사회문화적 학습 이론(When I say...) (Med Educ, 2019)

When I say . . . sociocultural learning theory

Renate Kahlke, Joanna Bates & Laura Nimmon



임상실습 로테이션 때 숀은 그 팀과 '회진'하고 있다. 각 침대 머리맡에서 학습자는 조립된 팀에게 환자의 상태, 조사 결과 및 진화하는 관리 계획에 대한 최신 정보를 제공한다. 감독하는 preceptor가 몇 가지 질문을 하고 가끔 제안을 한다. 드디어 숀의 차례다. 그녀는 환자 차트를 집어들고 관찰한 형식에 따라 맥케나 양의 사례를 제시한다. 교감은 청진기를 꺼내 환자의 심장 소리를 듣고 심장의 부정맥에 대해 몇 가지 질문을 한다. supervising resident는 숀이 대답하자 고개를 끄덕이며, 그들이 바로 어제 침대 머리맡에서 이 문제를 검토했다는 것을 기뻐했다. 팀이 다음 침대로 이동하면서 숀은 차트에 몇 개의 메모를 한다. 맥케나 양은 무엇을 쓰고 있는지 묻고 숀은 팀을 따라잡기 위해 뛰기 전에 '심장 부정맥'을 간단히 설명한다.

On her clerkship rotation in medicine, Shawn is ‘rounding’ with the team. At each bedside, a learner gives the assembled team an update on the patient’s condition, results of investigations and evolving management plans. The supervising preceptor asks a few questions and makes the occasional suggestion. Finally, it is Shawn’s turn. She picks up her patient’s chart and, following the format she has observed, presents Ms McKenna’s case. The preceptor pulls out her stethoscope, listens to the patient’s heart sounds and asks a few questions about cardiac arrhythmia. The supervising resident nods as Shawn answers, pleased that they reviewed this in a bedside teaching session just yesterday. As the team moves on to the next bed, Shawn makes a few notes on the chart. Ms McKenna asks what she is writing, and Shawn briefly explains ‘cardiac arrhythmia’ before running to catch up with the team.


이 '루틴'한 만남은 [병동의 물리적 공간과 주변의 사물들의 존재하에], [각 개인의 역할]과 [그들이 어떻게 상호작용을 할 것인지]에 대한 내재된 가정들로 가득 차 있다. 이러한 가정들은 종종 이것들이 아닌 다른 것이 될 수 있는 세계를 상상하기 어려울 정도로 임상 생활의 일부분이 된다.

This ‘routine’ encounter is rife with embedded assumptions about the role of each person and how they will interact with each other, with the physical space of the ward and with the objects around them. These assumptions become a taken-forgranted part of clinical life to the extent that it is often difficult to imagine a world in which these things could be other than they are.


사회문화학습이론(SCLT)은 그러한 가정이 어떻게 내면화되는지를 밝히는 데 도움이 될 수 있다. 이 이론은 사회문화적 맥락의 기능을 담당하는 이론의 계열인 '사회문화적 이론'이라는 큰 우산 아래에 있다. 사회문화학습이론 자체는 문화역사활동이론(CHAT), 1 실천이론(CoP)2 및 배우-네트워크이론(ANT)과 같이 학습에 초점을 맞춘 여러 사회문화이론을 포괄한다.3

Sociocultural learning theory (SCLT) can help reveal how such assumptions are internalised. This theory falls under the larger umbrella term of ‘sociocultural theory’, a family of theories that attend to the functioning of sociocultural contexts. Sociocultural learning theory itself encompasses a number of sociocultural theories focused on learning, such as cultural historical activity theory (CHAT),1 communities of practice theory (CoP)2 and actor-network theory (ANT).3


또한 SCLT는 사회물질주의와 밀접한 관련이 있으며, 그 둘 사이에는 상당한 중복이 있다. 특히 배우-네트워크 이론과 CHAT는 사회문화적, 사회물적 이론가들에 의해 종종 주장된다. 그러나 

  • 사회물질주의는 물질계와 관련된 사회적 실천 에 더 중점을 두는 경향이 있는 반면 

  • 사회문화이론은 사람과 사회적 실천 사이의 관계에 더 많이 기여한다.

In addition, SCLT is closely related to sociomaterialism4 and there is considerable overlap between the two. Actor-network theory and CHAT, in particular, are often claimed by both sociocultural and sociomaterial theorists. However, sociomaterialism tends to place more emphasis on social practices involving the material world, whereas sociocultural theory attends more to the relationships between people and social practices.


SCLT를 구성하는 이론의 배열과 복잡성을 고려할 때, 의학교육 연구자들은 이 모든 것이 무엇을 의미하는지, 왜 그것이 유용한지 모르더라도 용서받을 수 있다. 그러나 SCLT는 의학 교육 연구자들이 분석을 심화시키는 데 도움이 되는 귀중한 도구를 제공할 수 있다.5

Given the array and complexity of theories that constitute SCLT, medical education researchers can be forgiven if they lose sight of what this all means and why it might be useful. However, SCLT can offer a valuable tool to aid medical education researchers in deepening their analyses.5


아래의 세 가지 핵심 개념은 숀의 것과 같은 임상 학습 경험에 내재된 가정 중 일부를 가시적으로 보여준다.

The three core concepts below make visible some of the assumptions embedded in clinical learning experiences like Shawn’s.


개념 1 학습은 사회적 맥락의 참여를 통해 이루어진다. 배움이란 공식적(의도적으로 가르쳐지는 것)비공식적(그 환경에서 '사물이 어떻게 작용하는지'에 대한 암묵적 학습)이다. 숀은 공식적으로든 비공식적으로든 이미 이 맥락의 규범을 배웠다. 즉 '누가, 어떤 순서로 말하며, 차트가 하는 역할, 침상에서 침상사이를 걸어가는 과정, 그리고 어떤 정보가 우선시되는가를' 등이다. 그녀는 또한 그녀가 발견한 것에 대해 합법적으로 이야기하기 위해 심장 소리를 식별하는 데 필요한 의학적 전문지식과 언어를 배웠다. 이러한 규범은 이 특정 병동, 이 특정 병원, 더 넓게는 임상 교육 단위 또는 의료 기관과 연계될 수 있다.

Concept 1, learning occurs through participation in a social context. Learning is both formal (what is deliberately taught) and informal (implicit learning about ‘how things work’ in that setting). Shawn has already ‘learned’, either formally or informally, about the norms of this context: who speaks and in what order, the role the chart plays, the process of walking from bedside to bedside, and what information is prioritised. She has also learned the medical expertise required to identify heart sounds and the language through which to talk legitimately about what she finds. These norms might be tied to this specific ward, this hospital, clinical teaching units or health care organisations more broadly.


개념 2, 사회적 맥락은 사용 가능한 언어 및 물질적 도구를 만들고, 반대로 그것에 의해 형성된다. SCLT에서 'tools'의 정의는 의도적으로 광범위하며, 예를 들어 언어, 행동, 물리적 객체를 포함할 수 있다. 이러한 도구들, 그리고 도구가 내재된 사회적 맥락은 사회적, 역사적, 문화적 이다. 이런 의미에서 이것들은 사회문화적이며, 사회적 상호 작용과 문화적 규범을 다루고 있다. '도구'의 한 예는 '심장 부정맥'이라는 용어를 포함하여 맥케나 양의 사건을 논할 때 사용되는 의학의 언어다. 의사와 수련자는 이 전문화된 언어를 사용하여 서로 정보를 공유하고 전문지식을 표시한다.

Concept 2, social contexts shape and are shaped by available linguistic and material tools. The definition of ‘tools’ in SCLT is intentionally broad and can include, for example, language, practices and physical objects. These tools, and the social contexts in which they are embedded, are social, historical and cultural. In this sense, they are sociocultural, dealing with social interactions and cultural norms. One example of a ‘tool’ is the language of medicine used to discuss Ms McKenna’s case, including the term ‘cardiac arrhythmia’. Physicians and trainees use this specialised language to share information with each other and to signal their expertise.


우리의 시나리오에서 더 중요한 도구의 예는 차트다. 그룹이 환자의 침대 머리맡을 향해 움직이자 숀은 그녀가 매케나 양의 보살핌과 사례 발표를 이끌 책임이 있다는 신호를 보내기 위해 차트를 집어들었다.

An example of a more material tool in our scenario is the chart. As the group moves toward her patient’s bedside, Shawn picks up the chart to signal that she is responsible for Ms McKenna’s care and for leading the case presentation.


사회물리학자들도 마찬가지로 상호작용을 형성하는데 있어서 차트의 역할을 강조할 수 있지만, SCLT에 관심이 있는 사람들은 차트를 강조할 때, 전문화된 의학 용어를 호출하는 방식에 초점을 맞출 수 있다.

Sociomaterialists might particularly emphasise the role of the chart in shaping interaction, whereas those interested in SCLT might focus equally on the chart and the way it invokes the specialised language of medicine.


개념 3은 문화적 규범과 도구가 행동을 제약하는 만큼, 또한 개인이 그러한 규범에 저항할 수 있는 공간을 만든다는 것을 시사한다. 우리 시나리오의 루틴은 비교적 안정적이며 각 환자 프리젠테이션이 같은 방식으로 진행되는 것을 쉽게 상상할 수 있다. 그러나, 만약 맥케나 양이 숀에게 무엇을 쓰고 있느냐고 질문한다면, 그 루틴은 약간 흐트러질 것이다. Ms McKenna는 다른 팀원들과 마찬가지로 차트의 정보에 접근할 수 있어야 한다고 주장할 수 있다.

Concept 3 suggests that as much as cultural norms and tools constrain behaviour, they also create space for individuals to resist those norms. The routine in our scenario is relatively stable and it is easy to imagine each patient presentation going the same way. However, when Ms McKenna asks Shawn what she is writing, the routine is slightly disrupted. Ms McKenna asserts that she, like the rest of the team, ought to have access to the information in the chart.


경우에 따라, 이와 같은 작은 변화는 숀이나 맥케나 양이 미래에 이 루틴에 참여하는 방법을 바꿀 수 있다. 이러한 disruptive moment가 [사람을 단지 환경의 산물 이상의 것]으로 생각하는 방법을 제공한다; 숀과 맥케나 양자는 그들에게 선택 가능한 것을 가지고 있고, 이러한 선택들은 시간이 지남에 따라 일상과 규범의 변화를 초래할 수 있다.

In some cases, a small change like this can alter the way Shawn or Ms McKenna will participate in this routine in the future. Such disruptive moments offer a way of thinking about people as more than just a product of their environment; both Shawn and Ms McKenna have choices available to them, and these choices can result in changed routines and norms over time.


종합하면, 이 세 가지 개념이 사회적 맥락 안에 내재된 정해진 절차, 도구, 역할 및 계층 구조를 조명하는 데 사용할 수 있다. 의학의 언어, 도표의 역할, 의사들의 이러한 도구들의 사용은 새로운 것이 아니다. 누가 무엇을 말하고 무엇을 언제 가르치는지 지시하는 위계도 아니다. SCLT의 도구는 연구자들에게 커뮤니티의 '정상' 또는 '루틴' 관행을 식별하고, 형상화하고, 질문을 던질 수 있는 독특한 렌즈를 제공한다. 여기에는 

  • 이러한 사회적 관행이 시간에 따라 어떻게 학습되고 재현되는지, 

  • 어떤 개인에게 권한을 부여하고 다른 개인에게 권한을 부여하는 기능을 하는지

  • 어떻게 그들이 더 나은 것을 위해 질문받고 변화할 수 있는지에 대한 질문이 포함된다.

Taken together, these three concepts can be used to illuminate the taken-for-granted routines, tools, roles and hierarchies embedded within social contexts. The language of medicine, the role of the chart and doctors’ use of these tools are not new. Neither is the hierarchy that dictates who speaks or teaches about what and when. The tools of SCLT offer researchers a unique lens through which to identify, shape and ask questions about the ‘normal’ or ‘routine’ practices of a community. These include questions about 

  • how these social practices are learned and reproduced over time, 

  • how they function to empower some individuals and disempower others, and, perhaps most importantly, 

  • how they might be questioned and changed for the better.



Goldszmidt M. When I say ... sociomateriality. Med 4 Educ 2017;51 (5):465–6.






 2019 Feb;53(2):117-118. doi: 10.1111/medu.13626. Epub 2018 Jun 25.

When I say … sociocultural learning theory.

Author information

1
Royal College of Physicians and Surgeons of Canada Research Unit, Ottawa, Ontario, Canada.
PMID:
 
29943464
 
DOI:
 
10.1111/medu.13626


+ Recent posts