원인일까 결과일까? 의과대학 학생들의 학습환경에 대한 인식과 USMLE Step 1 성적과의 관계

Cause or effect? The relationship between student perception of the medical school learning environment and academic performance on USMLE Step 1


SHARON J. WAYNE, SALLY A. FORTNER, JUDITH A. KITZES, CRAIG TIMM & SUMMERS KALISHMAN University of New Mexico School of Medicine, USA


배경 : 학교의 학습환경이 학업 수행능력에 영향을 주는 것으로 알려져 있지만, 이러한 관계를 이전 학업능력(prior academic ability)을 통제하고서 확인한 연구는 별로 없다. 이전 학업능력이 좋았던 학생은 그렇지 못한 학생보다 학교의 환경에 대해서 더 우호적으로 평가하는 경향이 있기 때문에 중요하다.

목적 : Prior academic ability를 통제한 상태에서 학생의 학습환경에 대한 인식이 표준화된 면허시험에서의 수행능력에 미치는 영향을 평가하고자 했다.

방법 : 1학년의 267명 학생에 대해 학습 환경에대한 인식을 조사하고, 그 뒤로 약 6개월 뒤에 치뤄진 USMLE step 1 시험의 결과와 비교하였다. Prior academic performance는 선형회귀분석 모델에서 MCAT시험 점수와 학부 성적으로 통제하였다.

결과 : 학습환경에 대한 subscale 다섯 개 중 세 개가 Step 1 성적과 관련이 있었다. subscale의 점수가 한 단위 상승할수록 Step 1 시험에서 각각 6.8, 6.6, 4.8점 상승하였다

결론 : 학습 환경을 우호적으로 평가할수록 학업 성취가 좋아진다는 가정을 뒷받침한다.










 2013 May;35(5):376-80. doi: 10.3109/0142159X.2013.769678. Epub 2013 Feb 27.

Cause or effect? The relationship between student perception of the medical school learning environment andacademic performance on USMLE Step 1.

Source

Office of Program Evaluation, Education and Research, University of New Mexico School of Medicine, Albuquerque, NM 87131, USA. swayne@salud.unm.edu

Abstract

BACKGROUND:

school's learning environment is believed to influence academic performance yet few studies have evaluated this association controlling for prior academic ability, an important factor since students who do well in school tend to rate their school's environment more highly than students who are less academically strong.

AIM:

To evaluate the effect of student perception of the learning environment on their performance on a standardized licensing test while controlling for prior academic ability.

METHODS:

We measured perception of the learning environment after the first year of medical school in 267 students from five consecutive classes and related that measure to performance on United States Medical Licensing Examination (USMLEStep 1, taken approximately six months later. We controlled for prior academic performance by including Medical College Admission Test score and undergraduate grade point average in linear regression models.

RESULTS:

Three of the five learning environment subscales were statistically associated with Step 1 performance (p < 0.05): meaningful learningenvironment, emotional climate, and student-student interaction. A one-point increase in the rating of the subscales (scale of 1-4) was associated with increases of 6.8, 6.6, and 4.8 points on the Step 1 exam.

CONCLUSION:

Our findings provide some evidence for the widely held assumption that a positively perceived learning environment contributes to better academic performance.




+ Recent posts