의과대학의 입학기준과 다양성

Admission criteria and diversity in medical school

Lotte O’Neill,1 Maria C Vonsild,2 Birgitta Wallstedt2 & Tim Dornan3


배경

의과대학에서 낮은 사회경제적 배경의 학생을 과소평가(under-representation)하는 것은 중요한 사회적 이슈이다. 현재까지는 입학 전형을 변화시키는 것이 의과대학 학생의 다양성을 높인다는 근거가 적다. 덴마크는 '자질중심(attribute-based)'이라는 입학전형을 만들어서 '성적중심(grade-based)' 입학전형에서는 입학이 어려운 학생들을 학문적 역량보다 '자질'을 갖춘 학생들을 선발하고자 했다. 이 연구의 목적은 각각의 입학전형을 통해서 들어온 학생들의 사회적 구성의 차이를 보고자 하는 것이다.


방법 

이 전향적 코호트 연구는 2002년부터 2007년까지 입학한 1074명의 학생을 대상으로 하였다. 이 중 454명은 성적중심 입학전형으로, 620명은 자질중심 입학전형으로 들어온 학생들이다. 각각의 입학전형에서 사회적 구성의 혼합정도를 평가하기 위해서 덴마크에서 학업성취와 관련이 되있다고 알려진 사회적 요인들에 대한 정보를 수집하였다(인종, 아버지의 직업, 어머니의 교육, Parenthood, 부모와 동거, 부모의 사회이득(social benefit))


결과

선발 전략은 의과대학 구성의 차이에 통계적으로 유의미한 차이를 주지 않았다.


결론

입학전형의 선택은 의과대학에 대한 접근성이나 사회적 다양성을 높이는데 그다지 중요하게 작용하지 않았다. 다양한 지원자 풀을 확보하는 것이 학생 구성의 다양성을 높이는데 더 좋은 전략으로 보인다.







 2013 Jun;47(6):557-61. doi: 10.1111/medu.12140.

Admission criteria and diversity in medical school.

Source

Centre of Medical Education, Aarhus University, Aarhus, Denmark. lotte@medu.au.dk

Abstract

CONTEXT:

The under-representation in medical education of students from lower socio-economic backgrounds is an important social issue. There is currently little evidence about whether changes in admission strategies might increase the diversity of the medical student population. Denmark introduced an 'attribute-based' admission track to make it easier for students who may not be eligible for admission on the 'grade-based' track to be admitted on the basis of attributes other than academic performance. The aim of this research was to examine whether there were significant differences in the social composition of student cohorts admitted via each of the two tracks during the years 2002-2007.

METHODS:

This prospective cohort study included 1074 medical students admitted during 2002-2007 to the University of Southern Denmark medical school. Of these, 454 were admitted by grade-based selection and 620 were selected on attributes other than grades. To explore the social mix of candidates admitted on each of the two tracks, respectively, we obtained information on social indices associated with educational attainment in Denmark (ethnic origin, father's education, mother's education, parenthood, parents living together, parent in receipt of social benefits).

RESULTS:

Selection strategy (grade-based or attribute-based) had no statistically significant effect on the social diversity of the medical student population.

CONCLUSIONS:

The choice of admission criteria may not be very important to widening access and increasing social diversity in medical schools. Attracting a sufficiently diverse applicant pool may represent a better strategy for increasing diversity in the student population.

© 2013 John Wiley & Sons Ltd.

PMID:

 

23662872

 

[PubMed - in process]





+ Recent posts