"과거를 기억하지 못하는 이들은 과거의 잘못을 반복하기 마련이다."

The Life of Reason, George Santayana

(출처 : https://www.peaceproject.com/category/subjects/quotes-social?page=3)



플렉스너 정신 : 캐나다 의학교육의 미래를 위한 총체적 비전

In the Spirit of Flexner: Working Toward a Collective Vision for the Future of Medical Education in Canada

Nick Busing, MD, CCFP, Steve Slade, Jay Rosenfield, MD, MEd, Irving Gold, MA, MCA,

and Susan Maskill


2007년, The Association of Faculties of Medicine of Canada는 Future of Medical Education in Canada (FMEC) Project에 착수하였다. FMEC 프로젝트의 목표는 학부 의학교육의 현재 상태를 조사하고, 미래의 사회적 필요에 맞추어 조정하는 것이다. Flexner Report와 유사한 점은 FMEC프로젝트는 반성적 사고와 개선의 단계를 거쳤다는 것이다. Flexner Report와 다른 점은, FMEC 프로젝트는 정보 수집에 있어서 다양한 기술(문헌 조사, 핵심 정보원 인터뷰, 국제적 방문조사, 이혜관계자 및 전문가 그룹의 상담)을 활용했다는 것이다. 


프로젝트의 최종 보고서인 "The Future of Medical Education in Canada: A Collective Vision"은 의학계와 캐나다의 의사 수련계에게 21세기 시작 시점에서 10가지의 제안을 했다. 이 논문은 FMEC 프로젝트의 제안 사항들을 1910년 Flexner가 제안한 것들과 비교하여 리뷰하였다. '의학교육의 과학적 기초'와 같은 일부 파트에서는 Flexner의 관점과 놀라울 정도의 일치성을 보여준다. 지역사회 기반 학습과 같은 분야에서는 지난 백년간 생각의 변화가 크게 이루어졌고, 최근에는 interprofessionalism과 같은 개념이 다뤄지고 있다. Flexner가 다룬 주제들이 의학을 과학으로서 바라보고 있으나, 최근의 우선순위는 의학과 사회적 요구를 조화시키려는 방향으로 옮겨가고 있다. Flexner의 작업을 되돌아보면서 우리는 그의 비전이 우리를 어디로 이끌어왔는지, 그리고 의학이 앞으로 어디를 향해서 가야할지를 알 수 있을 것이다.





Recommendations from The Future of Medical Education in Canada (FMEC):

A Collective Vision for MD Education, the final report of the FMEC Steering Committee, 2009

    • Address Individual and Community Needs
    • Enhance Admissions Processes
    • Build on the Scientific Basis of Medicine
    • Promote Prevention and Public Health
    • Address the Hidden Curriculum
    • Diversify Learning Contexts
    • Value Generalism
    • Advance Interprofessional and Intraprofessional Practice
    • Adopt a Competency-Based Approach
    • Foster Medical Leadership






 2010 Feb;85(2):340-8. doi: 10.1097/ACM.0b013e3181c8880d.

In the spirit of Flexnerworking toward a collective vision for the future of medical education in Canada.

Source

Association of Faculties of Medicine of Canada, Ottawa, Ontario, Canada.

Abstract

The Association of Faculties of Medicine of Canada launched the Future of Medical Education in Canada (FMEC) Project in 2007. The FMEC Project's overarching goal was to comprehensively examine the current state of undergraduate medical education, concentrating on its alignment with current and future societal needs. Like Flexner's work, the FMEC Project used a process of reflection and renewal; unlike Flexner's work, the FMEC Project used multiple techniques to gather information, including literature reviews, key informant interviews, international visits, and a series of consultations with stakeholders and expert groups. The project's final report, The Future of Medical Education in Canada: A Collective Vision, put forth 10 recommendations that summarized priority areas for academic medicine and medical training in Canada at the start of the 21st century. The current article reviews FMEC Project recommendations in relation to the priorities set out by Flexner in 1910. In some areas, such as the scientific basis of medical education, there is striking congruence between Flexner's views and today's collective vision. In other areas, such as community-based learning, opinion appears to have shifted markedly over the past century, and concepts such as interprofessionalism may represent distinctly modern domains. While Flexnerian themes tend to center on the notion of medicine as science, present-day priorities converge on the link between academic medicine and societal needs. By looking back on Flexner's work, we can see where his vision has taken us. As well, we see more clearly the new frontiers that academic medicine will continue to explore.

PMID:
 
20107365
 
[PubMed - indexed for MEDLINE]








+ Recent posts