롤모델링 - 가장 강력한 교육 전략(BMJ, 2008)

Role modelling—making the most of a powerful teaching strategy

Sylvia R Cruess, Richard L Cruess, Yvonne Steinert



의사들은 역사적으로 그들의 활동을 그들이 존중하고 신뢰하는 의사들의 활동 패턴에 맞추었다. 이러한 것들은 "자신의 전문직업적 존재방식과 행동방식으로 감명을 주는 개인"이라는 역할모델로 불려왔다.1

doctors historically have patterned their activities on those of practitioners whom they respect and trust. These have been called role models, “individuals admired for their ways of being and acting as professionals.”1


비록 역할 모델링이 "성격 형성"의 핵심이지만, 의대생들과 주니어 의사들은 많은 임상 교사들이 그닥 좋지 않은 역할 모델이라는 것을 관찰했다.

Although role modelling is at the heart of “character formation,”3 medical students and junior doctors have observed that many clinical teachers are poor role models.


역할 모델에서 배우는 것은 관찰과 성찰을 통해 이루어지며 의식 활동과 무의식 활동이 복잡하게 뒤섞여 있는 것이다(그림 1). 그 과정에 대한 적극적 성찰은 무의식적 감정을 원칙과 행동으로 번역할 수 있는 의식적 사고로 전환할 수 있다.

Learning from role models occurs through observation and reflection, and is a complex mix of conscious and unconscious activities (fig 1). Active reflection on the process can convert an unconscious feeling into conscious thought that can be translated into principles and action.



역할 모델은 멘토와 다르다.6 역할 모델은 다른 일을 하는 동안에도 (학습자에게) 영감을 주고 예시로서 가르친다. 멘토들은 시간이 지남에 따라 학생과 노골적인 관계를 맺고 있으며, 그들은 종종 자유롭게 질문을 하고 조언을 함으로써 학생을 지도한다.7

Role models differ from mentors.6 Role models inspire and teach by example, often while they are doing other things. Mentors have an explicit relationship with a student over time, and they more often direct the student by asking questions and giving advice freely.7


효과적인 역할 모델이 되는 이유는 무엇인가?

What makes for an effective role model?


첫 번째 vignette(박스 1)에 설명되어 있다.

illustrated in the first vignette (box 1).



역할 모델의 특성은 잘 문서화되어 있으며, 1348-10(그림 2)으로 세 가지로 나눌 수 있다.

The characteristics of role models have been well documented1348-10 (fig 2) and can be divided into three categories:



  • 임상 역량은 지식과 기술, 환자 및 직원과의 커뮤니케이션, 건전한 임상 추론과 의사결정을 포괄한다. 이 모든 기술들은 의학의 실천의 핵심에 놓여 있는 것처럼 모델링되어야 한다.

Clinical competence encompasses knowledge and skills, communication with patients and staff, and sound clinical reasoning and decision making. All of these skills must be modelled as they lie at the heart of the practice of medicine.


  • 교수 기술은 임상 능력을 전달하는 데 필요한 도구다. 효과적인 의사소통, 피드백 및 반성의 기회를 통합하는 학생 중심의 접근방식은 효과적인 역할 모델링에 필수적이다.

Teaching skills are the tools required to transmit clinical competence. A student centred approach incorporating effective communication, feedback, and opportunities for reflection is essential to effective role modelling.


  • 개인의 자질에는 연민, 정직, 청렴 등 치유를 촉진하는 속성이 포함된다. 효과적인 대인관계, 실천과 가르침에 대한 열정, 그리고 탁월함을 향한 비타협적인 탐구가 똑같이 중요하다.

Personal qualities include attributes that promote healing, such as compassion, honesty, and integrity. Effective interpersonal relationships, enthusiasm for practice and teaching, and an uncompromising quest for excellence are equally important.


" 우리는 인정해야 한다...우리가 학생들에게 제공해야 할 가장 중요한 것은 우리 자신뿐이라는 것이다. 다른 모든 것은 책에서 읽을 수 있다." - DCTosteson19

“ We must acknowledge...that the most important, indeed the only, thing we have to offer our students is ourselves. Everything else they can read in a book.” – DCTosteson19


역할 모델링은 어디에서 이루어지는가?

Where does role modelling take place?


우리는 이제 형식적인 커리큘럼, 비공식적인 커리큘럼, 숨겨진 커리큘럼이 있다는 것을 이해한다.10 역할모델은 세 가지 모두에서 기능한다.

We now understand that there is a formal, an informal, and a hidden curriculum.10 Role models function in all three.


공식적인 커리큘럼은 교직원들이 자신들이 가르치고 있다고 믿는 것을 상세하게 설명하는 미션과 코스 목표에 요약되어 있다. 여기서 역할 모델링은 예외없이 이루어지며, 이 수준에서 의대 교사의 행위는 심오한 효과를 가져올 수 있다. 의술에 대한 열정과 열정을 보이는 교사들은 매우 효과적일 수 있다; 그렇게 하지 않는 것은 귀중한 기회를 놓치는 것이다.

The formal curriculum is outlined in mission statements and course objectives, detailing what faculty members believe they are teaching. Role modelling certainly takes place here, and the conduct of medical teachers at this level can have a profound effect. Teachers who show passion and enthusiasm for medicine can be extremely effective; failing to do so is to miss a valuable opportunity.


불문하고, 계획되지 않은, 그리고 고도의 대인관계 형태의 교습과 학습으로 구성된 비공식 교육과정은 매우 강력하다. 또래에서 고참 의사까지 비공식 커리큘럼에서는 모든 사람이 역할 모델로 기능한다.1011 및 부정적 역할 모델링의 많은 부식 효과가 여기에서 경험된다.

The informal curriculum, which consists of unscripted, unplanned, and highly interpersonal forms of teaching and learning, is very powerful. All role models, from peers to senior doctors, function in the informal curriculum,1011 and many of the corrosive effects of negative role modelling are experienced here.412


마지막으로, 크게 숨겨져 있는 영향의 집합은 기관의 조직 문화와 구조 수준에서 기능한다. 이 숨겨진 커리큘럼이 역할 모델링에 미치는 영향은 여기서 효과적인 역할 모델링의 여러 장벽을 발견할 수 있기 때문에 심대할 수 있다. 예를 들어, 

  • [과로를 조장하는 제도적 문화]는, 학생들 사이에서 모범 사례를 입증하는 데 필요한 성찰적 실천을 촉진하는 데 충분한 시간을 할애하지 않는, 효과적인 역할 모델링에 부정적 영향을 미치게 된다. 

  • 마찬가지로, [부적절한 임상 치료나 열악한 대인관계를 용인하는 문화]는 모범이 되려고 노력하는 사람들의 감사와 지원을 보여주지 못하는 행정적 결정처럼 긍정적인 모델링을 억제한다.

Finally, a set of influences, which are largely hidden, function at the level of the organisational culture and structure of the institution. The influence of this hidden curriculum on role modelling can be profound, as many of the barriers to effective role modelling can be found here. For example, an institutional culture that promotes overwork, leaving insufficient time for harried clinical teachers to promote the type of reflective practice needed to demonstrate best practices among students, is detrimental to effective role modelling. Similarly, a culture that tolerates inadequate clinical care or poor interpersonal relationships inhibits positive modelling, as do administrative decisions that fail to show appreciation and support, both financial and non-financial, of those who are trying to be exemplary.


역할 모델링을 개선할 수 있는 방법은 무엇인가?

How can role modelling be improved?


역할 모델로서 우리 자신의 장단점을 분석하는 개인 수준과 우리가 가르치는 제도 문화의 영향을 고려하는 조직 차원의 두 가지 영역이 다루어져야 한다.

Two areas need to be addressed: the personal level, where we analyse our own strengths and weaknesses as role models, and the organisational level, where we consider the impact of the institutional culture in which we teach.


Box 2 역할 모델링 개선 전략

Box 2 Strategies to improve role modelling


역할 모델임을 인지하십시오.

임상 역량 입증

교육 시간 보호

당신이 하는 일에 대해 긍정적인 태도를 보여라.

학생 중심의 교육 방식 구현

임상 경험 및 모델링된 내용에 대한 성찰 촉진

동료와의 대화 유도

관련 인력 개발 참여

제도문화 개선 노력

가능한 경우 모델링하는 내용에 대해 명시적임

Be aware of being a role model

Demonstrate clinical competence

Protect time for teaching

Show a positive attitude for what you do

Implement a student centred approach to teaching

Facilitate reflection on clinical experiences and what has been modelled

Encourage dialogue with colleagues

Engage in pertinent staff development

Work to improve the institutional culture

Whenever possible be explicit about what you are modelling


개인 성과 개선 전략

Strategies to improve personal performance


역할 모델로서의 인식

Awareness of being a role model


교육 및 학습 전략으로서의 역할 모델링의 중요성과 우리가 모델링하는 것의 긍정적 또는 부정적 영향에 대한 의식적인 인식은 성과 향상에 필수적이다. 우리는 항상 역할 모델이다 - 우리가 가르칠 때 그리고 우리가 사회적 상황에 있을 때. 우리는 또한 학생들과 인식을 공유해야 한다.

The conscious recognition of the importance of role modelling as a teaching and learning strategy, and the positive or negative impact of what we are modelling, is fundamental to improving performance. We are role models at all times—when we are teaching and when we are in social situations.9 We must also share our awareness with our students.


가르칠 시간

Time to teach


임상적 요구의 어려움에도 불구하고, 우리는 대화, 성찰, 디브리핑을 용이하게 하기 위해 "시간을 보호"해야 하며, 이 모든 것들은 학습자에게 역할 모델링을 통해 교훈을 배우도록 하기 위해 필요하다.

Despite the challenges of clinical demands, we must “protect time” in order to facilitate dialogue, reflection, and debriefing, all of which are needed to make the lessons learnt through role modelling apparent to the learner.1415


부정적인 태도는 긍정적인 태도만큼 강력하다. 의식적으로 능력을 모델링하는 것, 긍정적인 태도, 그리고 의술의 실천에 대한 열정이 변화할 수 있다.14

Negative attitudes, are as powerful as the positive ones . Consciously modelling competence, positive attitudes, and enthusiasm for the practice of medicine, can be transformative.14


성찰의 중요성: 암묵적 표현

The importance of reflection: making the implicit explicit


우리가 보여주고 있는 행동과 속성을 의식하고 성찰하는 능력은 효과적인 역할 모델링에 필수적이다. 가능하면 학생과 후배 의사, 동료들이 지켜보는 가운데 무엇을 하는지 점검하고 설명해야 한다. 이것은 "행동에서의 반성"이라고 불렸다.14 조우가 일어난 후 환자, 학생, 그리고 자신에게 미치는 영향에 대해 학생들과 의논하는 것도 도움이 된다.-"행동에 대한 반성". 그때 우리가 이 경험을 미래의 행동과 연관시킨다면, 우리는 "행동을 위한 반성"에 종사하고 있다.

The ability to be conscious of, and reflect on, the behaviours and attributes that we are demonstrating is crucial to effective role modelling. Whenever possible, we should examine and explain what we do in the presence of students, junior doctors, and colleagues. This has been called “reflection in action.”14 It is also helpful to discuss with students the impact of the encounter on the patient, the student, and oneself after it has occurred—“reflection on action.” If we then relate this experience to future actions, we are engaged in “reflection for action.”


많은 상황들은 긍정적인 역할과 부정적인 역할 모델링의 혼합을 포함한다; 이러한 경험들을 돌이켜보면 학생들에게 귀중한 교훈을 준다. 하지만, 이러한 사건들에 대해 생각해보지 않는다면, 학생들은 관찰한 것들로부터 배우지 못할 수도 있다.

Many situations include a mix of positive and negative role modelling; reflecting on these experiences provides valuable lessons to students. However, without thinking about these events, students may not learn from what they have observed.


인력개발 참여

Participating in staff development


교육 기술을 향상시키기 위해 고안된 직원 개발 프로그램이 현재 널리 이용되고 있다.

Staff development programmes designed to improve teaching skills are now widely available,


제도문화 개선전략

Strategies to improve the institutional culture


역할 모델링에 영향을 미치는 수많은 요인들을 고려할 때, 우리가 일하는 기관 문화를 개선하기 위해 일하는 것은 무시할 수 없다. 효과적인 역할 모델링을 위한 중요한 제도적 장벽에는 과로를 조장하는 조직적 구조가 포함되어 있으며, 이로 인해 교육 시간이 부족해지고, 교육 기관 지원이 부족하며, 의료팀 구성원 간의 부적절한 환자 관리 또는 열악한 관계를 수용하는 문화가 있다.11

Given the multitude of factors that impact role modelling, working to improve the institutional culture in which we work cannot be ignored. The important institutional barriers to effective role modelling include an organisational structure that encourages overwork, resulting in insufficient time for teaching15; a lack of institutional support for teaching1011; and a culture that accepts inadequate patient care or poor relationships between members of the healthcare team.11






Review

 

, 336 (7646), 718-21
 

Role Modelling--Making the Most of a Powerful Teaching Strategy

Affiliations 

Affiliation

  • 1Centre for Medical Education, McGill University, 1110 Pine Avenue West, Montreal, QC, Canada H3A 1A3. sylvia.cruess@mcgill.ca

Abstract

Teachers need to be aware of the conscious and unconscious components of learning from role modelling, so that the net effect of the process is positive


+ Recent posts