(출처 : http://trainersadvice.com/trainers-quote-of-the-week-by-gandhi/)
INTRODUCTION
술기 능력(운동기능, motor skill)은 의학분야 뿐만 아니라 다른 보건 전문직이라면 갖추어야 할 필수적인 요소이다.
Motor skills are an essential component of the expertise displayed by, and required of, individuals working in medicine or other health professions.
일부 가상현실에서의 연습을 통해 실제 수술방에서의 술기능력을 향상시킬 수 있다는 연구도 있고, 반대로 일부 연구는 수술 능력의 향상과는 무관하다는 연구도 있다.
Although some studies have found that additional virtual-reality training can facilitate the transfer of skills to the operating room,3 others did not find any beneficial effect of prior virtual-reality training on surgical performance.4
더 나아가서는 의학 분야에서 사용되고 있는 다른 훈련방법과 시뮬레이션 연습이 과연 효과에서 차이가 있는지에 대한 의문이 제기되고 있다. 일부 학자들은 학습의 '원칙'에 의거해서 시뮬레이션 훈련의 유용성을 높일 수 있는 교육 방법에 대해 제안을 하기도 했다.
Furthermore, the effectiveness of simulation compared with other methods of medical training has been questioned.5 Some have made suggestions for enhancing the usefulness of simulator training by combining it with instructional techniques that adhere to learning ‘principles’.6
일부 연구들은 인지적 영역과 운동기능적 영역의 학습 촉진시키는 것으로 알려진 요소을 다루었는데, 예를 들면 반복적인 시험이라든가, 피드백을 요약해서 준다든가 하는 것들이다. 이들 연구를 통해서 medical training의 유용성이 증명되었다. 연습 스케쥴에 따라서 수술 기술의 학습에 차이가 있는가를 연구한 사람도 있다.
Some studies examining factors that have been shown to facilitate learning in the cognitive or motor domain, such as the use of repeated testing7 or summary feedback,2 have already demonstrated their utility for medical training. Other researchers have begun to compare the effectiveness of different practice schedules in the learning of surgical tasks.8
이 리뷰에서는 관찰을 통한 학습, 학습자가 어디에 집중을 하는지, 피드백, 그리고 자기 조절 학습에 대한 것을 다루고자 한다.
Specifically, we review studies related to observational learning, learners’ focus of attention, feedback and self-controlled practice.
첫 번째로, 퍼포먼스와 학습의 차이를 비교해 보고자 한다. 이 차이는 연구를 해석하고 디자인하는데 있어서 중요한 시사점을 제시한다.
First, however, we address the distinction between performance and learning, which has important implications for the interpretation of findings and the design of studies.
LEARNING VERSUS PERFORMANCE
의학 분야에서 '훈련'을 시킨다는 것은 돈이 많이 드는 일이다. 따라서 비용을 절약할 수 있으면서도 효과적이고 효율적인 훈련 방법을 연구하는 것은 많은 사람이 관심을 갖는 분야이기도 하다. 직관적인 접근법은 일정 수준의 수행능력을 정해놓고, 훈련 방법에 따라 그 수준에 도달하는 시간을 비교하는 것이다.
Training in the medical field is expensive. Therefore, finding effective and efficient training methods that can result in cost savings is a legitimate and important motive for many researchers. An intuitive approach might be to compare different practice methods in terms of the time needed by participants to reach a predefined level of performance.9,10
학습을 흔히 특정 기술을 수행할 수 있는 능력이 영구히(permanent) 변화하는 것으로 정의하곤 한다. 따라서 연구자들은 훈련 후 일정 시간 간격을 두고나서 훈련한 내용이 유지(retention) 또는 전이(transfer, 한 분야의 학습이 다른 분야에 적용되는 것)되는지를 확인하는 방법을 주로 사용했다.
Learning is typically defined as a relatively permanent change in a person’s capability to perform a skill.11 Therefore, researchers use retention or transfer tests (the latter involve a variation of what was practised) that are performed after a certain time interval
이처럼 시간간격을 두는 목적은 특정한 연습 조건에 따라서 나타날수 있는 일시적인 수행능력 향상(지도를 잘 받아서)이나 일시적인 수행능력 저하(피로해져서)를 최소화 시키거나, 그러지 못한다면 그 중에 항구히 남는 효과만 남기기 위한 것이다.
The purpose of this interval is to allow any temporary performance-enhancing effects (such as caused by greater guidance) or performance-degrading effects (such as caused by increased fatigue) that certain practice conditions may have created to dissipate, leaving only the relatively permanent, or learning, effects.
유지와 전이 시험을 활용하는 또 다른 목적은, 모든 그룹이 동등한 조건에서 수행을 하도록 하는 것이다. 이렇게 해야만 시험장(playing field)에서 서로 다른 훈련을 받은 그룹이 동등하게 비교될 수 있고, 효과성이나 훈련 방법의 차이에 대한 비교를 정확히 할 수 있다. 실제로도 연습 환경동안에는 향상되었던 수행능력이 실제로는 별로 학습에는 효과가 없다고 나타나는 경우 (혹은 그 반대의 경우)가 상당히 흔하다.
Another important aspect of retention or transfer tests is that all groups perform under the same conditions (e.g. without feedback or demonstrations). Only then can the performance of different groups be compared on a level playing field, so that conclusions can be drawn about the effectiveness of different practice methods for learning. In fact, it is not uncommon for practice conditions that facilitate (or prop up) performance during practice to result in less effective learning, and vice versa.11
따라서 수행능력이 빠르게 향상되었다거나, 특정 기준을 달성했다는 것으로부터 유지와 전이로 상징될 수 있는 "진짜 학습"이 이루어졌다고 결론내릴 수 없다. 다른 분야와 마찬가지로 의학 분야에서 훈련의 목적 또한 연습 상황에서 수행능력이 향상되는 것이 아니라 실제 임상 상황에서의 학습을 유도하고, 그 학습이 전이될 수 있게 하는 것이기 때문이다.
Thus, one cannot infer that the most rapid change in performance, or achievement of criterion performance – under practice conditions in which feedback, modelling or other interventions are still present – constitutes true learning in the sense of retained or generalisable skill or knowledge. Clearly, as in other areas, the goal of training in the medical field is not to facilitate performance during practice, but to enhance the learning and transferability of clinical skills.
Motor skill learning and performance: a review of influential factors.
Source
Department of Kinesiology and Nutrition Sciences, University of Nevada, Las Vegas, Nevada 89154-3034, USA. Gabriele.wulf@unlv.edu
Abstract
OBJECTIVES:
Findings from the contemporary psychological and movement science literature that appear to have implications for medical training are reviewed. Specifically, the review focuses on four factors that have been shown to enhance the learning of motor skills: observational practice; the learner's focus of attention; feedback, and self-controlled practice. OBSERVATIONAL PRACTICE: Observation of others, particularly when it is combined with physical practice, can make important contributions to learning. This includes dyad practice (i.e. practice in pairs), which is not only cost-effective, but can also enhance learning. FOCUS OF ATTENTION: Studies examining the role of the performer's focus of attention have consistently demonstrated that instructions inducing an external focus (directed at the movement effect) are more effective than those promoting an internal focus (directed at the performer's body movements). An external focus facilitates automaticity in motor control and promotes movement efficiency. FEEDBACK: Feedback not only has an informational function, but also has motivational properties that have an important influence onlearning. For example, feedback after successful trials and social-comparative (normative) feedback indicating better than average performance have been shown to have a beneficial effect on learning. SELF-CONTROLLED PRACTICE: Self-controlled practice, including feedback and model demonstrations controlled by the learner, has been found to be more effective than externally controlled practice conditions.
CONCLUSIONS:
All factors reviewed in this article appear to have both informational and motivational influences on learning. The findings seem to reflect general learning principles and are assumed to have relatively broad applicability. Therefore, the consideration of these factors in designing procedures for medical training has the potential to enhance the effectiveness and efficiency of training.
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