성찰: 의과대학생의 전문직정체성형성을 위한 탐구(Med Educ, 2014)
Reflections: an inquiry into medical students’ professional identity formation
Anne Wong1 & Karen Trollope-Kumar2
도입
INTRODUCTION
의대생을 의사로 전환하는 것은 전통적으로 민족 지학 및 사회학 렌즈를 통해 연구되어왔다. 최근에는 학생들의 관점에서 직업적 정체성을 구축하는 방법을 연구하는 데 관심을 기울이고있다 .5-7 의대생이 직업적 정체성을 형성함에 따라 의사들은 의사의 공동체에 '주변부'에서 '완전한'참여로 이동하기 시작한다 .9 따라서 직업적 정체성 형성은 의학 교육과 프로페셔널리즘의 중요한 요소로 간주된다 .9-12
The transition of medical students into doctors has traditionally been studied through an ethnographic and sociological lens.1–4 Recently, interest has focused on students’ perspectives in order to examine the ways in which they construct their professional identities during their training.5–7 As medical students form their professional identities, they begin to move from ‘peripheral’ to ‘full’ participation in the community of doctors.8,9 Therefore, professional identity formation is seen as a crucial component medical education and professionalism.9–12
정체성, 아이덴티티 (Identity)는 자신과 다른 사람들의 의미 형성의 상호 작용으로부터 발생한다. 직업적 정체성 형성은 개인이 그 직업의 구성원으로서 스스로 정의하는 과정으로 개념화 될 수있다. 필요한 지식, 기술, 태도, 가치 및 행동 습득에 관한 것입니다 .6,13,14
Identity, the understanding of who one is, develops from an interplay of meaning-making from self and others.6,7,9 Professional identity formation can be conceptualised as the process by which an individual self-defines as a member of that profession based on the acquisition of the requisite knowledge, skills, attitudes, values and behaviours.6,13,14
예전 이론은 전문직 정체성을 정적인 특성이나 사회적 역할로 본다 .15) 무대 이론은 정체성 형성을 일련의 단계를 거친 점진적 발달로 본다. 예를 들어 힐튼과 슬롯 닉 17은 의대생이 경험에 대한 경험과 반성의 결과로서의 'phronesis'(지혜)를 통한 '성숙한 프로페셔널리즘'을 습득하기 전에 'protoprofessionalism'의 단계를 거친다고 이론화했다 . 그들은 프로페셔널리즘과 전문직 정체성 개발을 '성숙함'에 이르는 안정된 상태로의 선형적 진보로 개념화하였다.
Older theories view professional identity as static traits or societal roles.15 Stage theories view identity formation as a progressive development through a series of stages.16,17 For example, Hilton and Slotnick17 theorised that medical students undergo the stage of ‘protoprofessionalism’ before acquiring ‘mature professionalism’ through ‘phronesis’ (wisdom) as a result of experience and reflection on experience. They conceptualised professionalism and professional identity development to be a linear progression to a stable state at ‘maturity’.17,18
반대로 정체성 형성에 대한 현대의 구성주의 이론은 정체성이 사회적 및 관계 적 환경 내에서 지속적으로 협상되고 공동 구성되는 역동적 인 현상이라고 생각한다. 성별, 성별, 민족성 및 사회적 계층 (덜 가단적임malleable)은 새로운 경험 및 상황과 다른 방식으로 상호 작용합니다 .9 Scanlon19는 이 프로세스를 전문가가 되는being 것이 아니라 되어가는becoming 것의 프로세스로 설명했습니다. 즉, 마지막 종점에 도달하기보다, 전문직 정체성이란 경력을 통해 다차원적이고 진화하는 평생 과정으로 본다. 9,19,20
On the contrary, contemporary constructivist theories of identity formation conceive identity to be a dynamic phenomenon that is continually negotiated and co-constructed within a social and relational environment.7,9,13,14,19,20 Primary identifications, such as gender, ethnicity and social class (which are less malleable), interact in different ways with new experiences and circumstances.9 Scanlon19 described the process as that of ‘becoming’ rather than ‘being’ a professional. Rather than reaching a final endpoint, Scanlon and others conceive professional identity as a multidimensional, evolving and lifelong process throughout one’s career.9,19,20
성찰을 촉진하기위한 내러티브의 사용은 의학에서 상당한 주목을 받았다 .25-31 많은 의대에서는 학생들이 임상 경험을 기록하고 성찰 할 수 있도록 학습 포트폴리오를 통합했다. 포트폴리오는 성찰의 실천과 윤리적 의사 결정 기술 개발에 유용한 도구가 될 수있다. 32 포트폴리오 내의 서사는 전문직 정체성 형성에 대한 의대생의 경험을 보여주는 창을 제공 할 수있다 .26,28,30-34
The use of narrative to promote reflection has gained considerable attention in medicine.25–31 Many medical schools have incorporated learning portfolios for students to record and reflect on their clinical experiences.26–31 Portfolios can be valuable tools for developing skills in reflective practice and ethical decision making.32 The narratives within the portfolios can provide a window into a medical student’s experiences in professional identity formation.26,28,30–34
연구 맥락
CONTEXT OF THE STUDY
Students produce two narrative reflections (one of each category) after their fourth, sixth, eighth, 10th and 15th month of preclerkship training, for a total of 10 reflections. These reflections are not graded, but are read and given written formative feedback by their tutors.
방법
METHODS
Narrative analysis is defined as the ‘family of methods for interpreting texts that have in common a storied form’.35 In this research methodology, narratives are analysed in their entirety rather than in decontextualised pieces. In this study, we used the thematic approach to narrative analysis, which consists of the collection and analysis of narratives in order to discover themes that typify the experiences of a group.35
A typology of narratives is thus inductively created, conceptually organised by thematic categories and illustrated by exemplar narratives or vignettes.35,36
The finding of common thematic elements across a number of participants or cases is used to develop a descriptive framework of professional identity formation.36
Narratives are then analysed longitudinally over the 15 months to examine how these themes evolve over time.
참여자, 모집, 샘플링
Participants, recruitment and sampling
Information about the study was disseminated through e-mail and an oral presentation. Participants sent their signed consent forms to the research assistant. Of the total class population of 194, 65 students (46 women: 19 men) consented for their portfolios to be analysed, yielding a total of 604 narrative reflections (Table 1).
Sampling in qualitative research is not statistically determined, but occurs until information saturation is reached (the point of redundancy where no new information is obtained by further sampling).36,37 This sampling criteria was used to determine the emergent themes related to professional identity formation. These themes were then examined longitudinally within each participant portfolio to determine how they are negotiated and evolve over time.
자료 수집과 분석
Data collection and analysis
Initially, 10 portfolios were subjected to a preliminary analysis in order to develop a consistent coding system for thematic analysis.
Each co-investigator analysed and coded the same reflective narratives in each of the 10 portfolios.
Common or recurrent codes across participants’ narratives were identified.
The codes were merged under larger subthemes and themes in order to develop a typology of thematic categories.
This initial inductive analysis yielded a wide range of themes related to medical students’ experiences within and across each narrative.
However, the majority of the themes clustered under several thematic categories that related to some aspect of what it means to be a doctor. These categories were classified under the overarching concept of professional identity formation.
After the thematic coding scheme for professional identity formation was developed, the remainder of the portfolios were analysed.
The investigators held regular meetings to discuss findings and resolve differences in the coding.
The final thematic analysis yielded five themes that were used to develop the descriptive framework of professional identity formation.
Rigour was ensured by regular checks for consistency and consensus in data analysis and interpretation, adequate sampling for information saturation, member checking and peer review.36
결과
RESULTS
주요 주제 카테고리
Major thematic categories of professional identity formation
다섯 개의 주제와 하위주제
The five major themes and subthemes (in italics) are summarised and illustrated with exemplar quotes in Table 2.
이전 경험
Prior experiences
이 주제는 의대에 앞서 개인적 및 전문적 경험과 정체성을 나타냅니다. 내러티브는 새로운 환경의 현실과 기존의 정체성을 협상하는 학생들의 과제를 기술합니다
This theme refers to personal and professional experiences and identities prior to medical school. Narratives describe students’ challenges in negotiating these prior identities with the realities of the new environment.
롤모델
Role models
이 주제의 내러티브는 학생들의 전문적 정체성 개발에 긍정적 인 역할 모델과 부정적인 역할 모델의 영향을 나타냅니다. 학생들은 의사가 되는 것이 무엇을 의미하는지 학생들이 이해하는 데있어 교사가 중요하고 때로는 중추적 인 역할을합니다.
Narratives in this theme refer to the influences of both positive and negative role models on students’ developing professional identities. They reveal the important and often pivotal roles that teachers play in students’ understanding of what it means to be a doctor.
교육과정
Curriculum
이 주제에는 공식 및 숨겨진 커리큘럼의 하위 주제가 포함됩니다.
공식 교육과정에 관련된 서술은 임상 실습을 준비 할 때 그 가치를 논의합니다.
잠재 교육고정에 관련된 서술은 행동, 권력 불균형 및 윤리적 딜레마에 대한 '비공식적 인 규칙'을 논의합니다.
This theme includes the subthemes of the formal and hidden curriculum. Narratives associated with the former discuss its value in preparing for clinical practice. Narratives associated with the hidden curriculum discuss the ‘unwritten rules’ of conduct, power imbalances and ethical dilemmas.
환자 경험
Patient encounters
이 주제는 전문직 정체성 형성을 만드는데 환자의 영향을 나타냅니다. 환자로부터의 학습, 심오한 삶의 순간 (출생 및 사망의 목격) 및 공감대 대 효율성 (임상 실습의 효율성에 대한 필요성을 가진 환자에 대한 공감대를 균형 잡기)의 하위 분류가 포함됩니다. 가장 통렬한 내러티브 중 일부는 인간의 고통이 의대생의 정서적 및 신체적 반응에 주는 중대한 영향을 보여줍니다.
This theme refers to the influence of patients on shaping professional identity formation. It includes subthemes of learning from patients, profound life moments (e.g. witnessing birth and death) and empathy versus efficiency (balancing empathy for the patient with the need for efficiency of clinical practice). Some of the most poignant narratives show the profound effect of human suffering on medical students’ emotional and physical responses.
사회적 기대
Societal expectations
이 주제는 학생들의 직업적 역할과 정체성에 대한 학생들의 이해에 대한 사회적 기대의 영향을 의미합니다. 여기에는 환자와 사회에 대한 직업의 권위와 책임이 담겨 있습니다. 학생들은 다른 사람들이 자신을 인식하는 방식 또는 자신의 직업과 관련된 책임을 처리 할 수 있는지를 인식할 수 있는지 여부의 극적인 변화에 대해 기술한다.
This theme refers to the influence of societal expectations on students’ understanding of their professional roles and identities. It includes the subthemes of power and responsibilities of the profession to patients and society. Students write about the dramatic changes in the way that others perceive them and whether they would be able to handle the responsibilities associated with their profession.
종단 분석: 시간 변화에 따른 전문직 정체성 형성의 발달
Longitudinal analysis: development of professional identity formation over time
Detailed quotes and associated themes at each narrative interval are provided in Table 3.
1번 사례
Exemplar 1
P12는 제한된 삶의 경험을 가진 과학 배경을 가진 젊은 남성 학생입니다. 그의 서사에는 교과 과정, 환자 조우, 사회적 기대 및 역할 모델이라는 몇 가지 주제가 섞여있다.
P12 is a young male student with a science background, with limited life experience. Several themes are interwoven in his narrative: the curriculum, patient encounters, societal expectations and role models.
첫 번째 성찰에서 P12는 의사가 될 필요가 있다고 느끼는 지식을 습득 할 수 없다는 두려움에 대해 씁니다. 그러나 6 개월 후, 학생은 자신의 인식에 중요한 변화를 만듭니다. 의사의 학습 접근법을 관찰함으로써, 그는 부적절한 지식에 대한 두려움을 해소합니다. '나는 이제 "확실하지 않습니다. 찾아볼게요"라고 자신있게 말할 수 있다'
In his first reflection, P12 writes about his fear of not being able to master the knowledge that he feels is necessary to be a doctor. However, at 6 months, the student makes an important shift in his perceptions. By observing the learning approaches of doctors, he reconciles this fear of inadequate knowledge: ‘I now have the confidence to say “I’m not sure, let me look that up”’.
P12는 의과 대학의 지적 도전 과제를 탐색 할 수있는 능력에 자신감을 가지기는하지만 도전적인 환자 조우에서 8 개월 동안 의사로 일한다는 것이 무엇을 의미하는지 더 알게됩니다. HIV 진단을 환자에게 준 후에, 학생의 임상 프리셉터는 방을 나와 일부 양식을 집어 들게합니다. 환자와 함께 홀로 남겨진이 학생은 나이처럼 보였던 '귀머거리 침묵'에 앉아 있다고 묘사합니다. 나중에, 환자는 학생이 그곳에 있었던 것에 대해, 학생의 어리석음에, 많이 감사합니다.
Although P12 gains confidence in his ability to navigate the intellectual challenges of medical school, he further learns what it means to be a doctor from a challenging patient encounter, 8 months into his training. After giving the diagnosis of HIV to a patient, the student’s clinical preceptor leaves the room to pick up some forms. The student, left alone with the patient, describes sitting in ‘deafening silence for what seemed like ages’. Later, the patient thanks the student for being there, much to the student’s bewilderment.
이 환자의 만남은 중대한 가르침의 순간을 만듭니다. 임상 프리셉터는 학생의 고통에 대한 증거로서의 자신의 역할의 중요성을 학생들이 이해하도록 도와줍니다. 환자 만남 동안의 부적절한 느낌에 대한 학생의 설득력있는 설명 뒤에는, 훈련 초기 단계에서도 그가 할 수있는 중요한 역할에 대한 사려 깊은 성찰이 이어집니다.
This patient encounter creates a pivotal teaching moment. The clinical preceptor helps the student understand the importance of his role as a witness to the man’s suffering. The student’s compelling description of his feelings of inadequacy during the patient encounter is followed by a thoughtful reflection on the important role that he may play even at this early stage of his training.
P12는 10 개월 후 낙태 윤리 세션에 참석합니다. 이 세션은 그가 논쟁의 여지가있는이 주제에 대한 자신의 도덕적 태도와 다른 관점을 탐구하는 데 도움이됩니다. 그는 의사로서의 미래의 역할이 자신의 개인적인 견해에 상관없이 ... 환자가 진정으로 정보에 입각 한 결정을 내릴 수있는 편견없는 정보를 제공하는 것이라고 자신이 어떻게 이해하고 있는지를 반영합니다.
At 10 months, P12 attends a session on the ethics of abortion. This session helps him to explore his own moral stance and other views on this controversial topic. He reflects on how he now understands that his future role as a doctor is to provide ‘unbiased information for … patients to make a truly informed decision’ regardless of his own personal views.
의과 대학 개학 후 15 개월 만에 P12는 구술 시험에 대한 신중한 비판을하면서 각 시험 과정에서 전문적인 행동을 평가해야한다고 제안했습니다. 이 마지막 서사의 어조는 초기 성찰의 어조와 크게 달라졌습니다. 긍정적 인 의사 역할 모델은이 학생이 의대의 학습 요구에 대한 자신의 불안을 극복하는 데 도움이되었습니다. 환자 치료의 정서적 요구에 직면했을 때 다른 의사는 환자 - 의사 관계에 대한 이해를 심화시키는 데 도움을줍니다. 공식 커리큘럼에 제기 된 과제는 자신의 가치를 다듬고 미래의 역할을 명확히 할 수있게합니다. 의대를 시작한 지 10 개월 만에 그는 자신의 전문적 역할에 대한 이해를 심화시키고 있음을 보여 주며, 전문적인 행동을 평가하는 방법에 관해 논의하는 마지막 반영에서 더욱 발전합니다. 그는 이제 첫 번째 인물에 '의사로서 ...'자신있게 글을 쓰고 있습니다.
In his final reflection, 15 months after the start of medical school, P12 writes a thoughtful critique of an oral examination, suggesting that professional behaviours should be assessed during each examination station. The tone of this final narrative has changed dramatically from that of the early reflections. Positive doctor role models have helped this student overcome his anxieties about the learning demands of medical school. When he is faced with the emotional demands of patient care, another doctor helps deepen his understanding of the patient–doctor relationship. Challenges posed in the formal curriculum allow him to refine his values and clarify his future role. Ten months after starting medical school, he demonstrates a growing identification and deepening understanding of his professional role, which is further developed in his final reflection in which he discusses ways of assessing professional behaviour. He is now writing confidently in the first person: ‘As a physician…’.
Exemplar 2
Exemplar 3
고찰
DISCUSSION
의대생의 내러티브에 대한 우리의 연구는 스칸론의 전문적 정체성 형성에 대한 역동적이고 진화하며 공동의 '발전'과정이라는 개념을 지지합니다. 9,13,19,20
Our study of medical students’ narratives support Scanlon’s concept of professional identity formation as a dynamic, evolving and co-constructed process of ‘becoming’.9,13,19,20
우리의 발견과 비슷하게, 역할 모델은 직업적 정체성 형성에 중요한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. Ibarra13은 역할 모델을 관찰하고 모방하는 것이 주니어 전문직의 정체성 형성에 핵심 구성 요소임을 보여 주었다.
similar to our finding, role models have been identified as major influences on professional identity formation.12,14,41 Ibarra13 showed that observing and imitating role models was a key component in the identity formation of junior professionals.
또한, 심오한 환자 조우는 직업적 정체성의 발달을위한 비옥 한 토양이며, 좋은 역할 모델은 인간의 고통을 느끼는 데 어려움을 겪고있는 학생들에게 매우 중요합니다.
Moreover, profound patient encounters are fertile ground for the development of professional identity and good role models are invaluable for students who are struggling to make sense of human suffering.
문헌과 일치하여 우리는 전문성의 결여, 윤리적 딜레마, denigration에 대한 학생의 경험에서 볼 수 있듯이 권력 불균형을 중심으로 한 잠재 교육과정의 많은 사례를 발견했다 .21-23,33,38,39 공식적인 교과 과정은 문헌에서 de-emphasize되어왔지만, 전문적 역할을 준비하는데 이것이 중요하다는 것을 나타냅니다.
Consistent with the literature, we also found many instances of the hidden curriculum that centre around power imbalances, as seen in lapses of professionalism, student experiences of ethical dilemmas and denigration.21–23,33,38,39 Although the role of the formal curriculum has been de-emphasised in the literature, students in our study often refer to its importance in preparing them for their professional roles.
사회적 기대의 영향은 학생이 자신이 어떻게 다르게 바라 보게되는지에 대한 인식이 증가하고 있을 뿐 아니라, 직업의 권위, 명성, 책임의 함의를 인식하게 됨을 보여주었다.
The influence of societal expectations is reflected in students’ growing awareness of how they are viewed differently as well as the implications of the power, prestige and responsibility of the profession.
학생들은 다양한 이전 경험에 의해 형성되었던 기존 정체성과 함께 의과 대학에 입학합니다. 그들이 훈련을 받으면서, 고통에 둔감 해지는 등의 과정에서 이 정체성의 귀중한 측면을 잃어 버릴 염려가 있습니다.
Students enter medical school with pre-existing identities that have been shaped by a variety of prior experiences. As they progress through their training, they often express anxiety about losing precious aspects of these identities in the process, such as becoming insensitive to suffering.
우리의 세 가지 예시적인 종단적 내러티브는 전문직 정체성의 반복적, 협상적 성격과 개인이 학문, 임상 및 지역 사회 환경에서 다른 사람들과의 사건 및 상호 작용으로부터 의미를 형성하는 여러 가지 방식으로 몇 가지 중요한 발견을 강조합니다. 특히 그들은 중요한 순간pivotal moment이 직업적 정체성 형성의 과정을 어떻게 잠재적으로 변화시키고, 그 결과 변화를 위한 기회에 대한 통찰력을 제공하는지 제시합니다.
Our three exemplar longitudinal narratives highlight several important findings: the iterative and negotiated nature of professional identity and the multiple ways in which individuals construct meaning from events and interactions with others in the academic, clinical and community environments. In particular they reveal how pivotal moments can potentially alter the course of professional identity formation, thus providing insights into opportunities for change.
최근 의학 교육에서 학생들의 공감 쇠퇴에 대한 리뷰는 학습자의 스트레스를 잠재적으로 주요 요인으로 강조하며, 여기에 대한 대안이 있어야 한다고 제안합니다.
A recent review on empathy decline among students during medical training highlights learner distress as a potentially major factor, thus suggesting where action could be directed.42
이번 분석에서 드러난 주제는 개선을 위한 추가적 전략을 제시합니다. 우리는 공식 커리큘럼의 유용성, 특히 전문 역량 분야에서의 유용성을 확인합니다. 이 영역에 대해 배우면 학생들에게 신흥 전문 정체성을 개발하는 데 필요한 메타인지 적 및 성찰적 기술을 얻을 수 있습니다. 그것은 또한 사회적 기대에 대한 학생들의 이해를 발전시킬 수 있습니다. 우리의 데이터는 또한 잠재 커리큘럼의 존재를 밝혀 내고 소스를 조사하고 밝히기위한 지속적인 연구를 지원합니다. 공감 쇠퇴의 공통 관심사는 지속적인 훈련의 중요성과 수련 훈련에 전문 역량 영역을 포함시키는 것의 중요성을 시사합니다.
The themes from our analysis suggest further strategies for improvement. We affirm the utility of the formal curriculum, particularly in professional competency domains. Learning about these domains may give students the metacognitive and reflective skills they need to develop their emerging professional identities. It can also further develop dents’ understanding of societal expectations. Our data also reveal the presence of a hidden curriculum and support ongoing research to investigate and uncover its sources. The common concern of empathy decline suggests the importance of ongoing support and inclusion of professional competencies domains in residency training.
긍정적, 부정적 역할 모델링 모두 내러티브에서 강력한 주제로 부각됩니다. 우리 연구 결과는 교수진이 학생들의 전문적 정체성 형성에 역할 모델링이 미치는 중요한 영향을 더 잘 인식 할 필요가 있음을 시사합니다. [자신의 행동]과 [직업의 가치] 사이의 조화를 유지하기위한 교수진의 professional development는, 프로페셔널리즘에 대한 공식 교육과 임상 환경에서의 경험 간의 격차를 줄이는 데 도움이 될 수 있습니다. 학생들이 교수진과 임상 경험을 상의 할 수있는 기회가 있다면, 숨겨진 커리큘럼 문제가 발생했을 때 이를 해결하는 데 도움이 될 수 있습니다. 우리의 모범이 보여 주듯이, 교수진은 중대한 순간에 학생들을 지원할 수 있고 잠재적으로 전문적인 정체성 형성 과정을 바꿀 수 있습니다.
Role modelling, both positive and negative, emerges as a powerful theme in the narratives. Our findings suggest that faculty members need to be better aware of the important influence that role modelling plays on students’ professional identity formation. Professional development for faculty members to ensure alignment between their behaviour and the values of the profession could help to close the gap between formal teaching on professionalism and experiences in the clinical setting. If students have the opportunity to discuss their clinical experiences with faculty members, this could also help to address hidden curriculum issues as they arise. As our exemplars show, faculty members can support students during pivotal moments and potentially alter the course of their professional identity formation.
마지막으로,이 연구는 직업적 정체성 형성을위한 중요한 도구로서 성찰적 내러티브를 강조한다. 이러한 내러티브는 학생 역량을 조정하고 지원하기 위해 전문 역량 프로그램의 교수가 리뷰한다. 주간 소그룹 세션을 통해 학생들은 동료 및 교사와 함께 새로운 통찰력을 성찰하고 탐구 할 수있는 공간을 만들어 이러한 새로운 경험을 전문적인 정체성 형성 과정에 통합 할 수 있습니다 25.
Finally, this study highlights reflective narratives as an important tool for professional identity formation. These narratives are reviewed by faculty members in the professional competencies programme in order to calibrate and support student progress. Weekly small group sessions create a space where students can reflect and explore their new insights with peers and tutors, enabling them to integrate these new experiences into a rich process of professional identity formation.25
성찰 연습의 기술 개발은 의학 교육에 중요한 영향을 미칩니다. 성찰적 글쓰기를 통해 개발 된 향상된 자기 인식은 정규 교과 과정에서 배운 개념을 임상 환경에 통합 할 수있는 능력을 향상시킬 수 있습니다 .27,29,30,33
The development of skills in reflective practice has significant implications for medical education. The enhanced self-awareness developed through reflective writing can improve the ability of students to integrate concepts learned in the formal curriculum into clinical environments.27,29,30,33
결론
CONCLUSION
우리는 전문적인 정체성 구축을 위해 교사와 학생들에게 반사적 인 글쓰기의 힘을 웅변 적으로 설명하는 학생 서사에서 발췌한 글귀로 결론을 맺습니다.
We conclude with an excerpt from a student narrative, which eloquently illustrates the power of reflective writing for tutors and students in the construction of professional identity:
"Paper"에 대한 내 생각을 말함으로써, 내 의도를 올바른 관점에 넣고 의사 결정 과정을 객관적으로 평가하는 데 정말로 도움이되었습니다. 나는 이 성찰을 읽으면 내 마음의 내적 동작working에 대해 약간의 빛을 비추어 줄 수 있기를 바랍니다. 이것을 읽는 것은 의학을 통한 이 여정에서 제가 인도하는 나침반이 될 수있는 자신의 확신에 대한 경이로움을 가져 왔습니다.
Scribing my thoughts on “paper” has really helped me put my intentions into proper perspective and more objectively evaluate my decision-making process. I hope that reading this reflection will shed some light on the inner workings of my mind, as reading this over has done wonders for my own conviction in what I hold to be my guiding compass in this journey through medicine.
42 Neumann M, Edelh€auser F, Tauschel D, Fischer MR, Wirtz M, Woopen C, Haramati A, Scheffer C. Empathy decline and its reasons: a systematic review of studies with medical students and residents. Acad Med 2011;86:996.
29 Driessan EW, van Tartwijk J, Overeem K, Vermunt JD, van der Vleuten CPM. Conditions for successful reflective use of portfolios in undergraduate medical education. Med Educ 2005;39:1230–5.
Med Educ. 2014 May;48(5):489-501. doi: 10.1111/medu.12382.
Reflections: an inquiry into medical students' professional identityformation.
Author information
- 1
- Department of Anesthesia, McMaster University, Hamilton, Ontario, Canada.
Abstract
CONTEXT:
Professional identity formation plays a crucial role in the transition from medical student to doctor. At McMaster University, medical students maintain a portfolio of narrative reflections of their experiences, which provides for a rich source of data into their professional development. The purpose of this study was to understand the major influences on medical students' professional identity formation.
METHODS:
Sixty-five medical students (46 women; 19 men) from a class of 194 consented to the study of their portfolios. In total, 604 reflections were analysed and coded using thematic narrative analysis. The codes were merged under subthemes and themes. Common or recurrent themes were identified in order to develop a descriptive framework of professional identity formation. Reflections were then analysed longitudinally within and across individual portfolios to examine the professional identity formation over time with respect to these themes.
RESULTS:
Five major themes were associated with professional identity formation in medical students: prior experiences, role models, patient encounters, curriculum (formal and hidden) and societal expectations. Our longitudinal analysis shows how these themes interact and shape pivotal moments, as well as the iterative nature of professional identity from the multiple ways in which individuals construct meaning from interactions with their environments.
CONCLUSIONS:
Our study provides a window on the dynamic, discursive and constructed nature of professional identity formation. The five key themes associated with professional identity formationprovide strategic opportunities to enable positive development. This study also illustrates the power of reflective writing for students and tutors in the professional identity formation process.
© 2014 John Wiley & Sons Ltd.
Comment in
- PMID:
- 24712934
- DOI:
- 10.1111/medu.12382
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