피어튜터로서 의과대학생: 체계적 문헌고찰(BMC Med Educ, 2014)

Medical students as peer tutors: a systematic review

Annette Burgess*, Deborah McGregor and Craig Mellis




배경

Background


Peer Assisted Leaning (PAL)


PAL은 여러 수준에서 잘 설명되어있는 이점 때문에 관심의 대상입니다. 교육 기관에서 PAL은 (기존에는 전임상 시기로 간주되었던 초기 임상 활동을 수행하는 의대생 증가에 대응하기 위해) 잠재적인 자원 절약 수단을 제공함으로써 교수진 교육 부담을 완화 할 수 있습니다 [7,6]. PAL은 의과대학 졸업생이 교수와 평가 모두에서 역량과 경험을 쌓아야 한다는 외부의 요구에 부응 할 수 있도록 교육 기관을 지원할 수 있으며, 가르침에 대한 문화를 침투시키는 데 도움이 될 수 있습니다. PAL은 또한 커리큘럼 내 특정 격차를 해소 할 수 있으며 학생이 추가적으로 평가에 대비할 수 있도록 지원하는 역할도 있다 [9].

PAL is of interest because of the well documented benefits at several levels. For the institution, PAL can alleviate faculty teaching burden [6] offering a potential resource saving measure, to accommodate the increasing number of medical students undertaking early clinical activities, in what was previously considered pre-clinical years [7,6]. PAL can assist the institution to meet external expectations for medical graduates to achieve competency and experience in both teaching and assessment, and may help to instil a life-long culture of teaching [7]. PAL can also address specific gaps within the curriculum [8], providing additional student support in preparation for assessments [9].


의대생이 가르치고 평가하는 방법을 배우는 것에서 얻을 수 있는 많은 문서화 된 혜택이 있습니다. 이러한 기술을 습득 할 수있는 기회가 제공됩니다 [12].

There are many documented benefits to having medical students learn how to teach and assess; and in being provided with opportunities to practice these skills [12].


PAL에 참여하는 것이 공식 의대교육과정 또는 보건의료 커리큘럼에 포함되지 않을 수있는 핵심 전문 기술을 소개하고 육성하는 효과적이고 효율적인 방법이라고 증거가 제시합니다 [4-6,14].

Evidence suggests that participation in PAL is an effective and efficient way to introduce and foster these core professional skills that may not be included in formal medical or health care professional curricula [4-6,14].


Review objectives


방법

Methods


Definitions


또래 보조 학습 (PAL)은 "비슷한 사회 집단의 사람들로, 전문 교사가 아니기 때문에 서로 가르치면서 배우고 배울 수 있는 것"[1]로 정의되었습니다.

Peer-assisted learning (PAL) has been defined as “People from similar social groupings who are not professional teachers helping each other to learn and learning themselves by teaching” [1].


Inclusion criteria


Exclusion criteria




결과

Results


그 중 18 건의 연구가 8 개국 (1 건의 연구는 해당 기관이나 국가를 밝히지 않았 음)에 흩어져 있었으며 독일은 5 개 대학에서 4 분의 1 (5/19)의 연구 결과를 나타 냈습니다. 호주는 다음으로 가장 많이 대표되는 나라로 3 개의 다른 대학교에서 4 개의 연구가 있습니다. 다른 나라들에는 3 개의 다른 대학교에서 3 개의 연구가있는 영국이 포함되어있다. 스코틀랜드, 같은 대학에서 두 연구와 아일랜드, 캐나다, 미국, 그리고 말레이시아에서 각각 한 연구.

Eighteen of the studies were scattered across eight different countries (one study did not identify the institution or country), with Germany representing more than a quarter (5/19) of the studies, at five different universities. Australia was the next most commonly represented country, with four studies at three different universities. Other countries represented included England with three studies at three different universities; Scotland, with two studies at the same university, and one study each in Ireland, Canada, USA, and Malaysia.


왜 도입하는가?

Why is PAL being implemented by medical schools?


학생은 어떤 PAL활동을 하는가?

What PAL activities are peer tutors involved in?


Teacher training


Peer teaching


Peer assessment


PAL subject and discipline focus


동료 평가 및 피드백 활동 중 하나를 제외하고는 모두 OSCE 내에 있었고, 병력청취 및 의사 소통 기술; 신체 검사 기술; 절차 적 기술 등을 포함한 주제를 다루었습니다. 평가 대상 기술이 기본 생명 유지 (Basic Life Support) [27] 인 피어 평가 논문이 있었습니다. 또래 교습 활동에는 병력청취, 의사 소통 기술, 류마티스 관절 보행 자세 다리 척추 (GALS), 신경 학적 검사 및 목공 천자, 근골격계 초음파 해석, 심전도 해석, 삽음 절개술 등의 신체 검사 기술; 내과 기본 스킬의 절차 적 기술 등이 포함됩니다. 

All but one of the peer assessment and feedback activities were within OSCEs, covering topics including history taking and communication skills; physical examination skills; and procedural skills. There was one peer assessment article where the skill being assessed was Basic Life Support [27]. Peer Teaching activities included 

    • history taking and communication skills; 

    • physical examinations skills, including 

      • Rheumatology Gait Arms Legs Spine (GALS), 

      • neurological examination and 

      • lumber puncture, 

      • musculoskeletal ultrasound interpretation, 

      • ECG interpretation, 

      • episiotomy; and 

    • procedural skills in internal medicine basic skills.


PAL participants


    • 대다수 (12/19)의 연구에서 "가까운 동료"교육이 수반되었고, 고등학생은 중학교 학생을 가르치거나 평가하는 책임이 있습니다. 

    • 5 건의 연구는 동료 대 동료와 직접적으로 관련이있었습니다 (같은 학년).

The majority (12/19) of the studies involved “near peer” teaching, with the more senior students responsible for teaching or assessing the junior students; five of the studies involved direct peer to peer (in the same year);


피어튜터 모집 방법은?

What is the recruitment process for peer tutors?


교사 모집 과정이 항상 명확하게보고 된 것은 아니지만, PAL 프로그램의 대다수 (적어도 11/19)의 경우, 교사 참여는 특정 활동 집단 내의 모든 학생들에게 열려있는 추가 활동으로서 자발적으로 진행되었습니다.

Although the tutor recruitment process was not always clearly reported, for the majority (at least 11/19) of PAL programs, tutor participation was voluntary, as an additional activity, open to all students within a particular cohort.


Weyrich et al. [24] 그리고 Nikendei et al. [31] 동료 교사가 참여에 대한 재정적 보상을 받았다고보고했다. 보고 된 내재적 보상에는 

    • 다른 사람들을 돕고, 새로운 통찰력을 얻고, 평가 과정을 이해하는 즐거운 경험

    • 토픽의 더 큰 이해; 

    • 교수 및 평가 능력 개발.

Both Weyrich et al. [24] and Nikendei et al. [31] reported that peer tutors received financial compensation for participation. Reported intrinsic rewards include 

    • an enjoyable experience of helping others, gaining new insights and understanding of assessment processes; 

    • a greater understanding of the topic; and 

    • developing skills in teaching and assessment.


피어튜터를 위한 훈련 프로세스는?

What is the training process for peer tutors?


대다수의 논문은 강사 기술 훈련뿐만 아니라 내용 별 훈련도 포함하는 교사 강습을 설명했다 [4,18-22,26,28,30]. 제공되는 실제 교육은 교사가 수행 할 역할에 적합합니다. 

    • 교사의 자질; 

    • 피드백을주는 방법; 

    • 기밀 유지; 

    • 마킹 기준; 

    • 행정 과정; 

    • 특정 주제 지식 및 기술 필요; 

    • PAL 세션에서 어떤 주제가 발생할 수 있는지 토론합니다.

The majority of papers described tutor training that included facilitator skills training as well as content specific training [4,18-22,26,28,30]. The practical training being provided was appropriate to the role the tutor would be performing; 

    • the qualities expected of a teacher; 

    • how to give feedback; 

    • confidentiality; 

    • marking criteria; 

    • administrative process; 

    • specific subject knowledge and skills required; and 

    • discussion around what topics may arise during the PAL session.


튜터 트레이닝에 대한 기대되는 시간은 크게 다양했습니다.

The expected time commitment for tutor training varied greatly, with as much as 18 hrs across multiple (6) sessions [25], and 10 hrs across 5 workshops [29].


흥미롭게도, 한 논문은 교사 연수와 기술 훈련을 포함하는 공식 외부 강사 과정에 동료 평가원이 파견되었다고보고했다. 그러나 일부 연구에서는 실제 PAL 활동에 앞서 최소한의 개인 교사 훈련을보고했습니다.

Interestingly, one article reported peer assessors being sent to a formal external instructor course incorporating teacher training and skills training [27]. Some studies, however, reported minimal tutor training prior to the actual PAL activity.


PAL의 효과는?

What are the effects of PAL participation on the attitude, knowledge and learning outcomes of peer tutor participants?


두 가지 

The student tutor self-perceived benefits fell into two broad categories:


  전문직 자질 개발 Development of professional attributes.

  내용 지식 이해 개발 Development in the understanding of knowledge content.


전문직 자질

Development of professional attributes


많은 학문은 학생 교사가 직업적인 속성 개발에있는 그들의 미래 경력을 위해 유용한 활동을 고려한다는 것을 것을을 발견했습니다. 여기에는 

      • facilitation, teaching, assessment and feedback 기술에 대한 이해와 인식 증가 [4,18,23,25,30,31]; 

      • 리더십 자질 개발 [24]; 

      • 불확실성을 인정하는 능력 [20];

Many of the studies found student tutors considered the activity useful for their future careers in developing professional attributes. These included an increased understanding and awareness of facilitation, teaching, assessment and feedback techniques [4,18,23,25,30,31]; development of leadership qualities [24]; ability to admit uncertainty [20];


      • 자신감의 개발; [20,24] 

      • 다른 사람들의 교육에 기여하고자하는 의지를 육성 [18,24]; 

      • 학습에서의 자율성 [18].

development of confidence; [20,24] fostering a willingness to contribute to the education of others [18,24]; and autonomy in learning [18].


Burgess et al. [25] 다음을 통해서 학생들의 인지 된 혜택을 확장하였다.

      • 교육 이론과 실습에 대한 인식을 높이고, 

      • 학습 활동 계획 능력을 향상시켰습니다. 

      • 동료들에게 효과적인 피드백을 제공 할 수있는 능력이 증가했다. 

      • 과목을 운영하는 시니어 교수의 가치를 느낄 수 있습니다.

Burgess et al. [25] expanded on the students’ perceived benefits to include an 

      • increased appreciation of educational theory and practice, 

      • increased perceived ability to plan learning activities; 

      • increased perceived ability to provide effective feedback to peers; and 

      • feeling valued by senior academic staff who ran the course.


내용지식 이해

Development in the understanding of knowledge content


몇몇 논문은 지식의 개정을 위해 동료 교사에 의해 인식 된 기회를 확인했다; 자신의 지식 격차와 내용에 대한 더 깊은 이해 수준을 반영 할 수있는 기회 [18,20,23].

Several papers identified perceived opportunity by peer tutors for revision of knowledge; opportunity to reflect on their own knowledge gaps and a deeper level of understanding of content [18,20,23].


튜터에 대한 이득

Objectively measured benefits for tutors


학생 교사의 지식 습득은 학생 교사의 시험 성과를 사용하여 두 가지 연구에서 측정되었는데, 이는 상반되는 결과를 가져왔다.

Knowledge acquisition by student tutors was measured in two studies using student tutors’ examination performance, which produced conflicting results.



어떻게 피어튜터의 역량을 결정하는가?

How has the competency of peer tutors been determined?


Marking ability of student tutors


Quality of feedback


고찰

Discussion


PAL활용의 근거

Rationale by medical schools for the implementation of PAL activities


만약 교수자원 문제로 PAL활동을 하고 있으면서, 그로 인해 얻을 수 있는 장점을 제공하지 않거나 최소한 학생에게 불이익을 없는 것이 아니라면, PAL 활동의 수행 이유를 윤리적으로 방어하기 어렵습니다. 모든 연구는 학생 학습자가 새로운 PAL 이니셔티브에 의해 불이익을 받지 않았음을 보여 주려했습니다. PAL은 기관에서 높은 이해 관계의 총괄 평가에 대비하여 추가 학생 지원을 제공하는 수단으로 볼 수 있습니다 [18].

In isolation, it is ethically difficult to defend offering PAL activities as a result of staff resource issues without offering demonstrated advantages or at least no disadvantages to students. All studies sought to show that student learners were not disadvantaged by the new PAL initiatives. PAL may be seen by the institution as a means to provide additional student support in preparation for high stakes summative assessments [18].


많은 논문이 PAL 활동을 수행하는 이유로서 학생의 교수 및 평가 기술 개발을 확인한 것은 당연한 일입니다. 이것들은 향후 고용에 필요한 전문적 특성으로, 대학 및 의학 협의회가 대학 및 의학위원회에서 공식적으로 대학원 역량으로 등재 된 직업적 속성으로 점차 인정되고 있습니다 [7].

It is unsurprising that many papers identified the development of students’ teaching and assessment skills as a reason for implementing PAL activities. These are professional attributes required in future employment that are increasingly recognised by universities and medical councils as professional attributes formally listed as graduate competencies by universities and medical councils [7].



PAL활동의 형태

The format of PAL activities involving peer tutors


PAL의 가장 보편적 인 형태는 동료 평가 활동보다는 피어 교육 활동 인 것으로 나타납니다. 평가 활동은 일반적으로 OSCE를 실행하는 데 필요한 광범위한 자원과 자원 절감으로 인한 형성적 OSCE의 형태로 이루어졌습니다. 대다수의 논문이 시니어 학생이 주니어 학생들을 가르치거나 평가하면서 "near" 동료 교육을 보고하고 있다는 것이 흥미롭습니다.

The most popular form of PAL appears to be peer teaching activities, rather than peer assessment activities. The assessment activities were generally in the form of formative OSCEs, which may be attributed to the extensive resources required to run an OSCE, and the resource savings . It is interesting thatthe majority of papers reported “near” peer teaching,with the senior students teaching, or assessing, their jun-ior colleagues.



튜터 모집

Recruitment of tutors


자발적인 학생 교사 모집은 가장 보편적 인 모집 형태였습니다. 동료 교사의 채용이 어떻게 이루어져야하는지에 대한 논쟁이있는 것으로 보입니다

    • Ten Cate와 Durning [6]은 효율성을 높이기 위해 PAL 참여가 "의무적 인 의무 프로그램의 일부"이어야한다고 제안했다. 

    • 그러나 Wadoodi & Crosby [35]는 동료 교사로서의 참여가 자발적이어야하며, 학업 성적을 근거로 잠재적 인 자원 봉사자를 배제해서는 안된다고 제안한다.

Voluntary student tutor recruitment was the most common form of recruitment. There appears to be some debate around how recruitment of peer tutors should take place. Ten Cate and Durning [6] suggest that PAL participation should be “part of the regular mandatory programme” in order to increase efficiency. However, Wadoodi & Crosby [35] suggest that participation as a peer tutor should be voluntary, and should not exclude potential volunteers on the basis of academic performance.


이것은 PAL의 목적이 자원을 절약하고자 학생을 "사용"하는 것이 아니라 교사와 교사 모두에게 상호 유익한 교육 활동을 실시하기위한 목적이기 때문입니다. 또한 학업 성취도가 높은 학생이 반드시 어려움을 인식하고 도움을 줄 수있는 더 나은 위치에 있지 않을 수도 있다고 주장 할 수 있는데, 왜냐하면 학업능력보다는 촉진 기술이 중요하며 이는 학업능력에 의해서 결정되는 것이 아니기 때문이다. 더욱이, 또래 교사로서 참여한 경험이 poor performing 학생들에게 도움이 될 가능성이 높으므로 배제해서는 안된다는 증거가있다 [36].

This is because the aim is not to “use” students as a resource saving, but to implement a mutually beneficial educational activity for both tutees and tutors. It can also be argued that students of greater academic standing may not necessarily be in a better position to identify and assist tutees with difficulties in understanding, as skills in facilitation are important and not determined by academic ability [35]. Further, there is evidence to suggest that the experience of participating as a peer tutor is more likely to benefit poor performing students and therefore they should not be excluded [36].


두 건의 연구에서 학생에게 금전적 인 보상을 제공했습니다. Ross & Cameron [5]은 참여가 자발적 인 경우 내재적 보상과 내재적 보상이 PAL 교사의 채용 및 유지에 상당한 영향을 미칠 수 있다고 내재적 보상이 외래 보상의 사용을 무효화한다고 제안한다.

Two of the studies offered monetary payment to students. Ross & Cameron [5] suggest that where participation is voluntary, the intrinsic and extrinsic rewards may have considerable bearing on recruitment and retention of PAL tutors, but suggest that the intrinsic rewards negate the use of any extrinsic rewards.



튜터 훈련

Teaching and facilitation training


OSCE 동료 평가 활동 중 하나에서 교육은 제공되지 않았지만, 교사는 공식 교육을 받으면 교사가 더 나은 평가를받을 수 있다고 제안합니다. 일반적으로 교수 역할은 

    • 새로운 콘텐츠를 가르치고, 

    • 지식 또는 새로운 기술을 배우는 것을 돕고

    • 피드백과 함께 평가 제공. 

Although no training was offered in one of the OSCE peer assessment activities, the authors suggest that tutors may have received better assessments if they had formal training [32]. Typically a teaching role entails 

    • teaching new content, 

    • helping tutees learning knowledge or new skills; or 

    • providing assessment with feedback. 


PAL 교사는 일반적으로 가르칠 주제에 대해 숙련된 교사이거나 전문가가 아니다. 일반적으로 주제에 대한 지식이 부족하고 전문 교사보다 교육 기술이 발달하지 못한다. 그러므로, 교육자 훈련은 내용 지식뿐만 아니라 가르치는 기술을 개발하는 것을 목표로해야한다고 주장된다.

PAL tutors are typically not trained teachers or experts in the topic being instructed. Generally, they have less expansive knowledge of the subject matter, and less developed teaching skills than expert tutors [15]. Therefore, it is asserted that tutor training should be aimed at developing both teaching skills, as well as content specific knowledge [35].



학생 성과

Student outcomes


튜터가 인식한 이득

The student tutor self-perceived benefits


교사는 지식에 대한 전문성과 발달 능력을 포함하여 스스로 인식했습니다. 

    • 가르치기 위해 준비하고, 가르치고, 평가하고, 동료들에게 피드백을 제공하고, 성찰하는 것은 교사에게 인지적 및 비인지적 이점을 제공한다

    • PAL에 참여함으로써 교사들은 그들이 알고있는 것을 접하고, 분석하고, 말로 표현하고, 자신의 지식 격차를 실현하고 해결하도록 유도됩니다 [1,38]. 

    • 학생을위한 매우 효과적인 질의enquiry 기반 학습 경험은 동료 교육을 통해 제공됩니다. 이 때 다른 학생을 가르치는 행위는 지식과 기술을 사용하여 다른 학생과 교제engage하는 것을 포함하며, 학습에 대한보다 깊이있는 참여를 촉진합니다 [42].

Tutor self-perceived benefits included skills in professionalism and development in the understanding of knowledge. Evidence suggests that preparing to teach, teaching, assessing, providing feedback to peers and reflecting offer both cognitive and non-cognitive benefits to tutors [41]. By participating in PAL, tutors are driven to engage, analyse and verbalise what they know, and to realise and address their own knowledge gaps [1,38]. A highly effective enquiry based learning experience for students is provided through peer teaching, where the act of teaching another student involves using knowledge and skills to engage with another student, promoting a deeper engagement with learning [42].


객관적 이득

Objectively measured benefits for tutors


현재 PAL 문헌에 동료 평가로 교사 참여가 실제로 학생 성적을 향상시키는 지 여부를 결정하는 데 필요한 증거가 부족합니다 [10].

currently there is insufficient evidence in the PAL literature to determine whether or not participation as a tutor in peer assessment does actually improve student performance [10].



튜터 역량 측정

Measurement of student tutor competencies


튜터의 채점 능력

Marking ability of student tutors


두 연구에서 동료 평가자가 교수 평가자보다 관대 한 평가자라고보고 한 연구가 있었지만 [27], 한 연구에서는 교수평가자는 동료보다 더 관대 한 평가가 되는 것으로 나타났다.

Two studies reported peer assessors as being more lenient markers than academic assessors [25,32], while one study found academic assessors to be more lenient markers that peers [27].


튜터의 피드백 퀄리티

Quality of feedback


비록 tutees에 의해 평가 된 피드백의 품질은 교수 논문의 피드백보다 우수했지만 [32],이 피드백의 정확성을 결정하는 객관적인 척도는 없었다.

Although the quality of the feedback as assessed by the tutees was superior to faculty feedback in one paper [32], there was no objective measure to determine the accuracy of this feedback.


Limitations



결론

Conclusion


이 리뷰의 결과는 PAL 활동에 참여하는 학생 교사가 인식하는 학습 혜택이 많다는 것을 나타내지 만, 또래 교사로서의 참여가 자신의 시험 성과를 향상시키는 것으로 결론 지을만한 실질적인 증거는 발견되지 않았습니다. 또한 채용 프로세스 및 교사 학습의 기간 및 내용에 차이가 있으며, 학생 교사의 결과에 대한 관련 효과에 대한 증거는 거의 없으므로 추가 조사가 필요합니다.


Although results from this review suggest that there are many perceived learning benefits for student tutors participating in PAL activities, no substantial evidence was found to conclude that participation as a peer tutor improves one’s own examination performance. It also appears that there is variation in recruitment processes, and duration and content of tutor training, with little evidence of related effects on student tutor outcomes, warranting further investigation.





 2014 Jun 9;14:115. doi: 10.1186/1472-6920-14-115.

Medical students as peer tutors: a systematic review.

Author information

1
Sydney Medical School - Central, The University of Sydney, Building 63, level 4, Royal Prince Alfred Hospital, Missenden Road, Camperdown, New South Wales 2050, Australia. annette.burgess@sydney.edu.au.

Abstract

BACKGROUND:

While Peer Assisted Learning (PAL) has long occurred informally in medical education, in the past ten years, there has been increasing international interest in formally organised PAL, with many benefits for both the students and institutions. We conducted a systematic review of the literature to establish why and how PAL has been implemented, focussing on the recruitment and training process for peer tutors, the benefits for peer tutors, and the competency of peer tutors.

METHOD:

A literature search was conducted in three electronic databases. Selection of titles and abstracts were made based on pre-determined eligibility criteria. We utilized the 'AMEE Peer assisted learning: a planning and implementation framework: AMEE Guide no. 30' to assist us in establishing the review aims in a systematic review of the literature between 2002 and 2012. Six key questions were developed and used in our analysis of particular aspects of PAL programs within medical degree programs.

RESULTS:

We found nineteen articles that satisfied our inclusion criteria. The PAL activities fell into three broad categories of teacher training, peer teaching and peer assessment. Variability was found in the reporting of tutor recruitment and training processes, tutor outcomes, and tutor competencies.

CONCLUSION:

Results from this review suggest that there are many perceived learning benefits for student tutors. However, there were mixed results regarding the accuracy of peer assessment and feedback, and no substantial evidence to conclude that participation as a peertutor improves one's own examination performance. Further research into PAL in medicine is required if we are to better understand the relative impact and benefits for student tutors.

PMID:
 
24912500
 
PMCID:
 
PMC4237985
 
DOI:
 
10.1186/1472-6920-14-115


+ Recent posts