치료와 인구 건강을 개선하려면 의사에게 기초적인 의료 데이터 리터러시와 전문성을 갖추는 것이 필수적입니다.
To support this new paradigm of ‘human and machine’ data cooperation will require new physician competencies;7,8 the collection, organization, storage, exchange, aggregation, and interpretation of health data to facilitate high-quality patient care. Ensuring that physician trainees are competent in these areas is challenging due to current variability in quality of health information systems and a shortfall of curricular content demonstrating the relationship between health data architecture, health data use, and the provision of quality health services.

  • Despite calls for the meaningful integration of health data curriculum in undergraduate medical education8 little tangible change has occurred, and a cohort of medical professionals continues to be trained who lack basic health data competencies, and are expected to function in a fragmented digital technology and public policy environment.
  • Further, the lack of data literacy and poorly integrated technology is contributing to physician burnout.9 

Equipping physicians with foundational health data literacy and expertise is essential to harness the potential of comprehensive digital health data to improve patient care and population health.

여기에서는 의사가 데이터를 수집, 교환, 집계, 분석하여 올바른 데이터 기반 의학을 실천할 수 있도록 핵심 역량을 강화하기 위해 CanMEDS의 업데이트를 제안합니다(표 1).
Herein, we suggest updates to CanMEDS to promote core competencies that will enable physicians to collect, exchange, aggregate, and analyze data to practice sound data-informed medicine (Table 1).

 

데이터 기반 의학은 2015 CanMEDS 역량 프레임워크에서 어떻게 표현됩니까?
How is Data-Informed Medicine represented in the 2015 CanMEDS competency framework?

데이터 기반 의학은 2015 CanMEDS 역량 프레임워크에 포함된 용어가 아니었다.2 의료 정보학은 리더 역할(1.4)에 언급되어 있지만 구체적으로 정의되어 있지는 않습니다. 이러한 역량을 제안하기 위해 캐나다 의학위원회에서 채택한 정의를 활용하는데, 캐나다 의학위원회는 의료 정보학"의료 서비스에서 정보[및 데이터] 설계 및 사용에 대한 연구"로 정의합니다.10 의료 정보학에 대한 정의를 다음과 같이 제안합니다: "양질의 의료 서비스를 증진하기 위해 의사가 의료 정보학 지식을 적용하는 것." 2015년 프레임워크에서는 의료 전문가, 건강 옹호자, 학자의 역할에 따른 정보 활용에 대해 언급하고 있지만, 데이터 기반 의료를 최적화하는 데 필요한 여러 역량은 명시되어 있지 않습니다.
Data-informed medicine is not a term that is acknowledged in the 2015 CanMEDS competency framework.2 Health informatics is mentioned under the Leader role (1.4), but it is not specifically defined. For the purposes of these proposed competencies, we utilize a definition adapted from the Medical Council of Canada, who define health informatics as “the study of information [and data] design and use in health care.”10 In turn we propose the following definition of medical informatics: “the application of health informatics knowledge by physicians to promote quality health services.” While the 2015 framework does mention the use of information under the medical expert, health advocate, and scholar roles, the many competencies required to optimize data-informed medicine are not explicit.

2015 CanMEDS 의사 역량 프레임워크에 이러한 개념이 없다는 점을 고려할 때,2 최근 몇 년간 데이터 기반 의학의 중요성이 강조되면서 의료 정보 교환, 의료 데이터 형평성, 의료 데이터 상호운용성 및 데이터 분석에 대한 관심이 높아진 지난 10년 동안 이 분야에서 일어난 변화를 인식하는 것이 중요합니다.
When considering the absence of this concept within the 2015 CanMEDS physician competency framework,2 it is important to recognize the changes that have occurred in this field over the past decade, marked by an increased focus on health information exchange, health data equity, health data interoperability, and data analytics that have prompted an emphasis on the importance of data-informed medicine over recent years.

데이터 기반 의학이 2025년 CanMEDS 역량 프레임워크 내에서 어떻게 더 잘 표현될 수 있을까요?
How can Data-Informed Medicine be better represented within the 2025 CanMEDS competency framework?

왕립대학의 "인공지능 및 신흥 디지털 기술에 관한 태스크포스 보고서"는 데이터 정보 의학을 지원하기 위한 새로운 역량의 중요성을 강조하면서 '디지털 건강 리터러시'를 8번째 CanMEDS 역할로 추가할 것을 제안했습니다.3 그러나 우리는 이 개념과 관련된 역량(가상 진료에 관한 관련 기사4에서도 다루고 있음)이 기존의 CanMEDS 역할에 포함되어야 한다고 생각합니다. 따라서 고유한 역할을 신설하기보다는 데이터 기반 의료의 핵심 요소를 포함하도록 기존 지원 역량을 수정할 것을 제안합니다. 
Underscoring the importance of new competencies to support data-informed medicine, the Royal College “Task Force Report on Artificial Intelligence and Emerging Digital Technologies” suggested that ‘Digital Health Literacy’ should be added as an eighth CanMEDS role.3 However, we believe that competencies related to this concept (which are also addressed in a related article on virtual care4) should span existing CanMEDS roles. We therefore suggest modification of existing enabling competencies to include key elements of data-informed medicine, rather than the creation of a unique role.

2025 CanMEDS에 통합된 개념에는 다음 등이 포함됩니다. 

  • 의료 서비스에서 환자 데이터의 교환, 집계, 분석 및 활용을 촉진하기 위한 환자 데이터의 수집 및 저장, 
  • 개인 건강 정보에 대한 환자 접근성 개선, 
  • 개인 및 시스템 성과 개선을 위한 건강 데이터 사용 촉진 

Concepts that have been integrated include

  • the collection and storage of patient data to facilitate its exchange, aggregation, analysis, and utilization in medical service;
  • improving patient access to personal health information; and
  • promoting the use of health data for individual and system performance improvement.

이러한 역량을 효과적으로 통합하기 위해서는 의료 교육 및 의료 서비스에 대한 접근 방식에 체계적이고 문화적인 변화를 수용하는 디지털 시대의 의학교육을 체계적으로 재구상해야 합니다. 의사는 데이터 기반 의료 서비스를 제공하는 데 있어 필수적인 파트너입니다. 의사들이 진료 과정에서 생성하는 데이터는 임상 치료와 의료 시스템 계획, 혁신, 인구 건강 및 연구에 필수적입니다. 이 백서에 설명된 역량은 의료 데이터와 관련된 기회와 위험이 증가함에 따라 의사가 포괄적이고 조율된 환자 중심적인 방식으로 기여할 수 있는 역량을 보장하기 위한 것입니다. 
To effectively integrate these competencies, a systematic reimagination of digital-age medical education is required that embraces a systemic and cultural shift in our approach to medical training and health service. Physicians are essential partners in the delivery of data-informed care. The data that their practices generate are essential to clinical care and health system planning, innovation, population health, and research. The competencies described in this paper are intended to ensure the capacity of physicians to contribute in a comprehensive, coordinated and patient-centered way as the opportunities and risks associated with health data grow.


Can Med Educ J. 2023 Mar 21;14(1):54-57. doi: 10.36834/cmej.75440. eCollection 2023 Mar.

Data-Informed Medicine in CanMEDS 2025

Affiliations

1University of Saskatchewan, Saskatchewan, Canada.

2Royal College of Physicians and Surgeons of Canada, Ontario, Canada.

3University of Toronto, Ontario, Canada.

4University of Alberta, Alberta, Canada.

5Canadian VIGOUR Centre, Alberta, Canada.

6University of Ottawa, Ontario, Canada.

7College of Physicians & Surgeons of Alberta, Alberta, Canada.

PMID: 36998504

PMCID: PMC10042776

DOI: 10.36834/cmej.75440

+ Recent posts