의과대학 입학과정에서 시골출신 지원자에 대한 추가적 고려가 없어졌을 때의 결과 예측
Determining the Consequences for Rural Applicants When Additional Consideration is Discontinued in a Medical School Admission Process
WILLIAM T. BASCO, JR., GREGORY E. GILBERT, and AMY V. BLUE
시골출신 지원자에게 추가적인 배려를 하는 것의 "비용"(즉 비(非)시골지역 학생이 면접을 보게될 기회가 적어지는 것)은 미미하다. 의사를 필요로 하는 시골지역이 장차 얼마나 혜택을 볼 것인가를 고려하면 더욱 그러하다.
the ‘‘cost’’ (fewer non-rural applicants gaining interviews) of the additional consideration to rural applicants was minimal, given how much benefit a rural state in need of rural practitioners might gain.
의사들을 시골 지역에서 진료하도록 장려해야 할 필요성에 대한 연구는 많이 되어 있다. 시골지역 의사를 양성하는 여러 단계 중에서도 의과대학의 입학전형은 중요한 단계가 된다. 특히 시골지역 출신의 지원자가 졸업후에 일차의료를 할 가능성이 더 높고, 시골지역에서 진료할 가능성이 더 높으며, 시골지역에 더 오랜기간 머물 가능성도 더 높다. AAMC에서 1993~1994년에 한 조사 결과를 보면 응답한 학교 중 60% 이상의 학교에서 입학전형과정에서 일차의료를 할 가능성이 높은 지원자에 대해 추가적인 배려(consideration)을 한다고 조사되었으며, 이러한 지원자들 중에는 상당수 시골출신 지원자가 있음이 조사되었다. 따라서 시골지역 출신의 지원자를 우선시하는 입학전책은 시골지역 의사를 양성하고자하는 의과대학의 노력의 한 요소로서 합당하다고 할 수 있다.
소수자(minority) 지원자에게 추가적인 배려를 하고자하는 고등교육 입학전형에 대한 최근의 법적 규제는 의과대학으로 하여금 입학전형을 다시 살펴보게하는 계기가 되었다. 입학과정에서 있을 수 있는 추가적 배려를 중단할 때 나타날 수 있는 영향에 대한 논쟁은 주로 Underrepresented Minority(URM)지원자들이 받는 영향에 대해 이뤄져왔다. 그러나 이러한 입학정책의 변화가 URM이 아닌 다른 인구집단에 미치는 영향에 대해서 연구된 바는 적다. 이번 연구에서 조사한 의과대학들은 전통적으로 시골출신 지원자들/URM지원자들에게 면접전 점수(예컨대 1단계 전형 점수)를 조정해줌으로써 입학면접을 보게 되는 학생집단에 이들 학생이 적절히 포함될 수 있도록 맞춰왔다. 이러한 정책을 바꾸라는 법적 규제가 없어지지 않는다면, 불확실한 법적 환경때문에 의과대학들은 2000년 8월 입학하는 모든 추가적인 배려 정책이 중단할 것이다.
이번 연구에서는 Southeast의 국립(publicly-owned) 의과대학에서 추가적 배려를 중단시켰을 때 시골출신 지원자에게 나타날 영향에 대해서 연구해보고자 했다. 우리는 시골출신 지원자들의 점수를 조정해주지 않는다면, 이들이 면접전 점수에서 상당히 불리한 석차를 받게 되어, 입학면접을 볼 수 있는 시골출신 지원자의 수가 크게 감소할 것이라는 가설을 검정해보았다.
시골지역 출신 학생들에게 주어지던 점수 보정(adjustment)를 제거하면,
면접을 볼 수 있는 시골지역지원자의 숫자가 약 30~40%정도 감소한다.
Determining the consequences for rural applicants when additional consideration is discontinued in a medical school admission process.
Source
Department of Pediatrics, Medical University of South Carolina, Charleston, SC 29425, USA. bascob@musc.edu
The ongoing need to encourage physicians to practice in rural areas has been well documented.1,2 The medical school admission process is an important juncture in the multistep process of producing rural physicians, particularly since applicants from rural areas are much more likely to enter primary care after medical school, more likely to locate in rural areas, and more likely to stay in rural practice for the long term.1,3–5 Surveys completed by the Association of American Medical Colleges in 1993 and 1994 (unpublished) revealed that more than 60% of responding medical schools offered extra consideration at some point in the admission process to candidates likely to enter primary care, and rural applicants were frequently listed as one of those groups. Therefore, admission practices that favor applicants from rural areas are a logical component of a medical school’s effort to produce rural practitioners.
The current legal pressures against offering additional consideration to minority applicants in higher education admission have prompted medical schools to re-examine their individual admission practices. The bulk of the public and published debate regarding the effects of discontinuing additional consideration practices has rightly focused on the effects upon enrollment of underrepresented minority (URM) applicants.7 However, there has been little discussion about how these changes in admission policy might affect the prospects of other demographic groups of interest. The medical school examined in this study historically adjusted the pre-interview scores of rural applicants and URM applicants in order to assure that those groups were adequately represented in the cohort offered admission interviews.
While the school was under no direct legal mandate to change these practices, the uncertain legal environment in large part led to the school’s decision to discontinue all systematic additional consideration for the class matriculating in August 2000.
The purpose of this study was to evaluate the extent of the impact of discontinuing additional consideration to applicants from rural areas at one publicly-owned medical school in the Southeast. We tested the hypothesis that failure to adjust for rural applicant status has a marked adverse effect on the pre-interview ranks of rural applicants, resulting in fewer rural applicants’ gaining admission interviews.
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