의과대학 초반에 프로페셔널리즘 가르치기: 질적 연구(Med Educ, 2007)

Teaching professionalism in the early years of a medical curriculum: a qualitative study

John Goldie, Al Dowie, Phil Cotton & Jillian Morrison




도입

INTRODUCTION


글래스고 대학은 2003년 10월에 직업 연구 과정의 일환으로 프로페셔널리즘 주제를 도입하였다.

Glasgow University introduced a professionalism theme as part of its Vocational Studies (VS) course in October 2003.


이 가르침의 목적은 그림 1.에 나와 있다. 학생들의 학습의 주요 구성요소는 1, 2학년도의 전문 및 개인 개발 포트폴리오(PPD)의 생산이다. 각 포트폴리오들은 VS 튜터들에 의해 종합적으로 평가된다. 학생이 포트폴리오를 완성하지 못하면 학업성적에 들어간다.

The aims of this teaching are shown in Fig. 1. A major component of students’ learning is the production of professional and personal development (PPD) portfolios in Years 1 and 2, the individual components of which are shown in Fig. 2. The portfolios are summatively assessed by VS tutors. If a student fails to complete his or her portfolio, this is entered into his or her academic record.




방법

METHODS


A qualitative approach was adopted. Semi-structured, 1-to-1 interviews, following the agenda outlined in Fig. 3, were conducted over the 2005 summer recess


The findings were analysed by 1 of the researchers (JG) using a grid analysis after Knodel.21 The responses were then coded and a group-to-group validation applied.22 The analysis of the data was independently crosschecked by 1 of the other researchers (PC). The findings were reviewed by the other 2 investigators (AD, JM) and agreement reached on the interpretation of the data.




결과

RESULTS


핵심 주제는 그림 4와 같다.

The key themes emerging from the data are shown in Fig. 4.



프로페셔널리즘의 본질

The nature of professionalism


전문성은 의료 전문가의 행동과 외모와 관련이 있다고 여겨졌다.

Professionalism was considered to relate to medical professionals’ behaviour and appearance.


교육의 영향

Impact of teaching


커리큘럼에 전문직업성이 공식적으로 존재함에 따라 학습이 명확히 되었고, 더 이상 삼투 과정을 통해 이루어지는 일이 없도록 보장되었다.

The formal presence of professionalism in the curriculum made learning explicit and ensured it was no longer left to occur through a process of osmosis,


효과적인 학습 방법

Effective learning methods


비판적 성찰을 조장하는 학습 활동이 가장 효과적인 것으로 밝혀졌다.

Learning activities that promoted critical reflection were found to be the most effective.


소그룹 교육

Small-group teaching



교과과정의 초기에 소규모 그룹 교육은 학생들의 발전에 중요한 것으로 여겨졌다. 학생들은 일년 내내 같은 튜터들과 함께 같은 그룹에 있는 VS의 연속성을 높이 평가했는데, 토론, 다른 관점들의 방송, 비판적 성찰을 장려하는 안전한 환경을 조성해주었기 때문이다. 교사들은 그룹 프로세스의 관리를 가장 중요한 과제로 간주했다.

Small-group teaching in the early years of the curriculum was considered important to students’ development. Students valued the continuity in VS of being in the same group, with the same tutor, throughout the year as it promoted a safe environment which encouraged discussion, the airing of different perspectives and critical reflection. Tutors considered the management of the group process to be among their most important tasks.


교육과정 통합

Curriculum integration


다른 VS 도메인에서 가르치는 것은 전문성을 배우는 데 필수적인 것으로 여겨졌다. VS 기간 동안 통합의 효과의 중심에는 일년 내내 동일한 튜터가 있었다.

Teaching in other VS domains was considered integral to learning professionalism. Central to the effectiveness of integration during VS was having the same tutor lead the sessions throughout the year.


성찰 과정에서 핵심 요소는 동료에 대한 "건설적인 비판"의 분위기를 조성하는 튜터들에 의한 디브리핑였다. 이는 부정적인 경험의 영향을 상쇄하는 데 도움이 되었다.

A key element in the reflective process was debriefing by tutors, during which a climate of constructive criticism of colleagues was fostered. This helped counteract the effects of negative experiences:


교사들은 학생들이 VS보다 PBL을 더 높게 평가한다고 느꼈다. 확인된 요인 중 하나는 학생들의 시험 방향이었다.

Tutors felt that students valued PBL more highly than VS. One of the factors identified was students’ examination orientation:


그들은 항상 나에게 무엇을 알아야 하는지 물어본다.그들은 내가 의사가 되기 위해 알아야 할 것이 아니라 시험에 합격하기 위해 알아야 할 것에 대해 생각하는 경향이 있다.' (Tutor G)

They re always asking me what they need to know…They tend to think about what they need to know to pass their exams, not what do I need to know to be a doctor.’ (Tutor G)


포트폴리오와 평가

Portfolio and its assessment


비록 학생들은 포트폴리오가 완성되기 전까지는 종종 학습 도구로서의 중요성을 인식하지 못했지만, 학생과 강사 모두 포트폴리오를 학습 도구 및 평가 방법으로 보았다.

Both students and tutors viewed the portfolio as both a learning tool and a method of assessment, although the students often didn’t appreciate its importance as a learning tool until its completion.


포트폴리오는 성찰을 촉진함에 따라 유용한 학습 도구로 여겨졌다.

The portfolio was considered to be a useful learning tool as it promoted reflection.


교사들은 많은 학생들이 마지막 순간까지 포트폴리오의 생산을 미뤘다고 지적했다.

Tutors noted that many students left the production of the portfolio until the last minute.


포트폴리오 평가 과정은 비효율적인 것으로 간주되었다. 강사들은 피드백에 이용 가능한 시간 측면에서 부족한 자원을 느꼈고, 1:1의 피드백을 제공하기를 원했을 것이다. 교사들은 학생들이 최종 시험 성적에 기여한 학과 공부만큼 포트폴리오를 높이 평가하지 않는다고 생각했다. 강사들과 학생들은 포트폴리오가 결과보다는 프로세스에 초점을 맞추고 참조하는 기준을 사용하여 공식적으로 평가되어야 한다고 생각했다.

The portfolio assessment process was viewed as being ineffective. Tutors felt under-resourced in terms of time available for feedback and would have liked to provide 1-to-1 feedback. Tutors felt students did not value the portfolios as highly as coursework that contributed to their final examination marks. Tutors and students felt the portfolios should be formally assessed using criterion referencing and focusing on process rather than outcome.



잠재 교육과정의 영향

The influence of the hidden curriculum


롤 모델의 영향은 긍정적이든 부정적이든 지속적으로 숨겨진 커리큘럼의 주요 구성요소로 언급되었다.

The influence of role models, both positive and negative, was consistently mentioned as a major component of the hidden curriculum:


일부 2년차 VS 강사들은 전문직업성 교육보다 임상 기술을 중요시하는 것으로 보였다. 학생들에게 이러한 태도가 전달되었다는 증거가 있었다.

Some Year 2 VS tutors, from their responses, appeared to value clinical skills over professionalism teaching. There was evidence of the transmission of these attitudes to students:


또한 교과과정에 더 관여하고 있는 학생들에 의해 전송되는 포트폴리오에 대해 부정적인 태도를 보인 증거도 있었다.

There was also evidence of negative attitudes towards the portfolio transmitted by students who were further on in the curriculum.


교육과정 후반부의 주제 발달

Development of the theme in the later years of the curriculum


학생들이 증가하는 임상적 노출 동안 그들의 전문직업성을 계속해서 비판적으로 성찰해야 할 필요성에 대해 의견이 일치했다. 학생들은 VS 초창기에 배운 것을 적용할 것을 예상envisage했다.

There was consensus on the necessity for students to continue to critically reflect on their professionalism during their increasing clinical exposure. Students envisaged applying what they learned in the early years of VS:


고찰

DISCUSSION


교과 과정의 초기 몇 년은 학생들에게 그들의 미래의 역할을 모방할 경험, 성찰의 기회, 그리고 이러한 경험을 관리하는데 필요한 기술의 리허설을 제공한다. 또한 자신의 경험과 학습의 결과에 대해 책임을 지도록 장려한다.

The early years of the curriculum provide students with experiences that mimic their future roles, opportunities for reflection, and rehearsal of the skills involved in managing these experiences. It also encourages them to take responsibility for the outcomes of both their experiences and their learning.


연구결과는 초기 임상 접촉의 중요성에 대한 추가적인 경험적 증거를 제공한다. 학생들은 이러한 접촉에 의해 동기 부여를 받았고, 이것은 그들의 학습을 상황 파악 및 통합하고 그들의 사회화를 profession of medicine로 승격시켰다.

The findings provide further empirical evidence of the importance of early clinical contact.27 Students were motivated by these contacts, which helped contextualise and integrate their learning and promoted their socialisation into the profession of medicine.


합법적인 주변부 실천은 학습자의 활동의 기초와 동기 역할을 하는 역할 모델을 제공한다.28 학생들은 긍정적이고 부정적인 역할 모델들과 그 특성들을 확인할 수 있었고, 튜터의 도움으로 그들의 영향에 대해 비판적으로 성찰할 수 있었다.

Legitimate peripheral practice provides role models that serve as the basis and motivation for the learner’s activity.28 The students were able to identify positive and negative role models, and their characteristics, and to critically reflect, with the assistance of their tutors, on their influence.


일부 개인 지도자와 PBL 촉진자들은 과학적 지식과 전통적인 임상 기술의 숙달성을 높이 평가하면서 논리적인 접근법에 철학적으로 집착한다는 증거가 있었다. 이러한 태도의 전달은 전문직으로서의 학생의 발전에 해롭다.

there was evidence that some tutors and PBL facilitators remained philosophically attached to the logico-rational approach, valuing  scientific  knowledge and the mastery of traditional clinical skills above other types. The transmission of these attitudes, together with the lack of formal assessment of professionalism, is detrimental to their development as professionals.


학습자는 실천공동체에 참여함으로써 커뮤니티와 관련된 정체성을 개발한다. 학습과 정체성이 함께 형성되며, 롤모델은 두 가지 측면에 모두 강력하게 기여할 수 있다.28 Bandura30은 사람과 행동과 환경 사이의 지속적이고 역동적이며 호혜적인 상호 작용에서 발생하는 학습을 설명한다. 그의 중요한 개념 중 하나는 대리 학습vicarious learning이다. 롤모델의 행동을 관찰함으로써, 학생들은 (그들 자신의 목표와 경험 그리고 환경에 존재하는 보상을 고려하여) 롤모델에게 성공적으로 보이는 행동과 방법을 배운다.30 임상 실습의 역동적인 환경에서, 학생들은 임상교수들의 행동을 관찰함으로써 배울 많은 기회를 가질 것이다. 

By participating in the practices of the community, learners develop identity in relation to it. Learning and identity form together and role models can contribute powerfully to both aspects of formation.28 Bandura30 describes learning occurring in a milieu of constant, dynamic, reciprocal interaction among people, their behaviour and the environment. One of his important concepts is that of vicarious learning. Through observations of role models’ actions, students learn behaviours and ways of being that look successful to them in the light of their own goals and experience and the rewards present in the environment.30 In the dynamic environment of clinical practice, students will have many opportunities to learn from observing the behaviours of clinical staff.


전문직업성은 평가될 수 있고 반드시 평가되어야 한다.13,18 이것은 평가가 학생들의 커리큘럼 내용에 대한 가치를 결정하는 문화에서 특히 중요하다.

Professionalism can and must be assessed.13,18 This is particularly important in a culture where assessment determines the value placed on curriculum content by students.


Implications for the course


교육방법과 임상경험은 전문직업성 발달에 필수적인 성찰을 촉진시켰다. 하지만 교사들과 역할 모델들 사이의 부정적인 태도와 행동은 학생들의 발전을 방해할 수 있고, 다루어져야 한다.

The teaching methods and clinical experiences provided promote reflection, which is integral to professional development. However, negative attitudes and behaviours among teachers and role models can inhibit students’ development and should be addressed.









 2007 Jun;41(6):610-7.

Teaching professionalism in the early years of a medical curriculum: a qualitative study.

Author information

1
Section of General Practice and Primary Care, University of Glasgow, Glasgow, UK. johngoldie@fsmail.net

Abstract

CONTEXT:

Despite the growing literature on professionalism in undergraduate medical curricula, few studies have examined its delivery.

OBJECTIVES:

This study investigated tutors' and students' perspectives of the delivery of professionalism in the early years of Glasgow's learner-centred, problem-based learning (PBL), integrated medical curriculum.

METHODS:

qualitative approach was adopted involving semistructured interviews, on a 1 in 6 sample of tutors involved in teaching in the early curricular years, and 3 student focus groups. The findings were subjected to between-method triangulation.

RESULTS:

Involvement in teaching raised students' and tutors' awareness of their professionalism. Learning activities promoting critical reflection were most effective. The integration of professionalism across the domains of Vocational Studies (VS) was important for learning; however, it was not well integrated with the PBL core. Integration was promoted by having the same tutor present throughout all VS sessions. Early patient contact experiences were found to be particularly important. The hidden curriculum provided both opportunities for, and threats to, learning. The small-group format provided a suitable environment for the examination of pre-existing perspectives. The portfolio was an effective learning tool, although its assessment should be formalised.

CONCLUSIONS:

Reflection is integral to professional development. Early clinical contact is an important part of the process of socialisation, as it allows students to enter the community of practice that is the medical profession. Role models can contribute powerfully to students' learning and identity formation. As students move towards fuller participation, the clinical milieu should be controlled to maximise the influence of role models, and opportunities for guided reflection should be sustained.

PMID:
 
17518842
 
DOI:
 
10.1111/j.1365-2923.2007.02772.x
[Indexed for MEDLINE]


+ Recent posts