헬스케어와 교육에서 비판적 사고(BMJ, 2017)

Critical thinking in healthcare and education


Critical thinking is just one skill crucial to evidence based practice in healthcare and education, write

Jonathan Sharples and colleagues, who see exciting opportunities for cross sector collaboration


Jonathan M Sharples professor 1, Andrew D Oxman research director 2, Kamal R Mahtani clinical

lecturer 3, Iain Chalmers coordinator 4, Sandy Oliver professor 1, Kevan Collins chief executive 5,

Astrid Austvoll-Dahlgren senior researcher 2, Tammy Hoffmann professor 6


1EPPI-Centre, UCL Department of Social Science, London, UK; 2Global Health Unit, Norwegian Institute of Public Health, Oslo, Norway; 3Centre

for Evidence-Based Medicine, Oxford University, Oxford, UK; 4James Lind Initiative, Oxford, UK; 5Education Endowment Foundation, London, UK;

6Centre for Research in Evidence-Based Practice, Bond University, Gold Coast, Australia



비판적 사고, 즉 무엇을해야할지, 무엇을 믿어야하는지 명확하고 합리적으로 생각하는 능력은 의학 실습에 필수적입니다. 이 점에 대해 논쟁 할 의사는 거의 없습니다. 그러나 최근까지 영국의 보건 당국, General Medical Council 및 북미 지역의 유사한 기구들은 면허 및 인정 기준의 어디에서도 "비판적 사고"를 언급하지 않았으며, 보건전문직을 대상으로 한 대부분의 교육 프로그램에서 비판적 사고를 명시 적으로 가르치거나 평가하지 않았습니다 

Critical thinking, the ability to think clearly and rationally about what to do or what to believe, is essential for the practice of medicine. Few doctors are likely to argue with this. Yet, until recently, the UK regulator the General Medical Council and similar bodies in North America did not mention “critical thinking” anywhere in their standards for licensing and accreditation,1 and critical thinking is not explicitly taught or assessed in most education programmes for health professionals.2



또한 PubMed가 색인 한 2800 개 이상의 기사가 제목이나 초록에 "비판적인 사고"를 가지고 있지만 대부분은 간호에 관한 것입니다. 우리는 임상의와 환자가 비판적으로 생각하는 것을 배우는 것이 중요하며이 기술의 가르침과 학습이 명시 적으로 고려되어야한다고 주장합니다. 폭 넓은 교육을 통한 비판적 사고에 대한 공통된 관심을 감안할 때, 우리는 왜 헬스케어 및 교육 전문가와 연구자가 사람들이 평생 동안 건강 선택에 대해 비판적으로 생각할 수 있도록 협력해야하는지를 강조하고자 한다.

Moreover, although more than 2800 articles indexed by PubMed have “critical thinking” in the title or abstract, most are about nursing. We argue that it is important for clinicians and patients to learn to think critically and that the teaching and learning of these skills should be considered explicitly. Given the shared interest in critical thinking with broader education, we also highlight why healthcare and education professionals and researchers need to work together to enable people to think critically about the health choices they make throughout life.


Essential skills for doctors and patients


교육에서 비판적 사고는 새로운 개념이 아닙니다. 지난 세기 초, 미국 교육 개혁가 인 존 듀이 (John Dewey)는 학생들이 "잘 생각하도록"도울 필요성을 확인했습니다.

Critical thinking is not a new concept in education: at the beginning of the last century the US educational reformer John Dewey identified the need to help students “to think well.”3


비판적 사고는 다음과 같은 광범위한 기술과 처분을 포함합니다.

  • 인지 기술 (예 : 분석, 추론, 자기 조절);

  • 구체적인 질문이나 문제에 대한 접근(질서, 근면, 합리성); 과

  • 일반적인 삶에 대한 접근 방식 (탐구심, 좋은 정보에 대한 관심, 개방적 마음).


Critical thinking encompasses a broad set of skills and dispositions, including 

  • cognitive skills (such as analysis, inference, and self regulation); 

  • approaches to specific questions or problems (orderliness, diligence, and reasonableness); and 

  • approaches to life in general (inquisitiveness, concern with being well informed, and open mindedness).4


점점 더 많은 증거들이 비판적 사고 능력 개발은 학문적 결과뿐만 아니라 더 광범위한 추론과 문제 해결 능력에 도움이 될 수 있음을 강조합니다 .5

An increasing body of evidence highlights that developing critical thinking skills can benefit academic outcomes as well as wider reasoning and problem solving capabilities.5


의학에서 지난 40 년 간 "비판적 평가"에 대한 관심이 증대되었습니다. 비판적 평가는 의료분야의 결정을 연구 증거를 어떻게 이용할지에 중점을 둔 것으로, 비판적 사고의 하위 집합입니다 .7-9 의학에서 비판적 평가에 대한 필요성은 적어도 75 년 전에 인식되었으며, 수십년간 비판적 평가는 의료 전문가를위한 필수 역량으로 인식되어왔다.11 GMC의 GMP에는 의사가 "가장 유용한 증거를 기반으로 효과적인 치료를 제공하는 능력"의 필요성이 포함되어 있습니다.

In medicine, increasing attention has been paid to “critical appraisal” in the past 40 years. Critical appraisal is a subset of critical thinking that focuses on how to use research evidence to inform health decisions.7-9 The need for critical appraisal in medicine was recognised at least 75 years ago,10 and critical appraisal has been recognised for some decades as an essential competency for healthcare professionals.11 The General Medical Council’s Good Medical Practice guidance includes the need for doctors to be able to “provide effective treatments based on the best available evidence.”12


환자와 대중이 정보에 입각 한 건강 선택을해야 한다면, 건강과 관련한 여러 주장과 정보의 신뢰성을 평가할 수 있어야합니다. 이것은 대부분의 사람들이 어려워하는 것입니다. 점차 환자가 자신의 건강을 관리하고 결정을 내리는 데있어서 더 큰 역할을 담당하고 있으며, 동시에 점점 더 많은 건강 정보에 대처하는 것이 요구되기 때문에 점점 더 중요 해지고 있습니다. .

If patients and the public are to make well informed health choices, they must also be able to assess the reliability of health claims and information. This is something that most people struggle to do, and it is becoming increasingly important because patients are taking on a bigger role in managing their health and making healthcare decisions,13 while needing to cope with more and more health information, much of which is not reliable.14-17


비판적 사고 가르치기

Teaching critical thinking


비록 비판적 사고 기술이 의학 교육의 기준에서 제한적으로나마 명시적인 관심을 받고 있지만, 많은 국가의 초등 및 중등 학교를위한 국가 교과 과정을위한 대부분의 프레임워크는 비판적 사고를 주요 역량으로 포함하고 있다.18 그럼에도 불구하고 많은 보건교육과 과학교육, 그리고 일반교육에서는 여전히 비판적 사고의 촉진보다는 기계적 학습으로 나아가는 경향이있다 .19) 많은 경우 비판적 사고 능력은 의사 결정과 관련된 필수적인 기술이기 때문에 중요하다. 비판적으로 생각할 수있는 능력은 다른 여러가지와 마찬가지로 학교와 가정에서 개발됩니다. 자녀에게 자신이 무엇을 하고 있는지에 대해 생각하고 이야기하도록 격려받는 가정에서 자라난 학생들에게 이점이 있다. 특히 이것은 단순히 과제를 완료하는 것을 넘어, 학습 과정을 더 깊이 이해하는 것이다. 따라서 [불우한 지역 사회의 어린이들]과 [애초에 더 유리한 학생들] 사이의 '비판적 사고 차이'에 가능한 한 일찍 주목해야합니다.

Although critical thinking skills are given limited explicit attention in standards for medical education, they are included as a key competency in most frameworks for national curriculums for primary and secondary schools in many countries.18 Nonetheless, much health and science education, and education generally, still tends towards rote learning rather than the promotion of critical thinking.19 20 This matters because the ability to think critically is an essential life skill relevant to decision making in many circumstances. The capacity to think critically is, like a lot of learning, developed in school and the home: parental influence creates advantage for pupils who live in homes where they are encouraged to think and talk about what they are doing. This, importantly, goes beyond simply completing tasks to creating deeper understanding of learning processes. As such, the “critical thinking gap” between children from disadvantaged communities and their more advantaged peers requires attention as early as possible.


어른에게도 비판적 사고를 가르치는 것이 가능하지만, 초등학교부터 초기 교육 환경에서부터 이것을 다루면 생산성이 향상 될 것입니다. 어린 시절에 개발 된 잘못된 믿음, 태도 및 행동은 나중에 변경하기가 어려울 수 있습니다. 22 22 이것은 의학 교육 및 보건 전문가에게도 적용됩니다. 비판적 사고 기술을 배우기 위한 토대가 없거나 이를 위한 충분한 시간을 갖지 않으면 이러한 기술을 가르치는 것이 점점 어려워집니다.

Although it is possible to teach critical thinking to adults, it is likely to be more productive if the grounds for this have been laid down in an educational environment early in life, starting in primary school. Erroneous beliefs, attitudes, and behaviours developed during childhood may be difficult to change later.21 22 This also applies to medical education and to health professionals. It becomes increasingly difficult to teach these skills without a foundation to build on and adequate time to learn them.


보건 교육 및 의학 교육에서, 학생들에게 비판적 사고를 가르치는 것을 평가해왔다. 과학, 기술, 공학 및 수학 분야; 연구에 따르면, 비판적 사고 기술은 가르칠 수 있으며, 비판적 사고를 명시적으로 가르치지 않는다면, 학생들이 sound judgement를 내리는 데 중요한 결함이 발생할 수 있음을 시사한다. 보건분야 연구에서, 많은 의대 학생들은 비판적 사고 능력을 측정하는 시험에서 낮은 점수를 받고 있으며, 비판적 사고 능력은 학업 성공과 관련이 있습니다 .24 25

Strategies for teaching students to think critically have been evaluated in health and medical education; in science, technology, engineering, and maths; and in other subjects.23 These studies suggest that critical thinking skills can be taught and that in the absence of explicit teaching of critical thinking, important deficiencies emerge in the abilities of students to make sound judgments. In healthcare studies, many medical students score poorly on tests that measure the ability to think critically, and the ability to think critically is correlated with academic success.24 25


의학에서 비판적 사고를 가르치는 전략에 대한 평가는 주로 근거-기반 의료의 한 부분으로서 비판적 평가 기술에 중점을 둬왔다. 이러한 연구에 대한 체계적인 문헌고찰을 살펴보면, EBM 역량을 향상시키기 위해서는 평가를 비롯하여 다면적인, 임상적으로 통합된 접근법을 요구한다.

Evaluations of strategies for teaching critical thinking in medicine have focused primarily on critical appraisal skills as part of evidence based healthcare. An overview of systematic reviews of these studies suggests that improving evidence based healthcare competencies is likely to require multifaceted, clinically integrated approaches that include assessment.26


분야 간 협력

Cross sector collaboration


Informed Health Choices, an international project aiming to improve decision making, shows the opportunities and benefits of cross sector collaboration between education and health.27 This project has brought together people working in education and healthcare to develop a curriculum and learning resources for critical thinking about any action that is claimed to improve health. It aims to develop, identify, and promote the use of effective learning resources, beginning at primary school, to help people to make well informed choices as patients and health professionals, and well informed decisions as citizens and policy makers.



비판적 사고를 추상적으로 가르치는 것은 어렵다. 따라서 건강에 초점을 맞추는 것이 대중의 health literacy를 높이는 것을 넘어서는 이점을 얻을 수 있습니다. 어린이를 포함하여 거의 모든 사람은 건강에 관심을 가지기 때문에, 학습자 참여를 쉽게 만듭니다. 또한 건강은 학생들과 즉각적으로 관련이 있습니다. 한 학교에서 10 살짜리 한 사람이보고 한 바와 같이, 이것은 "나중에 사용할지도 모르지만, 막상 그 때에는 다 잊어버릴 내용이 아니라, 실제로 사용할 내용을 가르치는 것"을 다룬다.


It is difficult to teach critical thinking abstractly, so focusing on health may have advantages beyond the public health benefits of increasing health literacy.36 Nearly everyone is interested in health, including children, making it easy to engage learners. It is also immediately relevant to students. As reported by one 10 year old in a school that piloted primary school resources, this is about “things we might actually use instead of things we might use when we are all grown up and by then we’ll forget.”



비판적 사고를 넘어서

Beyond critical thinking


의료계와 교육계 간 교차 섹터 공동 작업을위한 흥미로운 기회가 생겨나고 있습니다. 비판적 사고가 이것의 유용한 예이지만, 다른 주제는 영양, 운동, 교육 신경 과학, 학습 장애 및 특수 교육 요구, 정신 건강을 포함한 교육 및 보건 영역을 횡단합니다.

Exciting opportunities for cross sector collaboration are emerging between healthcare and education. Although critical thinking is a useful example of this, other themes cross the education and healthcare domains, including nutrition, exercise, educational neuroscience, learning disabilities and special education needs, and mental health.



교육자와 건강 간의 공동 작업의 또 다른 예

Another example of joint working between educators and health is the Best Evidence Medical Education Collaboration, an international collaboration focused on improving education of health professionals.38 And in the UK, the Centre for Evidence Based Medicine coordinates Evidence in School Teaching (Einstein), a project that supports introducing evidence based medicine as part of wider science activities in schools.39 It aims to engage students, teachers, and the public in evidence based medicine and develop critical thinking to assess health claims and make better choices.



협업은 또한 사람들이 공정한 공정 비교를 이해하도록 돕기 위해 고안된 자원 인 CARL (Critical Thinking and Appraisal Resource Library)의 개발에 중요합니다.

Collaboration has also been important in the development of the Critical Thinking and Appraisal Resource Library (CARL),40 a set of resources designed to help people understand fair comparisons of treatments.



4 Facione PA. Critical thinking: a statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. Research findings and recommendations. American Philosophical Association, 1990, http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED315423.pdf.




 2017 May 16;357:j2234. doi: 10.1136/bmj.j2234.

Critical thinking in healthcare and education.

Author information

1
EPPI-Centre, UCL Department of Social Science, London, UK Jonathan.Sharples@eefoundation.org.uk.
2
Global Health Unit, Norwegian Institute of Public Health, Oslo, Norway.
3
Centre for Evidence-Based Medicine, Oxford University, Oxford, UK.
4
James Lind Initiative, Oxford, UK.
5
EPPI-Centre, UCL Department of Social Science, London, UK.
6
Education Endowment Foundation, London, UK.
7
Centre for Research in Evidence-Based Practice, Bond University, Gold Coast, Australia.
PMID:
 
28512135


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