동남아시아의 의학교육: 떠오르는 이슈, 도전, 기회 (Med Educ, 2005)

Medical education in Southeast Asia: emerging issues, challenges and opportunities

Zubair Amin,1 Khoo Hoon Eng,2 Matthew Gwee,3 Koh Dow Rhoon4 & Tan Chay Hoon3




INTRODUCTION


아시아는 세계에서 가장 큰 대륙이며 대단히 다양한 지역입니다. 브루나이, 캄보디아, 인도네시아, 라오스, 말레이시아, 미얀마, 필리핀, 싱가포르, 태국 및 베트남으로 구성된 10 개국은 동남아시아 국가 연합 (ASEAN) 회원국으로 알려진 정의 된 지리적 정치 기관을 구성한다.

Asia is the largest continent in the world and is an immensely diverse region. Ten countries, comprising Brunei, Cambodia, Indonesia, Laos, Malaysia, Myan- mar, the Philippines, Singapore, Thailand and Viet- nam, constitute a defined geo-political entity known as the Association of Southeast Asian (ASEAN) nations.1


이 지역의 의과 대학은 전통적으로 영국 (싱가포르, 말레이시아), 프랑스 (인도 차이나), 북미 (필리핀), 네덜란드와 독일 (인도네시아 일부) 식민지의 뿌리를 따라 왔습니다.

Medical schools in this region have traditionally followed their colonial roots: British (Singapore, Malaysia), French (Indo- china), North American (Philippines), and Dutch and German (parts of Indonesia).


2003 년에 우리는 동남아시아의 의과 대학의 교육 프로필을 작성하는 프로젝트에 착수했습니다. AAMC (American Association of Medical Colleges)에 의해 작성된 유사한 북미 간행물이 우리의 이니셔티브에 대한 영감의 원동력이되었습니다 .2 우리는 8 가지 주요 주제로 맞춤형 개방형 설문지를 개발했습니다.

In 2003, we undertook a project to compile an educational profile of medical schools in Southeast Asia. A similar North American publication by the American Association of Medical Colleges (AAMC) served as a trigger and source of inspiration for our initiative.2 We developed a customised, open- response questionnaire with 8 key themes.


선택된 30개 학교의 완성 된 프로파일이 최근에 아시아 의과 대학의 프로파일로 출판되었습니다. 1 부 : 동남아시아 .3

The completed profiles of 30 selec- ted schools were recently published as Profiles of Asian Medical Schools. Part I: Southeast Asia.3






KEY FINDINGS


성별 분포

Gender distribution


68%의 학교에서는 여학생이 더 많지만, 16 %의 학교에서는 학생이 더 많다. 나머지 학교에서는 성별 분포가 다양합니다.

There are more female than male medical students in 68% of the schools, but proportionately more male students in 16% of the schools. The gender distri- bution is variable in the remaining schools.


통합 교육과정

Integrated curricula


완전히 통합 된 커리큘럼을 가진 학교는 거의 없습니다. 많은 사람들이 격렬한 통합을 위해 노력하고 있으며 종종 문제 기반 학습 (PBL)을 수단으로 사용합니다

Very few schools have a fully integrated curriculum. Encouragingly, many more are working towards gradual integration, often using problem-based learning (PBL) as an avenue.


PBL

Problem-based learning


응답 학교의 50 %가 교과 과정에 PBL이 있다고 하였다. 대부분의 경우 PBL은 하이브리드 교육 과정의 일부이며 교육 시간의 20-40 %를 구성합니다.

In all, 50% of the responding schools reported the presence of PBL in their curricula. In most cases, PBL represents part of a hybrid curriculum and consti- tutes 20–40% of curricular time.


임상 수련

Clinical training


2학년이 끝나기 전에 직접적인 환자 접촉이 있는 조기임상노출은 40 %의 학교에서 시행됩니다. 거의 모든 학교는 병원 환경 이외의 임상 교육을 제공합니다.

Early clinical exposure, as defined by direct patient contact before the completion of Year 2, is imple- mented in 40% of the schools. Nearly all schools provide clinical training beyond hospital settings.


일렉티브, 자율학습, 연구

Electives, self-study and research


총 46 %의 학교가 교과 과정에서 선택 과목 학습 시간을 제공하고 70 %는 연구 및 프로젝트를 위한 시간이 있었다

A total of 46% of schools indicated that they have provision for electives and self-study time in their curriculum, while 70% have protected time for research and project work.



교수개발

Faculty development


거의 모든 학교 (90 %)는 교사를 위해 교수 개발 프로그램을 실시하고 있음을 나타 냈습니다. 사내 프로그램 외에도 많은 사람들이 이러한 목적으로 지역 및 국제 의료 센터를 이용합니다.

Nearly all schools (90%) indicated that they conduct faculty development programmes for their teachers. Besides in-house programmes, many make use of regional and international medical centres for this purpose.


학생평가

Student assessment


객관식 질문과 구술 시험은 가장 많이 사용되는 2 가지 학생 평가 도구입니다. 자기 평가 및 동료 평가 및 포트폴리오 기반 평가는 거의 사용되지 않습니다.

Multiple-choice questions and oral examinations are the 2 most frequently used student assessment instruments. Self- and peer-assessments and portfolio- based assessment are seldom used.


교육과정 거버넌스

Curriculum governance


한 곳을 제외한 모든 의과 대학에는 커리큘럼을 담당하는 담당자가 있습니다. 일부 국가의 의과 대학 (예 : 인도네시아, 라오스)은 나라에서 정한 커리큘럼을 따릅니다.

All medical schools, except 1, have a designated person in charge of their curriculum. Medical schools in several countries (e.g. Indonesia, Laos) follow their national curriculum.


의학교육실

Medical education unit


72 %는 의학 교육 단위 또는 유사한 구조를 갖추고 있다고 답했습니다. 이 의학 교육 단위의 대다수 (76 %)는 1990 년부터 또는 그 이후에 설립되었습니다.

A total of 72% of responding schools reported that they had a medical education unit or similar struc- ture in place. The majority (76%) of these medical education units were established during or since 1990.


교육 업적

Valuing teaching


모든 의대에서는 승진 기준에 교육업적이 포함된다고 보고했다. 교육에 주어진 가중치는 매우 다양했다. 몇몇 학교는 교육이 승진 기준에서 가장 큰 구성 요소를 차지한다고 언급했습니다. 교육은 객관적이고 주관적인 기준을 포함하는 다양한 방법으로 판단됩니다.

All medical schools reported that teaching consti- tutes a component of promotion criteria in their school. The weighting given to teaching varied widely; a few schools mentioned that teaching con- stitutes the largest component in promotion criteria. Teaching is judged by a variety of means that include both objective and subjective criteria.


교육과정 개편

Curriculum renewal


1 개를 제외한 모든 학교는 사명선언문과 정의된 학습 목표를 가지고 있습니다. 몇몇 학교에서는 AAMC의 의대 학교의 목표 프로젝트 (MSOP) 또는 세계 보건기구의 Five-Star Doctor로부터 제작되었습니다.

All except 1 of the responding medical schools have mission statements and defined learning objectives. In several schools these were crafted from AAMC’s Medical Schools Objective Project (MSOP) or the World Health Organisation’s  Five-Star Doctor .


주요 과제

Major challenges and strengths


공통적 인 주요 과제는 재정적 어려움, 인력 부족 및 교수의 변화에 대한 저항입니다. 

상위 3 가지 강점은 전통, 훌륭한 임상 및 병원 지원, 지지적 관리입니다.

The common major challenges mentioned are financial difficulties, lack of manpower and faculty resistance to change. The top 3 strengths reported are tradition, good clinical and hospital support, and supportive administration.


핵심 목표

Major goals


미래에 대한 의과 대학의 3 가지 주요 목표는 학생 중심 학습의 수행, 교수개발, 평가 시스템의 개선입니다.

The 3 most frequently cited major goals of the medical schools for the future are implementation of student-centred learning, faculty development, and improvement of the assessment system.


DISCUSSION


동남아시아 의과 대학은 점차 의학 교육 개혁을 추진하고 있습니다. 예를 들어, WHO가 의과 대학을 대상으로 조사한 1996 년에서 1998 년 사이에 동남아 의과 대학의 68.9 %가 사명선언문을 가지고 있었다 .4 현재는 96 %가 가지고 있다.


Medical schools in Southeast Asia are gradually advancing their medical education reforms. For example, between 1996 and 1998, when the WHO conducted a survey among medical schools, 68.9% of medical schools in Southeast Asia had mission state- ments.4 The corresponding number in the respond- ing medical schools now is 96%.


우리는 그러한 설문 조사의 몇 가지 중요한 한계를 강조하고자합니다. 여기에 포함된 의과대학들은 자체적으로 선정된self-selected 대학이다. 이 학교들이 의학 교육에 있어 다른 학교들보다 더 발전되고 더 잘 준비되고 헌신적일 가능성이 있다.


We would like to highlight several important limita- tions of such a survey. The Profiles represents self- selected medical schools. One may convincingly argue that these schools are more advanced, better prepared for and more committed than others to medical education.




 2005 Aug;39(8):829-32.

Medical education in Southeast Asiaemerging issueschallenges and opportunities.

Author information

1
Department of Paediatrics, National University of Singapore, Singapore. paeza@nus.edu.sg

Abstract

CONTEXT:

Medical education in Southeast Asian countries is undergoing rapid changes, with the realignment of medical schools' curricula to meet national needs and priorities, the adoption of and experimentation with innovations, and greater emphasis on staff development initiatives. The Medical Education Unit of the National University of Singapore undertook a project to compile the educational processes taking place in these medical schools.

METHOD:

This was a process-focused initiative. We developed a custom-made questionnaire that emphasised narrative description. We compiled profiles of 30 selected medical schools in the Southeast Asian region and, after editing and review, published these profiles. This report summarises the key findings from the project.

FINDINGS:

Medical schools in Southeast Asia are in a dynamic state. Schools are gradually adopting student-centred learning approaches, including problem-based learning. Many schools offer their students early clinical training, opportunities for out-of-hospital postings, and student-selected electives. Multiple-choice questions and oral examinations are almost universally used in student assessment. Portfolios and self- and peer-assessments are seldom used. Major challenges faced by the schools involve shortages of qualified staff and financial constraints. Major goals for the future include the implementation of student-centred learning, the revamping of the assessment process, and staff training.

CONCLUSIONS:

This is a compilation of self-reported profiles of selected medical schools where we encouraged self-reflection and analysis. As with other surveys, there could be potential self-selection bias. Nevertheless, the profiles of these selected schools provide a broad overview of the status of medical schools in Southeast Asia.

PMID:
 
16048625
 
DOI:
 
10.1111/j.1365-2929.2005.02229.x


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