회복탄력성과 메디컬 트레이닝의 관련성(Med Educ, 2012)
Towards an understanding of resilience and its relevance to medical training
Amanda Howe, Anna Smajdor & Andrea Sto¨ckl
도입
INTRODUCTION
의사는 높은 근무강도와 높은 수준의 요구와 책임, 끊임없이 변화하는 상황(규제 당국이 모든 의사에게 요구하는 기준)을 관리해야합니다.
Doctors must sustain hard work and manage high levels of demand and responsibility, ever-changing circumstances living up to the standards required of all doctors by their regulators
의사는 환자에게 최상의 치료를 제공하기 위해 스스로 돌볼 수 있어야합니다. 그러나 종단적 연구 결과, 번아웃 된 사람들은 최종적으로 보건 서비스를 떠나기 전에 일정 기간 suboptimal한 기능을 수행 한 것으로 나타났습니다.
Doctors need to be able to care for themselves in order to offer the best care to their patients; however, longitudinal research has shown that those who do burn out are likely to have been functioning suboptimally for some time before they finally leave the health service.3
회복탄력성이란 무엇인가?
WHAT IS RESILIENCE?
'회복탄력성'은 여러가지 방법으로 문헌에서 언급되었습니다: 한 문헌에서 회복탄력성은 '궤적, 연속체, 체계, 특성, 과정, 순환 및 질적 범주'로 해석 될 수 있으며 생리학적 및 심리학적 용어로 적용되었다고 지적하고있다 .4
많은 논문이 회복탄력성을 [개인과 사회 집단 모두에서 인정 될 수있는 도전에 대한 융통성있는 적응력]으로 강조합니다.
한 연구는 탄력성을 일정 기간 동안 개인이 보여준 일련의 속성으로 정의했습니다.
'일반적으로 부정적인 결과가 발생할 가능성을 수반하는 스트레스 나 역경에도 불구하고 성공하고, 살며, 긍정적 인 방식으로 발전 할 수있는 능력 ...'
회복탄력성에 대한 이러한 역동적인 정의는 회복탄력성을 'hardiness'또는 'mental toughness'과 같은 관련 특성과 구분지어준다.7
‘Resilience’ has been referenced across the literature in many different ways; one literature review notes that it can be construed as ‘a trajectory, a continuum, a system, a trait, a process, a cycle, and a qualitative category’ and that it has been applied in both physiological and psychological terms.4
Many articles emphasise resilience as flexible adaptability in the face of challenge, which can be recognised in both individuals and social groups.
One study has defined resilience as a set of attributes demonstrated by an individual over a period of time as:
‘the ability to succeed, to live, and to develop in a positive way ... despite the stress or adversity that would normally involve the real possibility of a negative outcome.’5
It is the dynamic nature of this definition which sets this quality apart from related psychological traits such as ‘hardiness’6 or ‘mental toughness’.7
신경 정신병 의사 인 Cyrulnik은 홀로 코스트의 고아이며, 갈등과 부모의 상실로 인한 아동 생존자를 연구하는 일생의 노력을 기울였으며, 회복탄력성은 키울 수 있고, 외상의 결과를 바꿀 수 있다고 강조했습니다. 이는 'deficits'(개인에게 결핍되어 있는 것, 사람을 취약하게 만드는 요인)이라는 개념을 다루는 것과 대조됩니다. 이러한 관점은 개인의 대처 메커니즘과 장점을 인식하고 지원하는 것을 강조한다.
Cyrulnik, a neuropsychiatrist, himself an orphan of the Holocaust, has made it his life’s work to study child survivors of conflicts and parental loss, and emphasises that resilience can be nurtured and can alter the outcomes of trauma.5 This contrasts with concepts that address ‘deficits’8 (what an individual lacks, what makes a person vulnerable), and puts a positive emphasis on recognising and supporting the coping mechanisms and strengths of individuals.
회복탄력성: 심리적 관점
Resilience: a psychological perspective
사람들이 어떻게 회복탄력적이 되는가에 관한 문헌의 대부분은 아동 심리학에서 나왔고, 많은 보건 의료 전문가들이 놀란 것은 일부 어린이, 가족, 성인은 다른 사람에 비해 심각한 역경에 의해 손상을 입지 않는다는 것이다.
The bulk of the literature on how people become resilient comes from child psychology, and stems from the evidence, striking to many in the health care professions, that some children, families and adults emerge much less damaged by significant historical adversity than others.
Martin and Marsh는 학업 성취도와 학생의 자기 인식 및 행동을 연결하는 학교 환경 설정에 관한 많은 연구를 수행했으며 개인의 탄력성의 차원을
'자신감 (self-efficacy),
조정 (계획),
통제,
침착성 (낮은 불안감),
헌신 (지속성) '
을 의미합니다 .9
Martin and Marsh have conducted a number of studies in school settings linking academic progress with student self-perceptions and behaviours, and have usefully summarised the dimensions of individual resilience as
‘confidence (self-efficacy),
coordination (planning),
control,
composure (low anxiety), and
commitment (persistence)’.9
실제로, 회복탄력적인 학생들은 다음을 믿는다.
자신이 하는 행동이 상황에 긍정적 인 영향을 미칠 수 있다
'시스템'의 일부 구성 요소는 자신이 통제할 수 있으며, 자신의 행동이 영향을 줄 수 있다.
지속적인 노력은 가치가있다.
방해 또는 잠재적으로 위협적인 사건은 피할 수 없고 극복 할 수 있지만, 반드시 과도한 불안이나 withdrawal을 유발할 필요는 없다.
In practice, this means that resilient students believe
that what they do can have a positive impact on a situation,
that some components of the ‘system’ can be controlled or influenced by one’s own actions,
that persistent effort is worthwhile, and
that setbacks or potentially threatening events are inevitable and surmountable, but do not need to cause excessive anxiety or withdrawal.
회복탄력성의 개념은 긍정적 인 심리학과 현대적인 코칭 접근 방식의 기초를 형성하는 'salutogenesis'(건강 추구 행동)에 관한 연구 기관에서 널리 사용됩니다
The concept of resilience is widely used in bodies of work on positive psychology and ‘salutogenesis’ (health-seeking behaviour), which also form some of the basis of modern coaching approaches
의학 사회학자 Antonovsky의 연구는 회복탄력적인 개인을 '스트레스를 관리하고 잘 유지'하는 사람들로서, 중대하거나 압도적인 심리적 위협이 될 수 있는 것으로부터 무언가를 배우고 의미를 발견하는 사람들이라 하였다..11 긍정적 대응 메커니즘(효과적으로 Social support를 탐색하는 것, 유머 감각, 부정적인 감정 관리, 학습 성찰, 도덕적 신념의 사용 등)은 모두 회복탄력적인 개인의 특성이다.
The work of Antonovsky, a medical sociologist, recognises resilient individuals as those who ‘manage stress and stay well’ and who learn from and find meaning in what might otherwise be significant or overwhelming psychological threats.11 Positive coping mechanisms such as the seeking of social support in an effective way, humour, management of negative emotions, reflection for learning, and the use of moral beliefs to motivate oneself all characterise resilient individuals and units.
그러나 이러한 이니셔티브는 과보호적이거나 위험을 피하는 것이 아닙니다. Rutter는 도전적인 경험이 탄력성의 발달을 돕고, 대처 메커니즘을 성숙시키기 위해 위험에 노출 될 필요가 있다는 증거가 있음을 지적합니다 .15 여러 경험적 연구의 Rutter는 복잡한 결론을 보여준다: 궁극적으로 극도로 불리한 조건은 신경 프로그래밍에 손상을 줄 수 있습니다. 그러나 저자는 개인의 저항이 외부 보호 요인보다는 생리적 또는 심리적 대처 과정에서 유래한다고 결론 지었다. 스트레스 요인에 대한 저항성을 개발하기위한 개입은 managed process로서 가장 잘 전달되며, 이를 위하여 도전적인 상황에 대한 노출이 (어느 정도까지) 계획되고 감독 될 수 있습니다.
These initiatives, however, are not about being overprotective or avoiding risk. Rutter points out that there is evidence that challenging experiences assist the development of resilience, and that people need to have some exposure to risk to allow their coping mechanisms to mature.15 Rutter’s conclusions from multiple empirical studies show complex findings: ultimately, extremely adverse conditions can cause damage to neural programming, but the author concludes that individual ‘resistance may derive from physiological or psychological coping processes rather than external …protective factors’.15 His view is that interventions to develop resistance to stressors are best delivered as a managed process, whereby exposure to challenging situations can be (to some extent) planned and supervised.
회복탄력성: 사회학적 관점
Resilience: a sociological perspective
사회적 수준 뿐만 아니라 개인적 수준에서 행동하는 요인들에 의해 회복탄력성이 개발되고 결정될 수 있으며, 개개인이 생존해야하는 환경이 회복탄력성을 지지하거나 훼손 할 수 있다는 것은 확실해보인다.
it seems clear from work we identified that resilience can be developed and determined by factors that act at the social as well as the individual level, and that the environment in which an individual must survive may support or undermine his or her personal resilience.
사회적 회복탄력성이란, 그룹의 상호 신뢰와 유대에 의존하며, 교란이 생겼을 때 그것을 흡수하고 빠르게 안정시키는 능력을 나타냅니다. 이 개념은 조직, 팀, 가족의 소규모 단위로 적용될 수 있습니다. 예를 들어, 그랜트 (Grant) 등 18)은 어떤 가족은 사건이 생겼을 때 긍정적인 의미를 찾고, 통제와 연속성을 느끼고, 가족 네트워크 전반에서 가치있는 정체성을 유지함으로써 회복탄력적이 된다고 결론내렸다.
Social resilience, which appears to depend on the group’s mutual trust and bonds, denotes the ability to absorb such disturbances and rapidly stabilise the unit. This concept can apply at an organisational level, or in the micro-unit of a team or a family. For instance, Grant et al.18 concluded that some families become resilient through finding positive meaning in the event, gaining a sense of control and continuity, and maintaining valued identities across the family network.18
지역 사회의 회복탄력성에 대한 연구의 성장 분야가 있습니다 : 이웃 스트레스, 결핍 및 불평등과 같은 요인들이 모두 사회적 응집성과 회복탄력성을 감소시키는 것으로 밝혀졌습니다 .19 공중 보건 전문가는 그러한 스트레스와 취약성을 개선에 필수적인 요소가 사회적 지지라고 주장합니다 또한 사회적 환경을 변화시키는 것이 회복탄력성의 발달에 잠재적으로 중요하다는 것을 보여 주었다.
There is a growin field of research into resilience in communities: factors such as neighbourhood stress, deprivation and inequality have all been found to reduce social coherence and resilience.19 Public health experts assert that the essential ingredients to ameliorate such stress and vulnerability are social support and personal control,20 and that modification of the social environment is also potentially important to the development of resilience.
Alex Zautra et al. 상호 신뢰, 호혜성, 이웃 효능, 시민 참여의 발전으로 만성 장애에 대한 성인의 회복탄력성을 촉진하는 데 사회가 어떻게 도움이되는지 기술합니다 .21 즉, 개인의 회복탄력성이 과도한 도전에 의해 손상되더라도, 다른 사람들의 도움을 통해서 그 challenge를 manageable하게 만들 수 있다.
Alex Zautra et al. describe how society can help to foster adult resilience to chronic disability by the development of social trust, reciprocity, neighbourhood efficacy and civic engagement.21 In other words, although individual resilience can be undermined by excessive challenge, others can assist in making the challenge manageable.
회복탄력성: 윤리, 도덕적 관점
Resilience: an ethical and moral perspective
의사는 군인처럼 'moral injury'를 겪을 위험이 있습니다. 이것은 일반적인 도덕적 기대에 위배되는 행동을 반복적으로 목격하거나 참여하는 사람들이 겪는 정서적 또는 정신적 손상을 말합니다.
Doctors share with military personnel a risk for suffering what is termed ‘moral injury’,22,23 which refers to the emotional or psychological damage suffered by people who repeatedly witness, or participate in, acts that contravene ordinary moral expectations.
서로 다른 도덕적 맥락 간의 shifting은 그 자체로 moral injury의 위험일 수 있습니다. 20 전쟁 후에 민간인으로의 전환은 스트레스의 근원으로 잘 알려져 있으며, 이 변화는 의사가 매일 작은 규모로 겪는 변화입니다.
Shifting between different moral contexts can itself represent a risk for moral injury:20 the switch from war to civilian life is well recognised as a source of stress, and this shift is one that doctors undergo on a lesser scale every day.
반드시 가해자만이 moral injury를 입는 것은 아니다. 구조와 시스템 내에서 수동성과 무력화도 영향을 줄 수 있다. 의과대학생 연구에서 수동적인 고통 (학생이 감정적으로 혼란스러운 사건에 개입 할 수 없기 때문에 발생)과 낮은 회복탄력성 사이의 관계를 보여줍니다.
An individual does not need to be the perpetrator of an act in order to be morally injured by it. Passivity and disempowerment within the structures and systems of one’s work can also be damaging: findings in medical students show links between passive distress (caused by the inability to intervene in events that students find emotionally disturbing) and poor levels of resilience.30
회복탄력적인 개인들은, 불안해하거나 문제를 부정하기보다, 'situation의 circumstances를 이해하고 컨텍스트 화하는 혁신적인 대처 전략을 사용하고, 상황에 초점을 맞추어 문제를 해결하며, challenge의 측면에서 사건을 재구성'함으로써 moral injury를 최소화한다 '.18
rather than becoming anxious or denying the issue, moral injury is avoided or minimised by resilient individuals, who ‘employ transformational coping strategies of understanding and contextualising the circumstances of the situation, coupled with situationfocused problem solving, to reframe the event in terms of a challenge’.18
의사 및 기타 보건 전문가는 건강 시스템의 관리 개선 및 부족한 부분에 의해 윤리적인 어려움에 직면 해 있습니다. 그들은 자원 부족, 과도한 관료주의, 조직의 게으름을 포함한 많은 좌절감에 직면 해 있으며, 자금 문제로 환자에게 도움이 될 것이라고 생각하는 것을 처방 할 수 없을 때 좌절감을 느낄 수 있습니다. 의사의 결정이 개인이 통제할 수 없는 요인에 의해 제한되고, 사용 가능한 모든 옵션이 윤리적으로 불편해 보이면 moral injury와 번아웃으로 이어질 수 있습니다 .31 전문가가 시스템을 지속적으로 유지하고, 필요시 원칙적인 입장을 취할 수 있으려면 회복탄력성(persistent, committed, adaptable)이 있어야합니다. 이는 훈련 기간 동안 핵심 전문 가치를 포함시키는 것의 중요성을 강조하며, 훈련과정에서 의사는 어려운 경험을 통해 의미와 교훈점을 찾고 poor practice를 대면하고 배울 수 있습니다.
Doctors and other health professionals also face ethical challenges in their efforts to improve care and challenge deficiencies in health systems. They face many frustrations, including shortages of resources, excessive bureaucracy and organisational sloth, and may feel thwarted when they are unable, for example, to prescribe what they think will benefit patients because of others’ decisions on funding. When decisions are constrained by factors outside the individual’s control, and when all of the available options seem ethically unpalatable, moral injury and burnout may ensue.31 Professionals need to be resilient (persistent, committed, adaptable) in order to keep improving systems and to ensure they can take a principled position when necessary. This underpins the importance of embedding core professional values during the training years so that doctors can find meanings and reference points during difficult experiences, and learn to confront and redress poor practice.32
회복탄력성 인식과 발달: 교육적 접근
RECOGNISING AND DEVELOPING RESILIENCE: LINKS WITH EDUCATIONAL APPROACHES
회복탄력성은 그것을 발달시킴으로써 '직장 역경과 관련된 쟁점으로 인해 건강 관리 시스템을 떠나는 현재의 추세'를 역전시킬 수 있는, '역경에 대한 취약성을 감소'시킬 수 있는, 개선 된 웰빙 및 더 나은 치료 결과를 달성할 수 있는 메커니즘으로 논의되어왔다.
The development of resilience has been discussed as a mechanism through which ‘the current trend of … leaving the health care system due to issues associated with workplace adversity’ might be reversed, and ‘lower … vulnerability to adversity’, improved well-being and better care outcomes achieved.4
마쉬 (Marsh)와 마틴 (Martin)은 교육 방법에 대한 유용한 함의를 요약하고있다. :
자기 효능감의 개발은 덜 didiactic한 학습, 더 자기주도적 학습을 필요로 한다.
학생들은 현실적인 목표를 설정해야 하며, [자신감을 키우고 자신의 성과를 강화하기 위해] 피드백을 사용하는 방법을 배워야 한다.
지속성과 헌신은 장기 목표를 설정하고 노력함으로써 향상 될 수 있다.
Marsh and Martin9 summarise useful implications for education methods. :
the development of self-efficacy requires less didactic and more self-directed learning;
students need to set realistic goals and learn to use feedback to build confidence and strengthen their own performance;
persistence and commitment can be enhanced by setting and working towards longer-term goals, and so on.9
회복탄력성에 관한 간호 교육 문헌을 종합하면 회복탄력성을 발전시키는 데 필요한 이상적인 교육 환경은 효과적으로 다음을 제공해야 한다.
'동료 및 다른 성인과의 사회적 관계,
승자 또는 성취자의 긍정적 인 역할 모델링,
웰빙을 지나치지 않게 모니터링
목표 설정 및 기대치 향상에 도움이되는 코칭 .'38
A synthesis of the nursing education literature on resilience summarises the ideal education environment for developing professional resilience as one that establishes effective
‘social connection with peers and other adults,
positive role-modelling by winners or achievers,
unobtrusive monitoring of well-being, and
coaching to help in goal setting and elevating expectations’.38
회복탄력성 개념의 또 다른 사용은 대처coping 메커니즘 개발의 중요성과 연결된다.
Another use of the concept of resilience links with the importance of developing coping mechanisms39
학생들에게 다른 사람들의 회복탄력성의 예를 찾고 자신과 다른 사람들이 이 quality을 어떻게 인식하는지 비판하는 것이 도움이되는 학습 도구가 될 수 있습니다. 회복탄력성 척도는 문헌에 보고되어 있으며, 스트레스가 많은 사건과 환경의 악영향을 예방하기 위해 성인이 긍정적인 감정을 사용하는 방법에 대한 강력한 예측 인자라고합니다.
Encouraging students to look for examples of resilience in others, and to critique how they recognise this quality in themselves and others, may therefore be a helpful learning tool. Measures of resilience are reported in the literature41,42 and are said to be robust predictors of how good adults are at using positive emotions to prevent adverse impacts of stressful events and environments.43
의학 교육에서 challenging scenario의 사용은 몇 년 동안 윤리 교육의 핵심 부분이었습니다 .44)이 접근법은 윤리적 추론 기술을 개발하는 수단으로서의 가치뿐만 아니라, 회복탄력성 개발 방법이기도 하다. 사건이 학습 된 '규칙'에 맞지 않으면 moral complexity가 발생합니다.
In medical education, the use of challenging scenarios has been an integral part of ethics teaching for some years.44,45 This approach is of crucial significance, given its value not just as a means of developing ethical reasoning skills, but also as a way of developing resilience. Moral complexity emerges when events do not fit within learned ‘rules’.
이것을 달성하기 위해서는 case가 진정으로 도전적이어야합니다. 그렇지 않으면 필요한 기술이 개발되지 않을 것입니다 : 학생들이 straightforward한 대답이 있다는 생각을 갖게 되면, 복잡성과 도덕적 도전이 의사의 필연적인 측면이라는 것을 깨닫지 못할 것이다.
To achieve this, case studies must be genuinely challenging, otherwise the necessary skills will not develop: if students are led to assume that there are straightforward answers, this will undermine the point of learning that complexity and moral challenge are inevitable aspects of their chosen profession.
회복탄력성 개념을 의학교육에 적용할 때의 위험
Some caveats on applying the concept of resilience in medical education
우리가 발견 한 문헌은 흥미롭고 다양하지만, 대부분 임상 교육 환경에서 발전했습니다. 연구 결과가 transferable한 것은 흥미롭지만, 성인의 회복탄력성 개발에 관한 연구는 상대적으로 적습니다. 회복탄력성은 그 자체가 목적이 아니다. 효과적인 전문가의 다른 측면을 개발하는 것에도 관심을 가져야 한다. 교육자들과 advisor들에게 학생들의 복지는 내재적 인 관심사이다. 의대 학생들은 의료행위를 하게 되었을 때 뿐만 아니라, 훈련 자체에서 도전에 대비할 필요가있다.
The literature we have found is interesting and diverse, but most of it developed outwith clinical education settings. Studies of developing resilience in adults are relatively few, although the possible transferability of findings is interesting. Resilience is not an end in itself; developing other aspects of effective professionals also requires attention.46,47 For educators and advisors, the well-being of students is an intrinsic concern: medical students need to be prepared for the challenges they face not just in practice, but during training itself.48
중요한 것은 사회 문화에 관한 문헌과 이것들이 개인의 회복탄력성에 어떻게 영향을 미칠 수 있는지를 고려해야한다.
Importantly, the literature on social cultures and how these can affect individual resilience should be considered;
의과 대학의 숨겨진 커리큘럼, 과도한 진료 요구 앞에 전체적으로 전문성과 수행에서 발생하는 프로페셔널리즘의 attrition도 관련이 있다. 왜냐하면 가장 회복탄력적인 사람도 지속적으로 adverse한 작업 환경에서 subvert 될 가능성이 있기 때문입니다.
the hidden curriculum at medical school, and the attrition that occurs in professionalism and performance as a whole in the face of the demands of practice (as reflected in sickness in doctors, burnout and pathways to error) are relevant here, as the most resilient of individuals is likely to be subverted by a consistently adverse working environment.
전문성 개발 및 유지에 초점을 맞춘 연구는 회복탄력성과 성과와의 관계 개념을 유용하게 활용할 수 있지만, education challenge의 수준 및 교육 환경과 같은 다른 요소도 장기 결과와 관련이 있습니다.
Research that focuses on the development and retention of professionalism may usefully draw on the concept of resilience and its relationship to performance, but other factors, such as level of education challenge and education climate, will also be relevant to long-term outcomes.
CONCLUSIONS
전문직의 회복탄력성 발달을 위한 교육환경
Figure 1 Education conditions that may develop professional resilience. (Based on Howe A, ‘Family practice – meanings for modern times’49
1. 훈련을 통해 발달할 몇 가지 대인 관계 강점을 보여주는 사람들을 선발하십시오 : 자율성, 탄력성, 팀 오리엔테이션 및 자기 질문
1. Select people who already show some interpersonal strengths that can be built on in training: autonomy, resilience, team orientation and self-questioning
2. 개발 된 전문 직업 능력을 갖춘 학생들을 효과적으로 졸업시키기위한 접근 방법을 확인하십시오.
2. Identify approaches for effectively graduating students with developed interprofessional capabilities
3. 전문 직업적 연습 표준의 핵심 구성 요소로서 interprefessional practice를 포함하는 접근법을 탐구한다.
3. Explore approaches to embedding interprofessional practice as a core component of health professional practice standards
4. 기존 IPE 프로그램을 검토하고 기존 IPE 이니셔티브에 적용 할 수있는 것을 검토합니다.
4. Review existing IPE programmes for what has been learned and for what can be adapted to existing and new IPE initiatives
5. 지역 조건 및 요구 사항에 부합하는, 전국적으로 조정 된 연구 프로그램을 설계하고 구현합니다.
5. Design and implement a nationally coordinated programme of research that is responsive to local conditions and requirements
6. 국가 지식 재산권 관리 전략의 개발 및 실행에 기여한다.
6. Contribute to the development and implementation of a national IPE knowledge management strategy
7. 도전하게 만들면서 그들을 '붙잡는다'. 그들이 사람들로 알려 졌는지, 시간이 지남에 따라 교사 또는 스승의 연속성이 주어지고, 그들이 발전함에 따라 어떻게 행동하는지에 대한 피드백이 주어 졌는지 확인하십시오.
7. ‘Hold’ them while giving them challenges. Make sure they are known as people,that they receive some tutor or mentor continuity over time, and that they are given feedback on how they perform as they develop
8. 그들이 팀과 환자와 함께 일하는 방식이 어떤지, 자신의 강점과 약점이 무엇인지를 스스로 성찰하도록하십시오.
8. Make them reflect on themselves and on how they work in teams and with patients, and on what their strengths and weaknesses are
9. 생각하게 하십시오: 직업적 도전, 어려운 관계, 일이 잘못 될 때, 다르게 할 수 있는 방법
9. Make them think: about professional challenges, difficult relationships, where things go wrong, what they could do differently
10. 가능한 한 안전하게 해주십시오. 그래야 주요 도전 과제에 노출되기 전에 이것을 실험 할 수 있습니다.
10. Make them safe – as much as possible – so they can experiment with this before they are exposed to major challenges, and while experiencing these
11. 의사가 다른 사람을 붙들기 위해서는, 때로는 의사를 '붙잡아줄' 사람이 필요하다. 의사 환자 관계, 전이 및 카운터, 돌봄의 감정적 부담으로 인해 생기는 복잡한 필요성을 토론 할 수있는 임상 사례를 정기적으로 감독한다.
11. Provide regular supervision on clinical cases in which they can discuss complex needs generated by doctorpatient relationships, transference and counter-transference, and the emotional burden of caring, because the professional sometimes needs to be ‘held’ in order to hold others
12. 미덕 윤리를 격려하십시오 : 그들이 (언제 도움을 받아야 한다고 생각하는지가 아니라) 왜, 어떻게 도움을 원하는지를 알아보라. 싫어하는 영역을 탐험 할 수 있습니다
12. Encourage a virtue ethic: work with why and how they want to help, rather than when they think they should, and be open to exploring areas they dislike
13. 경계와 스트레스 해소를 격려하고, 번아웃을 피하고 제한을 설정하십시오.
13. Encourage boundaries and stress release, avoiding burnout and setting limits
14. 도전과 감정적 저항은 초기에 해결하라. 이것들은 시간이 지나면 악화될 뿐이다.
14. Challenge defences and emotional resistance early on; these can only get worse
42 Wagnild G. A review of the Resilience Scale. J Nurs Meas 2009;17 (2):105–13.
Med Educ. 2012 Apr;46(4):349-56. doi: 10.1111/j.1365-2923.2011.04188.x.
Towards an understanding of resilience and its relevance to medical training.
Author information
- 1
- Primary Care Group, Norwich Medical School, University of East Anglia, Norwich, UK. Amanda.howe@uea.ac.uk
Abstract
OBJECTIVES:
METHODS:
RESULTS:
CONCLUSIONS:
© Blackwell Publishing Ltd 2012.
Comment in
- Nurturing resiliency in medical trainees. [Med Educ. 2012]
- Teaching and learning resilience: a new agenda in medical education. [Med Educ. 2012]
- PMID:
- 22429170
- DOI:
- 10.1111/j.1365-2923.2011.04188.x
'Articles (Medical Education) > 전문직업성(Professionalism)' 카테고리의 다른 글
의과대학생의 경청 능력 키우기(Med Teach, 2009) (0) | 2017.11.30 |
---|---|
다섯 명 중 한 명이 번아웃된다면, 나머지 네 명은? 의사들의 회복탄력성 전략(Acad Med, 2013) (0) | 2017.11.30 |
회복탄력성 다시보기 (J Psychiatr Ment Health Nurs, 2009) (0) | 2017.11.24 |
메디컬 프로페셔널리즘에서 문화적 유사성과 차이점: 다지역 연구(Med Educ, 2012) (0) | 2017.11.16 |
바람직하지 못한 의학 학습 환경의 모습들: 네러티브 리뷰(Adv in Health Sci Educ, 2013) (0) | 2017.11.03 |