의과대학 교수의 스트레스/소진을 교육과정 변화 의지와 연결짓기(J Eval Clin Pract, 2016)

Linking medical faculty stress/burnout to willingness to implement medical school curriculum change: a preliminary investigation

Zeinab Arvandi MSc,1 Amirhossein Emami MD,2 Nazila Zarghi PhD Candidate in Medical Education,3,*

Seyed Mohammad Alavinia PhD, MD,4† Mandana Shirazi PhD5,6 and Sagar V. Parikh MD7‡





도입

Introduction


탈진 증후군은 내부 및 심리학적 요인과 관련이 있다[1].

the burnout syndrome is associated with internal and inter-psychological factors [1].


현재, 다양한 건강 전문가 그룹들이 다양한 방법으로 연구되고 있다. 

  • Maslach 테스트와 같은 가능한 방법들은 단지 전문가들 사이에서 높은 수준의 스트레스과 직업적인 번아웃에 의해 야기된 개인의 기능의 변화를 연구할 수 있다. 

  • 하지만 Cloninger의 테스트는 심리적인 성격 이론에 기초한다. 클로닝거의 시험 이론적 토대를 바탕으로 한 '성격 구조는 기질과 인성의 두 가지 기본 영역으로 구성되어 있다'[2].

Presently, a variety of health professional groups have been studied with various measures. The available methods such as the Maslach test could just study changes in the individuals’ functioning caused by high level of distress and professional burnout among specialists; however, Cloninger’s test is based on psychological theory of personality. Based on Cloninger’s test-theoretical foundation, ‘the personality structure is composed of two basic domains of temperament and character’ [2].


몇몇 연구는 높은 수준의 스트레스로 인해 직업 만족도가 떨어지고 정신 건강의 위험이 높다는 것을 보여주었다[3]. Stoyanov 외 연구진(2013년)은 또한 번아웃 증후군의 임상적 징후가 우울증과 불안장애에 대한 척도와 일치한다는 것을 확인하였다. 또한 초기 단계 탈진 증후군의 존재를 나타낼 수 있다고 언급했다[4].

Several studies have shown less job satisfaction and high risk of mental health because of higher level of stress [3]. Stoyanov et al. (2013) also confirmed that clinical manifestations of burnout syndrome are consistent with measures for depression and anxiety disorder; they also mentioned that it could indicate to presence of initial stages burnout syndrome, namely flame out [4].


그 과정의 첫 두 단계 - 플레임아웃(즉, 헛된 노력의 스트레스)과 번아웃(즉, 지치고 사기가 저하됨)이다. 소진 과정의 이 초기 기간은 그러한 취약한 의료 전문가 그룹에서 작업자의 심리적 잠재력을 보존하고 회복하기 위해 개입 수단을 식별하는 것이 바람직하다. 

  • 초기 단계에서는 전문적 "번아웃"의 현상학이 정신-감정적 스트레스의 증상과 구별하는 것이 어렵지 않은 반면, 

  • 후기에는 ('러스트아웃'이라는 용어로 설명됨) 그 위해성이 향후 작업에도 도움이 될 수 있다고 생각되기 때문에 심리적인 개입으로 인한 이득이 적을 수 있다[6].

the first two stages of the process – flame-out (i.e. stress of futile effort) and burnout (i.e. exhaustion and demoralization). This early period in the burning process is propitious to identify means of intervention for the sake of preservation and recovery of the psychological potential of the workers in such vulnerable groups of medical specialists. At an earlier stage, the phenomenology of professional “burning” is not difficult to differentiate from the symptoms of psycho emotional stress, whereas at a later stage (described by the term ‘rust out’), there may be less benefit from psychological interventions as the harm is thought to be might also be helpful in future work’ [6].


자료와 방법

Materials and Methods


참가자와 절차

Participants and procedures



측정

Measurements


변화 단계 측정

Measuring stages of change


변화 단계(SOC) 이론은 개인의 행동 변화와 촉진에 대해 고찰한다. Prochaska 관점에 기초해, SOC는 

    • 사전 고민, 

    • 사색, 

    • 행동 준비, 

    • 근의 변화 

    • 유지

...의 다섯 단계로 구성된다[7]. 

The stages of change (SOC) theory looks at the change and promotion of individual behaviour. Based on the Prochaska point of view, the SOC consists of five stages: pre-contemplation, contemplation, preparation for action, recent change and maintenance [7]. 


이 모델은 개인은 변화에 대해 서로 다른 준비도 단계에 있으며, 효과적인 개입은 특정 단계에 적응하고 상위 단계로 이동을 지원하여 행동 변화를 촉진해야 한다고 가정한다. 모델은 중독성 행동의 치료와 건강 증진 등과 같은 건강 행동 맥락에서 가장 일반적으로 적용되었다[8–10].

The model postulates that individuals are at different stages of readiness to change and that effective interventions should adjust to the stages and assist movements to higher stages, thus promoting behavioural change. The model has been applied most commonly in health behaviour contexts, such as treatment of addictive behaviour, and health promotion [8–10].


수정된 Prochaska 모델은 연구 이전 훈련 프로그램에 관련된 건강 전문가에 대한 참가자의 변화 준비 단계를 평가하기 위한 평가 도구로 사용되어 왔다. 원래의 5단계는 '수정된 프로카스카 설문지'에서 태도, 의도, 행동의 3단계로 축소되었다

    • '태도' 단계에서는 문제에 대한 인식은 있지만 행동에 대한 약속은 없다. 

    • '의도' 단계에서 개인은 행동 변화에 대비하는 반면, 

    • '행동' 단계에서는 이미 이러한 변화가 일어났다.

A modified Prochaska model has been used as an evaluation tool to assess the participants’ stages of readiness to change in health professionals involved in a research transfer training programme. The original five stages were reduced to three stages-attitude, intention and action-in the ‘Modified Prochaska Questionnaire’. 

    • In the ‘attitude’ stage, there is an awareness of the problem but no commitment to take action. 

    • In the ‘intention’ stage, the individual is prepared for behavioural change, while 

    • in the ‘action’ stage; this change has already taken place.


TUMS 변화 단계(TUMS-SOC)

TUMS Stage of Change questionnaire (TUMS-SOC)


이 14개 항목의 설문지에는 연구, 교육 및 개인 개발 작업의 세 가지 영역이 있다. 모든 항목은 1부터 4까지 점수를 매겼다. 점수 합계는 태도 단계(24점 이하), 의도 단계(25점~36점), 행동 단계(37점 이상) 등 개인의 변화 단계를 나타낸다.

In this 14-item questionnaire, there are three domains: research, educational and personal development tasks. All items were scored from 1 to 4. The sum of scores indicated individuals’ stage of change: attitude stage (score below24), intention stage (score 25–36) and action stage (score above 37).


스트레스와 소진 측정

Measuring stress and burnout


Maslach 등은 탈진(burnout)을 중요하고 의미 있고 도전적인 작업이 불쾌하고, 성취되지 못하고, 무의미해지는 지점이라고 묘사했다. 실제로 이때 에너지는 피로, 관여는 냉소, 효능은 비효과성으로 대체된다[13,14]. 특정 전문분야의 의료진들 사이에 번아웃이 만연해 있다. 학업지위가 높을수록 위험은 더 커진다[14]. 번아웃은 의사의 삶의 질에 해로운 영향을 미치며 자살 관념의 위험 증가와 관련이 있다[15].

Maslach et al. described burnout as the point at which important, meaningful and challenging work becomes unpleasant, unfulfilling and meaningless. Indeed, at this point, energy turns into exhaustion, involvement leads to cynicism, and efficacy is replaced by ineffectiveness [13,14]. Burnout is prevalent among clinical staff with certain specialties. The higher the academic rank, the further the risk [14]. Burnout has a detrimental effect on the doctor’s quality of life and is associated with an increased risk of suicidal ideation [15].


일반 건강 측정

Measuring general health


또 다른 잘 알려진 구제 조치인 소화전 대책 외에도 일반 건강 설문지(GHQ; Goldberg, 1992년)가 적용되었다. 페르시아어 버전의 GHQ는 최근의 증상이나 행동에 대한 12개의 자조 항목을 사용한다. 각 항목은 4점 척도로 평가된다(평소보다 낮음, 평년보다 낮음, 평소보다 훨씬 많음, 또는 예년보다 훨씬 높음). GHQ 총점은 선택된 채점 방법을 기준으로 12점에서 36점 사이로 추정되었다.

Besides the burnout measure, an additional, well-known distress measure, the General Health Questionnaire (GHQ; Goldberg, 1992) has been applied. The Persian version of GHQ uses 12 self-report items about recent symptoms or behaviours. Each item is rated on a four-point scale (less than usual, no more than usual, rather more than usual or much more than usual); GHQtotal score was estimated between 12 and 36 based on the selected scoring methods.


교수의 번아웃과 교육과정 변화 실행능력 연결

Linking faculty burnout and ability to implement curricular change


통계 분석

Statistical analysis


결과

Results


초기 연구결과

Preliminary findings of linkage between change stage and burnout


참가자의 성별은 변화의 단계(P = 0.04)와 연관되어 있었다: 여성은 대부분 의도 단계에 있었고, 남성은 행동 단계에 있었다. 이와는 대조적으로, 변화와 연령의 단계(P = 0.0) 또는 임상 교수로서의 경력(P = 0.09) 사이에는 연관성이 없었다. 또한 참가자의 연령 초과 점수(P = 0.3) 간에 통계적으로 유의한 연관성은 발견되지 않았다.

Participants’ gender was associated with the stage of change (P = 0.04): women were mostly in the intention stage, while men were in the action stage. In contrast, there was no association between stage of change and age (P = 0.0) or years of experience as a clinical faculty member (P = 0.09). In addition, no statistically significant association was found between participants’ age burnout scores (P = 0.3).


회귀 분석은 화상이 변화의 단계와 연관되어 있다는 것을 보여주었다.

Regression analysis showed that burnout was associated with stage of change.



고찰

Discussion


우리의 연구는 의과대학의 임상 교수진의 소진과 새로운 학문적 활동의 시작에 대한 수용성 사이의 관계를 조사하고자 했다.

Our study sought to examine the relationship between the burnout of clinical faculty in a medical school and their receptivity to starting new academic activities


우리는 임상 교수진 구성원이 [변화할 준비가 되어 있는 것]과 [직업상 소진의 하위척도]에서 중요한 관계를 발견했다. 즉, 직업상 탈진이 적은 참가자는 행동 단계에 있을 가능성이 높았고, 탈진이 심한 참가자는 태도나 의도 단계에 있을 가능성이 높았는데, 이는 변화를 실행할 준비가 되어 있지 않은 것으로 이해할 수 있었다.

We found a significant relationship between clinical faculty member’s readiness to change and the subscales of occupational burnout. In other words, participants with low occupational burnout were more likely to be in the action stage, while those with high burnout were in the attitude or intention stage, which could be understood as not being ready to implement change.


우리의 연구 결과에 따라, Evers 등에서는 교사들의 높은 자기효능 신념이 직업상의 소진을 줄이고 개인들로 하여금 새로운 교육 시스템을 도입할 준비를 더 잘 하게 할 수 있다고 보고했다[24].

In line with our findings, Evers et al. reported that high self-efficacy beliefs of teachers may reduce the occupational burnout and make individuals more prepared for implanting a new educational system [24].


직무 만족도가 행동 단계에 있는 임상의학자들에게 주요한 동기부여로 작용하기 쉽다. 따라서 기능들 사이의 변화 준비와 소진 사이의 상관관계는 매우 중요한 문제로서 필요성 평가의 일부로서 고려되어야 한다. 즉, 의과대학에서 성공적인 커리큘럼 개정을 시행하기 위해서 말이다.

It is likely that job satisfaction acts as a major motivation for clinical faculty who are in the action stage. Hence the correlation between readiness to change and burnout among faculties is a crucial issue and should be considered as part of a needs assessment, that is, in order to implement a successful curriculum revision at medical universities


본 연구에서는, GHQ에 근거한 [침체된 무드]와 [변화에 대한 준비도] 사이에는 아무런 상관관계가 없었으며, [변화에 대한 준비도]를 저해하는 주요 요인이 직업적 소진보다는 우울증일 수 있다는 초기 우려를 배제했다.

In our study, there was no correlation between depressed mood based on the GHQ and readiness to change in study population, abolishing the initial concern that the main factor hindering readiness to change may be depression rather than job burnout.


보건의료 종사자들이 흔히 '번아웃' 증후군에 걸릴 위험이 있지만, 현대의 번아웃 대책은 번아웃이 완전히 된 다음에서야 그것을 인식할 수 있다[28]. 일부 학자들은 TCI와 같은 성격과 기질에 대해 서로 다른 시험을 적용하였다.

Although health care personnel are frequently at risk for the ‘burnout’ syndrome, modern measures of burnout could recognize burnout just only when it is fully developed [28]. Some scholars have applied different tests for personality and temperament such as TCI (The Temperament and Character Inventory)


한 연구는 기질과 성격 특성 및 소진 사이의 관계를 보여주었다[31]. 또 다른 연구에서는 기질적 특성은 (주로 정서적 피로, 비개인화 및 개인의 성취 감소에 의해 대표되는) 번아웃 퍼포먼스와 크게 관련이 있다는 것을 보여주었다[6].

One study showed relationship between the temperament and character traits and burnout [31]. Another study showed that temperamental traits have been largely correlated with burnout performance, mostly represented by emotional exhaustion, de-personalization and reduced personal accomplishment [6].


전반적으로, 우리의 연구 결과와 기존 문헌은 임상 교수진의 [변화 단계와 소진 단계 사이의 관계]를 나타낸다. 이는 의료 커리큘럼 수정 프로세스에서 니즈 평가 접근방식의 핵심 부분으로서 번아웃 탐색의 유용성을 시사한다 [12,28].

Overall, our findings and the existing literature indicate a relationship between stages of change and burnout in clinical faculty. This suggests the usefulness of exploring burnout as a key part of a needs assessment approach in medical curriculum modification process [12,28].


이 의학 커리큘럼 개혁을 위한 예비 연구의 의미는 무엇인가? 번아웃이 낮은 의사들은 더 내적인 동기부여가 될 가능성이 높으며 직업 만족도도 높아져 변화할 준비가 되기 쉽다는 것, 즉 행동 단계에 있다. 행동 단계에서, 그들은 커리큘럼 개혁에 의과대학의 이니셔티브에 참여할 가능성이 더 높다. 

What are the implications of this preliminary research for medical curriculum reform? Doctors with lower burnout are more likely to be more internally motivated and also have more job satisfaction, which makes it more likely to be ready to change, that is, they are in the action stage. In the action stage, they are more likely to engage medical school initiatives in curriculum reform. 


추가적인 관찰은 외과의사들이 내과의사들과 비교했을 때 변화할 준비가 더 많았다는 것이다. 따라서, 한 가지 시사점은 의대 교과과정의 변경이 내과의사보다 외과의사들로부터 더 성공적일 수 있다는 것이다 – 분명히 전문 분야들 사이의 뜨거운 논쟁을 위한 주제일 것이다!

An additional observation is that surgeons had more readiness to change in comparison with the internists. Thereby, one implication is that medical school curriculum change could be more successful starting with surgeons than with internists – surely a topic for hot debate between specialties!


한계

Limitations



결론

Conclusion


그러므로 의과대학에서 성공적인 학제개편을 하기 위해서는 임상 교수진들 사이에서 직업상의 소진을 평가하고 관리하는 것이 유익할 것이다. 게다가, 소진과 의사 전공 사이에는 연관성이 있는 것으로 보인다.

To have successful academic reform in medical schools, it therefore would be beneficial to assess and manage occupational burnout among clinical faculty members. In addition, there appears to be a link between burnout and doctor specialty.







 2016 Feb;22(1):86-92. doi: 10.1111/jep.12439. Epub 2015 Nov 13.

Linking medical faculty stress/burnout to willingness to implement medical school curriculum change: a preliminary investigation.

Author information

1
EDO, Faculty of Dentistry, Tehran University of Medical Sciences (TUMS), Tehran, Iran.
2
Department of Medical Education, Tehran University of Medical Sciences (TUMS), Tehran, Iran.
3
PhD Candidate in Medical Education, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences (TUMS), Tehran, Iran.
4
Faculty Member of EDC (Education Development Center), Mashhad, Iran.
5
Ministry of Health and Medical Education, Tehran, Iran.
6
EDC, Tehran University of Medical Sciences (TUMS), Tehran, Iran.
7
Clinical Science and Education, Karolinska Institutet, Stockholm, Sweden.
8
Psychiatry, Toronto University, Toronto, Canada.

Abstract

RATIONALE, AIMS AND OBJECTIVES:

Balancing administrative demands from the medical school while providing patient support and seeking academic advancement can cause personal hardship that ranges from high stress to clinically recognizable conditions such as burnout. Regarding the importance of clinical faculties' burnout and its effects on different aspects of their professional career, this study was conducted and aimed to evaluate the relationship between willingness to change teaching approaches as characterized by a modified stage-of-change model and measures of stress and burnout.

METHODS:

This descriptive analytic study was conducted on 143 clinical faculty members of Tehran University of Medical Sciences in Iran. Participants were asked to complete three questionnaires: a modified stages of change questionnaire the Maslach Burnout Inventory and the General Health Questionnaire. Data were analysed by SPSS: 16 using non-parametric statistical tests such as multiple regression and ICC (intra-class coefficient) and Spearman correlation coefficient test.

RESULT:

A significant relationship was found between faculty members' readiness to change teaching approaches and the subscales of occupational burnout. Specifically, participants with low occupational burnout were more likely to be in the action stage, while those with high burnout were in the attitude or intention stage, which could be understood as not being ready to implement change. There was no significant correlation between general health scores and stage of change.

CONCLUSIONS:

We found it feasible to measure stages of change as well as stress/burnout in academic doctors. Occupational burnoutdirectly reduces the readiness to change. To have successful academic reform in medical schools, it therefore would be beneficial to assess and manage occupational burnout among clinical faculty members.

KEYWORDS:

Medical education; burnoutcurriculum reform; medicine; stages of changestress

PMID:
 
26563562
 
DOI:
 
10.1111/jep.12439


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