동남아시아의 의학교육: 떠오르는 이슈, 도전, 기회 (Med Educ, 2005)
Medical education in Southeast Asia: emerging issues, challenges and opportunities
Zubair Amin,1 Khoo Hoon Eng,2 Matthew Gwee,3 Koh Dow Rhoon4 & Tan Chay Hoon3
INTRODUCTION
Asia is the largest continent in the world and is an immensely diverse region. Ten countries, comprising Brunei, Cambodia, Indonesia, Laos, Malaysia, Myan- mar, the Philippines, Singapore, Thailand and Viet- nam, constitute a defined geo-political entity known as the Association of Southeast Asian (ASEAN) nations.1
Medical schools in this region have traditionally followed their colonial roots: British (Singapore, Malaysia), French (Indo- china), North American (Philippines), and Dutch and German (parts of Indonesia).
In 2003, we undertook a project to compile an educational profile of medical schools in Southeast Asia. A similar North American publication by the American Association of Medical Colleges (AAMC) served as a trigger and source of inspiration for our initiative.2 We developed a customised, open- response questionnaire with 8 key themes.
The completed profiles of 30 selec- ted schools were recently published as Profiles of Asian Medical Schools. Part I: Southeast Asia.3
KEY FINDINGS
성별 분포
Gender distribution
68%의 학교에서는 여학생이 더 많지만, 16 %의 학교에서는 남학생이 더 많다. 나머지 학교에서는 성별 분포가 다양합니다.
There are more female than male medical students in 68% of the schools, but proportionately more male students in 16% of the schools. The gender distri- bution is variable in the remaining schools.
통합 교육과정
Integrated curricula
완전히 통합 된 커리큘럼을 가진 학교는 거의 없습니다. 많은 사람들이 격렬한 통합을 위해 노력하고 있으며 종종 문제 기반 학습 (PBL)을 수단으로 사용합니다
Very few schools have a fully integrated curriculum. Encouragingly, many more are working towards gradual integration, often using problem-based learning (PBL) as an avenue.
PBL
Problem-based learning
응답 학교의 50 %가 교과 과정에 PBL이 있다고 하였다. 대부분의 경우 PBL은 하이브리드 교육 과정의 일부이며 교육 시간의 20-40 %를 구성합니다.
In all, 50% of the responding schools reported the presence of PBL in their curricula. In most cases, PBL represents part of a hybrid curriculum and consti- tutes 20–40% of curricular time.
임상 수련
Clinical training
2학년이 끝나기 전에 직접적인 환자 접촉이 있는 조기임상노출은 40 %의 학교에서 시행됩니다. 거의 모든 학교는 병원 환경 이외의 임상 교육을 제공합니다.
Early clinical exposure, as defined by direct patient contact before the completion of Year 2, is imple- mented in 40% of the schools. Nearly all schools provide clinical training beyond hospital settings.
일렉티브, 자율학습, 연구
Electives, self-study and research
총 46 %의 학교가 교과 과정에서 선택 과목 학습 시간을 제공하고 70 %는 연구 및 프로젝트를 위한 시간이 있었다
A total of 46% of schools indicated that they have provision for electives and self-study time in their curriculum, while 70% have protected time for research and project work.
교수개발
Faculty development
거의 모든 학교 (90 %)는 교사를 위해 교수 개발 프로그램을 실시하고 있음을 나타 냈습니다. 사내 프로그램 외에도 많은 사람들이 이러한 목적으로 지역 및 국제 의료 센터를 이용합니다.
Nearly all schools (90%) indicated that they conduct faculty development programmes for their teachers. Besides in-house programmes, many make use of regional and international medical centres for this purpose.
학생평가
Student assessment
객관식 질문과 구술 시험은 가장 많이 사용되는 2 가지 학생 평가 도구입니다. 자기 평가 및 동료 평가 및 포트폴리오 기반 평가는 거의 사용되지 않습니다.
Multiple-choice questions and oral examinations are the 2 most frequently used student assessment instruments. Self- and peer-assessments and portfolio- based assessment are seldom used.
교육과정 거버넌스
Curriculum governance
한 곳을 제외한 모든 의과 대학에는 커리큘럼을 담당하는 담당자가 있습니다. 일부 국가의 의과 대학 (예 : 인도네시아, 라오스)은 나라에서 정한 커리큘럼을 따릅니다.
All medical schools, except 1, have a designated person in charge of their curriculum. Medical schools in several countries (e.g. Indonesia, Laos) follow their national curriculum.
의학교육실
Medical education unit
72 %는 의학 교육 단위 또는 유사한 구조를 갖추고 있다고 답했습니다. 이 의학 교육 단위의 대다수 (76 %)는 1990 년부터 또는 그 이후에 설립되었습니다.
A total of 72% of responding schools reported that they had a medical education unit or similar struc- ture in place. The majority (76%) of these medical education units were established during or since 1990.
교육 업적
Valuing teaching
모든 의대에서는 승진 기준에 교육업적이 포함된다고 보고했다. 교육에 주어진 가중치는 매우 다양했다. 몇몇 학교는 교육이 승진 기준에서 가장 큰 구성 요소를 차지한다고 언급했습니다. 교육은 객관적이고 주관적인 기준을 포함하는 다양한 방법으로 판단됩니다.
All medical schools reported that teaching consti- tutes a component of promotion criteria in their school. The weighting given to teaching varied widely; a few schools mentioned that teaching con- stitutes the largest component in promotion criteria. Teaching is judged by a variety of means that include both objective and subjective criteria.
교육과정 개편
Curriculum renewal
1 개를 제외한 모든 학교는 사명선언문과 정의된 학습 목표를 가지고 있습니다. 몇몇 학교에서는 AAMC의 의대 학교의 목표 프로젝트 (MSOP) 또는 세계 보건기구의 Five-Star Doctor로부터 제작되었습니다.
All except 1 of the responding medical schools have mission statements and defined learning objectives. In several schools these were crafted from AAMC’s Medical Schools Objective Project (MSOP) or the World Health Organisation’s Five-Star Doctor .
주요 과제
Major challenges and strengths
공통적 인 주요 과제는 재정적 어려움, 인력 부족 및 교수의 변화에 대한 저항입니다.
상위 3 가지 강점은 전통, 훌륭한 임상 및 병원 지원, 지지적 관리입니다.
The common major challenges mentioned are financial difficulties, lack of manpower and faculty resistance to change. The top 3 strengths reported are tradition, good clinical and hospital support, and supportive administration.
핵심 목표
Major goals
미래에 대한 의과 대학의 3 가지 주요 목표는 학생 중심 학습의 수행, 교수개발, 평가 시스템의 개선입니다.
The 3 most frequently cited major goals of the medical schools for the future are implementation of student-centred learning, faculty development, and improvement of the assessment system.
DISCUSSION
동남아시아 의과 대학은 점차 의학 교육 개혁을 추진하고 있습니다. 예를 들어, WHO가 의과 대학을 대상으로 조사한 1996 년에서 1998 년 사이에 동남아 의과 대학의 68.9 %가 사명선언문을 가지고 있었다 .4 현재는 96 %가 가지고 있다.
Medical schools in Southeast Asia are gradually advancing their medical education reforms. For example, between 1996 and 1998, when the WHO conducted a survey among medical schools, 68.9% of medical schools in Southeast Asia had mission state- ments.4 The corresponding number in the respond- ing medical schools now is 96%.
우리는 그러한 설문 조사의 몇 가지 중요한 한계를 강조하고자합니다. 여기에 포함된 의과대학들은 자체적으로 선정된self-selected 대학이다. 이 학교들이 의학 교육에 있어 다른 학교들보다 더 발전되고 더 잘 준비되고 헌신적일 가능성이 있다.
We would like to highlight several important limita- tions of such a survey. The Profiles represents self- selected medical schools. One may convincingly argue that these schools are more advanced, better prepared for and more committed than others to medical education.
Med Educ. 2005 Aug;39(8):829-32.
Medical education in Southeast Asia: emerging issues, challenges and opportunities.
Author information
- 1
- Department of Paediatrics, National University of Singapore, Singapore. paeza@nus.edu.sg
Abstract
CONTEXT:
METHOD:
FINDINGS:
CONCLUSIONS:
- PMID:
- 16048625
- DOI:
- 10.1111/j.1365-2929.2005.02229.x
'Articles (Medical Education) > 교수개발(Faculty Development)' 카테고리의 다른 글
캄보디아 간호전문직의 역량강화: 교수개발을 위한 브릿징 프로그램(Int J Nurs Pract, 2016) (0) | 2017.04.19 |
---|---|
동남아시아 고등교육에서의 교수개발 (Asia Pacific Educ. Rev., 2015) (0) | 2017.04.19 |
국제의과대학 교수개발: 중국의 의학교육자 대상 요구조사(Adv in Health Sci Educ, 2009) (0) | 2017.04.13 |
Chapter 9. 워크숍과 세미나의 효과성 높이기 [Faculty Development in the Health Professions] (0) | 2017.04.11 |
의과대학의 교수개발: 진화중인 분야(Teaching and Teacher Education, 2007) (0) | 2017.03.04 |