의과대학 입학시험: 부모가 의사인 학생이 이득? (BMC Med Educ, 2015)

Medical school admission test: advantages for students whose parents are medical doctors?

Anne Simmenroth-Nayda1* and Yvonne Görlich2




배경

Background


의대는 공정하고 객관적이며 투명한 입학 절차를 목표로합니다. 또한 민족성과 사회적 배경이 입학 시험의 결과에 편향 될 수 있다는 것도 잘 알려져 있습니다. 게다가, 의학 분야의 입학 지원자는 평균 인구의 사회 - 인구 통계 학적 비율을 대표하지 않습니다. 대신, 상급 사회 계급의 학생들, 특히 학력이있는 학부모의 자녀들이 매우 과장되었습니다.

Medical schools aim at a fair, objective, and transparent admission process. It is also well established that ethnicity and social background may bias the outcomes of admission tests [1-4]. Moreover, admission candidates especially in medicine do not represent the socio-demographic proportions of the average population. Instead, students from upper social classes, notably from parents with an academic background, are highly overrepresented [5-9].


독일에서는 이 현상이 지난 몇 년 동안 더욱 두드러지게 나타났습니다. 일반적으로 학생들은 중산층 또는 상위층의 가정에서, 즉 학문적 배경(academic background)을 가진 부모로부터 유래하는 경향이 있습니다. 이것은 의료 및 법률 학생에게 가장 빈번한 사실입니다. 의대생의 65 %에서 74 % 사이에는 학력이있는 학부모가 있습니다. 또 다른 연구에 따르면 학생 중 40 %는 학부모가 1 명, 학부모가 25 %라고합니다.

In Germany, this phenomenon has become even more pronounced over the past years: students in general tend to originate from families of the middle and upper clas- ses, or in other words, from parents with an academic background. This is most frequently true for medical and law students. Between 65% and 74% of the medical students have parents with an academic background [10,11]. Another study [12] reported that 40% of the students had one parent and 25% both parents with an academic background.


여러 가지 선발 절차의 타당성에 대한 논란이 있지만 오늘날 객관적인 입학 시험에 대해서는 합의가 이루어졌으며 서면 입학 시험은 물론 의사 소통 및 사회 기술을 평가하는 구조화 된 인터뷰 또는 다중 미니 인터뷰 (MMI)가 포함되어야합니다. Göttingen University Medicine은 2013 년에 새로운 입학 절차를 수립했습니다. 주요한 의도는 지원자들의 기반을 넓히는 것이 었습니다. 특히 이전의 의학 교육을받은 후보자 또는 최종 학교 시험 성적이 낮은 후보자를 포함 시키는 것으로, 이는 학문적인 가족 배경이없는 학생들에게는 더 자주 나는 특징이다.

Although there is still a debate of validity of several selection procedures, there is consensus today about objective admission-testing, which should include written entrance tests as well as structured interviews or multiple mini-interviews (MMI) that also assess communicative and social skills [13-18]. Göttingen University Medicine established a new admission procedure in 2013. The primary intention was to broaden the base of applicants, specifically to include candidates with a previous medical training or lower final school exam grades, which are more frequently present in students without academic family background.




방법

Methods


맥락과 입학 절차

Context and admission-procedure



독일 법률에 의거하여 의과대학은 60 %의 학생들을 선택할 수 있습니다. 지원자의 20 %는 best final school grade에 따라서, 나머지 20 %는 대기자 명단에서 선택됩니다(만약 대학이 이 선택 가능성을 놓친 경우 사실상 최고 성적으로 학생의 80 %를 선택 함). 신청자가 60 % 쿼트의 일부로 선택되기를 원할 경우, 그들은 국가 기관에 등록하도록 요청받습니다. 이 기관은 독일의 모든 의료 기능을위한 신청 절차를 조직합니다. 최종 학교 성적에 의해 사전 선정 (랭킹리스트)을 수립하고 완료된 전문 의료 훈련 (간호사, 물리 치료사, 작업 치료사 등)을위한 보너스를 제공합니다. 이것은 입학 절차의 첫 번째 단계입니다. Gottingen University Medicine에서 우리는 장소를 제공 할 수있는 잠재 학생의 3 배를 초대합니다 (60 % 내에서). 이 절차는 매년 2 회 반복되며 현재 순위 목록에서 처음으로 224 명의 지원자를 볼 수 있습니다. 두 번째 단계는 2 명의 교수진과 15 분짜리 구조화 인터뷰로 구성되어 있으며 약 관련 상황 (일부는 시뮬레이션 된 환자)과 자기 반영 사례가 통과되어야하는 MMI 스테이션이 4 개 있습니다. 마지막으로 최종 학년을 다시 고려합니다 (필수 : "입학 절차의 모든 단계에서 최종 학년의 주요 영향"). 따라서 최종 학년은 전체 입학 절차에 2 배의 영향을 미칩니다. 테스트 품질 및 MMI 및 인터뷰 통계는 다른 곳에서 게시됩니다.

German law allows medical faculties themselves to select a quotum of 60% of the students [19]. Twenty percent of the applicants are chosen directly by best final school grade, the remaining 20% by waiting lists (if faculties miss this selection possibility, they in fact chose 80% of students by best school grades). If applicants wish to be chosen as part of the 60% quotum, they are asked to register with a national institution. This institution organizes the application procedures for all medical faculties in Germany [20]. It establishes a pre-selection (ranking list) by final school grades and grants a possible bonus for a completed professional medical training (among others: nurse, physiotherapist, occupational therapist). This is the first step of the admission procedure. At Göttingen University Medicine, we invite three times as many prospective students as we will be able to offer a place (within the 60% quotum). This procedure is repeated twice each year, and we see approximately the first 224 applicants from the then current ranking list. The second step consists of a 15-minute structured interview with two faculty members and four five-minute MMI-stations, where medicine-related situations (in part with simulated patients) and a self-reflecting case have to be passed. In the end, the final school grade is once again taken into account (which is mandatory: “predominant influence of the final school grade in every step of the admission pro- cedure”). So the final school grade has a twofold impact within the whole admission procedure. Test quality and statistics from MMI and interviews are published else- where [21].



연구 설계, 참여자

Study design, participants


This is a quantitative questionnaire survey. The questionnaire included items about difficulty and acceptance of MMI and interview (closed questions, 6- point likert-scale) and the following open questions: 

    • 1) did you complete a medical training beforehand? If yes: which one? (free text) 

    • 2) did anyone in your family have a medical degree? If yes: who? (free text). 

    • 3) How did you prepared for the admission-test? (closed answers as well as free text).



자료 관리와 통계

Data management and statistics


We extracted data from two sources: 

    • 1) socio-demographic data including age, sex, and final school grades were submitted by the “Stiftung Hochschulstart”, a national central institution [20]. We 

    • 2) also generated our own data from the admission test itself: questionnaires (described above), test-scores of MMI, and score of the structured interviews. 

In addition to descriptive statistics, we used a Pearson cor- relation, means comparisons (t-test, analysis of variance), ANOVA, and a Scheffé test (SPSS-21).


윤리

Ethical approval


결과

Results


Table 1 shows the characteristics of the participants.




표 2에서 볼 수 있듯이 참여자는 한 부모가 의사 인 경우, 다른 친척 중 의사가있는 경우, 가족 중 의사가없는 경우의 세 그룹으로 구분됩니다. 표 2는 세 그룹의 점수에 큰 차이가 없음을 보여줍니다.

As shown in Table 2, participants were divided into three groups: those where one parent was a physician, those with a physician amongst their other relatives, and those without physicians in their families. Table 2 shows that there is no significant difference in the scores of the three groups.




참가자가 가족의 의료계 직종과 관련이 있다는 정보를 제공했을 때, 우리는 구체적인 관계를 물었습니다. 

When a participant had given the information that there was some connection to medical jobs in his or her family, we asked for the specific relationship. 

  • Thirteen participants disclosed that both parents and 

  • 13 participants with both parents and additionally other relatives where physicians. 

  • When only one parent held a medical degree, it was most frequently the mother (11 versus 4 “only father”). 

  • In 23 cases, no parents, but several relatives had connections to medical work, in rare cases, only siblings were physicians.



우리는 참가자들에게 입학 시험 준비 방법을 질문했습니다. 우리는 "의료계 종사하는 가족 배경"을 가진 그룹의 호의에서 "가족과 친구들과 이야기하기"라는 분야에서 약간의 차이를 발견했습니다. (표 3).

We asked the participants how they prepared for the admission test. We found a slight difference in the field of “talking with family and friends” in favors of the group that had a “family background with medical jobs”. (Table 3).


고찰

Discussion


2013 년 여름, 괴팅겐 대학 (Gottingen University Medicine)의 지원자 중 거의 절반이 의학 학위를 가진 가족 구성원을 포함하는 가족 배경을 가졌으며 가장 자주 부모는 의사였습니다. 우리의 입학 절차에서,이 특별 그룹은 시험 점수 자체 또는 시험 준비 자체에있어 어떠한 이점도 얻지 못했지만, 분명히 우리의 입학 절차를 선택하는 것과 같은 이점을 얻지 못했습니다.


In summer 2013, nearly half of the applicants at Göttingen University Medicine had a family background that included family members with medical degrees, most frequently, parents were physicians. In our admission procedure, this special group did not score any advantage in either test-scoring or individual preparation for the ad- mission test itself, but apparently in choosing our admission procedure as such.


강점과 한계

Strength and limitations


  • 이전 의료 훈련을 받은 응시자의 비율이 높은 것은 보너스로 설명 할 수 있습니다. 보너스는 최종 응시자가 받는 final school grade 을 업그레이드하는 것입니다. 

  • 여성 지원자의 비율이 높다는 것은 최종 학교 성적이 전체 절차에 미치는 영향 때문입니다. 최종 학교 시험 성적이 가장 좋은 여학생의 비율이 남학생보다 훨씬 높기 때문에 입학 허가를받을 수있는 기회가 주어질 가능성이 훨씬 더 높습니다. 이 현상은 지난 몇 년간 독일 및 다른 국가에서도 관찰되었습니다.

  • The high proportion of applicants with previous medical training can probably be explained by the bonus, which is an upgrading of the final school grade that these applicants receive. 

  • The high rate of female applicants is due to the influence the final school grade has on the whole procedure: the proportion of schoolgirls with best final school exam grades is much higher than of the boys, therefore the chance to be invited to our admission procedure is much higher. This phenomenon has also been observed in Germany and other countries in the past years [22].


이번 연구에서 의학 학위가있는 가족 배경을 가진 응시자가 44%인 것은(이 중 33 %는 부모가 모두 의사이고, 66 %는 한 명이 의사이다) 독일에서 또는 국제적으로 보고 된 것보다 훨씬 높습니다.

Our proportion of 44% applicants with a family background with medical degrees (33% had two medical doctors as parents, 66% had one medical doctor as parent) is even higher than reported in Germany or internationally [7,8,10,11].



문헌과의 비교

Comparison with the literature


의학 학위를 소지 한 학부모와 학생 및 지원자는 아주 특별한 그룹을 대표합니다

    • 노르웨이 연구는 의과 대학에서 의사의 12 %의 비율을보고했습니다; 이 숫자는 수년 동안 안정적이었습니다. 

    • 마찬가지로 2005 년과 2007 년 사이에 인터뷰 한 덴마크 의과 대학 학생 중 24 %는 학부모가 있었고 16 %는 의사였던 부모를 가졌습니다. 

    • 호주에서는 57 %의 응시자가 학부모에게 의학적 배경이 있습니다.

Students and applicants with parents who hold a medical degree represent a very special group: 

    • a Norwegian study reported a proportion of 12% of physician children in medical schools; this number was stable over many years. 

    • Likewise, 24% of the Danish medical students, interviewed between 2005 and 2007, had parents with academic degrees and 16% had parents who were medical doctors [6,8]. 

    • In Australia, 57% of applicants had parents with a medical background,


    • 일반적으로 의학 학위를 가진 부모를 둔 대부분의 학생은 부모가 보수가 많은 직장을 갖고 있기 때문에 학생 자신이 비용을 많이 부담하지 않아도됩니다. 따라서 학생들은 자신의 훈련을 위해 더 많은 시간과 자원을 갖고 테스트 준비를합니다. 

    • 마지막으로, 학문적 배경을 가진 후보자는 학문적 인 규칙, 의사 소통 및 행동에보다 익숙한 경향이 있습니다. 

    • 아마도 non-academic 가족 출신의 지원자에 대한 복잡한 입학 절차는 아마도 객관식 학교 시험 성적보다 더 어려울 것이다. 이와 달리 medical household에 사는 사람들에게 그러한 입학절차는 더 친숙합니다. 

    • 의학적 배경을 가진 가정에서 자란 학생들의 학업 환경에 대한 친숙 함과 친근 함독일의 의대생 중 13 %가 부모 중 한 사람에게서 의업을 이어받을 것으로 기대한다는 정보에 의해 문서화됩니다. 이는 독일에서는 거의 모든 ambulant 의료 기관이 자영업자 상태이기 때문에 가능합니다. 

    • 즉, strong identification with the parental profession이 가능하다. 

아마도 이것은 의료 훈련을받은 지원자의 비율이 비교적 높은 이유이기도합니다.

    • Most students with parents with a medical degree in general are not required to contribute as much to their own expenses because their parents hold well-paid jobs. Thus the students have more time and resources for their own training and to prepare for the tests. 

    • Finally, candidates with an academic background tend to be more familiar with academic rules, communication, and behaviour [6,23-25]. 

    • Perhaps complex admission procedures for applicants from non-academic house- holds are more daunting than presumably objective school exam grades, while they are in contrast more familiar to those living in a medical household. 

    • This greater affinity to and familiarity with academic surroundings of students who grew up in a family with a medical background is also documented by the information that 13% of the medical students in Germany attested that they expect to inherit the medical practice from one of their parents, which is possible in Germany because of the self-employed status of nearly all ambulant health-care providers [10]. 

    • This means that a strong identification with the parental profession can be assumed. 

Perhaps this is also the reason for the relatively high proportion of medical trained applicants.


의학에 대한 가족 배경이 없는 지원자가 동등한 성공을 거두긴 했으나, 입학 절차에 대한 접근은 사회적 배경에 관계없이 모든 사람에게 가능하고 투명해야합니다. 특히 광범위한 직업 분야의 환자를 봐야 하는 의사들에게 전문가 그룹의 다양성이 있는 것이 바람직합니다. 따라서 의사는 환자의 요구를 이해하기 위해 더 폭 넓은 배경을 필요로 할 수 있습니다.

Despite the equal success of applicants with a family background in medicine and of applicants without this, the access to admission procedures should be possible and transparent for all, regardless of their social back- ground. More diversity within professional groups is desirable, especially among physicians, who work with patients who hold a broad range of professions, and thus the physicians may need a broader background to understand their patients’ needs [26,28].




입학 시험 준비 및 정보

Preparation and information about the admission test


인터넷은 오늘날 가장 자주 액세스되는 정보 소스입니다. 입학 시험을위한 특별 준비 과정은 다른 나라와 마찬가지로 독일에서도 일반적이지만, 이러한 준비의 결과에 대한 결과는 일관성이 없습니다.

The internet is by far the most frequently accessed information source today. Special preparations for admission tests are common in Germany, as in other countries, but results about the effects of these preparations are inconsistent [31,32].


의학적 배경이 없거나 학계에 거의 접촉하지 않은 신청자는 special 학업 입학 시험 준비를 비롯하여 궁극적으로 의과대학에 지원하는데에 있어 정서적이며 재정적 장애에 직면 할 수 있습니다.

Applicants without a medical background or with little contact to the academic world perhaps face an emotional and financial hurdle in preparing for special academic admission tests and also for applying ultimately [24].


Conclusion









8. O’Neill L, Vonsild MC, Wallstedt B, Dornan T. Admission criteria and diversity in medical school. Med Educ. 2013;47:557–61.




 2015 Apr 23;15:81. doi: 10.1186/s12909-015-0354-x.

Medical school admission testadvantages for students whose parents are medical doctors?

Author information

1
Department of General Practice/Family Medicine, University Medical Center, Humboldtallee 38, 37073, Göttingen, Germany. asimmen@gwdg.de.
2
Study Deanery, University Medical Center, Humboldtallee 38, 37073, Göttingen, Germany. yvonne.goerlich@med.uni-goettingen.de.

Abstract

BACKGROUND:

Admission candidates especially in medicine do not represent the socio-demographic proportions of the average population: children of parents with an academic background are highly overrepresented, and those with parents who are medical doctors represent quite a large and special group. At Göttingen University Medicine, a new admission procedure was established with the intention to broaden the base of applicants towards including candidates with previous medical training or lower final school grades. With a view to family background, we wished to know whether candidates differ in the test scores in our admission procedure.

METHODS:

In February 2014 we asked all admission candidates of Göttingen University Medicine by questionnaire (nine closed, four open questions) about the academic background in their families, specifically, the medical background, school exam grades, and previous medicaltraining as well as about how they prepared for the admission test. We also analysed data from admission scores of this group (semi-structured interview and four multiple mini-interviews). In addition to descriptive statistics, we used a Pearson correlation, means comparisons (t-test, analysis of variance), ANOVA, and a Scheffé test.

RESULTS:

In February 2014 nearly half of the applicants (44%) at Göttingen University Medicine had a medical background, most frequently, their parents were physicians. This rate is much higher than reported in the literature. Other socio-demographic baseline data did not differ from the percentages given in the literature. Of all applicants, 20% had previous medical training. The group of applicants with parents who were medical doctors did not show any advantage in either test-scoring (MMI and interview), their individual preparation for the admissiontest, or in receiving or accepting a place at medical school. Candidates with parents who were medical doctors had scored slightly lower in school exam grades.

CONCLUSION:

Our results suggest that there is a self-selection bias as well as a pre-selection for this particular group of applicants. This effect has to be observed during future admission procedures.

PMID:
 
25898946
 
PMCID:
 
PMC4409754
 
DOI:
 
10.1186/s12909-015-0354-x
[Indexed for MEDLINE] 
Free PMC Article


+ Recent posts