메디컬 프로페셔널리즘: 미래 의사의 상충하는 가치(J Gen Intern Med, 2010)
Medical Professionalism: Conflicting Values for Tomorrow's Doctors
Erica Borgstrom, MA, Simon Cohn, PhD, and Stephen Barclay, FRCGP, MD
General Practice and Primary Care Research Unit, University of Cambridge, Cambridge, UK.
도입
INTRODUCTION
전 세계적으로 의료 프로페셔널리즘이 변화하고 있습니다 .1-6. 우선 순위가 변화하면서 의사와 환자 간의 관계가 변화하고 프로페셔널리즘에 대한 토론을 촉진합니다 .7
Internationally, medical professionalism is changing1–6.Shifting priorities are transforming the doctor-patient relationship and stimulating debate about the concept of professionalism7.
그러나 '의료 프로페셔널리즘'은 모호한 용어로 남아있다 .12-16.
However, ‘medical professionalism’ remains an ambiguous term12–16.
가부장주의, 정서적 분리, 확실성 확립으로 특징 지어진 '오래된'모델은 환자 중심주의와 협동을 강조하는 '새로운'모델로 대체되고있다 (Box 1).
An ‘old’ model, characterised by paternalism, emotional disengagement and establishing certainty, is being replaced by a ‘new’ one emphasising patient-centredness and collaboration (Box 1)17.
비판적인 학습을 통합하는 성찰 연습은 이러한 새로운 특성을 촉진시키는 것으로 주장됩니다 20.
Reflective practice that incorporates critical learning is claimed to foster these new qualities20.
영국 의대생들의 커리큘럼 개혁에도 불구하고, 새로운 요소들과 함께 전통적인 "숨겨진 커리큘럼"이 가르쳐집니다 .26.
Despite recent reforms in the curriculum of UK medical students, a more entrenched traditional ‘hidden curriculum’ is taught alongside the new elements26.
수년 동안 사회학 연구는 계층 구조와 팀 작업 27-30, (정서적)분리 30,31, 권위의 특징, 불확실성 다루기 32를 포함하여 차세대 의사가 사회화되는 방식에 영향을 미치는 의학 교육의 문화적 차원을 강조했다 .32) 33. 실제로 수십 년 동안 의료 커리큘럼을 개혁하려는 시도는 전반적인 '학습 환경'의 저항에 부딛쳤으며, 이는 단순한 공식 교육과정의 도입보다 학습 환경의 변화가 더 어렵다는 점이 지적되고 있다.
For many years sociological studies have highlighted such cultural dimensions of medical education that influence the ways in which the next generation of doctors are socialised, including issues of hierarchy and working in teams27–29, detachment30,31, features of authority and dealing with uncertainty32,33. Indeed, it has been noted that for decades attempts to reform the medical curriculum have always been held back by the resistant nature of the overall ‘learning environment’, which is always far harder to change than the simple introduction of the formal curriculum34.
<Box 1>
METHODS
This study focuses on how different ideas are received and reproduced by a relatively young (typically early 20s) cohort of soon-to-be qualified doctors during the academic year 2007– 2008.
Analysis focused on the topic of ‘professionalism’, viewing the content of the portfolios as representative of general values imparted to students throughout their education.
All items were coded and analysed in NVivo 8 using an interpretative approach.
Following the social science traditions of two of the authors (EB and SC), the methodology employed a hermeneutic approach, striving to find meaning beyond straightforward discrete references35.
Accordingly, rather than assuming the meaning of isolated sections of text in a reductive manner, they were always analysed in context and in relation to one another.
Given the difficulty many students had in addressing the topic of end of life care, and consequently the very discursive descriptions of their observations, the authors were committed to code more than just those phrases in which a theme was referred to explicitly, and so included concerns that were expressed less directly.
A coding scheme was derived from initial independent item analysis (EB, SC and SB) and adjusted through discussion.
It was initially applicable to explicit statements by drawing on key words and then was augmented to include the more implicit references that potentially alluded more to the hidden dimensions of their teaching (see Box 2).
The inclusion of these required careful interpretative readings of the entire text but provided an essential contribution to our overall analysis.
The first author (EB) then led on-going analysis, with regular meetings to discuss emerging themes.
<Box 2 Examples of explicit and implicit references>
결과
RESULTS
결과적으로 우리는 오래된 프로페셔널리즘의 가치가 새로운 프로페셔널리즘과 함께 존재한다는 것을 발견했을뿐만 아니라 학생들은 병치가 문제가되는 것으로 경험했다. 학생들은 낡은 것과 새로운 것, 숨겨진 것과 공식적 것 사이에 명확한 위계를 구분하거나 적용하지 않았습니다.
We consequently not only found that values of the old professionalism existed alongside new, but that students experienced their juxtaposition as problematic. Students made no distinction or applied any obvious hierarchy between what might be considered old and new values, or hidden versus formal teaching.
긴장의 근원 인 윤리
Ethics as a Source of Tension
도덕적 및 법적 문제를 검토하는 것은 과제의 필수적인 부분 이었지만 대다수의 학생들은 이것을 훌륭한 현대 의사가되는 핵심 요소라고 설명합니다. 그러나 그들은 자주 환자 자율성과 의료의 beneficence 사이의 갈등을 강조했다 (표 1).
Although examining ethical and legal issues was an integral part of their assignment, the majority of students describe them as a key aspect of being a good modern doctor. However, they frequently highlighted conflicts between patient autonomy and medical beneficence (Table 1), reflecting their increased emphasis in health care policy36.
종종 환자 상태가 안 좋아졌을 때 자율성이 제한될 수 있다고 여겨진다.
autonomy is often thought to be jeopardised when patient capacity is in question;
표 2는 이러한 윤리적 인 긴장을 해결하기 위해 사용 된 전략을 나열합니다. 일부 학생들은 정책 또는 법적 원칙을 윤리적 긴장 해소를 위한 핵심 자원으로 사용했습니다. 다른 사람들은 집단적 목소리로 불릴 수있는 것을 사용하여 권위 또는 확실성의 입장을 확립하려고 노력했습니다. 대명사를 바꾸거나, 일인칭을 사용하기보다는 "우리 ..."라고 말하면서, 그들은 직업 전체에 걸쳐 미묘하게 책임을 분산시키는 비-개인화 된 입장을 채택했습니다.
Table 2 lists strategies used to address these ethical tensions. Some students drew on policy or legal principles as a key resource to provide a solution. Others tried to establish a position of authority or certainty using what can be termed a collective voice. By altering pronouns and stating “we…” rather than using the first person, they adopted a de-personalised stance that also subtly distributes responsibility across the profession as a whole.
그럼에도 불구하고, 많은 학생들은 긴장이 해결되지 않은 채 남아 있고 추상적이고 외부적인 기준의 적용이 불충분하다고 느꼈다.
Nevertheless, many students felt tensions remained unresolved and the application of abstract, external criteria insufficient.
<Table 2. Examples of Strategies>
긴장을 풀고 시도하는 주요 전략
문제점을 지연시키기위한 경험 부족에 대한 언급 만들기
집합적 표현, 수동태 사용 - 우리 "/"하나 "
의견 제시의 필요성 피하기
다른 사람들, 특히 동료들과 이야기하기
윤리적 원칙 또는 법률에 대한 언급
환자 자율 / 환자 선택 언급
시간이 지남에 따라 환자와의 의사 소통을 확대
의사 소통을 제한하는 환경 비난
환자와 함께 개방적이고 정직하게 우선 순위 지정
직업과 개인 생활의 분리
환자와의 신체적 거리를 찾거나 다른 의사에게 케이스 제공
문제를 피하기 위해 다른 전문 분야를 선택
전문적 측면과 개인적 측면의 중복을 허용.
Main strategies to try and resolve tension
Making reference to lack of experience to defer the issue
Use of a collective/passive voice -we"/"one"
Avoiding having to provide an opinion
Talking to others, especially colleagues
Reference to ethical principles or laws
Reference to patient autonomy/ patient choice
Extend communication with patient over time
Blame the environment for restricting communication
Prioritising being open and honest with patient
Separation between professional and personal life
Seek physical distance with the patient or give case to another doctor
Choose a different speciality to avoid problems
Allow overlap between the professional and personal aspect
환자와의 상호작용
Interacting with Patients
"어려운 균형잡기이다: 어려운 상황에서 도망치고 싶지는 않지만, 환자가 준비가되지 않았을 때 문제를 강요하여 그들에게 심리적 상처를 입혀서도 안됩니다."(ID 145).
“It is a delicate balancing act: you do not want to shy away from difficult areas, but then equally you must not cause psychological harm by forcing the issue when the patient is not ready to do so” (ID 145).
환자와의 상호 작용은 전체 학습 환경 내에서 학생들에게 전달 된 '과거'과 '새로운'가치 사이의 긴장 영역으로 판명되었습니다. 학생들은 폭 넓은 의사 소통 기술 훈련을 받지만, 그럼에도 불구하고 정보가 초래할 수 있는 잠재적 harm에 대한 우려가 있습니다 (표 1). 그들의 주요 관심사는 솔직하게 말하면서도 환자를 화나게 하지 않는 것이 었습니다. 또한 학생들이 자기자신의 감정적인 반응에 대해서도 어려움을 겪는 것이 분명했습니다. 어떤 사람들은 의사가 이상적으로 "한 편으로는 민감하고, 다른 한 편으로는 개방적이고 정직한 것 사이의 직관적 인 균형"을 취해야한다는 점을 분명하게 설명했다 (ID 120)
Interacting with patients proved to be a further area of tension between the ‘old’ and ‘new’ values communicated to the students within their entire learning environment. Whilst Cambridge medical students receive extensive communication skills training37, they nonetheless worry about the possible harm information can cause (Table 1). Their main concern was trying to be frank but not upsetting patients. It was also evident that students struggled with their own emotional reactions. Although some explicitly described how the doctor should ideally strike “an intuitive balance between being sensitive on the one hand and being open and honest on the other” (ID 120)
나쁜소식 전하기 또는 환자의 치료 계획을 다른 사람과 상의하는 것에 관련된 기밀 유지 및 informed consent 는 학생들의 평가를 더욱 복잡하게 만듭니다. 그런 어려운 경험을 해결하기 위해 한 학생은 "가족이 도착할 때까지 discussion을 연기하겠다는 것을 환자에게 동의를 얻음으로써, 환자의 자율성을 존중하고 가까운 가족이 engage할 수 있게 했습니다"(ID26). 얼마나 많은 정보를 제공하고 어떤 종류의 정보를 제공해야 하는지를 결정하기 위해 외부 원칙에 기반한 전략을 채택했다 (표 2).
Issues of confidentiality and informed consent around instances of breaking bad news or discussing a patient’s care with others further complicated students’ evaluations. In an attempt to resolve such difficult experiences, one student wrote that “By gaining patient consent to postponing a discussion until family arrive, one can both respect autonomy of the patient and allow the close family to feel engaged” (ID26). Some employed strategies that referred to external principles to establish how much, and what kind, of information should be provided (Table 2).
마침내 많은 사람들이 의료 환경이 고통스러운 대화에 도움이되지 않는다고보고했습니다. 개인 공간 또는 사적인 공간에 대한 우려는 "커튼만으로 가려서는 기밀성이나 사생활에 대한 감각을 제공하지 못했습니다"(ID 98).
Finally, many reported that medical environments, were rarely conducive to distressing conversations. Concern was raised over the physical space not being sufficiently private or appropriate—“pulling the curtain…did little to provide a sense of confidentiality or privacy” (ID 98).
다른 사람들은 물리적, 일반적인 업무 환경을 덜 강조하였다. 왜냐하면 이미 그들은 각 환자에 대해 충분한 시간을 갖지 못할 것이라고 예측하기 때문이다. (ID 61) "검사를 제대로 할 시간도 거의 없습니다 , 고상한 이야기는 말할 것도 없습니다. "(ID 132). 물리적 환경과 작업 부하의 압력에 의한 긴장은 불가피한 외부 요인에 의한 것이기 때문에 따라서 해결할 책임도 없었다.
Others concentrated less on the physical and more on the general work environment, predicting that in the future they simply “will not have the time I want for each patient” (ID 61) since already consultations provide “hardly even enough time for a full examination, let alone a decent talk” (ID 132). Attributing the physical environment and pressures of workload to generating tensions placed blame on unavoidable external factors that were therefore not their responsibility to resolve.
주관적 경계 관리
Managing Subjective Boundaries
"의학에서 우리는 어려운 균형에 직면 해 있습니다. 우리에게는 환자와 그 가족에 대한 전문적인 의무가 있습니다. 그러나 우리는 또한 개인이며 우리 자신의 경험을 가지고 있습니다 ... 우리는 우리의 경험을 억제하는 자동화기기가 될 수 없으며, 그렇게 하는 것이 임상에도 도움이 되지도 않습니다. 직업적 측면과 개인적 측면의 결합은 가장 중요한 이 곳으로 휴머니티를 가져옵니다 ... "(ID 129).
“In medicine we face a difficult balance. We have a professional duty to the patient and their family. However, we are also individuals and carry with us our own experiences… We cannot be automatons, suppressing our experiences, nor is it good for clinical practice. Combining professional and personal aspects brings humanity… where it matters most” (ID 129).
강의에서 학습한 새로운 가치관과 마찬가지로, 학생들은 자신의 개인적인 경험이 영향을 미치고 전문적인 실천을위한 귀중한 자원을 제공 할 수 있음을 인정합니다.
In line with the new values promoted in their lectures, students acknowledge that their personal experiences both influence and can provide a valuable resource for their professional practice.
전문가와 개인, 지식과 감정 사이의 분명한 구분을지지하는 과거 세대와는 달리, 새로운 의사는 공감을 표현하고 자신의 감정에 개입engage하는 것이 좋습니다. 주관적 경계를 모호하지 않게끔 유지하는 능력은 결과적으로 희미 해지는데 (표 1), 이는 또 다른 불확실성의 근원이 된다.
Unlike past generations that upheld a more distinct divide between their professional and personal selves38, and a clear distinction between knowledge and emotion, new doctors are now encouraged to show empathy and engage with their feelings. The ability to maintain an unambiguous subjective boundary consequently becomes blurred (Table 1), generating a further source of uncertainty.
그러나 학생 포트폴리오는 그들이 공식 커리큘럼 내에서 혼합 된 메시지를 어떻게 민감하게 받는지 보여줍니다. "때로는 환자와 그 가족들에 대해서 감정적이어도 괜찮다."라고 말하면서도 그들 앞에서 결코 감정적으로 무너지지 않아야 한다고 말했다.
The student portfolios, however, reveal how they receive mixed messages, even within the formal curriculum, to be sensitive and that it is “ok to sometimes be emotional with patients and their families” (ID 70), but never to breakdown in front of them.
간병을 제공하면서도 자신을 보호하는 것 사이의 균형을 찾으려고 노력한다는 것을 분명히 말하면서, 많은 학생들은 환자와 경계에 관해 '오래된 방식'과 '새로운 방식'을 혼합합니다. 한 사람은 "정서적으로 영향을 받지 않으면서" "공감을 표현하도록" 발전했다고 보고했지만, 다른 학생들은 자신이 환자와 신체적으로 거리를 두면서도, 현대의 프로페셔널 페르소나를 어떻게 채택하는지 설명했습니다.
By overtly stating that they try to find a balance between providing care yet ensuring they protect themselves, many students mix ‘old’ and ‘new’ ways of relating to patients and guarding boundaries. One reported having developed “the art of being empathetic” without being “emotionally affected” (ID 45), while others described how they adopt a modern professional persona by nevertheless physically distancing themselves from patients.
긴장 관리 전략
Strategies for Handling Tensions
"나는 좋은 의사는 의학지식 그 이상이라는 것을 배웠으며, 삶의 마지막 단계에서 슬픈 느낌을 두려워해서는 안된다는 것을 배웠다"(ID 30).
“I learnt that there is far more too [sic] a good doctor than medical knowledge and I should never be afraid of feeling sad for someone in this [end of life] situation” (ID 30).
학생들은 그들이 직면 한 다양한 긴장을 다루기위한 다양한 전략을 채택했다 (표 2). 일부는 명시 적으로 배운 요소를 사용했지만, 이것만으로는 충분하지 않았습니다. 더욱이, 어떤 사람들은 학생으로서의 지위 또는 경험 한 어려움을 설명하기위한 경험 부족을 언급했지만, 다음처럼 대부분의 경우에 straightforward하지 않았다.
students employed a variety of strategies for handling the various tensions they encountered (Table 2). Whilst some drew on explicitly taught elements, these were rarely sufficient in themselves. Moreover, although some referred to their status as a student or lack of experience to explain the difficulties encountered, this tactic was rarely regarded as straightforward, as the following statement captures:
"의대생으로서 나는 "미안합니다. 저는 학생이고, 회진 때 의사에게 물어보세요."라고 말하고 숨을 수도 있다. 하지만, 내가 만약 의사에게 의사에게 직접적으로 질문을 하는 환자라면 나는 곧바로 대답을 원할 것이라고 확신합니다. "(ID 99).
“As a medical student it is very easy to hide behind the ‘I’m sorry, I’m only a student, why don’t you ask the doctor when they come round’ excuse… However, if I imagine myself as a patient asking a doctor a direct question I am almost certain that I would want a straight answer” (ID 99).
학생들은 이 연습이 단순히 교육의 일부분이라는 사실에서 편안함을 얻었지만 일부 학생은 단순한 지식 축적이 결코 완전한 솔루션을 제공하지 못한다는 것을 인식했습니다. 그들은 자신의 정서적 반응과 감수성에 관여하는 것을 포함하여 다른 태도의 범위가 앞으로 어떻게 그러한 문제를 성공적으로 다루는 중심에 있을지 설명합니다. 이를 위해 일부 사람들은 더 많은 경험을 원한다고 명시 적으로 진술했거나 단순히 "한 발 물러나 상황을보다 명확하게 파악하고 상황을 재평가 할"수있는 충분한 시간이 필요하다고 말했습니다 (ID 131). 이 일반적인 통찰력은 주목할만한 가치가 있습니다. 오래된 그리고 새로운, 잠재 그리고 정규 교육과정 사이의 잠재적 갈등 경험은 계속 진행되는 경험을 통해서만 해결 될 수 있습니다.
Whilst students took comfort from the fact that this exercise was merely part of their education, some recognised that a simple accumulation of knowledge was never going to provide entire solutions. They describe how a range of other attitudes, including engaging with their own emotional reactions and sensibilities, would be at the centre of successfully dealing with such issues in the future. To that end, some explicitly stated that they wanted more experience, or simply have sufficient time to “step back and have a clearer view of the situation one is in, and to reassess the situation” (ID 131). This general insight is worth noting; the potential conflict experiences between old and new, and hidden and formal curricula, might only ever be resolved through on-going experience.
고찰
DISCUSSION
모든 학생들은 '오래된'과 '새로운'형태의 의학 프로페셔널리즘의 가치 특성을 조화시키고 균형을 잡아야하는 어려움에 봉착했습니다.
All of the students encountered challenges that required them to try and balance values characteristics of ‘old’ and ‘new’ forms of medical professionalism.
전문성의 '오래된'가치에서 '새로운'가치로의 전환과 병행하여 공식적인 교육 과정과 숨겨진 교육 과정 간의 갈등이 긴장을 야기 할 수도있다. 우리의 연구에서 공식 교육 과정은 '새로운 프로페셔널리즘'을 받아들이도록 명시 적으로 고안되었으며, '오래된 프로페셔널리즘'은 더 비공식적 인 잠재 교육과정으로 전달됩니다. 그러나 자신의 경험을 개인적으로 성찰하려고 노력하며, 모든 교육과정경험에서 종합적으로 draw하기 때문에, 이 두 영역이 구별되지 않습니다. 큰 조직은 집단적 경험과 개념이라는 기관적 기억이 있습니다. 이것은 교육 환경을 형성하는 구조와 정책뿐만 아니라 교수 요소를 통해 은연중에 전달됩니다. 이 기능은 의학 교육에 대한 이해를 복잡하게합니다. 그것은 가치가 조직의 일과 관행에 편입되어있는 정도를 강조하므로, 변화를 이끄는 커리큘럼이나 개인을 재 설계함으로써 단순히 해결할 수는 없습니다.
In parallel with shifts from ‘old’ to ‘new’ values of professionalism, conflicts between the formal and the hidden curricula may also generate tensions44. In our study, the formal curricula is explicitly designed to embrace the ‘new’, leaving the ‘old’ to be communicated through more informal and hidden aspects of teaching. Yet for the students trying to personally reflect on their experiences and summatively draw from their entire educational experience for the exercise, no distinction is made between these two domains. Large organisations have institutional memories45—collective experiences and concepts. These are communicated imperceptively through teaching elements as well as the very structures and policies that shape the educational environment. This feature serves to complicate understandings of medical education; it emphasises the extent to whichvalues are embedded in the routines and practices of the organisation, and cannot therefore be simply addressed through redesigning curricula or individuals championing change.
CONCLUSION
우리의 분석은 프로페셔널리즘의 '오래된' 형태가 단순히 재 설계된 커리큘럼에 의해 전달 된 '새로운'변종으로 대체되는 것이 아니라, 오히려 각각의 가치가 다양한 의학적 맥락에서 출현 할 수 있음을 시사합니다. 결과적으로 전문성은 일련의 고정되거나 추상적인 개념으로 구성되지 않고, 그보다는 의료 행위를 통해 나타납니다.
Our analysis suggests that ‘old’ variants of professionalism are not simply being replaced by ‘new’ ones delivered by a redesigned curriculum, but rather that values from each can emerge in a range of medical contexts. As a result, professionalism does not consist of a set of fixed or abstract concepts, but rather surfaces through medical practice.
개인의 성찰이 이제 '새로운'전문성의 필수 구성 요소로 예고된다면, 교육의 공식적 측면과 잠재적 측면이 종종 모순되며, 변화하는 아이디어와 신념 속에서 폭 넓은 역동적 관계가 필요하다는 점을 인정해야합니다. 이 연구는 [의료에 대한 더 공감적이고 환자 중심의 접근 방식에 대한 확실한 헌신]이 [기관적 실천에 포함 된 숨겨진 커리큘럼의 일부로 남아있는 더 많은 처방 된 가치와 행동]을 반드시 대체하지 않는다는 것을 보여줍니다. '새로운' 핵심 가치와 기술을 훌륭한 의료 실습에 통합하는 과정은 부드럽거나 단순하게 전환되지 않는다. 또한 공식 교육을 통해 의사 소통을 시도하는 간단한 시도는 의학적 조우의 현실을 학생들에게 준비시키기 쉽지 않습니다. 대신 긴장감과 광범위한 이슈에 걸쳐 균형과 해결책을 모색하려는 개인의 욕구 자체가 의학 전문성의 핵심적이고 지속적인 특징 일 수 있습니다.
If individual reflection is now heralded as an essential component of the ‘new’ professionalism, it should be acknowledged that it demands a dynamic engagement with the wide range of often contradictory and shifting ideas and beliefs from both formal and more hidden aspects of their education. This study illustrates that overt commitment to more empathic and patient-centered approaches to medical care do not necessarily replace other more prescribed values and behaviours that remain part of a hidden curriculum embedded in institutional practices. Integration of ‘new’ core values and skills into good medical practice is not a smooth or simple transition. Additionally, it seems any simple attempt to communicate them through formal teaching is unlikely to prepare students for the reality of medical encounters. Instead, the experience of tension and the individual desire to seek balance and resolution across a wide range of issues may themselves be key and lasting features of medical professionalism.
J Gen Intern Med. 2010 Dec;25(12):1330-6. doi: 10.1007/s11606-010-1485-8. Epub 2010 Aug 26.
Medical professionalism: conflicting values for tomorrow's doctors.
Author information
- 1
- General Practice and Primary Care Research Unit, University of Cambridge, Cambridge, UK. eb442@medschl.cam.ac.uk
Abstract
BACKGROUND:
New values and practices associated with medical professionalism have created an increased interest in the concept. In the United Kingdom, it is a current concern in medical education and in the development of doctor appraisal and revalidation.
OBJECTIVE:
To investigate how final year medical students experience and interpret new values of professionalism as they emerge in relation to confronting dying patients and as they potentially conflict with older values that emerge through hidden dimensions of the curriculum.
METHODS:
Qualitative study using interpretative discourse analysis of anonymized student reflective portfolios. One hundred twenty-three final year undergraduate medical students (64 male and 59 female) from the University of Cambridge School of Clinical Medicine supplied 116 portfolios from general practice and 118 from hospital settings about patients receiving palliative or end of life care.
RESULTS:
Professional values were prevalent in all the portfolios. Students emphasised patient-centered, holistic care, synonymous with a more contemporary idea of professionalism, in conjunction with values associated with the 'old' model of professionalism that had not be directly taught to them. Integrating 'new' professional values was at times problematic. Three main areas of potential conflict were identified: ethical considerations, doctor-patient interaction and subjective boundaries. Students explicitly and implicitly discussed several tensions and described strategies to resolve them.
CONCLUSIONS:
The conflicts outlined arise from the mix of values associated with different models of professionalism. Analysis indicates that 'new' models are not simply replacing existing elements. Whilst this analysis is of accounts from students within one UK medical school, the experience of conflict between different notions of professionalism and the three broad domains in which this conflict arises are relevant in other areas of medicine and in different national contexts.
- PMID:
- 20740324
- PMCID:
- PMC2988149
- DOI:
- 10.1007/s11606-010-1485-8
'Articles (Medical Education) > 전문직업성(Professionalism)' 카테고리의 다른 글
오늘날의 프로페셔널리즘: 마음Mind 없는 마음Heart (Acad Med, 2005) (0) | 2018.09.11 |
---|---|
'이게 일반적인가요?' 전임상 학생의 프로페셔널 딜레마에 대한 접근(Med Educ, 2011) (0) | 2018.09.09 |
프로페셔널리즘 발달: 교육과정이 중요하다(Acad Med, 2000) (0) | 2018.09.06 |
밀레니얼 학생에 대한 잘못된 신화: 전문직 교육과 관련한 특성의 재평가(Anat Sci Educ, 2011) (0) | 2018.08.30 |
성찰: 의과대학생의 전문직정체성형성을 위한 탐구(Med Educ, 2014) (0) | 2018.08.24 |