교육환경(교수학습의 ABC) (BMJ, 2003)
Educational environment (ABC of learning and teaching) (BMJ, 2003)
Linda Hutchinson
배움은 몇 가지 요인에 따라 다르지만 중요한 단계는 학습자의 참여다. 이것은 그들의 동기와 관련성에 대한 인식에 의해 영향을 받는다. 이는 다시 학습자의 이전 경험과 선호하는 학습 스타일과 학습이 이루어지는 맥락과 환경에 의해 영향을 받을 수 있다. 성인 학습 이론에서 가르침은 지식을 전달하거나 전문 지식을 공유하는 것과 마찬가지로 학습의 맥락이나 풍토를 정하는 것이다.
Learning depends on several factors, but a crucial step is the engagement of the learner. This is affected by their motivation and perception of relevance. These, in turn, can be affected by learners’ previous experiences and preferred learning styles and by the context and environment in which the learning is taking place. In adult learning theories, teaching is as much about setting the context or climate for learning as it is about imparting knowledge or sharing expertise.
동기
Motivation
동기부여는 내재적(학생으로부터)이거나 외재적(외적 요인으로부터)일 수 있다.
Motivation can be intrinsic (from the student) and extrinsic (from external factors).
동기부여에 있어서 선생님의 역할은 과소평가되어서는 안 된다. 과목에 대한 열성, 학생들의 경험에 대한 관심, 명확한 방향(다른 것보다도)은 모두 학생들의 관심을 유지하고 정보와 이해의 동화를 개선하는 데 도움이 된다.
A teacher’s role in motivation should not be underestimated. Enthusiasm for the subject, interest in the students’ experiences, and clear direction (among other things) all help to keep students’ attention and improve assimilation of information and understanding.
그러나 좋은 내재적 동기 부여에도 불구하고 외부적 요인은 동기부여와 환멸을 감소시킬 수 있다. 방해, 교사들의 도움이 되지 않는 태도, 그리고 신체적 불편함은 학습자들을 혼란스럽게 할 것이다. 매슬로는 동기부여의 구성 요소를 설명하기 위한 모델을 설명했다. 각 층은 "자기 실현"의 정점에 도달하기 전에 제자리에 있어야 한다.
Even with good intrinsic motivation, however, external factors can demotivate and disillusion. Distractions, unhelpful attitudes of teachers, and physical discomfort will prompt learners to disengage. Maslow described a model to illustrate the building blocks of motivation. Each layer needs to be in place before the pinnacle of “self actualisation” is reached.
생리적 요구
Physiological needs
예를 들어, 많은 교사들은 춥거나 과열된 방에서, 다과가 없는 긴 시간 동안, 시끄러운 방에서, 불편한 좌석이 있는 시설에서 세션을 운영하는 것의 어려움을 경험했을 것이다.
many teachers will have experienced, for example, the difficulties of running sessions in cold or overheated rooms, in long sessions without refreshments, in noisy rooms, in facilities with uncomfortable seating.
신체적 요인은 학습자와 교사들이 긴장을 풀고 주의를 기울이기 어렵게 할 수 있다. 적절한 휴식을 보장하고 신체적인 환경을 배려하는 것은 선생님의 역할의 일부분이다.
Physical factors can make it difficult for learners and teachers to relax and pay attention. Ensuring adequate breaks and being mindful of the physical environment are part of the teacher’s role.
안전
Safety
교사는 학습자가 안심하고 실험하고, 우려의 목소리를 내고, 지식 부족을 파악하고, 한계를 넓히는 환경을 제공하는 것을 목표로 해야 한다. 예를 들어, 굴욕, 괴롭힘, 그리고 개인적인 세부사항의 강제적인 공개 위협을 통해 안전이 훼손될 수 있다.
A teacher should aim to provide an environment in which learners feel safe to experiment, voice their concerns, identify their lack of knowledge, and stretch their limits. Safety can be compromised, for example, through humiliation, harassment, and threat of forced disclosure of personal details.
이름을 기억하고 학습자를 기본 규칙 설정에 참여시키는 것은 상호 신뢰를 쌓는 또 다른 예다.
Remembering names and involving the learners in setting ground rules are other examples of building mutual trust.
소속감
Belonging
많은 요소들이 학생들에게 그룹이나 팀에 소속감을 주는 데 도움을 준다. 예를 들어 존경받는 멤버가 되는 것, 자신의 목소리를 듣고 경청받는 것, 유용한 역할이 주어지는 것, 비슷한 배경, 경험, 목표를 가진 동료들이 그것이다.
Many factors help to give a student a sense of belonging in a group or team—for example, being a respected member, having one’s voice heard and attended to, being given a useful role, and having colleagues with similar backgrounds, experiences, and goals.
학습자들은 포함inclusion과 상담을 통해 동기부여를 받는다. 강좌의 목적과 구조물에 그들의 의견, 평가되고 있는 철저히 추구하여야 한다. 임상실습에서 교수는 의대생들이 무시, 소외 또는 "방해"라고 느끼지 않도록 도와야 한다. 대신에 학생들은 임상 단위나 팀의 자산으로 평가value되어야 한다.
Learners are motivated through inclusion and consultation. Their input to a course’s objectives and structure should be sought, valued, and acted on. On clinical placements, staff should help to prevent medical students from feeling ignored, marginalised, or “in the way.” Students should instead be valued as assets to a clinical unit or team.
자존감
Self esteem
파괴적인 비평보다는 칭찬, 감사의 말, 건설적인 비평이 중요하다. 자존감을 형성하는 데는 많은 긍정적인 순간들이 걸릴 수 있지만, 그것을 파괴하는 데는 단지 한 가지 불친절하고 사려 깊지 못한 논평이 필요하다.
Praise, words of appreciation, and constructive rather than destructive criticism are important. It can take many positive moments to build self esteem, but just one unkind and thoughtless comment to destroy it.
의사들은 의사-환자 관계에서 그들의 역할에 잘 익숙하다. 어떤 사람들은 같은 기술과 태도를 교사-학생 관계에 번역translate하는 것을 어려워한다. 그들 자신의 교육 경험이나 그들 자신의 산만함, 시간 압박, 그리고 다른 스트레스들이 요인일 수 있다.
Doctors are well used to their role in the doctor-patient relationship. Some find it hard to translate the same skills and attitudes to the teacher-student relationship. Their own experience of education or their own distractions, time pressures, and other stresses may be factors.
자기실현
Self actualisation
불안감 없이 내재적 동기부여를 장려하는 기풍은 "깊은" 학습 접근에 도움이 된다. 하지만, 일부 사람들은 제공되는 교육에 응답하지 못할 수도 있다. 교사들은 그 과정(또는 그 특정 학습)이 그 학생에게 적합한지 여부를 고려할 필요가 있을 것이다.
An ethos that encourages intrinsic motivation without anxiety is conducive to a “deep” learning approach. However, there may be some who remain unable to respond to the education on offer. Teachers may need to consider whether the course (or that particular piece of study) is suitable for that student.
관련성
Relevance
학생들이 배우고 있는 것에 대한 관련성에 대한 인식은 학습에 필수적인 동기부여가 된다.
Students’ perception of the relevance of what they are being taught is a vital motivator for learning
학습의 관련성은 동기부여와 밀접하게 연관되어 있다. 즉, 즉각적인 필요성, 향후 작업에 대한 적합성, 내용에 관계 없이 자격증이나 학위를 취득하는 것과 관련이 있다. 학습을 위한 학습이 직업적 또는 산업적 준비를 향한 움직임 후에 고등 교육에서 다시 유행하고 있다.
The relevance of learning is closely linked to motivation: relevance for immediate needs, for future work, of getting a certificate or degree regardless of content. Learning for learning’s sake is back in vogue in higher education after a move towards vocational or industrial preparation.
어떤 의학 학위 과정들은 학생들에게 악명 높게 평가되어 왔다. 교수들은 학생들에게 왜 이런 과정이 필요한지, 그리고 어떻게 그들이 미래의 실습과 연결되는지 설명할 필요가 있다. 그들이 초기 임상 노출과 경험을 통해 스스로 볼 수 있도록 하는 것이 도움이 될 것 같다. 마찬가지로, 임상 상황의 맥락에서 기초 의학을 배우는 것은 PBL의 기초가 된다.
Certain courses in medical degrees have been notoriously poorly received by students. Faculty members need to explain to students why these courses are necessary and how they link to future practice. Allowing themto see for themselves, through early clinical exposure and experience, is likely to be helpful. Similarly, learning the basic medical sciences in the context of clinical situations is the basis for problembased learning.
교사가 자신이 잘 모르는 학습자와 일회성 세션을 수행하도록 요청받은 경우,
세션을 시작하기 전에 학습자가 무엇을 알고, 무엇을 알고싶어하고, 무엇을 배워야하는지 결정하여 준비해야 한다.
이것은 학습자에 대한 존경심을 포함하고 보여주며 그들이 세션에 투자하도록 격려한다.
If a teacher is asked to do a one-off session with learners they don’t know, he or she should prepare—both before and at the start of the session—by determining what the learners know, want to know, and expect to learn. This involves and shows respect for the learners and encourages themto invest in the session
롤모델로서 선생
Teacher as role model
교사나 조력자는 교육 환경에서 가장 강력한 변수 중 하나이다. 선생님의 행동, 태도(목소리, 논평에서 증명된 바와 같이), 열정, 그리고 그 주제에 대한 관심이 학습자들에게 간접적으로 영향을 미칠 것이다. 잠재의식적인 메세지의 능력은 엄청나다. 교수들에 의한 부적절한 행동이나 표현은 눈에 띌 것이다; 최악의 경우에는 학습자들은 그 행동을 따라할 것이며, 가장 좋게 봐줘봐야 학생들은 그런 행동에 대한 암묵적인 허락을 받은 것이다.
The teacher or facilitator is one of the most powerful variables in the educational environment. The teacher’s actions, attitudes (as evidenced by tone of voice, comments made), enthusiasm, and interest in the subject will affect learners indirectly. The capacity for subliminal messages is enormous. Inappropriate behaviour or expression by a staff member will be noticed; at worst the learners will want to emulate that behaviour, at best they will have been given tacit permission to do so.
(나쁜 태도를 포함하여) 태도를 "배우는" 것은 쉽다. 태도는 상대적인 권력이나 연공자의 관찰을 통해 배운다.
그러므로 교사들은 학생들이 있는 곳에서 좋은 역할 모델을 제공한다는 것을 알아야 한다.
It is easy to “learn” attitudes—including poor attitudes. Attitudes are learnt through observation of those in relative power or seniority. Teachers must therefore be aware of providing good role modelling in the presence of students
학습환경 최대화하기
Maximising educational environment
교실, 튜토리얼, 세미나, 강의
Classroom, tutorials, seminars, lectures
실내 온도, 편안한 좌석, 배경 소음, 시각적 산만함은 모두 집중력과 의욕에 영향을 미칠 수 있는 환경의 요인이다. 일부는 선생님의 통제하에 있고, 다른 일부는 그렇지 않다.
Room temperature, comfort of seating, background noise, and visual distractions are all factors of the environment that can affect concentration and motivation. Some are within the teacher’s control, others not.
학습자와 그들의 필요성에 대한 존중, 칭찬, 참여의 격려는 모두 긍정적인 학습 경험으로 이어질 수 있다. 비록 도전은 보람 있고 즐거울 수 있지만, 개인의 진실성integrity과 자존감에 대한 위협의 부족은 필수적이다.
Respect for the learners and their needs, praise, encouragement of participation can all lead to a positive learning experience. Lack of threat to personal integrity and self esteem is essential, although challenges can be rewarding and enjoyable.
소규모 그룹 교육은 개인의 피드백을 용이하게 하지만, 사용된 좌석 배치는 학생 참여에 중요한 영향을 미칠 것이다. 예를 들어, 학생들이 전통적인 교실 줄에 앉는다면, 가장자리에 있는 학생들은 제외되었다고 느낄 것이다. 원형 형식은 상호작용을 장려한다. 그것은 교사가 말 많은 사람과 나란히 앉게 하여 눈에 띄지 않게 하고 그들의 입력을 감소시킨다. 조용한 학생은 비언어적 수단을 통해 참여를 장려하기 위해 반대편에 배치될 수 있다. 학생들은 또한 어떤 주제에 대해 무절제한 그룹으로 작업할 수 있어 팀별로 작업하고 학습 과제를 공유할 수 있다.
Small group teaching facilitates individual feedback, but the seating arrangement used will have an important effect on student participation. If, for example, students sit in traditional classroom rows, those on the edges will feel excluded. A circular format encourages interaction. It allows the teacher to sit alongside a talkative person, thus keeping them out of eye contact and reducing their input. A quiet student can be placed opposite to encourage participation through non-verbal means. Students can also work in unfacilitated groups on a topic, enabling them to work in teams and share the learning tasks.
양호한 물리적 환경을 보장하기 위한 체크리스트
그 방은 사이즈가 맞니?
온도는 편안한가?
산만함(소음, 시각적 산만함)이 있는가, 아니면 외부인가?
좌석이 적절한가, 그리고 어떻게 배치되어야 하는가?
시청각 장비가 작동하는가?
Checklist to ensure good physical environment
Is the room the right size?
Is the temperature comfortable?
Are there distractions (noise, visual distractions inside or outside)?
Is the seating adequate, and how should it be arranged?
Does the audiovisual equipment work?
임상환경
Clinical settings
실제 생활 환경에서는 교사와 임상의사의 이중 역할이 복잡할 수 있다. 학생들은 임상에 대한 숨겨진 메시지를 수집하면서 임상의사를 면밀히 관찰할 것이다. 그들은 그들이 불필요하게 환자나 가족에게 고통을 주거나 해를 끼칠 위험이 없다는 것을 느낄 필요가 있다. 그들은 또한 굴욕으로부터 안전함을 느낄 필요가 있다. 학생이 새로운 자리나 위치에 도착할 때 환영 받고 가치 있게 느끼도록 하는 것은 내내 그들의 학습에 도움이 될 것이다.
In real life settings, the dual role of teacher and clinician can be complicated. The students will be closely observing the clinician, picking up hidden messages about clinical practice. They need to feel that there is no danger that they will unnecessarily distress or harm patients or their families. They also need to feel safe from humiliation. Making them feel welcomed and of value when they arrive at a new placement or post will aid their learning throughout.
임상 환경에서 강의하기 위한 체크리스트
환자와 가족들은 학생들이 출석할 수 있도록 동의했는가?
직원은 교육이 계획되어 있다는 것을 알고 그들의 역할이 무엇인지 이해하는가? 모든 참가자를 위한 적절한 공간이 있는가?
가르치는 데 시간이 얼마나 남았니?
학생들이 어떻게 유용하다고 느끼도록 만들 수 있는가(예: "예: 사전 클리어링" 및 프레젠테이션)
Checklist for teaching in clinical settings
Have patients and families given consent for students to be present?
Do the staff know that teaching is planned and understand what their roles will be? Is there adequate space for all participants?
How much time is available for teaching?
How may the students be made to feel useful (for example, “pre-clerking” and presenting)?
과정 및 커리큘럼 설계
Course and curriculum design
장단기 코스의 설계자는 잠재적 학습자에게 학습 환경의 관련성을 고려해야 한다. 커리큘럼 위원회에 학생 대표자를 참여시킴으로써 더 많은 학생 중심적 과정을 보장하는 하나의 수단이다.
The designers of short and long courses should consider the relevance of the learning environment to the potential learners. Student representation on curriculum committees is one means of ensuring a more student centred course.
목적, 목적 및 평가는 코스에 앞서 잘 게시되어야 하며, 명시적으로 공정해야 한다. 교수법은 [학습자의 경험]을 토대로 만들어져야 하며, 협력적인 환경을 조성해야 한다. 과정 평가 결과에 이어 직원 교육까지 보급하면 교직원들 사이에서 바람직하지 않은 행동을 파악하고 시정하는 데 도움이 된다. 평가에는 또한 학생들과 함께 코스의 목표와 목표를 검토하는 수단이 포함되어야 한다.
The aims, objectives, and assessments should be signposted well in advance of a course and should be demonstrably fair. The teaching methods should build on learners’ experience, creating a collaborative environment. Disseminating the findings of course evaluations, followed by staff training, helps to identify and correct undesirable behaviour among faculty members. Evaluations should also include a means for reviewing the course’s aims and objectives with the students.
긴 과정에서는 학생 지원 시스템과 집단 정체성을 구축하는 비공식 활동을 고려해야 한다. 어려움이 있는 학생은 조기에 파악해 추가 지원이 필요하다.
In longer courses, student support systems and informal activities that build collective identity must be considered. Students who are having difficulties need to be identified early and given additional support.
BMJ. 2003 Mar 15; 326(7389): 591–594.
ABC of learning and teaching in medicine
Learning and teaching in the clinical environment
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