잠재 교육과정 분석: 문화적 그물 활용(Med Educ, 2013)
Analysing the hidden curriculum: use of a cultural web
Liz Mossop,1 Reg Dennick,2 Richard Hammond1 & Iain Robbe´3
도입
INTRODUCTION
프로페셔널리즘 교육이 어려운 이유는 단순이 프로페셔널리즘에 포함될 속성을 정의하는 것이 어렵기 때문만은 아니다. 많은 사람들은 학생들이 선량한 태도와 나쁜 태도의 폭 넓은 스펙트럼에 노출되어있는 환경에서 '올바른 행동'을 가르치는 것이 어렵다고 지적한다. 이 환경은 상대적으로 제어 할 수없는 근무지 환경을 비롯한 여러 가지 상황을 포함한다. 프로페셔널리즘 아무리 잘 가르치더라도 잠재 교육과정인 문화 및 환경의 영향은 선의를 지닌 교사의 기여를 손상시킬 수 있다.
The teaching of professionalism is challenging, not least because of the difficulties of defining the attributes to be included in this complex skill set.2,6 An area of focus for many refers to the difficulty of teaching the ‘right thing to do’ in an environment in which students are exposed to a wide spectrum of behaviour and attitudes, both good and bad. This environment has several contexts, including that of the relatively uncontrollable workplace. No matter how well taught professionalism is, it is possible for the influence of the culture and environment – the hidden curriculum – to undermine the work of well-intentioned teachers.
잠재 교육과정
The hidden curriculum
고전적으로, 잠재 교육과정은 '조직 구조와 문화 수준에서 기능하는 일련의 영향'으로 정의됩니다.
The hidden curriculum is classically defined as ‘a set of influences that function at the level of organisational structure and culture’,8
임상 교육 과정에서 학생들은 그들이 새롭게 속하게 된 새로운 community of practice의 '규칙'을 배우면서 PIF 프로세스를 거친다. 프로페셔널리즘 학습의 핵심 요소로 널리 인식되어있는 이 situated learning이라는 프로세스는 종종 명확히 드러나지 않는 또래와 교사들의 태도와 행동에 크게 영향을 받는다. 훌륭한 전문가가되는 과정과 새로운 환경에 '들어맞기fit'기 위해 필요한 것을 배우는 과정 사이에는 갈등의 여지가 있습니다.
During clinical training, students undergo a process of professional identity formation9 as they learn the ‘rules’ of the new community of practice they are joining.10 This process of situated learning, widely recognised as a key element of learning professionalism,11,12 is heavily influenced by the often non-overt attitudes and behaviours of peers and teachers. There is the potential for conflict between the process of becoming a good professional and that of learning what is necessary to ‘fit’ into a new environment.
그러므로 잠재 교육과정의 영향을 무시한 프로페셔널리즘의 본질이나 교육방법에 대한 이론적 논의는 비판을 받았다. 8,13-16 학생들은 의사가 되는 것이 진정으로 무엇을 의미하는지 배우고, 의학교육 지도자는 이 과정에 영향을 미치는 잠재 교육과정의 문제점을 인식하고있다 .17,18 부정적인면이 확인되면 숨겨진 커리큘럼을 변경하려고 할 필요가 있다고 제안되어왔다. 19,20 교수개발은 종종이 과정의 핵심 구성 요소로 포함된다
Theoretical discussions around the nature of professionalism or how it should be taught have therefore been criticised when the influence of the hidden curriculum is ignored.8,13–16 Students need to learn what it truly means to be a doctor and medical education leaders must be aware of the issues in the hidden curriculum influencing this process.17,18 It has been suggested that it may be necessary to attempt to change the hidden curriculum if negative aspects are identified.19,20 Faculty development is often included as a key component of this process
잠재 교육과정의 구성요소
Components of the hidden curriculum
잠재적 영향에는 롤모델, 규칙 및 규정, 제도적 속어 사용 및 자원 할당과 같은 요소 등이 있다.
Hidden influences include elements such as role models, rules and regulations, the use of institutional slang and resource allocation.8
비즈니스 분석가는 문화적 모델을 고객의 인식을 인식하고 그에 따라 전략을 개발하는 수단으로 사용합니다. 하나의 특정 모델 인 문화 웹 (그림 1)은 기업의 사명과 가치를 고려하는 데 사용할 수있는 여러 가지 주제를 나타냅니다. 교육적 맥락에서도 이러한 요소들이 적용가능하다.
Business analysts use cultural models as a means of recognising customer perceptions and develop strategy accordingly. One particular model, the cultural web (Fig. 1),22 identifies several different themes that can be used to consider the mission and values of a company. The applicability of these elements in the educational context can easily be recognised.
잠재 교육과정 찾아내기
Identifying the hidden curriculum
잠재 교육과정의 요소는 그것을 개선해야 할 것인가를 확인해야 할 필요가 있음에도 불구하고 공식적으로 평가되는 경우는 거의 없었다.
the elements of the hidden curriculum is rarely formally assessed despite the need to establish whether remediation may be necessary.
기관 내에서 숨겨진 커리큘럼을 분석하기위한 구체적인 시도가 있었지만 이를 위한 확립 된 방법론이 없으면 어렵다 .23,24
Specific attempts have been made to analyse the hidden curriculum within institutions, but without an established methodology for doing so, this is difficult.23,24
전형적인 요인에는 롤모델, 특정 사건, 비공식 학습이 포함됩니다. 그러나 학생마다 프로페셔널리즘에 대한 이해가 달라서, 그것이 어떻게 영향을 주었는지에 대한 학생의 판단은 완전히 reliable하지 않다. 그리고 medical professionalism의 정의에 대한 전반적인 합의가 없는 한, 이것이 놀랍지는 않다.
Typical factors to emerge include role models, specific events and informal learning. However, students may not be completely reliable in their ability to identify these influences as their understanding of professionalism may be variable.29This is perhaps not surprising given the general lack of consensus on the definition of medical professionalism,6,13
민족지학 연구는 '보이지 않는'영향에 대한 가장 유효한 그림을 제시하지만, 이는 구현하는 데 많은 시간과 비용이 소요됩니다. 여러 이해 관계자로부터 체계적으로 데이터를 수집하는 정량적 방법과 정 성적 방법을 결합하는 것이 가장 효과적인 전략 일 수 있지만, 이는 많은 기관에서 실현 불가능할 수 있으며 충분히 검증되지 않았습니다.
Ethnographic studies give the most valid picture of ‘unseen’ influences,31 but these are costly and time-consuming to implement. A combination of quantitative and qualitative methodologies that systematically collect data from multiple stakeholders is probably the most effective strategy, but this may be unfeasible for many institutions and, again, has not been validated sufficiently.19
방법
METHODS
A qualitative approach using focus groups was chosen in order to establish perceptions of staff and students within the school. A total of seven groups were led by an independent researcher (staff groups) and a trained student researcher (student groups). It was hoped that the use of a student researcher and the consequent absence of an authority figure would help the student groups feel more able to contribute. Selection for the groups was carried out using a combination of stratified random and purposive sampling, and participation was voluntary. Each contributor gave individual consent and his or her anonymity was assured.
Johnson et al.’s cultural web22 was developed as a framework by which data could be collected and analysed. The participants were introduced to the themes in the web and the facilitators used a semistructured approach to discuss the non-overt influences within the curriculum in each category. Discussion around the potential for these factors to manipulate the development of behaviours in students was encouraged.
Focus group discussions were recorded and transcribed.
Thematic analysis of the data was undertaken using a combination of a priori themes derived from the model developed by Johnson et al.22 and emergent themes. NVivo Version 8.0 (QSR International Pty Ltd, Doncaster, Vic, Australia) was used to manage this process.
Initial analysis was undertaken by two researchers until agreement was reached on the first two transcripts.
Analysis was completed by a single researcher once the coding had been confirmed.
An iterative process was used to draw out themes of interest and relevance to the area under study.
These themes were then cross-checked for similarities and differences, and grouped together accordingly across the a priori themes.
결과
RESULTS
주제 분석
Thematic analysis
핵심 가정
Core assumptions
이것과 관련된 몇 가지 주제가 등장했으며 특히 학교 내 공동체 의식에 대한 언급이있었습니다. 직원과 학생들은 하나의 팀과 같은 분위기를 확인했습니다.
Several themes in relation to this emerged, with particular reference to the feeling of community within the school. Staff and students identified a team-like atmosphere:
참가자들은 신설 학교에서 예상되는 대로 환경을 혁신적이고 실험적이라고 판단했습니다. 위험을 감수하는 것은 이것의 한 요소로서 논의되었다.
Participants judged their environment as innovative and experimental, as might be expected in a new school; risk taking was discussed as an element of this:
혁신적인 커뮤니티로서의 학교를 이야기할 때, 참가자들에게 그들이 경험했던 다른 환경과의 차이점을 확인하여 커뮤니티 주제를 강화하도록 권장하는 듯했습니다.
This discussion about the school as an innovative community seemed to encourage participants to identify differences between it and other environments they had experienced, reinforcing the community theme:
특히 직원 그룹은 개인이 역할과 책임의 전통적인 경계에 구애받지 않고, 학교내에서 '무엇이든 해보세요' 태도의 존재를 확인했습니다.
The staff groups in particular identified the existence of a ‘do anything’ attitude within the school, in which individuals might ignore traditional boundaries of roles and responsibilities:
참가자들은 학교 내에서 열심히 일해야한다는 인식에 동의했습니다. 학생들은 전체 시간표 및 시험 일정에 대한 엄격함에 대해 논의했으며 직원들은 자신의 역할과 학생의 작업량에 대해 의견을 나눴습니다.
Participants agreed that there was an awareness within the school of the need to work hard. Students discussed the rigours of a full timetable and examination schedule, and staff commented on the workloads of both their own roles and students.
학교가 성취 한 것에 관해, 그리고 확인 된 공동체의 일원임을 언급하면서 자긍심이 나타났습니다. 학교에 소속 된 느낌은 매우 중요했으며 직원들은 student body내에서 이것을 인식할 수 있었다.
A sense of pride emerged in discussions about what the school had achieved, and with reference to being a member of an identified community. The feeling of belonging to the school was very important and staff were able to recognise this within the student body:
학교의 공동체적 분위기는 이 주제에서 더 논의되었습니다. 학교는 직원들과 학생 단체들 사이뿐만 아니라 그들 사이의 관계에서도 친절하고 편한 것으로 묘사되었습니다 :
The school’s community atmosphere was discussed further within this theme. The school was described as being friendly and relaxed, within both the staff and student bodies, as well as in relations between them:
교원들은 학교의 핵심 패러다임이 교육에 초점을 두고 교육을 존중하는 것이었는데, 이는 종종 연구에 지장을 준다고 표현했습니다.
Faculty staff participants expressed the belief that a core paradigm referred to a focus on, and respect for, teaching, sometimes to the detriment of research activities:
루틴
Routines
참가자들은 그들이 발견한 루틴을 논의하도록 요청 받았다. 다소 역설적이게도 떠오르는 주제는 (학생들이 극도로 엄격하게 지각 한 시간표 지정을 제외하고는) 학교 내 루틴의 부재에 관한 것이 었습니다.
Participants were asked to discuss routines they identified . Somewhat ironically, an emerging theme concerned the lack of routine within the school, with the exception of timetabling, which was perceived by students as extremely strict:
학교 일상에 대한 비공식적인 접근 방식이 때로는 위압적으로 느껴졌으며, 학생들은 이것을 다루기 어려워했다.
An informal approach in the routine of the school was felt to prevail on occasion and represented something students struggled to manage:
처음에는 직원 중 일부가 "그냥 이름으로 부르세요."라고 말하면서 조금 어려워졌습니다. 그리고 나서 또 다른 직원들과 이야기 할 때 그들은 , "오, 당신은 나에게 닥터 so-and-so 또는 교수 so-and-so라고 불러야한다."라고 말했다. 이런 것들이 학교 전체에 걸쳐서 이름으로 부르든, 직위로 보르든 통일되었으면 좋겠다. 5 분마다 바뀌는 것(flip-flopping)보다 조금 더 체계적이면 좋겠다. (학생 그룹 1)
‘And it’s a bit difficult where, at the start, some members of staff will say, ‘‘Call me by my first name.’’ And then when you talk to someone else about a member of staff about them, they’re like, ‘‘Oh, you should call me Doctor so-and-so or Professor so-andso.’’ And it’s kind of – it would be nicer to have a sort of, across the whole school say, everyone will be called by their first name. Apart from in correspondence. Or everyone will be called by their full title kind of thing. Something just a bit more structured than kind of it flip-flopping every five minutes.’(Student group 1)
학교가 교육활동을 강조하는 것은 루틴과 핵심 가정 사이에 어느 정도 겹치는 부분이 있었으며, 참가자들은 이것을 루틴이 반영된 것으로 강조하였습니다. 비록 학생들이 이것이 단순한 패러다임이 아니라고 느꼈지만, '열심히 일하고 열심히'하는 일상이 논의되었습니다.
Demonstrating a degree of overlap between routines and core assumptions, the school’s emphasis on teaching activities was highlighted by some participants as reflecting its routines. Discussed within most groups was the routine of ‘work hard, play hard’, although students felt this was not a simple paradigm:
의식
Rituals
그룹은 자신이나 다른 사람들에게 영향을 미쳤던 의미를 가진 사건이나 활동을 언급하면서 학교 내에서 의식이 이루어 졌다고 느낀 것을 묘사하도록 요청 받았다. 학장의 연례 칵테일 파티, 직원 및 학생을위한 사교 행사는 중요한 사회 의식으로 강조되었습니다. 학생 연례 카바레, 학생 멘토링 프로그램, 튜토리얼 및 학교 내 농가 방문과 같은 교육 관련 활동 인 'Land Rovers'와 같은 기타 행사도 중요한 학교 의식으로 논의되었습니다.
The groups were asked to describe what they felt constituted a ritual within the school with reference to an event or activity with meaning that had influenced themselves or others. The annual dean’s cocktail party, a social event for staff and students, was highlighted as an important social ritual. Other events, such as the annual student cabaret, the student mentoring programme, and teaching-related activities such as tutorials and visits to farms in the school, branded ‘Land Rovers’, were also discussed as important school rituals.
통제 시스템
Control systems
외부 소스를 통한 학교 통제 개념이 논의되었습니다. 학교가 중앙 대학교와 독립적으로 활동할 수 있지만 여전히 특정 규정을 준수해야하거나, 여러 가지 이유로 준수하고 있는 규정들 등이 확인되었다.
The concept of control of the school, through external sources, was discussed; an emergent theme concerned a mixture of compliance and conflict, whereby the school is able to act independently of the central university, but still must comply with certain regulations, or does comply for different reasons:
분리 된 정체성의 존재에 대한 인식 또한 통제의 주제에 속하며, 이에 대한 논의는 갈등 및 준수와 관련된 논의와 중첩됩니다. 학교 구성원들은 일반적으로 단과대학이 지리적으로나 심리적으로 중앙 대학교와 매우 다르다고 느꼈습니다.
Awareness of the existence of a separate identity also falls into the theme of control, discussions of which overlapped with those around conflict and compliance. Members of the school generally felt that the school was very distinct from the central university, both geographically and psychologically:
"하지만 나는 많은 메인캠퍼스가 우리가 누구 였는지 알고 싶어하지 않을 것이고, 실제로 우리 캠퍼스에 대해 정말로 듣지 못했다고 생각한다. 분명히 우리가 실제로 거기에 가지 않기 때문에, 수의사로서 우리는 수업 들으러 메인 캠퍼스에 가지 않습니다. '(학생 그룹 3)
‘But I doubt that a lot of main campus would really know like who we were, and like hadn’t really heard of our campus really. Because obviously we don’t really go there for, well us as a vet school don’t go there for lectures.’(Student group 3)
조직 구조
Organisational structure
여러 주제를 중심으로 한 학교 구조에 대한 토론. 학교 내 의사 소통은 매우 다르게 인식되었습니다. 어떤 사람들에게 의사 소통은 대체로 좋았지만, 어떤 사람들은 학교가 성장하면서 의사소통이 변화하는 양상이나, 학생들 사이에 돌아다니는 소문 등의 이슈를 언급했다.
Discussion around the structure of the school from within centred on several themes. Communication within the school was perceived very differently. Some felt that communication was generally good, whereas others were aware of changes associated with the growth of the school, and issues with rumours emerging within the student body:
사회적 그룹화의 문제는 다른 맥락에서 주제로 떠올랐다. 직원들은 수년간의 학생 통합에 관해 논의했으며 의사 소통과 혼합을 장려하지 않은 그룹의 등장을 언급했습니다. 학생들은 '파벌'의 맥락에서 집단을 논의했습니다.
The issue of social groupings arose as a theme in different contexts. Staff discussed student integration between years, and referred to the emergence of groups that perhaps did not encourage communication and mixing. Students discussed groups in the context of ‘cliques’:
'... 수의사 학교에는 상당히 파벌적인 측면이 있습니다. 그리고 만약 당신이 그 그룹에 속해 있지 않다면, 당신도 알다시피, 당신은 거의 늘상 배제될 것입니다. '(학생 그룹 3)
‘...at vet school there are aspects which are quite cliquey almost, you know. And if like you’re not in that group then, you know, you don’t get involved kind of thing.’(Student group 3)
또한 루틴이라는 주제에서도 나온 것처럼, 교직원과 학생들이 어떻게 상호 작용하는지, 특히 사회적 이벤트와 관련하여 이것이 어떻게 해석되었는지에 관한 중요한 문제였습니다.
Also within the theme of routines was a prominent issue referring to how staff and students interact within the school, and how this was interpreted, particularly with reference to social events:
"하지만 정말로, 사람들의 공동체를 형성하는 학생 - 스태프 스포츠 데이와 같은 것들이 있다고 생각합니다. 서로 축구를하거나 자전거 경주를 하는 동안 직원과 학생들 사이의 거리는 없습니다. 그래서 저는 이것이 학생과 교직원 관계의 중요한 부분이라고 생각합니다. "(스태프 그룹 2)
‘But I think, really, things like the student–staff sports day, which really shape the kind of community of people. There is not one big distance between staff and the students if you want to play football against each other or do bicycle racing. So I think this is really an important part of student–staff relations.’(Staff group 2)
학교 내에서 이용할 수있는 지원 조직에 대한 토론에서 주제로 등장했습니다. 직원들은 학생들이 까다로운 교육 과정을 마칠 수 있도록 막대한 지원을받을 수 있다고 느꼈고, 학생들 역시 이러한 측면을 가치있게 여기고 접근하는 것을 두려워하지 않았습니다.
Support available within the school arose as a topic in discussion about organisation. Staff felt students were able to access a huge amount of support to help them complete a demanding course, and students equally valued this aspect of the culture and did not feel afraid to access it:
권력 구조
Power structures
권력의 주제는 그룹에서 광범위하게 논의되었습니다. 누가 학교에 대한 통제권을 가지고 있으며, 다른 사람들이 이에 어떻게 반응했는지에 대한 의견이 다양했습니다. 교직원과 학생 내 계층 구조의 존재 또는 부재에 관한 대화가있었습니다. 학교의 운영 구조는 상대적으로 '평평한' 것으로 묘사되어 친근하고 개방 된 느낌을 더했습니다.
The theme of power was discussed extensively in the groups. Opinions on who was in control of the school and how others reacted to this varied. There was dialogue regarding the presence or lack of a hierarchy within both staff and students. The management structure of the school was described as relatively ‘flat’, which added to feelings of friendliness and openness:
그러나 일부 참가자는 이것을 관리하는 것이 쉽지 않은 것으로 나타났습니다.
However, some participants did not find this easy to manage:
평평한 구조이기 때문에, 누가 주요 관리자인지, 누구에게 가야하는지 불확실하다"(스탭 1 그룹)
because it’s such a flat structure, you’re never quite sure of okay, who is line manager there? Who do I go to?’(Staff group 1)
학생들은 또한 학교 계층에 대한 그들의 인식이 달랐습니다. 그들은 직원 - 학생 계층에 초점을 맞추었고 이것이 어떻게 행동에 영향을 주었는지를 말했다.
Students also differed in their perceptions of the school hierarchy. They focused on the staff–student hierarchy and how this affected behaviour:
직원 및 학생 모두 학생회의 힘과 학교 내 의사 결정에 영향을 줄 수있는 능력에 대해 의견을 나눴습니다.
Both staff and students commented on the power of the student body and its ability to influence decisions within the school:
'학생들은 학교 내에서 이루어지는 일을 크게 좌우합니다. 따라서 심각한 문제를 제기하더라도, 그것이 학생들의 의견이 많이 반영되는 어떤 위원회로 가게 되면, 심각했던 문제가 그냥 사라져버린다. '(스태프 그룹 1)
‘To a large extent the students dictate the way things are done within the school. So even if you do put a serious point across, it then goes back to certain committees where students will have a lot of input into it and what was a serious sometimes just gets dressed – brushed under the carpet and you know, forgotten about, really.’(Staff group 1)
그룹 간의 현저한 유사성 중 하나는 일반적인 대화에서 종종 제기 된 '수의사와 비 수의사'의 구분에 관한 것입니다. 학교와 학생들이 보기에 수의사가 더 강력한 위치에있는 것으로 묘사되었습니다. 두 그룹 간의 이분법은 많은 사람들에 의해 분명히 인식되었고 학생들은 또한 '수의대 학생'으로 분류되는 중요성을 설명했습니다.
One of the striking similarities among the groups concerned the distinction between ‘vets and non-vets’, which was often raised within the general conversation. Vets were often described as being in a more powerful position in both the school’s and students’ eyes. The dichotomy between the two groups was clearly perceived by many and students also described the importance of being labelled a ‘vet student’:
스토리
Stories
일반적으로 그룹 토론을 통해 스토리텔링이 이루어졌지만 롤모델링 및 학생들의 프로페셔널리즘에 미치는 영향과 관련하여 다음과 같은 몇 가지 뚜렷한 주제가 등장했습니다.
In general, storytelling occurred throughout the group discussions, but some distinct themes emerged within these stories, often relating to role-modelling and its influence on students’ professionalism:
"좋은 예가 교수들이 하는 욕설이라고 생각한다. 어떤 교수들은 거리낌없이 하고 거기에는 문제가 없습니다. 그러나 다른 교수들은 그것을 매우 불편해한다. 그리고 교직원이 그런 식으로 행동한다면 학생들도 그래도 되는 것인가? 아니면 그렇지 않은가? 그리고 매우 어려운 선이 있습니다. '(학생 그룹 1)
‘I think perhaps a good example is swearing by members of staff. Some will do it quite freely in lectures. And there’s not a problem there. But other lecturers get very upset by it. And then it’s the point of if the staff member acts like that, does that allow the students to swear? Or doesn’t it? And there’s a very difficult line.’(Student group 1)
심볼
Symbols
기호는 크게 사건, 위치, 사람 및 사물과 관련된 네 가지 범주로 분류되었습니다. 학교에서 구입 한 브랜드 의류는 많은 학생들에게 상징적 인 것으로 강조되었습니다. 학장의 '개'는 일반적으로 열정적 성격을 나타내는 직원을 대표하는 상징적 '사람'으로 묘사되었습니다.
Symbols broadly fell into four categories pertaining to events, locations, people and objects, respectively. Branded clothing, purchased from the school, was highlighted as something symbolic to many students. The dean’s dog was described as a symbolic ‘person’, representing the enthusiastic nature of the staff in general.
고찰
DISCUSSION
잠재 교육과정 해석
Interpreting the hidden curriculum
의사들이 다른 사람들보다 우월하다는 정체성을 갖게 되면, 학생들이 졸업 후 전문직으로 근무할 때 자신이 환자나 동료 직원보다 우월하다는 느낌을 갖게 된다. 학교는 사회적 계약의 다른 측면을 강조하지 않은 채로 프로페셔널리즘에 대한 이러한 측면을 장려하는 것으로 보여질 수 있습니다. 전문가는 과도한 권한을 행사하지 않으면서, 그들이 사회에 효과적으로 기여할 수 있도록주의해야합니다 .35 이것은 잠재 교육과정으로 강화 될 수 있는 강력한 메시지이다.
The occasional superior identity of clinicians referred to in the narratives may encourage graduates entering the workplace as professionals to feel superior to their patients and co-workers. The school may be viewed as encouraging this aspect of professionalism without reinforcing the other side of the social contract.34 Professionals must take care not to overly exert their authority and to ensure that they contribute effectively to society.35 This is a strong message which should be reinforced by the hidden curriculum.
대조적으로, 독립적 사고를 정당화하는 것은 자율적 전문가로 발전해야하는 학생에게 긍정적 인 영향을 줄 수 있습니다. 기업가 정신은 자기 진료를 시작하는 사람들에게 도움이 될 수 있습니다.
그러나 대학에서 대학의 통제를 벗어난 행동을 승인하는 것은 반란을 승인하는 것으로 해석 될 수 있습니다.
[전문직업적 자율성]과 [조직에 의한 통제]는 학생들이 근무현장의 복잡성을 다루는 능력을 개발하는 과정이며, 미래 전문직의 삶에서 주된 주제가 될 것이다. 따라서 유사한 유형의 갈등을 미리 경험해보는 것은 미래를 위한 좋은 준비일 수 있다.
By contrast, the legitimisation of independent thought may have a positive influence on students as they need to develop into autonomous professionals. An entrepreneurial spirit may benefit those who enter private practice. However, sanctioning actions independently of a controlling body such as the university may be interpreted as approving rebellion. The constant conflict between professional autonomy and organisational control will be a theme in students’ future professional lives as they develop the ability to negotiate the complexities of the workplace36 and thus the experience of a similar type of conflict may be seen as good preparation for the future.
잠재 교육과정 관리
Managing the hidden curriculum
영향이 확인되면 관리해야 할 수도 있습니다. 필요한 모든 변경은 개인, 교수 및 기관 수준에서 이루어져야합니다 .19,32
Once influences have been identified, they may need to be managed; any changes that are necessary should occur at individual, faculty and institutional levels.19,32
문화 그물의 사용
The use of the cultural web
문화적 웹은 기존에 인지 된 숨겨진 커리큘럼 요소와 몇 가지 추가 영역을 식별 할 수있게 해줍니다. 예를 들어, 정책 개발, 평가 및 평가, 자원 배분 및 제도적 속어의 사용은 Hafferty8에 의해 기술되었으며 모두 현재 연구에서 나타났습니다.
The cultural web appears to have enabled the identification of previously recognised elements of the hidden curriculum, plus several additional areas. For example, policy development, evaluation and assessment, resource allocation and the use of institutional slang are described by Hafferty8 and all emerged in the current study.
강점 약점
Strengths and limitations of the study
CONCLUSIONS
Med Educ. 2013 Feb;47(2):134-43. doi: 10.1111/medu.12072.
Analysing the hidden curriculum: use of a cultural web.
Author information
- 1
- School of Veterinary Medicine and Science, University of Nottingham, Nottingham, UK. liz.mossop@nottingham.ac.uk
Abstract
CONTEXT:
Major influences on learning about medical professionalism come from the hidden curriculum. These influences can contribute positively or negatively towards the professional enculturation of clinical students. The fact that there is no validated method for identifying the components of the hidden curriculum poses problems for educators considering professionalism. The aim of this study was to analyse whether a cultural web, adapted from a business context, might assist in the identification of elements of the hidden curriculum at a UK veterinary school.
METHODS:
A qualitative approach was used. Seven focus groups consisting of three staff groups and four student groups were organised. Questioning was framed using the cultural web, which is a model used by business owners to assess their environment and consider how it affects their employees and customers. The focus group discussions were recorded, transcribed and analysed thematically using a combination of a priori and emergent themes.
RESULTS:
The cultural web identified elements of the hidden curriculum for both students and staff. These included: core assumptions; routines; rituals; control systems; organisational factors; power structures, and symbols. Discussions occurred about how and where these issues may affect students' professional identity development.
CONCLUSIONS:
The cultural web framework functioned well to help participants identify elements of the hidden curriculum. These aspects aligned broadly with previously described factors such as role models and institutional slang. The influence of these issues on a student's development of a professional identity requires discussion amongst faculty staff, and could be used to develop learning opportunities for students. The framework is promising for the analysis of the hidden curriculum and could be developed as an instrument for implementation in other clinical teaching environments.
© Blackwell Publishing Ltd 2013.
Comment in
- Blinded by belonging: revealing the hidden curriculum. [Med Educ. 2013]
- PMID:
- 23323652
- PMCID:
- PMC3562476
- DOI:
- 10.1111/medu.12072
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