캄보디아 간호전문직의 역량강화: 교수개발을 위한 브릿징 프로그램(Int J Nurs Pract, 2016)
Building the capacity of nursing professionals in Cambodia: Insights from a bridging programme for faculty development
Kyoko Koto-Shimada RN MNS
Long-term expert, Japan International Cooperation Agency, The Project for Strengthening Human Resources Development System of Co-medicals,
Phnom Penh, Cambodia
Satoko Yanagisawa, MS PhD
Professor, School of Nursing and Health, Aichi Prefectural University, Aichi, Japan
Puangrat Boonyanurak RN Ed.D
Associate Professor, Faculty of Nursing, Burapha University, Chonburi, Thailand
Noriko Fujita MD PhD
Director, Division of Global Health Programs, Department of Health Planning and Management, Bureau of International Health l Cooperation, National
Centre for Global Health and Medicine, Tokyo, Japan
INTRODUCTION
1990 년대 이래로 캄보디아 보건부 (Ministry of Health, MoH)는 정책 개발 및 기획을 통해 양과 질 문제를 해결함으로써 급성 의료 인력 부족 문제를 해결하고자 했다. 이러한 노력에도 불구하고 상당한 보건 인력이 여전히 부족하다. 캄보디아는 인구 1,000 명당 0.2 명의 의사 3 명과 간호사 0.9 명과 조산사가 가장 적은 인력 수준을 갖추고 있습니다. 캄보디아는 또한 간호사, 다른 공동 의료 및 가족 간의 업무 공유 및 역할 대체에 영향을 미치는 의사 분포에서 국가 내 불평등이 가장 심각하다. 결과적으로 건강 인력의 44.7 %와 25 % 를 차지하는 간호사와 조산사가 간호 서비스보다 의료 개입에 초점이 된다.
Since the 1990s, the Cambodian Ministry of Health (MoH) has adjusted its focus from an acute care model to address the acute health personnel shortages by tackling quantity 1,2 and quality issues via policy development and planning. Despite this effort, a substantial health personnel shortage remains; Cambodia has the lowest staffing levels, with 0.2 3 doctors and 0.9 nurses and midwives per 1000 population. Cambodia also has the greatest subnational inequalities in the distribution of doctors, which affects task sharing and role substitution among nurses, other co-medicals and families. Consequently, nurses and midwives, who account 4 for 44.7% and 25% of the health workforce respectively, 5 focus on medical interventions rather than nursing services.
간호 및 조산술 교육의 개선은 인력 수의 증가와 건강 관리 및 보건 시스템의 질 향상에 필수적인 것으로 인식되고 있습니다. Camodia에서 간호의 질과 양을 향상시키기 위해서는 간호 전문성과 그에 상응하는 교육을 겸비한 간호 사서의 수를 늘릴 필요가있다. 캄보디아에서는 적절하게 준비된 간호 교수진의 부족에 영향을 준 역사적 사건이 있다.내전 기간동안 매우 소수의 보건전문직 만이 살아남았다(1975-1979) . 오늘날 캄보디아의 362 명의 간호학 교수 중 고작 20 % 만이(71 명) 학사 학위를 갖고있다. 이들이 보유한 학위는 이 보고서에 설명 된 브리징 프로그램에서 받은 것이다. 이것은 심각한 부족을 나타냅니다. 예를 들어, 2009 년에 시작된 그러한 프로그램 중 하나는 2014 년에 808 명이 등록 되었음에도 불구하고 자격을 갖춘 강사가 부족합니다. 2009 년 6 개 공립학교, 2014년까지 11개의 사립학교가 추가로 생겼음에도 부족한 것이다
Improvements in nursing and midwifery education are recognized as essential in increasing workforce numbers and 6,7 enhancing the quality of health care and health systems. To improve the quality and quantity of nursing care in Cam- bodia, it is necessary to increase the number of nursing in- structors who have both expertise in nursing care and commensurate education. In Cambodia, history has played a part in the deficit of adequately prepared nursing faculty; very few health professionals survived the civil war (1975–1979).1 8 Among the 362 nursing faculty in Cambodia today, barely 20% (n=71) hold bachelor’s degrees; the sources of these degrees were the bridging programmes described in this re- port. This represents a severe shortage. For example, one such programme, initiated in 2009, lacks qualified instructors 9 in spite of an enrolment of 808 in 2014. This is in spite of an increase in nursing schools fromjust six public schools in 2009 8,9 and an additional 11 private schools by 2014.
이 기본 간호 프로그램의 증가에도 불구하고 대부분의 간호 및 조산사 강사는 준associate 학사 학위 또는 이와 동등한 자격 만 보유하고 있으며 실제로 학사 학위를 가진 사람은 제한적입니다 .8 그러나 캄보디아는 다른 기본 개발 과제 인 개발 도상국과 다르지 않아서, 예컨대 초등 및 중등 학교 수준의 직원이 부족하다. 간호 프로그램은 또한 임상 기술을 가르치기위한 제도적 자원 부족, 교수진의 지속적인 개발 부족, 임상 및 교육 기관 간의 협력적 연결 부족으로 어려움을 겪고있다. 이러한 유형의 어려움에도 불구하고 다른 나라의 간호 교육 (인도, 스리랑카 및 사하라 사막 이남 아프리카)은 공동 교원 7,10-12 개발 프로그램을 통해 유사한 어려움을 극복했습니다.
In spite of this increase in basic nursing programmes, most nursing and midwifery instructors only hold associate degrees or equivalent qualifications, and the number with bachelor’s degrees is limited.8 However, Cambodia is not different from other developing countries with common underlying challenges such as teaching staff shortages at the primary and secondary school levels. Nursing programmes also suffer from
a lack of institutional re- sources for teaching clinical skills,
insufficient continuing development of faculty members, and
weak collaborative 3,7 linkages between clinical and educational institutions.
In spite of these types of difficulties, nursing education in other countries (India, Sri Lanka and Sub-Saharan Africa) has overcome similar challenges through collaborative faculty 7,10–12 development programmes.
이 평가 보고서는 2011 년에 시작되어 현재 교수진이 간호학 학사 (BSN)로 업그레이드 할 수 있도록하는 두 가지 브리징 프로그램에 중점을 둡니다. 캄보디아 국회의원이 프로그램을 조직했기 때문에 공무원 인 개인 만 참여할 수있었습니다.
This evaluation report focuses on two bridging programmes that were initiated in 2011 to allow current faculty members to upgrade to a Bachelor of Science in Nursing (BSN). Because the Cambodian MoH organizedthe programmes, only individuals who were public servants13 were allowed to participate.
하나의 프로그램은 유니버시티 (Uni- 13) 필리핀, 마닐라에서 교수진의 지원을 받아 제공되는 47 학점, 24 개월 프로그램이었다.
One programme was a 47-credit, 24-month programme offered with the support of faculty members from the Uni- 13 versity of Philippines, Manila.
METHODS
Sample
The sample included two different groups of subjects.
The first consisted of the nursing or midwifery instructors and clinical preceptors who were current or previous students in either bridging programme. These individuals were se- lected based on their availability and were recommended by the MoH.
The second group consisted of managers of participating agencies including school directors, technical bureau chiefs, hospital directors and nursing directors. This second group was selected to generate data regarding insti- tutional changes, attitudes or events that evolved after pro- gramme participants returned to the workplace. Subjects were interviewed individually or in groups according to availability.
Data collection
Semi-structured interviews were conducted between in late August 2014. An interview guide was developed to identify the following:
motivation to participate the programme;
main lessons learned during the programme;
expectations at completion of the programme;
support received at their working place,
gaps between expectation and reality;
per- sonal obstacles encountered,
personal achievements or con- tribution to their institution after graduation;
contribution to nursing profession in Cambodia and
suggestions and requests for further utilization of their new qualifications.
Researchers conducted interviews via a native bilingual interpreter.
Data analysis
An individual who understood both English and Khmer dictated subjects’ responses during the live interviews. Data from each group or individual interview were transcribed into English for analysis. In accordance with qualitative descriptive method, phrases that corresponded to programme participants’ main lessons learned, outcomes, challenges and obstacles during and after the programme, and needs for further development were extracted, coded and reviewed repeatedly. Categories and subcategories developed until saturation occurred as determined by the investigators. The managers’ expectations, reports observable outcomes by graduates and needs for the further faculty development were used in the triangulation of programme participants’ views.
Ethical considerations
RESULTS
새로운 간호 내용영역
New nursing content areas
전문성 향상
Upgrading expertise
새로운 교육 접근법: 이론을 실천으로
New teaching approaches—transforming theory into practice
간호관리와 교육모델
Nursing care and education models
주로 배운 내용들
Box 1 – Main lessons learned (Newnursing content areas):
관측된 성과
Observable outcomes
새로운 지식의 적용과 전파
Application and dissemination of new knowledge
졸업후 프로페셔널리즘 향상
Increased professionalism postgraduation
관측된 성과
Box 2 – Course attendants’ observable outcomes:
Application of new knowledge to own work
Apply nursing process
Make changes in daily management of patients and nursing care
Improve supervision of students’ clinical practice
Discipline students
Dissemination of new knowledge
Provide new and improved lessons with upgraded knowledge
Apply new teaching methods and styles
Improve clinical practicum style
Improve student evaluation
Involvement in improving teaching-learning activities
Improve course syllabi and lesson plans
Contribution to the Cambodian nursing profession
Formulation of core group
새로운 지식을 자신의 일에 적용
간호 과정 적용
환자간호의 일상 관리 변화
학생들의 임상 실습 감독 개선
학생 규율
새로운 지식의 보급
업그레이드 된 지식으로 새롭고 향상된 수업을 제공.
새로운 교수법 및 스타일 적용
임상 실습 스타일 개선
학생 평가 향상
교수 - 학습 활동 개선에 참여
강좌 및 강의 계획 개선
캄보디아 간호직에 대한 기여
코어 그룹의 형성
과제와 장애물
Challenges and obstacles
개인적 장애요인
Individual obstacles
일부 참가자들은 프로그램에서 개인 목표를 실현하는 데 어려움과 장애를 직면했다고보고했습니다. 특히, 국내 프로그램 보조원은 본업을 수행하는 동안 월별 수업일정도 이수해야 했습니다. 참가자들은 또한 프로그램 기간 동안 계속해서 가족의 의무를 이행해야했습니다.
Some participants reported facing difficulties and obstacles in realizing their personal goals in the programmes. In particular, in-country programme attendants had to com- plete lessons on a monthly schedule while they were still employed. The participants also had to continue to meet family obligations during the programme.
환경적 장애요인
Environmental factors
참가자들은 캄보디아의 교육 환경이 부적절하다는 사실을 깨닫고 이를 배운 것을 적용하는 데에 있어서 큰 걸림돌로 꼽았다. 예를 들어, 간호 학교 도서관은 현지 언어로 된 최신 자료가 부족하고 학생들은 컴퓨터 기술이 좋지 않으며 다른 직원들은 새로운 개념과 방법을 받아들이거나 이해하지 못합니다. 간호 서적과 저널의 부족은 심각한 문제로 지적되었습니다. 참가자들은 이러한 열악한 환경으로 인해 학생들이 독립적으로 학습하지 못하고, 강사의 수업 준비에 방해가 된다고 보고했습니다.
Participants reported that they had become acutely aware of the inadequate teaching–learning environments in Cambodia and listed this as a major obstacle to apply what they had learned. For example, nursing school libraries lack up-to-date references in local languages, students have poor computer skills and other staff mem- bers do not welcome or understand new concepts and methods. The lack of nursing books and journals were noted as a serious issue. Participants reported that this deficit prevents students from learning independently and hampered instructors when preparing lessons.
기대의 차이
Difference in expectations
참가자와 그들의 관리자 및 동료 간의 브리징 프로그램 결과에 대한 기대치에는 차이가있었습니다. 일부 참가자는 새로운 지식과 기술을 이해하고 받아들이는 데 어려움, 스트레스와 좌절을 경험했습니다. 다른 교수진은 종종 교수 - 학습 활동의 개선에 관한 새로운 전략과 아이디어에 동의하지 않았습니다.
There were differences in expectations concerning the bridg- ing programme outcomes between participants and their managers and colleagues. Some participants experienced dif- ficulty, stress and frustration in making their new knowledge and skills understood and then being accepted. Other faculty often disagreed with their new strategies and ideas concerning improvement of teaching–learning activities.
소수의 직원 만이 [변화를위한] 내 아이디어에 동의합니다. 나이 든 직원의 경우, 그들은 이미 가지고 있는 지식이 있고 나에게 기꺼이 배우려고 하지 않는다고 생각합니다.
Only a few staff agree with my ideas [for change]. For older staff, they think [they] have enough knowledge and [are] not willing to learn from me.
간호전문직에 대한 인정 부족
Lack of recognition of the nursing profession
참가자는 독립 직업으로으로서 간호에 대한 새로운 인식을 얻었고, 배운 모델에 따라 새로운 책임을 맡으려고했습니다. 그러나 그들은 다른 의료 전문가들이 간호를 unique한 직업으로 인정하지 못하는 것에 대해 많은 도전과 어려움에 직면 해있었습니다.
Participants gained a new awareness of nursing as an inde- pendent profession and attempted to assume new responsi- bilities according to the models they had learned. However, they faced many challenges and difficulties concerning other medical professionals’ failure to recognize the nursing as a unique profession.
과제와 장애요인
Box 3 – Challenge and obstacles:
Individual obstacles
Difficulty in catching up lessons
Inadequate environment
Lack of latest references in Khmer
Lack of computer skill of nursing school students
Lack of staff who understands well about new concepts and methods
Difference in expectations between BSN-degree holders and managers
Difference in expectation between BSN holders and managers
Lack of support from colleagues
Overloaded
Lack of recognition of the nursing profession
Struggle in gaining understanding of other professions
개인적인 장애물
교육을 따라 잡기 어려움
부적절한 환경
캄보디아어로 된 최신 참고 자료 부족
간호 학교 학생의 컴퓨터 기술 부족
새로운 개념과 방법을 잘 알고있는 직원 부족
BSN 학위 소지자와 관리자 간의 기대치 차이
BSN 보유자와 관리자 간의 기대치 차이
동료의 지원 부족
오버로드 됨
간호 직업에 대한 인정 부족
다른 직업에 대한 이해를 얻으려는 투쟁
Perspectives on the further development
Strengthening human resources
Continuous learning opportunities (upgrading course and in-service training)
Improving of management and leadership skills
Exchanging experiences to ensure mutual development
Autonomy in nursing profession
Updating teaching-learning activities
Curriculum revision
Improving teaching-learning environments
Upgrading environments facilitates (i.e. infrastructure and equipment such as simulator) the application of course attendants’ capacity
인적자원 강화
Strengthening human resources
전문분야영역, 관리자와 리더십 향상
Specialty practice areas and improving management and leadership
참가자들이 임상 실습을 마쳤을 때 그들은 캄보디아에서 간호가 이뤄지는 방식과 그들이 배운 것 사이에 격차가 분명하다는 것을 알게되었다. 국내에서 프로그램을 마친 사람들은 더 발전된 간호 모델을 관찰 할 기회가 없다고 언급했습니다. 그들은 다음과 같은 유형의 경험이 특히 유익 할 것이라고보고했다.
As participants completed their clinical practicums they became aware that a theory–practice gap was evident between hownursing was delivered in Cambodia and what they had learned. Those who completed their studies in-country noted that they did not have an opportunity to observe more advanced models of nursing care. They reported that this type of experience would be particularly beneficial.
이웃 국가로의 연수를 나가거나 교환 프로그램을 통해 캄보디아의 간호 수준을 향상시켜 이 지역에서 표준을 달성하고 경쟁력을 높일 수 있습니다.
Study tours to neighbouring countries and exchange programs between schools, these make us challenge ourselves to improve the quality of nursing in Cambodia to meet standards or compete in this region.
간호에서 상호 발전과 자율성 인정
Recognizing mutual development and autonomy in nursing
참가자들은 간호에서 자율성의 필요성을 표명했으며 최근의 성장 경험을 캄보디아에서 진화하는 간호 리더로 계속 공유하기를 원했습니다. 그러나 이러한 개발 활동은 간호사가 학교, 병원 및 교육부에서 책임감있는 자세를 유지할 수 있도록 관리 지원이나 정책 변경을 필요로합니다. 참가자들은 간호에 대한 새로운 직업적 정체성을 가졌으며, 이로 인해 다른 BSN 간호사들과 네트워크를 형성하게되었습니다.
Participants expressed a need for autonomy in nursing and wished to continue sharing their recent growth experiences as evolving nursing leaders in Cambodia. However, these development activities often require managerial support or policy changes to allow nurses to hold responsible posi- tions in schools, hospitals and the Ministry. Participants reported having a new professional identity of nursing that has led them to create networks among other BSN nurses.
졸업생들은 프로그램이 끝난 후 외로웠습니다. 고립되지 않기 위해 우리는 대학원 그룹을 구성했으며 다른 업그레이드 프로그램 졸업생을 포함시킬 계획입니다.
Graduates felt lonely after the completion of the program. To stay connected, we formed a graduate group and plan to include graduates from other upgrading programs.
교수-학습 활동의 업데이트
Updating teaching–learning activities
동남아시아 국가 연합 (Association of Southeast Asian Nations)은 간호 서비스에 대한 상호 인정 약정 (Mutual Recognition Arrangement on Nursing Services)이라는 이니셔티브를 개발하여 회원국 간의 전문직 및 숙련 노동의 자유로운 이동을 촉진했습니다. 따라서 간호 역량에 관한 국제 표준을 충족시키기 위해서는 교과 과정 개정과 교습 학습 자료의 개선이 필수적이라고 확인되었다.
교수-학습 환경 개선
Improving teaching–learning environments
간호 역량과 교육환경 업그레이드
Upgrading instructional environments and nursing capacity
인력을 업그레이드하고 이론 실무 격차를 해소하기위한 커리큘럼을 개선하더라도, 현재의 표준과 실천practice에 부합하도록 교수 학습 인프라를 업그레이드해야 합니다. 사전 임상 수업, 컴퓨터 실험실 및 도서관 자료를위한 시뮬레이션 랩을 개발하는 것과 같은 물리적 시설 및 학교 장비가 여기에 포함됩니다.
In spite of upgrading personnel and improving curriculum to address theory–practice gap, teaching–learning infrastructures must also be upgraded to match current standards and practice. This includes physical facilities and school equipment such as developing simulation labs for pre-clinical teaching, computer laboratories and library resources.
DISCUSSION
프로그램의 효과
Programme effectiveness
참가자들은 교육 경험의 여러가지 주요 측면을보고했습니다. .
The participants reported several key aspects of their educational experience including
a student-centred teaching–learning environment,
using case-based practi- cums to narrow the theory and practice gap and
using role models in teaching nursing.
예를 들어, 그룹작업이나 도서관 참고 자료 나 인터넷을 이용한 자습과 대화 형 강의를하는 것은 졸업생들이 새롭고 효과적인 교수 방법으로보고 한 바있다. 이러한 전략은 캄보디아에서 흔히 이뤄지는, 독립적 학습이 이뤄지지 않게 하는 교과서조차 없는 고전적, 일방적, 강의 중심의 교수법과는 다르다. 졸업생들은 또한 교육 및 임상 실습 환경 사이의 의사 소통과 조정coordination이 부족하며, 교실에서 배우는 것이 임상간호현장에서 배우는 것과 차이가 있음을 지적했습니다
For example, having interactive lectures with group work or self-study using library refer- ence materials or the Internet were reported by graduates 7,11 as novel and effective teaching approachs. These strate- gies differ from the prevailing teaching and learning methods in Cambodia that involve classical, one-way, lecture-based teaching without textbooks that prevents 8 independent learning. Graduates also noted a lack of com- munication and coordination between educational and clin- ical practice settings and a discrepancy between what is 8 taught in classrooms and observed in clinical nursing.
이러한 결과는 교육과 임상 사이의 협력을 강조한 해외 교육 경험의 영향에 대한 다른 보고서와도 부합합니다. 또한 일부 강사는 임상경험이 불충분하기 때문에 간호모델에 대한 노출은 성인 학습 관점에서 중요한 경험이었습니다.
These results are also compatible with other reports of the impact of overseas educational experience, particularly the importance of collaboration between education and clinical 7 practice. Further, because some instructors had insufficient 15 clinical backgrounds, exposure to model nursing care was 16 critical experience from an adult learning perspective.
또한 참가자들은 교육을 받으며, 변화하였고, 자신의 직업적 정체성을 인식하게되었습니다. 또한 BSN 학위를 취득한 것은 또 다른 문을 열어주었습니다. 예를 들어, 일부는 캄보디아에서 새롭게 조직 된 건강 전문가를위한 석사 학위를 취득하기로 결정했습니다.
In addition, participants felt that they were changed through their educational experiences and came to recog- 10 nize their own professional identities. Furthermore, earning the BSNdegree has opened other doors. For exam- ple, some have chosen to enrol in a master’sdegreeined- ucation for health professionals that was newly organized in 13 Cambodia.
참가자들은 또한 BSN 프로그램이 영어로 제공되었는데, 이는 개인의 능력에 기여하고 자신감을 증가 시켰다고 지적했습니다. 영어 실력은 캄보디아와 같은 국가에서 중요한 스킬인데, 캄보디아어로 된 최신 정보는 제한적이기 때문이다.
Participants also noted that the BSN programmes were offered in English, which has contributed to their individual 17 capacity and increased their confidence. English profi- ciency is an important skill in countries like Cambodia be- cause teaching materials and up-to-date information in the 13 national language remain limited.
참가자가 교육을 마친 후에 후속 조치와 지원이 배운 것을 적용시키는 데 도움이되는 것으로 밝혀졌습니다. 교수개발은 교수진이 개인적 발전을 위해 고안된 멘토십 시스템을 통해 장기간 지원을받을 때 가장 효과가 있는 것으로 알려져 있습니다. 졸업생들은 이전 직장에서 새로운 지식과 기술을 transfer하는 데 인내가 필요하다는 사실을 알게되었습니다. 환경이 준비되지 않았는데도 관리자가 졸업생들이 즉시 새로운 지식을 적용하기를 원했을 때 충격을 받았다고 설명했습니다. 졸업생들은 종종 다른 졸업생들의 지원에 의존했으며, managerial support는 동기 부여를 유지하는데 매우 중요하다고보고했습니다.
The data also revealed that follow-up and support after participants graduated are crucial to help the instructors actualize what they have learned. Faculty development is known to work best when faculty members receive long- term support via a mentorship system designed to enhance 7,18 personal development. Graduates found that transfer- ring new knowledge and skills back at their prior work places required patience. Managers described being shocked when graduates wanted to apply their newknowledge right away, even though the environment was not ready. The graduates reported that they often relied on support from other graduates and that managerial support was crucial to 18,19 maintaining motivation.
그러나 졸업생들은 또한
부적절한 교수 - 학습 환경,
동료와 관리자가 협력하고 이해하지 못하는 것
간호사 직업에 대한 기대 차이
간호사 직업의 범위에 대한 인식 실패
... 같은 실질적인 어려움을 지적했다.
However, graduates also noted substantial difficulties such as
inadequate teaching–learning environments,
a lack of cooperation and understanding by colleagues and man- agers
because of differences in expectations and
failure by others to recognize the scope of the nursing profession.
BSN 학위를 취득 했음에도 불구하고 교수 학습 활동을 개선하는 데 선도적 역할을하지는 못했습니다. 졸업생들은 어떤 상황에서는 스스로, 참여 기관, 수령 기관 및 MoH간에 사전 조율이 부족하다는 점을 지적했습니다. 일부 기관들은 참여자들의 기대, 역할 및 책임을 명확히하지 않아서 BSN 수료 이후에 어느 정도 기여를 할 수있는지가 불확실했다. 이 현상은 다른 연구에서도 관찰되었다. 따라서 신중한 기관 수준의 계획과 후속 조치에 교육 과제 수정, 커리큘럼위원회 멤버쉽 및 인프라 계획을 포함해야 최적의 결과를 보장 할 수 있습니다.
Even though the instructors obtained a BSN degree, this did not ensure a leading role in improving teaching–learning activities. The graduates noted that in some situations there was a lack of preplanning between themselves, participating institutions, recipient institutions and the MoH. Some agencies had not clarified the expectations, roles and responsibilities of the participants after earning the degree that would allow them to make significant contributions afterwards. This phenomenon has also been observed in 18,19 other studies. Thus, careful planning and follow-up at the institutional level should include modifying teaching assignments, membership in curriculum committees and infrastructure planning would be important to ensure opti- mal outcomes.
개발도상국에서 간호역량 강화의 모델
A Model—Nursing Capacity Building in Developing Countries
이 연구를 수행 한 결과로 예상치 못한 결과는 개발 도상국에서 간호 인력의 역량을 확장하는 데 필요한 에이전트와 조치를 설명하는 개념 모델의 출현이다 (그림 1). 간호사 / 조산사 및 간호학의 질과 양을 향상시키기 위해서는 개개인 교수진의 역량 강화와 임상 교육이 이루어지는 간호 및 보건 기관의 두 학교 모두가 필요합니다. 이 두 목표를 달성하려면 Edge-Pulling (리더 개발)과 Bottom-Up Strategies (교직원 및 간호 전문인을위한 품질 향상)을 모두 적용해야합니다. 또한 중장기 적으로 장기 인력 계획을 수립하여 인력 및 기관의 추진력을 창출하고 유지해야합니다.
기관 수준에서 모델은 세 가지 목표를 가정한다 :
(i) 간호 기능을 개발하고 발전시킨다.
(ii) 모델 교육 병원 / 임상 기관 준비 및
(iii) 교수 개발을위한 적절한 교수 - 학습 인프라 제공.
An unanticipated outcome of conducting this study is the emergence of a conceptual model that describes the agents and actions needed to expand the capacity of a nursing workforce in a developing country (Fig. 1). Improving the quality and quantity of nurses/midwives and nursing care requires both capacity building of individual faculty mem- bers and at both schools of nursing and health-care agencies 12 where clinical teaching occurs. Meeting these two objec- tives requires the application of both Edge-Pulling (leader development) and Bottom-Up Strategies (quality improve- ment for teaching staff and nursing professionals). It also requires mid-termand long-termstrategic planning to gen- erate and maintain momentum in the workforce and in institutions. At the institutional level, the model assumes three aims: (i) creating and developing nursing faculties; (ii) preparing model teaching hospitals/clinical agencies and (iii) providing adequate teaching–learning infrastruc- tures for faculty development.
인적 자원 개발은 교육 수준의 역량 구축의 일환인 교육 학습 콘텐츠 및 교육 환경에서의 병행 개선 없이는 성공하지 못합니다. 마찬가지로 의학 도서관, 교과서 보관 구역 및 컴퓨터 실험실과 같은 기타 필수 자원으로 간호 학교를 건설, 유지 및 제공하겠다는 국가적 공약이 있어야합니다.
Human resource development does not succeed without parallel improve- ments in teaching–learning content and teaching environ- 7 ments, which is part of institution-level capacity building. Likewise, there must be a national commitment to build, maintain and furnish schools of nursing with other essential resources like medical libraries, textbook reserves and com- puter laboratories.
LIMITATIONS
CONCLUSION
18 Rotem A, Zinovieff M, Goubarev A. A framework for evaluating the impact of the United Nations fellowship programmes. Human Resources for Health 2010; 8:7.
Int J Nurs Pract. 2016 Apr;22 Suppl 1:22-30. doi: 10.1111/ijn.12436.
Building the capacity of nursing professionals in Cambodia: Insights from a bridging programme for faculty development.
Author information
- 1
- Long-term expert, Japan International Cooperation Agency, The Project for Strengthening Human Resources Development System of Co-medicals, Phnom Penh, Cambodia.
- 2
- Professor, School of Nursing and Health, Aichi Prefectural University, Aichi, Japan.
- 3
- Associate Professor, Faculty of Nursing, Burapha University, Chonburi, Thailand.
- 4
- Director, Division of Global Health Programs, Department of Health Planning and Management, Bureau of International Health l Cooperation, National Centre for Global Health and Medicine, Tokyo, Japan.
Abstract
© 2016 The Authors International Journal of Nursing Practice Published by John Wiley & Sons Australia, Ltd.
KEYWORDS:
Cambodia; bottom-up strategies; capacity building; edge-pulling strategies; faculty development; health manpower
- PMID:
- 27184699
- PMCID:
- PMC5084784
- DOI:
- 10.1111/ijn.12436
'Articles (Medical Education) > 교수개발(Faculty Development)' 카테고리의 다른 글
Chapter 6. 조직변화를 위한 교수개발 [Faculty Development in the Health Professions] (0) | 2017.04.28 |
---|---|
AHC에서 교수들의 술기역량: 과제와 미래방향 (Acad Med, 2017) (0) | 2017.04.25 |
동남아시아 고등교육에서의 교수개발 (Asia Pacific Educ. Rev., 2015) (0) | 2017.04.19 |
동남아시아의 의학교육: 떠오르는 이슈, 도전, 기회 (Med Educ, 2005) (0) | 2017.04.19 |
국제의과대학 교수개발: 중국의 의학교육자 대상 요구조사(Adv in Health Sci Educ, 2009) (0) | 2017.04.13 |