효과적인 피드백을 통한 메타인지 발달(Med Teach, 2016)

Developing metacognition through effective feedback

Chay Hoon Tan





Fisher (1998)는 메타인지는 단지 새로운 정보와 기존의 지식을 통합하는 것이 아니라 

  • 동화 된 것에주의를 집중 시키며,

  • 새로운 정보와 이미 알려진 것 사이의 관계를 이해하고,

  • 이를 촉진하는 프로세스를 평가하고

  • 새로운 것을 실제로 배웠음을 인지하는 것.

Fisher (1998) stated that metacognition is not merely integration of new information and existing knowledge but involves 

  • directing one’s attention to what has been assimilated, 

  • understanding the relationship between the new information and what is already known, 

  • evaluating the process which facilitates this and 

  • being aware when something new has actually been learned. 


학습자의 메타인지 기술을 키울 수있는 방법 중 하나는 피드백을 장려하는 것입니다.

One of the ways to nurture learners’ metacognition skills is to encourage feedback.


구조적 참여의 수정 된 펜들턴의 규칙 (Pendleton et al., 1984)

modified Pendleton’s rules (Pendleton et al. 1984) of structured engagement,


이 규칙에 따라 우리는 건강 전문가의 학습자에 대한 효과적인 피드백을 향상시키는 간단한 5 단계 프로세스를 제안합니다.

Based on these rules, we propose a simple 5-step process to improve effective feedback for learners in health professions.


  • 1 단계 - 학습자에게 무엇이 잘되었는지와 왜 (학습자의 성찰) 물어보십시오. 이것은 학습 과정을 비판적으로 재검토하기위한 것입니다.

  • 2 단계 - 선생님은 잘 수행 된 것과 왜 그러한지를(선생님의 성찰) 공유 할 것입니다. 이것은 학생들의 강점을 보강하기위한 것입니다.

  • 3 단계 - 학습자에게 무엇을, 어떻게 더 잘 수행 할 수 있는지(학습자의 요구 분석)를 묻는다. 이것은 학습에서의 격차를 확인하는 것입니다.

  • 4 단계 - 교사는 개선을 위한 제안 (교사의 요구 분석)을 통해 더 잘할 수있는 것에 대해 의견을 나눌 것입니다.

  • 5 단계 - 학습자가 개선을 위해 집중할 세 가지 영역 (행동 계획)을 제시하고 행동 계획을 검토 할 날짜를 정하도록 권장합니다.


  • Step 1 – Ask the learners what was done well and why (learners’ reflections). This is to critically revisit their learning process.

  • Step 2 – The teacher will share what was done well and why (teachers’ reflection). This is to reinforce students’ strengths.

  • Step 3 – Ask the learners what can be done better and how (learners’ needs analysis). This is to identify their gaps in learning.

  • Step 4 – The teacher will comment on what can be done better with suggestions for improvement (teachers’ needs analysis).

  • Step 5 – Encourage the learners to propose three areas to focus for improvement (action plan) and set a date to review the action plan.



 2016 Sep;38(9):959. doi: 10.1080/0142159X.2016.1209472. Epub 2016 Aug 23.

Developing metacognition through effective feedback.

Author information

1
a Department of Pharmacology , Yong Loo Lin School of Medicine, National University of Singapore , Block MD3, #04-01, 16 Medical Drive , 117600 Singapore.
2
b Centre for Medical Education, Yong Loo Lin School of Medicine, National University of Singapore , Block MD11, #05-10, 10 Medical Drive , 117597 Singapore.
PMID:
 
27552201
 
DOI:
 
10.1080/0142159X.2016.1209472


+ Recent posts