Step 3. Goals and Objectives

- focusing the curriculum

 

DEFINITION

l  요구가 결정되면, 그 요구를 충족시키기 위한 Goals and Objectives를 설정해야 한다.

l  A goal or objective is defined as an end toward which an effort is directed.

l  Goal : broad educational objective, Objective : specific measurable objective.

 

IMPORTANCE

l  Help direct the choice of curricular content and the assignment of relative priorities to various components of the curriculum

l  Suggest what learning methods will be most effective

l  Enable evaluation of learners and the curriculum, thus permitting demonstration of the effectiveness of a curriculum.

l  Suggest what evaluation methods are appropriate

l  Clearly communicate to others, such as learners, faculty, program directors, department chairs, and individuals from other institutions, what the curriculum addresses and hopes to achieve

 

l  Broad educational goal : 교육과정의 전체적인 목표 안에서 다양한 교육과정의 요소들 중 어떤 것을 선택해야 하는지에 대한 기준(criteria)이 될 수 있다.

l  Specific measurable objective : 교육과정의 내용을 다듬고, 적절한 교육법과 평가법 선택에 도움을 준다.

 

WRITING OBJECTIVES

l  교육목표를 서술하는 것의 중요성은 흔히 과소평가되곤 한다.

l  교육목표를 허술하게 서술하면 교육과정의 초점이 흐려지거나 비효율적이 되어, 원래의 목표를 벗어나 이리저리 떠다니게 된다.

Who

Will do

How much(how well)

Of what

By when?

1)

2) verb

3) criterion
condition of performance

4) noun

5) condition of performance

l  교육목표가 정확히 의도했던 대로 쓰여졌는가를 확인하기 위해서, 교육과정 개발에 참여하지 않았던 사람으로 하여금 교육목표를 리뷰하게 하는 것이 중요하다.

 


 

Table 4.1





 

TYPES OF OBJECTIVE (Learner, Process, Outcome의 목표)

l  Learner Objectives (Cognitive, Affective, Psychomotor domain)

n  Cognitive domain

u  “knowledge”라고 하면 지나치게 사실적 지식(factual knowledge)만을 강조하는 측면이 있다. Cognitive domain spectrum of mental skills를 모두 포함하는 개념.

u  Bloom’s taxonomy à Revised by Anderson et al.

l  1. Remember : To recall or recognize relevant knowledge

l  2. Understand : To construct meaning from information; to interpret, explain, compare, or summarize communications

l  3. Apply : To execute or implement a procedure in a given situation

l  4. Analyze : To break material into its constituents and determine how parts relate to each other to organize, differentiate, or assign an attribution

l  5. Evaluate : To make judgment based on criteria and standards

l  6. Create : To put elements together; reorganize; generate hypothesis; plan a project

n  Affective domain :

u  주로 “attitudinal” objective : specific attitudes, values, beliefs…

u  Cognitive domain에 비해서 겉으로 잘 표현하거나 측정하기 어렵다.

u  조직 내에서 실제 경험하는 것에 의해서 강화될 수 있어서(informal, hidden curriculum) 형식적으로 가르치는 것과 반대로 나타날 수도 있다.

u  성취 정도를 객관적으로 평가하기 어렵다고 하더라도, 교육과정 개발자들은 이 domain objective를 포함시켜야 한다.

n  Psychomotor domain

u  skill”, “behavioral” objectives라고 함. : 문진, 환자교육, 의사소통, 신체검진 등

u  Psychomotor objective를 작성할 때 학습자들이 그 skill을 할 수만 있으면 되는지, 아니면 그 skill을 지속적 행동(continuing behavior)으로 incorporate할 수 있어야 하는지를 지정해야 함.

 

n  Miller’s assessment pyramid : knows – knows how – shows how – does

u  Learning objective가 피라미드의 가장 높은 objective를 나타내긴 하지만, 이것을 달성하기 위한 여러 개의 enabling objective가 있다는 것이 중요하다.

u  Skill objective (knowledge) à Performance objective (knowledge, attitudes, skills)

n  Objectives가 여러 개의 domain으로 구성되어 있을 경우, 각각을 따로 쓰는 것보다 Highest order objective를 서술하는 것이 효율적일 수 있다.

 

l  Process Objectives

n  교육과정의 implementation과 관련.

n  학습자에게 기대하는 참여의 수준, 만족도, 반응의 정도 등이 포함될 수 있음

n  Logic model (visual representation of causal links) 에서는 “output”이라고도 함.

l  Outcome Objectives

n  Health, health care, patient outcome과 관련된 objective

n  Quality of care patient outcome에 손쉽게 측정가능한 효과가 나타나기를 기대하는 것은 비현실적이지만, 대부분의 교육과정은 이것들에 긍정적인 영향을 주도록 설계되어야 한다.

 

ADDITIONAL CONSIDERATIONS

l  대부분의 교육적 경험은 미리 인지된(preconceived) 목표보다 훨씬 더 넓은 범위를 포괄한다. 예를 들어, 학생은 임상 실습을 돌며 환자들과 기대하지 않았던 경험들을 하게 된다.

l  Exhaustive list of objective도 좋지 않지만, goal/objective가 정확히 기술되지 않는 것도 문제이다.

l  Manageable number of specific measurable objectives

n  Interpret the goals

n  Focus and prioritize curricular components that are critical to the realization of the goals

n  Encourage creativity, flexibility, and nonspecified learning relevant to the curriculum’s goals.

l  목표대상의 요구를 만족시키는 Manageable number of specific measurable objectives을 달성하기 위해서는 교육목표를 작성하는 단계가 몇 차례 반복되어야 한다.

 







+ Recent posts