질적연구의 퀄리티 Part I (J Grad Med Educ, 2011)

Qualities of Qualitative Research: Part I

Gail M. Sullivan, MD, MPH

Joan Sargeant, PhD




많은 중요한 의학 교육 연구 질문은 질적 인 연구 접근법을 요구한다.

Many important medical education research ques- tions cry out for a qualitative research approach:



이러한 'why'를 묻는 질문 유형에는 질적 또는 혼합 질적 및 양적 접근이 더 적절하고 도움이 될 수 있습니다 .2

For these why types of questions, qualitative or mixed qualitative and quantitative approaches may be more appropriate and helpful.2


이론과 방법론

Theory and Methodology



양적 연구는 객관적이고 체계적으로 증거가 인과 모델 또는 가설을 증명하기 위해 얻은 실증주의적 관점을 사용합니다. 대안 적으로, 질적인 접근법은 무언가가 어떻게 작동하고 왜 작동하는지, 그리고 이해를 구축하는 데 초점을 맞춘다. 실증주의 모델에서 연구 대상 (예 : 학습자)은 연구자와 독립적이며 지식이나 사실은 직접 관찰을 통해서 확인가능하다. 또한 관측이 이루어지는 맥락은 안정적으로 제어되거나 가정된다. 대조적으로, 질적 인 패러다임에서 연구원은 관찰 대상을 수집하기 위해 연구 대상 (학습자)과 상호 작용할 수있다.

Quantitative research uses a positivist perspective in which evidence is objectively and systematically obtained to prove a causal model or hypothesis; what works is the focus.3 Alternatively, qualitative approaches focus on how and why something works, to build understanding.3 In the positivist model, study objects (eg, learners) are independent of the researchers, and knowledge or facts are determined through direct observations. Also, the context in which the observations occur is controlled or assumed to be stable. In contrast, in a qualitative paradigm researchers might interact with the study objects (learners) to collect observations, which are highly context specific.3 


질적 연구와 양적 연구의 차이는 가설 검정과 가설 생성의 차이이다.4 질적 연구 방법은 특히

"불확실하고 미성숙한 개념에 대해서 

민감하고 socially dependent한 개념에 대해서

복잡한 인간의 의도와 동기 부여에 대해서

...탐구하거나, 묘사하거나, 이론을 생성한다. "4

Qualitative research has often been differentiated from quantitative as hypothesis generating rather than hypothesis testing.4 Qualitative research methods ‘‘ex- plore, describe, or generate theory, especially for uncer- tain and ‘immature’ concepts; sensitive and socially dependent concepts; and complex human intentions and motivations.’’4 



그것은 현상이나 관계를 설명하려고 시도합니다. 일반적으로 질적 연구의 결과는 연구 된 소그룹에만 적용되는 것으로 가정되었으므로 다른 집단에 대한 결과의 일반화 가능성은 기대할 수 없습니다. 이러한 이유로 일부 전문가들이이 한계에 이의를 제기하기는하지만 정 성적 연구는 가설 생성으로 간주됩니다 .5

It attempts to explain a phenomenon or relationship. Typically, results from qualitative research have been assumed to apply only to the small groups studied, such that generalizability of the results to other populations is not expected. For this reason, qualitative research is considered to be hypothesis generating, although some experts dispute this limitation.5

 

 


질적 연구가 의미를 가질 때

When Qualitative Studies Make Sense



질적 연구는 why와 how를 이해하는 데 도움이됩니다. 양적 연구는 원인과 결과, 양 및 상관 관계에 중점을 둡니다.

Qualitative studies are helpful to understand why and how; quantitative studies focus on cause and effect, how much, and numeric correlations.


학습은 복잡한 상호 작용을 특징으로하는 사회적 환경에서 일어나기 때문에, 정량적 인 원인과 결과 모델은 종종 너무 단순하다.

Because learning takes place in social environments characterized by complex interac- tions, the quantitative ‘‘cause and effect’’ model is often too simplistic.7


행동 양식

Methods


TABLE 2 provides examples of these methods.


TABLE 3 provides one example of an analysis plan.


 

 

질적 인 방법은 연구자와 연구 대상 사이의 '객관성의 신화'를 인정한다 .7 사실 연구원은 순수하게 분리 된 관찰자가 아닐 것이다.

Qualitative methods acknowledge the ‘‘myth of objectivity’’ between researcher and subjects of study.7 In fact, the researcher is unlikely to be a purely detached observer.

 

 


윤리적 문제

Ethical Issues



질적 연구자는 보통 자연 환경에서 주제와 상호 작용을 연구하려고 시도하기 때문에 윤리적 문제가 자주 발생합니다. 연구자와 참가자 간의 관계뿐만 아니라 일부 토론의 민감한 특성 때문에 정보에 입각 한 동의가 종종 필요합니다. 질적 연구를하는 이유 - 즉, 특히 어려운 주제에 대한 이유와 방법을 파악하려는 목적 - 때문에 민감한 의견, 감정 및 개인 정보가 노출 될 수 있습니다. 따라서 참가자를 harm으로부터 어떻게 보호 할 것인가에 대한 고려는 연구가 시작될 때 필수적이다.

As qualitative researchers usually attempt to study subjects and interactions in their ‘‘natural settings,’’ ethical issues frequently arise. Because of the sensitive nature of some discussions as well as the relationship between researchers and participants, informed consent is often required. The very reason for doing qualitative research—to discover why and how, particularly for thorny topics—can lead to potential exposure of sensitive opinions, feelings, and personal information. Thus, consideration of how to protect participants from harm is essential from the very onset of the study.



퀄리티 평가

Quality Assessment


질적 연구자들은 그들의 연구 결과가 신뢰할 만하다는 것을 보여줄 필요가있다. 양적 접근법과 마찬가지로, 강력한 연구 프로젝트는 기존 지식에 대한 기본적인 검토로 시작됩니다 : 견고한 문헌 검색. 그러나 양적 접근과 달리 대부분의 질적 패러다임은 단일 '진리'를 찾는 것이 아니라 상황에 맞는 '현실'의 여러 견해를 찾는다.

Qualitative researchers need to show that their findings are credible. As with quantitative approaches, a strong research project starts with a basic reviewof existing knowledge: a solid literature search. However, in contrast to quantitative ap- proaches, most qualitative paradigms do not look to find a single ‘‘truth,’’ but rather multiple views of a context-specific ‘‘reality.’’



일부 전문가는 '신뢰도'가 질적 연구와 거의 관련이 없다고 하지만, 연구자에 따라서는 질적연구에 대한 유사한 척도로서 '의존성'이라는 용어를 제안합니다. Dependability는 데이터의 일관성을 통해 얻어지며, 이는 투명한 연구 단계 및 연구 결과를 통해 평가됩니다.

Although some experts find that reliability has little relevance to qualitative studies, others propose the term ‘‘dependability’’ as the analogous metric for this type of research. Dependability is gained though consistency of data, which is evaluated through transparent research steps and research findings.9,10

 


 

Summary



4 Maudsley G. Mixing it but not mixed-up: mixed methods research in medical education (a critical narrative review). Med Teach. 2011;33:e92–e104.


8 Hanson JL, Balmer DF, Giardino AP. Qualitative research methods for medical educators. Acad Pediatr. 2011;11:375–386.


11 Cote´ L, Turgeon J. Appraising qualitative research articles in medicine and medical education. Med Teach. 2005;27:71–75.


 

 

 

 

 




 2011 Dec;3(4):449-52. doi: 10.4300/JGME-D-11-00221.1.

Qualities of qualitative researchpart I.

PMID:
 
23205188
 
PMCID:
 
PMC3244304
 
DOI:
 
10.4300/JGME-D-11-00221.1


+ Recent posts