When I say . . . 상황인식(Med Educ, 2017)
When I say . . . situation awareness
Christopher Patterson,1,2 Nicholas Procter2 & Luisa Toffoli2

 

[상황 인식]의 개념은 건강에 대한 논의와 연구의 초점이 되고 있다. 하지만 만약 있다면, 그것이 의료 종사자들의 교육과 무슨 관련이 있을까요? 음, 정말 많이요. 우리가 다양한 비보건 분야에서 보아온 것처럼 상황 인식의 맥락화와 특정 보건 관행에 대한 적용은 해당 분야의 교육에 크게 기여할 수 있다.
The concept of situation awareness is increasingly a focus of discussion and research in health. Yet what relevance, if any, does it have for the education of health practitioners? Well, a lot really. Just as we have seen in a range of non-health disciplines,1 the contextualisation and application of situation awareness to specific health practices can contribute significantly to education in the sector.

[상황 인식]은 조종사가 자신의 실천 환경과 역동적 의사 결정의 맥락에서 정보를 수집, 분류 및 처리하는 인지 능력을 설명하기 위해 확립된 개념이다. 상황 인식은 '시간과 공간의 볼륨 속에서 환경 내 요소에 대한 인식, 의미 이해 및 가까운 미래의 상태 예측'으로 정의되며, 다음과 같은 단서의 인지 처리의 세 단계를 통해 발생한 시나리오에 대한 실무자의 전체 지식을 나타낸다.

  • (i) 단서의 인식(레벨 1); 
  • (ii) 이러한 단서의 이해(레벨 2) 및 
  • (iii) 이러한 단서가 미래에 무엇을 의미하는지 투영한다(레벨 3)

Situation awareness is a concept established to explain a pilot's cognitive ability to gather, sort and process information from his or her practice environments and in the context of dynamic decision making.2 Defined as a practitioner's ‘perception of the elements in the environment in a volume of time and space, the comprehension of their meaning and the projection of their status in the near future’,2 situation awareness represents a practitioner's total knowledge of a scenario accrued through three stages of the cognitive processing of cues:

  • (i) the perception of cues (level 1);
  • (ii) comprehension of these cues (level 2), and
  • (iii) projection of what these cues mean for the future (level 3).2

실천가에게 상황에 대한 '정신적 그림'을 제공하는 것은 이 세 단계의 총합이다.3 그런 다음 이 정신적 그림은 시술자의 후속 결정을 알려준다. 이걸 리버스 엔지니어링하면 어떨까요? 의사결정에 앞서 발생하는 구성 요소를 분석하면 어떻게 됩니까? 상황 인식은 그들이 결정을 내릴 때 어떤 단서들을 사용하고 왜 사용하는지를 발견하기 위해 전문 의료 종사자들의 상황의 정신적 그림을 이해하기 위한 프레임워크로 사용될 수 있다. 궁극적으로, 우리는 이 정보를 교육 환경에서 학생이나 초보 건강 전문가에게 전달할 수 있다. 보건 관행과 관련된 복잡한 환경 및 역동적인 의사 결정 시나리오를 고려할 때 이러한 교육이 필요하다.
It is the total of these three stages that provides the practitioner with the ‘mental picture’ of a situation.3 This mental picture then informs the practitioner's subsequent decision. So what if we reverse-engineer this? What if we analyse the components that occur prior to and lead to decisions? Situation awareness may be used as a framework to make sense of expert health practitioners’ mental pictures of situations in order to discover what cues they use to make decisions and why. Ultimately, we can then pass this information on to students or novice health practitioners in training settings. Such education is necessary, given the complex environments and dynamic decision-making scenarios associated with health practice.

정신 건강 관리의 맥락에서 비자발적 입원처럼 자주 발생하고 잠재적인 인권 결과를 가지고 있지만 아직 완전히 이해되지 않은 [복잡한 건강 관행complex health practice]을 생각해보자.

  • 당신은 급성 정신 건강 커뮤니티 팀에서 일하는 지역 사회 기반 정신 건강 전문가입니다. 오늘 귀하는 비자발적 입원이나 치료 이력이 없는 지역사회 서비스에 알려진 고객을 방문하고 있습니다. 고객은 합의된 건강플랜에 대한 좋은 계약 이력이 있고 당신은 먼저 그녀에게 전화를 걸어 당신이 올 것이라고 알려준다.
    Consider a complex health practice that occurs often, has potential human rights consequences, but is not yet fully understood, such as involuntary in-patient admission in the context of mental health care. You are a community-based mental health practitioner working in an acute mental health community team. Today, you are visiting a client known to community services who has no history of involuntary in-patient admission or treatment. The client has a good history of engagement with an agreed-upon health plan and you call her first to let her know you're coming.
  • 그 사람은 그녀의 전화를 받지 않는다. 당신은 고객의 거주지에 도착하여 무엇인가가 변했다고 생각하게 하는 다른 단서를 재빨리 파악합니다. 고객이 문을 여는 데 몇 분이 걸립니다. 그녀는 헝클어진 머리를 하고, 오후에 찢어진 잠옷을 입고, 당신을 안으로 들여보내는 것을 불안해한다. 그녀의 감정은 유연하고, 울음소리와 함께 높은 짜증과 강렬한 낮은 기분 사이에서 오락가락한다. 그녀의 연설의 어조와 운율은 변화무쌍하며, 그것을 통해 절망이라는 미묘한 주제가 흐르고 있다. 테이블 위에 수일 동안 사용하지 않은 물집 모양의 약물이 쌓여 있는 것을 볼 수 있지만, 고객에게 질문을 하면 그녀는 처방대로 약을 복용하고 있다고 말합니다. 당신은 고객에게 자살에 대한 생각을 물었고, 그녀는 '모든 것을 끝낼' 생각을 가지고 있다고 언급했습니다.
    The person does not answer her phone. You arrive at the client's residence and quickly identify other cues that lead you to consider something has changed. The client takes a few minutes to answer the door. She presents with dishevelled hair, is wearing torn pyjamas in the afternoon and is uneasy about letting you inside. Her emotions are labile, fluctuating between high irritability and intense low mood with crying. The tone and cadence of her speech are changeable, and through it runs a subtle theme of hopelessness. You then see a blisterpack of medication on the table that has not been used for a number of days, but when you question the client, she tells you she has been taking medication as prescribed. You ask the client about thoughts of suicide and she mentions having thoughts of ‘ending it all’.

여러분이 식별한 모든 단서들을, 그 단서들이 무엇을 의미하는지 그리고 그것들이 미래 사건에 무엇을 의미하는지 이해와 결합해서, 여러분은 결정을 내린다. 자발적인 입원 입원이 필요하다고 생각한다고 고객에게 알립니다. 고객은 거부합니다. 이제 그녀는 자살 생각을 부인합니다. 그녀와 당신과의 약속이 갑자기 바뀌어서 고객은 당신에게 즉시 떠나라고 요청해요. 고객의 반응과 다른 단서들의 축적을 고려하여, 당신은 또 다른 결정을 내린다. 당신은 추가 평가를 위해 비자발적 입학을 요구할 것이다. 이 결정은 고객이 그녀의 의사에 반하여 병원으로 이송될 것이라는 것을 의미하지만, 악행금지non-maleficence의 개념을 고려한다면, 당신은 이것이 이 고객에게 가장 유익한 결과라고 생각합니다.
Given all the cues you have identified, combined with your understanding of what the cues mean and of what they mean for future events, you make a decision. You inform the client that you think voluntary in-patient admission is required. The client refuses – she now denies suicidal thoughts. Her engagement with you changes abruptly and the client asks you to leave immediately. In view of the client's response, and the accumulation of other cues, you make another decision. You will seek involuntary admission for further assessment. This decision means the client will be transported to hospital against her will, but with your consideration of the concept of non-maleficence, you deem this to be the most beneficial outcome for this client.

어떻게 이토론 복잡하고 얽혀있는 practice을 가르칠 수 있을까요? 모든 health practice에서 상황 인식을 이해하고 정의하면, 여기에 설명된 것과 같이 이미 발생하는 복잡한 건강 관행에 대한 더 큰 통찰력을 제공할 수 있습니다. 그것은 의사 결정을 위한 의료 종사자들의 더 나은 교육을 허용할 것이다. 의료, 간호 및 관련 의료 교육 외에서는 실습 시뮬레이션 및 가상 현실과 같은 방법을 통해 상황 인식을 가르치고 평가합니다. 교육학적 방법으로서의 연습 시뮬레이션은 의료 전문가 교육에 널리 사용되지만, 가상 현실은 성장 영역area of growth이다. 두 방법 모두 학습자에게 학생과 고객 모두에게 안전한 방식으로 복잡하고 중요한 시나리오의 맥락에서 상황 인식을 가르칠 수 있는 안전하고 통제된 진정한 학습 환경을 제공한다.

How do we teach such a complex and intricate practice? Understanding and defining situation awareness in any health practice will provide greater insight into the complex health practices that already occur, such as the one described here. It will allow for the better education of health practitioners for decision making. Outside medical, nursing and allied health care education, situation awareness is taught, and assessed, through methods such as practice simulation and virtual reality. Practice simulation as a pedagogical method is widely used in educating health care professionals, whereas virtual reality is an area of growth.4 Both methods provide learners with safe, controlled and authentic learning environments that allow the teaching of situation awareness in the context of complex and vital scenarios in a way that is safe for both the student and client.

상황 인식은 의사 결정 프로세스를 역설계reverse-engineer하고 의사 결정 정보를 제공하는 것과 그 이유에 대한 구체적인 세부 사항을 강조하기 위한 프레임워크를 제공한다. 이를 통해 우리는 각 단계와 관련이 있는 것으로 학습한 중요한 특징을 계속 가르치고 환경 단서, 잠재적 의미 및 관련 후속 의사 결정을 식별하는 실무자를 교육할 수 있다. 이러한 방식으로, 실무자들은 상황에 맞게 교육받을 수 있다.

Situation awareness provides a framework with which to reverse-engineer the decision-making process and to highlight the specific details of what informs decisions and why. This allows us to go on to teach important features we have learned are related to each stage and to educate practitioners in the identification of environmental cues, their potential meaning and related, subsequent decisions. In this way, practitioners can be educated to be situationally aware.


Med Educ. 2017 Jul;51(7):683-684. doi: 10.1111/medu.13226. Epub 2017 Jan 30.

When I say … situation awareness

Affiliations collapse

Affiliations

1University of Wollongong, Australia.

2University of South Australia, Australia.

PMID: 28139020

DOI: 10.1111/medu.13226

+ Recent posts