의학교육에서 비디오의 효과적 활용을 위한 열두가지 팁(Med Teach, 2015)
Twelve tips for the effective use of videos in medical education
Chaoyan Dong & Poh Sun Goh
스탠포드 의과대학은 Khan Academy와 함께 핵심 교육과정을 짧은 비디오 클립을 활용한 거꾸로 교실 모델로 만들었다. 최근 몇 년간 Medtube 와 UndergroundMed는 기본적 내용과 임상역량의 도입 수업을 담당했고, 심지어 YouTube 비디오도 의료전문직 교육에 널리 사용되고 있다.
Stanford University School of Medicine has collaborated with the Khan Academy to develop and teach the core curriculum using short video clips in a flipped classroom model (Prober & Khan 2013). Medtube and UndergroundMed have been covering basic content and clinical competencies for introductory classes in recent years, and even YouTube videos have been widely used in health professions education.
많은 학생들이 이미 강의를 건너뛰고 독자적으로 디지털 형식의 온라인 교육자료에 접근하고 있다. 이상적으로는 교육이론과 최고의 교육실천법으로부터 비디오 활용을 이끌어가야 한다. 교육에서 효과적인 테크놀로지의 활용에 대한 연구를 보면 교육자들은 내용전문가가 되어야 할 뿐만 아니라 내용 전달을 위한 테크놀로지 활용에 대한 실제적 이해도 함께 가지고 있어야 한다. 또한 특정 교육형식을 사용하는 것과 관련하여 교수-학습에 관련한 교육학 지식도 필요하다.
Many students already skip lectures and solely access educational materials online in digital format (Billings-Gagliardi & Mazor 2007; Kircher et al. 2010; Traphagan et al. 2010). Ideally, educational theories and best practices should guide the use of videos. Research on the effective use of technology in education shows that instructors need to be not only subject matter experts, but also have an empirical understanding of the technology to be used to deliver the content, as well as the teaching and learning pedagogy underpinning the use of a particular instructional format (Harris et al. 2009; Roblyer & Doering 2012).
비디오 활용의 교육적 장점
Ti p 1 The pedagogical advantages of using videos
비디오는 디지털 세대인 요즘 학생의 니즈에 잘 맞는다.
Video use meets the needs of the current digital generation of students (Prensky 2001; Prober & Khan 2013).
비디오를 용함으로써 더 많은 숫자의 학생에게 물리적/지리적 한계 없이 내용을 전달할 수 있다. 거꾸로교실 FLCL 상황에서 학생은 비디오 형식으로 된 강의를 각자 알아서 보고, 수업시간을 보다 학생-중심 활동으로 활용할 수 있다. 그렇게 함으로써 교수자의 역할은 '강의자'에서 '촉진자'로 변화하게 된다.
Video presentations allow teaching to be scaled up to a large population of students without physical or geograph- ical limitations. In a flipped classroom situation, students can review lectures in video format on their own, and spend class time on more student-centered activities such as interaction with peers and instructors (Baker 2011). By doing so, a teachers’ role changes from that of lecturer to facilitator.
사람이 직접 할 때는 그 형태가 다양해질 수 있으나 비디오를 통하면 의학적 절차 역시 표준화된 형태로 전달할 수 있다. 비디오는 실제 임상 시나리오를 활용함으로써 호기심을 자극하고 학생의 관심을 끌 수 있다. 또한 authentic learning을 촉진할 수 있다. 비디오는 지식의 닻(anchor)로서 역할할 수 있으며, 이를 중심으로 학생이 더 탐구하고, 질문을 던지고, 학습활동에 깊이 참여할 수 있다.
Medical procedures can be demonstrated in a standardized manner to avoid inconsistencies between different live human demonstrators (Bellini & Akullian 2007; van Det et al. 2011). Videos also stimulate curiosity and engage students’ attention by situating them in realistic clinical scenarios, and promoting authentic learning (Graham & Johnson 2011). Videos also serve as knowledge anchors, around which students can explore, ask questions, and deepen involvement in a learning activity (CTGV 1990).
교사에게 필요한 것
Ti p 2 The requirements for teachers
성공적으로 비디오를 교육과정에 통합시키기 위해서는 비디오 테크놀로지, 교육 내용, 멀티미디어 학습에 대한 현재 이론, 비디오를 활용한 최선의 실제 교육행위에 대한 지식이 있어야 한다. 비디오가 어떤 역할을 할 것인지 (강의를 보충하는 것인지, 전통적 강의를 대체하는 것인지), 언제, 어떻게 비디오를 활용할 것인지, 비디오를 사용하는 것이 학습과정과 성과에 어떠한 영향을 줄 것인지 와 같은 질문을 생각해봐야 한다.
Successful video integration into the curriculum should be guided by knowledge of video technology, the subject matter to be covered, current theory of multimedia learning, and empirical best practice in using video (Shulman 1986; Mayer 2001; Mishra & Koehler 2006; Triola et al. 2012). What roles do videos play; for example, supplementing lectures or replacing traditional lectures with online modules? When and how to use videos? How does video use affect the learning process and outcomes?
대상 학생이 누군지 결정하기
Ti p 3 Identify who the target students are
의학교육의 테크놀로지와 관련된 이전 연구는 교육내용을 설계하는데 있어서 학생 집단을 이해하는 것이 중요함을 강조한다. 교육 내용과 관련한 대상 학생의 사전 지식을 이해하고, 테크놀로지 관련 스킬을 이해하고, 비디오 활용과 관련한 태도와 동기부여에 대해 이해해야 한다.
Prior research on technology in medical education highlights the importance of understanding the student cohort in designing educational content (Ruiz et al. 2006; Cook et al. 2008). It is important to get a thorough understanding of the target students’ prior knowledge in the content area, skills in technology, as well as attitudes and motivation regarding the use of videos.
반대로, 비디오 활용에 대한 부정적 태도는 학습에 안 좋은 영향을 미칠 수도 있다.
Otherwise, negative attitudes toward video use may have a deleterious effect on their learning (Davis 1989; Reisslein et al. 2005).
학생들을 비디오 교육에 적응(Orient)시키기
Ti p 4 Orient students to the video content
학생들이 비디오를 통해서 무엇을 보게 될 것인지에 대해 준비시키는 것이 중요하다. 비디오를 시청하기에 앞서서 질문을 던지거나 토론을 하게 하는 것이 학생들이 비디오에서 얻을 정보를 처리하는데 있어 인지적 토대를 마련하게 해줄 것이다.
It is important to prepare students for what they are about to see in the video. Questions or discussions before viewing thevideo help to build the cognitive foundation for studentsto process the information (O’Neill & Wyness 2005).
그러나 중간중간 잠시 멈추면서 질문 등을 통해서 학생들이 참여하게 하는 것이 더 참여를 촉진할 수도 있다.
However, intermittent pauses to invite participation such as answering questions can promote deeper engagement.
A balance between passive and active viewing with embedded questions or quizzes should be sought. Passive viewing of video is like information transmission to students, which is often not particularly effective in deepening understanding of difficult theoretical or abstract topics or promoting critical thinking (The Nielsen Company 2013). Interactive elements can facilitate learning of these topics.
상호작용적 요소를 통해서 참여를 높이기
Ti p 5 Use interactive elements to promote students’ participation
대부분의 비디오는 선형적 형식을 따르며, 시청 전후로 토론이 있을 때 효과가 있다. 토론은 학생들의 관심을 핵심 교육내용으로 향하게 한다. 이를 통해서 단순히 수동적 시청자가 아니라 능동적 참여자가 된다.
Most videos are presented in a linear format, which works well when discussions happen before and after viewing. Discussion helps to direct students’ attention to the key teaching points of the video (CTGV 1990). By doing so, students are no longer passive listeners, but become active participants.
컴퓨터 프로그램들도 있다.
Computer programs allow teachers to embed different formats of questions and tests within videos, such as
- YouTube,
- Adobe Presenter (http://www.adobe.com/ products/presenter.html),
- Camtasia Studio (http://www.techs- mith.com/camtasia.html),
- Adobe Captivate (http://www.ado- be.com/products/captivate.html),
- Articulate Storyline (https:// en-uk.articulate.com/products/storyline-overview.php),
- Lectora Inspire (http://lectora.com/e-learning-software/),
- Windows Movie Maker (http://windows.microsoft.com/en- us/windows-live/movie-maker#t1¼overview),and
- Raptivity (http://www.raptivity.com/).
They also make it possible for students to bookmark, annotate, search for certain points, fast- forward, playback, or pause the video, and view it as many times based on their own needs.
비디오를 학습목표와 과목 목표와 일치시켜라
Ti p 6 Align videos with learning objectives and course outcomes
Videos only promote learning outcomes when instructors carefully set learning objectives, design learning activities, and align the use of video with the rest of the curriculum, similar to the use of any other learning technology or instructional method (Biggs 2007).
파워포인트 슬라이드, 교수자 사진, 자막/대본 등과 통합하라
Ti p 7 Integrate PowerPoint slides, lecturer’s image, on-screen captions, and transcript
비디오는 글자와 이미지로 정보를 전달하고, 뇌의 서로 다른 영역에서 처리된다. 글자는 화면에 띄우거나 오디오로 제공할 수 있으며, 정지된 이미지는 파워포인트로, 움직이는 이미지는 애니메이션으로 전달 가능하다.
Video utilizes words and images to deliver information, with each being processed in different parts of brain (Mayer & Moreno 2003). Words can be presented as on-screen text or narrated audio. Images may be static such as PowerPoint slides or dynamic as animations or moving images. The multiple formats of information presentation serve students’ prefer- ences for either auditory, visual or verbal channels of learning (Mayer 2001).
– PPT 슬라이드: 널리 사용됨. 효과도 증명됨. 스크린 캡쳐 도구들 PowerPoint slides. PowerPoint slides are widely used during lectures to highlight key points, and their impact on learning has been validated (Blalock & Montgomery 2005; Nouri & Shahid 2005). Screen capture tools such as
- Camtasia (http://www.techsmith.com/camtasia.html) and
- Adobe Presenter (http://www.adobe.com/products/pre- senter.html)
have been used widely to capture PowerPoint presentations and lectures.
– 교수자의 존재 여부: 교수자의 존재 여부와 관련하여 합치된 의견은 없다. 우리의 경험과 Khan Academy 비디오 리뷰에 따르면, 일반적인 방식은 교수자가 비디오의 시작 부분에만 나오는 것이다. 교수자의 얼굴을 보는 것이 학생으로 하여금 학생-교수간 거리를 더 가깝게 느끼게 하고, 실제 교실과 비슷한 환경에서 있는 것처럼 느끼게 한다. 강의의 단조로움을 탈피하기 위해서는 교수자의 얼굴을 몇 차례 보여주는 것이 도움이 된다. 그러나 교수자의 얼굴이 모든 강의 내내 등장한다면, 학생의 집중력을 발표(교육)내용에서 흐트러뜨릴 수 있다. 또한 교수자도 전문가적인 페르소나를 유지하기 위해서 노력해야 한다.
Presence of lecturers. There is no agreement regarding whether the instructor should be seen in educational video (Prober & Khan 2013). Based on our experience and review of videos by Khan Academy (https:// www.khanacademy.org/), the common practice is that the lecturer appears at the beginning of the video. We speculate that seeing the lecturer’s face helps to reduce the distance between students and the lecturer, and to situate students in a simulated classroom environment. To break the monotony of lecture, it is helpful to show the lecturer’s face a few times. However, if the lecturer’s face is displayed during the whole lecture, it can distract students from focusing on the presentation. In addition, the presenter should strive to maintain a professional persona.
– 자막: 자막을 활용하는 것은 다양한데, 다음을 권장한다. 만약 비디오가 삽관과 같은 어떤 절차(procedure)에 대한 것이라면 자막이 핵심 단계를 강조하는데 유용하다. 만약 비디오가 대화 상황을 보여주는 것이라면, 자막은 필요하지 않으나 핵심적인 부분을 마지막 부분에 언급할 수 있다. 만약 비디오가 강의를 녹화한 것이라면 강의의 대본이나 lecture note가 온라인에서 접근가능한 것이 좋다.
On-screen text. The use of text in video varies, a topic widely studied in the area of multimedia learning (Mayer 2001; Kalyuga et al. 2004). Based on a review of these studies and our experience using educational videos, we recommend the following guidelines. If the video dem- onstrates a procedure, for example, how to perform intubation, captions are useful to highlight the key steps. If the video narrates, for example, showing an inter- professional clinical scenario, captions are not necessary, however key commentary points should be presented at the end of the video. If the video is a record of a lecture, the transcript of the lecture or lecture notes should be made available online.
인지 과부하를 주의하라
Ti p 8 Avoid cognitive overloading
문자와 이미지는 뇌에서 서로 다른 channel에서 처리된다. 그러나 각 채널은 한정된 정보만 처리할 수 있다. 인지적 용량을 초과하는 정보가 제공되면 인지과부하가 생기고 학습에 안 좋은 영향을 미칠 수 있다. 인지과부하를 방지하기 위해서는 verbal and video channel의 동시적 활동이 통합되어야 한다. 비디오의 구조는 학생이 학습한 내용을 인지구조에 조직화시키고, 관련된 사전 지식과 통합하며, 정보를 새로운 상황에 적용하여 문제를 해결할 수 있는 능력을 길러줘야 한다.
Text and images in video are processed separately in verbal and visual channels in our brain (Sweller 1988; Mayer 2001). However, each channel can only process a certain amount of information because of our limited working memory capacity (Miller 1956; Sweller 1988, 1999; Mayer 2001). When the information presented exceeds our cognitive capacity, this results in cognitive overload, which has been shown to have a detrimental impact on learning (Mayer & Moreno 2003). To avoid cognitive overloading, concurrent activities in both channels should be integrated (Clark 2007; van Merrie¨nboer 1997). The structure of the video should facilitate students’ ability to organize content into a coherent cognitive structure, to integrate it with relevant prior knowledge, and to apply the information in new situations to solve problems (Elman et al. 1997; Quartz & Sejnowski 1997).
비디오 제작에 학생을 참여시키기
Ti p 9 Engage students in the video production
Engaging students in video production is a student-centered activity that enhances content learning and improves student digital literacy (O’Neill & Wyness 2005). Students can be involved in selecting the content of the video and the most effective way to deliver the content. This approach is called learning by teaching, which has been used widely in profes- sional education (Moore 1973).
Kaufman은 "학습자는 교육 프로세스에서 능동적 기여자가 되어야 한다"라고 하였다.
Kaufman (2003) advocates that ‘‘the learner should be an active contributor to the educational process’’ (p. 215).
비디오의 길이를 제한하라
Ti p 10 Limit video duration
According to the Nielson Social Media Report of 2011, the millennial generation tends to use multiple devices such as smart phones to view videos (The Nielsen Company 2011). The smart phone platform makes attention to video length especially important. Longer videos demand greater effort to sustain focused attention. The longer the video, the less likely a student will watch it completely. Prober and Khan (2013) suggested that ‘‘Ten-minute videos have the advantages of being sensitive to the typical peak learning period for adults and are easily archived and searchable’’ (p. 1409). A longer video should be divided into shorter segments with interactive elements in- between, or include section titles so that students can easily find the segments that they need to replay.
Review of existing work on this topic suggests the following guidelines.
- 첫째, 비디오는 교수자의 교육적 목표 달성을 보완할 수 있어야 한다.
First, the video should complement your instructional objectives. - 둘째, 비디오의 출처(교수자, 기관, 내용)가 신뢰할 수 있는 것이어야 한다. Second, the video should come from credible sources. To evaluate this you should ask: Is the author an authority on this topic? What are the author’s credentials related to this topic? In which institution does he or she work? Does the author have peer reviewed publications on this topic? Is the information current and accurate?
- 셋째, 비디오의 품질이 준수해야 한다. 출처가 신뢰할 수 있다고 해서 품질이 우수한 것은 아니다. 좋은 품질의 이미지, 오디오, 텍스트를 갖춰야 한다. 비디오는 접근이 용이해야 한다.
Third, the videos should have profes- sional quality. Credible sources do not necessarily correlate with high quality videos. Professional quality videos contain high quality images, audio, and text. The video should be easy to access. - 넷째, 저작권을 위반해서는 안된다.
Fourth, using these videos should not violate potential copyright issues. You should find out your institu- tional policies regarding use of online videos.
각자 비디오를 만들 때 필요한 기술적 요소들
Ti p 12 Pay attention to technical requirements when producing your own video
– 촬영 Shooting. Advanced video technology does not necessar- ily make it easier to produce a professional quality video. Do you have the skills and equipment to shoot the video? Will you hire a professional videographer? What is your budget and the timeframe involved?
– 대본 Scripting. A script should be written with two columns, one representing the narration and the other indicating the video shots. A storyboard uses pictures to represent the shots. The script should indicate the framing and camera movements for each shot.
– 장소 Location. A sound-proof location is generally required to filmthe video. It is often better to filmin a lecturer’s office than classroom or lecture hall. The background should be kept minimalistic so as not to distract the audience.
– 편집 Editing. Do you have the skills and software to edit the video footage? What are the costs and timeframe involved? A few video editing programs to consider are: Jing (http://www.techsmith.com/jing.html), JayCuy (http://jaycut.com/), Tellagami (https://tellagami.com/), Plotagon (https://plotagon.com/), and GoAnimate (http://goanimate.com/).
– 형식 Format. Will the video be compressed for online viewing? PCs and Macs have different video and software compatibility requirements, so it is important that the video plays on any type of computer.
– 호스팅 Hosting. Cloud-hosted and self-hosted are two hosting options. For cloud hosting, there are free platforms like YouTube or fee-based ones such as Amazon cloud video hosting. Using free hosting platforms like YouTube can raise ethical issues because the video content is available to anyone with Internet access. This is an issue when the video is related to patient care. However, YouTube does give you the option to control access to your own channels. Many institutions use a password-protected online platform to host videos. For self hosting, you do have more control over the hosted content. However, institutional platforms normally do not offer unlimited server space. Compressed videos should be used if this is the case.
– 피어리뷰 Peer review. Get another subject matter expert to review your video before publishing online.
Prober CG, Khan S. 2013. Medical education reimagined: A call to action.Acad Med 88(10):1407–1410.
Twelve tips for the effective use of videos in medical education.
Author information
- 1National University of Singapore , Singapore.
Abstract
- PMID:
- 25110154
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