CanMEDS 2025에서 의사 휴머니즘(Can Med Educ J. 2023)
Physician Humanism in CanMEDS 2025

 

 

소개
Introduction

캐나다 의사들은 과중한 의료 시스템에서 일하면서 취약성, 스트레스, 소진에 대한 인식이 부족합니다. 의료 인력 부족, 진료의 복잡성 증가, 코로나19 팬데믹은 이러한 문제를 더욱 심화시켜 환자 치료와 의사의 자기 관리에 영향을 미쳤습니다. 이러한 맥락에서 최근 한 검토에서 의사 휴머니즘이 CanMEDS 의사 역량 프레임워크에서 잘 알려지지 않은 개념으로 확인된 것은 놀라운 일이 아닙니다.1 의사 휴머니즘을 명시적으로 인정하고 존중하는 것은 건강하고 성실한 의사를 개발하고 유지하는 데 필요하며, 이는 환자에게 효과적인 인문학적 치료를 제공할 수 있는 의사의 능력을 뒷받침하는 것입니다.2
Canadian physicians experience underacknowledged vulnerability, stress, and burnout while working in an overburdened healthcare system. Health workforce deficits, increasing complexity of care, and the COVID-19 pandemic have magnified these challenges, impacting patient care and physician self-care. Within this context, it is no surprise that a recent review identified physician humanism as an underrepresented concept in the CanMEDS physician competency framework.1 Explicitly acknowledging and honouring physician humanity is necessary to develop and sustain healthy and wholehearted physicians, which also underpins physicians’ ability to provide effective humanistic care for patients.2

의사 인본주의란 무엇이며 의사의 역량에 중요한 이유는 무엇인가요?
What is Physician Humanism and why is it important to physician competency?

의사 휴머니즘내적 요소와 외적 요소를 모두 포함합니다.

  • 의사가 자신의 인간성을 경험하고 '자기 자신'과의 관계를 발전시키는 것
  • 환자를 인본적으로 돌보고 가족, 동료, 의료 시스템과 상호작용하는 데 기여하는 것

최근 문헌에서 주목받고 있는 주제인 의사의 웰니스는 의사 휴머니즘의 두 가지 측면에 대한 담론과 중요한 연관성을 가지고 있습니다. 역사적으로 의사들은 환자, 팀, 기관 등 타인의 필요를 자신의 필요보다 우선시하는 데 전념해 왔습니다. 의사 사회 계약에 대한 신뢰는 이러한 이타주의에 의해 촉진되며, 이타적인 의사 영웅의 패러다임은 종종 칭송받습니다. 그러나 의사도 개인적인 욕구, 한계, 취약성, 불완전성, 타락성, 사망률을 지닌 인간일 뿐입니다. 의사 휴머니즘의 개념은 의사의 신체적 필요(영양, 수면, 인지적 휴식), 사회적 필요(개인적 안전, 의미 있는 관계), 실존적 필요(가치, 의미)의 정당성과 함께 의사의 고유한 인간성과 인격성을 인정하는 것입니다. 
Physician humanism has both inward and outward facing components;

  • physician experiences of their own humanity and development of relationship with “self,” and
  • physician contributions towards humanistic care of patients and interactions with their families, colleagues, and the healthcare system.

Physician wellness, a prominent topic in the recent literature, has important links to discourse on both facets of physician humanism. Historically, physicians have committed to raise the needs of others—their patients, teams, and institutions - above their own. Trust in the physician social contract is facilitated by such altruism and the paradigm of the selfless physician hero is frequently celebrated. However, physicians are simply human with personal needs, limitations, vulnerabilities, imperfections, fallibility, and mortality. The concept of physician humanism recognizes the inherent humanity and personhood of physicians, along with the legitimacy of their physical needs (nutrition, sleep, cognitive rest), social needs (personal safety, meaningful connection), and existential needs (value, meaning).

실제로 의사가 자신의 인격과 자비로운 관계를 유지하는 것은 환자와 다른 관계에서 인문학적 치료를 확장하는 데 도움이 됩니다. 자기 돌봄은 인간성을 유지하는 데 중요한 기여를 하지만, 휴머니즘은 의사 개인의 필요를 넘어 가치와 관계, 자기와 '존재'가 세상과 타인과의 관계에서 표현되는 방식을 포함합니다.2 타인의 감정에 공감하는 능력인 공감은 의학 교육 과정에서 감소하는 것으로 나타났지만 예술과 인문학에서의 성찰과 경험을 통해 키울 수 있는 휴머니즘의 핵심 요소입니다. 의사가 자기 연민을 발휘하면서 자신의 감정을 파악하고 효과적으로 다룰 수 있는 능력을 유지하는 것은 휴머니즘적 진료의 기본입니다.

In fact, maintaining compassionate connection with their own personhood supports physicians in extending humanistic care to patients and in other relationships. While self-care is an important contributor to maintaining one’s humanity, humanism extends beyond the individual physician’s personal needs to include values and relationships, the ways in which self and “being” are expressed in the world and in relationship with others.2 Empathy, an ability to connect with the emotions of another, is a key element of humanism which has been shown to decline throughout medical training but can be nurtured through reflection and experiences in the arts and humanities. It is fundamental to humanistic care that physicians maintain the ability to identify and effectively navigate their own emotions, while employing self-compassion.

의사의 인간성에 대한 부정은 의사의 건강에 해로운 결과를 초래하며, 이는 의사의 건강 악화, 중독, 소진, 자살, 직업 이탈에 대한 통계에서 잘 드러납니다.3 의사와 환자의 인간성에 대한 무시는 현재 시스템에서 인문학적 치료가 부족하다는 피드백에 반영되어 있습니다.4 의료 및 의학교육 시스템은 과도한 업무량, 수면 부족, 부족한 자원, 경쟁 환경, 낙인, 정신건강을 위한 자원 부족 등 의사의 휴머니즘을 위협하는 수많은 요인이 존재합니다.5 의료 및 의학교육 시스템이 의사의 휴머니즘을 포용하고 육성하지 못하면 의사는 환자를 위한 양질의 인문학적 진료를 지속하는 데 어려움을 겪게 될 것입니다. 모든 리더와 이해관계자는 의사의 지속적인 자기 희생의 위험에 함께 맞서야 합니다. 막대한 개인적, 사회적 비용 없이 의사 휴머니즘을 계속 무시하는 것은 현실적이지 않습니다.4 
Denial of physician humanity has deleterious consequences for physician wellness that are underscored by statistics on physician ill-health, addiction, burnout, suicide, and exodus from the profession.3 Disregard for physician and patient humanity is reflected in feedback on the lack of humanistic care in the current system.4 Healthcare and medical education systems present countless threats to physician humanism including excessive workloads, sleep deprivation, insufficient resources, competitive environments, stigma and lack of resources for mental health.5 If healthcare and medical education systems fail to embrace and nurture physician humanism, physicians will continue to suffer as will their ability to sustain high-quality, humanistic care for patients. All leaders and stakeholders must together confront the dangers of continuous physician self-sacrifice; it is not realistic to perpetually disregard physician humanism without significant personal and societal cost.4

2015 CanMEDS 역량 프레임워크에서 의사 휴머니즘은 어떻게 표현되어 있나요?
How is Physician Humanism represented in the 2015 CanMEDS competency framework?

CanMEDS 의사 역량 프레임워크는 "역동적이고 점점 더 까다로워지는 의료 환경에서 사회적 요구"를 충족하기 위해 의사에게 요구되는 역량을 설명합니다.6 이 프레임워크는 "사람으로서의 의사" 역할에 의사 인본주의를 통합한 기초적인 온타리오 미래 의사 교육 프로젝트(EFPO)에서 파생되었습니다.7 이 역할의 일부 개념이 캔메즈 전문가, 의사소통자, 협력자, 리더 역할에 분산되어 있지만(표 1B), 의사의 사람됨은 CanMEDS 에 명확하게 포함되지 않았습니다. 의사의 인격은 인정된 현실이며 역량으로 정의할 수 있는 역할이 아니라고 주장할 수도 있지만, 우리는 의사의 인격이 의사 역량 프레임워크에서 중요한 위치를 차지할 가치가 있다고 생각합니다. 이에 비해 네덜란드에서 채택한 CanMEDS 프레임워크는 꽃의 줄기로서 ' Reflector' 역할을 우선시하며, 의사 수련과 역량에 대한 담론에서 의사 인본주의의 중요성을 강조합니다.8
The CanMEDS Physician Competency Framework describes the required competencies of physicians to meet “societal needs in a dynamic and increasingly demanding health care environment.”6 It derives from the foundational Educating Future Physicians of Ontario Project (EFPO), which notably incorporated physician humanism in a “Doctor as Person” role.7 While some concepts from this role were distributed among the CanMEDS Professional, Communicator, Collaborator, and Leader roles (Table 1B), physician personhood was not explicitly included in CanMEDS. While it could be argued that physician personhood is an acknowledged reality and not a role to be defined by competencies, we believe it warrants a prominent place in our physician competency framework. Comparatively, the Netherlands’ adaption of the CanMEDS framework prioritizes a “Reflector” role as the stem of the flower, asserting the importance of this aspect of physician humanism in discourse on physician training and competence.8

 

 

CanMEDS 2015의 의사 휴머니즘 관련 역량은 타인(환자, 동료, 기관)의 외형적 요구에만 초점을 맞추고 의사 자신의 인간성에 대한 충분한 관심을 소홀히 한다는 점에서 제한적이며 잠재적으로 해로울 수 있습니다. CanMEDS는 의사가 자신의 인간성을 효과적으로 탐구하고 육성하는 데 필요한 역량과 평생의 개인적, 직업적 정체성 형성을 통해 자아에 대한 인문학적 접근을 적절히 인정하지 않습니다.
The competencies related to physician humanism in CanMEDS 2015 are limited and potentially harmful in that they focus solely on the outward facing needs of others (patients, colleagues, and institutions), while neglecting sufficient attention to physicians’ own humanity. CanMEDS does not adequately acknowledge the competencies required by physicians to effectively explore and nurture their own humanity and a humanistic approach to self through lifelong personal and professional identity formation.

의사 인본주의가 2025 CanMEDS 역량 프레임워크 내에서 어떻게 더 잘 표현될 수 있을까요?
How can Physician Humanism be better represented within the 2025 CanMEDS competency framework?

2025 CanMEDS 프레임워크 업데이트는 의사 휴머니즘을 보다 명시적으로 인정하고 가치를 부여하여 의사, 환자, 의료 시스템의 복지에 필수적인 관련 역량을 강조할 수 있습니다.7-9 그러나 이는 쉽지 않을 것입니다. 복잡한 구조인 의사 휴머니즘은 쉽게 정의하거나 가르치거나 평가할 수 없습니다. 더 큰 문제는 이러한 구조와 관련된 역량을 정의하고 평가하는 것이 애초에 의사의 휴머니즘을 높이는 근본적인 가치와 목표를 훼손할 수 있다는 점입니다.9 예를 들어, 평가를 위해 휴머니즘적 행동을 정의하면 다음의 위험이 따릅니다.

  • 환원주의,
  • 성과 전시,
  • 교과과정에 투자할 가치가 있는 휴머니즘의 관찰 불가능한 측면(예: 감정, 가치) 무시,
  • 자기 관리 및 건강에 대한 개인적인 경험의 부적절한 평가,
  • 평생, 반성, 회복을 목적으로 하는 개발 측면에 대한 총평적 평가 스트레스

The 2025 CanMEDS framework update could more explicitly acknowledge and value physician humanism, underscoring its associated competencies as essential to the wellbeing of physicians, patients, and the healthcare system.7-9 However, this will be challenging. As a complex construct, physician humanism is not easily defined, taught, or assessed. Worse, defining and assessing competencies related to this construct may undermine the fundamental value and goals of elevating physician humanism in the first place.9 For example, defining humanistic behaviours for evaluation risks

  • reductionism,
  • performative display,
  • neglect of non-observable aspects of humanism worthy of curricular investment (i.e., emotions, values),
  • inappropriate evaluation of personal experiences of self-care and wellness, and
  • summative appraisal stress for an aspect of development intended to be lifelong, reflective, and restorative.

이러한 위험을 인식하고 14개의 새로운 핵심 역량을 제안하고 기존의 핵심 역량 1개를 조정하여 의사 휴머니즘이 나아갈 방향을 제시했습니다. 이러한 제안은 전문가 의견과 저자 그룹 간의 합의를 바탕으로 개발되었으며, 의사 휴머니즘을 CanMEDS 2025에 보다 직접적으로 통합할 수 있는 수단으로 제안되었습니다(표 1C). 이러한 역량의 평가로 인한 부정적인 영향을 방지하기 위해, 저자들은 이러한 역량을 평가의 목적으로 규정하지 않고 평생의 개인적 및 전문적 개발, 성찰적이고 협력적인 관행, 성장 마인드 증진을 위한 탐구와 육성을 목적으로 규정할 것을 제안합니다. 목표 설정, 등급별 경험, 건설적인 피드백, '실패'를 통한 학습을 통해 시간이 지남에 따라 자신과 자신의 능력을 개발할 수 있다는 믿음을 수용하는 성장 마인드를 보건 전문직 교육에 도입하면 학습 환경 개선, 학습자 복지, 어려움 속에서도 회복력 향상 등의 이점을 얻을 수 있습니다.10 
Acknowledging these risks, we have outlined a way forward for Physician Humanism by suggesting 14 new key competencies and adapting one existing key competency. These suggestions were developed based on expert opinion and consensus among our author group as a proposed means by which physician humanism could be more directly integrated into CanMEDS 2025 (Table 1C). To prevent adverse impacts from assessment of these competencies, the authors propose they are not delineated for assessment, but instead for exploration and nurturing of lifelong personal and professional development, reflective and collaborative practices, and promotion of a growth mindset. The benefits of employing a growth mindset in health professions education, whereby belief in the ability to develop oneself and one’s abilities over time through goal setting, graded experiences, constructive feedback, and learning through “failure” is embraced, include enhanced learning environments, learner well-being, and resiliency, even in the face of difficulty.10

이러한 역량을 정교화하는 '인간으로서의 의사' 역할에 우선순위를 두도록 CanMEDS를 확장하면 의사 휴머니즘의 중요성을 더욱 뚜렷하게 부각할 수 있습니다. 이 역할에는 전문성과 타인에 대한 개인적 책임을 넘어 의료 시스템의 어려운 제약 속에서 의사들이 자신에 대한 인문학적 접근 방식을 개발할 수 있도록 지원하는 역량이 포함될 것입니다. 의사 휴머니즘은 모든 역량 역할에 걸쳐 의사의 효과성에 영향을 미치므로, CanMEDS의 업데이트된 그림 표현은 '인격체로서의 의사' 역할을 꽃의 줄기, 잎, 뿌리와 같이 지지하고 양육하는 부분으로 상징할 수 있습니다.7,8
Preferably, expanding CanMEDS to prioritize a ‘Doctor as Person’ role in which these competencies are elaborated would more distinctly highlight the importance of physician humanism. This role would include competencies that extend beyond professionalism and personal responsibility to others, to support doctors in developing a humanistic approach towards themselves as well, within the challenging constraints of the healthcare system. As physician humanism influences the effectiveness of physicians across all competency roles, an updated pictorial representation of CanMEDS could symbolize the ‘Doctor as Person’ role as the supporting and nurturing parts of the flower: the stem, leaves and roots.7,8


Can Med Educ J. 2023 Mar 21;14(1):13-17. doi: 10.36834/cmej.75536. eCollection 2023 Mar.

Physician Humanism in CanMEDS 2025

Affiliations

1Department of Family Medicine, McMaster University, Ontario, Canada.

2Department of Medicine, University of Alberta, Alberta, Canada.

3Royal College of Physicians and Surgeons of Canada, Ontario, Canada.

4Department of Pediatrics, McGill University, Quebec, Canada.

5University of Saskatchewan, Saskatchewan, Canada.

6Department of Emergency Medicine, Queen's University, Ontario, Canada.

PMID: 36998505

PMCID: PMC10042789

DOI: 10.36834/cmej.75536

+ Recent posts