거꾸로 교실, 설계(Med Educ, 2018)

Flipped classrooms, by design

Jacqueline E McLaughlin




'설계가 잘못된 것을 분석으로 고칠 수는 없다.'

‘You can’t fix by analysis what you bungled by design.’1



FLCL들은 더 높은 수준의 사고와 학습 성과를 높이고 학생들의 경험을 개선하기 위해 지원된다. 하지만 이 모델의 효과에 대한 논란은 계속되고 있다.

Flipped classrooms, are espoused to promote higher-order thinking, increase learning outcomes and improve student experiences. However, controversy about the model’s effectiveness persists.



FLCL에 대한 체계적 검토는 모호하고 일관되지 않으며 혼합된 결과를 보고하였다. FLCL에 대한 나 자신의 연구는 긍정적인 결과와 부정적인 결과를 낳았다. 이번 호 메타분석에서 Chen 등은 [전통 강의식] 학습 대비 [플립 강의실]의 효율성에 관한 다소 진흙 투성이인 그림을 다루려고 했으나, 또 하나의 불일치한 발견일 뿐이었다.6

Systematic reviews of flipped classroom research have reported ambiguous, inconsistent and mixed results.2,3 My own studies of flipped classrooms have resulted in positive and negative outcomes.4,5 In this month’s Medical Education meta-analysis, Chen et al. aimed to address ‘a rather muddy picture regarding the efficacy of [flipped classroom] over [traditional lecture] learning’, only to find additional disparities.6


플립 모델은 (문헌의 광범위한 설명에서 보듯), FLCL에서 pre-class, in-class, assessment 활동 설계에 상당한 유연성을 가능하게 한다.

The flipped model enables considerable flexibility in the design of pre-class, in-class and assessment activities, as seen by a wide range of flipped classroom descriptions in the literature.


만약 우리가 플립(flip)을 하나의 모델이라고 보고, 교실을 뒤집는 것을 그 모델의 개별적인 구현이라고 본다면(즉, 플립된 교실), 개별 구현의 결과는 모델 그 자체의 퀄리티가 아니라 '플립된 교실'의 퀄리티에 더 의존적일 수 있다.

If we consider flipping as a model (i.e. the flipped model) and flipped classrooms as the individual implementations of that model (i.e. a flipped classroom), the results of any individual implementation are likely to be more dependent on the quality of flipped classroom design than on the ‘model’ itself.


아마도, 이런 식으로 생각한다면, 우리는 왜 어떤 FLCL들이 다른 FLCL들보다 더 크거나 더 많은 긍정적인 효과를 내는지 더 잘 이해할 수 있을 것이다.

Perhaps, through this lens, we can better understand why some flipped classrooms produce larger or more positive effects than others.


어떤 교육과 학습 관행이 가장 효과적인지 안다면, 주어진 FLCL에서의 퀄리티를 알 수 있을까?

If we know which teaching and learning practices are most effective, can we characterise the quality of any given flipped classroom?


학생의 적성과 더불어, 학생과 교사의 행동은 교실에서의 성취에 가장 중요한 결정 요인이다. 효과적인 교육적 실천을 위한 연구 기반 가이드에 따르면, 과목의 효과성은 행동과 매우 강력하게 연관되어 있음을 반복적으로 보여준다: 학생과 교사가 무엇을 하는가, 그리고 어떻게 그것을 하는가. 현재 대부분의 FLCL연구는 학습자와 교사의 활동이 어떤, 그리고 얼마나 많은 증거-기반 활동에 의해 촉진 또는 생산되는지에 관련하여 충분한 세부 사항을 주지 않는다..

Student and instructor behaviour, coupled with student aptitude, are the most important determinants of classroom achievement.7,8 Research-based guidelines for effective teaching practice repeatedly show that course effectiveness is strongly related to behaviour: what students and instructors do and how they do it. Currently, most flipped classroom studies lack sufficient detail concerning what and how much evidence-based behaviour their activities prompt or produce.


예를 들어, 

  • 사회적 상호작용(예: 질문과 토론, 소그룹 학습) 

  • 의미 있는 학습의 장려(예: 사려 깊은 과정 준비 및 조직, 학생들의 삶과 관련된 내용, 독립적인 사고 장려). 

  • 프레젠테이션 품질(예: 명확성과 이해성) 

...등은 학생 성취도와 가장 밀접한 관련이 있는 교육적 요소들이다.8 


We know, for example, that 

social interaction (e.g. encouraging questions and discussion, small-group learning), 

stimulating meaningful learning (e.g. thoughtful course preparation and organisation, relating content to students’ lives, 

encouraging independent thought) and presentation quality (e.g. clarity and understandability) 

...are among the instructional elements most strongly related to student achievement.8 


성과는 또한  다음과도 연관되어 있다.

  • 출석

  • 자기 조절(즉, 학업에 대한 도전에 직면했을 때 지속성과 노력) 

  • 학업 목표 설정, 

  • 시간 및 학업 관리 

  • 또래 학습.8

Achievement is also positively related to class 

  • attendance, 

  • self-regulation (i.e. persistence and effort when faced with academic challenge), 

  • academic goal setting, 

  • time and study management and 

  • peer learning.8


학생들과 강사들의 행동이 모두 모여서, 뒤집힌 교실의 효과에 중요한 역할을 한다. 

Taken together, students’ and instructors’ behaviours play a critical role in the effectiveness of any flipped classroom. 


증거 기반 교육 지침을 준수하는 학습 기회와 활동을 설계하고, 이러한 활동과 그 결과로 나타난 행동을 연구에서 명확하게 설명하는 것은 FLCL 모델을 발전시키기 위한 중요한 다음 단계이다.

Designing learning opportunities and activities that adhere to evidence-based teaching guidelines, and describing those activities and resulting behaviours clearly in our research, are important next steps for advancing the flipped classroom model.


교실 활동과 마찬가지로, 대부분의 교실 연구는 assessment practice의 설계와 실행을 적절히 설명하지 못한다. 평가와 피드백 방식practice은 학생들의 행동에 대한 주요 결정 요인으로서, 이것이 학생들의 관심, 학업 목표, 시험 준비 등을 guide하기 때문이다. 

As with classroom activities, most flipped classroom studies fail to adequately explicate the design and implementation of assessment practices. Assessment and feedback practices are well-established determinants of student behaviour because they guide student attention, academic goals and preparation for examinations.3 


학생 성취도와 가장 밀접하게 관련된 평가 특성은 다음과 같습니다. 

  • 학생-피어 평가 및 학생의 자기 평가, 

  • 시험의 퀄리티과 공정성 

  • 강사들이 학생들에게 제공하는 피드백의 특성, 품질, 빈도.8

Assessment characteristics most strongly related to student achievement include 

  • student–peer assessments and student self-assessments, 

  • quality and fairness of examinations, and 

  • the nature, quality and frequency of feedback from instructors to students.8


지금까지 FLCL 연구가 잘 안 된 이유는 [유사한 주제나 내용을 다루는 과정에 대한 표준화된 평가]가 부족했기 때문이다.

To date, flipped classroom research has also been hindered by the lack of standardised assessments for courses of similar topics or content.


FLCL연구는 (MMI나 경험적 교육과 같은) 다른 교수법과 학습법의 연구와 유사한 challenge of variability에 당면해있다. 현재 대부분의 연구에서 다뤄진 FLCL은 독자나 연구자가 수업에서 이뤄진 활동 및 평가가 증거 기반 지침에 얼마나 적합지를 충분히 설명해주지 않는다.

Flipped classroom research faces the same challenge of variability seen in studies of other teaching and learning methods, such as multiple mini-interviews and experiential education. Currently, most flipped classroom designs are not described in a way that enables readers or researchers to determine the extent to which classroom activities and assessments align with evidence-based guidelines, such as those described above.


현재 플립된 강의실 연구의 한계에도 불구하고, 최선의 증거는 FLCL이 학습을 향상시킬 수 있을 것을 암시합니다.

Despite the current limitations of flipped classroom research, the best available evidence suggests that flipped classrooms can improve learning.


FLCL의 성과를 지속적으로 분석하는 것 그 자체로는 '잘못된 설계'를 고치지는 못할 것이다

Continuing to analyse flipped classroom outcomes, by itself, will not fix bungled design.


6 Chen K-S, Monrouxe L, Lu Y-H, Jenq C-C, Chang Y-J, Chang Y-C, Chai PY-C. Academic outcomes of flipped classroom learning: a meta-analysis. Med Educ 2018;52 (9):910–24. XXX


8 Schneider M, Preckel F. Variables associated with achievement in higher education: a systematic review of meta-analyses. Psychol Bull 2017;143 (6):565–600. ==


Commentaries

Flipped classrooms, by design

First published: 21 August 2018
 




+ Recent posts