복잡성에 대응하여: 카파빌리티를 위한 교육(BMJ, 2001)

Coping with complexity: educating for capability

Sarah W Fraser, Trisha Greenhalgh





그러므로 교육자들은 역량뿐만 아니라 카파빌리티도 갖추도록 해야 한다. 카파빌리티란 의료 서비스 제공이 끊임없이 변화하는 상황을 따라갈 수 있도록 한다..

Educators are therefore challenged to enable not just competence, but also capability (box). Capability ensures that the delivery of health care keeps up with its ever changing context.




카파는 역량 이상임

Capability is more than competence


역량—지식, 기술, 태도 측면에서 개인이 알고 있거나 할 수 있는 것

Competence—what individuals know or are able to do in terms of knowledge, skills, attitude


카파—개인이 변화에 적응하고, 새로운 지식을 창출하고, 성능을 지속적으로 개선할 수 있는 정도

Capability—extent to which individuals can adapt to change, generate new knowledge, and continue to improve their performance


The principles of complexity theory introduced earlier in this series (box)


교육 및 훈련에 적용되는 복잡성 개념

Complexity concepts applicable to education and training


· 시스템은 물론 외부 환경도 일정하지 않으며, 그렇게 유지될 수 없다

· 시스템 내의 개인은 독립적이고 창의적인 의사 결정권자이다.

· 시스템에 불확실성과 역설이 내재되어 있다.

· 해결할 수 없는 문제일지라도 "더 나아갈" 수 있다.

· 최소 사양에서도 효과적인 솔루션이 나올 수 있다.

· 작은 변화가 큰 영향을 미칠 수 있다.

· 행동은 패턴을 나타낸다("어트랙터"라고 할 수 있음).

· 변화는 attractor patterns에 영향을 미칠 때 보다 쉽게 채택됨


· Neither the system nor its external environment are, or ever will be, constant

· Individuals within a system are independent and creative decision makers

· Uncertainty and paradox are inherent within the system

· Problems that cannot be solved can nevertheless be “moved forward”

· Effective solutions can emerge from minimum specification

· Small changes can have big effects

· Behaviour exhibits patterns (that can be termed “attractors”)

· Change is more easily adopted when it taps into attractor patterns


카파 개발: 변혁적 학습

Developing capability: transformational learning 


개인과 시스템은 그들이 배우기 때문에 바뀐다. 실제로, 교육학 연구는 성인들이 변화를 원하기 때문에 배우기를 선택함을 보여주었다.12 [실제 삶의 경험이라는 맥락에서 새로운 행동을 개발하는 과정]은 [개인들이 새로운 상황에 적응하거나 함께 발전할 수 있도록] 하여 [개인의 역량에서 개인의 카파으로의 전환]을 지원한다.13 

Individuals and systems change because they learn.11 Indeed, pedagogical research has shown that adults choose to learn because they want to change.12 The process of developing new behaviours in the context of real life experiences enables individuals to adapt to or co-evolve with new situations, thereby supporting the transition from individual competence to personal capability.13 


학습은 복잡성의 영역에서 이루어진다. 여기서 지식 항목 간의 관계는 예측가능하거나 선형적이지 않지만, 완전한 혼돈도 아니다. 카파를 구축하는 학습은 개인이 불확실하고 익숙하지 않은 상황에 의미 있는 방식으로 참여할 때 이루어질 수 있다. 

Learning takes place in the zone of complexity16(figure), where relationships between items of knowledge are not predictable or linear, but neither are they frankly chaotic. Learning which builds capability takes place when individuals engage with an uncertain and unfamiliar context in a meaningful way. 


카파은 가르칠 있거나 수동적으로 동화시킬 수 있는 것이 아니다. 그것은 기존의 역량이 새로운 환경에 적응하고 조정되는 변환 과정을 통해 도달된다. 

 capability can-not be taught or passively assimilated: it is reached through a transformation process in which existing competencies are adapted and tuned to new circumstances. 


복잡한 적응형 시스템에서 개별 주체(따라서 개별 에이전트가 속한 시스템)의 행동은 행동의 영향에 수반하는 국지적 피드백에 따라 진화한다. 마찬가지로, 변혁적 학습의 기초는 학습자에게 자신의 행동에 따른 영향과 다른 사람의 행동에 따른 영향에 대해 주어진 피드백 정보이다. 성취도에 대한 피드백을 제공하는 교육 과정은 능력을 향상시킬 것이다. 

In complex adaptive systems the behaviour of the individual agents, and therefore of the system of which they are part, evolves in response to local feedback about the impact of actions. Similarly, the basis of transformational learning is the information that is fed back to learners about the impact of their own actions and those of others. An education process that provides feedback about performance as it takes placewill enhance capability. 


성찰적인 학습자는 피드백에 수용되고 적절하게 적응할 수 있는 반면, poor learner는 피드백에 대한 통찰력이 없어서 적절하게 adapt하지 못한다.17 18 성찰적인 학습자들은 주변 세상의 변화에 따라 변화한다. poor learner들은 그저 변화에 대해 불평할 뿐이다.

Reflective learners are receptive to feedback and able to adapt appropriately, while poor learners are either unreceptive to feedback or they adapt inappropriately.17 18 Reflective learners transform as the world around them changes: poor learners simply complain about it. 



관계적 학습

Relational learning


얼마 전까지만 해도, 지식은 얻기 힘들었고, 전문가들은 지식이 많은 사람들이었다. 요즘, 우리가 익사를 당할 정도로 많은 지식이 있다.19 

Not so long ago, knowledge was hard to come by and experts were people with a lot of it. These days, there isso much knowledge available that we risk drowning init.19 


현대 전문가는 지식을 효율적으로, 현명하게 접근할 수 있는 방법을 알고, 관련이 없어 보이는 영역 사이에 개념적 연계를 형성할 수 있는 사람이다.

The modern expert is someone who knows how to access knowledge efficiently and judiciously and who can form conceptual links between seemingly unrelated areas


사물들이 어떻게 상호 연결되는지 배우는 것은 종종 각각의 조각에 대해 배우는 것보다 더 유용하다. 조각들 간의 상호작용과 관계에 대한 이러한 이해 없이는 unique한 맥락에 학습을 적용하기 어렵다. 

Learning how things are interconnected is often more useful than learning about the pieces. Without this understanding of the interactions and relations between the pieces it is difficult to apply the learning in a unique context. 


비선형 학습

Non-linear learning


비판적 평가, 임상 가이드라인, 케어 경로 등과 같은 "체크리스트 기반" 접근법은 중요하며 의심할 여지 없이 생명을 구한다. 그러나 종종 눈에 띄지 않는 것은, 이러한 접근법은 문제가 파악된 후에만 유용하다는 것이다.

“Checklist driven” approaches to clinical care, such as critical appraisal, clinical guidelines, care pathways, and so on, are important and undoubtedly save lives. But what often goes unnoticed is that such approaches are useful only once the problem has been understood.


복잡한 현실 세계는 지저분하고 모호하며, 독특하고, 맥락에 내재된 문제들로 구성되어 있다. 맥락과 사회적 상호작용은 성인 학습의 중요한 요소다.22 성인들은 왜 무언가를 배워야 하는지 알아야 하며, 주제가 즉각적인 가치와 타당성이 있을 때 가장 잘 배운다.23 이것은 특히 변화하는 맥락에서 중요한데, 이 때의 카파빌리티란 개개인의 문제해결능력을 포함한다. 즉, 문제를 전체적으로 평가하고, 문제의 우선순위를 정하며, 그 다음에 해결책에 도달하기 위한 많은 다양한 데이터 소스를 통합하는 것이다. 따라서 복잡한 환경에서 문제 해결은 창의적 행동과 유사한 인지 과정을 수반한다.24

The complex real world is made up of messy, fuzzy, unique, and context embedded problems. Context and social interaction are critical components of adult learning.22 Adults need to knowwhy they need to learn something and they learn best when the topic is of immediate value and relevance.23 This is particularly true in changing contexts where capability involves the individual’s ability to solve problems—to appraise the situation as a whole, prioritise issues, and then integrate and make sense of many different sources of data to arrive at a solution. Problem solving in a complex environment therefore involves cognitive processes similar to creative behaviour.24


우리는 전문직업적 카파빌리티의 상상적 차원imaginative dimension은 학습자가 모든 전체적 복잡성의 상황을 수용하는 비선형적 방법을 통해 가장 잘 개발된다고 믿는다. 비선형적 방법의 가장 간단한 예는 의사와 간호사가 오랫동안 전문적 훈련에서 스토리텔링을 사용해온 이야기이다. 또한 임상적 지식은 별개의 사실이라기 보다는 이야기("기억성 스크립트")로 기억 속에 저장된다는 증거가 있다.26

We believe that the imaginative dimension of professional capability is best developed through nonlinear methods—those in which learners embrace a situation in all its holistic complexity. The most straightforward example of a non-linear method is the story.25 Doctors and nurses have long used story telling in professional training, and there is some evidence that clinical knowledge is stored in memory as stories (“illness scripts”) rather than as discrete facts.26


전체론적인 관점이 필수적인 특히 복잡한 상황에서 스토리텔링을 공식적으로 사용하는 것(예: 

  • 중요한 이벤트 감사,27 

  • 질병 경험의 극단을 탐구하는 것(예: 심각한 장애 또는 외상 환자28) 

  • 다른 문화에서 온 환자들의 관리29 

the formal use of story telling in particularly complex situations where a holistic view is essential —such as 

  • significant event audit,27 

  • exploring the extremes of illness experience (such as that of the profoundly disabled or traumatised patient28), and 

  • the management of patients from other cultures.29 

이야기는 일인칭으로 전달될 수도 있고(환자 자신의 병적 서술30) 롤플레이와 같이 enact될 수도 있다.

The story can be told (as in a conventional case presentation), in the first person (as in a patient’s own illness narrative30), or enacted (as in role play31).


또 다른 잘 알려진 비선형 방법은 소그룹, 문제 기반 학습이다.

Another well known non-linear method is small group, problem-based learning,


문제 기반 학습은 만병통치약이 아니다: 학생들이 그것을 평가하고 문제를 해결하는 능력을 향상시키는 반면, 아마도 놀랄 것도 없이, 필기 시험에서 평가된 그들의 내용 지식을 향상시키지 않는다. 그러나 명백히 이것 또는 저것의 선택이 아니라, 필요한 것은 동적인 균형이며, 이것은 complex adaptive system의 특징이다. 즉, 내용학습과 비선형 학습 방법이 모두 필요하다.

Problem-based learning is no panacea: while it is valued and enjoyed by students and improves their ability to solve problems, perhaps unsurprisingly it does not improve their content knowledge as assessed in written examinations,33 Clearly, the situation is not an “either or” choice but rather a dynamic balance, characteristic of a complex adaptive system, in which both content learning and non-linear learning methods are needed.


프로세스 기술

Process techniques


복잡성 사고는 카파빌리티 구축과 같은 emergent 행동이 일부 최소한의 구조(예: 최소 사양 및 피드백 루프)에 의해 지원될 수 있다고 주장한다. 교육은, 대중 시장을 위해 고안된, 미리 정의된 내용 지향적인 강의의 구조화된 "정식" 메뉴에서, 복잡하고, 개인적이고, 자기 주도적인 학습자를 위해 고안된, 좀 더 "따로따로시키는" 메뉴로 이동할 수 있기 때문에, 관심은 학습 과정에 집중될 필요가 있다.

Complexity thinking maintains that an emergent behaviour, such as capability building, can be aided by some minimal structure (for example, minimum specifications and feedback loops). As education moves away from the potentially over structured “table d’hôte” menu of the predefined, content oriented syllabus designed for the mass market to the more “à la carte” menu designed for the complex, individual, self directed learner, attention needs to be focused on the process of learning.


프로세스 기술의 사용은 [유연하고 진화하는 콘텐츠를 가진 교육]과 [단순하게 체계화되지 않고, 구조화되지 않으며, 편익이나 우연의 일치만으로 운영되는 학습]을 세밀하게 구분한다. 프로세스 기술이 사용될 때 학습은 필요에 따라 이루어지며, 다음으로 특징지어진다.

  • 명확한 목표를 가진 역동적이고 emergent한 개인 학습 계획 

  • 성찰 및 연구를 위한 보호 시간, 

  • 멘토링 또는 동료 지원 

  • 서면 학습 기록이나 성취 기록.34 

The use of process techniques is the crucial distinction between learning which has a flexible and evolving content and learning which is simply disorganised and is unstructured, disjointed, and driven only by convenience or coincidence. When process techniques are used, learning is driven by needs and is characterised by 

  • a dynamic and emergent personal learning plan with explicit goals, 

  • protected time for reflection and study, 

  • mentoring or peer support, and 

  • perhaps a written learning log or record of achievement.34 

나열된 (상자)와 같은 프로세스 지향 기술은 학습의 boundary와 강사 또는 동료의 신속한 피드백 및 관련 피드백을 위한 기회를 제공한다. 교수는 강사나 트레이너보다는 촉진자의 역할을 채택한다.

Process oriented techniques such as those listed (box) provide boundaries for the learning and the opportunity for prompt and relevant feedback from tutors or peers. Tutors adopt the role of facilitator, rather than lecturer or trainer.


하지만 제대로 기능하지 못하는 소규모 그룹의 일원이 되는 것은 비생산적이고 위협적이며 심지어 충격적인 경험이 될 수 있다. 이러한 그룹의 촉진자들이 저지르는 가장 큰 실수는 (이 과제가 긴급하고 학습자 중심적이기 때문에) 과정에 주의를 기울일 필요가 없다고 가정하는 것이다. 그러나 실제로, 집단은 [명확한 경계와 기본 규칙이 설정된 경우에만] (위험을 감수하고 창의적이 될 수 있을 만큼) 충분히 안전하다고 느낄 것이다.

But being part of a poorly functioning small group can be an unproductive, intimidating, and even traumatic experience. The biggest mistake made by facilitators of such groups is to assume that because the task is intended to be emergent and learner focused, there is no need for attention to process. In reality, a group will feel sufficiently secure to take risks and be creative only if clear boundaries and ground rules have been set.


새로운 커리큘럼의 "학습 성과"는 역량이 아니라 카파에 초점을 맞춰야 한다.

The “learning outcomes” in the new curriculum should focus on capabilities, not competencies.


Process ­oriented learning methods29


Informal and unplanned learning

  • Experiential learning—shadowing, apprenticeship, rotational attachments

  • Networking” opportunities—during formal conferences and workshops, through open plan poster exhibitions, or extended coffee and lunch breaks, for example

  • Learning activities—in structured course materials, such as reflection exercises, suggestions for group discussion

  • “Buzz groups” during intervals in lectures—the lecturer invites participants to turn to a neighbour and undertake a short task before the lecture resumes

  • Facilitated email list servers for professional interest groups

  • Teachback opportunities—newly skilled workers training others in new techniques and sharing their understanding

  • Feedback—responses that provide the learner with information on the real or projected outcome of their actions


Self directed learning

  • Mentoring—named individuals provide support and guidance to self directed learners

  • Peer supported learning groups—the small group process is used for mutual support and problem solving

  • Personal learning log—a structured form for identifying and meeting new learning needs as they arise

  • Appraisal—a regular, structured review of past progress and future goals

  • Flexible course planning that explicitly incorporates input from learners at key stages—using a `Post­it' note exercise to add new learning objectives or amend a draft programme, for example

  • Modular courses with a high degree of variety and choice


Non­linear learning

  • Case based discussions—grand rounds, clinical case presentations, significant event audit

  • Simulations—opportunities to practise unfamiliar tasks in unfamiliar contexts by modelling complex situations

  • Role play

  • Small group, problem based learning (see text for definition)

  • Teambuilding exercises—activities focused on the group's emergent performance rather than that of the individual







 2001 Oct 6;323(7316):799-803.

Coping with complexityeducating for capability.

Author information

1
University College London. sfraser881@aol.com
PMID:
 
11588088
 
PMCID:
 
PMC1121342


+ Recent posts