역진행교실(뒤집힌교실, 거꾸로교실..)을 만드는 12가지 팁 (Med Teach, 2015)

Twelve tips for ‘‘flipping’’ the classroom

JENNIFER MOFFETT

Department of Clinical Sciences, Ross University School of Veterinary Medicine, West Farm, St. Kitts, West Indies







flipped classroom(FlCl)은 전통적인 강의에서의 수업과 숙제 방식을 뒤집은 것이다. 학생은 우선 과목 내용을 미리 제공받고(책을 읽거나, 영상을 보거나, 팟캐스트를 듣거나) 수업시간에는 정보의 단순 제공에서 벗어나 소그룹/능동적 학습활동 등에 활용된다.

The flipped classroom describes an educational approach that reverses the traditional lecture and homework elements of a course. Students are first presented with course material in advance of class: they read a book chapter, watch a video or listen to a podcast. Class time is then freed from simple delivery of information and used for other purposes, notably small group, active learning exercises (Bishop & Verleger 2013).


FlCl의 가장 포괄적인 정의를 본다면, 이 아이디어는 전혀 새로운 것이 아니다. 기록으로만 보면 최초 기록은 1800년대부터 등장하는데, 미국 군사학교에서 General Sylvanus Thayer 가 공학수업에서 수업 전에 self-source 수업내용을 제공한 바 있다.

If you accept the loosest definition of the term ‘‘flipped classroom’’, the idea is neither new nor novel. One of the first recorded examples comes fromthe early 1800s, when General Sylvanus Thayer instructed engineering students at the US military academy at West Point, New York, NY, USA to self- source content prior to class (Musallam 2011).


Bishop and Verleger 은 기술의 역할을 강조하는 정의를 내렸다. "두 부분으로 이뤄진 교육 테크닉: 수업 내적으로는 상호작용적 그룹 학습활동, 그리고 수업 외적으로는 컴퓨터-기반 개별 학습"

Bishop and Verleger (2013), authors of a comprehensive survey of flipped classroom research, use a description that highlights the role of technology, calling it ‘‘an educational technique that consists of two parts: inter- active group learning activities inside the classroom and direct computer-based individual instruction outside the classroom’’.


최근의 연구결과를 보면 여러 장점이 있다.

Current research evidence shows that the flipped classroom has a number of potential advantages. 

  • 개별화된 교육, 근거중심 테크닉 도입 These include increased opportunities to provide individualized education to learners and to incorporate evidence-based teaching techniques into existing courses (Kachka 2012a; Johnson 2013). 
  • 교수자 입장에서 시간의 최적화된 활용 In addition, the approach allows educators to optimize their time; flipped classrooms increase educator–student interaction time as the educator is present when students attempt to analyse and apply new knowledge (Bergmann et al. 2012; Johnson 2013). 
  • 자기주도성 함양, 스스로의 학습에 대한 책임 Educators who have used the approach say that the flipped classroom improves student self-direction and encourages students to take responsibility for their own education (Bergmann et al. 2012). 
  • 학습의 유연성 (속도에 맞는 학습) Students also report enjoying the flipped classroom, particularly the flexibility associated with being allowed to move through material at their own pace (Johnson 2013; Butt 2014).
  • 스스로 동기부여 In addition, the approach requires that students are self-motivated and take responsibil- ity for their education. 
  • 그러나 수업 전 과제를 하지 않거나 교실 내 활동에 참여하지 않으면 Fail. It is a valid concern that the flipped classroom will not support effective learning if students fail to engage with the assigned pre-class or in-class activities (Kachka 2012b).




이미 인정받은 교육 이론과 근거-기반 기술을 활용하라

Ti p 1 Use recognized educational theory and evidence-based techniques to drive your flipped classroom


FlCl의 강점이 기술의 활용에 있다는 것은 흔한 착각이다. 예컨대, 강의를 온라인으로 옮긴다거나, 비디오-녹화 발표로 바꾸는 것 등이다.

There’s a common misconception that the strength of the flipped classroom centres on the use of technology, for example moving lecture material into online, video-recorded presentations (Bergmann et al. 2012).


무슨 테크놀로지를 활용하고자 하든, 그것은 등식의 한 부분일 뿐이다. Flip 하기로 결정을 내렸다면, 교육자들은 과목 설계를 위한 필수적 요소를 알고 이를 고려해야 한다. 요구 사정, 내용과 목표 결정, 적절한 교수-평가 방법 등이 그것이다.

The technology that we decide to use, or not, is only part of the equation. When a decision to flip is made, educators should first consider the recognized essential elements of course design. These include conducting needs assess- ments, determining content and learning outcomes, and selecting appropriate educational and assessment methods (Lockyer et al. 2005).



FlCl의 긍정적 특징을 활용하라
Ti p 2 Capitalize on the positive features of the flipped classroom

의학교육자들은 새로운 토픽/방법/사람을 어떻게 기존 과목에 통합시킬 것인지 등을 생각해보게 된다. 예컨대 FLCL 모델은 기존의 방식대로라면 시간이나 지리적 한계로 배제되었을 관련된 외부 전문가를 포함시킬 수 있다. 또 다른 장점은 교육 혁신을 위한 시간과 공간을 확보해준다는 점이다. 내용의 전달이 온라인 환경으로 옮겨간다면, 수업시간은 무수한 근거-기반 교육모델을 활용할 수 있는 장이 된다. (경험학습, TBL, PBL 등)

Medical educators are advised to reflect on how the approach may be used to integrate new topics, methods, and people onto a course, or solve other existing challenges. For example, flipped classroom models have been used successfully to involve external subject experts, who would otherwise have been excluded from being educators, due to limitations of time or geographical location (Wagner et al. 2013). Another recognized advantage of the flipped classroom is its ability to create time and space in an existing curriculumfor educational innovations (Kachka 2012a). Once the delivery of content (either whole or partial) has been removed to an online environment, class time now becomes a space to introduce a wide variety of evidence-based educational models, for example experiential learning, team-based learning, and problem-based learning (Kolb & Kolb 2005; Klegeris et al. 2013; Ofstad & Brunner 2013).




수업자료를 어떻게 조직화할 것인지 결정하라

Ti p 3 Decide how you want to organize your course material


가장 먼저 내려야 하는 결정은 어떻게 교육자료를 두 가지로 나눌지에 대한 것이다. 즉 어떤 것을 수업 전에 제공할 것이며, 어떤 것을 수업 중에 할 것인가에 대한 것이다. 우리는 Bloom's taxonomy와 같은 교육모델을 활용할 수 있는데, 예컨대 수업 전에는 낮은 수준(지식 습득, 이해) 그리고 수업 중에는 높은 수준(적용과 분석)과 관련된 활동을 할 수 있다.

One of the first decisions that the flipped classroom educator faces is how to divide the course material into two elements: what will be addressed prior to class and what will be addressed during class. We can use educational models such as Bloom’s taxonomy (revised) (Anderson & Krathwohl 2001) to help organize the approach. For example, pre-class activities are used to support lower levels of learner cognitive work (e.g. knowledge and comprehension) and in-class activities are used to facilitate higher levels (e.g. application and analysis).


이 단계는 어떤 수업자료를 우선적으로 제공할지를 결정하는 단계이기도 하다. FLCL 접근법에서 빠지기 쉬운 위험은 온라인에 학습내용을 '덤핑'해놓음으로써 학생들이 정보 과다에 휘말리게 하는 것이다. 과도한 양의 내용은 여러 FLCL 연구에서 조심해야 할 것으로 지적된 바 있다.

This stage of planning is also an appropriate place to consider what course material needs prioritizing. With a flipped classroom approach, educators can encounter the risk of ‘‘dumping’’ content into an online learning environment, resulting in information overload for students. Excessive content has been highlighted as a concern for students in several flipped classroom studies (Johnson 2013; Wagner et al. 2013).


이상적으로는, 수업 전 자료와 수업 중 활동은 기존의 방식에서 강의와 강의 후 숙제에 소요되는 시간과 비슷하거나 더 적어야 한다.

Ideally, the time allowed for pre-class and in-class activities in the flipped classroom should mirror, or be less than, the time used for lectures and post-lecture homework in the traditional classroom.



수업 전 활동 선정에 투자하라

Ti p 4 Invest in your choice of pre-class activities


온라인 수업 전 활동을 학생들이 할 수 있으면서, 하고 싶게 만들어야 한다. 예컨대 접근가능성에 신경을 써야 하는데, 온라인으로 제공한다면, 모든 학생이 그 자료에 접속할 수 있는가를 생각해봐야 한다.

It is necessary to design online pre- class activities with students can, and are willing to, engage (Ellaway & Masters 2008). For example, consideration needs to be made to accessibility; if course material is delivered online, do all students have access to appropriate technology and reliable internet?



FLCL에 대해서 이야기 할 때, 비디오-기반 교육을 많이 이야기하는데 교육자들은 비디오-기반 자료를 만드는 것이 부담스러울 수 있다. 그러나 다행히 Vimeo and iTunes University 와 같은 것들의 도움을 받을 수도 있다.

Much of what is written on the flipped classroomcentres on the use of video-based instruction. It is,however, also recognized that educators, particularly thosewith time constraints or low confidence in using technology,may find the idea of creating video-based course material unappealing (Shimamoto 2012; Snowden 2012; Johnson 2013).Fortunately, there are many ways in which course content canbe delivered through video, some of which require little technological expertise such as Vimeo and iTunes University,


그 외에도 Camtasia, ShowMe.  등이 있다.

Other solutions include screen casting applications, for example Camtasia, ShowMe. As with many other facets of the flipped classroom, there is no ‘‘one- size-fits-all’’ solution.


비디오-기반 교육이 유일한, 최선의 방법은 아닐 수 있다.

Video-based instruction is not the only, or necessarily ‘‘best’’, way of delivering content (Figure 1),





VLE를 활용하라

Ti p 5 Utilize VLEs to best effect


예컨대 Moodle, Blackboard,  등이 있다.

Modern VLEs, for example Moodle, Blackboard, can be used to support learning


독특한 특징은 학생이 수업자료와 좀 더 능동적 방식으로 상호작용 할 수 있다는 것인데, 학습자가 현실상황과 가까운 프로젝트와 문제해결 상황에 놓임으로써 enquiry-based 학습이 가능하다는 점이다.

A specific feature is that learners can interact with core course material in a more active way, that is learners become involved in authentic projects and problem-solving situations, which hold the concept of enquiry-based learning at their centre (Berge 2002).


이에 더하여, 교육자들은 온라인 상호작용의 형태를 결정해야 한다. 유용한 질문은 다음과 같다.

In addition, educators should define what format online interaction will take. Useful questions include: 

  • 동시적/비동시적 should communication be synchronous or asynchronous? 
  • 교사의 지도/개입 수준 Do discus- sions require heavy, light or no moderation from educators? 
  • 토론내용의 기록/저장 여부 Are discussions saved and used in any way, for example learners given course credit for participation, and 
  • 의사소통의 방식 how is this communicated?



수업시간을 창의적으고 효과적으로 사용하라

Ti p 6 Use class time creatively and effectively


대부분의 FLCL은 수업시간동안 능동적 학습활동을 촉진하는 방식으로 사용되며 다양한 방법이 제시된 바 있다. 이러한 다양성은 오히려 어떤 방법이 가장 효과적인지 결정하는 것을 어렵게 만들기도 한다.
Most flipped classrooms use class time to facilitate active learning exercises, and a wide variety of methods, for example peer support groups, case-based learning, and experiential learning, has been described in the literature. This variety makes it difficult to draw any firm conclusions on what methods work best, and this has been highlighted as an area that needs further research (Bishop & Verleger 2013).


무슨 방법을 쓰든 FLCL은 일반적으로 교사-학생 상호작용을 증진시킨다. 실제 상황에서 이것은 학생이 문제를 해결해가는 과정에서 지지를 얻고, 모호한 부분에 대한 명확한 설명을 받음을 의미하고, 교수자에게는 수업시간 활동 중에 학생들이 어떤 것을 혼란스러워하는지 실시간으로 피드백 받을 수 있다.

Whatever educational methods are adopted, the flipped classroom normally allows for increased educator–student interaction during lectures. On a practical level, this means that students can get support and clarification as they work through problems, whilst educators get real-time feedback on the in- class activities and what specific topics cause confusion for the students.




학습자의 요구에 맞춘 교육을 하라

Ti p 7 Utilize the flipped classroom to tailor education to your learners’ needs


FLCL에서는 교육 테크놀로지를 활용하여 학습자의 요구에 맞춘 교육을 할 수 있다. 예컨대 온라인 상호작용 활동 (토론, 퀴즈, 컴퓨터-도움 학습 모듈)을 활용하여 학생의 참여와 이해수준에 관한 정보를 얻을 수 있다.

Educational technology can be harnessed in flipped class- rooms to tailor education to learners’ needs. For example, educators can use online interactive exercises such as discus- sions, quizzes, and computer-assisted learning modules to gather rich information about student engagement and under- standing (Cooper 2000).


예컨대 1학년 수업에서 뇌의 육안해부학에 대해서 비디오 발표를 한다고 하면, 발표 후에 온라인으로 짧은 퀴즈를 풀게 할 수 있다. 만약 대부분 영역에서 잘 하는데, 소뇌 관련 문제에서 어려움을 겪는 것으로 보인다면, 이는 교수자에게 중요한 피드백이 된다. 이를 바탕으로 수업 전 활동이나 수업 중 활동을 수정할 수 있다.

For example, a class of first year medical students view a video presentation on the gross anatomy of the brain. After the presentation, they are required to complete a short online quiz on the material covered in the presentation. A large proportion of the class performs well but has difficulty with a series of questions relating specifically to the cerebellum. This gives the educator important feedback, on the pre-class activity (‘‘Do I need to change or provide more information about the cerebellum during the online part of the course?’’) and/or the students (‘‘They need more clarity on the cerebellum. How will I address this in class?’’).


FLCL은 더 관심을 기울여야 하는 학생을 찾는데도 도움을 준다.

The flipped classroom also facilitates the identification of individual students that may need extra attention.



FLCL로 전환하는 타임라인에 신경쓰라

Ti p 8 Be aware of the timelines involved with converting to a flipped classroom


FLCL로 전환하는데 있어서 가장 우려하는 것 중 하나는 이 때 필요한 시간과 작업량이다. 이는 타당하다. FLCL이 성공하려면 교수자는 새로운 기술을 익히고 적용해야 하며, 교육자료를 제시할 효과적인 방법을 찾아야 한다. 그러나 대부분의 시간투자는 초기에만 필요한 것이며 일단 익히고 나면 그 다음부터는 큰 부담이 되지 않는다.

One of the main concerns that educators have about convert- ing to a flipped classroom is the amount of time and work involved (Snowden 2012). This is a legitimate concern; for the flipped classroom to succeed, educators require time to learn and incorporate new technologies, and devise effective ways to present course material (Shimamoto 2012; Snowden 2012). It should also be recognized, however, that most of the initial time outlay involved in flipping a classroom is once-off in nature. 


추가로, FLCL이 효과적으로 기능하면 전체적인 강의 시간과 office hour가 모두 줄게 된다.

In addition, the flipped classroom, if functioning effectively, can result in reduced overall lecture time and office hours for educators (Wagner et al. 2013).



FLCL을 제공하는 교수들에게 적절한 트레이닝을 제공하라

Ti p 9 Offer training to those involved in delivering a flipped classroom course


교육 준비도는 FLCL의 성공에 중요한 요소이다. 만약 교육자들이 스스로 능력이 있다고 느끼지 못하거나 열정이 없다고 느끼면 잘 되지 않는다.

Educator ‘‘readiness’’ is an important factor in the success of a flipped classroom course; if educators do not feel capable, or enthusiastic, to flip then it is unlikely to work (Shimamoto 2012; Snowden 2012).


교육연구 결과를 보면 교수자들에게 어떻게 테크놀로지를 사용하고 근거-중심 교육을 적용할지에 대해 가르쳐줄 것을 권고한다. 이 과정은 자신의 분야에서 FLCL을 활용한 예시를 보고, 자신감을 기르는 단계가 되어야 한다. 또한 교육자들에게 FLCL의 핵심 특징을 알려줌으로써 그러한 변화의 가치를 느끼게 해야 한다.

Educational researchers advise that instructors are shown how to use new technologies and incorporate evidence-based teaching into their courses (Shimamoto 2012). Training should also provide educators with worked examples of how the flipped classroomcan be applied within their own area of expertise, as this has been recognized as a confidence-building step (Shimamoto 2012). Training sessions can also be used to inform educators about the key features of the flipped classroom so that they can see value in making the change.




학생을 준비시키라

Ti p 10 Prepare your students


학습자들도 지원이 필요하다.

It is also likely that learners need support in transitioning to a flipped classroom.


미국의 대학-수준 학생들 대상 연구에서 Strayer는 "학생들은 FLCL에서 수업의 구조가 학습과제와 연결되는 방식에 대해서 덜 만족해한다. 이 분석은 FLCL의 여러 학습활동이 학생들 사이에 불안감 (길을 잃은 느낌)을 야기하며 이는 전통적 수업에서는 겪지 못하는 것이다.

In a study of US college-level students, Strayer (2007) found that: ‘‘students in the flip(ped) classroom were less satisfied with how the structure of the class oriented them to the learning tasks in the course. The analysis showed that the variety of learning activities in the flip(ped) classroom contributed to an unsettledness amongst students (a feeling of being ‘‘lost’’) that students in the traditional classroom did not experience’’.


학습자들에게 FLCL을 사용하는 rationale에 대해서 설명해주는 것이 좋다.

It may be useful to provide learners with the rationale for using the flipped classroom in a medical education setting,



어떻게 FLCL을 평가할 것인지 결정하라
Ti p 11 Decide on how you will evaluate your flipped classroom approach

FLCL에 대한 여러 문헌 중 대부분은 학생의 '인식'에 대한 것이고 실제 객관적 평가의 결과에 대한 연구는 적다.

Much of what appears in the literature about the flipped classroom reports on student perceptions of the approach, rather than objective assessment of student performance Verleger (Bishop & 2013).



Flip이 'all-or-nothing'이 아님을 기억하라

Ti p 12 Remember that a flip does not have to be ‘‘all-or-nothing’’


FLCL은 하나의 작은 주제에 대해서만 적용할 수도 있다. 실제로 학생들은 전통적 수업과 FLCL 부분이 둘 다 있는 수업을 좋아하며, 한 연구에서는 30%의 FLCL과 70%의 전통적 수업의 비율이 적절하다고 이야기한다.

Flipped classroom techniques can be incorporated around single topics or modules; indeed there is evidence to suggest that students prefer courses that are divided into both one study traditional and flipped classroom portions. In (Wagner et al. 2013), engineering students indicated that a balance of 30% flipped classroom and 70% traditional class- room represented the optimum balance.















 2015 Apr;37(4):331-6. doi: 10.3109/0142159X.2014.943710. Epub 2014 Aug 26.

Twelve tips for "flipping" the classroom.

Author information

  • 1Department of Clinical Sciences, Ross University School of Veterinary Medicine , West Farm, St. Kitts , West Indies.

Abstract

The flipped classroom is a pedagogical model in which the typical lecture and homework elements of a course are reversed. The following tipsoutline the steps involved in making a successful transition to a flipped classroom approach. The tips are based on the available literature alongside the author's experience of using the approach in a medical education setting. Flipping a classroom has a number of potential benefits, for example increased educator-student interaction, but must be planned and implemented carefully to support effective learning.

PMID:
 
25154646
 
[PubMed - in process]


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