가르치는 학생의 이름을 기억하라. 매우 단순하지만 중요한 예절이다.




"저는 학생을 직접 진료의 현장으로 데려와서, 매일 환자를 보게 합니다. 학생은 환자의 증상을 듣고, 신체검진에서 무엇이 나타나는지를 봅니다. 그리고 저는 학생에게 환자로부터 무엇을 보았으며, 어떻게 생각하는지를 질병의 원인과 치료 방침과 연결시켜 말해보도록 합니다"


“My method (is) to lead my students by hand to the practice of medicine, taking them every day to see patients in the public hospital, that they may hear the patients’ symptoms and see their physical findings. Then I question the students as to what they have noted in the patients and about their thoughts and perceptions regarding the cause of the illness and the principles of treatment”


Dr Franciscus de la Boe Sylvius, 17th century professor

of medicine at the University of Leyden, Netherlands




- 일대일 교육에서 가르치는 사람이 학습자로부터 숨을 수 없듯, 학습자의 지식, 기술, 태도도 가르치는 사람에게 잘 들어온다. 

선생님이 된다는 것은, 바라든 바라지 않든 중요한 롤모델이 된다는 뜻이다.

As a teacher, you are an important role model whether you wish it or not



Plan ahead—ask yourself some important questions

- What is the main purpose of the one to one attachment?

- Do you know why it is part of the learning programme?

- What are the learner’s needs?

- How will you gauge how effectively you have met the learner’s needs? 



순서

Provide an orientation 

=> Agree on the ground rules 

=> Ask helpful question 

=> Give feedback 

=> Encourage reflection 

- 다른 사람으로부터의 피드백이 없으면 대부분의 학습 기회가 쓸데없이 낭비되는 것처럼, 일대일 학습에서도 학습자가 자신의 performance를 솔직하게 반성해보지 않으면 마찬가지가 된다. 

- 학습자의 반성적 사고를 도와주기 위해서 (a)가르치는 사람의 임상 추론과 의사 결정 과정을 보여주고 (b) 그 과정에서 어떠한 윤리적 가치와 신념이 작동했는지를 설명해주고 토론한다. 



만약 음악을 하는 사람들이 의사들이 하는 방식으로 악기 연주를 배운다고 한다면, 그 과정은 아마도 이럴 것입니다. 


교수자는 지속적으로 강의를 한 다음에 한두번 정도 시험삼아 악기를 연주하는 것을 보여주고, 악기가 어떻게 소리를 내는지 그 원리를 알려준 다음에 학생에게 '연주해봐' 라고 합니다. 그리고 교수자는 학생이 연주를 하는 노력에는 귀를 기울이지 않고, 그저 어떻게 소리가 났는지에 대해서 학생이 제출한 보고서로 만족할 것입니다. 


“If musicians learned to play their instruments as physicians learn to interview patients, the procedure would consist of presenting in lectures or maybe in a demonstration or two the theory and mechanisms of the music-producing ability of the instrument and telling him to produce a melody. The instructor of course, would not be present to observe or listen to the student’s efforts, but would be satisfied with the student’s subsequent verbal report of what came out of the instrument.”

George Engel, after visiting 70 medical schools in North America


Use other one to one teacher

- Senior medical students, junior doctors, registrars, nurses, allied health professionals 모두가 잠재적인 교사라고 할 수 있다.






 2003 Mar 8;326(7388):543-5.

ABC of learning and teaching in medicine: one to one teaching and feedback.

Gordon J.





+ Recent posts