보건의료전문직 국가면허시스템의 진화: 라오스의 질적기술사례연구 ( Hum Resour Health. 2017)
The evolution of the national licensing system of health care professionals: a qualitative descriptive case study in Lao People’s Democratic Republic 
Miwa Sonoda1,2,5* , Bounkong Syhavong3, Chanphomma Vongsamphanh3, Phisith Phoutsavath3, Phengdy Inthapanith3, Arie Rotem4 and Noriko Fujita2 

 

배경
Background

의료 전문가 인증은 현대 의료 인력 개발의 중요한 단계입니다. 인증은 평가 과정을 성공적으로 완료했음을 의미하며, 의료 전문가로 인정받을 수 있는 개인의 역량과 적합성을 검증합니다[1]. 이 인증을 받은 개인은 특정 활동을 법적으로 의무화하거나 금지하는 정의된 전문 표준 내에서 의료 서비스를 제공할 수 있는 자격을 얻게 됩니다. 대부분의 국가에서 의료인이 유효한 면허 없이 의료 행위를 하는 것은 불법입니다[2]. 전문가 면허에 대한 기준과 절차를 수립하고 시행하려면 일반적으로 지정된 보건 당국, 전문가 단체, 교육 기관 및 지역사회 전반과 같은 기타 이해관계자가 참여하는 법적 및 제도적 프레임워크가 필요합니다[3]. 전문가의 역량과 지식을 규제해야 할 뿐만 아니라 진료의 질과 안전도 보장해야 합니다. 
The certification of health care professionals is a crucial step in the development of a modern health care workforce. Certification marks the successful completion of a process of assessment and verifies the competence and suitability of an individual to be recognized as a health care professional [1]. This recognition entitles the individual to provide health care within defined professional standards that legally mandate or prohibit certain activities. In most countries, it is illegal for health care practitioners to conduct medical practice without a valid license [2]. The formulation and implementation of standards and procedures for professional licensing require a legal and institutional framework that commonly involves designated health authorities, professional organizations, and other stakeholders such as educational institutions and the community at large [3]. Not only should the professionals’ competences and knowledge be regulated but the quality and safety of care needs to also be ensured.

공공 및 민간 의료 시스템의 품질과 안전을 모두 보장해야 할 필요성에 대한 관심이 높아지면서 의료 전문가 면허를 위한 강력한 규제 및 제도적 프레임워크의 필요성이 강조되고 있습니다. 세계보건기구(WHO)는 보편적 건강보장(UHC) 달성을 위한 필수 조건으로 보건의료 인력의 가용성, 접근성, 수용성, 질을 강조하면서 보건의료 인적 자원(이하 HRH)을 더 나은 건강을 위한 핵심 구성 요소로 인식했습니다[4, 5]. 
Increasing attention is being paid to the need to ensure both the quality and safety of the public and private health care systems, thereby accentuating the need for a strong regulatory and institutional framework for the licensing of health care professionals. The World Health Organization (WHO) recognized human resources for health (hereafter referred to as HRH) as a key building block for better health, emphasizing the availability, accessibility, acceptability, and quality of the health care workforce as essential conditions in attaining universal health coverage (UHC) [4, 5].

WHO의 "보건을 위한 인적 자원에 관한 글로벌 전략 2030"에서도 다음 사항을 목표 중 하나로 인정하고 있습니다: "보건 인적 자원에 대한 증거 기반 정책을 통해 보건 인력의 성과, 품질 및 영향력을 최적화한다"[6]. 그러나 보건의료 인력의 질을 보장하기 위해 면허 시스템을 통해 정책 및 규제 프레임워크를 마련하는 것은 보건의료 시스템 개발에서 종종 무시되는 영역입니다[7]. 
The WHO’s “Global Strategy on Human Resources for Health 2030” also acknowledges the following as one of its objectives: “To optimize performance, quality and impact of the health workforce through evidence-informed policies on human resources for health” [6]. However, putting a policy and regulatory framework in place through a licensing system to ensure the quality of a health care workforce is often a neglected area in the development of HRH systems [7].

라오스 인민민주주의 공화국은 동남아시아의 개발도상국으로 인구는 약 620만 명이며, 이 중 32%가 도시 지역에 거주하고 있습니다. 라오스는 저소득 국가이지만 최근 몇 년 동안 경제가 꾸준히 성장하고 있습니다[8]. 필수적인 모자보건 서비스를 제공하기 위해서는 인구 1000명당 의사, 간호사, 조산사가 최소 2.3명이 필요하지만, 라오스는 인구 1000명당 의사, 간호사, 조산사가 1.3명에 불과해 양적, 질적 측면에서 여전히 심각한 인력 부족을 겪고 있습니다[9, 10]. 이러한 상황은 주변 국가에서도 관찰되는데, 베트남은 인구 1000명당 1.3명, 미얀마는 1.3명, 캄보디아는 1.0명으로, 이들 국가는 보건 인력 부족이 심각한 49개국으로 분류됩니다[10]. 따라서 충분한 수의 보건 인력을 확보하는 데 우선순위를 두고 있습니다[11]. 그러나 라오스 인민민주주의 공화국은 여전히 보건 인력이 제공하는 의료 서비스의 질을 보장할 수 있는 메커니즘이 부족합니다. 이는 의료 전문가가 역량 인증에 따라 면허를 취득하고 면허를 유지하기 위한 조건으로 지속적인 전문성 개발에 정기적으로 참여해야 한다는 조항과 규정이 없기 때문입니다. 
The Lao People’s Democratic Republic is a developing country in Southeast Asia with an estimated population of 6.2 million, 32% of whom live in urban areas. While Laos is a low-income country, its economy has been growing steadily in recent years [8]. The minimum threshold of 2.3 doctors, nurses, and midwives per 1000 population is considered necessary to deliver essential maternal and child health services; however, Lao People’s Democratic Republic still suffers from critical shortages in terms of the quantity and quality of HRH, having only 1.3 doctors, nurses, and midwives per 1000 population [9, 10]. This situation is also observed in neighboring countries, with thresholds of 1.3 in Vietnam, 1.3 in Myanmar, and 1.0 in Cambodia per 1000 population, countries categorized as being among the 49 countries with a critical shortage of health workers [10]. Therefore, priority has been placed on achieving a sufficient number of health workers [11]. However, Lao People’s Democratic Republic still lacks the mechanisms to ensure the quality of health care services provided by its health workforce. This is due to the absence of provisions and regulations that require health care professionals to be licensed based on competence certifications and requirements to regularly engage in continuing professional development as a condition for maintaining their license.

라오스 정부는 2005년 보건의료법이 제정된 이래 모든 국민에게 양질의 공평한 보건의료 서비스를 제공하는 것을 최우선 과제로 삼고 있습니다[12]. 지난 10년 동안 면허 시스템 개발을 위해 관련 법률과 정책이 제정되었지만, 이러한 조치가 효과적으로 활용되었는지 여부와 효과적인 이행을 촉진하기 위해 필요한 추가 단계를 결정하는 것은 여전히 어렵습니다. 이러한 정책을 개발하는 과정에서 어떤 노력과 제약이 있었는지 조사한 연구는 없으며, 소수의 공무원만이 이러한 노력에 대한 정확한 전반적인 관점을 가지고 있습니다. 
Providing quality and equitable health care services for all citizens has been a priority of the Lao government since the Law on Health Care was enacted in 2005 [12]. Although relevant legislation and policies have been formulated to enable the development of a licensing system over the last decade, determining whether such measures have been utilized effectively and what additional steps may be required to promote effective implementation remains difficult. No studies have examined the efforts made and constraints encountered in the development of these policies, and only a small number of officials have an accurate overall perspective of these efforts.

따라서 이 연구의 목적은 라오스 인민민주공화국의 인권 정책의 진화를 조사하는 것이며, 특히 라이선스 시스템을 포함한 규제 프레임워크의 개발에 주목합니다. 라오스 인민민주주의공화국이 면허 시스템 개발의 토대를 마련한 방법을 살펴봄으로써 라오스 보건의료 인력의 질과 보건의료 시스템에 대한 기여를 보장할 수 있는 건전한 규제 프레임워크의 개발 및 시행에 대한 귀중한 교훈과 유용한 통찰력을 제공하기 위해 이 검토가 설계되었습니다. 
Therefore, the aim of this study is to examine the evolution of HRH policies in Lao People’s Democratic Republic with particular attention on the development of a regulatory framework, including a licensing system. To examine how Lao People’s Democratic Republic laid the foundation for the development of a licensing system, this review is designed to impart valuable lessons and useful insights into the development and implementation of a sound regulatory framework capable of ensuring the quality of the Lao health care workforce and its contribution to the health care system.

사례 설명
Case description

질적, 서술적 사례 연구 방법론이 적용되어 현재 정책의 발전과 향후 시행을 개선하기 위한 의료 전문가 면허 시스템의 규제 프레임워크 개발을 검토했습니다. 이 질적, 서술적 사례 연구 설계는 라오스 보건부의 공식 승인을 받았습니다. 라오스의 의료 전문가와 관련된 법률, 규정, 정책 및 관련 보고서를 문서로 검토했습니다. 연구 정보는 1995년부터 2016년 사이에 발행된 209개의 라오스 법률, 규정, 정책, 보건 관련 지침 등 공식적으로 발표된 문서에서 얻었습니다. 이 중 75개는 "교육", 59개는 "의료 전문가의 역할 및 실무", 2개는 "자격", 73개는 "기타"로 분류되었습니다. 우리는 19개의 주요 문서가 면허 시스템에 중요하다는 것을 발견했으며, 이를 시간순으로 정리했습니다(표 1). 라이선스 시스템 전략 개발에 도움을 제공한 저자들은 라이선스 시스템의 진화 과정에서 몇 가지 주요 사건을 확인했습니다. 라이선싱 시스템 전략 개발에 참여했던 4명의 주요 이해관계자와의 인터뷰를 통해 문서 검토에서 관찰한 내용을 취합 및 검증하고 라이선싱 시스템 개발에서 중요한 요소가 무엇인지 물었습니다. 인터뷰 대상자는 보건부 관련 부서의 고위 공무원과 보건과학대학교 의과 및 치의학 학부 부학장으로 구성되었습니다. 인터뷰 대상자들은 익명을 보장하고 정보의 기밀을 엄격하게 유지한다는 조건에 동의했습니다. 모든 참가자는 구두로 사전 동의를 제공했습니다. 인터뷰는 발언자의 신원을 표기하지 않고 받아쓰기 방식으로 진행되었습니다. 또한 라이선스 시스템 전략을 개발하기 위한 일련의 위원회 회의에서 입수한 토론 노트와 회의 메모를 활용했습니다.  
A qualitative, descriptive case study methodology was applied to review the evolution of current policies and the development of a regulatory framework for a licensing system for health care professionals to improve its future implementation. This qualitative, descriptive case study design was officially approved by the Lao Ministry of Health. A document review was carried out of laws, regulations, policies, and relevant reports related to health care professionals in Lao People’s Democratic Republic. The study information was obtained from officially published documents including 209 Laotian laws, regulations, policies, and guidelines related to health that were issued between 1995 and 2016. Among these, 75 were categorized as “education,” 59 as “role and practice of health care professionals,” 2 as “qualifications,” and 73 as “others.” We found that 19 key documents were critical for the licensing system, and we ordered them chronologically (Table 1). Authors who had offered support in developing a licensing system strategy identified some key events in the evolution of the licensing system. Interviews were conducted with four key stakeholders who had also been involved in developing a licensing system strategy to collate and validate our observations from the document review and to ask what factors were important in the development of a licensing system. They consisted of senior officials from relevant departments in the Ministry of Health and vice deans from the faculty of medicine and dentistry at the University of Health Sciences. Interviewees agreed upon the conditions to remain anonymous and to have the confidentiality of their information rigorously maintained. All participants provided oral informed consent. Interviews were dictated without notation of the speaker’s identity. In addition, discussion notes and meeting memos that were obtained in a series of committee meetings to develop a licensing system strategy were utilized.


다음 섹션에서는 2005년부터 2015년까지 라오스의 라이선스 시스템 개발 연대표를 제시하고(표 1), 시스템 발전 과정에서 확인된 주요 사건에 대해 설명합니다. 
In the following section, we present the chronology of the development of a licensing system in Lao People’s Democratic Republic from 2005 to 2015 (Table 1), followed by a description of the key events identified in the evolution of the system.

라오스 인민민주공화국 라이선스 시스템의 연대기(2005년부터 2015년까지)
The chronology of a licensing system in Lao People’s Democratic Republic (from 2005 to 2015)

2005년 라오스 인민민주주의공화국은 보건의료 목표 달성을 위한 보건 거버넌스를 강화하기 위해 라오스 최초의 "보건의료에 관한 법률"을 제정했습니다[12]. 이 법은 16가지 범주의 의료 전문가를 규정하고 필수 책임 사항을 명시했습니다. 또한 보건의료전문가위원회의 역할은 제58조에 "보건부가 보건의료전문가의 활동을 관리하기 위한 사무국"으로 명시되어 있습니다. 이러한 이유로 법률 및 공식 문서 아카이브를 검토 할 때 시스템 개발의 시작 시점을 2005 년으로 간주했습니다. 
In 2005, Lao People’s Democratic Republic enacted the country’s first “Law on Healthcare” to strengthen health governance toward achieving its health care goals [12]. It regulated 16 categories of health care professionals with a statement of required responsibilities. The role of the Healthcare Professional Council was also specified in Article 58 as the “secretariat for the Ministry of Health in administering the activities of health care professionals.” For these reasons, when examining legal and official document archives, we considered 2005 as the starting point of the system development.

법적 프레임워크의 개발은 핵심 보건법에서 시작하여 하위 법령 및 기타 관련 법률로 이어졌습니다. 지난 10년 동안 보건 인적 자원을 개선하기 위한 주요 정책과 전략이 도입되면서 법률에 약간의 불일치와 중복이 발생했습니다. 
The development of a legal framework started with the core health law and was followed by sub-decrees and other relevant legislation. Over the past decade, key policies and strategies designed to improve human resources for health have been introduced, which have resulted in minor inconsistencies and overlap in legislation.

이 기간 동안 라오스 인민민주공화국의 보건의료 정책은 "농촌 보건의료 시설에 보건의료 종사자 배치 강화"에서 "보건의료 전문가의 질 향상"으로 전환되었습니다. 라오스 인민민주주의공화국은 지난 수십 년 동안 양적, 질적 측면에서 보건의료 강화를 위한 적극적인 조치를 취해왔지만 2006년부터 2012년까지 공공 부문에서 일하는 보건의료 종사자의 수는 거의 변하지 않았습니다. 같은 기간 인구가 23% 증가했음에도 불구하고 총 보건 종사자 수는 약 1만 2400명으로 정체되었습니다(그림 1)[13]. 이는 공공 부문에서 보건 인력을 흡수할 수 있는 능력이 제한되어 있었기 때문입니다. 특히 농촌 지역의 심각한 의료 인력 부족 문제를 해결하기 위해 라오스 보건부(MOH)는 의료 종사자 채용 및 유지를 적극적으로 장려하고 있습니다. 또한 라오스 정부는 최근 신규 졸업생을 특히 농촌 및 외딴 지역의 하위 의료 시설에 배치하는 법령을 공표했습니다. 그 결과 보건소 수준의 의료 종사자 비율이 증가하여 일반 인구가 기본적인 의료 서비스를 이용할 수 있게 되었습니다(그림 2)[14, 15]. "라오스 보건 부문 개혁 프레임워크"[16]에 따르면, 보건 서비스 제공을 개선하고 원하는 결과를 달성하기 위해 세 단계의 개혁이 적용되었습니다.

  • 1단계(2013~2015년)에서는 보건 관련 새천년개발목표(MDG)를 달성하기 위해 농촌 및 외딴 지역에 보건 인력의 규모와 배치를 늘리기 위한 조치가 우선적으로 이루어졌습니다.
  • 2단계(2015~2020년)와 3단계(2020~2025년)에서는 보건의료 서비스에 대한 지역사회의 접근성을 보장하고 서비스 제공의 질을 개선하기 위해 양적, 질적 측면에서 보건의료 인력 양산을 강화하는 데 중점을 두고 있습니다.

2025년까지 라오스 인민민주공화국은 보편적 의료 보장(UHC) 달성을 위한 의료 서비스 접근성을 보장하기 위해 숙련되고, 동기를 부여받고, 지원을 받고, 널리 분포된 충분하고 지속 가능한 인력을 확보할 것입니다. 
During this period, HRH policy in Lao People’s Democratic Republic shifted from “strengthening the deployment of health workers in rural health care facilities” to “improving the quality of health care professionals.” Although Lao People’s Democratic Republic has taken active steps to strengthen HRH in terms of quality and quantity over the past few decades, the number of health workers working in the public sector remained virtually unchanged between 2006 and 2012. The total number of health workers stagnated at approximately 12 400, despite a 23% increase in population during the same period (Fig. 1) [13]. This was because of the limited absorption capacity of HRH in the public sector. To address critical health care workforce shortages, especially in rural areas, the Ministry of Health (MOH) has actively promoted the recruitment and retention of health workers. In addition, the Lao government recently promulgated a decree on placing new graduates in lower-tier health care facilities, especially in rural and remote areas. As a result, the percentage of health care workers at the health center level has increased, making basic health care services available to the general population (Fig. 2) [14, 15]. According to “The Health Sector Reform Framework Laos” [16], three phases of reform were applied to improve the delivery of health care services and achieve the desired outcomes.

  • For reaching the health-related Millennium Development Goals (MDGs) in Phase I (2013–2015), actions to increase the size and deployment of the health workforce in rural and remote areas have been made a priority.
  • In Phases II (2015–2020) and III (2020–2025), increased emphasis has been placed on the enhancement of HRH production in terms of both quantity and quality to ensure community access to health care services and improve the quality of service provision.

By 2025, Lao People’s Democratic Republic will have a sufficient and sustainable workforce that is skilled, motivated, supported, and widely distributed to ensure access to health services in achieving universal health coverage (UHC).

 
 

 

연대기에서 이 라이선스 시스템의 발전과 관련된 몇 가지 중요한 사건을 확인할 수 있습니다: 

  • (a) 라오스 인민민주공화국이 표준 자격을 갖추기 위한 동남아시아국가연합(ASEAN) 상호인정협정(MRA)의 가속화,
  • (b) 초기 단계의 책임 조직 설립 및 리더 배정,
  • (c) 라오스 보건 시스템 개발에서 보건 인적 자원의 중요성 강조,
  • (d) 유능한 보건의료 전문가 양성을 위한 교육 시스템 강화,
  • (e) 신규 채용 공무원의 농촌 지역 3년 의무 근무,
  • (f) 민간 보건의료 시설에서 근무하기 위한 전문 자격증 취득 요건 강화.
  • 이러한 발전에 따라 (g) 라오스 인민민주주의 공화국은 마침내 면허 시스템에 대한 포괄적인 발전 전략을 수립했으며, 곧 시행될 예정입니다.

In the chronology, some critical events that are related to the evolution of this licensing system are observed:

  • (a) acceleration by the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) Mutual Recognition Arrangement (MRA) for Lao People’s Democratic Republic to have standard qualifications,
  • (b) establishment of responsible organizations and assignment of leaders in the early stages,
  • (c) emphasis on human resources for health in developing the health system in Lao People’s Democratic Republic,
  • (d) strengthened educational systems to foster competent health care professionals,
  • (e) 3 years of compulsory service in rural areas for newly recruited government servants, and
  • (f) requirements for obtaining a professional certificate to work at a private health care facility. Following these developments,
  • (g) Lao People’s Democratic Republic has finally formulated a comprehensive developmental strategy for its licensing system, which will be implemented soon.

의료 전문가 면허 시스템 발전의 주요 이벤트
Key events in the evolution of a licensing system for health care professionals

다음 이정표와 주요 이벤트는 라오스 인민민주공화국의 면허 시스템이 점진적으로 진화하는 과정을 설명합니다:
The following milestones and key events describe the gradual evolution of the licensing system in Lao People’s Democratic Republic:

라오스 인민민주공화국이 표준 자격을 갖추기 위한 아세안 MRA의 가속화
Acceleration by the ASEAN MRA for Lao People’s Democratic Republic to have standard qualifications

일반적으로 동남아시아 지역에서 의료 전문직의 이동은 기본 법률 체계, 교육 시스템 및 품질 표준의 발전과 밀접한 관련이 없는 것으로 보였습니다[17]. 오히려, 특히 라오스 인민민주공화국에서는 불충분한 자격 요건과 언어 장벽이 라오스 의료 전문가의 해외 이주에 큰 제약 요인으로 작용했습니다[18]. MRA는 특히 교육 시스템을 업그레이드함으로써 라오스 인민민주공화국의 지역 표준을 사용하여 의료 전문가 배출을 가속화했습니다. 
In general, the migration of health care professions in the region of Southeast Asia did not seem to correlate closely with the development of underlying legal schemes, educational systems, and quality standards [17]. Rather, especially in Lao People’s Democratic Republic, insufficient qualifications and language barriers had a major restraining effect on the migration of Laotian health care professionals abroad [18]. The MRA accelerated the production of health care professionals using a regional standard in Lao People’s Democratic Republic particularly by upgrading its educational system.

라오스 인민민주주의공화국에는 소수이긴 하지만 해외 의료 전문가가 증가하고 있지만, 최근까지 라오스에서 진료할 수 있는 외국인 의료 전문가의 자격을 규제하는 명확한 정책이 수립되지 않았고 이들의 진료를 모니터링할 수 있는 시스템도 마련되어 있지 않았습니다[13]. 그러나 2006년에 간호사를, 2009년에 의사와 치과의사를 포괄하는 아세안 MRA를 체결하면서[19,20,21] 회원국들은 외국인 의료 전문가를 규제하는 절차를 마련하여 규제 프레임워크를 개혁하도록 강제하고 있습니다. 라오스 인민민주주의 공화국은 외국인 의료인을 위해 필요한 조치를 시작했습니다. 예를 들어, 최근 민간 병원에서 일할 수 있는 외국인 의료 종사자 인증이 의회에서 요구되고 있습니다[22]. 아세안 경제 공동체(AEC)로의 통합이 증가함에 따라 외국인이 라오스 면허를 취득하는 데 필요한 조건을 자세히 설명하는 계획을 포함하여 새로 승인된 전략에 따른 국가 표준 수립이 가속화되고 있습니다[23]. 

Even though there is a small but increasing number of international health care professionals in Lao People’s Democratic Republic, no clear policies had been formulated to regulate the qualifications of foreign health care professionals to practice in Laos until recently and no systems had been in place to monitor their practices [13]. However, the ASEAN MRA which encompassed nurses in 2006 and medical practitioners and dentists in 2009 [19,20,21] enforces member states’ reform of their regulatory frameworks by establishing procedures to regulate foreign health care professionals. Lao People’s Democratic Republic has initiated the necessary arrangements for foreign practitioners. For example, certification of foreign health care workers to work in private hospitals has recently been required by the council [22]. As integration into the ASEAN economic community (AEC) increases, the establishment of national standards according to the newly endorsed strategy is being accelerated, including plans to detail the necessary conditions for foreigners to obtain a Lao license [23].

초기 단계의 책임 조직 설립 및 리더 배정
Establishment of responsible organizations and assignment of leaders in the early stages

보건의료법[12]이 채택된 지 2년 후인 2007년에 보건부는 두 개의 하위 법령을 발표했습니다.

  • 첫 번째는 등록 및 전문 자격증 발급 측면에서 보건의료전문가위원회의 역할을 명시했고[24],
  • 두 번째는 위원회 대표와 추가 공식 직책을 보건부의 지정된 리더에게 할당하도록 규정했습니다[25].

보건의료전문가협의회는 면허제도 발전 초기에 명확한 임무를 가지고 설립되었지만, 관리 역량이 부족하여 책임을 다할 수 없었습니다. 상근 기술 직원이 부재한 상황에서 지정된 고위 지도자들은 면허 및 등록에 대한 규정과 메커니즘을 수립하는 데 필요한 세부 작업을 수행 할 수 없었습니다. 2013년에 보건부 보건의료국에 "보건의료 전문직 사무국"이 설립되어 사무국 업무를 담당하고 보건의료 전문직 협의회 활동을 지원했습니다[26]. 비록 상근 전담 직원의 수는 제한적이었지만, 이들의 기여는 2015년에 최종적으로 제정된 면허제도 발전을 위한 세부 전략 개발에 큰 역할을 했다. 그러나 제도적 틀은 아직 제대로 작동하지 않고 있습니다. 
In 2007, 2 years after the adoption of the Law on Health Care [12], the MOH issued two sub-decrees.

  • The first specified the role of the Healthcare Professional Council in terms of registration and the issuance of professional certificates [24], while
  • the second stipulated that council representatives and additional official positions were to be allocated to designated leaders of the MOH [25].

Although the Healthcare Professional Council was established at an early stage of the evolution of the licensing system with a clear mandate, it was unable to fulfill its responsibilities due to its insufficient management capacity. In the absence of full-time technical staff, the designated senior leaders were unable to implement the detailed work necessary to establish the regulations and mechanisms for licensing and registration. In 2013, the “Office of Healthcare Professionals” was established in the Department of Health Care of the MOH to serve the secretariat and support the activities of the Healthcare Professional Council [26]. Even though the number of full-time dedicated staff remained limited, their contributions played a major role in the development of a detailed strategy for the development of the licensing system, which was finally enacted in 2015. However, the institutional framework is not functional yet.

라오스 보건 시스템 개발에서 보건 인적 자원의 중요성 강조
Emphasis on human resources for health in developing the health system in Lao People’s Democratic Republic

라오스 보건부는 보건의료 전문가의 질을 모니터링하고 규제하기 위한 프레임워크와 메커니즘을 구축해야 한다는 시급한 필요성을 인식하고 2011년 총리가 승인한 '2020년까지 보건 인력 개발 전략'에 우선 순위로 포함시켰습니다[11]. 이 전략은 보건의료 전문가 위원회의 기능이 시급히 필요함을 명시하고 그 기여를 보장하기 위한 우선순위를 확인했습니다. 이 전략은 다음 사항의 중요성을 강조했습니다: 
The urgent need to establish a framework and mechanisms for monitoring and regulating the quality of health care professionals has been recognized by the MOH and was included as a priority in “The Health Personnel Development Strategy by 2020” which was approved by the prime minister in 2011 [11]. This strategy stipulated the urgent need to functionalize the Healthcare Professional Council and identified priorities to ensure its contribution. The strategy stressed the importance of the following:

  • 보건의료전문가위원회와 그 이사회가 보건법에 명시된 책임을 성공적으로 수행할 수 있도록 충분한 자원과 전문성, 효과적인 관리 구조를 갖추도록 보장하는 조항을 검토하는 데 중점을 두었습니다:
    Reviewing provisions to ensure that the Healthcare Professional Council and its boards had sufficient resources and expertise as well as an effective management structure to enable the successful undertaking of its responsibilities as stipulated in the Health Law with an emphasis on:
  • 보건의료 졸업생 인증을 위한 역량 프레임워크 승인;
     Approving the competency framework for certifying health care graduates;
  • 면허의 근거가 되는 보건의료 졸업생에 대한 기존 시험의 방법과 내용 승인, 그리고
     Approving the methods and content of existing exams for health care graduates as a basis for licensing; and
  • 지속적인 전문성 개발 및 실무에 대한 증거를 기반으로 한 지속적인 정기 등록 조항을 포함하여 보건의료 전문가 면허에 대한 프레임워크 및 기준 개발.
     Developing a framework and criteria for the licensing of health care professionals, including provisions for continuing periodical registration based on evidence of continuing professional development and practice.

유능한 보건의료 전문가 양성을 위한 교육 시스템 강화
Strengthened educational systems for fostering competent health care professionals

전문가들의 국경 간 이동을 촉진하는 것 외에도 이러한 새로운 아세안 이니셔티브의 맥락에서 라오스 인민민주공화국의 의료 전문가 관련 교육 및 법률을 개선하는 것이 강조되고 있습니다. 의사, 치과의사, 간호사를 위한 전문 역량MRA에 의한 평가를 위한 구체적인 기준을 제공하기 위해 개발되었습니다[27,28,29]. 또한 국제 표준에 따라 이러한 역량을 기반으로 교육 커리큘럼을 개정하여 전문 과목에 더 많은 학습 단위를 할당했습니다 [30]. 또한, 기술자격만 갖춘 간호사가 아닌 전문간호사만이 MRA를 받을 수 있는 MRA 요건을 충족하기 위해 간호교육 프로그램을 2.5년에서 3년으로 연장했다.  
In addition to facilitating the cross-border movement of professionals, improving education and legislation related to health care professionals in Lao People’s Democratic Republic in the context of these new ASEAN initiatives has been emphasized. Professional competencies for medical doctors, dentists, and nurses were developed to provide specific criteria for their assessment by the MRA [27,28,29]. In addition, in line with international standards, the educational curriculum was revised based on these competencies, allocating more study units for professional subjects [30]. Moreover, to meet MRA requirements, in which only a professional nurse can be eligible for the MRA as opposed to a nurse with only technical qualifications, nursing education programs were extended from 2.5 to 3 years.

졸업생들이 라오스에서 실무에 종사할 수 있는 역량을 갖추도록 국가 시험이 계획되어 있습니다. 현재 라오스 보건부 관할 하에 10개의 보건의료 교육기관이 있지만, 의사, 치과의사, 간호사, 약사, 조산사 등 모든 수준과 범주의 보건의료 전문가에 대한 제도적 품질 보증 시스템은 아직 공식적으로 적용되지 않고 있습니다[11, 13]. 의사, 치과의사, 간호사는 2020년까지, 그 외 직종은 2025년까지 국가시험이 시행될 것으로 예상됩니다[23]. 예외적으로 조산사는 2010년에 국가시험이 도입된 이후 조산사 자격증을 발급받아 진료를 할 수 있게 되었습니다[13]. 국가 시험에는 보건복지부가 발행한 국가 조산사 교육 표준과 국제 조산사 연맹(ICM)에 따른 객관적이고 체계적인 임상 시험(OSCE)이 포함됩니다.  
National examinations are planned to ensure the competency of graduates to practice in Lao People’s Democratic Republic. Although 10 health care educational institutions are currently under the jurisdiction of the MOH, an institutional quality assurance system has yet to be formally applied across all levels and categories of health care professionals including medical doctors, dentists, nurses, pharmacists, and midwives [11, 13]. It is anticipated that a national examination for medical doctors, dentists, and nurses will be implemented by 2020 and for others by 2025 [23]. As a sole exception, since the introduction of a national examination in 2010, midwives have been issued a certificate to allow them to practice [13]. The national examination includes an objective and structured clinical examination (OSCE) based on national midwifery education standards issued by the MOH and following the International Confederation of Midwives (ICM).

신규 채용된 보건 분야 공무원의 농촌 지역 3년 의무 복무
Three-year compulsory service in rural areas for newly recruited government servants in the health sector

라오스 인민민주공화국은 심각한 보건 인력 부족을 겪고 있으며, 특히 외딴 지역과 농촌 지역에서 보건 인력의 불공평한 분배가 두드러집니다[9]. 라오스 인민민주공화국과 같이 자원이 부족한 국가에서의 인력 부족은 주로 생산 및 고용 능력이 낮기 때문에 발생합니다. 라오스 보건부는 거의 모든 병원에 적용되는 공공 부문의 허가된 직책 수가 제한되어 있기 때문에 모든 간호 졸업생(연간 약 500~600명)이나 다른 보건 전문직 졸업생을 모두 고용할 수 없습니다[13]. 한정된 정부 예산으로 지역 사회 보건의 이 중요한 문제를 해결하기 위해 보건부는 "농촌 지역 신규 졸업생 배치에 관한 장관급 합의서(제103/MOH/23호, 2012년 1월)"를 제정했습니다. [31]을 제정하여 모든 종류의 보건 분야 신규 채용 공무원에 대해 농촌 지역에서 3년의 의무 복무를 의무화했습니다. 농촌 지역에서 3 년의 의무 복무를 마친 사람은 면허 시험에 응시할 수 있습니다. 이는 해당 지역에 직원을 배치하는 데 대한 인센티브입니다. 그러나 공식적인 감독 체계를 갖춘 교육 프로그램을 개발하는 것은 앞으로의 과제가 될 것입니다.  
Lao People’s Democratic Republic has suffered a critical shortage of HRH, and the inequitable distribution of HRH is particularly evident in remote and rural areas [9]. A shortage of HRH in a resource-limited country such as Lao People’s Democratic Republic is primarily caused by low production and employment capacity. The MOH cannot employ all nursing graduates (approximately 500–600 per year) or all graduates in other health professions due to the limited number of sanctioned posts in the public sector, which applies to almost all hospitals [13]. To address this critical issue in community health with a limited government budget, the MOH enacted the “Ministerial Agreement on the Stationing of New Graduates in Rural Areas (No. 103/MOH/23, Jan. 2012)” [31], which mandates 3 years of compulsory service in rural areas for all kinds of newly employed government servants in the health sector. Those who complete the 3-year compulsory service in rural areas are eligible to sit for the licensing examination. It is an incentive for placing staff in such areas. However, the development of a training program with a formal supervision scheme will be a challenge in the future. 

개인 의료 시설에서 일하기 위해 전문 자격증을 취득하기위한 요건
Requirements for obtaining a professional certificate to work at a private health care facility

거의 모든 병원이 공공 부문에 속해 있지만 개인 클리닉의 수가 증가하고 있습니다. 민간 병원에 관한 라오스 법령(라오스 정부 법령 제 151호, 2014년 4월 28일)[23]은 2014년에 공포되었으며, 민간 병원에서 일하고자 하는 의료 전문가는 반드시 보건부에서 발급한 자격증을 소지해야 한다고 규정하고 있습니다. 이는 실무 능력을 증명하는 전문 자격증과는 다르며, 공무원 명부에 등록되지 않은 의료인이 민간 의료 시설에서 일할 수 있도록 공식적으로 인정하는 것입니다. 라오스 보건부는 민간 부문의 의료 서비스 품질을 관리하기 위해 2014년부터 공식 자격증을 발급하기 시작했습니다. 그러나 라오스 정부는 잠재적인 이중 제도의 복잡성을 피하기 위해 의료 전문가를 위한 고유한 면허 시스템으로 통합할 계획입니다.
Almost all hospitals belong to the public sector, but the number of private clinics is increasing. The Lao decree on private hospitals (no. 151/Gov, 28 April 2014) [23] was promulgated in 2014 and stipulates that a health care professional who intends to work at a private hospital must hold a certificate issued by the MOH. This is not the same as a professional license to prove competency of practice; in contrast, it provides official recognition for a health care practitioner who is not registered in the government servant registry to work in a private health care facility. Needing to control the quality of health care in the private sector, the MOH began issuing official certifications in 2014. However, the government of Lao People’s Democratic Republic intends for this stream to be integrated as a unique system of licensure for health care professionals to avoid the complexity of a potential dual system.

의료 전문가 면허 및 등록을 위한 10개년 전략
Ten-year strategy for the licensing and registration of health care professionals

2015년에 보건부는 "라오스 인민민주공화국의 의료 전문가 면허 및 등록 시스템 전략 2016-2025"[23]를 승인했습니다. 이 전략은 궁극적으로 면허 및 등록 시스템의 틀을 정의하고 향후 10년간의 목표, 목적, 대상, 우선순위 조치로 구성되었으며, 6개의 기둥에 중점을 두었습니다(표 2).
In 2015, the MOH endorsed the “Strategy on Healthcare Professional Licensing and Registration System in Lao People’s Democratic Republic 2016-2025” [23]. This strategy ultimately defined the framework for the licensing and registration system and consisted of goals, objectives, targets, and prioritized actions over the next 10 years, with a focus on six pillars (Table 2).

면허 및 등록을 향한 경로는 교육 기관에서 시행하는 졸업 시험으로 시작하여 학위 수여로 이어집니다. 학위를 수여받은 졸업생은 의료 전문가 위원회의 감독하에 시행되는 국가 역량 시험에 응시할 자격이 주어집니다. 정식 면허를 취득하려면 응시자는 공공 또는 민간 환경에서 3년간의 감독 실습을 완료해야 합니다. 전문 실무 지식과 기술을 최신 상태로 유지하기 위해 등록된 의료 전문가는 의료 전문가 위원회에서 승인한 지속적인 전문성 개발(CPD) 활동 참여 평가를 바탕으로 5년마다 등록을 갱신해야 합니다(그림 3).
The pathway toward licensing and registration will commence with an exit exam administered by the training institution, leading to the awarding of an academic degree. Graduates who are awarded the degree are entitled to sit for a national competency examination that is administered under the supervision of the Healthcare Professional Council. To obtain a full license, candidates must complete 3 years of supervised practice in either public or private settings. To ensure that professional practice knowledge and skills are current, registered health care professionals are required to renew their registration every 5 years based on an assessment of their participation in continuing professional development (CPD) activities approved by the Healthcare Professional Council (Fig. 3).

또한 최근 승인된 보건 부문 개발 계획(제8차, 2016~2020년)[33]에는 면허 및 등록 시스템 구축을 위한 국가 프로젝트가 포함되어 있습니다. 이러한 전략을 바탕으로 현재 보건부는 WHO와 협력하여 이 새로운 시스템을 지원하기 위한 보건의료전문가협의회를 설립하는 작업을 진행 중입니다.
In addition, the recently endorsed health sector development plan (the 8th, 2016–2020) [33] includes a national project for establishing a licensing and registration system. Based on these strategies, progress is now underway by the MOH in collaboration with the WHO to establish the Health Professionals Council to support this new system.

토론
Discussion

이 질적, 서술적 사례 연구는 라오스 인민민주공화국의 보건의료 정책의 진화 과정을 면허 시스템 규제 프레임워크의 개발 과정을 통해 살펴봅니다. 이러한 프레임워크의 도입은 라오스 보건의료 시스템 개발에 중요한 이정표가 될 것이며, 향후에도 중요한 영향을 미칠 것입니다. 라오스 보건의료의 질을 보장하는 궁극적인 목표는 안전하고 효과적인 보건의료 서비스를 제공하고 의료 과실로부터 국민을 보호하는 것입니다. 예를 들어, 면허 취득은 미국 의료 시스템에서 4가지 주요 성과로 이어졌습니다: 

  • 비숙련 개입으로 인한 돌팔이 제거 또는 개인 수준에서 적격 치료 지연, 
  • 치료 개선으로 인한 감염 감소, 
  • 의료인의 지식과 기술 향상을 통한 과학 발전, 
  • 비숙련 의료인에게 지불되는 비용 낭비로 인한 비용 절감[34]. 

라오스 인민민주주의 공화국에서는 국가 시험과 지속적인 전문성 개발을 통해 의료 전문가의 역량을 보장할 것입니다. 또한 의료 과실로 인해 면허를 취소할 수 있는 제도를 도입함으로써 보건의료인의 윤리적 측면과 직업적 태도의 중요성이 강조될 것입니다[23].
This qualitative, descriptive case study examined the evolutionary process of HRH policies in Lao People’s Democratic Republic by depicting the development of a regulatory framework for a licensing system. Introducing such a framework will be a significant milestone in the development of a Lao health care system and one that will have significant implications for the future. The ultimate goal of ensuring the quality of HRH is to provide safe and effective health care services and protect the population against malpractice. For example, licensure led to four major achievements in the US health care system:

  • the elimination of quackery from unskilled interventions or delays in qualified care at the individual level,
  • the reduction of infection by improved treatment,
  • the advancement of science through improved knowledge and skills of medical practitioners, and
  • cost savings from wasted payment to unskilled practitioners [34].

In Lao People’s Democratic Republic, the competency of health care professionals will be guaranteed by national examinations and continuing professional development. Moreover, by introducing a system in which licenses can be revoked because of malpractice, the ethical aspects of HRH and the importance of professional attitudes will be highlighted [23].

최근 몇 년 동안 라오스뿐만 아니라 제도가 마련되어 있지 않은 주변 국가에서도 면허 시스템 개발의 필요성이 가속화되고 있습니다. 이러한 발전의 주요 요인 중 하나는 2015년 말에 시작된 세 가지 범주의 의료 전문가에 대한 아세안 MRA 의무화입니다. 또 다른 요인은 아세안 경제 공동체가 주도하는 의료 서비스의 국제적 자유 흐름으로 인해 행정적 감독이 덜한 민간 의료 서비스에 대한 통제에 대한 요구가 증가하고 있다는 점입니다[35].
The need to develop a licensing system has accelerated in recent years not only in Lao People’s Democratic Republic but also in neighboring countries where no systems are in place. One of the primary factors in this development is the ASEAN MRA mandate for three categories of health care professionals, which was initiated at the end of 2015. Another factor is the increasing demand for control over private health care services, which have less administrative oversight [35] due to the international free flow of health services led by the ASEAN economic community.

또 다른 원동력은 "농촌 보건 의료 시설에 보건 종사자 배치 강화"에서 "보건 의료 전문가의 질 향상"으로의 HRH 정책 전환입니다. MDGs 달성을 위해 농촌 보건의료 시설에 보건의료 인력 배치를 늘리는 것과 동시에 보건의료 인력의 질을 보장하기 위해서는 면허 취득이 필수적입니다. 접근성이 뛰어나고 필요한 역량을 갖춘 보건의료 종사자가 있어야 지역사회의 기대에 부응하는 양질의 의료 서비스를 제공할 수 있고, UHC 달성을 향한 진전에 기여할 수 있습니다[6]. 일본의 경우 UHC 도입에 앞서 보건의료인력의 양적 측면을 강화하고, 나아가 교육 과정과 면허시험을 고도화하여 질적 측면을 개선하였다[36]. 이러한 과정은 아직 면허 제도를 개발 중인 다른 아세안 국가에도 적용될 수 있을 것으로 기대된다. 
Another driving force is the HRH policy shift from “strengthening the deployment of health workers in rural health care facilities” to “improving the quality of health care professionals.” Parallel with the increase of HRH deployment to rural health care facilities to achieve MDGs, licensing is essential to ensure the quality of HRH. The mere availability of health care workers is not sufficient; health care workers who are accessible and equipped with required competencies can deliver quality care that meets the expectations of the community and contributes to progress toward achieving UHC [6]. In the case of Japan, prior to introducing UHC, the quantitative aspects of health care workers were strengthened; furthermore, quality was improved by upgrading educational courses and licensing examinations [36]. This process is expected to be applied to other ASEAN countries that are still developing their licensing systems.

효과적인 정책과 계획을 개발하기 위해서는 HRH 데이터를 수집, 분석, 활용할 수 있는 강력한 기술적 역량과 해외 모범 사례를 활용할 수 있는 능력이 필요합니다[37]. 주목할 만한 점은 수집된 법적 제도와 정책의 중복이 비교적 적은 것으로 보인다는 점입니다. 라오스 인민민주주의공화국에서는 보건의료전문가위원회의 효과적인 거버넌스가 부재한 상황에서 유일한 규제기관으로서 강력한 하향식 관리를 통해 보건부의 장기적인 관점과 의지가 보건의료 전문가를 위한 정책의 체계적인 개발과 실행에 상당한 역할을 하고 있다. 다른 나라에서 볼 수 있듯이, 보건부 및 국가위원회를 포함한 여러 규제 기관의 존재는 시스템을 복잡하게 만들고 보건의료 전문가 규제에 필요한 작업을 부분적으로 만 수행합니다 [38]. 의료 전문가를 규제하고 허가하는 책임은 일반적으로 많은 국가에서 국가위원회에 귀속되지만, 보건부 또는 기타 전문 협회와 같은 다른 당국이이 역할을 수행하거나 일부 국가에서는 MOH 직원이 위원회에 겸직 할 수 있습니다 [36]. 향후 라오스 위원회의 제도적 역량을 강화하기 위해서는 여러 이해관계자 간의 명확한 경계와 효과적인 협력이 필요할 것입니다.
The development of effective policies and plans requires strong technical capacity to compile, analyze, and utilize HRH data, as well as the ability to draw upon best practices from abroad [37]. It is notable that there seem to be relatively few overlaps in the collected legal instruments and policies. In Lao People’s Democratic Republic, through strong top-down management as a sole regulator, both the long-term perspective and commitment of the MOH have played a substantial role in the systematic development and implementation of policies for health care professionals, as effective governance by the Healthcare Professional Council remains absent. As seen in other countries, the existence of multiple regulatory bodies, including the MOH and National Council, makes the system complex and only partially fulfills the tasks required for regulating health care professionals [38]. Although the responsibility to regulate and authorize health care professionals is usually attributed to the National Council in many countries, other authorities such as the Ministry of Health or other professional associations can take this role, or in some countries, the MOH staff concurrently belong to the Council [36]. To strengthen the Lao Council’s institutional capacity in the future, clear demarcations and effective collaboration between multiple stakeholders will be needed.

라오스 인민민주주의공화국이 면허 시스템을 개발하기 시작했지만 일부 문제는 여전히 다양한 이해관계자 간의 합의에 도달하기 위해 신중하게 논의해야 합니다. 예를 들어, 소수 민족에 대한 국가 시험을 위한 특별 조치가 필요할 수 있습니다.

  • 최근 인구조사에 따르면 전체 인구의 48.5%를 차지하는 47개의 소수 민족이 주로 고지대에 거주하는 것으로 확인되었습니다.
  • 이러한 인종적 다양성은 문화적, 언어적 장벽으로 인해 의료 서비스 제공과 교육에 여전히 큰 어려움을 겪고 있습니다[13].
  • 또한 외국 의과대학 졸업자에 대한 면허 제도는 라오스 내 의과대학 졸업자와 동등한 조건을 적용할지 여부에 대해 논의 중입니다.
  • 또한, '간호사'와 '전문간호사'와 같이 동일한 전문직종에 대해 서로 다른 면허 등급을 부여하는 방안도 향후 논의 및 규제될 수 있습니다.

면허와 관련된 한 가지 단점은 의료 전문가가 되기 위한 엄격한 장벽을 만든다는 것입니다. 지역사회에 봉사할 수 있는 충분한 수의 의료 전문가를 공급하려면 향후 면허는 라오스 인민민주공화국의 실제 수요를 해결하기 위한 기존 정책에 부합해야 합니다. 
Even though Lao People’s Democratic Republic has started to develop a licensing system, some issues still need to be discussed carefully to reach consensus between different stakeholders. For example, special arrangements might be made for the national examinations of ethnic minorities. The latest census identified 47 distinct ethnic groups that constitute 48.5% of the total population, predominately in the highlands. This ethnic diversity still presents major challenges to health care delivery and education due to cultural and linguistic barriers [13]. Additionally, the licensing system for those who have graduated from foreign medical schools is under discussion as to whether to apply equivalent conditions to those who have graduated from medical schools in Lao People’s Democratic Republic. Additionally, the establishment of different license levels in the same professional categories, such as “Registered Nurse” and “Licensed Practical Nurse,” might be discussed and regulated in the future. One disadvantage regarding licensure is that it creates stringent barriers to becoming a health care professional. To supply sufficient numbers of health care professionals who serve the community, future licensure should conform to existing policies to address the actual demands in Lao People’s Democratic Republic.

라오스 인민민주공화국과 같은 국가에서는 보건의료 전문가 위원회역량 개발을 강화하기 위한 정부 예산모든 면허 취득 경로에 대한 법안을 포함한 전략과 실행 계획에 따라 보건 정책을 실행에 옮길 필요가 있습니다. 특히 외부 지원에 대한 실질적, 기술적 의존도가 높은 자원이 제한된 국가에서는 개발 파트너와 협력하고 조율하는 것도 중요합니다. 따라서 보건부의 헌신은 필수 불가결합니다.
When moving forward in countries such as Lao People’s Democratic Republic, it is necessary to transform health policy into practice by following strategies and action plans, including governmental budgets for strengthening the capacity development of the Healthcare Professional Council, as well as legislation for every licensure pathway. It is also important to coordinate and collaborate with development partners, especially in countries with limited resources where substantial and technical reliance on external support is common. Therefore, the commitment of the MOH is indispensable.

결론
Conclusion

라오스 인민민주공화국의 라이선싱 시스템 정책 발전을 위한 지속적인 개발 과정에 대해 설명했습니다. 이 정보는 특히 면허에 초점을 맞춘 보건의료 전문가 개발의 정책 전환에 대한 광범위한 개요를 가능하게 할 것으로 기대됩니다. 라오스 인민민주공화국에서는 최근 몇 년 동안 지역 경제 통합과 보편적 의료 보장 달성을 향한 정책 변화로 인해 면허 제도의 필요성이 증가했습니다. 국가 면허 제도는 국가 시험, 지속적인 전문성 개발, 적절한 경우 면허 취소를 통해 의료 전문가의 역량을 보장하는 데 도움이 되는 보건 시스템 개발의 중요한 이정표가 될 것입니다. 모든 국민에게 보편적 의료 접근성과 사회적 보호를 보장할 수 있는 보건 시스템을 달성하기 위해서는 보건 인적 자원의 지속적인 개발을 위한 정책적 개입과 거버넌스 강화가 요구됩니다. 
The process of ongoing development toward policy evolution for a licensing system in Lao People’s Democratic Republic has been described. This information is expected to enable a broad overview of policy transitions in developing health care professionals, especially those focusing on licensing. In Lao People’s Democratic Republic, the need for licensing systems has increased in recent years due to regional economic integration and a shift in policy toward achieving universal health coverage. A national licensing system would be a significant milestone in health system development, helping to ensure the competency of health care professionals by means of a national examination, continuing professional development, and the revoking of licenses when appropriate. A policy intervention and strengthened governance for continuous development of human resources for health are demanded in order to achieve a health system that can guarantee universal access to health care and social protection to all citizens.

 


Hum Resour Health. 2017 Aug 7;15(1):51. doi: 10.1186/s12960-017-0215-2.

The evolution of the national licensing system of health care professionals: a qualitative descriptive case study in Lao People's Democratic Republic

Affiliations collapse

1JICA Project for Sustainable Development of Human Resources for Health to Improve MNCH Services, 2nd Floor, Sacombank Building, 044 Haengboun Rd, Ban Haisok, Chanthabouly District, Vientiane, Lao People's Democratic Republic. sonomiwa@gmail.com.

2National Center for Global Health and Medicine, 1-21-1 Toyama Shinjyuku, Tokyo, 162-8655, Japan. sonomiwa@gmail.com.

3Japan Agency for Medical Research and Development, 1-7-1 Otemachi, Chiyoda, Tokyo, 100-0004, Japan. sonomiwa@gmail.com.

4Ministry of Health, Ban thatkhao, Sisattanack District, Rue Simeuang, Vientiane, Lao People's Democratic Republic.

5University of New South Wales, 11/17 Sutherland Crs, Darling Point, Sydney, NSW, 2027, Australia.

6National Center for Global Health and Medicine, 1-21-1 Toyama Shinjyuku, Tokyo, 162-8655, Japan.

PMID: 28784154

PMCID: PMC5547512

DOI: 10.1186/s12960-017-0215-2

Free PMC article

 

Abstract

Background: The introduction of a systematic framework for the licensing of health care professions, which is a crucial step in ensuring the quality of human resources for health (HRH), is still evolving in Lao People's Democraic Republic. The aim of this study was to review and document the evolution of Lao HRH policies and the development of its national licensing system.

Case presentation: A qualitative descriptive case study methodology was applied to document and describe how Lao People's Democratic Republic laid the foundation for the development of a licensing system. The results demonstrate that Lao People's Democratic Republic is currently in the process of transitioning the focus of its HRH policies from the quantity and deployment of services to remote areas to improvements in the quality of services. The key events in the process of developing the licensing system are as follows: (1) the systematic development of relevant policies and legislation, (2) the establishment of responsible organizations and the assignment of responsible leaders, (3) the acceleration of development efforts in response to the Association of Southeast Asian Nations Mutual Recognition Arrangement for standard qualifications, (4) the strengthening of educational systems for fostering competent health care professionals, (5) the introduction of a 3-year compulsory service component in rural areas for newly recruited government servants, and (6) the introduction of a requirement to obtain a professional health care certificate to work in a private hospital. The Lao Ministry of Health (MOH) has endorsed a specific strategy for licensing to realize this system.

Conclusion: The need for licensing systems has increased in recent years due to regional economic integration and a shift in policy toward achieving universal health coverage. A national licensing system would be a significant milestone in health system development, helping to ensure the competency of health care professionals by means of a national examination, continuing professional development, and the revoking of licenses when appropriate.

Keywords: Health policy; Health workforce; Lao People’s Democratic Republic; Licensing.

+ Recent posts