의과대학의 교수개발: 진화중인 분야(Teaching and Teacher Education, 2007)

Faculty development in medicine: A field in evolution

Kelley M. Skeff, Georgette A. Stratos, Jane F.S. Mount






1. 문헌 고찰

1. Literature reviews


1997 년에 Skeff et al. (1997a, b)는 임상교사를 위한 교수 개발에 관한 문헌을 검토했다. 저자들은 지역적, 지역적, 국가적 접근을 포함하여 다양한 방법이 개발되었음을 문서화했다. 그러나 논문은 참여를 방해하는 몇 가지 장벽이 계속되고 있으며, 종종 참여의 장애요인이 참여의 이유를 능가한다고 지적했다.

In 1997, Skeff et al. (1997a, b) reviewed the literature on faculty development for clinical tea- chers. The authors documented that a wide variety of available methods had been developed, including local, regional, and national approaches. However, the articles also pointed out that several barriers were continuing to impede participation, often outweighing the rationale for faculty involve- ment.


2000 년에 Steinert는 교수개발 분야의 성공과 과제을 검토하고 '새로운 천년기'에서이 분야의 향후 방향을 제시했습니다. 이전 강의를 요약하면 Steinert는 교수 개발을 기관의 문화로서 통합하고, 성인 학습 원칙을 활용하고, 다양한 교수 개발 접근법을 통해서 real needs에 부응할 필요성을 강조했다.

In 2000, Steinert reviewed the challenges and successes of the field of faculty development, and suggested future directions for the field in ‘‘the new millennium.’’ In summarising prior lessons, Steinert underscored the need to integrate faculty develop- ment within an institution’s culture, capitalise on adult learning principles, and respond to real needs by offering diverse faculty development approaches.


2003 년에 Irby와 Wilkerson은 의학 교육에서 일어난 변화를 조사하여 다양한 영향력있는 '의료환경의 변화트렌드'를 조명했다. 

  • (1) managed care와 교육 사명을 탈환 할 필요

  • (2) 다 분야의 관점과 통합 교육 구조의 필요성; 

  • (3) 학습, 기술 및 교육 혁신에 대한 새로운 과학; 

  • (4) 건강과 질병에 대한 견해와 반응이 빠른 교과 과정의 필요성, 

  • (5) 책임 성 및 새로운 평가 테크놀로지


저자들은 의학 교육자 아카데미, 선교 기반 관리, 교수 개발 프로그램, 커리큘럼 목표에 대한 다 분야의 견해, 통합 커리큘럼, 소그룹에서의 증가와 같은  사례 기반 학습, 학습 공동체, 교육 기술 발전, 통합 교과 과정 주제, 교육 블록에 새로운 주제 삽입, 지역 사회 기반 교육, 객관적인 구조 임상 시험, 임상 시험 연습, 시뮬레이터, 포괄적 인 평가 및 개별 학습 계획 .


In 2003, Irby and Wilkerson examined the changes occurring in medical education and high- lighted a variety of influential ‘‘environmental trends,’’ including 

  • (1) managed care and the need to recapture the educational mission; 

  • (2) multi- disciplinary perspectives and the need for integra- tive educational structures; 

  • (3) the new science of learning, technology, and instructional innovations; 

  • (4) shifting views of health and disease and need for a responsive curriculum, and 

  • (5) accountability and new assessment technologies. 

또한 저자들은 이 트렌드와 관련된 15 가지 교육 혁신에 관해 논의했습니다.

The authors went on to discuss 15 educational innovations which they related to those trends: 

  1. academies of medical educators, 

  2. mission-based management, 

  3. faculty de- velopment programmes, 

  4. multi-disciplinary perspec- tives on curriculum objectives, 

  5. integrative curricula, 

  6. increase in small group and case-based learning, 

  7. learning communities, 

  8. advances in instructional technology, 

  9. integrated curricular themes, 

  10. insertion of new themes in educational blocks, 

  11. community- based education, 

  12. objective structured clinical exams, 

  13. clinical exam exercises, 

  14. simulators, and 

  15. comprehen- sive assessment and individualised learning plans.


2. 의학에서 교수개발의 진화

2. The evolution of faculty development in medicine


이 조사는 1970 년 이후 약 750 편의 논문에서 '교수개발'이라는 단어로 출판되었음을 보여주었습니다.

This search showed that approximately 750 articles were published since 1970 with the words ‘‘faculty development’’ in the article.


우리는 검색 결과에서 몇 가지 흥미로운 결과를 확인했습니다. 첫째, 지난 35 년간 교육 개선을 위한 교수 개발을 언급한 빈도가 증가했다 (표 1 참조). 1970 년부터 2005 년까지이 용어를 사용한 연간 논문 수는 1970 년의 0에서 2005 년의 첫 10 개월 동안 약 50 개로 증가했습니다.이 숫자는 90 년대 후반에 상당한 증가로 꾸준히 증가한 것으로 나타났습니다.

We identified several interesting results in the search output. First, the frequency of references to faculty development for educational improvement has increased during the past 35 years (see Table 1). From 1970 to 2005, the number of articles per year with these terms went from 0 in 1970 to approxi- mately 50 during the first 10 months of 2005. The numbers indicate a steady increase with a sizeable increase in the late 90s.



우리는 '교수진 개발'이라는 용어가 포함 된 논문를 코딩하기 위해 다음 카테고리 시스템에 도달했습니다.

We arrived at the following category system for coding articles containing the term ‘‘faculty devel- opment’’:


1) 의학 교육에 대한 전망.

2) 문제 기반 학습, 시뮬레이션, 효과적인 교수의 특성 등과 같은 교수 방법 또는 교수 방법 연구에 관한 논문.

3) 교수 개발을 요구하거나 현존하는 교수법 개발 방법에 대한 설명과 함께 윤리, 의료 실수, 유전학, 수명 말기 치료 등과 같은 의학 교육의 특정 내용 영역에 대한 교육에 관한 논문.

4) 특정 교과 내용 영역에 초점을 두지 않고 일반 교수 개발 방법론, 예를 들어 교수법 개선 방법에 대한 설명

1) Perspectives on medical education. 

2) Articles on teaching methods or research on teaching methods, e.g., problem-based learning,simulations, characteristics of effective teaching. 

3) Articles on teaching of specific content areas in medical education, e.g., ethics, medical errors,genetics, end-of-life care, etc., either with a call for faculty development or with descriptions of existing faculty development methods. 

4) Articles on general faculty development meth-ods, e.g., description of a teaching improvement method, without a focus on a specific curricular content area. 




표 2에서 볼 수 있듯이 몇 가지 패턴이 나타납니다. 

  • 첫째, 의학 교육에 초점을 맞춘 논문이 증가하여 현재 교수가 직면하고있는 어려움과 교사 지원 시스템의 중요성에 대한 인식이 증가하고 있음을 나타낼 수 있습니다. 

  • 둘째, 지난 10 년 동안 교수법을 다룬 논문이 증가하였고, 이는 특정 교육적 접근법의 장점에 대한 강조를 시사한다.

  • 셋째, 교육 역량 향상에 중점을 둔 일반적인 교수개발 방법에 초점을 맞춘 논문이 지속적으로 늘어나고있어이 분야에 대한 학문적 강조가 증가하고 있음을 시사한다.

As shown in Table 2, several patterns emerge. 

  • First, there has been a recent increase in articles focusing on perspectives regarding medical educa- tion, possibly signalling a growing awareness of the challenges currently facing faculty and the impor- tance of a support system for teachers. 

  • Second, there has been an increase in articles on teaching methods over the past decade that could reflect the increased emphasis on the merits of particular approaches to teaching. 

  • Third, there has been a con- tinual increase in articles focusing on general faculty development methods, such as those concentrating on teaching improvement, suggesting an increasing academic emphasis on this area.


마지막으로, 가장 인상적인 증가는 교수 중심의 커리큘럼 주제(teaching-specific curricular topics)에 초점을 맞춘 논문에 있습니다. 이 범주의 논문에서 다루고 있는 커리큘럼상의 주제는 끊임없이 늘어나고 있다(표 3 참조). 이 논문은 교수개발 접근법을 설명하기도 하고, FDP를 활용해서 해당 주제를 가르칠 수 있는 교수진을 개발할 필요성을 지적합니다. 특정 교과 주제(specific curricular topics)에 대한 논문의 증가는 확장 된 커리큘럼의 교육이나 새롭게 도입된 필요역량을 가르치는데 있어서 교수들에게 도움을 주어야 할 필요성에 대한 인식이 늘어남을 보여준다. 결과적으로 교수개발자는 특히 새로운 커리큘럼 개발 영역 및 교수진의 새로운 목표와 관련하여 재능을 더 많이 필요로 할 것이다.

Finally, the most striking increase is in articles focusing on teaching-specific curricular topics. The articles in this category focus on an ever-increasing list of topics to be included in the curriculum (see Table 3). These articles either describe faculty development approaches or point out a need for faculty development programmes to develop faculty to teach those topics. The increase in published articles on specific curricular topics may indicate a growing recognition of the need to help faculty teach an expanded curriculum or master recently introduced required competencies. As a conse- quence, faculty developers may see a greater demand and need for their talents, especially in regards to new curriculum development areas and new goals for faculty.



교수개발 방법의 보급에 관한 이러한 진화의 의미는 무엇인가? Everett Rogers는 혁신을 채택하는 속도와 관련된 몇 가지 영향 요인을 강조했다. 

  • 혁신에 대한 인식, 

  • 잠재적 Adopter의 특성, 

  • 혁신에 영향을 미치는 맥락적 요인 (Rogers, 1995) 등 

What does this evolution mean about the dissemination of faculty development methods? The late Everett Rogers highlighted several sources of influence that relate to the speed of adopting an innovation including 

  • the perception of the innova- tion, 

  • characteristics of the potential adopters, and 

  • contextual factors influencing the innovation (Rogers, 1995). 



교수개발에 대한 인식과 관련하여 문헌의 추세는 교수개발의 중요성과 유용성에 대한 인식이 개선되었음을 보여준다. Adopter와 관련하여 아직 다수의 의대교수들이 교수개발이 자신의 커리어의 중요한 부분이라는 생각을 하지 않고 있음을 암시합니다. 클라크 (Clark) 등 (2004)의 연구에 따르면 generalist가 교수진 개발 프로그램의 주요 참여자였습니다.

With regards to perceptions about faculty development, the trends in the literature suggest improved perceptions about the importance and utility of faculty development. With regards to the adopters, patterns in the literature imply that there remain a significant number of medical faculty who have not yet adopted the idea that faculty development methods are an important part of their careers. Clark et al.’s (2004) study indicated that generalists were the major participants in faculty development programmes.


Irby, D. M., & Wilkerson, L. (2003). Educational innovations in Journal of academic medicine and environmental trends. General Internal Medicine, 18, 370–376.








Faculty Development in Medicine: A Field in Evolution

Skeff, Kelley M.; Stratos, Georgette A.; Mount, Jane F. S.
Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, v23 n3 p280-285 Apr 2007
This article focuses on the evolution of faculty development in medicine. Of note, improving teaching in medical education is not a new concept. At a minimum, it was seriously discussed by pioneers like George Miller and Steve Abrahamson as early as the 1950s [Simpson & Bland (2002). Stephen Abrahamson, PhD, ScD, educationist: A stranger in a kind of paradise. "Advances in Health Science Education Theory Practice, 7," 223-234]. By 2005, significant numbers of medical school faculty have participated in teaching improvement methods [Clark et al. (2004). Teaching the teachers: National survey of faculty development in departments of medicine of US teaching hospitals. "Journal General Internal Medicine, 19," 205-14]. Yet, views of the importance and value of faculty development have evolved slowly. Fortunately, we are now in a more receptive era for program developers to assist faculty in their difficult roles.
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