수용과 분투: 정체성, 암묵적 편향 인식, 관리(Acad Med, 2018)

Striving While Accepting: Exploring the Relationship Between Identity and Implicit Bias Recognition and Management

Javeed Sukhera, MD, DABPN, FRCPC, Michael Wodzinski, Pim W. Teunissen, MD, PhD,

Lorelei Lingard, PhD, and Chris Watling, MD, FRCPC, PhD




편견은 어디에나 있다. 

  • 명시적 편견은 의식적인 태도나 특정 그룹에 대한 의도적인 차별을 포함한다.1 

  • 대조적으로, 암묵적 편견은 그들의 인식 밖의 개인들에게 강력한 영향력을 행사하는 태도나 행동을 포함한다.2–4 이러한 암묵적인 편견은 불평등을 확대하고 환자와 보건 전문가 간의 신뢰를 감소시킴으로써 건강 불균형을 영속화할 수 있다.

Bias is everywhere. 

  • Explicit biases include conscious attitudes or intentional discrimination toward certain groups.1 

  • In contrast, implicit biases include attitudes or behaviors that exert a powerful influence over individuals outside their awareness.2–4 These implicit biases can perpetuate health disparities by widening inequities and decreasing trust between patients and health professionals.


이에 대응하여, 교육자들은 의료 서비스에 대한 암묵적 편견의 부작용을 완화하기 위해 잠재적인 개입을 연구하고 있다.9~16 이전의 연구는 편견이 어떻게 인식되는지, 그에 따른 긴장감이 발생한다는 것, 그리고 이것이 반성과 화해를 필요로 하는 과정을 촉발시킨다는 것을 밝혔다.

In response, educators are identifying potential interventions to mitigate the adverse impact of implicit bias on health care.9–16 Previous research describes how once biases are brought into awareness, there is an ensuing tension,14 which triggers a process that requires reflection and reconciliation.15–20


IAT(Implicated connection test)는 참가자들에게 단어를 연결하고 특정 개념 사이의 자동 연관성을 평가하도록 요청하는 온라인 응답 시간의 메트릭이다.18

implicit association test (IAT), is an online metric of response time that asks participants to associate words and assess automatic associations between certain concepts.18 


IAT는 응답 대기 시간을 측정하며, 암묵적 편견의 메트릭스로서 사용을 서포트하는 몇 가지 심리학적 특성을 보여주었다.18,21–27 IAT로부터 받은 피드백 정보는 수치나 죄책감과 같은 오래 지속되고 강력한 감정을 촉발할 수 있으며, 이런 감정을 마주칠 때마다 재협상renegotiation을 필요로 한다.

The IAT measures response latency and has demonstrated several psychometric properties that support its use as a metric of implicit bias.18,21–27 Feedback information from the IAT may trigger long-lasting and powerful emotions such as shame or guilt,28,29 which require renegotiation each time they are encountered.30–33


참여자들은 자신의 편견에 대한 피드백 정보를 조정reconcile하는데 애를 썼는데, 사실상 비현실적인 스스로의 열망적과 모순된다는 것을 발견했기 때문이다.19 우리의 초기 발견의 함축적 의미는 anti-bias 교육은 [의료 전문가들이 비현실적이고 완벽주의적인 기준을 고수하는] 문화 내에서 일어난다는 것이며, 이러한 기준은 정신적 고통과 자기 의심을 불러일으킨다.

Participants struggled to reconcile feedback information about their biases, as they found it inconsistent with an aspirational version of themselves that seemed unrealistic to achieve.19 The implications of our initial findings suggest that antibias education takes place within a culture where health professionals hold themselves to unrealistic and perfectionistic standards,34,35 which contributes to psychological distress and self-doubt.36


어떤 건강 전문가에게 있어서, 자신이 암묵적 편견을 가지고 있다는 것을 안다는 것은 자신의 이상적인 자기 표현과 일치하지 않을 것이다.

For any health professional, learning that they hold implicit biases is unlikely to align with their ideal self-representation.


정체성과 암묵적 편견 관리 사이의 관계를 탐구하기 위해, 우리는 정신 의학 레지던트와 교수진 사이의 신체적 또는 정신질환을 가진 개인들에 대한 암묵적 위험 편견을 탐구하기로 결정했다. 많은 정신 건강 전문가들은 destigmatization을 그들 역할의 일부로 보고 있기 때문에, 환자들에 대해 분명히 긍정적인 편견을 가지고 있는데, 이것은 그들의 암묵적인 편견과 항상 일치하지는 않는다.37–39 위험에 대한 명백한 태도와 암묵적인 편견 사이의 불일치는 발생할 때마다 처리되고 협상되어야 하는 개인 내에서 긴장을 야기할 수 있다.

To explore the relationship between identity and implicit bias management, we chose to explore implicit dangerousness biases toward individuals with physical or mental illness among psychiatry residents and faculty. Many mental health professionals view destigmatization as part of their role and therefore hold explicitly positive biases toward their patients, which do not always align with their implicit biases.37–39 This discrepancy between explicit attitudes and implicit biases about dangerousness may create tensions within an individual that must be processed and negotiated whenever they arise. 


방법

Method


In this study, we defined implicit bias as associations, attitudes, or beliefs that exist and enact their influence outside of an individual’s conscious awareness.


풍부한 그림은 복잡하거나 도전적인 상황의 개념화를 더 잘 이해하기 위해 건강 전문가 연구에 이전에 사용되어 왔다. 우리는 감정적으로 도전적인 상황이라고 생각되는 상황에 대한 더 깊은 탐사를 촉진하기 위해 시각적인 방법을 선택했다. 특히, 우리는 풍부한 그림이 암묵적 가정을 명시하는 것과 관련된 질적 인터뷰를 통해 어려움과 한계를 해결할 수 있기를 바랐다. 참가자들 중 한 명이 찍은 풍부한 그림의 예는 그림 1과 같다.

Rich pictures have been used previously in health professional research to better understand conceptualizations of complex or challenging situations.49,50 We chose a visual method to foster deeper exploration of what we believed was an emotionally challenging situation. In particular, we hoped that a rich picture might address difficulties and limitations with a qualitative interview related to making implicit assumptions explicit.49 An example of a rich picture by one of our participants is provided as Figure 1.



We used constructivist grounded theory to conduct our study as we worked on existing research to build theory toward a social process that is not well explained by an established theoretical construct.51–53 

  • Constructivism assumes that individuals construct their understanding and knowledge of the world through a cycle of experience, reflection, and action.54 

  • Once interviews were recorded and transcribed, coding and inductive analysis were conducted by a team consisting of J.S. and M.W. J.S. and M.W. met regularly, revising the discussion guide and ensuring that analysis was consistent with an effort to theoretically sample resident learners and faculty. 

  • Partway through the analysis, we found that several participants struggled with visual representations, so we chose to add visual prompts (Figure 2) to encourage reflection. Because of the limited number within our recruitment pool, we included full-time and part-time faculty and junior and senior resident learners. 

  • The first seven transcripts were transcribed and coded line-by-line by J.S. and M.W. Subsequent transcripts were coded line-by-line by J.S., who used constant comparative analysis and shifted toward focused consolidation of codes and analysis of relationship among themes. 

  • At regular intervals, analysis was shared and discussed with the team who worked toward the development of an explanatory theory and synthesized overall findings.



결과

Results


정체성 긴장을 인정하기

Acknowledging identity tensions


일단 그들이 그들의 암묵적인 편견에 대한 피드백을 제공받자, 대부분의 참여자들은 (그들의 경험을 통해) 자신의 정체성을 구획화하고 분류한다는 것을 인정했다. 정신병을 앓고 있는 환자들과 함께 일하는 것의 요구는 그들이 달성하기 불가능한 이상을 추구하기 위해 그들 자신에게 가하는 압력에 영향을 미치는 것처럼 보였다. 편견이 어떻게 조화를 이루느냐는 질문에 한 레지던트는 편견(R04)을 인식하고 관리하기 위해 개인적 정체성과 전문직업적 정체성을 (지속적으로 재보정해야 하는) "필터"를 가지고 어떻게 구분해 왔는지를 설명했다. 

Once they were provided feedback about their implicit biases, most of our participants acknowledged categorizing and compartmentalizing their identities as part of their experiences. The demands of working with patients with mental illness appeared to influence the pressure they place on themselves to strive for an ideal that was impossible to achieve. When asked how they reconcile bias, one resident described how they have compartmentalized personal and professional identities separated by a “filter” that they must constantly recalibrate to recognize and manage biases (R04). 


또 다른 레지던트는 자신의 개인적 정체성과 직업적 정체성의 차이를 묘사하기 위해 "산"을 그렸다. 또한 여러 참가자는 자신의 실제 모습을 묘사하기 위해 "클라우드"를 사용하거나 이상적 자아와 관련된 "햇볕"을 사용하는 날씨 은유를 설명했다(F02, R05, F06). 전반적으로, [참가자들은 차분하고, 자신감 있고, 편견이 없는 이상적인 직업 정체성]과 [자신의 개인적인 경험의 산물인 실제 정체성]을 대조했다.

Another resident drew a “mountain” to depict the divide between their personal and professional identities (R07). Several participants also described weather metaphors using “clouds” to describe their actual self or with “sunshine” related to their ideal self (F02, R05, F06). Overall, participants contrasted an idealized professional identity that was calm, confident, and unbiased with an actual identity that was vulnerable and a product of their personal experiences.


열망하는 전문직업적 자아는 노력할 가치가 있는 이상적인 존재로 여겨졌다. 일부 교수진은 편향되지 않도록 "압력"을 일으키는 전문적 정체성을 개발했다고 설명했다(F03; F10). 교수진의 한 참석자는 "판단적이지 않는 태도를 취하는 것이 내 임무의 일부라고 생각하며, 이것은 내가 직장에서 원하는 것이다. 그러나 이러한 태도를 집이나 회사 밖에서도 취하는 것은 이상적이다.(F07)"

The aspirational professional self was viewed as an ideal worth striving for. Some faculty described that they have developed a professional identity which contributes to “pressure” to not be biased (F03; F10). A faculty participant shared, “I feel like it’s part of my job to not be judgmental and that’s something I want at work … it’s an ideal, you know, at home or outside of work too” (F07),


한 레지던트는 레지던트 훈련(R01)에서 [직업적 정체성은 자신의 진정한 자아 발달발을 대체supercede하는 일종의 과장된 정체성]이라고 설명했다. 그 주민은 이렇게 말했다. "우리 모두는 편견을 가지고 있지만 전문직 종사자들은 편견을 가지고 있지 않은 것 같다. 내가 가진 편견이 무엇이든 간에, 나는 다소 줄이고 싶거나 적어도 그 편견을 인지하고자 한다 " (R01). 레지던트와 교수진 모두 이상화된 자아를 향한 노력과 관련된 과정이나 노력이 있었다는 것을 인정했다.

A resident described the professional identity as being a sort of superordinate identity that “supersedes” the development of their authentic self during residency training (R01). The resident went on to say: “I guess we all have bias but professionals do not have bias. Whatever biases I do have, I either want to kind of reduce or at the very least, be aware of ” (R01). Both resident and faculty participants acknowledged that there was a process or struggle associated with striving toward their idealized self.



수용하면서 분투하기

Striving while accepting


암묵적 편견이 어떻게 인식되고 관리될 수 있는지에 대해 숙고해 볼 것을 요청받았을 때, 참가자들은 두 가지 중요하고 뚜렷한 과정을 설명했다. 

    • 하나는 대부분의 참가자들의 정체성에 본질적인 자기 계발을 위해 끊임없이 노력하는 것이었다. 

    • 다른 하나는 자신의 결점과 인간성에 대한 점진적인 수용이었다. 대부분의 참여자들은, 성찰과 대화를 통해, 한 개인이 실제 자신을 받아들이면서 이상적인 자아에 도전할 수 있다고 설명했다.

When asked to reflect on how implicit bias could be recognized and managed, participants described two salient but distinct processes. 

    • One was a constant striving for self-improvement that was intrinsic to most participants’ identity. 

    • The other was a gradual acceptance of their flaws and humanity. Most participants described that through reflection and dialogue, an individual could strive for an idealized self while accepting the actual.


일단 그들의 암묵적 편견이 IAT를 통해 드러났을 때, 몇몇 참가자들은 스스로에 대해 "끊임없이 질문하는 것"을 설명했는데, 이것은 그들이 암묵적 편견과 관련된 긴장을 어떻게 조정하는 데 핵심적인 역할을 하는 지속적인 반사와 행동의 과정을 암시했다. 레지던트는 이 과정을 "매일" 점검하는 것으로 묘사했고, 교수진 참가자들은 이 과정을 "항상 경계를 늦추지 말아야 하는 여정"이라고 설명했다(F06). 한 레지던트는 이 과정을 "자기 개선" (R03)으로 묘사했고, 교수 참가자들은 "자기 연민"이라고 묘사했다.

Once their implicit biases were revealed through the IAT, Several participants described the “constant questioning” of themselves (F03) suggesting an ongoing process of reflection and action that was central to how they reconciled tensions related to implicit bias (F09). A resident described this process as checking themselves “on a daily basis” (R10), while a faculty participant described the process as “a journey” that required “being constantly vigilant” (F06). One resident described the process as working toward “self-betterment” (R03), while a faculty participant described “self- compassion” (F05).


개선을 위해 노력하는 것 외에도, 대부분의 참가자들은 그들 자신의 편견을 점진적으로 수용하게 되었다고 설명했다. 한 레지던트는 자신의 편견에 대해 "더 인식"하면서 "해체dissipate하지 않을 것"(R01)이라고 말하였다.

In addition to striving for betterment, most participants described a gradual acceptance of their own biases. One resident described working to be “more aware” of their biases while accepting that they would not “dissipate” (R01), while another resident stated:


어떻게 그들이 수용을 위해 균형을 잡았는지에 대한 참가자들의 서술에는 차이가 있었다. 일부는 자기 계발 필요성을 강조했고, 일부는 수용을 강조했으며, 또 어떤 사람은 [자신들은 이미 다른 이들이 추구하는 것에 도달했다]고 말했다. 한 참석자는 "완벽한 통찰력"에 근접했다고 말했고, "나는 내가 누군지 꽤 잘 알고 있고, 모든 편견과 모든 것을 가지고 있어, 나는 이것에 대해 알고 있다" (F10). 비록 이 사람은 그들이 다른 사람들이 추구하는 것에 거의 도달했다고 느꼈지만, 그들은 계속해서 노력하는 것의 필요성을 강조했다.

There was variation in participants’ description of how they balanced striving with accepting. Some emphasized the need to self-improve, some emphasized acceptance, and one suggested that they had already reached what others strive for. One participant described that they had close to “full insight” and stated, “I pretty much know who I am, and with all the biases and everything, I am aware of this” (F10). Although this individual felt they had come close to reaching what others strive for, they continued to emphasize the need to keep striving. Another faculty participant offered an alternative perspective, stating that they reconcile tensions by



관계의 역할

The role of relationships


대부분의 참여자들은 관계를 통해 정체성의 긴장을 조정했다. - 암묵적 편견은 혼자서는 관리할 수 없음을 강조했다. 몇몇 교수진들은 긴장을 조정하기 위해 다른 사람들과의 공유를 어떻게 중시하는지 설명했다.

Most participants reconciled identity tensions through relationships— emphasizing that implicit bias cannot be managed alone. Several faculty described how they valued sharing with others to reconcile their tensions.


교직원과 레지던트들은 교사와 학습자 사이의 관계를 통해 어떻게 reconcilation를 이룰 수 있는지에 대한 설명에서 차이를 보였다. 

    • 대부분의 교수진 참가자들은 자신들을 "롤모델"이라고 표현했고, 

    • 대부분의 레지던트들은 교수 멘토의 지침의 필요성을 강조했다. 예를 들어, 그들이 어떻게 편견을 조화시키는지를 설명할 때, "지속적으로 내성적이고 명상".

Faculty and residents differed in their description of how reconciliation is achieved through the relationships between teachers and learners. Most faculty participants described themselves as “role models” (F02, F03, F05, F06, F08, F10, F11), while most residents emphasized the need for guidance from faculty mentors. For example, when describing how they reconcile biases by “constantly introspecting and meditating,”


대부분의 레지던트들이 암묵적 편견을 인식하고 관리하는 데 있어 교수진의 potential을 언급했지만, 교수진이 이러한 노력을 지원할 수 있는지에 대해서는 의견이 엇갈렸다.

While most residents mentioned the potential of faculty mentors in helping them to recognize and manage implicit biases, there were variable responses on whether faculty could support these efforts.


레지던트들은 또한 멘토들이 안전의 맥락에서 명확성과 확신을 가져올 수 있을 뿐이라고 언급했다. 한 레지던트는 교수 멘토마다 variation이 커서 예측 불가능하다(R01)라는 인식이 지속됐고, 또 다른 레지던트는 편견에 대한 성찰을 장려한 교직원의 수가 "소수"에 불과했으며레지던트들이 "외부적 조언을 구하도록" 권장된 편견에 대해 교수들이 "공식화된 교육"을 충분히 받았는지 의문을 제기했다. 이 프로세스"(R04) 이용 가능한 지침의 부재는 거주자 참여자에 의해 암묵적 편견을 해결하기 위한 장벽으로 명확히 식별되었다.

Residents also noted that mentors could only bring clarity and reassurance within the context of safety. One resident stated that variation in faculty mentors led to a constant sense of “unpredictability” (R01), while another mentioned that there were only “few” faculty preceptors that encouraged reflecting on biases and questioned whether faculty received enough “formalized training” on biases which motivated the resident to “seek external advice on this process” (R04). The lack of available guidance was clearly identified by resident participants as a barrier to addressing implicit biases


교직원들이 스스로를 역할 모델로 보았지만, 레지던트들은 또한 일부 교직원의 availability 문제를 제기했고, 암묵적인 편견을 어떻게 다뤄야 하는지를 롤모델하는 일부 교수의 성찰적 능력에도 문제가 있다고 제안했다. 또 다른 레지던트는 교사의 인성(인간성)을 받아들여 서로 sympathize하는 것이 중요하다는 점을 강조했다.

Although faculty viewed themselves as role models, residents also suggested that there were issues limiting the availability and reflective capacity of some faculty to effectively role model how to address implicit biases. Another resident accepted the “humanity” of their teachers, emphasizing the importance of “sympathizing” with each other (R02).


고찰

Discussion


어떻게 정신과의사가 이상을위하 분투하는가

How psychiatrists describe striving for the ideal


수용과 분투는 어려운 일이다.

Striving while accepting is challenging within health professions education


보건 전문가 학습자는 롤모델의 영향력과 커리큘럼의 공식 및 비공식 요소를 통한 경험으로부터 점차 사회화된다.62 의료전문가가 기대에 부응하지 못하는 경험을 하게 될 경우, 불충분함inadequacy과 충동증후군imposter syndrome 36,66에 직면할 수 있다.

The health professional learner is gradually socialized through their experiences,24,25,59 the influence of role models,60,61 and the formal and informal elements of their curriculum.62 When health professionals face experiences that suggest they are not living up to expectations, they may face feelings of inadequacy63–65 and imposter syndrome.36,66


[높은 성취와 완벽주의를 보상하고 장려하는 문화]에서 학습자가 [자신의 암묵적인 편견을 관리하려고 끊임없이 노력하다보면] 심리적 고통을 받을 가능성을 가지고 있다. 노력하더라도 부정적인 결과를 가져올 수 있기 때문이다. 우리가 accepting에 대해 아는 것은 무엇인가?

Constantly striving to manage one’s implicit biases within a culture that rewards and incentivizes high achievement and perfectionism66,67 has the potential to produce psychological distress for learners. Since striving on its own may have negative consequences, what do we know about accepting?


Acceptance를 촉진하는 것은 현재 "struggling고투" 학습자의 맥락 또는 피드백 문서에 설명되어 있다.68-70 Teal과 동료 14는 [암묵적 편견의 거부]에서 [점진적 수용]에 이르는 발달 궤적을 촉진하기 위해 인지 전략이 필요하다고 제안한다. 우리의 연구는 앞선 연구를 확장하여, 보건 직업 교육의 연속체에서 acceptance를 촉진하는 것의 중요함을 강조한다.

Facilitated acceptance is currently described either in the context of the “struggling” learner or in the feedback literature.68–70 Teal and colleagues14 suggest that cognitive strategies are required to facilitate a developmental trajectory from denial of implicit bias to gradual acceptance. Our study extends previous research to emphasize the importance of fostering acceptance throughout the continuum of health professions education.


우리의 이전 연구는 [암묵적 편견에 대한 피드백이 어떻게 건강 전문가 정체성과 관련된 긴장을 유발하는지]를 강조했지만, 이번 결과는 [겉으로 보기에 서로 반대되는 과정들 사이의 균형을 용이하게 하는 인지 전략이 암묵적 편견을 인식하고 관리하는데 필수적이라는 것을 암시]한다. 우리는 또한 이 과정이 관계를 통해 촉진될 수 있다는 것을 배웠다.

While our previous research highlighted how feedback about implicit bias triggers tensions related to health professional identity, our findings build on previous theory to suggest that cognitive strategies that facilitate balance between seemingly opposite processes are integral to recognizing and managing implicit biases. We also learned that this process can be facilitated through relationships.


교수와 학습자의 reconciling은 서로 다르다.

Reconciling through relationships is different for faculty and learners


  • 레지던트들은 필사적으로 편견 관리에 대한 지침을 원했고, 그것을 제공해줄 수 있는 교수진의 잠재력을 보았지만, 너무나 자주 이러한 가능성은 실현되지 않는다. 

  • 교수진들은 자신들의 어려움을 파악하고 있으며, 자신들을 역할 모델로 생각하기도 하지만, 그들은 대부분의 학습자들에게 충분히 설득력이 있을 만큼 자신의 편견을 인식하거나 관리하지 못하고 있다.

  • Residents desperately wanted guidance on bias management and saw potential in their faculty mentors to provide it, but this potential is too often unrealized. 

  • While faculty may identify their own struggles and see themselves as role models, they are not recognizing and managing their biases convincingly enough for many of their learners.


함의

Implications


자신의 단점 수용에 대한 촉진된 성찰을 통해 균형을 이룬다면, [이상적인 전문적 자아를 위해 노력하는 개인의 욕망]을 이용함으로써 암묵적 편견 인식과 관련된 실천적 변화를 촉진할 수 있다.

Leveraging an individual’s desire to strive for an idealized professional self may facilitate practice changes related to implicit bias recognition if balanced through facilitated reflection on accepting one’s shortcomings.


Limitations


결론

Conclusions


보건 전문가 교육 내에서 암묵적 편견에 대한 논의는 정체성의 긴장을 유발한다. [개별적 단점을 수용]하는 동시에 [자기 개선을 위해 노력하는 것]은 그러한 긴장을 성공적으로 조정하고 암묵적 편견을 관리하기 위한 모델을 제공할 수 있다. [수용과 동시에 개선을 위해 노력]하는 개념을 만드는 것은 교사와 학습자 사이의 정직하고 진정한 관계를 필요로 할 수 있다.

Discussions about implicit bias within health professional education trigger identity tensions, and striving for self- improvement while accepting individual shortcomings may provide a model for successfully reconciling such tensions and managing implicit biases. Enacting the concept of striving while accepting may require honest and authentic relationships between teachers and learners.



29 Bynum WE 4th, Artino AR Jr. Who am I, and who do I strive to be? Applying a theory of self-conscious emotions to medical education. Acad Med. 2018;93:874–880.


13 Sukhera J, Watling C. A framework for integrating implicit bias recognition into health professions education. Acad Med. 2018;93:35–40.


32 Cruess RL, Cruess SR, Boudreau JD, Snell L, Steinert Y. A schematic representation of the professional identity formation and socialization of medical students and residents: A guide for medical educators. Acad Med. 2015;90:718–725.


68 Bynum WE 4th. Filling the feedback gap: The unrecognised roles of shame and guilt in the feedback cycle. Med Educ. 2015;49:644–647.


55 Hennink MM, Kaiser BN, Marconi VC. Code saturation versus meaning saturation: How many interviews are enough? Qual Health Res. 2017;27:591–608.


57 O’Reilly M, Parker N. “Unsatisfactory saturation”: A critical exploration of the notion of saturated sample sizes in qualitative research. Qual Res. 2013;13(2):190–197.









 2018 Nov;93(11S Association of American Medical Colleges Learn Serve Lead: Proceedings of the 57th Annual Research in Medical Education Sessions):S82-S88. doi: 10.1097/ACM.0000000000002382.

Striving While AcceptingExploring the Relationship Between Identity and Implicit BiasRecognition and Management.

Author information

1
J. Sukhera is assistant professor in psychiatry and paediatrics, Schulich School of Medicine and Dentistry, Western University, London, Ontario, Canada, and a PhD candidate in health professions education, Maastricht University, Maastricht, the Netherlands. M. Wodzinski is an MD candidate, Schulich School of Medicine and Dentistry, Western University, London, Ontario, Canada. P.W. Teunissen is professor of workplace learning in healthcare, Faculty of Health Medicine and Life Sciences, Maastricht University, and gynecologist, Department of Obstetrics and Gynecology, VU University Medical Center, Amsterdam, the Netherlands. L. Lingard is professor, Department of Medicine, and director, Centre for Education Research and Innovation, Schulich School of Medicine and Dentistry, Western University, London, Ontario, Canada. C. Watling is professor and associate dean for postgraduate medical education, Schulich School of Medicine and Dentistry, Western University, and scientist, Centre for Education Research and Innovation, London, Ontario, Canada.

Abstract

PURPOSE:

Implicit biases worsen outcomes for underserved and marginalized populations. Once health professionals are made aware of their implicit biases, a process ensues where they must reconcile this information with their personal and professional identities. The authors sought to explore how identity influences the process of implicit bias recognition and management.

METHOD:

Using constructivist grounded theory, the authors recruited 11 faculty and 10 resident participants working at an academic health science center in Canada. Interviews took place from June to October 2017. Participants took an online version of the mental illness implicitassociation test (IAT) which provides users with their degree of implicit dangerousness bias toward individuals with either physical or mental illness. Once they completed the IAT, participants were invited to draw a rich picture and interviewed about their picture and experience of taking their IAT. Data were analyzed using constant comparative procedures to develop focused codes and work toward the development of a deeper understanding of relationships among themes.

RESULTS:

Once implicit biases were brought into conscious awareness, participants acknowledged vulnerabilities which provoked tension between their personal and professional identities. Participants suggested that they reconcile these tensions through a process described as striving for the ideal while accepting the actual. Relationships were central to the process; however, residents and faculty viewed the role of relationships differently.

CONCLUSIONS:

Striving for self-improvement while accepting individual shortcomings may provide a model for addressing implicit biasamong health professionals, and relational dynamics appear to influence the process of recognizing and managing biases.

PMID:
 
30365434
 
DOI:
 
10.1097/ACM.0000000000002382


+ Recent posts