SDL - 개념과 맥락의 중요성 (Med Educ, 2005)
Self-directed learning – the importance of concepts and contexts
G C Greveson & J A Spencer
3학년 학생들이 온전히 자율적으로 학습하지 않으며, 또한 지지와 방향제시를 원한다는 결론을 내렸다. 온전히 혼자 하도록 내버려둬지는 것보다 지지와 방향제시가 있을 때 더 동기부여가 되고, 자신의 학습요구를 찾고 추구하는 것도 더 잘 한다는 것이다.
They concluded that their 3rd year students were rarely fully autonomous, and val- ued support and direction (organ- isational, affective and pedagogic), with which they became more motivated and apparently better able to identify and pursue their own learning needs than if left to their own devices.
'자기주도성'을 아우르는 구인이 있다는 것을 지지하지 않으며, 그 측정도구는 다양한 특성을 포괄하고 있음을 관찰했다. 또한 이것들이 SDL을 예측하는 것도 아니었다. 주된 결론은 SDLRS는 SDL과 관련된 특성을 측정하는데 약하다는 것이다.
They found no support for an overarching construct of self-direc- tedness, and observed that many of the characteristics comprising the instrument (for example, positive attitudes towards learning as tool for life) were not necessarily pre- dictive of SDL behaviour. Their main conclusion is that the SDLRS falls short of measuring character- istics that are claimed to be associ- ated with SDL.
Candy는 철학에 따라, 이념에 따라, 도구에 따라 SDL을 바라보는 다양한 관점이 있을 수 있을 수 있음을 지적하면서, 다양한 세팅에서는 서로 다른 함의를 가질 수 있음을 지적했다. 예컨대 Miflin 등은 SDL에 기반한 graduate medical course를 도입하는데 어려움이 있었다고 보고하면서, 이는 주로 교수와 학생에게 'SDL'에 대한 해석이 너무 다양했기 때문이라고 하였다.
Candy sug- gested there are several conceptu- ally distinct ways of viewing SDL, based on varying educational phi- losophies, from the ideological to the instrumental, which may have different implications for practice in different settings.3 For example, Miflin et al. reported the difficulties in implementing a graduate med- ical course based on the idea of SDL when there were many differ- ent interpretations of the concept amongst the teachers and students involved.4
Coffield는 너무 오랫동안 평생학습이 근거도 불충분하고, 연구도 잘 안되고, 이론도 없는 채로 방치되어왔다고 주장했다. SDL에 대해서도 같은 지적을 할 수 있다.
Yet Coffield caustically claimed that for too long life-long learning has remained an evidence-free zone, under-researched, under-theorised, unencumbered by doubt and unmoved by criticism .5 The same could probably be said of SDL.
Eva는 생소하지 못한 영역에서는 외부의 방향제시가 늘 필요하며, 따라서 학습자의 자기주도성을 길러야 한다는 주장의 타당성 기반에 대한 비판을 가했다. Schmidt는 전문직 진료에 있어서 SDL이 지나치게 과장되었다고 지적한다.
Eva claimed that exter- nal guidance would always be required for unfamiliar areas of practice, thus reducing the validity of the rhetoric around nurturing learners to be self-directed .8 Sch- midt put forward similar arguments for his claimthat the importance of SDL skills in professional practice had been overemphasised.6
인지주의자는 학습의 개인적, 개별적 특성을 강조한다. 그러나 Candy는 다르다.
Cognitivists stress the private and individual nature of learning. However, Candy claims:
The term self-direction has misled many into elevating the individual above the collective – but the nature of knowledge and learning inherently puts learners in relationship with others .3
SDL의 위치는 심각하게 고려되어야 한다. Dorman의 연구는 임상의학에서의 학습이란 학습자와 환경의 상호작용의 결과물이라고 보았다.
The place of self-direction must be carefully considered, and Dornan’s research adds weight to the view that learning in clinical medicine is as much the product of an interaction between the learner and the environment as a private, individual process.
학습의 맥락이 고려되어야 한다. 자기주도성을 상대적으로 고정된 특성이라거나 측정가능한 특성으로 본 적이 있이며, 이것이 SDRLS의 개발에 깔린 가정이기도 하다. 그러나 많은 연구로부터 자기주도성 또는 그 동기는 맥락에 따라 다르다는 것이 보여진 바 있다.
The context of learning must also be considered. Self-directedness has been seen by some as a relat- ively stable trait or measurable personal attribute, the underlying assumption behind the develop- ment of tools such as the SDRLS. However, many authors3,9 argue that the ability and motivation to be self-directed varies with the context of learning.
- The subject matter;
- the social, cultural and educational setting;
- past experiences;
- self-concept; and
- relevant study skills
all influence the extent to which self directedness is possible or likely.
그렇다면 SDL연구는 어떻게 되어야 할까? contextual factor를 더 고려해야 한다.
So, what of future research on SDL? As Candy, and Merriam & Caffar- ella3,9 have argued, it must take much more account of contextual factors, so that educators can con- sider how the findings may apply to their own situations.
Eva KW. On the generality of specificity. Med Educ 2003;37:587–8.
Self-directed learning--the importance of concepts and contexts.
Comment on
- PMID:
- 15813753
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