임상환경에서 자기조절학습: 체계적 문헌고찰(Med Educ, 2018)

Self-regulated learning in the clinical context: a systematic review

Maaike A van Houten-Schat,1,2 Joris J Berkhout,3 Nynke van Dijk,4 Maaike D Endedijk,5 A Debbie C Jaarsma2 & Agnes D Diemers1




도입

INTRODUCTION


의학의 빠른 발전 속도 때문에, 의대생들과 레지던트들이 의사로서 평생 학습을 수행하는 방법을 배우는 것이 중요하다. 의대생과 레지던트의 평생 직업적 발전을 위한 한 가지 중요한 전략은 자기조절학습SRL이다.

Because of the rapid pace of developments in medical science, it is important for medical students and residents to learn how to practise lifelong learning as doctors. One important strategy for the lifelong professional development of medical students and residents is self-regulated learning (SRL).1–3


전반적으로, SRL은 [원하는 수준의 성취도에 도달하기 위한 목적으로 학습 경험 전체에서 정서적, 인지적, 행동적 과정을 modulation하는 것]을 의미한다. Sitzmann과 Ely의 메타 분석은 다양한 SRL 이론에 의해 설명된 다양한 과정을 다음과 같은 세 가지 유형으로 분류할 수 있다는 것을 보여주었다. 

  • 조절 주체(골 설정) 

  • 조절 메커니즘(예: 계획, 모니터링, 학습 전략, 동기 및 감정 제어) 

  • 조절 평가(자체 평가, 귀인, 자기 효과).

여러 연구들이 학생들의 자기조절전략 사용이 학업결과에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 보여주었다.

Overall, SRL refers to the modulation of affective, cognitive and behavioural processes throughout a learning experience in order to reach a desired level of achievement.5,8 A meta-analysis by Sitzmann and Ely showed that the various processes described by different theories of SRL can be categorised into the following three types: 

  • regulatory agent (goal setting); 

  • regulatory mechanism (e.g. planning, monitoring, learning strategies, motivation and emotion control), and 

  • regulatory appraisal (self-evaluation, attributions and self-efficacy).9 

Multiple studies have shown the positive effects of students’ use of self-regulation strategies in academic outcomes.10,11


하지만, 의학 교육의 많은 부분이 교실이 아닌 근무지에서 일어난다. 근무지에 기반을 둔 학습에서 의대생들과 레지던트들은 임상 실습에서의 경험으로부터 배운다. 임상 환경에서 자기조절학습은 교실academic 환경에서의 SRL과는 다른데, 이는 임상 맥락에서 학생은 환자에게 의료 서비스를 제공하는 것에 종속되어 있기 때문에, 자신의 학습 목표에만 집중할 수 없기 때문이다. 따라서, 교실 환경에서 학습을 적절하게 스스로 조절하는 학생들도 더 복잡한 임상 환경에서는 학습을 스스로 조절하는 데 어려움을 겪을 수 있다.

However, a large part of medical education occurs in the workplace instead of in classrooms.3,12–15 In workplace-based learning, medical students and residents learn from their experiences in clinical practice.12 Self-regulated learning in a clinical context is different from SRL in an academic setting because in a clinical context the student cannot solely focus on his or her own learning goals as these are subsidiary to the provision of health care to patients.16 It may therefore be that students who adequately self-regulate their learning in an academic setting may have difficulties in self- regulating their learning in the more complex clinical setting.


우리의 연구 질문은 다음과 같다. 

(i) 임상 환경에서 의대생 및 거주자의 SRL을 연구하기 위해 어떤 이론 모델을 사용하였는가? 

(ii) 의대생과 거주자가 임상 환경에서 사용하는 SRL 전략은? 

(iii) SRL의 어떤 요소가 의대생과 거주자에게 영향을 미치는 것으로 보고되었는가? 

(iv) 의대생 및 거주자의 SRL을 지원하기 위해 어떤 개입이 사용되었으며, 개입에 어떤 영향이 있었는가?

our research questions were: 

(i) What theoretical models have been used to study medical students’ and residents’ SRL in the clinical environment? 

(ii) What SRL strategies do medical students and residents use in the clinical environment? 

(iii) Which factors of SRL have been reported to influence medical students and residents? 

(iv) What interventions have been used to support SRL in medical students and residents and what effects did the interventions have?


방법

METHODS


Selection process


Review procedure



결과

RESULTS


프로세스는 그림 1에

The study selection process for this review is depicted in Fig. 1.


학생과 전공의의 SRL을 연구하기 위해서 어떤 이론적 모델이 사용되었나?

What theoretical models have been used to study medical students’ and residents’ SRL in the clinical environment?


우리가 포함시킨 18개의 연구 중, 7개의 연구 2,3,23–27은 Zimmerman의 순환 3상 모델을 보고했고, 8개의 두 개의 연구28,29는 Knowles의 이론적 모델을 보고했고, 30의 연구31은 Pintrich.32의 원칙에 기초한 이론적 프레임워크를 사용했다고 보고했다. 비록 이 세 가지 이론은 그들의 관점이 다르지만, 능동적 참여, 목표 설정, 계획 구현, 프로세스의 자체 평가가 공통적이다.

Of the 18 studies we included, 

    • seven studies2,3,23–27 reported the cyclical three-phase model of Zimmerman,8 

    • two studies28,29 reported the theoretical model of Knowles,30 and 

    • one study31 used a theoretical framework based on the principles of Pintrich.32 

Although they differ in their perspectives, these three theories agree upon 

    • active engagement, 

    • goal setting, 

    • implementation of a plan and 

    • self-evaluation of the process.20,33


이 검토에서 나머지 8개 연구는 특정 이론적 모델을 설명하지 않았지만, SRL을 정의할 때 동일한 프로세스(목표 설정, 계획 구현 및 자가 평가)를 언급했다.

Although the remaining eight studies34–41 in this review did not describe a specific theoretical model, they did mention the same processes (goal setting, implementation of a plan and self-evaluation) when defining SRL.


임상환경에서 학생과 전공의는 어떤 SRL전략을 사용하는가?

What SRL strategies do medical students and residents use in the clinical environment?


세 가지 연구가 각각 다른 접근 방식을 가진 이 문제를 다루었다.

Three studies addressed this question, each with a different approach.


첫째, Berkhout et al.23은 임상의 학생들의 자기 평가 SRL 행동의 5가지 다른 패턴을 기술했다: 

    • 참여적 (실수하는 것을 두려워하지 않고 열심히 일하고 동기를 부여하며) 

    • 지극히 기회주의적 (학습 환경에 비판적인 비정형 학습 행동은 쉽게 동기를 상실함) 

    • 불확실한 (수동적, 감독자에 의존적, 배울 수 있는 안전한 환경이 필요하다.) 

    • 자제하는 (높은 동기 부여와 자기 비판적, 질문하기 두려워)

    • 힘이 드는 (열심히 일하고, 무엇을 해야 하는지 알려주어야 하며, 어려움에 처하는 것을 두려워해야 한다.)

Firstly, Berkhout et al.23 described five different patterns of clinical students’ self-assessed SRL behaviour: 

    • engaged (hardworking, motivated and not afraid to make mistakes); 

    • critically opportunistic (unstructured learning behaviour, critical of the learning environment, loses motivation easily); 

    • uncertain (passive behaviour, dependent on supervisor, requires a safe environment in which to learn); 

    • restrained (highly motivated and self-critical and afraid to ask questions), and 

    • effortful (hard working, needs to be told what to do, and afraid to admit being in difficulty).


둘째로, 우즈 외 연구진.24는 임상 환경에서 SRL에 대한 세 가지 접근방식을 식별했다. 

    • 첫 번째 접근방식인 '학습 기회가 부족하다는 인식에 묵종하는 것'은 의대 학생들이 인지하는 체계적이고 환경적인 장벽을 강조했다. 

    • 두 번째 접근 방식인 '이용 가능한 기회에서 선택'에서 학생들은 서로 다른 학습 요구의 균형에 초점을 맞추었고, 어느 정도 시간이 학습보다는 서비스에 사용되어야 한다는 것을 깨달았다. 

    • 마지막 접근법은 '새로운 학습 기회 창출'이었는데, 이 과정에서 학생들은 자신의 학습량을 최적화하려고 노력했다.

Secondly, Woods et al.24 identified three distinct approaches to SRL in the clinical environment. 

    • The first approach, ‘acquiescing to a perceived lack of learning opportunities’, emphasised the systemic and environmental barriers that medical students perceived. 

    • In the second approach, ‘choosing from available opportunities’, students focused on the balance of different learning needs and realised that some time must be spent on service rather than learning. 

    • The last approach was ‘creating new learning opportunities’, in which students tried to optimise their amount of learning.


마지막으로, 사가세르 외 연구진.3은 가정의학과 레지던트의 SRL 활동에 대한 연구를 실시했다. 저자들은 SRL이 short loop and long loop으로 발생한다는 것을 확인했다.

Finally, Sagasser et al.3 conducted research on the self-regulatory activities of family practice residents. The authors identified that self-regulation of learning occurred in a short and a long loop.



어떤 요인이 영향을 미친는가?

Which factors of SRL have been reported to influence medical students and residents?


표1

Seven of the included studies addressed the factors influencing SRL. The results are summarised in Table 1.


어떤 개입이 사용된 바 있는가?

What interventions have been used to support SRL in of medical students and residents? What effects did the interventions have?


three types of intervention: 

    • (i) guiding of SRL via mentoring or coaching; 

    • (ii) support of SRL via learning plans and goal setting, and 

    • (iii) supportive tools, such as an online environment and clinical encounter cards.



고찰

DISCUSSION


SRL의 이론적 프레임워크는 종종 결여되어 있고, 이론적 프레임워크가 사용될 때(예: Zimmerman, 8 Pintrich32 및 Knowles30) 이 프레임워크는 교실 환경에서의 연구로부터 비롯되었다. 맥락이 SRL에 미치는 알려진 영향을 고려하면, 이러한 모델은 복잡한 임상 상황에 쉽게 적용될 수 없다.

We found that a theoretical framework of SRL is often lacking, and when a theoretical framework was used (e.g. Zimmerman,8 Pintrich32 and Knowles30), this framework stemmed from research in a classroom setting. Considering the known influence of context on SRL, these models cannot be applied easily to the complex clinical context.


Berkhout et al.,23 Woods et al.24 및 Sagasser et al.3의 연구는 개인이 임상 환경에서 SRL하기 위해 사용하는 다양한 패턴, 접근 방식 또는 활동을 설명했다. 이러한 다양한 전략들은 학생들과 레지던트들의 SRL 전략 사이에 개별적인 차이가 있을 뿐만 아니라, 그 전략들도 맥락마다 다르다는 것을 암시한다.

The studies of Berkhout et al.,23 Woods et al.24 and Sagasser et al.3 described various patterns, approaches or activities that individuals use to self-regulate their learning in the clinical environment. These different strategies suggest that there are not only individual differences between students’ and residents’ SRL strategies, but that the strategies they use also differ in different contexts.


상황에 따라 SRL에 긍정적인 또는 부정적인 영향을 미칠 수 있는 많은 요인들이 있다. 이것은 [임상적 맥락에서의 학습은 SRL 프로세스에 영향을 미치는 요인들 간 상호작용이 있는 복잡한 과정]이라는 이전의 발견 2,9,42를 지원한다. 이러한 요인 중 일부는 임상 환경(시간 압력 및 환자 관련 요인)에 고유한 것이다.2

There are many factors that, depending on the circumstances, may have either positive or negative influences on SRL. This supports earlier findings2,9,42 that learning in the clinical context is a complex process, in which there is an interplay of factors affecting the SRL process. Some of these factors are unique to the clinical environment (time pressure and patient-related factors).2



SRL은 개인과 맥락 사이의 상호작용에 의해 형성된다. 이 리뷰는 학생들의 SRL 전략 사이의 개별적인 차이점을 보여주었고, 이는 임상 환경에서 학생들을 서포트하는 개인화된 접근법이 필요함을 암시한다. 멘토나 코치의 지원과 학습 계획 및 목표 설정의 사용은 의대생과 레지던트의 SRL 과정에 긍정적인 결과를 가져오는 중재인 것으로 밝혀졌다. 이것은 이러한 개입이 사람과 상황에 적응할 수 있게 한다는 사실에 의해 야기될 수 있다. 또한, 코치나 멘토의 지원은 SRL 프로세스가 잠재력을 최대한 발휘하기 위한 전제조건으로 보인다.23,26,29

Self-regulated learning is shaped by the interaction between the individual and the context. This review revealed individual differences between students’ SRL strategies, implying that an individualised approach to supporting students in the clinical environment is required. The support of a mentor or coach and the use of learning plans and goal setting were found to be interventions that have a positive outcome on medical students’ and residents’ SRL processes. This might be caused by the fact that these interventions allow for adaptation to person and context. Moreover, the support of a coach or mentor seems to be a prerequisite for the SRL process to develop to its full potential.2,3,26,29


모든 개입은 SRL의 첫 두 단계, 즉 목표 설정과 조절 메커니즘에서 긍정적인 결과를 보여주었다. 그 연구들 중 어느 것도 조절 평가에 초점을 맞추지 못했다. 학습자가 목표를 향한 진행 상황을 평가하는 SRL 프로세스의 마지막 단계 입니다. 조절 평가는 학습 경험을 완성하는 데 매우 중요하며 새로운 학습 노력의 출발점이 된다.

All of the interventions revealed a positive outcome on the first two phases of SRL, namely goal setting and regulatory mechanisms. None of the studies focused on regulatory appraisals. This is the last phase of the SRL process, in which learners assess their progress towards goals. Regulatory appraisal is crucial to completing the learning experience and serves as a starting point for new learning endeavours.



함의

Implications for practice


우리의 연구에서, 우리는 임상적 맥락에서 SRL이 아직 그것의 잠재력을 충분히 발휘하지 못하고 있다고 결론짓는다. 특히, progress를 평가하는 것은 더 많은 관심을 받을 만하다. 따라서, 우리는 두 가지 병행적 접근법을 권고한다. 

    • (i), 개인의 목표 설정과 성찰 기술을 향상시키고 SRL 자신감을 향상시키기 위한 인터벤션 도입

    • (ii) 학생들에게 그들의 기술을 실제로 사용할 기회를 주는 학습 환경을 조성. 

From our research, we conclude that SRL in the clinical context is not used to its full potential yet. In particular, assessing progress deserves more attention. Therefore, we recommend two parallel approaches: 

    • (i), introduce interventions to improve individuals’ goal setting and reflection skills and improve their SRL confidence, and 

    • (ii), create a learning environment that gives students the opportunity to actually use their skills. 


이것은 학생들이, 예를 들어, 각 환자에 대해 더 많은 시간, 더 많은 환자 접촉, 그들의 감독자로부터의 지원과 멘토의 안내를 받아야 한다는 것을 의미한다.

This means that students should get, for example, more time for each patient, more patient encounters, support from their supervisor and guidance by a mentor.



Strengths and limitations



Implications for future research


CONCLUSIONS


본 연구는 임상 환경의 SRL이 복잡한 과정이며 학생들의 SRL에 개별적 차이가 있다는 것을 보여주었다. 이것들은 개인, 사회 및 상황별 수준에서 여러 요소에 의해 영향을 받는다.

This study revealed that SRL in the clinical environment is a complex process and that there are individual differences in students’ SRL. These are influenced by multiple factors at the individual, social and contextual levels.


우리는 학습자가 목표를 향한 진행상황을 평가하는 방법에 대한 지식 격차를 확인할 수 있었다. 이러한 연구 결과는 교육자들이 임상 환경에서 SRL을 구현할 때 이중 접근법을 채택해야 하며, 

  • SRL을 위해 학생의 개인 능력을 향상시키는 것과 

  • 직장에서 멘토나 코치의 지원을 받을 수 있는 좋은 SRL 환경을 만드는 것에 초점을 맞춰야 한다는 것

...을 암시한다.

We were able to identify a knowledge gap in how learners assess their progress towards goals. These findings suggest that educators should adopt a dual approach when implementing SRL in the clinical context and should focus on both improving students’ individual capacities to regulate their learning and creating a good SRL climate in the workplace, possibly supported by a mentor or coach.







 2018 Oct;52(10):1008-1015. doi: 10.1111/medu.13615. Epub 2018 Jun 25.

Self-regulated learning in the clinical context: a systematic review.

Author information

1
Department of General Practice and Elderly Care Medicine, University Medical Centre Groningen, University of Groningen, Groningen, the Netherlands.
2
Centre for Research and Innovation in Medical Education, University Medical Centre Groningen, University of Groningen, Groningen, the Netherlands.
3
Centre for Evidence-Based Education, Academic Medical Centre, University of Amsterdam, Amsterdam, the Netherlands.
4
Department of General Practice, Academic Medical Centre, University of Amsterdam, Amsterdam, the Netherlands.
5
Department of Educational Sciences, Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences, University of Twente, Enschede, the Netherlands.

Abstract

OBJECTIVES:

Research has suggested beneficial effects of self-regulated learning (SRL) for medical students' and residents' workplace-based learning. Ideally, learners go through a cyclic process of setting learning goals, choosing learning strategies and assessing progress towards goals. A clear overview of medical students' and residents' successful key strategies, influential factors and effective interventions to stimulate SRL in the workplace is missing. This systematic review aims to provide an overview of and a theoretical base for effective SRL strategies of medical students and residents for their learning in the clinical context.

METHODS:

This systematic review was conducted according to the guidelines of the Association for Medical Education in Europe. We systematically searched PubMed, EMBASE, Web of Science, PsycINFO, ERIC and the Cochrane Library from January 1992 to July 2016. Qualitative and quantitative studies were included. Two reviewers independently performed the review process and assessed the methodological quality of included studies. A total of 3341 publications were initially identified and 18 were included in the review.

RESULTS:

We found diversity in the use of SRL strategies by medical students and residents, which is linked to individual (goal setting), contextual (time pressure, patient care and supervision) and social (supervisors and peers) factors. Three types of intervention were identified (coaching, learning plans and supportive tools). However, all interventions focused on goal setting and monitoring and none on supporting self-evaluation.

CONCLUSIONS:

Self-regulated learning in the clinical environment is a complex process that results from an interaction between person and context. Future research should focus on unravelling the process of SRL in the clinical context and specifically on how medical students and residents assess their progress towards goals.

PMID:
 
29943415
 
PMCID:
 
PMC6175376
 
DOI:
 
10.1111/medu.13615


+ Recent posts